Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITTP2/443-1662/11/MD
z 14 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITTP2/443-1662/11/MD
Data
2012.02.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
podstawa opodatkowania
stawki podatku


Istota interpretacji
Sposób wykazania na fakturze oraz w deklaracji VAT-7 wartości usług transportowych związanych z realizowanymi dostawami wewnątrzwspólnotowymi.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 3 lutego 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wykazania na fakturze oraz w deklaracji VAT-7 wartości usług transportowych związanych z realizowanymi dostawami wewnątrzwspólnotowymi - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 listopada 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 3 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wykazania na fakturze oraz w deklaracji VAT-7 wartości usług transportowych związanych z realizowanymi dostawami wewnątrzwspólnotowymi.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka dokonuje wywozu towarów z terytorium Polski na terytorium innych państw członkowskich. Jest podatnikiem prowadzącym działalność gospodarczą, zarejestrowanym jako podatnik VAT-UE. Z kolei nabywcy towarów są podatnikami podatku od wartości dodanej oraz są zarejestrowani w kraju przeznaczenia w celu rozliczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy. Spółka posiada ich ważne numery identyfikacyjne dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Jako dostawca towarów wystawia faktury WDT zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).


Na fakturze WDT Spółka wykazuje:


  1. w jednej pozycji towar ze stawką 0%,
  2. w odrębnej pozycji koszty transportu „ze stawką %”.


Spółka ponosi koszty usług transportowych świadczonych przez firmy przewozowe i kurierskie, a następnie tymi kosztami obciąża unijnego odbiorcę. Koszty transportu nie są wkalkulowane w cenę jednostkową towaru. Przed złożeniem deklaracji za dany okres rozliczeniowy posiada dowody, że towary będące przedmiotem WDT zostały wywiezione z terytorium kraju (Polski) i zostały dostarczone do nabywców na terytorium innych państw, co umożliwia zastosowanie stawki 0%.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Spółka prawidłowo wykazuje na fakturze WDT transport w odrębnej pozycji ze stawką właściwą dla towaru...
  2. Czy Spółka prawidłowo wykazuje w poz. 31 deklaracji VAT-7 towar łącznie z transportem, jako całość świadczenia...


Zdaniem Wnioskodawcy, specyfikując na fakturze WDT transport w odrębnej pozycji od towaru traktuje to całościowo, jako wewnątrzwspólnotową dostawę towaru, gdyż obrotem jest cała kwota należna z tytułu sprzedaży. Spółka uważa, iż kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy, m. in. koszty transportu, ubezpieczenia, itp.

Spółka wykazuje koszty transportu w osobnej pozycji dla informacji niektórych swoich kontrahentów (na ich życzenie), nie ma jednak podpisanych umów przewidujących odrębne rozliczanie kosztów transportu.

Swoje stanowisko uzasadnia faktem, iż do określenia podstawy opodatkowania w WDT stosuje się art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje natomiast całość świadczenia należnego od nabywcy.

Zdaniem Spółki, nie bez znaczenia pozostaje fakt, iż zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów koszty transportu są wliczane do podstawy opodatkowania. Podstawą opodatkowania w WNT jest bowiem kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Obejmuje ona m. in. wydatki dodatkowe takie jak koszty transportu pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia. W związku z powyższym, jeżeli podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wlicza do podstawy opodatkowania koszty transportu, którymi został obciążony przez dostawcę, to analogicznie dostawca nie powinien opodatkowywać ich odrębnie.

Zdaniem Spółki, prawidłowo wykazuje w poz. 31 deklaracji VAT-7 towar łącznie z transportem, jako całość świadczenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj