Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.184.2019.2.AW
z 25 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 kwietnia 2019 r. (data wpływu 6 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy środki pieniężne (zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej), które będą zbierane w ramach Projektu przez Spółkę i następnie przekazywane na rzecz Fundacji, nie będą stanowiły dla Spółki przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku numerem 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy środki pieniężne (zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej), które będą zbierane w ramach Projektu przez Spółkę i następnie przekazywane na rzecz Fundacji, nie będą stanowiły dla Spółki przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest przedsiębiorstwem handlowym z siedzibą w Polsce. Przedmiotem działalności Spółki jest handel artykułami spożywczymi i konsumpcyjnymi wszelkiego rodzaju oraz prowadzenie placówek handlowych o dużej powierzchni na terenie Polski. Spółka prowadzi swoją działalność poprzez sieć hal sprzedaży, które oferują pełne zaopatrzenie dla gastronomii, hotelarstwa, handlu detalicznego, kiosków, sklepów na stacjach benzynowych, obsługi imprez, barów, kuchni, stołówek i innych podmiotów prowadzących działalność gastronomiczną oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej: „Darczyńcy”).

Spółka rozważa możliwość przyłączenia się do zbiórki środków pieniężnych przeznaczonych na cele charytatywne, których organizatorem będzie Fundacja wraz z innymi organizacjami pozarządowymi. Fundacja jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (Dz.U. Nr 21 poz. 97, t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1491). Statut Fundacji definiuje jej cel statutowy jako „Budowanie społeczeństwa obywatelskiego i solidarności społecznej, upowszechnianie praktyki filantropii i mikrofilantropii oraz prowadzenie działalności społecznie użytecznej, zwłaszcza w zakresie pomocy społecznej i ochrony zdrowia, działalności charytatywnej, dobroczynnej, humanitarnej, promocji i organizacji wolontariatu, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, w tym wspieranie organizacyjne i finansowe osób i podmiotów działających w tych sferach”. Fundacja jest podmiotem niepowiązanym ze Spółką w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Fundacja, razem z innymi organizacjami pozarządowymi, ma zamiar organizować zbiórki w sklepach partnerskich z możliwością przekazania na cele charytatywne przez klientów sklepów środków w formie gotówkowej jak i bezgotówkowej, tj. przy użyciu kart płatniczych (dalej „Zbiórka”). Zgodnie z założeniami, klienci sklepu partnerskiego zaangażowanego w zbiórkę będą mogli przekazać, za pośrednictwem sklepu, na rzecz Fundacji, kwotę przewyższającą wartość rachunku za zakupy (w gotówce lub za pomocą karty płatniczej) – (dalej „Projekt”). Spółka rozważa możliwość przyłączenia się do Zbiórki jako jeden z wielu sklepów partnerskich Fundacji (dalej: „Partner”), biorących udział w Projekcie.

Organizacja Zbiórki w ramach Projektu:

  1. Fundacja przy pomocy Partnerów zorganizuje zbiórkę bezgotówkową (czyli przekazywanie darowizn przy użyciu kart płatniczych) i gotówkową (czyli zbiórka publiczna w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych);
  2. Wnioskodawca zawrze umowę z Fundacją, z której wynikać będzie, że będzie on brał udział w Projekcie jako Partner;
  3. Spółka będzie zbierała środki od swoich klientów w formie gotówkowej lub bezgotówkowej (tj. przy wykorzystaniu kart płatniczych akceptowanych za pomocą terminala POS należącego do Spółki) jako partner Fundacji, na podstawie umowy o współpracy zawartej z Fundacją;
  4. W ramach Zbiórki Spółka planuje przyjmować środki od Darczyńców poprzez trzy typy zaokrągleń – do pełnych 10 groszy, do 50 groszy i do 1 złotego;
  5. Środki pieniężne zgromadzone w ramach Projektu będą ewidencjonowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Rozważane jest przyjęcie jednego z trzech modeli działania odnośnie przedstawienia informacji o przekazanych przez Darczyńców środkach pieniężnych w formie darowizny na rzecz Fundacji za pośrednictwem Wnioskodawcy. Przekazanie środków pieniężnych może być odzwierciedlone:
    1. na wydruku niefiskalnym;
    2. na paragonie fiskalnym dotyczącym transakcji sprzedaży towarów na rzecz klienta (jako dodatkowa informacja) – pod warunkiem nienaruszenia § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 r. poz. 363, dale: „Rozporządzenie”);
    3. w formie dodatkowej adnotacji na fakturze dotyczącej transakcji sprzedaży towarów wystawionej na rzecz podatnika VAT;
  6. Zebrane pieniądze (bezpośrednio gotówką od klientów Wnioskodawcy lub przekazane przez agenta rozliczeniowego w sytuacji płatności kartą płatniczą) będą przelewane w terminach wynikających z polityki rozliczeniowej Spółki (z możliwe największą częstotliwością np. codziennie) i umowy zawartej pomiędzy Spółką a Fundacją na oddzielny rachunek bankowy Spółki lub subkonto utworzone przez Spółkę, a następnie przelewane z tego rachunku na rachunek bankowy Fundacji (z możliwą największą częstotliwością np. codziennie);
  7. Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości obracania/wykorzystywania w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej środkami pieniężnymi zgromadzonymi na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Spółki (w tym również potencjalnymi odsetkami naliczonymi od kwot znajdujących się na rachunku bankowym dedykowanym na potrzeby Zbiórki);
  8. Własność środków pieniężnych przekazywanych przez Darczyńców (osoby fizyczne będące klientami Spółki) nie będzie nabywana przez Spółkę, lecz będzie przechodzić bezpośrednio od osób fizycznych na rzecz Fundacji jedynie przy udziale Wnioskodawcy. Wnioskodawca w ramach uczestnictwa w Projekcie będzie pełnić wyłącznie funkcję podmiotu przekazującego środki pieniężne swoich klientów (Darczyńców) do Fundacji, a nie podmiotu wpłacającego swoje środki na rzecz Zbiórki lub otrzymującego je;
  9. Spółka będzie zobowiązana do przelania na rachunek bankowy Fundacji dokładnej kwoty, która została przekazana przez Darczyńcę (bez jakichkolwiek potrąceń), jak również do przekazania na rzecz Fundacji odsetek naliczonych od kwot znajdujących się na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Spółki dedykowanym na potrzeby Zbiórki (o ile takie wystąpią);
  10. W przypadku płatności kartą, Wnioskodawca będzie zobowiązany pokryć prowizję pobieraną przez agenta rozliczeniowego za wykonanie transakcji płatniczej;
  11. Spółka zobowiązana będzie również do przeszkolenia własnych pracowników w celu efektywnego umożliwienia im zbierania środków pieniężnych w ramach Projektu (szkolenie z zakresu obsługi terminala POS, szkolenia informujące o celach/założeniach Projektu), jak również poniesienia kosztów przystosowania sklepów/hal w celu umożliwienia potencjalnym Darczyńcom pozyskania informacji o prowadzonym Projekcie (przykładowo materiały informacyjne reklamujące Projekt).

Rozważając przystąpienie do Projektu Wnioskodawca oczekuje osiągnięcia szeregu wymiernych korzyści, do których należą w szczególności:

  1. udział w ogólnokrajowym przedsięwzięciu charytatywnym o bardzo dużym potencjale finansowym, informacyjnym i promocyjnym (promocja marki Spółki wraz z promocją Projektu na poziomie krajowym czy lokalnym, zamieszczenie logo Wnioskodawcy w spocie informacyjnym emitowanym w telewizji, na stronie internetowej i w mediach społecznościowych Fundacji i Projektu);
  2. współpraca z wiodącymi organizacjami lokalnymi w całym kraju działających w różnych sektorach (udział Spółki w wyborze celu konkretnej zbiórki);
  3. wyróżnienie na tle konkurencji i wzrost zainteresowania ze strony klientów, zwiększanie ich lojalności i zadowolenia, a tym samym – wolumenu sprzedaży;
  4. obniżenie kosztów działań Spółki w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, przy jednoczesnym wzroście efektywności tych działań – całość kwot zebranych podczas zbiórek stanowią datki Darczyńców, ale sukces Projektu stanowi sukces Spółki jako podmiotu zaangażowanego;
  5. wzrost satysfakcji z pracy i motywacji pracowników Spółki.

Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Wnioskodawcę akcje charytatywne zbliżone w swoich założeniach do Projektu, tj. polegające na pomaganiu przez zaokrąglanie końcowego rachunku za zakupy w sklepach, to silny światowy trend. Przykładowo w zbiórce charytatywnej „Pennies” (https://pennies.org.uk/) odbywającej się na terytorium Wielkiej Brytanii i Irlandii przez 8 lat zebrano ponad 15.000.000,00 funtów brytyjskich, wspierając ponad 400 organizacji charytatywnych. Zbiórka „Pennies” prowadzona jest tylko za pomocą płatności bezgotówkowych, transakcji internetowych i poprzez aplikację. Innym przykładem zbiórki może być odbywająca się na terytorium Niemiec Deutschland rundet auf (https://deutschland-rundet-auf.de/), gdzie przez 6 lat zebrano blisko 8.500.000,00 euro, dzięki którym wspierane są organizacje charytatywne zajmujące się dziećmi. Zbiórka ta polega na zaokrąglaniu tylko do 10 eurocentów, a w promowanie projektu zaangażowani są liczni celebryci. Natomiast fundacja charytatywna MicroDON (Francja) w ciągu kilku lat w ramach projektu L’ARRONDI (https://www.larrondi.org/) zebrała ponad 7.500.000,00 euro – zebrane z akcji środki trafiają do lokalnych organizacji w całym kraju. We Francji co sekundę ktoś zaokrągla płatność, a w projekt zaangażowanych jest ponad 2.500 sklepów.

Zgodnie z wiedzą Spółki programy zaokrąglania (zbieżne w swoich założeniach z Projektem) prowadzone są również w Szwecji, USA, Kanadzie, Brazylii, Izraelu.

Ponadto z badań z 6 września 2018 r. przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii wynika, że 40% klientów nie chce kupować w sklepach, które uznają za pozbawione „wymiaru etycznego”, a 69% klientów oczekuje wyraźnych dowodów na zaangażowanie sklepów w lokalne społeczności (https://pennies.org.uk/4-in-10-consumers-stop-using-shops-considered-not-ethical-fmtech-charity- pennies.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku numerem 1):

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że opisane w zdarzeniu przyszłym środki pieniężne (zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej), które będą zbierane w ramach Projektu przez Spółkę i następnie przekazywane na rzecz Fundacji, nie będą stanowiły dla Spółki przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie środki pieniężne (zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej), które będą zbierane w ramach Projektu za pośrednictwem Spółki i następnie przekazywane na rzecz Fundacji nie będą stanowiły dla Spółki przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865; dalej: ustawa o CIT) nie zawiera definicji przychodu. W art. 12 ustawy o CIT wymienione zostały jednakże rodzaje przychodów, określono moment ich powstania, jak również enumeratywnie wskazano wyłączenia z katalogu przychodów.

Jako zasadę ustawodawca przyjął, że stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o CIT za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Literalna wykładnia wyżej wymienionych przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się wyłącznie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe.

W konsekwencji należy uznać, iż do przychodów podatkowych, podatnik powinien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie mogą być to więc jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Zasadą jest więc fakt, iż o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia oznaczający, że w sposób faktyczny i ostateczny powiększa on aktywa podatnika, bądź też pomniejsza jego pasywa.

Od tejże zasady (kwalifikacji przychodów jako podatkowe) ustawodawca wprowadził wyjątki w ściśle określonych przypadkach. Katalog przysporzeń, których nie zalicza się do przychodów podatkowych zawarty w art. 12 ust. 4 ustawy o CIT, jest katalogiem zamkniętym. Wskazać należy również, że przychód w prawie podatkowym nie jest definiowany wynikowo (jako strata lub zysk podmiotu), a jako jakiekolwiek trwałe przysporzenie majątkowe, uzyskane poprzez przyrost aktywów lub zmniejszenie pasywów podatnika.

Wnioskodawca wskazuje, iż w odniesieniu do oceny na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych przedstawionego w niniejszym Wniosku opisu zdarzenia przyszłego kluczowe znaczenie ma stwierdzenie, że własność środków pieniężnych przekazywanych przez Darczyńców (osoby fizyczne będące klientami Spółki) nie będzie nabywana przez Spółkę, lecz będzie przechodzić od osób fizycznych na rzecz Fundacji jedynie za pośrednictwem Wnioskodawcy. Stronami umowy darowizny będą więc klienci Spółki i Fundacja, a nie Spółka i Fundacja lub Spółka i jej klienci (Darczyńcy).

Innymi słowy, Wnioskodawca w ramach uczestnictwa w Projekcie będzie pełnić wyłącznie funkcję podmiotu przekazującego środki pieniężne swoich klientów (Darczyńców) do Fundacji, a nie podmiotu wpłacającego swoje środki na rzecz zbiórki lub otrzymującego je. Przekazanie środków pieniężnych przez Darczyńców Spółce będzie miało jedynie tymczasowy charakter, tj. nie będzie miało charakteru definitywnego. Nawiązując do opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym Wniosku należy podkreślić ponadto, że Spółka nie będzie uprawniona do rozporządzania przedmiotowymi środkami pieniężnymi (datkami). Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości obracania/wykorzystywania w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej środkami pieniężnymi zgromadzonymi na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Spółki dedykowanym na potrzeby Zbiórki. Jednocześnie Wnioskodawca nie otrzyma i nie będzie uprawniony do otrzymania wynagrodzenia pieniężnego z tytułu udziału w Projekcie.

Dla analizy skutków podatkowych czynności, które odbywać się będą pomiędzy Spółką, a klientami (Darczyńcami), nie mniej istotna będzie funkcja, jaką pełnić będą „darowane” środki pieniężne – będą one wyłącznie przedmiotem przekazania. Z tytułu otrzymanych środków celem ich dalszego przekazania, Spółka nie osiągnie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepływ środków będzie więc dla niego neutralny podatkowo.

W opinii Wnioskodawcy, również w odniesieniu do potencjalnych odsetek naliczonych od kwot znajdujących się na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Spółki dedykowanym na potrzeby Zbiórki nie dojdzie do powstania przychodu podatkowego po stronie Spółki. Przysporzenie to bowiem nie będzie miało definitywnego charakteru z jego punktu widzenia – Spółka nie będzie mogła korzystać/obracać tymi środkami oraz zostaną one tak samo jak środki pieniężne uzyskane w ramach Zbiórki w całości przekazane na rzecz Fundacji, tj. będą jedynie przejściowo powierzone Wnioskodawcy.

Potwierdzeniem faktu, iż przychód podlegający opodatkowaniu musi spełniać cechy trwałości, bezzwrotności oraz być definitywnym przysporzeniem majątkowym dla podatnika, jest ugruntowane stanowisko doktryny, jak i linia orzecznicza sądów administracyjnych, w tym:

  1. Komentarz do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, red. prof. dr hab. Witold Modzelewski, red. Jacek Pyssa, Małgorzata Lehmann-Ziaja, Andrzej Dembiński, Bartłomiej Kurant, 2018: „Pojęcie przychodu. Ustawa nie definiuje ściśle pojęcia przychodu, jednakże na podstawie treści art. 12 PDOPrU można określić przychód jako wszelkie trwale, bezzwrotne i definitywne przysporzenia majątkowe w postaci środków pieniężnych, dóbr majątkowych oraz świadczeń w naturze, niezależnie od tytułu prawnego ich uzyskania przez podatnika; wyjątki od tej zasady określone są w ust. 4 i 4a tego artykułu. Definitywne przysporzenie majątkowe należy rozumieć w ten sposób, ze w sposób trwały i ostateczny zwiększa ono aktywa osoby prawnej”.
  2. J. Marciniuk (red.), Podatek dochodowy od osób fizycznych. Komentarz. Wyd. 18, Warszawa 2017: „Przepisy ustawy określające źródła przychodów podatnika odnoszą się do przychodów o charakterze definitywnym, a więc powiększających wartość majątku podatnika”.
  3. Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, red. Aleksandra Obońska, Adam Wacławczyk, Agnieszka Walter, 2014: „Artykuł 12 ust. 1 PDOPrU należy rozumieć zatem w ten sposób, że przychodem staje się każde definitywne przysporzenie majątkowe podatnika, a okoliczności wymienione w tym przepisie mają charakter przykładowego wymienienia, które i tak muszą spełnić przesłankę definitywnego przysporzenia majątkowego, aby spowodować powstanie przychodu (np. nie każde umorzenie zobowiązań powoduje powstanie przychodu, a jedynie zwolnienie z długu pod tytułem darmym)”.
  4. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 stycznia 2018 r., sygn. II FSK 43/16: „Zgodnie z art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p., za przychód można uznać tylko te wartości, które charakteryzują się przyrostem majątku podatnika i tylko te wpłaty, które mają charakter trwały, definitywny, tzn. ich nabywca może nimi rozporządzać jak właściciel, oraz są bezwarunkowe”.
  5. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 28 listopada 2018 r., sygn. I SA/Gl 793/18: „W ugruntowanym orzecznictwie sądowym dotyczącym omawianego zagadnienia powszechnie przyjmuje się, że za przychód można uznać tylko te wartości, które charakteryzują się przyrostem majątku podatnika i tylko te wpłaty, które mają charakter trwały, definitywny, tzn. ich nabywca może nimi rozporządzać jak właściciel oraz są bezwarunkowe (...). Na pojęcie przychodu składają się zatem trwałe i realne zwiększenia majątku”.
  6. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 marca 2018 r., sygn. III SA/Wa 1670/17: „Zgodnie z art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p. przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p.). W świetle w. w przepisu można stwierdzić, że – co do zasady – przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, mająca definitywny charakter, powiększająca jego aktywa, którą może on rozporządzać jak własną. Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika. Tym samym o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny jego charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa aktywa podatnika. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi”.

Skoro zatem środki przekazane przez Darczyńców i gromadzone na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Wnioskodawcy dedykowanym na potrzeby Zbiórki:

  1. nie będą miały dla Wnioskodawcy charakteru przysporzenia definitywnego,
  2. będą zwrotne (Spółka będzie zobowiązana do przekazania wszystkich darowanych środków Fundacji),
  3. nie powiększą w żaden sposób aktywów Wnioskodawcy,
  4. nie będą mogły być rozporządzane przez Spółkę (nie będą wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności),

to tym samym nie wystąpi u Wnioskodawcy przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Potwierdzeniem faktu, iż środki pieniężne, które są powierzone jedynie przejściowo/tymczasowo na rzecz podatnika (tak jak będzie to w sytuacji powierzenia środków pieniężnych przez Darczyńców przekazujących pieniądze na rzecz Fundacji w ramach Projektu) nie stanowią dla niego opodatkowanego przychodu jest ugruntowana linia interpretacyjna organów podatkowych dotycząca opodatkowania usług pośrednictwa w zakresie sprzedaży towarów nienależących do podmiotów je sprzedających (w tym m.in. interpretacje o sygnaturach: ILPB1/415-1183/11-2/TW, IPPB6/4510-409/16-2/AP, 2461-IBPB-1-1.4510.319.2016.1.EN, 0111-KDIB1-2.4010.150.2017.3.MM, 0114-KDIP2-3.4010.305.2017.2.PS, 2461-IBPB-1-1.4510. 379.2016.2.BK czy 0111-KDIB1-1.4011.84.2017.1.BS). Wnioskodawcy, opisując stany faktyczne zawarte we wnioskach o udzielenie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego wskazywali, że w ramach prowadzonej przez nich działalności dokonywali usługi pośrednictwa pomiędzy klientami, a właścicielami oferowanych przez nich produktów. Klienci podatników przekazywali na ich rzecz środki pieniężne za zakupione towary, które obejmowały zapłatę za sam towar oraz prowizję dla wnioskodawców za usługę pośrednictwa. Wnioskodawcy zatrzymywali dla siebie jedynie kwotę prowizji, natomiast resztę otrzymanych środków obejmujących zapłatę za towar przekazywali właścicielom/producentom przedmiotowych towarów. W odniesieniu do tak opisanych stanów faktycznych organy interpretacyjne wskazywały, że przychodem do opodatkowania dla zainteresowanych podatników będzie jedynie kwota prowizji, która była dla nich rzeczywistym definitywnym przysporzeniem, a nie kwota obejmująca cenę towarów, która dla zainteresowanych jest wyłącznie przychodem przejściowym i niedefinitywnym (gdyż jest jedynie przekazywania przez pośrednika właścicielom sprzedawanych produktów).

Spółka wskazuje, iż wyżej przywołane indywidualne interpretacje prawa podatkowego referują do sytuacji, w których podatnik przejściowo otrzymuje środki pieniężne, które nie stanowią dla niego według organów interpretacyjnych opodatkowanego przychodu. Zgodnie z przywołanymi interpretacjami, jedynie wynagrodzenia za wykonaną usługę pośrednictwa jest przychodem podlegającym opodatkowaniu. Nawiązując do opisu zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, gdzie Wnioskodawca nie będzie otrzymywać bezpośredniego wynagrodzenia pieniężnego, a jedynie pośrednie korzyści z udziału w Projekcie (z przekazywania darowizn Darczyńców Fundacji), z tego też względu przychód do opodatkowania w ogóle nie wystąpi.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że opisane w opisie zdarzenia przyszłego środki pieniężne (zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej), które będą zbierane w ramach Projektu przez Spółkę i następnie przekazywane na rzecz Fundacji, nie będą stanowiły dla niej przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie pozostałej części wniosku wydano/będzie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj