Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-368/11-2/AS
z 28 czerwca 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-368/11-2/AS
Data
2011.06.28
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dotacja
dotacja celowa
działalność gospodarcza
działalność statutowa
Europejski Fundusz Społeczny
kapitał ludzki
oddział
przychód
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego P.O. Kapitał Ludzki
Wniosek ORD-IN 899 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Federacji, przedstawione we wniosku z dnia 29.03.2011 r. (data wpływu 01.04.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego P.O. Kapitał Ludzki – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 01.04.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego P.O. Kapitał Ludzki. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawca - Federacja XYZ w Polsce (dalej: „Federacja”) jest ogólnokrajową organizacją związkową w rozumieniu przepisów ustawy o związkach zawodowych. Cele i zadania Federacji określa Statut w Rozdziale II art. 9-10. Art. 9:
Art. 10 Federacja realizuje swoje cele między innymi poprzez:
Federacja jest zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym, w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, jak również w rejestrze przedsiębiorców z uwagi na fakt prowadzenia działalności gospodarczej przez powołany do tego celu oddział pod nazwą Zakład X. Oddział prowadzi tylko działalność gospodarczą, natomiast Federacja tylko działalność statutową. Działalność dochodowa Oddziału polega na wykonywaniu czynności opodatkowanych, w związku z czym obok obowiązku naliczania i odprowadzania podatku należnego od przychodów z tytułu sprzedaży, ma prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów towarów i usług związanych ze sprzedażą podlegająca opodatkowaniu. Oddział nie posiada osobowości prawnej, zatem czynnym podatnikiem VAT na potrzeby rozliczania wspomnianego powyżej podatku jest Federacja jako jednostka macierzysta. Działalność statutowa Federacji w świetle ustawy o podatku VAT jest zwolniona od podatku. W związku z powyższym Federacja nie ma możliwości odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów towarów i usług związanych z realizacją celów statutowych, a kwota podatku VAT zgodnie z art. 15 ust. 1 p.d.o.p. stanowi koszt uzyskania przychodu. Federacja XYZ w Polsce w styczniu bieżącego roku rozpoczęła realizację projektu unijnego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny, Priorytet V - Dobre rządzenie, Działanie 5 - Rozwój uczestników dialogu społecznego, Poddziałanie 2 - Wzmocnienie uczestników dialogu społecznego. Nazwa projektu: (...). Celem nadrzędnym projektu jest wzmocnienie kompetencji X osób (X kobiet, X mężczyzn) członków / członkiń - Federacji XYZ w Polsce na rzecz prowadzenia dialogu dwustronnego oraz poradnictwo prawne dla członków / członkiń Federacji XYZw Polsce. Cele szczegółowe:
Przeszkolenie tak szerokiej grupy osób pozwoli ułożyć poprawne relacje i prowadzić dialog między pracodawcą i pracownikiem. CELE projektu są zgodne z:
Projekt zgodny jest z właściwymi politykami i zasadami wspólnotowymi, w tym polityką równych szans, koncepcją zrównoważonego rozwoju i rozwojem społeczeństwa informacyjnego, a także prawodawstwem wspólnotowym i krajowym (w tym z PZP). W związku z realizacją projektu ponoszone będą następujące koszty:
Źródło i sposób finansowania projektu zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie z uwzględnieniem podziału na środki europejskie (płatności) i krajowe (dotacja celowa) przedstawiają się następująco: Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie na realizację Projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej X zł i stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu, w tym:
Wnioskodawca realizuje Projekt bez wkładu własnego, dofinansowanie wynosi 100%. W związku z przyznaniem Federacji dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego, Federacja zobowiązana była złożyć „Oświadczenie o kwalifikowaniu podatku VAT”, w którym oświadcza, iż realizując powyższy projekt nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została zawarta w budżecie Projektu w kategorii wydatków kwalifikowanych. Jednocześnie Federacja zobowiązała się do zwrotu refundowanej w ramach Projektu części poniesionego podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku. Na potrzeby realizacji powyższego projektu Federacja ponosić będzie, zgodnie z zatwierdzonym budżetem, wydatki na zakup materiałów i usług, dokumentowane fakturami VAT. Wszelkie usługi szkoleniowe świadczone przez Federację należy traktować jako usługi statutowe, gdyż są świadczone w zakresie interesu zbiorowego członków Federacji w zamian za składki (art. 10 pkt 13 Statutu Federacji) i nie są organizowane w celu osiągnięcia zysków. Wnioskodawca oświadczył, że usługi szkoleniowe świadczone w ramach opisanego wyżej projektu unijnego również nie są organizowane w celu osiągnięcia zysków, tj. przedmiotowe szkolenia przeprowadzane są w ramach realizowanego projektu i mają charakter nieodpłatny. Organizacja szkoleń w całości jest finansowana w ramach projektu unijnego, uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów (poza dojazdem na miejsce szkolenia), a Wnioskodawca nie zyskuje z tytułu organizacji szkoleń żadnej gratyfikacji finansowej. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytanie Nr 3 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego P.O. Kapitał Ludzki. W stosunku do pytań Nr 1 i 2 dotyczących podatku od towarów i usług tut. Organ podatkowy wydał w dniu 08.06.2011 r. odrębną interpretację indywidualną Nr IPPP1-443-557/11-2/MP. Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja na realizację celu statutowego, jakim jest w przypadku Federacji m. in. działalność szkoleniowa, jest zwolniona z opodatkowania w świetle art. 17 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na tle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje: Tytułem wstępu należy wskazać, iż Program Operacyjny „Kapitał Ludzki”, zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Rozważając charakter środków finansowych, które Federacja XYZ w Polsce pozyskała z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na finansowanie projektu P.O. Kapitał Ludzki, Priorytet V - Dobre rządzenie, Działanie 5 - Rozwój uczestników dialogu społecznego, Poddziałanie 2 - Wzmocnienie uczestników dialogu społecznego pt. (...), należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych. Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). W myśl art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o „środkach europejskich” – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:
Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. wprowadziła z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich. Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym: „dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa”. Na mocy art. 117 ust. 1 cytowanej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej. W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:
Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element. Szczegółowy sposób wydatkowania budżetu środków europejskich uregulowany został w art. 184-195 ustawy o finansach publicznych. W myśl art. 186 ustawy o finansach publicznych wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:
Nadmienić należy, że stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 2, 4 i 5 ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są m. in. środki przeznaczone na:
Przepis art. 187 ww. ustawy określa, że za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Zgodnie z art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa. Od 1 stycznia 2010 r. dofinansowanie może być zatem dokonywane w dwóch formach:
W oparciu o opisane we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że środki finansowe, które Federacja XYZ w Polsce pozyskała z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na finansowanie projektu P.O. Kapitał Ludzki, Priorytet V - Dobre rządzenie, Działanie 5 - Rozwój uczestników dialogu społecznego, Poddziałanie 2 - Wzmocnienie uczestników dialogu społecznego pt. (...), będą miały charakter „środków europejskich”, uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa i wypłacane będą w dwóch ww. formach. Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zatem w świetle przywołanego przepisu środki pomocowe otrzymane przez Wnioskodawcę jako Beneficjenta projektu realizowanego z Europejskiego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki pt. „Program rozwoju dialogu społecznego w branży mleczarskiej” - co do zasady - będą stanowiły przychód Wnioskodawcy w dacie ich otrzymania dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Przychodem są bowiem przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Podkreślić przy tym należy, że sposób wypłaty czy okresowych rozliczeń pieniędzy z uwagi na specyfikę unijnych środków pomocowych ma charakter swoistych „rozwiązań technicznych” udzielanej pomocy w zakresie wypłat i rozliczeń dotacji, co potwierdza stosowna regulacja ustawowa w materii finansów publicznych. Nie można przy tym poszczególnych transz środków finansowych, wypłacanych zgodnie z obowiązującym na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie harmonogramem, traktować jako „zaliczek”. Jak wykazano powyżej, otrzymywane przez Wnioskodawcę środki pomocowe, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią - co do zasady - przychód Federacji w dacie ich otrzymania, a więc z chwilą wpływu poszczególnych transz na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Jednakże uwzględniając przepisy art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnośnie zwolnienia od podatku trzeba wskazać, że dotacja otrzymana przez Federację XYZ w Polsce z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na finansowanie projektu P.O. Kapitał Ludzki, Priorytet V - Dobre rządzenie, Działanie 5 - Rozwój uczestników dialogu społecznego, Poddziałanie 2 - Wzmocnienie uczestników dialogu społecznego pt. (...), będzie stanowiła przychód Federacji zwolniony z opodatkowania z uwagi na źródła pochodzenia środków pomocowych. Na mocy dodanego z dniem 1 stycznia 2010 r. przez art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są bowiem płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Ponadto, zgodnie ze znowelizowanym od dnia 1 stycznia 2010 r. art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Co istotne, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.). Nawiązując do argumentacji zaprezentowanej przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu niniejszego wniosku wskazać trzeba, że na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno - zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw – w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Przez „działalność statutową” należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie. Zgodnie z definicją słownikową „statut” jest zbiorem przepisów określających strukturę, zadania, zakres i sposób działania instytucji lub organizacji (Słownik języka polskiego pod red. M. Szymczaka, Tom 3, Warszawa 1981 r., s. 325). Statut jest pojęciem języka prawnego, a nie jednolicie uregulowaną instytucją prawną. Identyczna dla wszystkich statutów jest tylko ich funkcja: statut określa wewnętrzną organizację, cele istnienia, tryb działania i podobne zagadnienia ustrojowe danego podmiotu prawa. Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Ponadto, zgodnie z treścią ust. 1b ww. artykułu, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. A zatem, zwolnienie określone w przywołanym artykule ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w ww. przepisie podatnik musi spełniać łącznie następujące warunki:
Odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie zwolnienie z opodatkowania wynika z charakteru środków pomocowych pozyskanych na finansowanie projektu P.O. Kapitał Ludzki, Priorytet V - Dobre rządzenie, Działanie 5 - Rozwój uczestników dialogu społecznego, Poddziałanie 2 - Wzmocnienie uczestników dialogu społecznego pt.: „Program rozwoju dialogu społecznego w branży mleczarskiej”. Zatem nie będzie miało zastosowania opisane powyżej zwolnienie na cele statutowe Federacji. Środki pomocowe zostały przyznane na realizację konkretnego przedsięwzięcia w ramach pomocy unijnej i Wnioskodawca jako Beneficjent tej pomocy bez względu na profil swojej działalności statutowej zobowiązał się na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie do wydatkowania przyznanych środków na realizację projektu pt.: „Program rozwoju dialogu społecznego w branży mleczarskiej”. Podsumowując, w oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że środki pomocowe, które Federacja XYZ w Polsce otrzyma w formie bezzwrotnej dotacji na realizowanie Projektu pt. (...) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, będą stanowiły przychód Federacji podlegający zwolnieniu z opodatkowania:
Jak wykazano powyżej, w przedmiotowej sprawie z uwagi na źródła pochodzenia środków pomocowych nie będzie miał zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczący zwolnienia przedmiotowego na cele statutowe. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego P.O. Kapitał Ludzki, należało uznać za nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.