Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-823/11-2/KC
z 9 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-823/11-2/KC
Data
2011.09.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wyłączenia


Słowa kluczowe
dostawa towarów
nabycie wewnątrzwspólnotowe
przewoźnik powietrzny
samolot
świadczenie usług
usługi konserwatorskie
wyłączenie


Istota interpretacji
W zakresie zastosowania wyłączenia rozliczenia transakcji WNT, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 83 ust. 1 pkt 6 i pkt 18 ustawy



Wniosek ORD-IN 448 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30.05.2011r. (data wpływu 09.06.2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania wyłączenia rozliczenia transakcji WNT, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 83 ust. 1 pkt 6 i pkt 18 ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.06.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania wyłączenia rozliczenia transakcji WNT, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 83 ust. 1 pkt 6 i pkt 18 ustawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (Spółka, L.) powstała w 2010 roku. Przedmiotem działalności Spółki są usługi wspomagające transport lotniczy tj. naprawa i konserwacja statków powietrznych. W związku ze świadczeniem ww. usług Spółka dokonuje transakcji zakupu towarów z krajów Wspólnoty Europejskiej, tj. części zamiennych i wyposażenia pokładowego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług oraz towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka dokonuje zatem najpierw transakcji zakupu, w tym dostawy do Polski, części zamiennych, wyposażenia pokładowego oraz towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego z krajów Wspólnoty Europejskiej. Następnie Spółka świadczy usługi dla przewoźnika lotniczego (m. in. P. SA) wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym w Sp. z o.o. (Spółka, L.) występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług z późniejszymi zmianami (ustawa VAT), czy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie wystąpi zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT:

  1. według stanu prawnego obowiązującego do 1 kwietnia 2011 roku oraz
  2. według stanu prawnego obowiązującego od 1 kwietnia 2011 roku...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy VAT opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlegają:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  • eksport towarów;
  • import towarów;
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy VAT, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania, jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Jednocześnie w myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ustawy VAT, nie wystąpi w przypadku, gdy dotyczy towarów do których miałyby odpowiednio zastosowanie art. 83 ust. 1 pkt 6 oraz art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy VAT.

Według stanu prawnego do 1 kwietnia 2011 roku:

Z powołanego art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy VAT wynika, iż stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego. Zastosowanie stawki podatku w wysokości 0%, na podstawie tego artykułu, zależy zatem od rodzaju transportu, dla którego następuje dostawa towarów. W przypadku art. 83 ust. 1 pkt 6 ustawy VAT dla dostaw części zamiennych i wyposażenia pokładowego, do 1 kwietnia 2011 roku jedynym warunkiem stosowania stawki VAT 0%, było użytkowanie dostarczonych części zamiennych i wyposażenia pokładowego w lotnictwie cywilnym przez użytkownika docelowego do wykonywania transportu posiadającego świadectwo kwalifikacyjne wydane przez polski organ nadzoru lotniczego. Użytkownikiem takim był m.in. P. SA, który spełniał ten warunek. Oznacza to, iż do 1 kwietnia 2011 roku nabycie przez Spółkę towarów oraz części zamiennych i wyposażenia pokładowego zdefiniowanych w art. 83 ust. 1 pkt 6 i 18 ustawy VAT nie podlegało opodatkowaniu z tytułu wewnątrzwspolnotowego nabycia towarów.

Według stanu prawnego od 1 kwietnia 2011 roku.

Od 1 kwietnia 2011 roku w art. 83 ust 1 pkt 6 ustawy VAT ustawodawca wprowadził wymóg, iż dostawa części zamiennych i wyposażenia pokładowego dotyczy przewoźników lotniczych wykonujących głownie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Z uwagi iż L. nie jest przewoźnikiem lotniczym ten przepis nie ma zastosowania w związku z powyższym nabycie części zamiennych i wyposażenia pokładowego do środków transportu lotniczego od kontrahenta z kraju Wspólnoty Europejskiej stanowi transakcje wewnątrzwspolnotowego nabycia towarów. Wyłączenie z wewnątrzwspolnotowego nabycia towarów ma więc charakter podmiotowy i dotyczy statusu nabywcy towarów. Zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% zgodnie z zapisem art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy VAT w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2011 roku ma zastosowanie do dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Oznacza to iż nabycie przez Spółkę towarów zdefiniowanych w art. 83 ust. 1 pkt 18 nie podlega opodatkowaniu z tytułu wewnątrzwspolnotowego nabycia towarów od 1 kwietnia 2011 roku gdyż wyłączenie jest przedmiotowe tj. spowodowane charakterem towaru.

W związku z powyższym od 1 kwietnia 2011 roku nabycie przez Spółkę części zamiennych i wyposażenia pokładowego zdefiniowanych w art. 83 ust. 1 pkt 6 ustawy VAT podlega opodatkowaniu z tytułu wewnątrzwspolnotowego nabycia towarów natomiast nabycie przez L. towarów zdefiniowanych w art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy VAT nie podlega opodatkowaniu z tytułu wewnątrzwspolnotowego nabycia towarów

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 ze zm. – zwana dalej ustawą), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Z kolei w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy ustawodawca podaje, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie ma miejsca, gdy dotyczy towarów, do których miałyby odpowiednio zastosowanie przepisy art. 45 ust. 1 pkt 9, art. 80, art. 83 ust. 1 pkt 1, 3, 6, 10 i 18, z uwzględnieniem warunków określonych w tych przepisach;(…).

W stanie faktycznym Wnioskodawca wskazuje, że w związku ze świadczeniem usług naprawy i konserwacji statków powietrznych, dokonuje zakupu towarów z krajów Wspólnoty Europejskiej, tj. części zamiennych i wyposażenia pokładowego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług oraz towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca najpierw dokonuje zakupu, dostawy części zamiennych, wyposażenia pokładowego oraz towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego z krajów Wspólnoty Europejskiej do Polski a następnie świadczy usługi dla przewoźnika lotniczego (m. in. P. SA), wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

W związku ze zmianą brzmienia art. 83 ust. 1 pkt 6 i pkt 18 ustawy od 01.04.2011 r., Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy nadal korzystać może z wyłączenia rozliczenia transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1, takich jak: części zamiennych i wyposażenia pokładowego oraz towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego, uwzględniając warunki określone w art. 83 ust. 1 pkt 6 i pkt 18 ustawy.

Art. 83 ust. 1 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31.03.2011 r. stwierdzał, że stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do dostaw środków transportu lotniczego używanych w lotnictwie cywilnym do wykonywania głównie transportu międzynarodowego o masie własnej przekraczającej 12 ton oraz części zamiennych do nich i wyposażenia pokładowego dla użytkownika docelowego, posiadającego świadectwo kwalifikacyjne wydane przez polski organ nadzoru lotniczego. Z brzmienia art. 83 ust. 1 pkt 6 wynika, iż warunkiem zastosowania stawki 0% do dostawy określonych w nim towarów jest, aby odbywała się na ona na rzecz użytkownika docelowego, posiadającego świadectwo kwalifikacyjne wydane przez polski organ nadzoru lotniczego. W analizowanym stanie faktycznym użytkownikiem docelowym był m.in. P. SA, który posiadał jednocześnie świadectwo kwalifikacyjne wydane przez polski organ nadzoru lotniczego.

W przedstawionym stanie faktycznym, to Wnioskodawca dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia części zamiennych i wyposażenia pokładowego, a następnie wykonuje usługi dla przewoźnika lotniczego, wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie jest użytkownikiem docelowym, warunek do zastosowania stawki 0% do dostawy określonych w nim towarów nie mógł być spełniony. Zatem Wnioskodawca, dokonując nabyć wewnątrzwspólnotowych części zamiennych i wyposażenia pokładowego nie mógł korzystać z wyłączenia przewidzianego w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy, czego konsekwencją był rozpoznanie transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy.

Analogicznie należy zinterpretować zapis art. 83 ust. 1 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 01.04.2011 r. Ustawą z dnia 18 marca 2011 r. art. 1 pkt 15 lit.a tiret pierwsze art. 83 ust. 1 pkt 6 ustawy otrzymał brzmienie: Stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do dostaw środków transportu lotniczego oraz części zamiennych do nich i wyposażenia pokładowego dla przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Rozszerzony zakres stosowania stawki podatku 0% odnosi się do środka transportu, tzn. preferencyjna stawka obowiązuje niezależnie od masy środka transportu. Zatem zmiana powyższa nie wpłynęła na podmiotowy zakres art. 83 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Konkludując, Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym powinien rozliczyć wewnątrzwspólnotowe nabycie części zamiennych i wyposażenia pokładowego, w związku z niemożnością zastosowania art. 83 ust. 1 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 01.04.2011 r. Natomiast, Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym słusznie wskazuje, że nie jest przewoźnikiem lotniczym, zatem art. 83 ust. 1 pkt 6 ustawy jego nie dotyczy. Nabycie części zamiennych i wyposażenia pokładowego do środków transportu lotniczego od kontrahenta z Unii Europejskiej stanowi transakcję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i również winna być rozliczana przez Wnioskodawcę w stanie prawnym obecnie obowiązującym. Zatem stanowisko Wnioskodawcy jedynie w tym zakresie jest prawidłowe.

Z kolei art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy, do 31.03.2011 r. brzmiał następująco: stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego. Analizując powołany artykuł, stwierdzić należy, że aby zastosować można było preferencyjną 0% stawkę podatku VAT do dostawy towarów, musiały być spełnione następujące kryteria, tj.: towary musiały służyć zaopatrzeniu środków transportu lotniczego oraz te środki transportu lotniczego były używane głównie do wykonywania transportu międzynarodowego. Wnioskodawca słusznie wskazuje, że zastosowanie stawki 0% zależy od rodzaju transportu, dla którego następuje dostawa. Jednak w analizowanym stanie faktycznym, Wnioskodawca podał, że świadczy usługi dla przewoźnika lotniczego, wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Skoro Wnioskodawca świadczył usługi, to art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy nie znajdował zastosowania. Zatem Wnioskodawca winien rozpoznać transakcję zakupu towarów jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego, zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1 ustawy.

Zmiana, obowiązująca od 01.04.2011 r., m.in. w art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy wprowadziła pojęcie przewoźnika lotniczego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie tego artykułu jest nadal dokonanie dostawy określonych tym przepisem towarów na rzecz przewoźników, którzy spełniają kryteria określone w art. 83 ust. 1a ustawy. Oznacza to, że nabycie przez Wnioskodawcę towarów zdefiniowanych w art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy podlega opodatkowaniu z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, gdyż jak wskazuje Wnioskodawca w stanie faktycznym świadczy usługi dla przewoźnika lotniczego (m.in. P.) wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Zatem nie dokonuje dostawy towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Podsumowując, stwierdzić należy, że Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym winien rozpoznać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, zarówno według stanu prawnego obowiązującego do 01.04.2011 r. jak i po 01.04.2011 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj