Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-557/11-2/MP
Data
2011.06.08
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
dofinansowanie
fundusz unijny
prawo do odliczenia
projekt
stowarzyszenia
szkolenie
usługi edukacyjne
wydatek
Istota interpretacji
Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług służących do realizacji usług szkoleniowych w ramach projektu pn. „ Program rozwoju... ”.
Wniosek ORD-IN
892 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29.03.2011 r. (data wpływu 01.04.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu „Program rozwoju…” – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 01.04.2011 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu „Program rozwoju…”
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Federacja, (zwana dalej Federacją) jest ogólnokrajową organizacją związkową w rozumieniu przepisów ustawy o związkach zawodowych. Cele i zadania Federacji określa Statut w Rozdziale II art. 9 -10. Art. 9 - Federacja reprezentuje interesy członków wobec organów władzy i administracji państwowej, gospodarczej, samorządu spółdzielczego i terytorialnego oraz organizacji politycznych, społecznych i zawodowych.
- Podstawowym celem działalności Federacji jest obrona praw, godności i interesów społeczno-zawodowych, socjalno-bytowych i kulturalnych pracowników, emerytów i rencistów oraz ich rodzin.
- Federacja reprezentuje wspólne stanowisko członków i broni ich interesów w sprawach:
- polityki zatrudnienia oraz praw i obowiązków wynikających ze stosunku pracy,
- poziomu wynagrodzeń za pracę i innych świadczeń związanych z pracą,
- warunków bezpieczeństwa i higieny pracy,
- świadczeń wynikających z ubezpieczeń społecznych,
- świadczeń socjalnych,
- wypoczynku po pracy, wczasów, sportu, turystyki i kultury fizycznej,
- ochrony środowiska naturalnego.
Art. 10 Federacja realizuje swoje cele między innymi poprzez: - Organizowanie współdziałania organizacji członkowskich i prezentowanie wspólnego stanowiska wobec organów władzy, administracji państwowej, gospodarczej i samorządu terytorialnego, organów spółdzielczości oraz organizacji politycznych, społecznych i zawodowych;
- Opiniowanie założeń i projektów aktów normatywnych ogólnopaństwowych i spółdzielczych dotyczących pracowników branży mleczarskiej, szczególnie w dziedzinie zatrudnienia płac, świadczeń socjalnych, warunków pracy, ochrony zdrowia i ubezpieczeń społecznych;
- Zawieranie ponadzakładowych układów zbiorowych pracy, porozumień branżowych i innych umów z odpowiednimi organami państwowymi, spółdzielczymi, samorządu terytorialnego i organizacjami pracodawców;
- Występowanie z inicjatywami na rzecz doskonalenia prawa pracy, systemu ubezpieczeń społecznych oraz w innych sprawach wynikających ze stosunku pracy;
- Występowanie w roli mediatora w sporach pomiędzy organizacjami członkowskimi Federacji a organami władzy i administracji państwowej, gospodarczej, organizacjami pracodawców, organizacjami samorządu terytorialnego, organizacjami politycznymi i społeczno-zawodowymi,
- Organizowanie wypoczynku i leczenia uzdrowiskowego dla pracowników mleczarstwa i członków ich rodzin:
- Dokonywanie na wniosek organizacji członkowskich ocen warunków pracy i płacy pracowników jednostek organizacyjnych branży mleczarskiej oraz współdziałanie z Państwową Inspekcją Pracy dla zapewnienia przestrzegania przepisów prawa pracy, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy;
- Prowadzenie własnej działalności wydawniczej dla celów informacyjno-propagandowych szkoleniowych i gospodarczych;
- Udzielanie bezpłatnej pomocy prawnej członkom, a w szczególnych przypadkach indywidualnym osobom oraz występowanie na wniosek zainteresowanych w ich imieniu przed organami rozpatrującymi spory;
- W razie zaistnienia sporu zbiorowego podejmowanie działań określonych w ustawie o rozwiązywaniu sporów zbiorowych;
- Współpracę z innymi nurtami polskiego i międzynarodowego ruchu związkowego oraz organizacjami politycznymi i społeczno zawodowymi;
- Prowadzenie działalności gospodarczej i innej działalności dochodowej na zasadach określonych przepisami prawa;
- Organizowanie i prowadzenie działalności szkoleniowej;
- Prowadzenie dla pracowników mleczarstwa Funduszu Wsparcia, którego celem jest udzielanie pożyczek i zapomóg.
Federacja jest zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym, w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, jak również w rejestrze przedsiębiorców z uwagi na fakt prowadzenia działalności gospodarczej przez powołany do tego celu oddział pod nazwą R. . Oddział R. prowadzi tylko działalność gospodarczą, natomiast Federacja tylko działalność statutową. Działalność dochodowa oddziału R. polega na wykonywaniu czynności opodatkowanych, w związku z czym obok obowiązku naliczania i odprowadzania podatku należnego od przychodów z tytułu sprzedaży, ma prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów towarów i usług związanych ze sprzedażą podlegającą opodatkowaniu. Oddział R. nie posiada osobowości prawnej, zatem czynnym podatnikiem VAT na potrzeby rozliczania wspomnianego powyżej podatku jest Federacja jako jednostka macierzysta. Działalność statutowa Federacji w świetle ustawy o podatku VAT jest zwolniona od podatku. W związku z powyższym Federacja nie ma możliwości odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów towarów i usług związanych z realizacją celów statutowych, a kwota podatku VAT zgodnie z art. 15 ust. 1 p.d.o.p. stanowi koszt uzyskania przychodu. Federacja w styczniu bieżącego roku rozpoczęła realizację projektu unijnego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny, Priorytet V — Dobre rządzenie, Działanie 5 — Rozwój uczestników dialogu społecznego, Poddziałanie 2 - Wzmocnienie uczestników dialogu społecznego. Nazwa projektu: „Program rozwoju... ” Celem nadrzędnym projektu jest wzmocnienie kompetencji 270 osób (135 kobiet, 135 mężczyzn) członków/kiń - Federacji na rzecz prowadzenia dialogu dwustronnego oraz poradnictwo prawne dla człoków/kiń Federacji. Cele szczegółowe: - Podniesienie kompetencji zarządczych przewodniczących (liderów) zakładowych organizacji związkowych — 45 osób (23 kobiety, 22 mężczyzn) w zakresie zarządzania, komunikacji, uprawnień związków zawodowych, autoprezentacji.
- Rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie komunikacji, uprawnień związków zawodowych, autoprezentacji, negocjacji i sporów zbiorowych oraz promocji zakładowej organizacji związkowej wśród członków zarządu organizacji związkowych - 60 osób (30 kobiet, 30 mężczyzn).
- Podniesienie kompetencji członków komisji rewizyjnych 45 osób (22 kobiety, 23 mężczyzn) poprzez udział w szkoleniach zakresu finansów, prawa pracy oraz komunikacji.
- Nabycie kompetencji dialogowych przez liniowych działaczy/czki związkowych 120 osób (60 kobiet, 60 mężczyzn) poprzez ich udział w szkoleniach z zakresu wiedzy związkowej, negocjacji, komunikacji i autoprezentacji.
- Utworzenie portalu i forum prawnego.
Przeszkolenie tak szerokiej grupy osób pozwoli ułożyć poprawne relacje i prowadzić dialog między pracodawcą i pracownikiem. Cele projektu są zgodne z: - NSRO 2007-2013, a zwłaszcza z założeniami dotyczącymi zwiększenia inwestycji w kapitał ludzki, co jest niezbędnym czynnikiem rozwoju gospodarki opartej na wiedzy;
- Celem 3 PO KL poprzez przyczynienie się do poprawy zdolności adaptacyjnych przedsiębiorstw do zmian zachodzących w gospodarce;
- Celem V Priorytetu SZOP PO KL i PD dla V Priorytetu na 2010 rok i typem operacji: Tworzenie i wdrażanie programów ukierunkowanych na rozwój dialogu społecznego;
Projekt zgodny jest z właściwymi politykami i zasadami wspólnotowymi, w tym polityką równych szans, koncepcją zrównoważonego rozwoju i rozwojem społeczeństwa informacyjnego, a także prawodawstwem wspólnotowym i krajowym (w tym z PZP). W związku z realizacją projektu ponoszone będą następujące koszty: - Koszty bezpośrednie:
- zatrudnienie kadry projektu (umowa zlecenie oraz umowa o pracę 1/3 etatu)
- controlling i sprawozdawczość finansowa (usługa zewnętrzna)
- koszty podróży kadry projektu
- koszt prowadzenia rachunku bankowego
- koszt raportów ewaluacyjnych
- koszt zakupu drukarki, laptopa, biurka, krzesła
- zakup materiałów służących wizualizacji projektu
- zakup długopisów dla uczestników
- Organizacja szkoleń:
- wynagrodzenie dla trenera
- koszt wyżywienia i noclegów uczestników
- koszt wynajęcia sal szkoleniowych
- koszt materiałów szkoleniowych (usł. poligraficzne)
- utworzenie portalu prawnego i forum (usługa zewnętrzna)
- obsługa portalu prawnego (moderator, prawnik, administrator — umowa zlecenie).
- Koszty pośrednie:
- obsługa księgowa projektu (usługa zewnętrzna)
- koszt artykułów biurowych
- koszt połączeń telefonicznych
- koszt opłat pocztowych i kurierskich.
Źródło i sposób finansowania projektu zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie z uwzględnieniem podziału na środki europejskie (płatności) i krajowe (dotacja celowa) przedstawiają się następująco: - Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie na realizację Projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 1 454 890,00 zł i stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu, w tym:
- płatność ze środków europejskich w kwocie 1 236 656,50 zł
- dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 218 233,50 zł.
- Wnioskodawca realizuje Projekt bez wkładu własnego, dofinansowanie wynosi 100%.
W związku z przyznaniem Federacji dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego, Federacja zobowiązana była złożyć oświadczenie o kwalifikowaniu podatku VAT, w którym oświadcza, iż realizując powyższy projekt nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została zawarta w budżecie Projektu w kategorii wydatków kwalifikowanych. Jednocześnie Federacja zobowiązała się do zwrotu refundowanej w ramach Projektu części poniesionego podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku. Na potrzeby realizacji powyższego projektu Federacja ponosić będzie, zgodnie z zatwierdzonym budżetem, wydatki na zakup materiałów i usług, dokumentowane fakturami VAT. Wszelkie usługi szkoleniowe świadczone przez Federację należy traktować jako usługi statutowe, gdyż są świadczone w zakresie interesu zbiorowego członków Federacji w zamian za składki (art. 10 pkt 13 Statutu Federacji) i nie są organizowane w celu osiągnięcia zysków. Wnioskodawca oświadcza, że usługi szkoleniowe świadczone w ramach opisanego wyżej projektu unijnego również nie są organizowane w celu osiągnięcia zysków, tj. przedmiotowe szkolenia przeprowadzane są w ramach realizowanego projektu i mają charakter nieodpłatny. Organizacja szkoleń w całości jest finansowana w ramach projektu unijnego, uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów (poza dojazdem na miejsce szkolenia), a Wnioskodawca nie zyskuje z tytułu organizacji szkoleń żadnej gratyfikacji finansowej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w świetle wyżej opisanego stanu faktycznego naliczony podatek VAT przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu usług szkoleniowych może zostać przez Federację odliczony... Czy naliczony podatek VAT przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu usług szkoleniowych w stanie opisanym powyżej powinien być kosztem kwalifikowanym...
Zdaniem Federacji, przy realizacji usług szkoleniowych w ramach opisanego powyżej projektu, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku VAT należnego, gdyż zakupione na cele projektu towary i usługi nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Poza tym usługi szkoleniowe są świadczone w zakresie interesu zbiorowego członków Federacji i nie są organizowane w celu osiągnięcia zysków. Dlatego w związku z art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi te podlegają zwolnieniu przedmiotowemu od podatku VAT. Mając powyższe na uwadze Federacja nie ma możliwości odliczenia podatku VAT należnego od nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu usług szkoleniowych i winny być one kosztem kwalifikowanym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Odliczyć zatem można w całości wyłącznie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Federacja rozpoczęła realizację projektu unijnego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny, Priorytet V – Dobre rządzenie, Działanie 5 - Rozwój uczestników dialogu społecznego, Poddziałanie 2 - Wzmocnienie uczestników dialogu społecznego, nazwa projektu „Program rozwoju... ”. Celem projektu jest wzmocnienie kompetencji członków Federacji na rzecz prowadzenia dialogu dwustronnego oraz poradnictwo prawne dla członków Federacji. W związku z realizacją projektu ponoszone będą następujące koszty : bezpośrednie (zatrudnienia kadry projektu, controlling i sprawozdawczość finansowa, koszty podróży kadry projektu, koszt prowadzenia rachunku bankowego, koszt raportów ewaluacyjnych, koszt zakupu drukarki, laptopa, biurka, krzesła, zakup materiałów służących wizualizacji projektu, zakup długopisów dla uczestników), koszty związane z organizacją szkoleń (wynagrodzenie dla trenera, koszt wyżywienia i noclegów uczestników, koszt wynajęcia sal szkoleniowych, koszt materiałów szkoleniowych, utworzenie portali prawnego i forum, obsługa portalu prawnego) oraz koszty pośrednie ( obsługa księgowa projektu, koszt artykułów biurowych, koszt połączeń telefonicznych, koszt opłat pocztowych i kurierskich). Wnioskodawca realizuje projekt bez wkładu własnego, dofinansowanie ze środków europejskich oraz dotacji celowej z budżetu krajowego wynosi 100%. Wnioskodawca oświadczył, że usługi szkoleniowe świadczone w ramach opisanego projektu mają charakter nieodpłatny, a Wnioskodawca nie zyskuje z tego tytułu żadnej gratyfikacji finansowej. Zakupione na cele projektu towary i usługi nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji przedmiotowego projektu służyć będą wyłącznie do wykonywania czynności, których następstwem nie jest określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego). W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług służących do realizacji usług szkoleniowych w ramach projektu pn. „ Program rozwoju... ”. Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. Przedmiotowa interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu i została wydana w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny. Interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy, usług świadczonych przez Federację, ponieważ nie stanowiło to przedmiotu zapytania Wnioskodawcy. Organ podatkowy informuje ponadto, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, oo-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|