Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.266.2017.3.AW
z 16 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 września 2017 r. (data wpływu 13 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z 25 października 2017 r. (data wpływu 31 października 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w związku z planowanym podziałem przez wydzielenie po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek rozpoznania przychodu podatkowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w związku z planowanym podziałem przez wydzielenie po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek rozpoznania przychodu podatkowego.

Wniosek został uzupełniony pismem z 25 października 2017 r. (data wpływu 31 października 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 18 października 2017 r. znak 0111-KDIB3-2.4012.550.2016.1.SR, 0111-KDIB1-2.4010.266.2017.2.AW.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką akcyjną, polskim rezydentem podatkowym. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie kompleksowych usług w zakresie budownictwa elektroenergetycznego związanego z budową, rozbudową i modernizacją linii i stacji elektroenergetycznych. Usługi te obejmują przede wszystkim:

  • dostawę materiałów i urządzeń niezbędnych do realizacji zadania,
  • prace budowlane, montażowe i pomiarowe,
  • rozruch i uruchomienie instalacji.

Innymi istotnymi przedmiotami działalności Wnioskodawcy są: (1) świadczenie kompleksowych usług w zakresie kompensacji mocy biernej na poziomie niskiego, średniego oraz wysokiego napięcia, a także (2) świadczenie usług w zakresie projektowania instalacji, sieci, linii oraz rozdzielni i stacji elektroenergetycznych. Usługi dotyczące kompensacji mocy biernej obejmują między innymi:

  • pomiary parametrów sieci zasilającej,
  • analizy i doradztwo techniczne,
  • dobór urządzeń,
  • produkcję i sprzedaż urządzeń kompensacyjnych,
  • dostawę i montaż instalacji i urządzeń kompensacyjnych.

Ponadto Wnioskodawca zajmuje się również:

  1. Świadczeniem usług w zakresie budowy, montażu i modernizacji sieci i instalacji elektrycznej,
  2. Świadczeniem usług pomiarowych w zakresie jakości zasilania energii elektrycznej zgodnie z normą PE-EN 50160,
  3. Sprzedażą aparatów i urządzeń energetycznych (tj. dławików, ograniczników przepięć, wyłączników itp.),
  4. Sprzedażą urządzeń i aparatury do diagnostyki i lokalizacji uszkodzeń w kablach energetycznych,
  5. Świadczeniem usług w zakresie diagnostyki i lokalizacji uszkodzeń w kablach energetycznych,
  6. Świadczeniem usług w zakresie serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego urządzeń do diagnostyki i lokalizacji uszkodzeń w kablach energetycznych,
  7. Zakupem na potrzeby własnych realizacji, oraz – w zależności od zapotrzebowania kontrahentów – dalszą odsprzedażą urządzeń pomiarowych wysokich napięć 110-400 kV (przekładników prądowych, napięciowych i prądowo-napięciowych).

Obecnie, w celu oddzielenia ryzyk wiążących się z poszczególnymi rodzajami działalności, Wnioskodawca planuje przenieść do dwóch osobnych spółek z o.o. w drodze podziału przez wydzielenie:

i. działalność w zakresie kompensacji mocy biernej oraz działalność wymienioną w pkt 1-6 powyżej („Wydzielany Biznes I”), oraz

ii. działalność w zakresie projektowania („Wydzielany Biznes II”).

Ewidencja rachunkowa Wnioskodawcy będzie umożliwiać przyporządkowanie do każdego z wydzielanych biznesów przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań (jak również innych składników majątkowych) związanych z każdym z tych biznesów.

W przypadku Wydzielanego Biznesu I przedmiotem wydzielenia będą wszystkie elementy składające się na ten biznes, w szczególności:

  • Środki trwałe wykorzystywane w działalności Wydzielanego Biznesu I (grunty wraz ze znajdującymi się na nich budynkami, urządzenia techniczne: analizatory, mierniki, środki transportu),
  • Składniki majątkowe związane z biurem, w którym znajduje się siedziba Wydzielanego Biznesu I,
  • Środki pieniężne potrzebne do finansowania bieżącego funkcjonowania Wydzielanego Biznesu I,
  • Umowy związane z Wydzielanym Biznesem I,
  • Należności i zobowiązania związane z działalnością Wydzielanego Biznesu I,
  • Wszelkie dokumenty (w tym rachunkowe) związane z działalnością Wydzielanego Biznesu I.

Podobnie w przypadku Wydzielanego Biznesu II przedmiotem wydzielenia będą wszystkie elementy składające się na ten biznes, w szczególności:

  • Meble i wyposażenie biurowe,
  • Środki pieniężne potrzebne do finansowania bieżącego funkcjonowania Wydzielanego Biznesu II,
  • Umowy związane z Wydzielanym Biznesem II,
  • Należności i zobowiązania związane z działalnością Wydzielanego Biznesu II,
  • Wszelkie dokumenty (w tym rachunkowe) związane z działalnością Wydzielanego Biznesu II.

W związku z podziałem zostanie zawarta umowa najmu/dzierżawy pomiędzy spółkami przejmującymi, na podstawie której spółka otrzymująca Wydzielany Biznes II będzie korzystała z nieruchomości wydzielanych do drugiej spółki przejmującej w ramach Wydzielanego Biznesu I.

Ponadto w związku z podziałem na każdą ze spółek przejmujących przejdzie część zakładu pracy Wnioskodawcy w rozumieniu art. 23(1) par. 1 Kodeksu pracy (w obydwu przypadkach będzie to po około kilkunastu pracowników związanych z działalnością każdego z wydzielanych biznesów).

Majątek wykorzystywany do działalności pozostającej u Wnioskodawcy, tj. majątek związany z budownictwem elektroenergetycznym oraz działalnością wskazaną w pkt 7 powyżej („Pozostający Biznes”), będzie spełniał podobne warunki co wydzielane biznesy. Oznacza to, że ewidencja rachunkowa Wnioskodawcy będzie umożliwiać przyporządkowanie do Pozostającego Biznesu przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań (jak również innych składników majątkowych) związanych ze Pozostającym Biznesem.

W skład Pozostającego Biznesu będą wchodzić wszystkie elementy służące do prowadzenia działalności w zakresie budownictwa elektroenergetycznego oraz zakupu i sprzedaży urządzeń pomiarowych wysokich napięć, w szczególności:

  • Środki trwałe i inne urządzenia wykorzystywane w działalności Pozostającego Biznesu,
  • Składniki majątkowe związane z biurem, w którym znajduje się siedziba Biznesu,
  • Środki pieniężne potrzebne do finansowania bieżącego funkcjonowania Pozostającego Biznesu,
  • Umowy związane z Pozostającym Biznesem,
  • Należności i zobowiązania związane z działalnością Pozostającego Biznesu,
  • Wszelkie dokumenty (w tym rachunkowe) związane z działalnością Pozostającego Biznesu.

U Wnioskodawcy, w ramach Pozostającego Biznesu, pozostanie kilkunastu pracowników. W związku z faktem, że w ramach podziału na spółkę otrzymującą Wydzielany Biznes I zostanie przeniesiony grunt wraz z budynkiem, na którym znajduje się siedziba Pozostającego Biznesu, w związku z podziałem zostanie zawarta umowa (najmu/dzierżawy) pomiędzy spółką przejmującą a Wnioskodawcą, na podstawie której Wnioskodawca będzie uprawniony do dalszego korzystania ze swojej obecnej siedziby.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że wydzielany Biznes I będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług oraz że wydzielany Biznes II będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku z planowanym podziałem po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek rozpoznania przychodu podatkowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, planowany podział nie będzie się wiązał z obowiązkiem rozpoznania przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy ze względu na fakt, że zarówno każdy z biznesów wydzielanych w ramach podziału jak i Pozostający Biznes będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa („ZCP”).

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o pdop w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przychodem jest wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia. Z przepisu tego wynika a contrario, że w przypadku kiedy zarówno majątek przejmowany na skutek podziału, jak również majątek pozostający, stanowią ZCP, to podział jest neutralny dla spółki dzielonej na gruncie pdop, tj. nie wiąże się z obowiązkiem rozpoznania przychodu podatkowego.

W myśl art. 4a pkt 4 ustawy o pdop ustawy przez ZCP rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z ugruntowaną praktyką dany zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, może zostać uznany za ZCP, jeżeli:

  • jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące powyższe zadania.

W opisanym przypadku wszystkie powyższe warunki będą spełnione tak w odniesieniu do każdego z wydzielanych biznesów, jak i Pozostającego Biznesu. Mianowicie w skład każdego z wydzielanych biznesów oraz Pozostającego Biznesu będą wchodzić składniki majątkowe (materialne i niematerialne), a także zobowiązania i zasoby ludzkie, powiązane ze sobą w ten sposób, że służą do prowadzenia działalności w określonym zakresie (w przypadku Wydzielanego Biznesu I – do prowadzenia działalności przede wszystkim w zakresie kompensacji mocy biernej; w przypadku Wydzielanego Biznesu II – do prowadzenia działalności w zakresie projektowania; w przypadku Pozostającego Biznesu – do prowadzenia działalności przede wszystkim w zakresie budownictwa elektroenergetycznego). Jednocześnie w skład każdego z wydzielanych biznesów wejdą wszystkie składniki majątkowe wykorzystywane do działalności przenoszonych na każdą ze spółek przejmujących, tj. Wnioskodawca nie zatrzyma żadnych składników majątkowych wiążących się z wydzielanymi biznesami.

Po nabyciu wydzielanych biznesów spółki przejmujące, zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni, będą kontynuować działalność gospodarczą prowadzoną obecnie przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem składników wchodzących w skład wydzielanych biznesów.

Wydzielane biznesy i Pozostający Biznes są wyodrębnione organizacyjnie, gdyż obiektywnie stanowią odrębne segmenty w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę – w szczególności zakres działalności każdego z wydzielanych biznesów jest odmienny niż zakres działalności Pozostającego Biznesu.

Wydzielane biznesy i Pozostający Biznes są wyodrębnione finansowo, jako że ewidencja rachunkowa Wnioskodawcy umożliwia przyporządkowanie przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań (jak również innych składników majątkowych) związanych z działalnością prowadzoną za pomocą każdego z wydzielanych biznesów i Pozostającego Biznesu. Oznacza to w szczególności, że możliwe jest ustalenie wyniku finansowego każdego z wydzielanych biznesów i Pozostającego Biznesu oraz ich sytuacji majątkowej. Przed dokonaniem podziału zostanie sporządzony dokument odpowiadający treścią bilansowi dotyczący każdego z wydzielanych biznesów i Pozostałego Biznesu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podział spółek handlowych regulowany jest przez ustawę z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1577).

Stosownie do postanowień art. 528 § 1 ww. ustawy, spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek kapitałowych. Natomiast zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 tejże ustawy, podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie). Jest to jedyny podział, który nie skutkuje rozwiązaniem spółki dzielonej (art. 530 § 1 i § 2 Kodeksu spółek handlowych).

W myśl bowiem art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm., dalej: „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności, w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa – wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia; przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Powyższa regulacja znajdzie więc zastosowanie w następujących sytuacjach:

  • gdy na spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nie przechodzi zorganizowana część przedsiębiorstwa (przy podziale przez przejęcie) lub
  • gdy na spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną przeniesione zostają składniki majątku niestanowiące zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub na spółkę tę zostaną przeniesione składniki majątkowe stanowiące zorganizowaną część przedsiębiorstwa, lecz składniki majątkowe pozostałe w spółce dzielonej nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa (przy podziale przez wydzielenie).

Na mocy art. 4a pkt 4 updop, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zatem zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, iż najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, iż zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Kryterium wyodrębnienia organizacyjnego, to kryterium istnienia ZCP wyraża się w odrębności zespołu składników majątku jako jednostki organizacyjnej w strukturze przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Podsumowując, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 4a pkt 4 updop.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.

Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna. Zatem wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. W przeciwnym razie nie można uznać, iż dojdzie do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie kompleksowych usług w zakresie budownictwa elektroenergetycznego związanego z budową, rozbudową i modernizacją linii i stacji elektroenergetycznych. Innymi istotnymi przedmiotami działalności Wnioskodawcy są: (1) świadczenie kompleksowych usług w zakresie kompensacji mocy biernej na poziomie niskiego, średniego oraz wysokiego napięcia, a także (2) świadczenie usług w zakresie projektowania instalacji, sieci, linii oraz rozdzielni i stacji elektroenergetycznych.

Ponadto Wnioskodawca zajmuje się również świadczeniem usług w zakresie budowy, montażu i modernizacji sieci i instalacji elektrycznej, świadczeniem usług pomiarowych w zakresie jakości zasilania energii elektrycznej, sprzedażą aparatów i urządzeń energetycznych, sprzedażą urządzeń i aparatury do diagnostyki i lokalizacji uszkodzeń w kablach energetycznych, świadczeniem usług w zakresie diagnostyki i lokalizacji uszkodzeń w kablach energetycznych, świadczeniem usług w zakresie serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego urządzeń do diagnostyki i lokalizacji uszkodzeń w kablach energetycznych, zakupem na potrzeby własnych realizacji, oraz – w zależności od zapotrzebowania kontrahentów – dalszą odsprzedażą urządzeń pomiarowych wysokich napięć 110-400 kV.

Obecnie, w celu oddzielenia ryzyk wiążących się z poszczególnymi rodzajami działalności, Wnioskodawca planuje przenieść do dwóch osobnych spółek z o.o. w drodze podziału przez wydzielenie: (1) działalność w zakresie kompensacji mocy biernej oraz działalność wymienioną w pkt 1-6 powyżej („Wydzielany Biznes I”), oraz (2) działalność w zakresie projektowania („Wydzielany Biznes II”).

Zarówno wydzielany Biznes I, jak i wydzielany Biznes II będą stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Majątek wykorzystywany do działalności pozostającej u Wnioskodawcy („Pozostający Biznes”), będzie spełniał podobne warunki co wydzielane biznesy. Oznacza to, że ewidencja rachunkowa Wnioskodawcy będzie umożliwiać przyporządkowanie do Pozostającego Biznesu przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań (jak również innych składników majątkowych) związanych ze Pozostającym Biznesem.

W skład Pozostającego Biznesu będą wchodzić wszystkie elementy służące do prowadzenia działalności w zakresie budownictwa elektroenergetycznego oraz zakupu i sprzedaży urządzeń pomiarowych wysokich napięć.

U Wnioskodawcy, w ramach Pozostającego Biznesu, pozostanie kilkunastu pracowników. W związku z faktem, że w ramach podziału na spółkę otrzymującą Wydzielany Biznes I zostanie przeniesiony grunt wraz z budynkiem, na którym znajduje się siedziba Pozostającego Biznesu, w związku z podziałem zostanie zawarta umowa (najmu/dzierżawy) pomiędzy spółką przejmującą a Wnioskodawcą, na podstawie której Wnioskodawca będzie uprawniony do dalszego korzystania ze swojej obecnej siedziby.

Mając na uwadze powyższe oraz treść art. 12 ust. 1 pkt 9 updop, zgodnie z którym przy podziale przez wydzielenie przychód podatkowy nie powstaje, gdy części majątku spółki dzielonej stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, stwierdzić należy, że skoro zarówno majątek pozostający w Spółce, jak i majątki, które w wyniku ww. podziału zostaną przeniesione do nowych spółek będą stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 updop, to w związku z tym podziałem przeprowadzonym w sposób opisany we wniosku nie powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane/zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie ul. Emilii Plater 1, 11-041 Olsztyn w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj