Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-469/12-3/KS
z 1 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-469/12-3/KS
Data
2013.02.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
budowa
drogi
drogi publiczne
infrastruktura
inwestycje
koszty uzyskania przychodów
partycypacja
potrącalność kosztów
wydatek


Istota interpretacji
1. Czy wydatki (nakłady) poniesione przez Spółkę w związku z realizacją przebudowy drogi gminnej, którą następnie Spółka (działając na podstawie pełnomocnictw udzielonych przez pozostałych Partnerów) przekaże Gminie, będą stanowiły dla Niej koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
2. W jaki sposób i w którym momencie Spółka powinna rozpoznać wydatki (nakłady) poniesione na przebudowę drogi położonej na gruntach gminnych jako koszty uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 655 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 08 listopada 2012 r. (data wpływu 09 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków związanych z przebudową drogi gminnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z realizacją przebudowy drogi gminnej oraz określenia momentu zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka (dalej: „Inwestor” lub „Wnioskodawca”) zamierza zrealizować inwestycję polegającą na przebudowie drogi (Inwestor otrzymał już stosowną zgodę gminy), która jest własnością Gminy i stanowi drogę dojazdową zarówno do siedziby firmy Inwestora, jak, również kilku innych podmiotów gospodarczych. W celu realizacji niniejszego przedsięwzięcia Wnioskodawca zawarł umowę współpracy z dwiema innymi firmami (dalej: „Partnerzy”), na podstawie której to Inwestor będzie odpowiedzialny za:

  • reprezentowanie Partnerów przed odpowiednimi władzami Urzędu Miejskiego oraz innymi instytucjami we wszystkich sprawach dotyczących uzyskania niezbędnych pozwoleń do realizacji inwestycji,
  • podpisywanie dokumentów w imieniu i za zgodą Partnerów,
  • zawarcie umów niezbędnych do realizacji inwestycji (w tym przede wszystkim umowy o roboty budowlane dotyczące przebudowy drogi z Wykonawcą),
  • dokonania rozliczeń finansowych związanych z niniejszą inwestycją.

Zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy, realizacja inwestycji została podzielona na cztery etapy (Etap I, Etap II A, Etap II B, Etap III). Strony umowy zgodnie ustaliły, że będą partycypowały w realizacji Etapu I i Etapu II w następującej wysokości:

  • Inwestor - około 48% kosztów,
  • Partner I - około 35% kosztów,
  • Partner II - około 17% kosztów.

Oprócz tego, jak wynika z umowy, strony wyraziły wole kontynuacji przebudowy drogi (Etapu III), a szczegóły w tym zakresie zostaną ustalone w pierwszym kwartale 2013 r. Partycypacja finansowa w realizacji Etapu III będzie wyglądała następująco:

  • Inwestor - około 34% kosztów,
  • Partner I - około 33% kosztów,
  • Partner II - około 33% kosztów.

Co bardzo istotne, w umowie znajdują się zapisy, że faktury od wykonawcy robót będą wystawiane na Inwestora, natomiast ten następnie dokumentując kwoty otrzymywane od Partnerów będzie wystawiał na ich rzecz faktury VAT (tzw. refaktury) do wysokości określonej w umowie w ramach współfinansowania inwestycji przez każdego z Partnerów.

Po zakończeniu Inwestycji Inwestor, zgodnie z postanowieniami umowy o współpracy oraz działając na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez każdego z Partnerów, przekaże nieodpłatne na rzecz Gminy przebudowaną drogę.

Spółka wskazuje, iż przedstawiając stan faktyczny należy dodać, że realizacja niniejszej inwestycji jest niezbędna dla prawidłowego i sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa Inwestora, gdyż przyczyni się do zapewnienia odpowiednich warunków logistycznych zarówno dla Wnioskodawcy, jak i Jego klientów. Przebudowa drogi pozytywnie wpłynie również na dalszy rozwój Przedsiębiorstwa. Dodać należy, że także dla pozostałych Partnerów przebudowa drogi również odegra istotny wpływ na ich bieżące funkcjonowanie i możliwość rozwoju.

Partycypacja w kosztach przebudowy drogi jest wynegocjowana i nie wynika ona z jakiś obiektywnych kryteriów, takich jak np. długość drogi znajdująca się w bezpośrednim sąsiedztwie Inwestora czy Partnera, pomiar natężenia ruchu. Oprócz tego, jak była mowa na wstępie, przedmiotowa droga stanowi i będzie stanowiła drogę dojazdową do kilku mniejszych podmiotów, które jednak nie są stroną umowy o współpracę, a także nie będą partycypowały w kosztach realizacji inwestycji.

Wnioskodawca jednak jeszcze raz podkreśla, że ze względu na Jego przedmiot działalności (Spółka oferuje takie grupy produktowe, jak np. instalacje i sieci elektryczne, rozdzielnice elektryczne, automatyka przemysłowa i elektroenergetyczna, instalacje słaboprądowe i mechaniczne, a także serwis sygnalizacji i oświetlenia, serwis elektryki i automatyki) oraz skalę działalności, realizacja inwestycji jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania i rozwoju Przedsiębiorstwa. Już obecny stan drogi stanowi utrudnienia dla sprawnej działalności, a po przeprowadzonym remoncie wodno - kanalizacyjnym jej stan techniczny jeszcze bardziej się pogorszy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

  1. Czy wydatki (nakłady) poniesione przez Spółkę w związku z realizacją przebudowy drogi gminnej, którą następnie Spółka (działając na podstawie pełnomocnictw udzielonych przez pozostałych Partnerów) przekaże Gminie, będą stanowiły dla Niej koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. W jaki sposób i w którym momencie Spółka powinna rozpoznać wydatki (nakłady) poniesione na przebudowę drogi położonej na gruntach gminnych jako koszty uzyskania przychodów...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 01 lutego 2013 r. nr ILPB3/423-469/12-2/KS.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na przebudowę drogi powinny stanowić koszt uzyskania przychodów w momencie formalnego przekazania inwestycji Gminie.

Wydatki poniesione na przebudowę drogi powinny być kwalifikowane jako koszty pośrednio związane z osiąganymi przez Wnioskodawcę przychodami.

Przebudowa drogi jest bowiem niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania Przedsiębiorstwa, a oprócz tego, co istotne w niniejszej sprawie prace budowlane będą przeprowadzone na gruntach stanowiących własność Gminy. Dodatkowo, zgodnie z postanowieniami umowy o współpracy zawartej z pozostałymi Partnerami finansującymi przedsięwzięcie, po zakończeniu prac budowlanych na podstawie pełnomocnictw, Wnioskodawca przekaże nieodpłatnie przebudowaną drogę Gminie.

W ocenie Spółki, nie ulega wątpliwości, że droga gminna nie może zostać uznana w przedstawionym stanie faktycznym za środek trwały Przedsiębiorcy, zatem w tym przypadku nie można mówić o inwestycji w obcym środku trwałym, a tym samym nie mogą być one rozliczane w formie odpisów amortyzacyjnych. Dlatego też, przedmiotowe wydatki powinny zostać potrącone w dacie ich poniesienia, zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Art. 15 ust. 4d niniejszej ustawy stanowi, iż koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że właściwym momentem dla rozpoznania przez Wnioskodawcę kosztów uzyskania przychodów związanych z wydatkami poniesionymi na przebudowę drogi będzie moment formalnego przekazania inwestycji Gminie. Dopiero wtedy bowiem wydatki te będą miały charakter definitywny. Potwierdzenie dla takiej interpretacji można znaleźć przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB5/423-117/11-4/AM z dnia 27 kwietnia 2011 r. czy interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB5/423-318/10-7/AM oraz IPPB5/423-318/10-12/AM z dnia 19 sierpnia 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie określenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków związanych z przebudową drogi gminnej uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca zamierza zrealizować inwestycję polegającą na przebudowie drogi, która jest własnością Gminy i stanowi drogę dojazdową zarówno do siedziby Spółki jak również kilku innych podmiotów gospodarczych. W celu realizacji zamierzonego przedsięwzięcia, Wnioskodawca zawarł umowę o współpracy z dwiema innymi firmami. Zgodnie z postanowieniami umowy, realizacja inwestycji została podzielona na cztery etapy, a strony umowy będą partycypowały w ich realizacji. Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż nakłady jakie Wnioskodawca poniesie na przedmiotowe przedsięwzięcie są niezbędne, bowiem obecny stan drogi już stanowi utrudnienie dla sprawnej działalności (Spółka oferuje takie grupy produktowe jak np.: instalacje i sieci elektryczne, rozdzielnice elektryczne, automatyka przemysłowa i elektroenergetyczna, instalacje słaboprądowe i mechaniczne, a także serwis sygnalizacji i oświetlenia, serwis elektryki i automatyki), a po przeprowadzonym remoncie wodno – kanalizacyjnym stan drogi jeszcze bardziej się pogorszy. Wnioskodawca wskazał, iż realizacja przedmiotowej inwestycji jest potrzebna dla prawidłowego i sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa, gdyż przyczyni się do zapewnienia odpowiednich warunków logistycznych. Wpłynie również pozytywnie na dalszy rozwój przedsiębiorstwa i osiągane przychody. Po zakończeniu inwestycji, Wnioskodawca zgodnie z postanowieniami umowy o współpracy oraz działając na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez każdego z Partnerów przekaże nieodpłatnie na rzecz Gminy przebudowaną drogę.

W interpretacji indywidualnej stanowiącej odpowiedź w zakresie pytania nr 1 Organ stwierdził, iż wydatki Spółki jakie zamierza ponieść na realizację inwestycji polegającej na przebudowie drogi, stanowiącej własność Gminy i drogę dojazdową do siedziby Wnioskodawcy mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Przedmiotowe wydatki pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z możliwością osiągania w przyszłości przychodów oraz zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę.

Wobec powyższego, uznanie wydatków jakie Spółka poniesie w związku z realizacją przebudowy drogi gminnej za koszty pośrednie oznacza, iż podlegają one potrąceniu zgodnie z art. 15 ust. 4d i ust. 4e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).

W myśl art. 15 ust. 4d ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Z kolei, art. 15 ust. 4e ww. ustawy stanowi, iż za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f - 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż po zakończeniu inwestycji, Wnioskodawca zgodnie z postanowieniami umowy o współpracy oraz działając na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez każdego z Partnerów przekaże nieodpłatnie na rzecz Gminy przebudowaną drogę.

Wobec powyższego w momencie faktycznego przekazania przedmiotu umowy Gminie możliwe będzie stwierdzenie, że koszty te mają charakter definitywny i mogą w tym momencie stanowić koszt uzyskania przychodów.

W świetle powyższego, uznać należy, że właściwym momentem ujęcia jako kosztów podatkowych wydatków na realizację inwestycji polegającej na przebudowie drogi, będzie moment formalnego przekazania przez Wnioskodawcę przebudowanej drogi na rzecz Gminy.

Jednocześnie, w odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji wydanych przez organy podatkowe stwierdzić należy, że rozstrzygnięcia te zapadły, w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Ponadto informuje się, iż w zakresie podatku od towarów i usług zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj