Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-160/11-4/EK
z 1 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-160/11-4/EK
Data
2011.07.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
dofinansowanie
dotacja
koszty uzyskania przychodów
przychód
rozliczenie dotacji
środki finansowe
uzyskanie przychodów
związek z przychodem
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie podatkowej kwalifikacji otrzymanych przez Spółkę środków finansowych.



Wniosek ORD-IN 453 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2011 r. (data wpływu 01.04.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podatkowej kwalifikacji otrzymanych przez Spółkę środków finansowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 26 maja 2011 r. (data wpływu 31.05.2011 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podatkowej kwalifikacji otrzymanych przez Spółkę środków finansowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca otrzymuje dotacje z MNiSZW. Dotacje te, jak wynika z decyzji z dnia 14.04.2010 r. w swojej treści nie zawierają słowa „dotacja” tylko przekazana Spółce kwota określona jest jako środki finansowe. W trakcie badania bilansu za 2010 r. przez firmę audytorską wystąpiły wątpliwości, co do zasady zwalniania ww. środków finansowych z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki, określenie w decyzji „środki finansowe” zamiast dotacja, nie zmienia charakteru otrzymywanych subwencji z budżetu państwa, gdyż zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47, zwolnieniu podlegają wszystkie przekazywane przez budżet dotacje, a także środki finansowe. Stosując tę zasadę wyłączono z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, ww. kwoty.

Wnioskodawca, prosi o potwierdzenie stosowanej przez Niego zasady bądź wskazanie, jak w przypadku otrzymywania z budżetu państwa takich kwot należy postępować.

Ponadto, w piśmie z dnia 26 maja 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wyjaśnił, iż:

  • Spółce została przyznana dotacja na podstawie zawartej umowy – w załączeniu kserokopia umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a MNiSZW,
  • otrzymane przez Spółkę środki finansowe pochodzą z budżetu państwa,
  • Spółka otrzymała środki finansowe w roku 2010 – w załączeniu kserokopia przelewu bankowego,
  • podmiot dokonujący na rzecz Spółki płatności to Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
  • Spółka otrzymała dofinansowanie w formie zaliczki w jednej transzy na pokrycie bieżących wydatków,
  • przedmiotowe środki finansowe Spółka otrzymała na realizację zadań z zakresu działalności wspomagającej badania, czyli wydanie książek.

Dodatkowo, Wnioskodawca przytoczył treść stanu faktycznego, przedstawionego poprzednio we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 31 marca 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymywane środki finansowe przyznane na podstawie otrzymanej decyzji na realizację zadań, o których mowa w par. 1 ust. 1 zawartej umowy pomiędzy Spółką i Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych...

Treść ww. pytania wynika z pisma z dnia 26 maja 2011 r. stanowiącego odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, określenie w decyzji „środki finansowe” zamiast dotacja nie zmienia charakteru otrzymywanych subwencji z budżetu państwa, gdyż zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnieniu podlegają wszystkie przekazywane przez budżet dotacje a także środki finansowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 2010 r. Wnioskodawca otrzymał środki finansowe na realizację zadań z zakresu działalności wspomagającej badania, czyli wydanie książek. Podmiotem dokonującym płatności na rzecz Spółki było Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a otrzymane środki finansowe pochodziły z budżetu państ

wa.

Z uwagi na okoliczność, iż w treści decyzji przyznającej Spółce ww. środki posłużono się określeniem „środki finansowe” a nie „dotacja”, Wnioskodawca powziął wątpliwość, co do zasad zwolnienia tych środków z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W tym miejscu zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia „dotacja”. Brak ustawowej definicji pojęcia „dotacja” nie uprawnia jednak do dowolnego określenia jego zakresu znaczeniowego. Mając powyższe na względzie, uprawnionym jest odwołanie się do ustawy o finansach publicznych w zakresie rozumienia sformułowania „dotacja” zawartego w przepisach podatkowych.

Ponadto, odnosząc się do problemu podniesionego przez Wnioskodawcę, należy mieć na uwadze przepisy ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049 ze zm.). Ustawa ta określa zasady finansowania nauki ze środków finansowych:

  1. ustalanych na ten cel w budżecie państwa, ujmowanych w wyodrębnionej części budżetu,
  2. pochodzących z innych źródeł niż budżet państwa, będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw nauki, zwanego dalej „Ministrem” – art. 1 ust. 1 ustawy.


Należy przy tym zauważyć, iż ww. ustawa – zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 620), utraciła moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. Nr 96, poz. 615), tj. z dniem 1 października 2010 r., z wyjątkiem art. 16 i art. 21-31, które utraciły moc z dniem 31 grudnia 2010 r.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika jednak, iż na podstawie decyzji z dnia 14.04.2010 r. Spółce przyznane zostały środki finansowe na realizację zadań z zakresu działalności wspomagającej badania. Ww. środki Wnioskodawca otrzymał w 2010 r., a podmiotem dokonującym płatności było Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Mając na względzie powyższe, wskazać należy, że zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o zasadach finansowania nauki – w brzmieniu obowiązującym do dnia 01.10.2010 r. – określenie „finansowanie” oznacza finansowanie w całości lub w części realizacji zadań określonych w ustawie.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 8 powołanej ustawy, przez „działalność wspomagającą badania” należy rozumieć realizację zadań służących rozwojowi, promocji i zastosowaniom praktycznym nauki, a także wspierających wzrost innowacyjności gospodarki, nieobejmujących prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ww. ustawy, finansowanie nauki dotyczy finansowania działań na rzecz realizacji polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa, a w szczególności badań naukowych, prac rozwojowych i realizacji innych zadań szczególnie ważnych dla postępu cywilizacyjnego.

W myśl art. 3 ust. 2 wskazanej ustawy, Minister przyznaje środki finansowe na naukę:

  1. jednostkom naukowym określonym w art. 2 pkt 9:
    1. na prowadzenie działalności statutowej, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 3,
    2. na inwestycje służące potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych;
  2. uczelniom - na badania własne i rozwój infrastruktury informatycznej nauki;
  3. jednostkom naukowym i uczelniom reprezentującym sieć naukową - na wspólne badania własne;
  4. jednostkom naukowym i innym uprawnionym podmiotom - na realizację zadań lub przedsięwzięć przewidzianych do wykonania w ustalonym okresie i na określonych warunkach;
  5. ministrom kierującym działami administracji rządowej, kierownikom centralnych organów administracji rządowej oraz Prezesowi Polskiej Akademii Nauk - na realizację zadań z zakresu działalności wspomagającej badania.

Ponadto, na mocy art. 3 ust. 3 ustawy o zasadach finansowania nauki, Minister przyznaje środki finansowe na naukę, w drodze decyzji, na podstawie wniosków złożonych przez podmioty, o których mowa w ust. 2, po zasięgnięciu opinii właściwego organu Rady Nauki, o której mowa w art. 21 ust. 1, lub zespołu, o którym mowa w art. 30 ust. 1-2a (…).

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, środki finansowe na naukę przeznacza się na działalność wspomagającą badania.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 tejże ustawy, wysokość środków finansowych na naukę przeznaczonych na cele określone w ust. 1 Minister ustala w planie finansowym dotyczącym części budżetu państwa przeznaczonej na naukę, (…).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o zasadach finansowania nauki, finansowanie działalności wspomagającej badania obejmuje:

  1. sporządzanie ekspertyz, opinii i ocen naukowych;
  2. tworzenie, przetwarzanie, udostępnianie i upowszechnianie informacji naukowych i naukowo - technicznych;
  3. upowszechnianie, promowanie i popularyzowanie osiągnięć naukowych lub naukowo-technicznych;
  4. promowanie przedsięwzięć innowacyjnych wykorzystujących wyniki badań naukowych lub prac rozwojowych;
  5. podejmowanie innych działań szczególnie ważnych dla rozwoju nauki.


Na podstawie art. 14 ust. 2 omawianej ustawy, środki finansowe na naukę przeznaczone na finansowanie działalności wspomagającej badania są przyznawane:

  1. ministrom kierującym działami administracji rządowej, kierownikom centralnych organów administracji rządowej oraz Prezesowi Polskiej Akademii Nauk - na ich potrzeby własne dotyczące zadań, o których mowa w ust. 1;
  2. podmiotom działającym na rzecz nauki - na realizację zadań, o których mowa w ust. 1.


Z kolei, jak stanowi art. 14 ust. 5 ww. ustawy, Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na cele określone w ust. 1 (…).

Na mocy ww. przepisu, wydane zostało rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 października 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na działalność wspomagającą badania (Dz. U. Nr 194, poz. 1402). Zgodnie z § 1, rozporządzenie określa kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę, przeznaczanych na cele określone w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki.

Mając powyższe na uwadze, można zdefiniować rodzaj świadczenia jakim są środki finansowe otrzymane przez Spółkę na realizację zadań z zakresu działalności wspomagającej badania jako dotacja poprzez elementy składowe takiego świadczenia, pozwalające na przypisanie takiemu świadczeniu cech dotacji, zgodnie z definicją zawartą w art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

W myśl powołanego powyżej przepisu, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Spółka otrzymała w 2010 r. środki finansowe z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w formie zaliczki, w jednej transzy, na pokrycie bieżących wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu działalności wspomagającej badania.

Przenosząc powyższe na grunt podatku dochodowego od osób prawnych, wskazać należy, iż zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2).

Z przytoczonej definicji dochodu wynika, iż stanowi on różnicę pomiędzy przychodem a kosztami jego uzyskania. Podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego. Innymi słowy, jest to podatek, który obejmuje swoim zakresem przedmiotowym wszelkie uzyskiwane w ciągu roku podatkowego przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bez względu na to, czy powstają w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej, czy też jednorazowo.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera w swej konstrukcji definicji przychodu, precyzując, poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w art. 12, rodzaje przychodów, a także enumeratywnie wylicza, jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów.

Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania czyli wpływu, bezpośrednio do majątku podatnika względnie na jego rachunek wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami; w obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie, którymi Spółka może rozporządzać jak właściciel.

W kontekście powyższego, stwierdzić należy, iż środki finansowe otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację zadań z zakresu działalności wspomagającej badania (przekazane Spółce przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w Warszawie) stanowią Jego przychód podatkowy w dacie ich otrzymania, tj. wpływu na rachunek bankowy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Z kolei, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 powołanej ustawy, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W kontekście powyższego, wskazać należy, iż art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zawiera jedynie stwierdzenie, iż wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a więc zwolnienie to dotyczy dochodów z tytułu wszelkich dotacji, a dla zakresu tego zwolnienia nie jest istotny rodzaj dotacji, ich charakter i to, czy są określane jako dotacje podmiotowe, przedmiotowe czy też celowe. Również nie ma znaczenia sposób wykorzystania tych dotacji (o tym rozstrzyga ustawa o finansach publicznych). Ważne jest natomiast źródło ich pochodzenia, którym musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego.

W świetle powyższego, otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe związane z realizacją zadań z zakresu działalności wspomagającej badania (przekazane Spółce przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego ze środków budżetu państwa) wolne są od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Konsekwencją zwolnienia od podatku środków otrzymywanych przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji zadań z zakresu działalności wspomagającej badania jest brak możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków sfinansowanych z tych środków.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Zatem, wydatki i koszty sfinansowane bezpośrednio z przekazywanych Wnioskodawcy przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w Warszawie środków finansowych, podlegają – na mocy powołanego art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – wyłączeniu z kategorii kosztów podatkowych.

Końcowo nadmienia się, iż procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną związany jest wyłącznie opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do analizy i oceny dołączonych do wniosku załączników.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj