Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-2/13/KO
z 16 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2012r. (data wpływu 24 września 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2012r. (data wpływu 19 grudnia 2012r.) oraz pismem z dnia 28 grudnia 2012r. (data wpływu 2 stycznia 2013r.) i z dnia 15 stycznia 2013r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny udziału w hali widowiskowo-sportowej wraz z udziałem w gruncie – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2012r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, m.in. w zakresie opodatkowania darowizny udziału w hali widowiskowo-sportowej wraz z udziałem w gruncie.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2012r. (data wpływu 19 grudnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 7 grudnia 2012r. znak: IBPP2/443-981/12/KO oraz pismem z dnia 28 grudnia 2012r. (data wpływu 2 stycznia 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 20 grudnia 2012r. znak: IBPP2/443-981/12/KO i z dnia 15 stycznia 2013r. (data wpływu).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina wspólnie ze Starostwem Powiatowym podjęła się zadania wybudowania w miejscowości X hali widowiskowo-sportowej. Rozpoczęcie robót budowlanych nastąpiło w listopadzie 2010r. zakończenie w grudniu 2011r. Formalne odebranie budowy przez inwestora nastąpiło w lutym 2012r.

Hala budowana była na gruncie stanowiącym własność Gminy. Inwestorzy zawarli porozumienie o pokryciu kosztów budowy. Wydatki związane z dokumentacją projektową i przygotowaniem budowy zostały poniesione przez Gminę. Same roboty budowlane zostały pokryte przez Starostwo Powiatowe, Gminę oraz ze środków Unii Europejskiej. Końcowy udział w kosztach budowy hali po odliczeniu dofinansowania ze środków Unii Europejskiej wynosi: 60% Gmina, 40% Starostwo Powiatowe.

Podatek od towarów i usług nie był odliczany przez Gminę z powodu braku podstaw do tego odliczenia z uwagi na dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Obecnie strony - Gmina i Starostwo Powiatowe zamierzają uregulować stan własnościowy dotyczący tej nieruchomości. Gmina zamierza przenieść na Starostwo Powiatowe udział w nieruchomości zabudowanej budynkiem hali widowiskowo-sportowej odpowiadający wysokości wniesionego wkładu finansowego na jej budowę. Strony zamierzają zawrzeć umowę darowizny tego udziału lub umowę sprzedaży udziału. W wyniku tej czynności prawnej powstanie współwłasność nieruchomości zabudowanej budynkiem hali.

Pismami z dnia 17 i 28 grudnia 2012r. oraz z dnia 15 stycznia 2013r. Wnioskodawca uzupełnił zdarzenie przyszłe następująco:

1.Głównym celem projektu było zwiększenie dostępności dla dzieci, młodzieży oraz społeczności lokalnych z terenu Gminy oraz Powiatu do nowoczesnej infrastruktury sportowej w postaci hali widowiskowo sportowej, a tym samym zagospodarowanie ich czasu wolnego oraz poprawa kondycji fizycznej, a w konsekwencji zdrowotnej. Dzięki tej hali sportowej społeczność lokalna Gminy oraz mieszkańcy powiatu mogą na miejscu uprawiać swoje ulubione dyscypliny sportowe oraz prowadzić zdrowszy tryb życia. Bezpośrednio przełoży się to na pobudzenie aktywności mieszkańców obszarów wiejskich. Ponadto dzieci i młodzież ucząca się w szkołach z terenu gminy i okolic może w pełni korzystać z podstawowej infrastruktury, co umożliwia im rozwój zainteresowań sportowych. To z kolei pozwala kształtować w młodych ludziach zasady fair play, zdrowej rywalizacji oraz daje im poczucie zadowolenia i satysfakcji. Jest to bardzo ważny element w kształtowaniu postaw dzieci i młodzieży. Wybudowany obiekt sportowy o powierzchni 3 351,44 m2 jest jedynym tego typu obiektem na terenie Gminy. Docelowo z tej infrastruktury ma do 2015r. korzystać 12 tys. osób.

Do bezpośrednich celów wybudowania hali zaliczyć należy:

  • poprawa warunków odbywania zajęć wychowania fizycznego;
  • poprawa zdrowotności młodzieży;
  • zmniejszenie zachorowalności młodzieży;
  • poprawa dostępności do obiektów infrastruktury społecznej;
  • wybudowanie obiektu możliwego do wykorzystania dla potrzeb kulturalnych;
  • stworzenie większej możliwości uprawiania sportu i rekreacji młodzieży oraz dorosłych;
  • zwiększenie dostępności infrastruktury sportowo-rekreacyjnej dla osób niepełnosprawnych;
  • stworzenie możliwości rozwijania współpracy międzygminnej w zakresie sportu.

Celem projektu było podniesienie poziomu cywilizacyjnego obszarów wiejskich poprzez ich zrównoważony rozwój.

2.Termin oddania do użytkowania hali określa decyzja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Powiatu (…) z dnia 26 stycznia 2012r. znak: … o udzieleniu inwestorowi Gminie pozwolenia na użytkowanie hali sportowo-widowiskowej wraz z infrastrukturą techniczną na działkach nr 1466, 1467, 1468, 1469, 147/1, 582, 1482/3 w obrębie 04 w miejscowości, Gmina X. Powierzchnia użytkowa hali wynosi 3 351,44 m2, a powierzchnia zabudowy wynosi 2 873,15 m2.

3.Hala sportowo-widowiskowa jest obecnie udostępniana na prowadzenie zajęć wychowania fizycznego uczniów szkół Gminy oraz uczniów Zespołu Szkół im. Y, jednostki prowadzonej przez Powiat. Również hala jest wykorzystywana do realizacji wszelkiego rodzaju imprez sportowych organizowanych przez Gminę jak również przez Powiat. Podmiot zarządzający halą (Zakład Gospodarki Komunalnej) zawarł również krótkoterminowe umowy najmu hali klubom sportowym oraz indywidualnym osobom fizycznym. Celem udostępniania hali jest prowadzenie działalności sportowej.

4.Hala widowiskowo sportowa została zaliczona do środków trwałych Gminy zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym.

5.Hala widowiskowo-sportowa stanowi część składową nieruchomości na których jest położona.

Przepis art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny stanowi, że nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Zaś przepis art. 48 Kodeks cywilny stanowi, iż z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

W związku z tym, hala nie stanowi odrębnej nieruchomości w rozumieniu ww. przepisów. Wartość hali wraz z gruntem na którym jest położona przekracza kwotę 15 tys. zł.

6.W związku z koniecznością wykonania czynności przygotowawczych a w szczególności geodezyjnych strony nie ustaliły jeszcze daty darowizny lub sprzedaży udziału w nieruchomości wraz z budynkiem hali.

7.Hala została oddana do użytkowania Gminie dnia 26 stycznia 2012r. a wynajęcie poszczególnych pomieszczeń hali (części hali) nastąpiło od sierpnia 2012r.

8.Regulamin korzystania z hali jak również inne dokumenty dotyczące jej funkcjonowania przewidują możliwość udostępniania hali innym podmiotom w ramach umowy najmu lub dzierżawy. Odpłatnie hala jest udostępniana od miesiąca sierpnia 2012r.

9.Przedmiotem najmu jest sauna, siłownia, płyta boiska sportowego hali. Obejmuje to obszar około 1520 m2.

10.Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą udziału w hali widowisko-sportowej upłynie najprawdopodobniej okres krótszy niż 2 lata. Gmina zamierza uregulować sprawy własnościowe niezwłocznie.

11.Hala widowiskowo-sportowa jest nowym obiektem, tak więc Gmina nie będzie ponosić wydatków na jej ulepszenie.

12.W związku z nie ponoszeniem w najbliższym czasie wydatków na ulepszenie hali Gmina nie będzie wykorzystywać hali w stanie ulepszonym.

Zakład Gospodarki Komunalnej administruje halą widowiskowo-sportową na podstawie umowy zawartej dnia 10 lutego 2012r. pomiędzy Gminą a Zakładem Gospodarki Komunalnej. Przedmiotem tej umowy było wykonanie obowiązków bieżącego utrzymania i administrowania halą. Datą początkową przekazania administrowania była data zawarcia umowy tj. 10 lutego 2012r.

Wszystkie czynności wykonywane przez Zakład gospodarki Komunalnej na podstawi umowy są nieodpłatne.

Faktury dotyczące nabywanych usług budowlanych w związku z budową hali widowiskowo-sportowej były wystawione na Gminę (usługi budowlane nabywała Gmina).

Gmina zawarła z Zakładem Gospodarki Komunalnej umowę dotyczącą administrowania halą. Zakład Gospodarki Komunalnej będzie wynajmował halę lub jej części i będzie z tego tytułu podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przeniesienie przez Gminę udziału w nieruchomości wraz z częścią budynku hali na podstawie umowy darowizny spowoduje obowiązek uiszczenia podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 7 ust. 2 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zgodnie z tą normą prawną, czynnością podlegającą opodatkowaniu (traktowaną na równi z dostawą odpłatną) jest przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, jeśli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W myśl art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Umowa darowizny jest czynnością prawną, na mocy której darczyńca zobowiązuje się do jednostronnego bezpłatnego świadczenia kosztem swojego majątku na rzecz obdarowanego, przy równoczesnym braku nałożenia na niego obowiązku świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Korzyść osiągana przez jedną stronę umowy nie znajduje odpowiednika po drugiej stronie. Istotą darowizny jest więc wyzbycie się władztwa nad towarem, przeniesienie prawa do rozporządzania tą rzeczą (towarem) jak właściciel na inną osobę,

W przedstawionym stanie faktycznym przeniesienie udziału w nieruchomości i budynku hali spowoduje utratę władztwa w tej części przez dotychczasowego właściciela (Gminę) i przeniesienie go na inny podmiot (Starostwo Powiatowe). Mamy więc w tym przypadku wypełniony warunek o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy.

Jednakże warunkiem opodatkowania umowy darowizny jest przysługiwanie podatnikowi prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru. Opodatkowanie jest więc uzależnione od przysługiwania podatnikowi prawa do odliczenia przy nabyciu towarów. Nie ma znaczenia, czy podatnik z tego prawa skorzystał, czy też nie. Istotne jest tylko, czy podatnikowi prawo to przysługiwało.

Na podstawie obowiązujących przepisów Gmina nie ma możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług przy otrzymaniu dofinansowania i realizacji inwestycji. Gmina nie może odliczyć tego podatku, ponieważ taka usługa nie jest związana z prowadzoną przez Gminę działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego w zakresie wykonywania czynności opodatkowanych. Aby podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Gmina nie posiada możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania, ponieważ opisane zadanie nie podlega opodatkowaniu w ramach prowadzonej przez Gminę działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Stosowanie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartość początkowej tych obiektów.

W przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W związku z tym, iż Gmina nie posiadała prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabywaniu tego towaru, zawarcie umowy darowizny pomiędzy stronami będzie korzystało ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie ww. przepisu. Wobec tego ze zwolnienia od podatku będzie również korzystać dostawa (darowizna) gruntu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ustawa o podatku od towarów i usług posługuje się w odniesieniu do dostawy towarów sformułowaniem „przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel” (art. 7 ust. 1 ustawy), a towarami w świetle tej ustawy – co do zasady – są rzeczy lub ich części (art. 2 pkt 6 ustawy). Takie zdefiniowanie konstytutywnego aspektu dostawy towarów, odwołując się do ekonomicznego władztwa nad rzeczą sprawia, iż przedmiotem opodatkowania może być nie tylko sprzedaż czy zamiana rzeczy jako fizycznie wyodrębnionych dóbr materialnych, ale również inne transakcje wywierające, z ekonomicznego punktu widzenia, podobne skutki. Prawo dopuszcza, aby własność tej samej rzeczy przysługiwała niepodzielne kilku osobom. Na tym polega współwłasność w świetle art. 195 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Współwłasność nie jest instytucją samodzielną, lecz stanowi odmianę własności i charakteryzuje się tym, że własność rzeczy (ruchomej lub nieruchomej) przysługuje kilku podmiotom. Do współwłasności stosuje się – jeśli co innego nie wynika z przepisów poświęconych specjalnie tej instytucji – przepisy odnoszące się do własności.

Należy zatem uznać, że udział każdego ze współwłaścicieli jest ze swej istoty szczególną postacią prawną własności.

Z kolei zgodnie z art. 196 Kodeksu cywilnego, współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną. W przypadku współwłasności w częściach ułamkowych każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w rzeczy. Udział wyraża zakres uprawnień współwłaściciela względem rzeczy wspólnej. Współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, jako wyłącznego prawa współwłaściciela, zasadą jest, że każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 Kodeksu cywilnego). Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział. Współwłaściciele są zatem odrębnymi podmiotami prawa.

Zatem, w zakresie pojęcia towarów np. budynków, gruntów, mieści się współwłasność, jako prawo do rzeczy wspólnej. Wobec powyższego, towarem jest udział w budynku, gruncie (w prawie własności nieruchomości). Jest to zgodne z normami unijnymi, według których państwa członkowskie mogą uznać za towary udziały lub inne prawa o charakterze udziałowym, które dają ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności, czy też posiadania nieruchomości – art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.). Jak już wskazano powyżej, istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Czynność ta daje otrzymującemu towar prawo dysponowania rzeczą jak właściciel. Przepis nie wspomina stricte o przeniesieniu prawa własności. W związku z powyższym sprzedaż udziału w budynku, gruncie należy traktować, jako dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, która mieści się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Z analizy cytowanych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każda odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług a także nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa podatnika, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania). Należy podkreślić, że w sytuacji, gdy podatnik odliczył podatek naliczony przy zakupie towarów, to ich nieodpłatne przekazanie, gdyby było nieopodatkowane, w rezultacie prowadziłoby do sytuacji, gdy żaden z uczestników obrotu gospodarczego nie poniósłby ekonomicznego ciężaru podatku VAT. Pozostawałoby to w sprzeczności z zasadą powszechności i neutralności opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina wspólnie ze Starostwem Powiatowym podjęła się zadania wybudowania hali widowiskowo-sportowej. Hala budowana była na gruncie stanowiącym własność Gminy. Faktury dotyczące nabywanych usług budowlanych w związku z budową hali były wystawiane na Gminę. Podatek od towarów i usług nie był odliczany przez Gminę. Obecnie strony - Gmina i Starostwo Powiatowe zamierzają uregulować stan własnościowy dotyczący tej nieruchomości. Gmina zamierza przenieść na Starostwo Powiatowe udział w nieruchomości zabudowanej budynkiem hali widowiskowo-sportowej odpowiadający wysokości wniesionego wkładu finansowego na jej budowę. Strony zamierzają zawrzeć umowę darowizny tego udziału. W wyniku tej czynności prawnej powstanie współwłasność nieruchomości zabudowanej budynkiem hali.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis zdarzenia należy stwierdzić, iż przeniesienie przez Wnioskodawcę udziału w nieruchomości na podstawie umowy darowizny nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przedstawionych okolicznościach nie została bowiem spełniona przesłanka art. 7 ust. 2 ustawy dotycząca istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z budową hali. Powyższą okoliczność potwierdza fakt, iż celem projektu było zwiększenie dostępności dla dzieci, młodzieży oraz społeczności lokalnych z terenu Gminy oraz Powiatu do nowoczesnej infrastruktury sportowej w postaci hali widowiskowo sportowej, a tym samym zagospodarowanie ich czasu wolnego oraz poprawa kondycji fizycznej, a w konsekwencji zdrowotnej. Cel ten wpisuje się w zadania właściwe Gminy do realizacji których Gmina jest zobowiązana przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) i przy realizacji których Gmina nie występuje w charakterze podatnika. Natomiast po wybudowaniu hala nie posłużyła do wykonywania czynności opodatkowanych bowiem hala została przekazana do nieodpłatnego administrowania Zakładowi Gospodarki Komunalnej. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego wyklucza możliwość uznania czynności darowizny za odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu.

Reasumując, przekazanie przez Wnioskodawcę udziałów w nieruchomości w formie darowizny, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Przedmiotowa darowizna nie spełnia przesłanek zawartych w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy i nie może być uznana za dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, a więc za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż darowizna ww. udziału w nieruchomości będzie zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, należało uznać za nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją tej inwestycji, gdyż nie było to przedmiotem zapytania. Stwierdzenie w tym zakresie przyjęto jako element stanu faktycznego, bez dokonywania oceny jego prawidłowości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy dotycząca opodatkowania sprzedaży udziału w hali widowiskowo-sportowej wraz z udziałem w gruncie zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj