Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.50.2019.6.AT
z 9 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 stycznia 2019 r. (data wpływu 6 lutego 2019 r.), uzupełnionym 11 kwietnia i 6 maja 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • konieczności opodatkowania dochodów uzyskiwanych z opłat abonamentowych z tytułu odbioru i przesyłu sygnału telewizji kablowej –jest prawidłowe.
  • możliwości zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 updop dochodów Spółdzielni uzyskiwanych z opłat za umożliwienie odbioru programów telewizyjnych przez mieszkańców (tzw. Azart) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konieczności opodatkowania dochodów uzyskiwanych z opłat abonamentowych z tytułu odbioru i przesyłu sygnału telewizji kablowej oraz możliwości zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 updop dochodów Spółdzielni uzyskiwanych z opłat za umożliwienie odbioru programów telewizyjnych przez mieszkańców (tzw. Azart).

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z 25 marca 2019 r. Znak: 0112-KDIL2-1.4012.44.2019.2.SS, 0111-KDIB2-1.4010.50.2019.3.AT oraz z 17 kwietnia 2019 r. Znak: 0112-KDIL2-1.4012.44.2019.4.SS, 0111-KDIB2-1.4010.50.2019.5.AT wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 11 kwietnia i 6 maja 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi działalność na podstawie statutu, ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo Spółdzielcze, ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych i innych ustaw oraz na podstawie zatwierdzonych regulaminów.

Celem Spółdzielni jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych a także lokali o innym przeznaczeniu.

Spółdzielnia zgodnie z zawartymi umowami jest operatorem telewizji kablowej. Sieć kablowa stanowi integralną część budynków mieszkalnych. Za ich pośrednictwem rozprowadzane są kanały telewizyjne nadawców posiadających siedzibę w Polsce jak i nadawców nie posiadających siedziby ani miejsca zamieszkania na terytorium Polski.

Opłaty za telewizję kablową nie są wkalkulowane w opłatę eksploatacyjną, stanowią odrębną pozycję w wymiarze opłat na blankiecie czynszowym. Podłączenie do TVK jest dobrowolne. Spółdzielnia umożliwia odbiór wszystkim członkom spółdzielni, właścicielom mieszkań z członkostwem, bez członkostwa i najemcom ale sygnał dostarczany jest tylko tym, którzy wyrażą chęć składając pisemnie imienne oświadczenie i uiszczą opłatę za podłączenie do telewizji kablowej lub odwieszenie, jeśli na jakiś czas dostęp był zawieszony. Obecnie około 65% lokali mieszkalnych korzysta z dostępu do telewizji kablowej.

W świetle ostatnich interpretacji podatkowych (Znak: 0111-KDIB2-1.4010.288.2017.1.MJ) Spółdzielnia uznaje dochody z opłat abonamentowych z tytułu odbioru i przesyłu sygnału telewizji kablowej za pomocą urządzeń sieci, które stanowią część budynków, lokali i budowli zaliczanych do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych, za dochody z działalności gospodarczej i opodatkowuje je podatkiem dochodowym oraz podatkiem VAT 8%.

Wyjątek dotyczy jednak dwóch budynków mieszkalnych do których sygnał telewizyjny nie jest dostarczany a mieszkańcy nie wnoszą opłat za TVK tylko za tzw. Azart, tj. za umożliwienie odbioru programów telewizyjnych. Opłata Azart traktowana jest jako opłata z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i korzysta ze zwolnienia.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 8 kwietnia 2019 r., wskazano m.in., że mieszkańcy budynków mieszkalnych, którzy nie wnoszą opłat za telewizję kablową, wnoszący opłaty jedynie za umożliwienie odbioru programów telewizyjnych a więc za tzw. Azart, są członkami spółdzielni mieszkaniowej. Obowiązkiem administratora, zarządcy jest umożliwienie mieszkańcom odbioru sygnału telewizyjnego, ale nie jest to niezbędne do korzystania z tychże lokali. Spółdzielnia przeznacza środki, które uzyskuje od mieszkańców z tytułu opłat za tzw. Azart na utrzymanie w odpowiednim stanie technicznym sieci umożliwiającej odbiór telewizji naziemnej, ewentualne naprawy i niezbędne ku temu materiały, oraz wynagrodzenie osoby zajmującej się jej utrzymaniem.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:

Czy Spółdzielnia prawidłowo kwalifikuje dochody uzyskane od członków spółdzielni z opłat abonamentowych z tytułu odbioru i przesyłu sygnału telewizji kablowej za pomocą urządzeń sieci, które stanowią część budynków, lokali i budowli zaliczonych do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych za dochody z działalności gospodarczej?

Czy dochody te powinny być traktowane jako dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów?

(pytania oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody z opłat abonamentowych z tytułu odbioru i przesyłu sygnału telewizji kablowej za pomocą urządzeń sieci, które stanowią część budynków, lokali i budowli zaliczanych do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych, należy uznać za dochody z działalności gospodarczej i opodatkować je podatkiem dochodowym. Nie dotyczy to jednak dwóch budynków mieszkalnych, do których sygnał telewizyjny nie jest dostarczany a mieszkańcy nie wnoszą opłat za TVK tylko za tzw. Azart, tj. za umożliwienie odbioru programów telewizyjnych. Opłata Azart traktowana jest jako opłata z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i korzysta ze zwolnienia z podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 845 ze zm.), celem spółdzielni mieszkaniowej, zwanej dalej „spółdzielnią”, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Stosownie do treści art. 1 ust. 2 ww. ustawy, przedmiotem działalności spółdzielni może być:

  1. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych;
  2. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych;
  3. budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów;
  4. udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych;
  5. budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

Obowiązkiem zarówno członków spółdzielni, jak i osób niebędących członkami spółdzielni, jest uczestniczenie w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych (w przypadku właścicieli lokali) – art. 4 ust. 1, 2 i 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U z 2018 r., poz. 1036 ze zm., dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 updop, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W art. 12 updop, ustawodawca zamieścił otwarty katalog zdarzeń stanowiących przychód podatkowy, wskazując, iż przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy).

Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto spółdzielni mieszkaniowej, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią w rozumieniu ustawy podatkowej przychód. Natomiast wszelkie koszty ponoszone przez spółdzielnię, mające związek z uzyskanym przychodem, są kosztami uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 updop stanowiącego, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika m.in., że Wnioskodawca - Spółdzielnia Mieszkaniowa zgodnie z zawartymi umowami jest operatorem telewizji kablowej. Sieć kablowa stanowi integralną część budynków mieszkalnych. Za ich pośrednictwem rozprowadzane są kanały telewizyjne nadawców posiadających siedzibę w Polsce jak i nadawców nie posiadających siedziby ani miejsca zamieszkania na terytorium Polski. Opłaty za telewizję kablową nie są wkalkulowane w opłatę eksploatacyjną, stanowią odrębną pozycję w wymiarze opłat na blankiecie czynszowym. Podłączenie do TVK jest dobrowolne. Spółdzielnia umożliwia odbiór wszystkim członkom spółdzielni, właścicielom mieszkań z członkostwem, bez członkostwa i najemcom ale sygnał dostarczany jest tylko tym, którzy wyrażą chęć składając pisemnie imienne oświadczenie i uiszczą opłatę za podłączenie do telewizji kablowej lub odwieszenie, jeśli na jakiś czas dostęp był zawieszony. Obecnie około 65% lokali mieszkalnych korzysta z dostępu do telewizji kablowej. Do dwóch budynków mieszkalnych sygnał telewizyjny nie jest jednak dostarczany a mieszkańcy nie wnoszą opłat za TVK tylko za tzw. Azart, tj. za umożliwienie odbioru programów telewizyjnych. Mieszkańcy ww. budynków mieszkalnych, którzy nie wnoszą opłat za telewizję kablową, wnoszący opłaty jedynie za umożliwienie odbioru programów telewizyjnych, są członkami spółdzielni mieszkaniowej. Obowiązkiem administratora, zarządcy jest umożliwienie mieszkańcom odbioru sygnału telewizyjnego, ale nie jest to niezbędne do korzystania z tychże lokali. Spółdzielnia przeznacza środki, które uzyskuje od mieszkańców z tytułu opłat za tzw. Azart na utrzymanie w odpowiednim stanie technicznym sieci umożliwiającej odbiór telewizji naziemnej, ewentualne naprawy i niezbędne ku temu materiały, oraz wynagrodzenie osoby zajmującej się jej utrzymaniem.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Przedmiotem powyższego zwolnienia jest zatem dochód uzyskany przez wskazane w powołanym przepisie podmioty ze źródła, jakim jest działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, jeżeli został przeznaczony na cele preferowane przez ustawodawcę, tj. cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

  • gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
  • innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji „gospodarki zasobami mieszkaniowymi” oraz „zasobów mieszkaniowych”. Odnosząc się do znaczenia tych pojęć funkcjonującego w języku powszechnym, należy przyjąć, że „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku – oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś, „zasób” to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś, natomiast „mieszkanie” to pomieszczenie, w którym się mieszka (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN 1996, pod red. M. Szymczaka). Przymiotnik „mieszkaniowy”, „mieszkaniowe” określa zatem rzeczy związane z mieszkaniem, odnoszące się do mieszkania.

Zatem, termin „zasoby mieszkaniowe” dotyczy obiektów mieszkalnych, przeznaczonych do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. Wobec powyższego, gospodarka zasobami mieszkaniowymi obejmuje zarządzanie i dysponowanie zgromadzonym zbiorem rzeczy, służących celom mieszkaniowym lub związanych z zamieszkiwaniem. Jej istota sprowadza się do działań służących prawidłowej eksploatacji tych zasobów i utrzymaniu substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym.

Uwzględniając charakter opłat wnoszonych przez właścicieli lokali oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia zasoby mieszkaniowe, użytego w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, nie tylko jako obejmującego lokale mieszkalne, ale również innego rodzaju pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.


Wobec powyższego, przez „zasoby mieszkaniowe” należy rozumieć:

  1. budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże;
  2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe;
  3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki – doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci);
  4. grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne.

Związane z wyżej wymienionymi budynkami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu updop (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, wolny jest od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody, osiągnięte z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, stwierdzić należy, że osiągane przez Spółdzielnię dochody uzyskane od członków spółdzielni z opłat abonamentowych z tytułu odbioru i przesyłu sygnału telewizji kablowej za pomocą urządzeń sieci, które stanowią część budynków, lokali i budowli zaliczonych do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych nie wypełniają definicji dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, stanowią zatem podlegające opodatkowaniu dochody z działalności gospodarczej, jak słusznie zauważył Wnioskodawca w treści wniosku.

Kwalifikacji powyższej nie zmienia również okoliczność, że odbiorcami telewizji są m.in. członkowie Spółdzielni, a urządzenia sieci, za pomocą których odbierany i przesyłany jest sygnał, stanowią część budynków, lokali i budowli, zaliczonych do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych.

Zdaniem Organu, działalność Spółdzielni w tym zakresie nie wynika z gospodarowania zasobami mieszkaniowymi i nie jest niezbędna dla prawidłowego korzystania z lokali mieszkalnych przez ich mieszkańców, na co wskazuje sam Wnioskodawca w złożonym wniosku. W konsekwencji dochody te nie mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop.

Odnosząc się z kolei do dochodów Spółdzielni uzyskiwanych za tzw. Azart, tj. umożliwienie odbioru programów telewizyjnych w budynkach mieszkalnych do których sygnał telewizji nie jest dostarczany, zauważyć należy, że tzw. Azart (Abonencki Zestaw Anten Radiowo-Telewizyjnych lub Abonencka Zbiorcza Antena Radiowo-Telewizyjna) to instalacja zbiorcza – system dystrybucji sygnału radia i telewizji w budynkach, gdzie używanych jest wiele odbiorników. Instalacja ta stanowi zatem wyposażenie techniczne budynków mieszkalnych w których się znajduje. Zważywszy zatem, że jak wynika z wniosku mieszkańcy budynków mieszkalnych wnoszący opłaty za tzw. Azart, są członkami Spółdzielni mieszkaniowej i do ww. budynków sygnał telewizyjny nie jest dostarczany przez Spółdzielnię, stwierdzić należy, że dochody Wnioskodawcy z tego tytułu pochodzą z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. W konsekwencji, do dochodów Spółdzielni uzyskiwanych z tego tytułu znajduje zastosowanie zwolnienie, wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, o ile w istocie wydatkowane zostały/zostaną na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Nadmienić należy, że w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych. Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj