Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-981/12/KO
z 16 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2012r. (data wpływu 24 września 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2012r. (data wpływu 19 grudnia 2012r.) oraz pismem z dnia 28 grudnia 2012r. (data wpływu 2 stycznia 2013r.) i z dnia 15 stycznia 2013r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży udziału w hali widowiskowo-sportowej wraz z udziałem w gruncie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2012r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, m.in. w zakresie opodatkowania sprzedaży udziału w hali widowiskowo-sportowej wraz z udziałem w gruncie.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2012r. (data wpływu 19 grudnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 7 grudnia 2012r. znak: IBPP2/443-981/12/KO oraz pismem z dnia 28 grudnia 2012r. (data wpływu 2 stycznia 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 20 grudnia 2012r. znak: IBPP2/443-981/12/KO i z dnia 15 stycznia 2013r. (data wpływu).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina wspólnie ze Starostwem Powiatowym podjęła się zadania wybudowania w miejscowości X hali widowiskowo-sportowej. Rozpoczęcie robót budowlanych nastąpiło w listopadzie 2010r. zakończenie w grudniu 2011r. Formalne odebranie budowy przez inwestora nastąpiło w lutym 2012r.

Hala budowana była na gruncie stanowiącym własność Gminy. Inwestorzy zawarli porozumienie o pokryciu kosztów budowy. Wydatki związane z dokumentacją projektową i przygotowaniem budowy zostały poniesione przez Gminę. Same roboty budowlane zostały pokryte przez Starostwo Powiatowe, Gminę oraz ze środków Unii Europejskiej. Końcowy udział w kosztach budowy hali po odliczeniu dofinansowania ze środków Unii Europejskiej wynosi: 60% Gmina, 40% Starostwo Powiatowe.

Podatek od towarów i usług nie był odliczany przez Gminę z powodu braku podstaw do tego odliczenia z uwagi na dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Obecnie strony - Gmina i Starostwo Powiatowe zamierzają uregulować stan własnościowy dotyczący tej nieruchomości. Gmina zamierza przenieść na Starostwo Powiatowe udział w nieruchomości zabudowanej budynkiem hali widowiskowo-sportowej odpowiadający wysokości wniesionego wkładu finansowego na jej budowę. Strony zamierzają zawrzeć umowę darowizny tego udziału lub umowę sprzedaży udziału. W wyniku tej czynności prawnej powstanie współwłasność nieruchomości zabudowanej budynkiem hali.

Pismami z dnia 17 i 28 grudnia 2012r. oraz z dnia 15 stycznia 2013r. Wnioskodawca uzupełnił zdarzenie przyszłe następująco:

1.Głównym celem projektu było zwiększenie dostępności dla dzieci, młodzieży oraz społeczności lokalnych z terenu Gminy oraz Powiatu do nowoczesnej infrastruktury sportowej w postaci hali widowiskowo sportowej, a tym samym zagospodarowanie ich czasu wolnego oraz poprawa kondycji fizycznej, a w konsekwencji zdrowotnej. Dzięki tej hali sportowej społeczność lokalna Gminy oraz mieszkańcy powiatu mogą na miejscu uprawiać swoje ulubione dyscypliny sportowe oraz prowadzić zdrowszy tryb życia. Bezpośrednio przełoży się to na pobudzenie aktywności mieszkańców obszarów wiejskich. Ponadto dzieci i młodzież ucząca się w szkołach z terenu gminy i okolic może w pełni korzystać z podstawowej infrastruktury, co umożliwia im rozwój zainteresowań sportowych. To z kolei pozwala kształtować w młodych ludziach zasady fair play, zdrowej rywalizacji oraz daje im poczucie zadowolenia i satysfakcji. Jest to bardzo ważny element w kształtowaniu postaw dzieci i młodzieży. Wybudowany obiekt sportowy o powierzchni 3 351,44 m2 jest jedynym tego typu obiektem na terenie Gminy. Docelowo z tej infrastruktury ma do 2015r. korzystać 12 tys. osób.

Do bezpośrednich celów wybudowania hali zaliczyć należy:

  • poprawa warunków odbywania zajęć wychowania fizycznego;
  • poprawa zdrowotności młodzieży;
  • zmniejszenie zachorowalności młodzieży;
  • poprawa dostępności do obiektów infrastruktury społecznej;
  • wybudowanie obiektu możliwego do wykorzystania dla potrzeb kulturalnych;
  • stworzenie większej możliwości uprawiania sportu i rekreacji młodzieży oraz dorosłych;
  • zwiększenie dostępności infrastruktury sportowo-rekreacyjnej dla osób niepełnosprawnych;
  • stworzenie możliwości rozwijania współpracy międzygminnej w zakresie sportu.

Celem projektu było podniesienie poziomu cywilizacyjnego obszarów wiejskich poprzez ich zrównoważony rozwój.

2.Termin oddania do użytkowania hali określa decyzja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Powiatu (…) z dnia 26 stycznia 2012r. znak: … o udzieleniu inwestorowi Gminie (…) pozwolenia na użytkowanie hali sportowo-widowiskowej wraz z infrastrukturą techniczną na działkach nr 1466, 1467, 1468, 1469, 147/1, 582, 1482/3 w obrębie 04 w miejscowości, Gmina X. Powierzchnia użytkowa hali wynosi 3 351,44 m2, a powierzchnia zabudowy wynosi 2 873,15 m2.

3.Hala sportowo-widowiskowa jest obecnie udostępniana na prowadzenie zajęć wychowania fizycznego uczniów szkół Gminy oraz uczniów Zespołu Szkół im. Y, jednostki prowadzonej przez Powiat. Również hala jest wykorzystywana do realizacji wszelkiego rodzaju imprez sportowych organizowanych przez Gminę jak również przez Powiat. Podmiot zarządzający halą (Zakład Gospodarki Komunalnej) zawarł również krótkoterminowe umowy najmu hali klubom sportowym oraz indywidualnym osobom fizycznym. Celem udostępniania hali jest prowadzenie działalności sportowej.

4.Hala widowiskowo sportowa została zaliczona do środków trwałych Gminy zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym.

5.Hala widowiskowo-sportowa stanowi część składową nieruchomości na których jest położona.

Przepis art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny stanowi, że nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Zaś przepis art. 48 Kodeks cywilny stanowi, iż z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

W związku z tym, hala nie stanowi odrębnej nieruchomości w rozumieniu ww. przepisów. Wartość hali wraz z gruntem na którym jest położona przekracza kwotę 15 tys. zł.

6.W związku z koniecznością wykonania czynności przygotowawczych a w szczególności geodezyjnych strony nie ustaliły jeszcze daty darowizny lub sprzedaży udziału w nieruchomości wraz z budynkiem hali.

7.Hala została oddana do użytkowania Gminie dnia 26 stycznia 2012r. a wynajęcie poszczególnych pomieszczeń hali (części hali) nastąpiło od sierpnia 2012r.


8.Regulamin korzystania z hali jak również inne dokumenty dotyczące jej funkcjonowania przewidują możliwość udostępniania hali innym podmiotom w ramach umowy najmu lub dzierżawy. Odpłatnie hala jest udostępniana od miesiąca sierpnia 2012r.

9.Przedmiotem najmu jest sauna, siłownia, płyta boiska sportowego hali. Obejmuje to obszar około 1520 m2.

10.Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą udziału w hali widowisko-sportowej upłynie najprawdopodobniej okres krótszy niż 2 lata. Gmina zamierza uregulować sprawy własnościowe niezwłocznie.

11.Hala widowiskowo-sportowa jest nowym obiektem, tak więc Gmina nie będzie ponosić wydatków na jej ulepszenie.

12.W związku z nie ponoszeniem w najbliższym czasie wydatków na ulepszenie hali Gmina nie będzie wykorzystywać hali w stanie ulepszonym.

Zakład Gospodarki Komunalnej administruje halą widowiskowo-sportową na podstawie umowy zawartej dnia 10 lutego 2012r. pomiędzy Gminą a Zakładem Gospodarki Komunalnej. Przedmiotem tej umowy było wykonanie obowiązków bieżącego utrzymania i administrowania halą. Datą początkową przekazania administrowania była data zawarcia umowy tj. 10 lutego 2012r.

Wszystkie czynności wykonywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej na podstawie umowy są nieodpłatne.

Faktury dotyczące nabywanych usług budowlanych w związku z budową hali widowiskowo-sportowej były wystawione na Gminę (usługi budowlane nabywała Gmina).

Gmina zawarła z Zakładem Gospodarki Komunalnej umowę dotyczącą administrowania halą. Zakład Gospodarki Komunalnej będzie wynajmował halę lub jej części i będzie z tego tytułu podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy sprzedaż udziału w nieruchomości wraz z budynkiem hali spowoduje konieczność opodatkowania tej czynności prawnej podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. l pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r., Nr 117, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem w tym przepisie, przez towar rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. l ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. l pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z przytoczonych przepisów wynika, iż - co do zasady - opodatkowaniu podlegają czynności odpłatne, przy czym nie wynika z nich, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną - zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami grunt zabudowany budynkiem spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju. Za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. l ustawy przyjmuje się sprzedaż udziału w nieruchomości oraz udziału we współwłasności budynku. Taki pogląd należy wysnuć z uchwały NSA z dnia 24 października 2011r. sygn. akt l FPS 2/11 w którym Sąd powiedział: „sprzedaż udziału w prawie użytkowania wieczystego gruntu oraz udziału we współwłasności budynków stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w związku z art. 2 pkt 6 tej ustawy”.

W myśl art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Umowa sprzedaży jest umową wzajemną - w zamian za zapłatę ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy.

Natomiast zgodnie z art. 158 ustawy Kodeks cywilny, umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione. Zatem umowa przeniesienia własności nieruchomości jest czynnością cywilnoprawną. Z powyższego wynika, że przeniesienie własności nieruchomości na podstawie umowy sprzedaży stanowi odpłatną dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Gmina w związku z tą dostawą występuje w charakterze podatnika podatku VAT.

Podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z tym, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. stawka podatku, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT. I tak stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwolniona jest od podatku dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp. nieprzeznaczonymi pod zabudowę - są zwolnione od podatku VAT.

W niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż w momencie sprzedaży nieruchomości (jego części) grunt jest zabudowany budynkiem hali widowiskowo - sportowej.

Co do zasady dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia przedmiotowego. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów, o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwsze zasiedlenie ma zatem miejsce w momencie oddania do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi:

  1. nowo wybudowanego budynku (budowli lub jego części) lub
  2. gruntownie odnowionego (nakłady na odnowienie to co najmniej 30% jego wartości początkowej) budynku (budowli lub jego części)

-w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu VAT (np. sprzedaż, najem, dzierżawa, leasing).

W przypadku, gdy dla dostawy nie są spełnione warunki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy należy przeanalizować czy nie zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Stosownie do treści art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. A zatem grunty zabudowane - co do zasady - podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynku lub budowli, które się na nim znajdują.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, grunt, na którym są one posadowione, dzieli byt prawny budynków w zakresie stawki podatku obowiązującej przy jego dostawie. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Odnosząc te regulacje do przedstawionego przyszłego stanu faktycznego należy stwierdzić; że dostawa części przedmiotowej nieruchomości (udział w budynku wraz z udziałem w gruncie) w drodze umowy sprzedaży będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, bowiem oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu pierwszemu nabywcy będzie miało miejsce w momencie zawarcia umowy sprzedaży.

Wobec powyższego w przypadku dostawy części gruntu zabudowanego budynkiem hali nie znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10 cyt. ustawy.

Jednakże zauważyć należy, że Gmina nie korzystała z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług związanych z budową budynku hali.

Na podstawie obowiązujących przepisów Gmina nie ma możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług przy otrzymaniu dofinansowania i realizacji inwestycji. Gmina nie może odliczyć tego podatku, ponieważ taka usługa nie jest związana z prowadzoną przez Gminę działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego w zakresie wykonywania czynności opodatkowanych. Aby podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Gmina nie posiada możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania, ponieważ opisane zadanie nie podlega opodatkowaniu w ramach prowadzonej przez Gminę działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Zatem w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Wobec tego ze zwolnienia od podatku będzie również korzystać dostawa gruntu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ustawa o podatku od towarów i usług posługuje się w odniesieniu do dostawy towarów sformułowaniem „przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel” (art. 7 ust. 1 ustawy), a towarami w świetle tej ustawy – co do zasady – są rzeczy lub ich części (art. 2 pkt 6 ustawy). Takie zdefiniowanie konstytutywnego aspektu dostawy towarów, odwołując się do ekonomicznego władztwa nad rzeczą sprawia, iż przedmiotem opodatkowania może być nie tylko sprzedaż czy zamiana rzeczy jako fizycznie wyodrębnionych dóbr materialnych, ale również inne transakcje wywierające, z ekonomicznego punktu widzenia, podobne skutki. Prawo dopuszcza, aby własność tej samej rzeczy przysługiwała niepodzielne kilku osobom. Na tym polega współwłasność w świetle art. 195 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Współwłasność nie jest instytucją samodzielną, lecz stanowi odmianę własności i charakteryzuje się tym, że własność rzeczy (ruchomej lub nieruchomej) przysługuje kilku podmiotom. Do współwłasności stosuje się – jeśli co innego nie wynika z przepisów poświęconych specjalnie tej instytucji – przepisy odnoszące się do własności.

Należy zatem uznać, że udział każdego ze współwłaścicieli jest ze swej istoty szczególną postacią prawną własności.

Z kolei zgodnie z art. 196 Kodeksu cywilnego, współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną. W przypadku współwłasności w częściach ułamkowych każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w rzeczy. Udział wyraża zakres uprawnień współwłaściciela względem rzeczy wspólnej. Współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, jako wyłącznego prawa współwłaściciela, zasadą jest, że każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 Kodeksu cywilnego). Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział. Współwłaściciele są zatem odrębnymi podmiotami prawa.

Zatem, w zakresie pojęcia towarów np. budynków, gruntów, mieści się współwłasność, jako prawo do rzeczy wspólnej. Wobec powyższego, towarem jest udział w budynku, gruncie (w prawie własności nieruchomości). Jest to zgodne z normami unijnymi, według których państwa członkowskie mogą uznać za towary udziały lub inne prawa o charakterze udziałowym, które dają ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności, czy też posiadania nieruchomości – art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.). Jak już wskazano powyżej, istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Czynność ta daje otrzymującemu towar prawo dysponowania rzeczą jak właściciel. Przepis nie wspomina stricte o przeniesieniu prawa własności. W związku z powyższym sprzedaż udziału w budynku, gruncie należy traktować, jako dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, która mieści się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina wspólnie ze Starostwem Powiatowym podjęła się zadania wybudowania hali widowiskowo-sportowej. Hala budowana była na gruncie stanowiącym własność Gminy. Podatek od towarów i usług nie był odliczany przez Gminę. Faktury dotyczące nabywanych usług budowlanych w związku z budową hali były wystawiane na Gminę. Obecnie strony - Gmina i Starostwo Powiatowe zamierzają uregulować stan własnościowy dotyczący tej nieruchomości. Gmina zamierza przenieść na Starostwo Powiatowe udział w nieruchomości zabudowanej budynkiem hali widowiskowo-sportowej odpowiadający wysokości wniesionego wkładu finansowego na jej budowę. Strony zamierzają zawrzeć umowę sprzedaży udziału. W wyniku tej czynności prawnej powstanie współwłasność nieruchomości zabudowanej budynkiem hali.

Głównym celem projektu było zwiększenie dostępności dla dzieci, młodzieży oraz społeczności lokalnych z terenu Gminy oraz Powiatu do nowoczesnej infrastruktury sportowej w postaci hali widowiskowo sportowej, a tym samym zagospodarowarne ich czasu wolnego oraz poprawa kondycji fizycznej, a w konsekwencji zdrowotnej.

Zatem do bezpośrednich celów wybudowania hali zaliczyć należy:

  • poprawa warunków odbywania zajęć wychowania fizycznego;
  • poprawa zdrowotności młodzieży;
  • zmniejszenie zachorowalności młodzieży;
  • poprawa dostępności do obiektów infrastruktury społecznej;
  • wybudowanie obiektu możliwego do wykorzystania dla potrzeb kulturalnych;
  • stworzenie większej możliwości uprawiania sportu i rekreacji młodzieży oraz dorosłych;
  • zwiększenie dostępności infrastruktury sportowo-rekreacyjnej dla osób niepełnosprawnych;
  • stworzenie możliwości rozwijania współpracy międzygminnej w zakresie sportu.

Hala widowiskowo-sportowa została oddana do użytkowania 26 stycznia 2012r.

W dniu 10 lutego 2012r. została zawarta umowa pomiędzy Gminą a Zakładem Gospodarki Komunalnej. Przedmiotem umowy było wykonanie obowiązków bieżącego utrzymania i administrowania halą widowiskowo-sportową. Wszystkie czynności wykonane przez Zakład Gospodarki Komunalnej na podstawie umowy są nieodpłatne. Zakład Gospodarki Komunalnej będzie wynajmował halę lub jej części i będzie z tego tytułu podatnikiem VAT.

Hala sportowo-widowiskowa jest obecnie udostępniana na prowadzenie zajęć wychowania fizycznego uczniów szkół Gminy X oraz uczniów Zespołu Szkół im. Y, jednostki prowadzonej przez Powiat. Również hala jest wykorzystywana do realizacji wszelkiego rodzaju imprez sportowych organizowanych przez Gminę jak również przez Powiat.

Podmiot zarządzający halą (Zakład Gospodarki Komunalnej) zawarł również krótkoterminowe umowy najmu hali klubom sportowym oraz indywidualnym osobom fizycznym. Celem udostępniania hali jest prowadzenie działalności sportowej. Wynajęcie poszczególnych pomieszczeń hali (części hali) nastąpiło od sierpnia 2012r. Przedmiotem najmu jest sauna, siłownia, płyta boiska sportowego hali. Obejmuje to obszar około 1520 m2. Hala widowiskowo-sportowa została zaliczona do środków trwałych Gminy zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowy. Wartość hali wraz z gruntem na którym jest położona przekracza kwotę 15 tys. zł.

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą udziału w hali widowisko-sportowej upłynie najprawdopodobniej okres krótszy niż 2 lata. Gmina zamierza uregulować sprawy własnościowe niezwłocznie. Hala widowiskowo-sportowa jest nowym obiektem, tak więc Gmina nie będzie ponosić wydatków na jej ulepszenie. W związku z nie ponoszeniem w najbliższym czasie wydatków na ulepszenie hali Gmina nie będzie wykorzystywać hali w stanie ulepszonym.

Podstawowa stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym

z nich jest zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany w stopniu nie niższym niż 30% wartości początkowej obiekt budowlany będzie przedmiotem dostawy w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy lub np. przedmiotem najmu, dzierżawy (przedmiotem świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy). Bowiem zarówno dostawa, jak i najem czy dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości budynków, budowli lub ich części, jeżeli w momencie ich dostawy są one już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis zdarzenia, należy stwierdzić, iż dostawa udziału w budynku (hali widowiskowo-sportowej) wraz z udziałem w gruncie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Zatem dostawa udziału w przedmiotowej nieruchomości nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosowanie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b – zgodnie z zapisem art. 43 ust. 7a ustawy – nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Podkreślenia wymaga, że dla rozstrzygnięcia, czy możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy ważne jest, czy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W opisie zdarzenia Wnioskodawca wskazał, iż nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wybudowania hali. Powyższą okoliczność potwierdza fakt, iż celem projektu było zwiększenie dostępności dla dzieci, młodzieży oraz społeczności lokalnych z terenu Gminy oraz Powiatu do nowoczesnej infrastruktury sportowej w postaci hali widowiskowo sportowej, a tym samym zagospodarowanie ich czasu wolnego oraz poprawa kondycji fizycznej, a w konsekwencji zdrowotnej. Cel ten wpisuje się w zadania własne Gminy do realizacji których Gmina jest zobowiązana przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) i przy realizacji których Gmina nie występuje w charakterze podatnika. Natomiast po wybudowaniu hala nie posłużyła do wykonywania czynności opodatkowanych bowiem hala została przekazana do nieodpłatnego administrowania Zakładowi Gospodarki Komunalnej. Ponadto Gmina nie będzie ponosić wydatków na jej ulepszenie. W związku z powyższym dostawa udziału w hali widowiskowo-sportowej wraz z udziałem w gruncie korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją tej inwestycji, gdyż nie było to przedmiotem zapytania. Stwierdzenie w tym zakresie przyjęto jako element stanu faktycznego, bez dokonywania oceny jego prawidłowości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy dotycząca opodatkowania darowizny udziału w hali widowiskowo-sportowej wraz z udziałem w gruncie zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj