Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-335/10-4/ŁM
z 15 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-335/10-4/ŁM
Data
2011.03.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
autostrada
koszty uzyskania przychodów
odpisy amortyzacyjne
prace
projekt
wydatek


Istota interpretacji
Czy planowany przez Spółkę sposób rozpoznawania kosztów Wspólnej Inwestycji jest prawidłowy, tj. czy Spółka postąpi prawidłowo rozpoznając w pełnej wysokości poniesione przez siebie koszty Wspólnej Inwestycji w postaci prac projektowych i budowlanych objętych Robotami Odcinka I poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne?



Wniosek ORD-IN 596 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 06 grudnia 2010 r. (data wpływu 08 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 9 lutego 2011 r. (data wpływu 14.02.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

W dniu 10 marca 1997 r. Minister Infrastruktury Rzeczypospolitej Polskiej przyznał spółce S.A. (dalej: X lub Spółka) trzy koncesje na budowę i eksploatację poszczególnych odcinków autostrady płatnej. W dniu 12 września 1997 r. pomiędzy Ministrem Infrastruktury Rzeczypospolitej Polskiej i X zawarta została umowa koncesyjna (dalej: Umowa Koncesyjna).

Zgodnie z projektem, autostrada składać się będzie między innymi z dwóch odcinków:

  • odcinka I autostrady płatnej (dalej: Odcinek I),
  • planowanego odcinka II autostrady płatnej (dalej: Odcinek II).

W celu realizacji inwestycji (budowy autostrady) Minister Infrastruktury Rzeczypospolitej Polskiej i X w dniu 30 sierpnia 2008 r. zawarli umowę dotyczącą budowy i eksploatacji Odcinka II (dalej: Umowa Odcinka II). Umowa Odcinka II zastąpiła zapisy Umowy Koncesyjnej w zakresie Odcinka II.

W dniu 29 czerwca 2009 r. wszystkie prawa i obowiązki X, wynikające z Umowy Odcinka II, zostały przeniesione na spółkę S.A. (dalej: Y lub Spółka).

Poza zapisami dotyczącymi budowy i eksploatacji Odcinka II, Umowa Odcinka II określa pewne obowiązki Y związane z robotami dotyczącymi Odcinka I, które mogą zostać pomyślnie zakończone jedynie we współpracy z X. Biorąc pod uwagę wspomniane powyżej obowiązki określone w Umowie Odcinka II, X i Y (dalej łącznie: Spółki) zawarły w dniu 30 czerwca 2010 r. umowę (dalej: Umowa) regulującą ich zaangażowanie w wykonanie prac projektowych i budowlanych objętych robotami Odcinka I wraz z eksploatacją i utrzymaniem robót Odcinka I do 10 marca 2037 r. (lub do dnia rozwiązania Umowy Koncesyjnej) (dalej: Wspólna Inwestycja) obejmujących:

  • przebudowę istniejącego punktu poboru opłat,
  • przebudowę węzła do węzła typu „trąbka” z łącznicami realizującymi wszystkie relacje skrętne, ze stacją poboru opłat na łącznicy,
  • instalację elementów zamkniętego systemu poboru opłat na Odcinku I pomiędzy węzłem a punktem poboru opłat (dalej łącznie: Roboty Odcinka I).

Z perspektywy obu Spółek, realizacja Wspólnej Inwestycji jest niezbędna dla zapewnienia możliwości przejazdu i sprawnej obsługi podróżujących zarówno Odcinkiem I, jak i Odcinkiem II. Umożliwi ona wjazd na autostradę oraz zjazd z autostrady podróżującym w obu kierunkach po obu odcinkach. Dodatkowo, w punkcie tym będą wydawane bilety i pobierane opłaty za przejazd autostradą.

Tym samym, inwestycja ta, w jednakowym dla obu Spółek stopniu, przyczyni się do zabezpieczenia istniejących źródeł przychodów obu Spółek i / lub zabezpieczenia ich przyszłych przychodów z eksploatacji autostrady. W związku z powyższym, Spółki ustaliły, że będą partycypowały we Wspólnej Inwestycji w równym stopniu.

Zgodnie z tym założeniem zostało ustalone, że:

  • Y wniesie do Wspólnej Inwestycji prace projektowe i budowlane objęte Robotami Odcinka I, których wartość na dzień 30 czerwca 2010 r. zdyskontowana wg nominalnej stopy dyskontowej 9,85% (dodatkowo urealnionej o inflację) to 34.234.798,63 zł,
  • X wniesie do Wspólnej Inwestycji wkład w postaci sfinansowania kosztów eksploatacji i utrzymania Robót Odcinka I do 10 marca 2037 r. (lub wcześniej - do dnia, w którym Umowa Koncesyjna może być rozwiązana), których wartość na dzień 30 czerwca 2010 r. zdyskontowana wg nominalnej stopy dyskontowej 9,85% (dodatkowo urealnionej o inflację) to 34.266.507,94 zł.

Stopa dyskontowa została ustalona uwzględniając stopę wolną od ryzyka oraz premię za ryzyko inwestycyjne odpowiednią dla tego typu projektów.

Tym samym, uwzględniając wartość pieniądza w czasie, wydatki ponoszone przez obie Spółki, w związku z Robotami Odcinka I będą równe. Spółki nie mają przy tym żadnych innych zobowiązań w związku z realizacją Wspólnej Inwestycji, a w wyniku zawarcia Umowy Spółki nie będą określać we wzajemnych relacjach żadnych bezpośrednich płatności ani innego wynagrodzenia.

Ponieważ wartość wydatków ponoszonych przez Spółki będzie równa (uwzględniając wartość pieniądza w czasie), Spółki zamierzają zaliczyć do swoich kosztów podatkowych - odpowiednio:

  • Y - koszt odpisów amortyzacyjnych od prac projektowych i budowlanych objętych Robotami Odcinka I i wniesionych do Wspólnej Inwestycji,
  • X - koszty eksploatacji i utrzymania Robót Odcinka I poprzez ich bieżące rozpoznawanie w dacie poniesienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy planowany przez Spółkę sposób rozpoznawania kosztów Wspólnej Inwestycji jest prawidłowy, tj. czy Spółka postąpi prawidłowo rozpoznając w pełnej wysokości poniesione przez siebie koszty Wspólnej Inwestycji w postaci prac projektowych i budowlanych objętych Robotami Odcinka I poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma On prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości poniesione przez Niego koszty Wspólnej Inwestycji w postaci kosztów prac projektowych i budowlanych objętych Robotami Odcinka I poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne.

Uzasadnienie stanowiska Spółki.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, o ile wydatki te nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak zostało opisane w stanie faktycznym, koszty ponoszone przez Spółkę na wykonanie prac projektowych i budowlanych objętych Robotami Odcinka I niewątpliwie związane są z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Są one zarazem racjonalnie i gospodarczo uzasadnione, gdyż realizacja, we współpracy z X, Wspólnej Inwestycji jest niezbędna dla zapewnienia możliwości przejazdu połączoną autostradą i sprawnej obsługi podróżujących, a jej celem jest osiągnięcie lub zachowanie albo zabezpieczenie możliwości osiągania przez Spółkę przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wydatki te są jednak kosztami uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne (zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy).

Konkludując, zgodnie z brzmieniem przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotowe koszty poniesione przez Spółkę będą miały związek z przychodem osiąganym przez Spółkę z tytułu usług związanych z udostępnieniem autostrady i w konsekwencji będą mogły zostać uznane za koszt podatkowy Spółki poprzez odpisy amortyzacyjne.

W celu rozliczenia przychodów i kosztów związanych z udziałem Spółki we wspólnym przedsięwzięciu zastosowanie znajdzie art. 5 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 tej ustawy, „przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały wspólników w przychodach są równe”. Z kolei zgodnie z art. 5 ust. 2 ww. ustawy, powyższe zasady „stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku”.

W rozważanym stanie faktycznym Spółki uznały, że Wspólna Inwestycja przyczyni się w jednakowym stopniu do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów Spółek oraz że będą one partycypować we Wspólnej Inwestycji poprzez wniesienie wkładów, których wartość (uwzględniając czynnik czasu) jest równa - Y w postaci sfinansowania prac projektowych i budowlanych, X w postaci sfinansowania kosztów eksploatacji i utrzymania Robót Odcinka I.

W związku z faktem, że każda ze Spółek ma sfinansować koszty innego rodzaju oraz koszty te są sobie równe, uzasadnione jest, aby Y rozpoznawała jako koszty podatkowe odpisy amortyzacyjne, zaś X rozpoznawała jako koszty uzyskania przychodów wydatki na eksploatację i utrzymanie Robót Odcinka I.

Zdaniem Spółki, dokonanie takiego rozliczenia wydatków związanych ze Wspólną Inwestycją będzie racjonalne z ekonomicznego punktu widzenia, jak również będzie zgodne z przepisami art. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z uwagi na fakt, że każda Spółka poniesie koszty Wspólnej Inwestycji w równej wysokości (w związku z równymi spodziewanymi korzyściami) i rozpozna je dla celów podatkowych.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki, ma Ona prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości poniesione przez Nią koszty Wspólnej Inwestycji w postaci kosztów prac projektowych i budowlanych objętych Robotami Odcinka I.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj