Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-843/11/CzP
z 13 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-843/11/CzP
Data
2011.10.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budżet państwa
dotacja celowa
fundusz celowy
gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi
lokal użytkowy
zasoby mieszkaniowe


Istota interpretacji
„Mając na uwadze powyższe, czy dotacja przedmiotowa otrzymana przez Wspólnotę na wyżej opisane zadanie będzie przychodem opodatkowanym a koszty remontu pokryte przez Wspólnotę w związku z realizacją przedmiotowego zadania będą stanowiły koszty uzyskania przychodów Wspólnoty na gruncie ustawy o podatku od osób prawnych?
Czy w sytuacji, gdyby przedmiotowa dotacja stanowiła jedynie w części przychód (dochód) zwolniony z opodatkowania w części w jakim dotacja ta posłuży remontowi zasobów mieszkaniowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to czy pozostała część kosztów remontu w części przypadającej na remont związany z częścią niemieszkalną (w tym dwóch lokali użytkowych) będzie mogła zostać zaliczona w koszty uzyskania przychodów Wspólnoty?
W sytuacji gdyby dotacja ta korzystała ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 44, jak należy dokonać wydzielenia przychodów i kosztów zwolnionych i opodatkowanych jeżeli lokale mieszkalne jak i użytkowe stanowią wyodrębnione lokale, z którymi jednak wiąże się procentowy udział w częściach wspólnych kamienicy?
Gdyby dotacja ta nie stanowiła dochodu zwolnionego w części przeznaczonej na remont zasobów mieszkaniowych, to czy koszty remontowe mogą zostać zaliczone jednorazowo w koszty uzyskania przychodów Wspólnoty mieszkaniowej w sytuacji gdzie Wspólnota nie uzyskuje przychodów z wynajmu lokali użytkowych ani mieszkalnych i nie prowadzi działalności zarobkowej?
Gdyby członkowie Wspólnoty sami dokonali wpłaty na remont własnych środków finansowych w przypadku, gdy środki z dotacji okazałyby się niewystarczające, czy będą stanowiły one przychód Wspólnoty?”



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty, przedstawione we wniosku z dnia 05 maja 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części związanej z zasobami mieszkaniowymi
  • jest nieprawidłowe,
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wpłat własnych środków finansowych członków Wspólnoty w części przeznaczonej na remont zasobów mieszkalnych,
  • uznania wpłat członków Wspólnoty, będących właścicielami lokali niestanowiących zasobów mieszkaniowych za przychody podlegające opodatkowaniu oraz wydatków z nich sfinansowanych za koszty uzyskania przychodów
  • jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie: w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części związanej z zasobami mieszkaniowymi.
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wpłat własnych środków finansowych członków Wspólnoty w części przeznaczonej na remont zasobów mieszkalnych,
  • uznania wpłat członków Wspólnoty, będących właścicielami lokali niestanowiących zasobów mieszkaniowych za przychody podlegające opodatkowaniu oraz wydatków z nich sfinansowanych za koszty uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 05 maja 2011 r. Wspólnota Mieszkaniowa podpisała umowę ze Skarbem Państwa - Urzędem Wojewódzkim reprezentowanym przez Dyrektora Wydziału Rewaloryzacji Zabytków i Dziedzictwa Narodowego o dotację ze środków Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków. Zgodnie z zawartą umową Urząd udziela Beneficjentowi dotacji ze środków budżetu państwa - Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków na remont budynku mieszkalno-usługowego na realizację zadania „Wzmocnienie z kątowników w stropie nad II piętrem i naprawa spękań na stropach ceglanych w kamienicy” wpisanej do rejestru zabytków miasta. Udzielona dotacja zgodnie z uzyskaną informacją ze Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków, który jest dysponentem środków Funduszu pochodzi w 99 % z budżetu państwa a 1 % nie jest pochodzenia budżetowego i pochodzi z innych środków Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków.

W dniu 18 stycznia 2011 r. została podpisana w formie aktu notarialnego umowa ustanowienia odrębnej własności lokali w kamienicy będącej uprzednio współwłasnością 5 osób. W przedmiotowym akcie wyodrębniono lokale mieszkalne jako indywidualną własność uprzednich współwłaścicieli oraz lokale o przeznaczeniu innym niż mieszkalne (użytkowe) jako odrębna własność we współwłasności uprzednich współwłaścicieli. W przedmiotowym akcie notarialnym z uwagi na obowiązek ustawowy została także ustanowiona Wspólnota mieszkaniowa do zarządu nieruchomością wspólną. Zgodnie z zapisem aktu notarialnego w skład nieruchomości wspólnej weszła działka nr 281 oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali, a w szczególności klatka schodowa, ściany konstrukcyjne oraz dach.

W tej sytuacji, części kamienicy przeznaczone do remontu z dniem 18 stycznia 2011 r. znalazły się we władaniu Wspólnoty mieszkaniowej. Zgodnie z aktem notarialnym Wspólnota mieszkaniowa nie ma w części wspólnej lokali mieszkalnych i użytkowych kamienicy, które zostały wyodrębnione jako indywidualna własność lub współwłasność osób będących uprzednio współwłaścicielami kamienicy (z własnością każdego lokalu wiąże się jednak udział w częściach wspólnych kamienicy). W tej sytuacji Wspólnota nie będzie osiągała przychodów z najmu lokali mieszkalnych ani użytkowych ani nie będzie prowadziła żadnej działalności zarobkowej. Przychodami wspólnoty mieszkaniowej będą jedynie wpłaty członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu, bieżącą konserwacje, remonty w formie bieżących opłat płatnych do 10 - każdego miesiąca oraz wpłaty za wodę, ścieki, śmieci (w związku z refakturacją wody, ścieków, śmieci Wspólnoty na bezpośrednich odbiorców, tj. członków wspólnoty oraz firmę wynajmującą lokal użytkowy w związku z techniczną niemożliwością zainstalowania w kamienicy więcej niż dwóch liczników wody (na zainstalowanie większej nie wyraża zgody MPWIK) i koniecznością wydzielenia zużycia wody z jednej faktury na poszczególnych użytkowników).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Mając na uwadze powyższe, czy dotacja przedmiotowa otrzymana przez Wspólnotę na wyżej opisane zadanie będzie przychodem opodatkowanym a koszty remontu pokryte przez Wspólnotę w związku z realizacją przedmiotowego zadania będą stanowiły koszty uzyskania przychodów Wspólnoty na gruncie ustawy o podatku od osób prawnych...

Czy w sytuacji, gdyby przedmiotowa dotacja stanowiła jedynie w części przychód (dochód) zwolniony z opodatkowania w części w jakim dotacja ta posłuży remontowi zasobów mieszkaniowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to czy pozostała część kosztów remontu w części przypadającej na remont związany z częścią niemieszkalną (w tym dwóch lokali użytkowych) będzie mogła zostać zaliczona w koszty uzyskania przychodów Wspólnoty...

W sytuacji gdyby dotacja ta korzystała ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 44, jak należy dokonać wydzielenia przychodów i kosztów zwolnionych i opodatkowanych jeżeli lokale mieszkalne jak i użytkowe stanowią wyodrębnione lokale, z którymi jednak wiąże się procentowy udział w częściach wspólnych kamienicy...

Gdyby dotacja ta nie stanowiła dochodu zwolnionego w części przeznaczonej na remont zasobów mieszkaniowych, to czy koszty remontowe mogą zostać zaliczone jednorazowo w koszty uzyskania przychodów Wspólnoty mieszkaniowej w sytuacji gdzie Wspólnota nie uzyskuje przychodów z wynajmu lokali użytkowych ani mieszkalnych i nie prowadzi działalności zarobkowej...

Gdyby członkowie Wspólnoty sami dokonali wpłaty na remont własnych środków finansowych w przypadku, gdy środki z dotacji okazałyby się niewystarczające, czy będą stanowiły one przychód Wspólnoty...

Zdaniem Wspólnoty, przychód z dotacji jako pochodzącej w 99% z budżetu państwa z Kancelarii Prezydenta winien być w 99 % zwolniony z opodatkowania zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w 1 % pochodzącym z innych źródeł opodatkowany. Kosztami uzyskania przychodów powinny być natomiast 1 % wydatków za remont w ramach realizowanego zadania z przedmiotowej dotacji, która będzie związana z opodatkowaną częścią dotacji, której źródłem finansowania nie jest budżet Państwa lecz środki Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków.

W sytuacji natomiast, gdy zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 47 nie będzie miało zastosowania do przedmiotowej dotacji Wspólnota uważa, że dotacja na remont kamienicy w części związanej z zasobami mieszkaniowymi winna być zwolniona z opodatkowania. W części natomiast związanej z remontem niemieszkalnej części kamienicy winna być opodatkowana lecz koszty wydatków remontowych przypadających na niemieszkalną część kamienicy winny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów kamienicy pomniejszając odpowiednio przychód z dotacji w części przeznaczonej za remont części niezwiązanej z zasobami mieszkaniowymi.

Podobnie wpłaty własnych środków finansowych członków Wspólnoty w części związanej z częścią mieszkalną, zdaniem Wspólnoty, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania z art. 17 ust 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych natomiast wpłaty w części przypadającej na remont części niemieszkalnej kamienicy będą stanowiły przychód a koszty z nich pokryte będą kosztami podatkowymi Wspólnoty.

Z uwagi na fakt, iż wprawdzie lokale mieszkalne i użytkowe stanowią wyodrębnione lokale lecz z własnością lokali wiąże się procentowy udział w częściach wspólnych kamienicy, która będzie przedmiotem remontu, jedynym możliwym sposobem wydzielenia części dotacji i kosztów związanych z gospodarką zasobami mieszkaniowymi jest przyjęcie udziału procentowego powierzchni mieszkalnej do pozostałej powierzchni użytkowej kamienicy i w takim procencie wydzielenie części dotacji oraz kosztów remontu związanych z zasobami mieszkaniowymi.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm., określana dalej „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Brzmienie powyższego przepisu wskazuje, iż skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od łącznego spełnienia dwóch warunków:

  • źródłem finansowania wypłacanej dotacji (tj. źródłem pochodzenia środków przeznaczonych na dotację) musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego,
  • wypłacona dotacja musi być dotacją, o której mowa w przepisach ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Z przepisu art. 127 ust. 1 tej ustawy wynika, iż dotacje celowe są to środki przeznaczone na:

  1. finansowanie lub dofinansowanie:
    1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
    2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
    3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
    4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
    5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
    6. kosztów realizacji inwestycji;
  2. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.


Przy czym dotacjami celowymi, zgodnie z art. 127 ust. 2 ww. ustawy, są także środki przeznaczone na:

  1. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 6, wydatkowane przez podmioty realizujące te programy, inne niż państwowe jednostki budżetowe;
  2. realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;
  3. finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty, ze środków przekazywanych przez jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 5, 7 i 14;
  4. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d;
  5. współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  6. wyprzedzające finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, o którym mowa w odrębnych przepisach, w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej.

Przepis art. 128 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż udzielanie dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego określają odrębne ustawy.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.), ustawa określa przedmiot, zakres i formy ochrony zabytków oraz opieki nad nimi, zasady tworzenia krajowego programu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz finansowania prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytkach, a także organizację organów ochrony zabytków.

Przepis art. 73 tej ustawy stanowi, iż osoba fizyczna, jednostka samorządu terytorialnego lub inna jednostka organizacyjna, będąca właścicielem bądź posiadaczem zabytku wpisanego do rejestru albo posiadająca taki zabytek w trwałym zarządzie, może ubiegać się o udzielenie dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku.

Z przepisu art. 74 ww. ustawy wynika, iż dotacja na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru może być udzielona przez:

  1. ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego ze środków finansowych z części budżetu państwa „Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego”;
  2. wojewódzkiego konserwatora zabytków ze środków finansowych z budżetu państwa w części, której dysponentem jest wojewoda.

Zgodnie natomiast z art. 75 ww. ustawy, Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego lub wojewódzki konserwator zabytków może udzielić dotacji osobom bądź jednostkom, o których mowa w art. 73, na podstawie umowy zawartej z tymi osobami lub jednostkami.

Z przepisu art. 80 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb udzielania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru oraz sposób prowadzenia dokumentacji w tym zakresie.

Rozporządzeniem, o którym mowa powyżej jest rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 06 czerwca 2005r. w sprawie udzielania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków (Dz. U. Nr 112, poz. 940 ze zm.). Z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia wynika, iż udzielenie dotacji przez organy, o których mowa w art. 74 ustawy z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, może nastąpić po złożeniu przez właściciela lub posiadacza zabytku wpisanego do rejestru zabytków, zwanego dalej „wnioskodawcą”, wniosku w tej sprawie do:

  1. urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwanego dalej „ministrem”, o dotację udzielaną przez ministra;
  2. wojewódzkiego urzędu ochrony zabytków, właściwego dla miejsca położenia albo przechowywania zabytku, o dotację udzielaną przez wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Natomiast przepis art. 1 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985r. o Narodowym Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Kraków (Dz. U. Nr 21, poz. 90 ze zm.) stanowi, iż tworzy się Narodowy Fundusz Rewaloryzacji Zabytków, zwany dalej „Funduszem”.

Zgodnie z art. 2 ww. ustawy dochodami Funduszu są:

  1. darowizny, dobrowolne wpłaty oraz zapisy osób fizycznych i prawnych, a także środki przekazane przez fundacje,
  2. wpłaty z organizowanych na rzecz Funduszu zbiórek publicznych i imprez,
  3. wpływy ze zwrotu kosztów robót wykonanych ze środków Funduszu w obiektach zabytkowych na podstawie przepisów o ochronie dóbr kultury i o muzeach, a także przepisów o remontach i odbudowie oraz wykańczaniu i nadbudowie budynków,
  4. dotacje celowe z budżetu państwa,
  5. środki przekazane z Centralnego Funduszu Rozwoju Kultury,
  6. inne dochody ustalone przez Radę Ministrów.

Z przepisu art. 5 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż środkami Funduszu dysponuje Społeczny Komitet Odnowy Zabytków.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz ww. przepisy prawa należy stwierdzić, iż przyznana dotacja z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków nie jest dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych. Źródłem przedmiotowej dotacji (źródłem pochodzenia środków na dotację) nie jest bowiem ani budżet państwa, ani jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w powołanym powyżej art. 17 ust. 1 pkt 47 updop lecz ww. Fundusz. Dochodami tego Funduszu są zaś nie tylko dotacje celowe z budżetu państwa, o których mowa w art. 2 pkt 4 ww. ustawy o Narodowym Funduszu Rewaloryzacji Zabytków, ale i inne źródła dochodów określone w ww. art. 2 tej ustawy. Należy w tym miejscu zwrócić uwagę również na fakt, iż przyznana dotacja z powyższego Funduszu nie jest wypłacana bezpośrednio przez ten Fundusz, ale przez Społeczny Komitet Odnowy Zabytków, bo to on zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy dysponuje środkami Funduszu.

W świetle powyższego przyznana dotacja z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków, jako nie będąca dotacją z budżetu państwa ani jednostki samorządu terytorialnego, nie może być zwolniona z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W świetle powyższego opodatkowaniu podlegać będą:

  1. dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,
  2. dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Powołana updop nie zawiera definicji: „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”, dlatego też należy sięgnąć do wykładni językowej powyższych pojęć.

Przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

W odniesieniu do drugiego z ww. pojęć wskazać należy, iż z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. Uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia „gospodarka” oraz pojęcia „zasoby mieszkaniowe”, na które składają się m.in. lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami (tj. np. garażami i miejscami postojowymi), uzasadnione jest twierdzenie, że przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynku mieszkalnym.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji). Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu updop (art. 12 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 updop). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Do zasobów mieszkaniowych nie należą natomiast lokale użytkowe. Nie służą one bowiem w żaden sposób zaspakajaniu potrzeb mieszkaniowych.

Odnosząc powyższy stan prawny do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony pierwszy z warunków wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, tzn. źródło pochodzenia dochodów. Wnioskodawca otrzymał bowiem dotacje z funduszu celowego, czyli przychody z tego tytułu nie zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Reasumując, przedmiotowa dotacja, nawet w części dotyczącej zasobów mieszkaniowych, nie może korzystać również ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, gdyż nie można jej uznać za przychody osiągnięte z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Ze zwolnienia nie może bowiem korzystać dochód uzyskany z innego źródła niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeżeli zostanie przeznaczony na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop. Środki te podlegają zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Należy jednak zaznaczyć, iż wydatkowanie otrzymanych środków zgodnie z ich celem stanowić będzie koszty uzyskania przychodów. Podkreślić także należy, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania i tym samym, powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z powyższego wynika, że aby wydatek mógł być uznany za koszty uzyskania przychodu musi być:

  • poniesiony w celu uzyskania przychodów, oraz
  • znajdować się poza zakresem wyłączeń wymienionych w art. 16 updop.

Stosownie do art. 13 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm. – określana dalej skrótem: „uwl”), właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.

Art. 14 tej uwl stanowi natomiast, iż na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:

  1. wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
  2. opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,
  3. ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
  4. wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
  5. wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Na podstawie art. 15 uwl, na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż wszelkie wpłaty członków Wspólnoty stanowią jej przychody. Z kolei wydatki przewidziane w ww. art. 14 ustawy, a więc m.in. na remonty, stanowią koszty uzyskania przychodów.

Wspólnota wskazała w opisie stanu faktycznego, iż przeprowadzone prace będą miały charakter remontu. W doktrynie przyjmuje się, że istotą remontu jest przywrócenie pierwotnego stanu technicznego użytkowania składnika majątku wraz z wymianą zużytych składników technicznych, niezmieniające jego charakteru i funkcji, następujące w trakcie eksploatacji i wynikające z tej eksploatacji. W jego skład można zaliczyć wszystkie zmiany trwałe, przywracające pierwotny poziom techniczny, pierwotną zdolność użytkową, utraconą na skutek upływu czasu i eksploatacji. Zatem remont to działania zmierzające do przywrócenia pierwotnych cech użytkowych rzeczy i nieruchomości, utraconych na skutek ich użytkowania. Jeżeli zatem w istocie poniesione przez Wspólnotę wydatki mają charakter remontowy, to opisane we wniosku wydatki remontowe stanowią koszty uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż stanowisko Wspólnoty w zakresie: w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części związanej z zasobami mieszkaniowymi
  • jest nieprawidłowe,
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wpłat własnych środków finansowych członków Wspólnoty w części przeznaczonej na remont zasobów mieszkalnych,
  • uznania wpłat członków Wspólnoty, będących właścicielami lokali niestanowiących zasobów mieszkaniowych za przychody podlegające opodatkowaniu oraz wydatków z nich sfinansowanych za koszty uzyskania przychodów
  • jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ze względu na fakt, iż tut. Organ uznał stanowisko odnoszące się do pytania wymienionego we wniosku w kolejności jako 3 za nieprawidłowe, tzn. dotacja nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, to odpowiedź na pytanie wymienione we wniosku jako 3 w kolejności, tj. „w sytuacji gdyby dotacja ta korzystała ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 44, jak należy dokonać wydzielenia przychodów i kosztów zwolnionych i opodatkowanych jeżeli lokale mieszkalne jak i użytkowe stanowią wyodrębnione lokale, z którymi jednak wiąże się procentowy udział w częściach wspólnych kamienicy...” stała się bezprzedmiotowa.

Do wniosku Spółka dołączyła kserokopie dokumentów obrazujących przedstawiony we wniosku stan faktyczny. Należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów: jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj