Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-318/10-12/AM
z 19 sierpnia 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-318/10-12/AM
Data
2010.08.19
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
budowa
drogi
infrastruktura
inwestycje
koszty uzyskania przychodów
przebudowa
środek trwały
Istota interpretacji
Czy Spółka będzie uprawniona do ujęcia kosztów na budowę lub modernizację infrastruktury towarzyszącej
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 02.06.2010 r.(data wpływu 04.06.2010 r.) oraz piśmie z dnia 09.07.2010 r. (data nadania 12.07.2010 r., data wpływu 13.07.2010) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-318/10-2/AM z dnia 07.07.2010 r. (data doręczenia 09.07.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu poniesienia kosztów uzyskania przychodów w związku z budową lub przebudową infrastruktury drogowej i technicznej – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 04.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu poniesienia kosztów uzyskania przychodów w związku z budową lub przebudową infrastruktury drogowej i technicznej. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe: Zaistniały stan faktyczny Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na budowaniu W związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie centrum handlowego
Nakłady związane z budową lub przebudową infrastruktury drogowej i technicznej, o której mowa powyżej, zostaną poniesione na gruntach stanowiących własność Miasta. Zgodnie z ww. umowami oraz porozumieniami, wykonanie oraz przekazanie przez Spółkę ww. nakładów na infrastrukturę drogową i inną infrastrukturę towarzyszącą stanowi warunek konieczny dla dopuszczenia Inwestycji do użytkowania. Przekazanie przedmiotowych nakładów w świetle umów i porozumień z Miastem. ma nastąpić pod tytułem darmym. Spółka w wykonaniu ciążących na niej obowiązków na mocy ww. umów i porozumień ponosiła w latach 2006-2009 koszty związane z budową lub przebudową ww. infrastruktury drogowej i technicznej. W 2009 r. Spółka formalnie, na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych, przekazała na rzecz Miasta. poszczególne składniki majątkowe wytworzone w tym zakresie Dla celów rachunkowych, koszty budowy Dodatkowo, część Inwestycji stanowić będzie sklep, który w przyszłości będzie użytkowany przez Spółkę X. Prace budowlane związane z budową sklepu w obrębie Inwestycji zostały powierzone Spółce X przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o zastępstwo inwestycyjne. Jednocześnie, mając na uwadze fakt, że infrastruktura drogowa i/lub techniczna, do której wybudowania Zgodnie z przedmiotową umową Spółka świadczyć będzie na rzecz Spółki X usługę związaną z wytworzeniem przedmiotowej infrastruktury, obejmującą:
Z tytułu wykonania ww. usługi, Spółce przysługiwać będzie zryczałtowane wynagrodzenie kalkulowane w oparciu o poziom budżetowanych kosztów związanych z wykonaniem usługi, tj. wytworzeniem przedmiotowej infrastruktury i administrowaniem procesem inwestycyjnym w tym zakresie. Wynagrodzenie będzie płatne po wykonaniu usługi. Spółka i Spółka X przyjęły w Umowie oświadczenie usług, że wykonanie usługi nastąpi po formalnym przekazaniu infrastruktury na rzecz Miasta i zaakceptowaniu przez Spółkę X protokołu rozliczenia usługi. Jednocześnie, Umowa o świadczenia usług przewiduje zapis, zgodnie z którym w sytuacji, gdy wysokość kosztów rzeczywiście poniesionych przez Spółkę na budowę Zdarzenie przyszłe Spółka planuje realizację kolejnych inwestycji, tj. budowy centrów handlowych. W związku z powyższym będzie zobowiązana, na mocy stosownych umów i porozumień z właściwymi organami administracji rządowej lub samorządowej bądź innymi uprawnionymi podmiotami, do ponoszenia kosztów budowy lub modernizacji infrastruktury drogowej Wykonanie budowy lub modernizacji infrastruktury towarzyszącej Nakłady związane z budową lub modernizacją infrastruktury towarzyszącej Dla celów rachunkowych, Spółka planuje ujmować koszty budowy W przypadku tych budów, gdzie planowane są sklepy, Wnioskodawca i Spółka X mogą zawierać umowy o świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki X usługi w zakresie wytworzenia infrastruktury i administrowania procesem inwestycyjnym w tym zakresie w okresie jej budowy Jednocześnie, Wnioskodawca będzie zawierać w stosowanych umowach zapisy, zgodnie z którymi w sytuacji, gdy wysokość kosztów rzeczywiście poniesionych przez Spółkę na budowę Dodatkowo, Spółka informuje, że inwestycje w zakresie dotyczącym sklepów będą mogły być prowadzone zarówno na gruntach należących do Wnioskodawcy (w tych przypadkach grunt ze sklepem będzie oddawany w użytkowanie Spółce X) jak i gruntach należących do Spółki X. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 9 wniosku. Wniosek w pozostałym zakresie zostanie rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami. Zdaniem Wnioskodawcy: Ad. 9 Zdaniem Spółki, koszty budowy lub modernizacji infrastruktury towarzyszącej w tym drogowej i technicznej, do których poniesienia Spółka będzie zobowiązana na mocy właściwych umów i porozumień z organami administracji rządowej lub samorządowej bądź innymi uprawnionymi podmiotami, w związku budową kolejnych centrów handlowych, powinny stanowić koszty uzyskania przychodów w momencie formalnego przekazanie ww. nakładów na infrastrukturę tym organom lub innym uprawnionym podmiotom, tj. w momencie podpisania protokołów zdawczo-odbiorczych dotyczących przedmiotowej infrastruktury. Spółka w tym zakresie podtrzymuje w pełni argumentację przedstawioną w punkcie 4. Przedstawiając swoją argumentację w punkcie 4 Spółka wskazała, iż koszty budowy lub przebudowy infrastruktury drogowej i technicznej, do których poniesienia Spółka była zobowiązana na mocy umów i porozumień z Miastem w związku z prowadzoną Inwestycja, powinny stanowić koszty uzyskania przychodów w momencie formalnego przekazania ww. nakładów na infrastrukturę na rzecz Miasta, tj. w momencie podpisania protokołów zdawczo - odbiorczych dotyczących przedmiotowej infrastruktury. O zasadności stanowiska Spółki w tym zakresie świadczą następujące argumenty. Kwestia potrącalności kosztów uzyskania przychodów w czasie powinna być oceniona w świetle uregulowania zawartego w art. 15 ust. 4 - 6 ustawy o pdop. Zgodnie z przywołanym przepisem oraz ugruntowanym stanowiskiem sądów administracyjnych oraz organów podatkowych, na gruncie ww. ustawy, wśród kosztów uzyskania przychodów można wyróżnić koszty bezpośrednio związane z przychodami oraz koszty inne niż koszty bezpośrednio związane przychodami (koszty pośrednie). Koszty uzyskania przychodu o charakterze bezpośrednim to koszty, których poniesienie przekłada się na uzyskanie konkretnego przychodu, tj. można taki koszt powiązać z uzyskaniem konkretnego przychodu. Natomiast koszty uzyskania przychodu o charakterze pośrednim, to koszty które nie można przypisać konkretnym przychodom. Zdaniem Spółki, koszty budowy lub przebudowy infrastruktury drogowej i technicznej poniesione w związku z Inwestycją stanowią koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodem. Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w praktyce organów podatkowych i orzecznictwie sądów administracyjnych. Dyrektor IS w Warszawie w interpretacji z dnia 17 stycznia 2008 r. o sygn. IP-PB3-423-933/08-2/JG wskazał, że „(...) Ponieważ jednocześnie wydatki poczynione na budowę/ulepszenie elementów infrastruktury zewnętrznej Analogicznie jak powyżej, m.in. Dyrektor IS w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 22 sierpnia 2008 r. o sygn. ITPB3/423-403/08/MH, Dyrektor IS w Warszawie w interpretacji z dnia 30 kwietnia 2009 r. o sygn. IPPB5/423-155/09-2/AM. Także orzecznictwo sądów administracyjnych potwierdza, że koszty budowy lub modernizacji infrastruktury drogowej i/lub technicznej stanowić powinny koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodem. Tak m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 11 Iutego 2009 r. o sygn. III 1665/08, który wskazał, że „(...) Do wydatków pośrednio związanych z przychodem można zaliczyć m.in. wydatki ponoszone przez Skarżącą Stosownie do treści art. 15 ust. 4d ustawy o pdop, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednie (koszty pośrednie), są potrącalne w dacie ich poniesienia. Za dzień poniesienia kosztu, zgodnie z treścią art. 15 ust. 4e ustawy o pdop, uważa się dzień, w którym ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej przez podatnika faktury (rachunku). W związku z powyższym, z literalnego brzmienia art. 15 ust. 4e ustawy o pdop może wynikać, że ustawodawca uzależnia moment, w którym wydatek staje się kosztem uzyskania przychodów, od momentu jago zaksięgowania. Niemniej jednak, w ocenie Spółki, w specyficznym przypadku jaki został przedstawiony w stanie faktycznym powyżej, moment właściwy do rozpoznania ww. kosztów jako kosztów podatkowych powinien zostać „odsunięty” w czasie. tj. nie powinien być to moment ujęcia ww. kosztów (poszczególnych faktur/rachunków) w księgach rachunkowych. Zdaniem Spółki, momentem właściwym do rozpoznania ww. kosztów jako kosztów uzyskania przychodu powinien być moment formalnego przekazania ww. nakładów na rzecz Miasta, tj. moment podpisania protokołów zdawczo - odbiorczych dotyczących przedmiotowej infrastruktury. Powyższa konkluzja wynika z faktu, iż w dopiero w momencie formalnego przekazania ww. nakładów będzie można stwierdzić, iż koszty te mają charakter definitywny oraz że powinny być uznane za koszty pośrednie. W szczególności, do czasu przekazania ww. nakładów W pierwszym przypadku, z podatkowego punktu widzenia, kwalifikacja ponoszonych przez Spółkę kosztów, jako kosztów pośrednich odliczanych w momencie ich poniesienia mogłaby również zostać zakwestionowania przez organy podatkowe. W takiej bowiem sytuacji Spółka mogłaby spotkać się zarzutem, że przedmiotowe koszty powinny stanowić koszty zaniechanej inwestycji. Zgodnie z art. 15 ust. 4f ustawy o pdop, koszty zaniechanych inwestycji są potrącalne w dacie zbycia inwestycji lub ich likwidacji. Pod pojęciem „inwestycji”, stosownie do art. 4a pkt 1 ustawy o pdop, należy rozumieć środki trwale w budowie w rozumieniu ustawy o rachunkowości czyli zaliczane do aktywów trwałych jednostki środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia istniejącego środka trwałego Wobec powyższego, w sytuacji, gdyby Spółka wycofała się z Inwestycji organ podatkowy mógłby uznać, że ponoszone przez nią koszty powinny stanowić koszty uzyskania przychodów wyłącznie w momencie likwidacji bądź zbycia Inwestycji. Tak więc zasadne jest, zdaniem Spółki, ujęcie kosztów infrastruktury do kosztów uzyskania przychodów dopiero w momencie jej przekazania na rzecz Miasta Natomiast, w przypadku gdyby Spółka przed przekazaniem ww. nakładów na infrastrukturę na rzecz Miasta dokonała zbycia Inwestycji Wobec powyższego, moment przekazania nakładów na Infrastrukturę drogową i techniczną przez Spółkę na rzecz Miasta ostatecznie przesądza o sensie gospodarczym jak i charakterze poniesionych kosztów. W uzupełnieniu Spółka wskazuje, iż organy podatkowe w wydawanych przez siebie interpretacjach potwierdzają, iż niektóre koszty podatkowe A zetem, formalne przekazanie nakładów na infrastrukturę drogową i techniczną na rzecz Miasta jest zdaniem Spółki, momentem sankcjonującym uprawnienie Spółki do ujęcia kosztów Spółka wskazała, iż powyższa wykładnia przepisów ustawy o pdop. tj. iż ww. nakłady powinny być ujęte w kosztach uzyskania przychodu w dacie formalnego przekazania zakończonej inwestycji infrastrukturalnej, znalazła wyraz w interpretacji Dyrektora IS w Katowicach z dnia 6 listopada 2009 r. o sygn. IBPBI/2/423-1345/09/AP. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.