Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1479/10-4/TW
z 8 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-1479/10-4/TW
Data
2011.04.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
nagrody
sprzedaż premiowa
wygrana


Istota interpretacji
Do jakiej wysokości będzie miało zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku otrzymania nagrody przez kilku podatników, którzy ogólnie przystąpili do jednej sprzedaży premiowej, jeżeli nagroda ta zostanie przekazana – w formie zasilenia karty przepłaconej – tylko jednemu z podatników (uczestników sprzedaży premiowej) i w związku z tym czy na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika z tego tytułu?



Wniosek ORD-IN 305 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki X, przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2010 r. (data wpływu 27 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest:

  • prawidłowe w przypadku przekazania nagrody indywidualnie poszczególnym uczestnikom sprzedaży premiowej,
  • nieprawidłowe w przypadku przekazania nagrody jednemu z uczestników sprzedaży premiowej.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 11 marca 2011 r., znak ILPB1/415-1479/10-2/TW, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 14 marca 2011 r., a w dniu 24 marca 2011 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 21 marca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Komandytowa (Wnioskodawca) zamierza świadczyć usługi w zakresie pośrednictwa finansowego przy udzielaniu kredytów bankowych. W celu zwiększenia sprzedaży Wnioskodawca zamierza zorganizować sprzedaż premiową której nagrodą jest otrzymanie karty przedpłaconej (oraz jej późniejsze zasilenie) – na następujących zasadach:

  1. organizatorem akcji sprzedaży premiowej jest Spółka Komandytowa,
  2. uczestnikiem sprzedaży premiowej może być każda osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych zamieszkała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  3. korzystać ze sprzedaży premiowej może osoba fizyczna wyłącznie w celach niekomercyjnych zgodnie z regulaminem konkursu.

Zasady sprzedaży premiowej:

  1. przystąpienie do sprzedaży premiowej następuje poprzez skorzystanie z kalkulatora w serwisie organizatora i wysłanie formularza rejestracyjnego,
  2. przez sprzedaż premiową rozumie się zakup produktu oznaczonego jako oferta premiowana (zaciągniecie kredytu bankowego na określone w regulaminie cele), lub polecenie produktu innej osobie która z niego skorzysta (zaciągnie kredyt),
  3. za uczestnika uważa się osobę dokonującą faktycznej czynności zakupu, niezależnie od podmiotu na którego rachunek dokonuje zakupu,
  4. wysokość premii liczona jest procentowo (w przypadku zaciągnięcia kredytu) lub kwotowo (w przypadku premii za polecenie produktu).

Warunki otrzymania karty:

  1. w przypadku sprzedaży premiowej organizator wydaje użytkownikowi kartę po dokonaniu przez użytkownika zakupu produktu,
  2. w przypadku premii za polecenie organizator wydaje kartę przed dokonaniem przez użytkownika poleconego zakupu produktu,
  3. karta jest wydawana z zerowym saldem, zasilenie karty następuje po otrzymaniu przez organizatora wynagrodzenia za pośrednictwo w sprzedaży produktu, z którego zakupem łączy się przyznanie premii. Karta przedpłacona nie jest kartą kredytową, debetową, bankomatową, jest przedpłaconą kartą premiową (elektronicznym bonem premiowym) i służy wyłącznie do dokonywania transakcji bezgotówkowych w punktach handlowych akceptujących kartę oznaczonych naklejką z logo X.

Reasumując, w ramach sprzedaży premiowej Wnioskodawca przyznawać będzie nabywcom produktów – osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej nagrody – karty przedpłacone o określonej w regulaminie wartości. Karta przyznawana jest m.in. za zakup produktu, którym jest zaciągnięcie kredytu u określonego partnera organizatora sprzedaży premiowej. W niektórych przypadkach do jednego kredytu może przystąpić kilka osób (współkredytobiorcy). Premia w postaci karty przedpłaconej wraz z jej zasileniem przysługiwać będzie wszystkim osobom przystępującym do kredytu (o ile zgłoszą chęć uczestnictwa w sprzedaży premiowej). Karta przedpłacona (wraz z zasileniem) będzie w takim przypadku przyznana bądź:

  • indywidualnie poszczególnym uczestnikom (w tym przypadku kartę wraz z zasileniem otrzyma zarówno kredytobiorca jak i współkredytobiorcy, otrzymując zasilenie w kwocie przysługującej premii liczonej od łącznej kwoty kredytu podzielonej na liczbę uczestników sprzedaży premiowej), bądź
  • jednej, wybranej osobie spośród uczestników danej sprzedaży premiowej, która otrzyma zasilenie w kwocie przysługującej premii liczonej od łącznej kwoty kredytu (np. do kredytu przystąpił małżonek jako kredytobiorca a drugi wystąpi w umowie jako współkredytobiorca danej sprzedaży premiowej – w takim przypadku karta przedpłacona wraz z zasileniem będzie mogła być przyznana jednemu z małżonków).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Do jakiej wysokości będzie miało zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku otrzymania nagrody przez kilku podatników, którzy ogólnie przystąpili do jednej sprzedaży premiowej, jeżeli nagroda ta zostanie przekazana – w formie zasilenia karty przepłaconej – tylko jednemu z podatników (uczestników sprzedaży premiowej) i w związku z tym czy na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika z tego tytułu...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zdaniem Spółki otrzymana przez uczestnika karta przedpłacona wraz z zasileniem stanowić będzie dla niego nagrodę otrzymana w związku ze sprzedażą premiową. Wobec tego będzie miało zastosowanie dla kwoty wynikającej z ww. karty – zwolnienie zgodne z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Otrzymana przez Klienta indywidualnego karta której zasilenie nie przekroczy wartości nominalnej 760 zł, objęta będzie zwolnieniom z podatku dochodowego.

Zdaniem Spółki w omawianej sprawie mamy do czynienia z nagrodami związanymi ze sprzedażą premiową, ponieważ (pomimo, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje tego pojęcia) w praktyce pod tym pojęciem należy rozumieć czynności mające na celu zachęcenie nabywców do dokonywania zakupów o określonej wartości. lub do poszerzania kręgu klientów Spółki (premia za polecenia). „Sprzedaż premiowa” jest wtedy, gdy w zamian za zakupy o określonej wartości dochodzi do wydania nabywcy premii, nagrody. Otrzymanie nagrody (tu: karty przedpłaconej X) jest bezpośrednio związane z zakupom określonego produktu (zaciągnięcie kredytu u partnera organizatora sprzedaży premiowej).

W opisanej sprawie, zdaniem Spółki. nie ulega wątpliwości. że warunek przyznania premii odbiorcy w zamian za zakup określonego produktu (w rozumieniu regulaminu) został spełniony. Wobec tego wydawane przez Wnioskodawcę karty oraz ich zasilenie mogą stanowić nagrody w sprzedaży premiowej w rozumieniu art. 21 ust I pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Jednocześnie kwoty zasilenia karty o wartości do 760 zł są zwolnione z podatku dochodowego.

Analogicznie w przypadku otrzymania nagrody przez kilka osób z tytułu dokonania jednej sprzedaży premiowej, z których każda nie przekracza kwoty zwolnionej z podatku dochodowego (760 zł) niezależnie od faktu. iż kwota nagrody która zasiliła karlę przedpłaconą jednego z uczestników przekroczy ww. kwotę zwolnioną z podatku dochodowego winna korzystać ze zwolnienia ,o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku ze zwolnieniem z opodatkowania o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wystąpi obowiązek pobrania przez Spółkę zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku zaistnienia stanu faktycznego opisanego w niniejszym wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w przypadku przekazania nagrody indywidualnie poszczególnym uczestnikom sprzedaży premiowej,
  • nieprawidłowe w przypadku przekazania nagrody jednemu z uczestników sprzedaży premiowej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Jednak dla ustalenia czy karty przedpłacone korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istotnym jest przeanalizowanie sposobu przekazania wygranej lub nagrody. Należy podkreślić, iż aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być warunki:

  • nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

„Sprzedaż premiowa” jest formą umowy sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy wyłącznie osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz, pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi w zakresie pośrednictwa finansowego przy udzielaniu kredytów bankowych. W celu zwiększenia sprzedaży Zainteresowany zamierza zorganizować sprzedaż premiową, której nagrodą będzie otrzymanie karty przepłaconej. Organizowanie przez Wnioskodawcę akcji sprzedaży premiowej na rzecz klientów musi odbywać się ściśle według ustalonego przez niego regulaminu i będzie ściśle związana ze sprzedażą Jego produktów. Nagrody przekazywane przez Niego z tytułu zakupu premiowanych produktów będą otrzymywały osoby, które nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jednakże podkreślić należy, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym karta przepłacona przekazywana będzie w dwojaki sposób, tj. indywidualnie poszczególnym uczestnikom lub jednej osobie, która otrzyma zasilenie karty w kwocie przysługującej kilku osobom.

Biorąc pod uwagę powyższe, nagrody przekazywane przez Wnioskodawcę za zakup premiowanych produktów dla osób nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej, które kupują określoną grupę produktów można uznać za nagrody związane ze sprzedażą premiową.

Jednocześnie należy wyjaśnić, że jedynie nagrody w formie karty przepłaconej przekazane indywidualnie poszczególnym uczestnikom spełniają wszystkie wskazane powyżej przesłanki, które warunkują zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie można natomiast uznać, iż przekazanie karty przepłaconej jednej osobie, która otrzyma zasilenie karty w kwocie przysługującej kilku osobom będzie korzystać z przedmiotowego zwolnienia bowiem nie zostanie spełniona jedna z przesłanek wymieniona w pkt 68 powyższego przepisu, tj. jednorazowa wartość nagrody przekroczy kwotę 760 zł.

Zwolnieniu w takim przypadku będzie korzystać tylko kwota należna jednemu z kredytobiorców (osobie, która otrzyma kartę przepłaconą). Należy bowiem zauważyć, że w przedmiotowej sprawie osoba ta otrzyma kartę, na której zawarte zostaną nagrody przyznane kilku osobom, które zgodną wolą należną im nagrodę cedują na rzecz tej jednej osoby. Zatem w takim przypadku osoba ta otrzymuje w formie zasilenia kartę przepłaconą – nagrodę nie bezpośrednio od Wnioskodawcy lecz od osób trzecich.

Reasumując, zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych korzystać będzie tylko nagroda przynależna właścicielowi karty, w wysokości jego nagrody nieprzekraczającej kwoty 760 zł.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

Zatem, opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy będą podlegały w całości wygrane, których wartość przekroczy 760 zł.

W przypadku gdy jednorazowa wartość nagrody przekracza kwotę 760 zł, wówczas stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dający nagrodę, zobowiązany jest do poboru zryczałtowanego podatku od całości wartości wygranej, gdyż jednorazowa wartość nagrody przekracza kwotę warunkującą zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Natomiast na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Reasumując, w przedmiotowej sprawie zwolnienie wynikające z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajdzie zastosowanie w przypadku nagród, których wartość nie przekracza kwoty 760 zł.

Wobec tego ze zwolnienia, o którym mowa w nin. wniosku korzystać będzie jedynie nagroda w formie karty przepłaconej – przekazana indywidualnie poszczególnym uczestnikom. W tym przypadku Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku.

Z kolei w przypadku przekazania nagrody jednej osobie, której wartość przekroczy 760 zł Zainteresowany jako płatnik zobowiązany będzie do poboru zryczałtowanego podatku, wypełniając tym samym obowiązki płatnika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj