Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.400.2019.2.RK
z 5 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 19 czerwca 2019 r. (data wpływu 24 czerwca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania transakcji zbycia Działu Brokerskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 czerwca 2019 r wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania transakcji zbycia Działu Brokerskiego.


We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącym stroną postępowania:
    P. S.A.
  • postępowania:
    B. S.A.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W celu dalszego rozwoju biznesowego, Grupa („Grupa”) składająca się z instytucji finansowych i niefinansowych, skupionych wokół B. Spółka Akcyjna („Bank”), rozważa przeprowadzenie centralizacji działalności maklerskiej świadczonej przez podmioty z Grupy. Obecnie Grupa prowadzi działalność maklerską w sposób zdecentralizowany. W związku z rosnącą złożonością wymogów regulacyjnych, rosnącymi kosztami utrzymania działalności maklerskiej, jak również spadającą rentownością tradycyjnego biznesu maklerskiego oraz obserwowanymi zmianami potrzeb i zachowań klientów, przekładającymi się na wzrost oczekiwania względem jakości usługi oraz modelu obsługi, planuje się przeprowadzenie konsolidacji biznesu maklerskiego w ramach Domu Maklerskiego Banku będącego specjalistyczną jednostką organizacyjną Banku.


Bank jest jedynym akcjonariuszem P. Spółka Akcyjna („Spółka”, „Wnioskodawca”). Spółka podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług („VAT”).


Spółka prowadzi działalność maklerską, w ramach której świadczy następujące usługi maklerskie:

  1. przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych,
  2. wykonywanie zleceń, o których mowa w pkt 1, na rachunek dającego zlecenie,
  3. nabywanie lub zbywanie na własny rachunek instrumentów finansowych,
  4. oferowanie instrumentów finansowych,
  5. świadczenie usług w wykonaniu zawartych umów o subemisje inwestycyjne i usługowe lub zawieranie i wykonywanie innych umów o podobnym charakterze, jeżeli ich przedmiotem są instrumenty finansowe,
  6. przechowywanie lub rejestrowanie instrumentów finansowych, w tym prowadzenie rachunków papierów wartościowych oraz prowadzenie rachunków pieniężnych,
  7. wymiana walutowa, w przypadku gdy jest to związane z działalnością maklerską,
  8. sporządzanie analiz inwestycyjnych, analiz finansowych oraz innych rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczących transakcji w zakresie instrumentów finansowych,
  9. doradztwo i inne usługi w zakresie łączenia, podziału oraz przejmowania przedsiębiorstw,
  10. doradztwo dla przedsiębiorstw w zakresie struktury kapitałowej, strategii przedsiębiorstwa lub innych zagadnień związanych z taką strukturą lub strategią,
  11. świadczenie usług dodatkowych związanych z subemisją usługową lub inwestycyjną.


Powyżej opisana działalność Spółki jest prowadzona obecnie w podziale na dwa główne bloki działalności:

  1. jeden związany z działalnością doradczą obejmującą usługi oznaczone wyżej numerami od 9, 10 oraz oferowaniem instrumentów finansowych (usługa oznaczona numerem 4), zwany dalej dla potrzeb niniejszego pisma „Działalnością w zakresie Bankowości Inwestycyjnej”. W zakresie Działalności w zakresie Bankowości Inwestycyjnej Spółka świadczy usługi głównie w ramach transakcji rynku kapitałowego oraz rynku prywatnego na rzecz spółek prywatnych i publicznych, agend rządowych, inwestorów finansowych np.: funduszy private equity i strategicznych oraz właścicieli i akcjonariuszy.
  2. drugi, w ramach którego Spółka świadczy usługi wskazane w pkt 1-3, 5-8, 11 powyżej (zwane dalej dla potrzeb niniejszego pisma „Działalnością Brokerską”). Działalność Brokerska Spółki polega więc na realizacji czynności związanych z: (i) wykonywaniem zleceń nabycia i zbycia instrumentów finansowych na rachunek dającego zlecenie; (ii) przechowywaniem lub rejestrowaniem instrumentów finansowych, w tym prowadzeniem rachunków papierów wartościowych, rachunków derywatów i rachunków zbiorczych; (iii) nabywaniem lub zbywaniem na własny rachunek instrumentów finansowych; (iv) świadczeniem usług w wykonaniu zawartych umów o subemisje inwestycyjne i usługowe lub zawieraniem i wykonywaniem innych umów o podobnym charakterze, jeżeli ich przedmiotem są instrumenty finansowe; (v) wymianą walutową w przypadku, gdy jest to związane z działalnością maklerską, o której mowa w art. 69 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. 2005 Nr 183 poz. 1538); (vi) sporządzaniem analiz inwestycyjnych, analiz finansowych oraz innych rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczących transakcji w zakresie instrumentów finansowych; (vii) usługami dodatkowymi związanymi z subemisją usługową lub inwestycyjną; oraz (viii) przyjmowaniem i przekazywaniem zleceń nabycia i zbycia instrumentów finansowych w zakresie związanym z obsługą zleceń nabycia i zbycia instrumentów finansowych klientów realizowaną przez jednostki organizacyjne wykonujące Działalność Brokerską.

W celu uniknięcia wątpliwości, działalność polegająca na wykonywaniu czynności związanych z przyjmowaniem i przekazywaniem zleceń nabycia i zbycia instrumentów finansowych w zakresie związanym z obsługą emitentów, wystawców i sprzedających realizowana przez jednostki organizacyjne wykonujące Działalność w zakresie Bankowości Inwestycyjnej, stanowi część Działalności w zakresie Bankowości Inwestycyjnej.

Działalność w zakresie Bankowości Inwestycyjnej obejmuje następujące jednostki organizacyjne Spółki: (a) Departament Nowych Emisji; (b) Departament Doradztwa Finansowego; (c) Departament Prawny; (d) Departament Zarządzania Zasobami Ludzkimi; (e) Departament Rachunkowości i Sprawozdawczości Zarządczej; (f) Departament Nadzoru i Kontroli Wewnętrznej; (g) Zespół ds. Ryzyka; (h) Samodzielne Stanowisko ds. Audytu Wewnętrznego; (i) Zespół Komunikacji i Marketingu; (j) Inspektor Ochrony Danych; oraz (k) Zespół Administracji.


Działalność Brokerska obejmuje następujące jednostki organizacyjne Spółki: (a) Departament Sprzedaży; (b) Departament Animatorów i Inwestycji Własnych; (c) Departament Operacji Maklerskich; (d) Departament Analiz; (e) Departament Rozliczeń; (f) Departament Informatyki.


Obie działalności Spółki prowadzone są w wyodrębnionym zakresie. W konsekwencji, obie działalności charakteryzują się odrębnymi cechami:

  1. korzystają z odrębnych zasobów majątku,
  2. wymagają odrębnych kompetencji,
  3. związane są z nimi różne ryzyka,
  4. wymagają zaangażowania innych kapitałów oraz
  5. wymagają odmiennych metod zarządczych.

Przeprowadzenie konsolidacji działalności maklerskiej w ramach Domu Maklerskiego Banku pozwoli na osiągnięcie, m in.:

  • synergii biznesowej w postaci spójnej segmentacji klientów na poziomie Grupy oraz oferty produktowej dostosowanej do potrzeb klienta,
  • synergii w postaci ograniczenia multiplikujących się funkcji wsparcia oraz obniżenie kosztów prowadzenia działalności maklerskiej,
  • zbudowanie wiodącej pozycji rynkowej obszaru maklerskiego.

Wobec powyższego Bank zamierza podjąć działania mające na celu integrację działalności maklerskiej w ramach Grupy, tj. włączenia części działalności maklerskiej prowadzonej obecnie przez Spółkę (Działalności Brokerskiej) w struktury Banku. Planowana jest sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa („ZCP”) w zakresie Działalności Brokerskiej na rzecz Banku („Transakcja”).

W wyniku planowanej Transakcji, w Spółce pozostawiona zostanie część majątku Spółki związana z prowadzoną przez Spółkę Działalnością w zakresie Bankowości Inwestycyjnej, w tym w zakresie świadczenia na rzecz klientów doradztwa dla przedsiębiorstw w zakresie struktury kapitałowej, strategii przedsiębiorstwa, łączenia, podziałów i przejmowania przedsiębiorstw oraz świadczenia usług oferowania instrumentów finansowych w powiązaniu z usługą przyjmowania i przekazywania zleceń na rzecz sprzedających i emitentów w ramach publicznych i niepublicznych ofert papierów wartościowych. W konsekwencji, w ograniczonym zakresie Spółka po planowanej Transakcji będzie wykonywać również usługi wymagające posiadania zezwolenia na prowadzenia działalności maklerskiej.

Obecnie obie działalności funkcjonują w ramach Spółki jako odrębne jednostki biznesowe, wyodrębnione w strukturze Spółki na podstawie wewnętrznych aktów organizacyjnych. W celu formalnego wyodrębnienia została podjęta uchwała Zarządu Spółki z dnia 10 maja 2019 r. w sprawie potwierdzenia wyodrębnienia w ramach struktury P.S.A. Działalności w zakresie Bankowości Inwestycyjnej oraz Działalności Brokerskiej.


Powyższa uchwała wskazuje, że:

  • działalność Spółki faktycznie składa się z następujących obszarów działalności: jednostki biznesowej - Działalności w zakresie Bankowości Inwestycyjnej oraz jednostki biznesowej - Działalności Brokerskiej, oraz
  • aktywności przypisane do każdej z powyższych działalności są identyfikowane dla celów operacyjnych oraz zarządczych.


Należy przy tym podkreślić, że formalne wyodrębnienie działalności w strukturze Wnioskodawcy potwierdziło jedynie istniejący w Spółce rzeczywisty podział prowadzonych działalności.


Obecnie struktura organizacyjna Spółki funkcjonuje w oparciu o wyodrębnione jednostki i komórki organizacyjne, czyli departamenty, zespoły oraz samodzielne stanowiska specjalistów. Istniejące w Spółce wyodrębnienie organizacyjne ma charakter faktyczny - występuje w sposób realny poprzez przypisanie określonych umów, zobowiązań, pracowników, dokumentów, operacji oraz innych zdarzeń gospodarczych do Działalności Brokerskiej, która jest prowadzona w ramach odrębnych departamentów przewidzianych regulaminem organizacyjnym Spółki. Regulamin organizacyjny Spółki w sposób szczegółowy określa zakres zadań poszczególnych jednostek organizacyjnych. W ramach Działalności Brokerskiej, jak wskazano powyżej, wyodrębniono (a) Departament Sprzedaży; (b) Departament Animatorów i Inwestycji Własnych; (c) Departament Operacji Maklerskich; (d) Departament Analiz; (e) Departament Rozliczeń; (f) Departament Informatyki, w ramach których są wykonywane wyłącznie czynności z zakresu Działalności Brokerskiej. Czynności te są powierzane osobom posiadającym niezbędny zakres wiedzy, umiejętności oraz kwalifikacje do prawidłowego wykonywania tych czynności.


Z uwagi na faktyczne wyodrębnienie organizacyjne, obecnie Działalność Brokerska jest wyposażona we wszystkie składniki materialne i niematerialne pozwalające na prowadzenie działalności w przedmiotowym zakresie. W Spółce wyodrębniono poszczególne środki trwałe oraz wartości niematerialne i przypisano je do każdego z departamentów w którym są one rzeczywiście wykorzystywane, co można zidentyfikować w systemie księgowym Spółki. Do Działalności Brokerskiej przypisano te składniki majątku, które są związane ze wskazaną działalnością, w szczególności:

  • składniki majątku zaliczane do środków trwałych, w tym:
    • komputery,
    • środki transportowe (samochody),
    • urządzenia biurowe (telefony, fotokopiarki),
    • meble biurowe,
    • inne urządzenia techniczne.
  • wartości niematerialne i prawne, w tym:
    • oprogramowanie.

Ponadto Spółka identyfikuje umowy, wraz z ich szczegółowym zakresem, które dotyczą wyłącznie Działalności Brokerskiej w szczególności umowy licencyjne dotyczące systemu transakcyjnego.


Do Działalności Brokerskiej są przypisani pracownicy zatrudnieni zgodnie ze strukturą organizacyjną w następujących jednostkach organizacyjnych Spółki: Departament Sprzedaży, Departament Animatorów i Inwestycji Własnych, Departament Operacji Maklerskich, Departament Rozliczeń, Departament Analiz oraz Departament Informatyki. Wszyscy pozostali pracownicy Spółki są uznani za przypisanych do Działalności w zakresie Działalności Inwestycyjnej.

Czynności na rzecz Działalności Brokerskiej są również wykonywane przez poszczególnych pracowników w ramach departamentów wsparcia, tj. HR, Departament Księgowości, Departament Prawny, Departament Marketingu, Departament Nadzoru i Kontroli Wewnętrznej - departamenty te nie są organizacyjnie przydzielone do Działalności Brokerskiej.

Aktualnie Spółka identyfikuje odpowiednie przychody i koszty oraz należności i zobowiązania poprzez identyfikację w systemie księgowym Spółki, który pozwala na wygenerowanie ewidencji zdarzeń gospodarczych w ramach Działalności Brokerskiej z perspektywy przychodów, kosztów i składników bilansowych. Do Działalności Brokerskiej, w szczególności alokowane są: należności od Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych („KDPW”) oraz C. S A. („C.”), należności od klientów i innych domów maklerskich z tytułu zawartych a nierozliczonych transakcji, należności z tytułu innych świadczonych usług np. usług animatora, sponsora, przechowywania papierów. Analogiczne wyodrębnienie możliwe jest w przypadku zobowiązań (kredytów, pożyczek, obligacji, innych). Główne zobowiązania przypisane do Działalności Brokerskiej to: zobowiązania wobec klientów, wobec innych domów maklerskich z tytułu zawartych, a nierozliczonych transakcji, zobowiązania wobec Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S A. oraz KDPW i C., zobowiązania z tytułu nabywanych usług i towarów np. wobec dostawców systemów informatycznych.


W przypadku pozycji związanych z obydwoma rodzajami prowadzonej działalności (np. koszty związane z audytem, opłatą nadzorczą KNF, koszty usług informatycznych, koszty poszczególnych departamentów należących do funkcji wsparcia), w ramach sprawozdawczości zarządczej (np. na cele sporządzenia P&L), Spółka ujmuje w następujący sposób:

  • koszty poszczególnych departamentów wsparcia zgodnie z deklaracją szefów poszczególnych departamentów, na podstawie rzeczywistego zaangażowania departamentów wsparcia pracę danego działu w danym w miesiącu (w praktyce dominuje podział pomiędzy Działalność w zakresie Bankowości Inwestycyjnej oraz Działalność Brokerską w stosunku 50% do 50%);
  • koszty ogólne jak np. audyt, opłata nadzorcza są przypisywane na podstawie stałego klucza w stosunku 50% do 50%).

W konsekwencji, Spółka ma możliwość stałego przypisywania transakcji związanych z Działalnością w zakresie Bankowości Inwestycyjnej i Działalnością Brokerską jak również ewidencji związanych z nimi zdarzeń gospodarczych. Ponadto wobec zastosowanej struktury danych w księgach, Spółka jest w stanie stale przygotowywać niezależny (odrębny) rachunek zysków i strat oraz bilans dla każdego z rodzajów działalności. Raportowanie wyodrębnionych wyników finansowych jest w szczególności przygotowywane dla celów zarządczych Spółki.

Podsumowując, ze względu na wskazaną powyżej odrębność funkcji poszczególnych rodzajów działalności prowadzonych przez Spółkę, w strukturze organizacyjnej Spółki wyodrębnić można obszar działalności prowadzonej z wykorzystaniem Działalności w zakresie Bankowości Inwestycyjnej jak i Działalności Brokerskiej prowadzonej z wykorzystaniem pozostałej części przedsiębiorstwa.

W ramach Transakcji, co do zasady składniki przedsiębiorstwa związane z prowadzeniem Działalności Brokerskiej zostaną przeniesione na rzecz Banku. Również pracownicy zatrudnieni w ramach jednostki organizacyjnej - Działalności Brokerskiej oraz kilku pracowników zatrudnianych w ramach departamentów wsparcia np. trzy osoby w ramach departamentu IT wspierające Działalność Brokerską, na podstawie art. 23(1) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 917 ze zm.) staną się pracownikami Banku, który z mocy prawa wstąpi w dotychczasowe stosunki pracy. Spółka wykazuje w swoich aktywach należności od KDPW oraz C. z tytułu utrzymywania w tej instytucji depozytów na potrzeby rozliczeń transakcji. Depozyty finansowane są z kapitałów własnych Spółki, a ich posiadanie stanowi wymóg formalny uprawniający do prowadzenia Działalności Brokerskiej i dokonywania obrotu na GPW.

W ramach Transakcji środki zdeponowane przez Spółkę jako uczestnika C. w ramach odpowiednich funduszy i depozytów na potrzeby rozliczeń transakcji przypisane do odpowiedniego konta uczestnika właściwego dla Spółki, według ich stanu na dzień zamknięcia Transakcji, zostaną przeniesione do Banku.

Podsumowując, składniki materialne i niematerialne związane z Działalnością Brokerską, które mają być przedmiotem planowanej Transakcji pozwalają na w pełni samodzielną realizację prowadzonej działalności, a ich przeniesienie na rzecz Banku pozwoli na jej kontynuację w ramach struktury Banku, który po otrzymaniu ZCP, będzie mógł w sposób nieprzerwany kontynuować Działalność Brokerską w oparciu o przejęte składniki materialne i niematerialne. Z uwagi na fakt, że w przedstawionym stanie faktycznym Bank będzie zdolny do prowadzenia działalności maklerskiej przy wykorzystaniu nabytych składników materialnych i niematerialnych, zasobów ludzkich, w oparciu o niezbędne licencje posiadane obecnie przez Bank.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy sprzedaż na rzecz Banku Działalności Brokerskiej będzie stanowić transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie podlega przepisom tej ustawy?


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż na rzecz Banku Działalności Brokerskiej będzie stanowić transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie podlega przepisom tej ustawy.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Z kolei art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, stanowi, że przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Ustawodawca nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o VAT, pojęcie „transakcji zbycia” należy również rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów”, w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, zatem „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel.


Wobec treści przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT kluczowe znaczenie ma ustalenie, czy Działalność Brokerska będąca przedmiotem Transakcji może zostać uznana za przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa.


Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Wobec tego, na gruncie ustawy o VAT wymagane jest spełnienie następujących przesłanek:

  1. zespół składników majątkowych powinien być zorganizowany,
  2. zespół składników majątkowych powinien być wyodrębniony pod względem organizacyjnym,
  3. zespół składników majątkowych powinien być wyodrębniony pod względem finansowym,
  4. zespół składników majątkowych powinien być wyodrębniony pod względem funkcjonalnym tak,

aby mógł samodzielnie służyć wykonywaniu określonej działalności gospodarczej.


Powyższe potwierdza ugruntowane orzecznictwo sądów administracyjnych np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 listopada 2016 r., sygn. akt I FSK 1316/15, jak również wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 20 lutego 2018 r., sygn. akt III SA/Wa 1896/17.


Zatem wydzielenie ZCP powinno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.


Wyodrębnienie organizacyjne


Przepisy ustawy o VAT nie wskazują, jakie warunki powinny zostać spełnione, aby zespół składników materialnych i niematerialnych mógł zostać uznany za wyodrębniony organizacyjnie. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza zazwyczaj wyodrębnienie części działalności przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej całego podmiotu. W odniesieniu do tej przesłanki przyjmuje się, że jest ona spełniona, jeżeli konkretny zespół składników jest pewną całością organizacyjnie wyodrębnioną w strukturze danego przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że ZCP ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że wyodrębnienie organizacyjne powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze (tak np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 27 lutego 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4012.877.2017.2.DM oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 21 marca 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.91.2018.1.JN jak również interpretacji indywidualnej z dnia 6 grudnia 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.505.2017.1.AW, w której organ zgodził się ze stanowiskiem zaprezentowanym przez wnioskodawców).

Podobnie wyodrębnienie organizacyjne jest definiowane w orzecznictwie sądów administracyjnych np.: „O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze” (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 5 października 2016 roku, sygn. I SA/Sz 437/16); jak również: „Wydzielenie na płaszczyźnie organizacyjnej oznacza określenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa zbywcy, jako: działu, oddziału, wydziału” (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 stycznia 2014 roku, sygn. I SA/Wr 1915/13).

W opisywanym stanie faktycznym Spółce wyodrębnienie organizacyjne o charakterze formalnym występuje na mocy uchwały Zarządu Spółki stwierdzającej istnienie dwóch jednostek biznesowych, Działalności w zakresie Bankowości Inwestycyjnej oraz Działalności Brokerskiej.

W opisywanym stanie faktycznym istnieje w Spółce wyodrębnienie organizacyjne o charakterze faktycznym tj. występuje w sposób realny poprzez przypisanie określonych umów, zobowiązań, pracowników, dokumentów, operacji oraz innych zdarzeń gospodarczych do Działalności Brokerskiej, która jest prowadzona w ramach odrębnych departamentów przewidzianych regulaminem organizacyjnym Spółki. Regulamin organizacyjny Spółki w sposób szczegółowy określa zakres zadań poszczególnych jednostek organizacyjnych. W ramach Działalności Brokerskiej wyodrębniono: Departament Sprzedaży, Departament Animatorów i Inwestycji Własnych, Departament Operacji Maklerskich, Departament Rozliczeń, Departament Analiz oraz Departament Informatyki poprzez które są wykonywane wyłącznie czynności z zakresu Działalności Brokerskiej prowadzonej przez Spółkę. Czynności te są powierzane są osobom posiadającym niezbędny zakres wiedzy, umiejętności oraz kwalifikacje do prawidłowego wykonywania tych czynności. Ponadto Spółka jest w stanie wskazać umowy wraz z ich zakresem, które dotyczą wyłącznie Działalności Brokerskiej.


W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, istnieje szereg argumentów wskazujących, że jednostka biznesowa Działalność Brokerska powinna być uznana za wyodrębnioną pod względem organizacyjnym.


Wyodrębnienie finansowe


Warunkiem istnienia odrębności finansowej ZCP jest możliwość przypisania do niego określonych kosztów, przychodów, należności i zobowiązań. Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku samodzielnego finansowo zakładu lub oddziału osoby prawnej. W orzecznictwie podkreśla się, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, lecz sytuację w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP (np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 23 lutego 2016 roku, sygn. akt I SA/Rz 19/16). Takie stanowisko zaprezentował m in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji prawa podatkowego z dnia 16 listopada 2017 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.266.2017.3.AW, w interpretacji z dnia 19 września 2017 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.154.2017.1.JP oraz w interpretacji z dnia 25 lipca 2017 r. o sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.331.2017.1.MWJ, w której organ podatkowy uznał stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w uzasadnieniu za prawidłowe.

Wystarczające jest zatem wyodrębnienie danej części przedsiębiorstwa dla celów rachunkowości zarządczej, jeśli polega ono na odrębnym ewidencjonowaniu przychodów i kosztów związanych z prowadzeniem danej części przedsiębiorstwa. Ponadto zdaniem organów podatkowych o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć między innymi plan kont danej spółki, czy sprawozdawczość finansowa.


Biorąc pod uwagę powyższe, jako, że Spółka:

  • alokuje odpowiednie przychody i koszty oraz należności i zobowiązania poprzez stosowną ewidencję zdarzeń gospodarczych;
  • ma możliwość odrębnego przypisywania przepływów finansowych związanych z Działalnością w zakresie Bankowości Inwestycyjnej i Działalnością Brokerską jak również ewidencji związanych z nimi zdarzeń gospodarczych; jest w stanie przygotowywać niezależny (odrębny) rachunek zysków i strat oraz bilans dla każdej z rodzajów działalności;
  • prowadzona ewidencja umożliwia zidentyfikowanie składników majątku przypisanych do każdej z działalności Spółki;
  • zdaniem Wnioskodawcy można mówić o wyodrębnieniu finansowym Działalności Brokerskiej i tym samym spełnione zostanie kryterium wyodrębnienia finansowego.

Wyodrębnienie funkcjonalne


Aby dany zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za ZCP, musi być również wyodrębniony pod względem funkcjonalnym. Co więcej, uznaje się, że wyodrębnienie funkcjonalne rozumiane jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych jest tym najbardziej istotnym.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Powyższe podejście, znajduje potwierdzenie m. in. w interpretacji indywidualnej z dnia 12 grudnia 2017 sygn. 0111-KDIB1-3.4010.388.2017.1.IZ oraz w interpretacjach z dnia 11 grudnia 2017 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.413.2017.1.KC i z dnia 4 grudnia 2017 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.265.2017.2.MJ, w których organ potwierdził prawidłowość stanowiska podatników.

Wnioskodawca wskazuje, że składniki materialne i niematerialne związane z Działalnością Brokerską pozwalają na w pełni samodzielną realizację prowadzonej działalności, a ich przeniesienie na rzecz Banku pozwoli na jej kontynuację w ramach struktury Banku, który po otrzymaniu ZCP, będzie mógł w sposób nieprzerwany kontynuować Działalność Brokerską w oparciu o przejęte składniki materialne i niematerialne. Z uwagi na fakt, że w przedstawionym stanie faktycznym Bank będzie zdolny do prowadzenia działalności maklerskiej przy wykorzystaniu nabytych składników materialnych i niematerialnych, zasobów ludzkich, w oparciu o niezbędne licencje posiadane obecnie przez Bank, należy uznać, że przesłanka wyodrębnienia funkcjonalnego wobec przedmiotu Transakcji jest spełniona.


Końcowo należy podkreślić, że aby można było mówić o istnieniu ZCP, wszystkie wymienione powyżej przesłanki muszą być spełnione łącznie. W przeciwnym wypadku nie można uznać zbywanego zespołu składników majątkowych za ZCP.


W świetle przedstawionych argumentów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wyżej opisany zespół składników materialnych i niematerialnych związanych z Działalnością Brokerską na moment sprzedaży będzie wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań w zakresie prowadzenia działalności maklerskiej (ogólnej działalności brokerskiej) w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.


Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż na rzecz Banku Działalności Brokerskiej będzie stanowić transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie podlega przepisom tej ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Wyjaśnić należy, że Zainteresowany niebędący stroną postepowania (Nabywca) został uznany za podmiot zainteresowany w sprawie będącej przedmiotem wniosku, w związku z możliwością opodatkowania ww. czynności podatkiem od czynności cywilnoprawnych w przypadku, gdyby czynność sprzedaży opisanych składników materialnych i niematerialnych przez Zbywcę nie podlegała przepisom ustawy podatku od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez towary – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy – należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy o VAT wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te – chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług – nie podlegają opodatkowaniu.


Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy – przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Pojęcie „transakcji zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa/zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części.

Zaznaczenia wymaga, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa”, zatem dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych należy posłużyć się definicją przedsiębiorstwa zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145).


Zgodnie z powołanym wyżej przepisem, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa,
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.


Przy czym, zgodnie z art. 552 Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Przedsiębiorstwo jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy zbywany majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Z kolei w myśl art. 2 pkt 27e ustawy – przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako: dział, wydział, oddział, itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Podsumowując, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczenia wymaga, iż definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

O tym, czy nastąpi zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Z opisu sprawy wynika, że Grupa składająca się z instytucji finansowych i niefinansowych, skupionych wokół B. Spółka Akcyjna w celu dalszego rozwoju biznesowego, rozważa przeprowadzenie centralizacji działalności maklerskiej świadczonej przez podmioty z Grupy. Obecnie Grupa prowadzi działalność maklerską w sposób zdecentralizowany. W związku z rosnącą złożonością wymogów regulacyjnych, rosnącymi kosztami utrzymania działalności maklerskiej, jak również spadającą rentownością tradycyjnego biznesu maklerskiego oraz obserwowanymi zmianami potrzeb i zachowań klientów, przekładającymi się na wzrost oczekiwania względem jakości usługi oraz modelu obsługi, planuje się przeprowadzenie konsolidacji biznesu maklerskiego w ramach Domu Maklerskiego Banku będącego specjalistyczną jednostką organizacyjną Banku.

Bank jest jedynym akcjonariuszem P. Spółka Akcyjna. Spółka podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Spółka prowadzi działalność maklerską, w ramach której świadczy następujące usługi maklerskie:

  1. przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych,
  2. wykonywanie zleceń, o których mowa w pkt 1, na rachunek dającego zlecenie,
  3. nabywanie lub zbywanie na własny rachunek instrumentów finansowych,
  4. oferowanie instrumentów finansowych,
  5. świadczenie usług w wykonaniu zawartych umów o subemisje inwestycyjne i usługowe lub zawieranie i wykonywanie innych umów o podobnym charakterze, jeżeli ich przedmiotem są instrumenty finansowe,
  6. przechowywanie lub rejestrowanie instrumentów finansowych, w tym prowadzenie rachunków papierów wartościowych oraz prowadzenie rachunków pieniężnych,
  7. wymiana walutowa, w przypadku gdy jest to związane z działalnością maklerską,
  8. sporządzanie analiz inwestycyjnych, analiz finansowych oraz innych rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczących transakcji w zakresie instrumentów finansowych,
  9. doradztwo i inne usługi w zakresie łączenia, podziału oraz przejmowania przedsiębiorstw,
  10. doradztwo dla przedsiębiorstw w zakresie struktury kapitałowej, strategii przedsiębiorstwa lub innych zagadnień związanych z taką strukturą lub strategią,
  11. świadczenie usług dodatkowych związanych z subemisją usługową lub inwestycyjną.


Powyżej opisana działalność Spółki jest prowadzona obecnie w podziale na dwa główne bloki działalności:

  1. jeden związany z działalnością doradczą obejmującą usługi oznaczone wyżej numerami od 9, 10 oraz oferowaniem instrumentów finansowych (usługa oznaczona numerem 4), zwany dalej dla potrzeb niniejszego pisma „Działalnością w zakresie Bankowości Inwestycyjnej”. W zakresie Działalności w zakresie Bankowości Inwestycyjnej Spółka świadczy usługi głównie w ramach transakcji rynku kapitałowego oraz rynku prywatnego na rzecz spółek prywatnych i publicznych, agend rządowych, inwestorów finansowych np.: funduszy private equity i strategicznych oraz właścicieli i akcjonariuszy.
  2. drugi, w ramach którego Spółka świadczy usługi wskazane w pkt 1-3, 5-8, 11 powyżej (zwane dalej dla potrzeb niniejszego pisma „Działalnością Brokerską”). Działalność Brokerska Spółki polega więc na realizacji czynności związanych z: (i) wykonywaniem zleceń nabycia i zbycia instrumentów finansowych na rachunek dającego zlecenie; (ii) przechowywaniem lub rejestrowaniem instrumentów finansowych, w tym prowadzeniem rachunków papierów wartościowych, rachunków derywatów i rachunków zbiorczych; (iii) nabywaniem lub zbywaniem na własny rachunek instrumentów finansowych; (iv) świadczeniem usług w wykonaniu zawartych umów o subemisje inwestycyjne i usługowe lub zawieraniem i wykonywaniem innych umów o podobnym charakterze, jeżeli ich przedmiotem są instrumenty finansowe; (v) wymianą walutową w przypadku, gdy jest to związane z działalnością maklerską, o której mowa w art. 69 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. 2005 Nr 183 poz. 1538); (vi) sporządzaniem analiz inwestycyjnych, analiz finansowych oraz innych rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczących transakcji w zakresie instrumentów finansowych; (vii) usługami dodatkowymi związanymi z subemisją usługową lub inwestycyjną; oraz (viii) przyjmowaniem i przekazywaniem zleceń nabycia i zbycia instrumentów finansowych w zakresie związanym z obsługą zleceń nabycia i zbycia instrumentów finansowych klientów realizowaną przez jednostki organizacyjne wykonujące Działalność Brokerską.

Działalność w zakresie Bankowości Inwestycyjnej obejmuje następujące jednostki organizacyjne Spółki: (a) Departament Nowych Emisji; (b) Departament Doradztwa Finansowego; (c) Departament Prawny; (d) Departament Zarządzania Zasobami Ludzkimi; (e) Departament Rachunkowości i Sprawozdawczości Zarządczej; (f) Departament Nadzoru i Kontroli Wewnętrznej; (g) Zespół ds. Ryzyka; (h) Samodzielne Stanowisko ds. Audytu Wewnętrznego; (i) Zespół Komunikacji i Marketingu; (j) Inspektor Ochrony Danych; oraz (k) Zespół Administracji.

Działalność Brokerska obejmuje następujące jednostki organizacyjne Spółki: (a) Departament Sprzedaży; (b) Departament Animatorów i Inwestycji Własnych; (c) Departament Operacji Maklerskich; (d) Departament Analiz; (e) Departament Rozliczeń; (f) Departament Informatyki.


Obie działalności Spółki prowadzone są w wyodrębnionym zakresie.


Bank zamierza podjąć działania mające na celu integrację działalności maklerskiej w ramach Grupy, tj. włączenia części działalności maklerskiej prowadzonej obecnie przez Spółkę (Działalności Brokerskiej w struktury Banku. Planowana jest sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa („ZCP”) w zakresie Działalności Brokerskiej na rzecz Banku („Transakcja”).

W wyniku planowanej Transakcji, w Spółce pozostawiona zostanie część majątku Spółki związana z prowadzoną przez Spółkę Działalnością w zakresie Bankowości Inwestycyjnej.


Obecnie obie działalności funkcjonują w ramach Spółki jako odrębne jednostki biznesowe, wyodrębnione w strukturze Spółki na podstawie wewnętrznych aktów organizacyjnych. W celu formalnego wyodrębnienia została podjęta uchwała Zarządu Spółki z dnia 10 maja 2019 r. w sprawie potwierdzenia wyodrębnienia w ramach struktury P. S.A. Działalności w zakresie Bankowości Inwestycyjnej oraz Działalności Brokerskiej.

Obecnie struktura organizacyjna Spółki funkcjonuje w oparciu o wyodrębnione jednostki i komórki organizacyjne, czyli departamenty, zespoły oraz samodzielne stanowiska specjalistów. Istniejące w Spółce wyodrębnienie organizacyjne ma charakter faktyczny - występuje w sposób realny poprzez przypisanie określonych umów, zobowiązań, pracowników, dokumentów, operacji oraz innych zdarzeń gospodarczych do Działalności Brokerskiej, która jest prowadzona w ramach odrębnych departamentów przewidzianych regulaminem organizacyjnym Spółki. Regulamin organizacyjny Spółki w sposób szczegółowy określa zakres zadań poszczególnych jednostek organizacyjnych. W ramach Działalności Brokerskiej, jak wskazano powyżej, wyodrębniono (a) Departament Sprzedaży; (b) Departament Animatorów i Inwestycji Własnych; (c) Departament Operacji Maklerskich; (d) Departament Analiz; (e) Departament Rozliczeń; (f) Departament Informatyki, w ramach których są wykonywane wyłącznie czynności z zakresu Działalności Brokerskiej. Czynności te są powierzane osobom posiadającym niezbędny zakres wiedzy, umiejętności oraz kwalifikacje do prawidłowego wykonywania tych czynności.


Z uwagi na faktyczne wyodrębnienie organizacyjne, obecnie Działalność Brokerska jest wyposażona we wszystkie składniki materialne i niematerialne pozwalające na prowadzenie działalności w przedmiotowym zakresie. W Spółce wyodrębniono poszczególne środki trwałe oraz wartości niematerialne i przypisano je do każdego z departamentów w którym są one rzeczywiście wykorzystywane, co można zidentyfikować w systemie księgowym Spółki. Do Działalności Brokerskiej przypisano te składniki majątku, które są związane ze wskazaną działalnością, w szczególności:

  • składniki majątku zaliczane do środków trwałych, w tym:
    • komputery,
    • środki transportowe (samochody),
    • urządzenia biurowe (telefony, fotokopiarki),
    • meble biurowe,
    • inne urządzenia techniczne.
  • wartości niematerialne i prawne, w tym:
    • oprogramowanie.

Ponadto Spółka identyfikuje umowy, wraz z ich szczegółowym zakresem, które dotyczą wyłącznie Działalności Brokerskiej w szczególności umowy licencyjne dotyczące systemu transakcyjnego.


Do Działalności Brokerskiej są przypisani pracownicy zatrudnieni zgodnie ze strukturą organizacyjną w następujących jednostkach organizacyjnych Spółki: Departament Sprzedaży, Departament Animatorów i Inwestycji Własnych, Departament Operacji Maklerskich, Departament Rozliczeń, Departament Analiz oraz Departament Informatyki. Wszyscy pozostali pracownicy Spółki są uznani za przypisanych do Działalności w zakresie Działalności Inwestycyjnej.

Czynności na rzecz Działalności Brokerskiej są również wykonywane przez poszczególnych pracowników w ramach departamentów wsparcia, tj. HR, Departament Księgowości, Departament Prawny, Departament Marketingu, Departament Nadzoru i Kontroli Wewnętrznej - departamenty te nie są organizacyjnie przydzielone do Działalności Brokerskiej.

Aktualnie Spółka identyfikuje odpowiednie przychody i koszty oraz należności i zobowiązania poprzez identyfikację w systemie księgowym Spółki, który pozwala na wygenerowanie ewidencji zdarzeń gospodarczych w ramach Działalności Brokerskiej z perspektywy przychodów, kosztów i składników bilansowych. Do Działalności Brokerskiej, w szczególności alokowane są: należności od Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych („KDPW”) oraz C. S A. („C.”), należności od klientów i innych domów maklerskich z tytułu zawartych a nierozliczonych transakcji, należności z tytułu innych świadczonych usług np. usług animatora, sponsora, przechowywania papierów. Analogiczne wyodrębnienie możliwe jest w przypadku zobowiązań (kredytów, pożyczek, obligacji, innych). Główne zobowiązania przypisane do Działalności Brokerskiej to: zobowiązania wobec klientów, wobec innych domów maklerskich z tytułu zawartych, a nierozliczonych transakcji, zobowiązania wobec Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S A. oraz KDPW i C., zobowiązania z tytułu nabywanych usług i towarów np. wobec dostawców systemów informatycznych.

Spółka ma możliwość stałego przypisywania transakcji związanych z Działalnością w zakresie Bankowości Inwestycyjnej i Działalnością Brokerską jak również ewidencji związanych z nimi zdarzeń gospodarczych. Ponadto wobec zastosowanej struktury danych w księgach, Spółka jest w stanie stale przygotowywać niezależny (odrębny) rachunek zysków i strat oraz bilans dla każdego z rodzajów działalności. Raportowanie wyodrębnionych wyników finansowych jest w szczególności przygotowywane dla celów zarządczych Spółki.

Podsumowując, ze względu na wskazaną powyżej odrębność funkcji poszczególnych rodzajów działalności prowadzonych przez Spółkę, w strukturze organizacyjnej Spółki wyodrębnić można obszar działalności prowadzonej z wykorzystaniem Działalności w zakresie Bankowości Inwestycyjnej jak i Działalności Brokerskiej prowadzonej z wykorzystaniem pozostałej części przedsiębiorstwa.

W ramach Transakcji, co do zasady składniki przedsiębiorstwa związane z prowadzeniem Działalności Brokerskiej zostaną przeniesione na rzecz Banku. Również pracownicy zatrudnieni w ramach jednostki organizacyjnej - Działalności Brokerskiej oraz kilku pracowników zatrudnianych w ramach departamentów wsparcia np. trzy osoby w ramach departamentu IT wspierające Działalność Brokerską, na podstawie art. 23(1) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 917 ze zm.) staną się pracownikami Banku, który z mocy prawa wstąpi w dotychczasowe stosunki pracy. Spółka wykazuje w swoich aktywach należności od KDPW oraz C. z tytułu utrzymywania w tej instytucji depozytów na potrzeby rozliczeń transakcji. Depozyty finansowane są z kapitałów własnych Spółki, a ich posiadanie stanowi wymóg formalny uprawniający do prowadzenia Działalności Brokerskiej i dokonywania obrotu na GPW.

W ramach Transakcji środki zdeponowane przez Spółkę jako uczestnika C. w ramach odpowiednich funduszy i depozytów na potrzeby rozliczeń transakcji przypisane do odpowiedniego konta uczestnika właściwego dla Spółki, według ich stanu na dzień zamknięcia Transakcji, zostaną przeniesione do Banku.

Podsumowując, składniki materialne i niematerialne związane z Działalnością Brokerską, które mają być przedmiotem planowanej Transakcji pozwalają na w pełni samodzielną realizację prowadzonej działalności, a ich przeniesienie na rzecz Banku pozwoli na jej kontynuację w ramach struktury Banku, który po otrzymaniu ZCP, będzie mógł w sposób nieprzerwany kontynuować Działalność Brokerską w oparciu o przejęte składniki materialne i niematerialne. Z uwagi na fakt, że w przedstawionym stanie faktycznym Bank będzie zdolny do prowadzenia działalności maklerskiej przy wykorzystaniu nabytych składników materialnych i niematerialnych, zasobów ludzkich, w oparciu o niezbędne licencje posiadane obecnie przez Bank.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy sprzedaż na rzecz Banku Działalności Brokerskiej będzie stanowić transakcje zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych mających być przedmiotem planowanej transakcji za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. Składniki wskazane we wniosku stanowią organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczony do realizacji określnych zadań gospodarczych, które mogą stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze, a nabywca (Bank) – jak wynika z całokształtu przedstawionych we wniosku okoliczności – w celu dalszego rozwoju biznesowego planuje przeprowadzenie konsolidacji biznesu maklerskiego w ramach Domu Maklerskiego Banku zatem uznać należy, że celem Banku jest kontynuowanie Działalności Brokerskiej Wnioskodawcy.

O wydzieleniu organizacyjnym świadczy wyodrębnienie w działalności Wnioskodawcy dwóch jednostek biznesowych: Działalności w zakresie Bankowości Inwestycyjnej oraz Działalności Brokerskiej, wyodrębnienie to nastąpiło na mocy uchwały Zarządu Spółki. W ramach Działalności Brokerskiej, wyodrębniono (a) Departament Sprzedaży; (b) Departament Animatorów i Inwestycji Własnych; (c) Departament Operacji Maklerskich; (d) Departament Analiz; (e) Departament Rozliczeń; (f) Departament Informatyki, w ramach których są wykonywane wyłącznie czynności z zakresu Działalności Brokerskiej. W Spółce wyodrębniono poszczególne środki trwałe oraz wartości niematerialne i przypisano je do każdego z departamentów w którym są one rzeczywiście wykorzystywane.

O wyodrębnieniu finansowym świadczy natomiast fakt, że przychody i koszty dotyczące poszczególnych działalności (Działalności w zakresie Bankowości Inwestycyjnej oraz Działalności Brokerskiej) ewidencjonowane są odrębnie. Wnioskodawca wskazał, że ma możliwość przygotowania odrębnego rachunku zysków i strat oraz bilansu dla każdej z rodzajów działalności, a także prowadzona przez Spółkę ewidencja umożliwia zidentyfikowanie składników majątku przypisanych do każdej z działalności odrębnie. Istnieje również możliwość odrębnego przypisana przepływów finansowych do Działalności w zakresie Bankowości Inwestycyjnej oraz Działalności Brokerskiej.

O wyodrębnieniu funkcjonalnym świadczy przeznaczenie Działalności Brokerskiej do realizacji określonych zadań gospodarczych (działalność maklerska), odmiennych od pozostałej działalności Spółki. Posiadając wszystkie niezbędne składniki do samodzielnego funkcjonowania wyodrębnione w strukturze przedsiębiorstwa.

Jak wynika z opisu sprawy, przedmiotem transakcji będą składniki przedsiębiorstwa związane z prowadzeniem Działalności Brokerskiej także pracownicy organizacyjni Działalności Brokerskiej oraz kilku pracowników zatrudnionych w departamentach wsparcia, oraz co istotne dla sprawy przedmiotem transakcji będą depozyty finansowe zdeponowane przez Spółkę jako uczestnika C. uprawniające do prowadzenia Działalności Brokerskiej i dokonywania obrotu na GPW.

Podsumowując stwierdzić należy, że w omawianej sytuacji przedmiotem planowanej sprzedaży będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. Powyższe wynika z faktu, że ww. składniki są wyodrębnione z majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej, a w konsekwencji powyższa czynność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, tj. nie będzie objęta zakresem przedmiotowej ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy znać za prawidłowe.


Organ informuje, że w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawyz dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj