Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-650b/11/RS
z 20 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-650b/11/RS
Data
2011.07.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki --> Usługi turystyki

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
alkohol
odliczenie podatku
usługi noclegowe
usługi turystyczne
wyżywienie


Istota interpretacji
W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług noclegowych, wyżywienia i alkoholu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 30 czerwca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług noclegowych, wyżywienia i alkoholu - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 maja 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 30 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług noclegowych, wyżywienia i alkoholu.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność, której głównym zakresem jest wynajem i dzierżawa środków transportu wodnego. Przede wszystkim są to jachty żaglowe wynajmowane indywidualnym osobom. W związku z zainteresowaniem klientów organizacją wyjazdów szkoleniowo-integracyjnych, Spółka planuje poszerzenie zakresu działalności o ten obszar. Ww. wyjazdy, w skład których wchodzą regaty żeglarskie odbywające się na terenie Polski, organizowane będą wyłącznie na zlecenie firm krajowych. Spółka nabywałaby większość usług – wynajem sali, miejsc noclegowych, produktów żywnościowych (catering), gadżetów reklamowych od podwykonawców oraz zapewniałaby konsumpcję w oparciu o usługi lokali gastronomicznych. Sama świadczyłaby usługi z zakresu wynajmu jachtów i koordynacji całego wyjazdu. Klient otrzymywałby jedną fakturę na wszystkie usługi, bez ich rozgraniczania, np. „organizacja imprezy szkoleniowo-integracyjnej”, „organizacja wyjazdu integracyjnego”, „organizacja regat żeglarskich” ze stawką 23%.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w sytuacji, gdy Spółka wystawia fakturę VAT za całą usługę (bez wyszczególnienia usług) ma prawo do odliczenia kwoty podatku od towarów i usług od zakupionych usług noclegowych, wyżywienia i alkoholu...


Zdaniem Wnioskodawcy, powinien mieć prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od zakupów, gdyż w końcowym etapie (na podstawie faktury VAT wystawionej klientowi) płaci podatek od ogólnej kwoty wyjazdu. Zakupione usługi bezpośrednio na zlecenie klienta są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanej stawką 23%. W ocenie Spółki po powołaniu treści art. 86 ust. 1 ustawy, jako podmiot biorący udział w obrocie gospodarczym, nie powinna ponosić obciążenia podatkowego, gdyż spoczywa ono na ostatecznym konsumencie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W oparciu o art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Zgodnie z art. 119 ust. 4 powołanej ustawy, podatnikom, o którym mowa w ust. 3, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty.

Z treści powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi tego podatku i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych tj. odnoszących się do zakupów, które muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z złożonego wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność, której głównym zakresem jest wynajem i dzierżawa środków transportu wodnego. W związku z zainteresowaniem klientów planuje poszerzenie działalności o organizacje wyjazdów szkoleniowo-integracyjnych, w tym regat żeglarskich. Spółka nabywałaby większość usług takich jak: wynajem sali, miejsca noclegowe, produkty żywnościowe (catering), gadżety reklamowe od podwykonawców oraz konsumpcję, którą zapewniałaby w oparciu o usługi lokali gastronomicznych. Sama świadczyłaby usługi z zakresu wynajmu jachtów i koordynacji całego wyjazdu. Klient otrzymywałby jedną fakturę na wszystkie usługi bez ich rozgraniczania np. „organizacja imprezy szkoleniowo-integracyjnej”, „organizacja wyjazdu integracyjnego”, czy „organizacja regat żeglarskich”.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usług noclegowych. Powyższe wynika z treści art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy (o ile świadczone przez Spółkę usługi nie będą stanowiły usług rozliczanych na zasadach szczególnej procedury VAT-marża) lub z art. 119 ust. 4 ustawy (o ile będą stanowiły ww. usługi).

Co do podatku naliczonego związanego z nabyciem wyżywienia i alkoholu należy wskazać, że prawo to będzie przysługiwało, o ile nie będą one nabyte w ramach usługi gastronomicznej, a usługi Spółki nie zostaną objęte szczególną procedurą VAT-marża.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii sposobu dokumentowania świadczonych usług organizowania wyjazdów szkoleniowo-integracyjnych, dokonano w interpretacji indywidualnej numer ITPP2/443-650a/11/RS, natomiast w kwestii obowiązku posiadania „Wpisu do Rejestru Organizatorów i Pośredników Turystycznych” wydano postanowienie numer ITPP2/443-650c/11/RS.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj