Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-934/10-4/EK
z 8 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-934/10-4/EK
Data
2011.03.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
korekta
korekta zeznania
koszt
koszty bezpośrednie
koszty uzyskania przychodów
moment
olej opałowy
podatek akcyzowy
potrącalność kosztów
wydatek
zarachowanie
zeznanie roczne


Istota interpretacji
Czy podatek akcyzowy wynikający z decyzji Izby Celnej zapłacony w 2010 r. będzie kosztem podatkowym roku 2010?



Wniosek ORD-IN 508 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2010 r. (data wpływu 29.11.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 25.02.2011 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W trakcie kontroli Spółki przez Izbę Celną w 2009 r. stwierdzono, że olej opałowy zakupiony w 2006 r. został zużyty niezgodnie z przeznaczeniem. Decyzją Izby Celnej z 2010 r. był obowiązek zapłacenia podatku akcyzowego. Firma zapłaciła ww. podatek w wysokości 165.996 zł (słownie: stosześćdziesiątpięćtysięcydziewięćsetdziewięćdziesiątsześćzłotych).

W piśmie z dnia 23 lutego 2011 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku, Spółka wyjaśniła, iż:

  1. zajmuje się wydobyciem i przerobem materiałów sypkich, takich jak: piaski i żwiry w trzech kopalniach żwiru. Spółka zajmuje się również wykonywaniem prac ziemnych na budowach zakładów przemysłowych;
  2. olej opałowy zakupiony w 2006 r. był używany do agregatu prądotwórczego. Wytworzona energia elektryczna służyła do ogrzewania i oświetlania baraków socjalnych oraz do napędzania maszyn i urządzeń, które były użyte w procesie technologicznym produkcji piasków i żwirów na kopalni (…). Kontrola Izby Celnej zakwestionowała przeznaczenie zużycia oleju opałowego, stwierdzając, że olej opałowy powinien być zużywany wyłącznie do celów opałowych;
  3. dokonując zakupu oleju opałowego w 2006 r. Spółka nie poniosła wydatku w postaci podatku akcyzowego;
  4. z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek akcyzowy stanowi dla Spółki koszt bezpośredni;
  5. przychód został osiągnięty w 2006 r., natomiast wydatek w postaci podatku akcyzowego został poniesiony w 2010 r.;
  6. przedmiotowy wydatek stanowi dla Spółki istotny koszt z punktu widzenia ustawy o rachunkowości.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek akcyzowy wynikający z decyzji Izby Celnej zapłacony w 2010 r. będzie kosztem podatkowym roku 2010...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek akcyzowy dotyczący roku 2006 wynikający z decyzji Izby Celnej, zapłacony w 2010 r., będzie kosztem podatkowym w 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zakupił w 2006 r. olej opałowy, który używany był do agregatu prądotwórczego. Kontrola Izby Celnej przeprowadzona w 2009 r. zakwestionowała przeznaczenie zużycia oleju opałowego, stwierdzając, że powinien być on zużywany wyłącznie do celów opałowych. w związku z powyższym, wynikający z decyzji Izby Celnej podatek akcyzowy został zapłacony w 2010 r.

W tym miejscu wskazać należy, że z dniem 1 stycznia 2007 r. ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych została zmieniona ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. u. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589).

W art. 11 ustawy zmieniającej zastrzeżono, że ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2007 r. i ma zastosowanie do osiągniętych dochodów (poniesionych strat) od tego dnia, z wyjątkiem art. 1 pkt 18 lit. a tiret trzecie, w części dotyczącej dochodów Banku Gospodarstwa Krajowego stanowiących równowartość dochodów uzyskanych przez Fundusz Kolejowy, oraz art. 8, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.

Do zdarzeń gospodarczych, które miały wpływ na ustalenie dochodu Spółki w roku 2006 – poza wskazaniami w przepisach przejściowych – zastosowanie znajdą więc przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sprzed zmiany.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) – w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2006 r. – kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie – a od dnia 1 stycznia 2007 r. – także zabezpieczenie albo zachowanie źródła przychodów.

W świetle powyższych uregulowań, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich – po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie – wydatków, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc, aby dany wydatek mógł być zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów, musi pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, a jego poniesienie musi zmierzać do osiągnięcia przychodów. Przy tym wydatek taki musi być właściwie udokumentowany.

Ponadto, równie ważne dla poprawności dokonania odliczenia jest ustalenie, w którym okresie rozliczeniowym podatnik może dokonać potrącenia kosztów podatkowych.

O powyższym stanowi art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (według stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2006 r.), w myśl którego koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.

Co do zasady więc, podatnik może odliczyć od przychodów koszty ich uzyskania w roku podatkowym, którego te koszty dotyczą, tj. w roku podatkowym, w którym w efekcie poniesienia tych kosztów uzyskał przychód do opodatkowania.

Jednocześnie, niekoniecznie koszty te muszą być poniesione. Muszą być natomiast znane co do rodzaju i kwoty oraz zarachowane do roku, do którego się odnoszą. w razie braku możliwości zarachowania tych kosztów potrąca się je w roku, w którym faktycznie zostały poniesione.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy (…). Tymi odrębnymi przepisami jest ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. u. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).

Odwołanie się do przepisów rachunkowych, mimo iż nie są one podatkotwórcze, znajduje także uzasadnienie w samej treści art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 stycznia 2007 r., który posługuje się rachunkową kategorią „zarachowania kosztów”.

Podatnicy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. ustawą o rachunkowości, stosując zasadę memoriału określoną w art. 6 ust. 1, tzn. w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty

W świetle wyżej cytowanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o rachunkowości, za dzień poniesienia kosztu w przypadku, gdy wartość kosztu dotyczącego zakończonego okresu jest znana lub w przypadku, gdy przed zamknięciem ksiąg podatnik dysponuje informacją o wysokości kosztu, będzie to dzień ujęcia kosztu w księgach rachunkowych na podstawie odpowiednich dowodów księgowych. w przypadku, gdy wartość kosztu dotyczącego zakończonego okresu nie jest znana i możliwa do określenia, za dzień poniesienia kosztu należy rozumieć dzień rejestracji otrzymanej faktury (dokumentu źródłowego).

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż w ocenie prawidłowego ustalenia dnia poniesienia kosztu uzyskania przychodów należy mieć na względzie art. 5 ust. 1 powołanej powyżej ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym na podmioty nakłada się obowiązek stosowania przyjętych zasad (polityki) rachunkowości w sposób ciągły w kolejnych latach obrotowych.

W przedstawionym stanie faktycznym, Spółka zakupiła w 2006 r. olej opałowy, który używany był do agregatu prądotwórczego. Wytworzona energia elektryczna służyła do ogrzewania i oświetlania baraków socjalnych oraz do napędzania maszyn i urządzeń, które były użyte w procesie technologicznym produkcji piasków i żwirów. Kontrola Izby Celnej zakwestionowała jednak przeznaczenie zużycia oleju opałowego, stwierdzając, że olej opałowy powinien być zużywany wyłącznie do celów opałowych. w związku z powyższym, Spółka na mocy decyzji Izby Celnej, poniosła w 2010 r. wydatek w postaci podatku akcyzowego.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego powstała wątpliwość, czy zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów poniesionego w 2010 r. podatku akcyzowego (określonego w decyzji Izby Celnej z 2010 r. a dotyczącego roku 2006) może nastąpić w 2010 r.

Jednocześnie podkreślenia wymaga fakt, iż – jak podała Spółka – podatek akcyzowy stanowi dla Niej w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszt bezpośredni, a także koszt istotny z punktu widzenia ustawy o rachunkowości.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że złożone przez Spółkę zeznanie o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku 2006 nie odzwierciedlało w sposób prawidłowy istniejącego stanu faktycznego. z uwagi na fakt, że zakupiony olej opałowy został – jak wskazała kontrola Izby Celnej – zużyty niezgodnie z jego przeznaczeniem, podatek akcyzowy od oleju opałowego określony został w nieprawidłowej wysokości, co z kolei skutkowało zaniżeniem kosztów uzyskania i zapłatą podatku dochodowego od osób prawnych w niewłaściwej kwocie.

Zatem, po uzyskaniu decyzji Izby Celnej nakładającej na Spółkę obowiązek zapłaty podatku akcyzowego, Wnioskodawca zobowiązany był do skorygowania powstałej nieprawidłowości w odpowiednim okresie sprawozdawczym.

Powyższe oznacza, że skoro Spółka – jak wskazano w piśmie uzupełniającym – kwalifikuje podatek akcyzowy związany z zakupem oleju napędowego jako koszt bezpośredni, to ustalony w drodze decyzji Izby Celnej zobowiązanie powinno korygować koszty uzyskania przychodów w okresie, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Reasumując powyższe wyjaśnienia, poniesiony przez Spółkę wydatek w postaci podatku akcyzowego, który nałożony został na Nią w drodze decyzji Izby Celnej z 2010 r. a dotyczył roku 2006, powinien zostać zaliczony w ciężar kosztów podatkowych w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające mu przychody. Tym samym, Spółka winna dokonać wstecz korekty kosztów uzyskania przychodów (oraz należnego podatku dochodowego od osób prawnych) w odpowiednim okresie sprawozdawczym.

Jednocześnie nadmienia się, iż zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (§ 2).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj