Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT3.4011.220.2019.1.MG
z 25 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2019 r. (data wpływu 26 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanego stypendium – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2019 r. do tutejszego Organu został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest doktorantką Instytutu … Polskiej Akademii Nauk z siedzibą przy ul. …. w …. Wnioskodawczyni nie jest zatrudniona w Instytucie … Polskiej Akademii Nauk.

Pismem z dnia 20 listopada 2018 r. (kopia pisma została załączona do wniosku) Wnioskodawczyni została poinformowana, że na podstawie § 1 ust. 1 decyzji nr … Prezesa Polskiej Akademii Nauk w sprawie przyznawania stypendiów Prezesa PAN za wybitne osiągnięcia uczestnikom studiów doktoranckich prowadzonych przez instytuty naukowe PAN, zmienionej decyzją nr … Prezesa PAN, Prezes Polskiej Akademii Nauk, przyznał Jej stypendium za wybitne osiągnięcia naukowe na rok akademicki 2018/2019, w wysokości … zł. W związku z powyższym, dnia 29 listopada 2018 r. pomiędzy Instytutem … PAN z siedzibą przy ul. … w …(dalej jako: Instytut) a Polską Akademią Nauk została zawarta umowa nr PAN/… (dalej jako: „umowa”), określająca zasady przekazania Instytutowi środków w ramach dotacji celowej, przeznaczonej na wypłatę trzech stypendiów naukowych za wybitne osiągnięcia naukowe (każde po … zł), w tym przyznanego Wnioskodawczyni (dalej jako: „stypendium”). Została Ona poinformowana, że jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego w wysokości 18% od kwoty przyznanego Jej stypendium, tj. w wysokości … zł, która to kwota została pobrana i przekazana przez Instytut na rachunek bankowy … Urzędu Skarbowego dnia 31 grudnia 2018 r (kopia potwierdzenia wykonania operacji została załączona do wniosku). Pozostałe środki (… zł) zostały Wnioskodawczyni wypłacone (kopia potwierdzenia wykonania operacji została załączona do wniosku).

Stypendium zostało przyznane na podstawie art. 22 ust. 1 i ust. 5 oraz w związku z art. 70a ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2016 r., poz. 572, poz. 1311, poz. 1933 i poz. 2260 oraz Dz. U. z 2017 r., poz. 624 i poz. 1089), w związku z przepisami ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r., poz. 572, z późn. zm.), a także w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 lipca 2015 r. w sprawie stypendiów ministra za wybitne osiągnięcia przyznawanych doktorantom.

Zgodnie z § 2 ust. 1 decyzji Prezesa PAN nr … (dalej jako: „decyzja”), stypendium Prezesa PAN za wybitne osiągnięcia naukowe może zostać przyznane studentowi studiów doktoranckich, który uzyskał w okresie studiów doktoranckich wybitne osiągnięcia naukowe związane z dziedziną nauki i dyscypliną naukową, w których zostały utworzone odbywane przez niego studia doktoranckie.

Zgodnie z § 2 ust. 4 decyzji, za wybitne osiągnięcia naukowe, uważa się m.in.: autorstwo lub współautorstwo publikacji naukowych, znaczący udział w projektach badawczych, realizowanych przez instytut naukowy PAN samodzielnie lub we współpracy z innymi instytutami PAN, uczelniami lub jednostkami badawczymi, autorstwo lub współautorstwo wynalazku, referaty własne wygłoszone na konferencjach międzynarodowych, nagrody uzyskane w konkursach o zasięgu międzynarodowym.

Wnioskodawczyni prowadzi badania naukowe związane z przygotowaniem Jej rozprawy doktorskiej w ramach projektu „…” (dalej jako: „projekt”). Stypendium zostało przyznane Wnioskodawczyni za wybitne osiągnięcia naukowe, w tym za autorstwo lub współautorstwo publikacji naukowych (wskazanych w części B wniosku o przyznanie stypendium za wybitne osiągnięcia naukowe), referaty własne, wygłoszone samodzielnie na międzynarodowych konferencjach naukowych (wymienione w części B wniosku o przyznanie stypendium), a także za znaczący udział w projektach badawczych, realizowanych przez Instytut (wskazanych w części B wniosku o przyznanie stypendium). Przedmiotowe stypendium zostało wypłacone w dniu 20 grudnia 2018 r. Zaksięgowanie środków (… zł) pomniejszonych o wartość podatku dochodowego (… zł) na rachunku bankowym Wnioskodawczyni nastąpiło również dnia 20 grudnia 2018 r.

Zgodnie z posiadaną przez Wnioskodawczynię wiedzą, zasady przyznawania stypendium (szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłacania stypendium, wzór wniosku o przyznanie stypendium ministra, uwzględniając rodzaje osiągnięć naukowych oraz innych osiągnięć doktoranta poświadczających ich wybitny poziom oraz sposób udokumentowania tych osiągnięć) zostały określone w sposób analogiczny do stypendium ministra za wybitne osiągnięcia przyznawanych studentom, którego szczegółowe warunki zostały określone w art. 173, art. 178, art. 181, art. 184 oraz art. 187 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r., poz. 2183, z późn. zm.), a także w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 lipca 2015 r. (poz. 1050). Co więcej, zgodnie z art. 70a pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk, do przyznawania stypendium stosuje się odpowiednio przepisy wydane na podstawie art. 199c ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r., poz. 572, z późn. zm.) w zakresie: warunków przyznawania stypendium, trybu składania wniosku do ministra nadzorującego oraz wzoru wniosku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przyznane przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk stypendium za wybitne osiągnięcia naukowe jest w całości wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, przyznane Jej przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk stypendium jest w całości zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni mieszka na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z uwagi na to, że Jej centrum interesów osobistych oraz ośrodek interesów życiowych znajduje się w Polsce, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce na mocy art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350, z późn. zm, dalej jako: „ustawa”). Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 tej ustawy, wolne od podatku są stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 tej ustawy; w przypadku stypendiów przyznawanych przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną zwolnienie ma zastosowanie, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki. Dalej doprecyzowano, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39b i pkt 39c wyżej wspomnianej ustawy, wolne od podatku są: stypendia przyznawane przez instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, z ich funduszy stypendialnych, a także stypendia, o których mowa w art. 70b ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2018 r., poz. 1475 i 1669), czyli właśnie stypendia za wybitne osiągnięcia przyznawane uczestnikom studiów doktoranckich prowadzonych przez instytuty PAN, posiadającym wybitne osiągnięcia naukowe. Wypłacone Wnioskodawczyni stypendium jest stypendium przyznanym między innymi na podstawie art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk, a zatem, w świetle przedstawionych powyżej przepisów prawa, należy wnioskować, że zwolnienie z podatku wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje również wypłacone Wnioskodawczyni stypendium.

Analogiczna sytuacja dotycząca pobrania podatku od stypendium Prezesa Polskiej Akademii Nauk, które otrzymała inna doktorantka Instytutu PAN, była poddana interpretacji indywidualnej w 2017 r. (data wydania interpretacji indywidualnej – 10 października 2017 r., nr 0113-KDIPT3.4011.185.2017.2.MG), w której uznano, że w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko ówczesnej stypendystki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe, czyli że stypendium Prezesa PAN korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy więc mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zatem, stypendium otrzymane przez Wnioskodawczynię w 2018 r. stanowi przychód z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest doktorantką Instytutu … Polskiej Akademii Nauk. Pismem z dnia 20 listopada 2018 r. Wnioskodawczyni została poinformowana, że na podstawie § 1 ust. 1 decyzji nr … Prezesa Polskiej Akademii Nauk w sprawie przyznawania stypendiów Prezesa PAN za wybitne osiągnięcia uczestnikom studiów doktoranckich prowadzonych przez instytuty naukowe PAN, zmienionej decyzją nr … Prezesa PAN, Prezes Polskiej Akademii Nauk, przyznał Jej stypendium za wybitne osiągnięcia naukowe na rok akademicki 2018/2019, w wysokości … zł. W związku z powyższym, dnia 29 listopada 2018 r. pomiędzy Instytutem … PAN a Polską Akademią Nauk została zawarta umowa określająca zasady przekazania Instytutowi środków w ramach dotacji celowej, przeznaczonej na wypłatę trzech stypendiów naukowych za wybitne osiągnięcia naukowe. Stypendium zostało przyznane Wnioskodawczyni na podstawie ustawy o Polskiej Akademii Nauk a także w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 lipca 2015 r. w sprawie stypendiów ministra za wybitne osiągnięcia przyznawanych doktorantom. Zgodnie z posiadaną przez Wnioskodawczynię wiedzą, zasady przyznawania stypendium (szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłacania stypendium, wzór wniosku o przyznanie stypendium ministra, uwzględniając rodzaje osiągnięć naukowych oraz innych osiągnięć doktoranta poświadczających ich wybitny poziom oraz sposób udokumentowania tych osiągnięć) zostały określone w sposób analogiczny do stypendium ministra za wybitne osiągnięcia przyznawanych studentom, którego szczegółowe warunki zostały określone w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym, a także w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 1 października 2018 r., wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów o szkolnictwie wyższym lub stypendia przyznawane na podstawie przepisów o zasadach finansowania nauki oraz inne stypendia naukowe i stypendia za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Ustawą z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1669) wprowadzono zmiany m.in. w brzmieniu art. 21 ust. 1 pkt 39. Ww. zmiany weszły w życie z dniem 1 października 2018 r. r. i mają zastosowanie od dnia 1 października 2018 r.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2018 r., wolne od podatku dochodowego są stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 tej ustawy; w przypadku stypendiów przyznawanych przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną zwolnienie ma zastosowanie, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.

W tym miejscu należy podkreślić, że art. 330 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce stanowi, że świadczenia i stypendia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39, 40 i 61 ustawy zmienianej w art. 19, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r, przyznane na podstawie przepisów ustaw uchylanych w art. 169, oraz stypendia, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, otrzymane po wejściu w życie ustawy, o której mowa w art. 1, są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39, 40 i 61 ustawy zmienianej w art. 19, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r.

Powyższy przepis odwołuje się do stypendiów przyznanych na podstawie przepisów ustaw uchylanych w art. 169. Art. 169 pkt 3 stanowi, że traci moc ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r., poz. 2183, z późn. zm.) - z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, z wyjątkiem art. 98, art. 100, art. 101, art. 102, art. 103, art. 103a, art. 104 i art. 106, które tracą moc dniem 31 grudnia 2018 r.

Ponadto zgodnie z art. 284 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, wnioski o przyznanie stypendiów ministra za wybitne osiągnięcia, o których mowa w art. 199c ust. 1 ustawy uchylanej w art. 169 pkt 3, na rok akademicki 2018/2019 składa się w terminie do dnia 15 października 2018 r.

Zatem, biorąc pod uwagę brzmienie art. 330 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce należy wskazać, że do analizy pod kątem zakwalifikowania przedmiotowego stypendium jako zwolnionego z opodatkowania należy stosować przepisy ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym przed 1 października 2018 r.

Przenosząc powyższe przepisy na grunt rozpatrywanej sprawy, wskazać należy, że treść art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 1 października 2018 r. pozwala wyodrębnić dwie grupy stypendiów podlegających zwolnieniu na mocy tego przepisu.

Pierwsza grupa obejmuje stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawowych i dotyczy:

  • stypendiów otrzymywanych na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. z 2016 r., poz. 882, ze zm.) oraz
  • stypendiów doktoranckich otrzymywanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2018 r., poz. 2183, ze zm.).

Druga grupa dotyczy innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, które mogą być przyznawane przez różnego rodzaju instytucje (np. szkoły), organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego, czy organizacje społeczne, w ramach prowadzonej przez nie działalności. Jednakże, aby zapewnić stosowanie przedmiotowego zwolnienia od podatku wyłącznie do stypendiów, które w rzeczywistości mają charakter stypendiów naukowych lub za wyniki w nauce, a nie są stypendiami tylko i wyłącznie z nazwy, wprowadzono dodatkowy warunek: konieczność zatwierdzenia zasad ich przyznawania przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Należy przy tym podkreślić, że użyte w analizowanym przepisie pojęcie „zatwierdzone” w odniesieniu do zasad przyznawania omawianych stypendiów oznacza, że dopiero zakończenie procesu zatwierdzania umożliwia zastosowanie powyższego zwolnienia podatkowego. Jeżeli zatem procedurę zatwierdzania kończy decyzja ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania albo do spraw szkolnictwa wyższego, to możliwość zwolnienia od podatku stypendiów, których dotyczy, istnieje dopiero od dnia jej wydania.

W myśl art. 2 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2018 r., poz. 1475, z późn. zm.), do zadań Akademii należy m.in. kształcenie na studiach doktoranckich, studiach podyplomowych i w innych formach.

Zgodnie do art. 70a ust. 1 cytowanej ustawy, Prezes Akademii może przyznać, na wniosek dyrektora zaopiniowany przez radę naukową, stypendium za wybitne osiągnięcia uczestnikowi studiów doktoranckich prowadzonych przez instytut posiadającemu wybitne osiągnięcia naukowe.

Stosownie do art. 70a ust. 2 ww. ustawy, do przyznawania stypendium stosuje się odpowiednio przepisy wydane na podstawie art. 199c ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym w zakresie:

  1. warunków przyznawania stypendium;
  2. trybu składania wniosku do ministra nadzorującego;
  3. wzoru wniosku.

Zgodnie z art. 199c ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r., Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r., poz. 2183, z późn. zm.), Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłacania stypendium ministra za wybitne osiągnięcia, liczbę stypendiów i maksymalną wysokość stypendium oraz wzór wniosku o przyznanie stypendium ministra, uwzględniając rodzaje osiągnięć naukowych oraz innych osiągnięć doktoranta poświadczających ich wybitny poziom oraz sposób udokumentowania tych osiągnięć.

Szczegółowe warunki i tryb przyznania oraz wypłacania doktorantom stypendium ministra za wybitne osiągniecia reguluje Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 lipca 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1051) w sprawie stypendiów ministra za wybitne osiągniecia przyznawane doktorantom.

Zgodnie z poglądem wyrażonym w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2012 r., nr DD3/033/100/CRS/12/DD-679 w sprawie zastosowania zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 57), w orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalił się jednolity pogląd, że skoro dla objęcia określonego stypendium naukowego zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wystarcza samo zatwierdzenie przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego zasad przyznawania tego stypendium, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, to warunek ten należy uznać za spełniony wówczas, gdy zasady przyznawania stypendiów naukowych zostały uregulowane przez samego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w wydanym przez niego rozporządzeniu, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, w trybie art. 45 ust. 2 pkt 4 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym.

Minister Finansów stwierdził, że konsekwencją powyższych ustaleń jest uznanie, że omawiane zwolnienie podatkowe może mieć także zastosowania do stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, które otrzymywane są na podstawie innych ustaw, niż w analizowanym zwolnieniu podatkowym poprzez zakwalifikowanie ich do drugiej kategorii, określonych w tym przepisie, pod warunkiem ze zasady ich przyznawania określone zostały w rozporządzeniu wydanym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania po zasięgnięciu, w ramach procedury opiniowania projektu rozporządzenia, opinii Rady głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Zatem, skoro Wnioskodawczyni otrzymała stypendium za wybitne osiągniecia naukowe na podstawie ustawy o Państwowej Akademii Nauk a zasady przyznawania ww. stypendium zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 lipca 2015 r. po zasięgnięciu w ramach procedury opiniowania projektu rozporządzenia opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego to wskazać należy, że Wnioskodawczyni otrzymała inne stypendium naukowe zaliczane do drugiej grupy stypendiów podlegających zwolnieniu na mocy art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że stypendium otrzymane przez Wnioskodawczynię w 2018 r. za wybitne osiągniecia naukowe stanowi przychód z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód ten korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczynię należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900), przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj