Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.687.2018.1.MH
z 31 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2018 r. (data wpływu 04 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 5% dla dostawy towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 5% dla dostawy towarów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której wytwarza i sprzedaje materiały dydaktyczne do nauki języka angielskiego w postaci tzw. fiszek (zbioru niezszytych kart), składających się z 50 lub 320 ponumerowanych kart o wymiarach 85mm x 61mm, drukowanych na papierze kartonowym o gramaturze 300 g/m2 i spakowanych w tekturowe pudełko. Każda karta (fiszka) składa się z awersu, na którym znajduje się obrazek lub/i zdanie do uzupełnienia w języku angielskim oraz rewersu, na którym umieszczono odpowiedź (nazwany obrazek w języku angielskim lub prawidłowo uzupełnione zdanie). Zestawy kart są pogrupowane pod względem trudności (dla początkujących i średniozaawansowanych) oraz tematyki (np. można wybrać fiszki skoncentrowane na konkretnym zagadnieniu gramatycznym lub leksykalnym).

Przedmiotowe fiszki można wykorzystywać do uzupełnienia lub urozmaicenia nauki języka angielskiego w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych, jak również na wszelkiego rodzaju kursach językowych.

Od tradycyjnej książki przedmiotowe materiały różnią się tylko tym, że karty zawierające treść przeznaczoną do nauki języka obcego nie są zszyte na grzbiecie, lecz zebrane w formie kart zapakowanych w tekturowe pudełko. Została im zresztą nadana także pula kodów ISBN, które są umieszczone na opakowaniach przedmiotowych kart.

Pismem z dnia 22 czerwca 2018 r. Wnioskodawczyni wystąpiła do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w … z wnioskiem o nadanie symbolu według klasyfikacji PKWiU ww. wyrobowi. W odpowiedzi z dnia 23 lipca 2018 r. (znak ….) Dyrektor Urzędu Statystycznego w …. wskazał, że „zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późń. zm.) wymieniony wyrób - materiały dydaktyczne do nauki języka angielskiego w postaci tzw. fiszek (zbioru niezszytych kart), zapakowanych w tekturowe pudełko, składających się z 50 lub 320 ponumerowanych kart o wymiarach 85mm x 61mm, na każdej z nich znajduje się obrazek lub/i zadanie do uzupełnienia w języku angielskim po jednej stronie a odpowiedź po jej drugiej stronie, mieści się w grupowaniu: PKWiU 58.11.19.0 „Pozostałe drukowane książki, broszury, ulotki i podobne publikacje”. Natomiast w oparciu o § 3 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych stosuje się do dnia 31 grudnia 2018 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późń. zm.) ww. wyrób mieści się w grupowaniu: PKWiU 58.11.19.0 „Pozostałe drukowane książki, broszury, ulotki i podobne publikacje”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy odpłatna dostawa opisanych wyżej towarów objęta jest obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 5%, a to na podstawie art. 41 ust. 2a u.p.t.u. w zw. z poz. 32 Załącznika nr 10 do tej ustawy?

Zdaniem Wnioskodawczyni, na powyższe pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie zaś do art. 5a tej ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Obecnie obowiązująca klasyfikacja została wprowadzona na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), jednakże zgodnie z jego § 3 pkt 1 do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2018 r. stosuje się Polską Klasyfikację Towarów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług (PKWiU).

Podstawowa stawka podatku VAT wynosi 23% (por. art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 u.p.t.u.). Jednocześnie, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku. I tak, w myśl art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%. Z kolei, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5% (art. 41 ust. 2a u.p.t.u.). W poz. 72 załącznika nr 3 do ustawy, wymienione zostały towary o symbolu PKWiU z 2008 r. ex 58.11.1, książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączenie ulotek. Jednocześnie w objaśnieniach do tego załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowanie dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Zastrzeżenie to ma istotne znaczenie, gdyż część towarów ujętych w załączniku nr 3 wymieniono również w załączniku nr 10 do ustawy, obejmującym towary opodatkowane stawką w wysokości 5%. M.in. w poz. 32 załącznika nr 10 wymieniono towary oznaczone symbolem PKWiU ex 58.11.1, książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy – wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictwa w alfabecie Braillea. Należy przy tym dodać, że zgodnie z załącznikiem do ww. rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w ramach grupy PKWiU 58.11.1 zawiera się podgrupa 58.11.19.0 „Pozostałe drukowane książki, broszury, ulotki i inne publikacje”. Stosownie do art. 2 pkt 30 u.p.t.u., przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku ma zatem na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego spełniającego określone warunki sprecyzowane w rubryce załącznika „nazwa towaru (grupy towarów)”.

W świetle powyższego, celem udzielenia odpowiedzi na postawione na wstępie pytanie, koniecznym jest właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU towarów będących przedmiotem zapytania, a następnie również ustalenie, czy mieszczą się one w grupie towarów określonych w rubryce 3 załącznika nr 10 do ustawy.

Odnosząc się do pierwszej kwestii - zdaniem Wnioskodawczyni - nie powinno budzić wątpliwości, że przedmiotowe materiały dydaktyczne do nauki języka angielskiego w postaci tzw. fiszek mieszczą się w grupowaniu PKWiU 58.11.1 (a ściślej 58.11.19.0 – „Pozostałe drukowane książki, broszury, ulotki i podobne publikacje”), co potwierdził jednoznacznie Dyrektor Urzędu Statystycznego …. w piśmie z dnia 23 lipca 2018 r. Niewątpliwym też winno być, że tzw. fiszki są książkami drukowanymi. Składają się one bowiem ze zbioru niezszytych i ponumerowanych kart, drukowanych na papierze. Każda karta (fiszka) składa się z awersu, na którym znajduje się obrazek lub/i zdanie do uzupełnienia w języku angielskim oraz rewersu, na którym umieszczono odpowiedź (nazwany obrazek w języku angielskim lub prawidłowo uzupełnione zdanie). Zestawy kart są pogrupowane pod względem trudności (dla początkujących i średniozaawansowanych) oraz tematyki (np. można wybrać fiszki skoncentrowane na konkretnym zagadnieniu gramatycznym lub leksykalnym), a zatem - jak w przypadku książki - składają się na pewną całość pod względem logicznym i merytorycznym. W istocie zatem od tradycyjnej książki przedmiotowe materiały różnią się tylko tym, że karty zawierające treść przeznaczoną do nauki języka obcego nie są zszyte na grzbiecie, lecz zebrane w formie kart zapakowanych w tekturowe pudełko. Została im zresztą nadana także pula kodów ISBN (Międzynarodowy Znormalizowany Numer Książki), które są nadawane tylko książkom.

W tych okolicznościach, zdaniem Wnioskodawczyni, nie powinno budzić wątpliwości, że sprzedawane przez nią materiały (tzw. fiszki) są książkami drukowanymi sklasyfikowanymi pod symbolem PKWiU 58.11.1 (a ściślej 58.11.19.0), a jako, że są też oznaczone symbolami ISBN (które zamieszczone są na opakowaniach kart), to winny być objęte obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 5%, a to na podstawie art. 41 ust. 2a u.p.t.u. w zw. z poz. 32 Załącznika nr 10 do tej ustawy.

Dodać przy tym należy, że powyższe stanowisko Wnioskodawczyni znajduje też oparcie w dotychczas wydawanych interpretacjach podatkowych, które potwierdzały zasadność powyższego poglądu Wnioskodawczyni, tj. że tzw. fiszki podlegają stawce podatku VAT w wysokości 5% (por. np. interpretacja indywidulna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 6 listopada 2012 r. nr ILPP2/443-822/12-4/AK, czy interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 maja 2018 r. nr 01140-KDIP1-1.4012.210.2018.2.KBR).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem, na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów objętych wnioskiem, istotne jest prawidłowe ich zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawczynię klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawczynię we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku towarów) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Zauważyć należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stosownie natomiast do art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Na mocy art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku, gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki bądź zwolnienia, należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

Należy zaznaczyć, że jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie, oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 72 załącznika nr 3 do ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% podlegają sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 58.11.1 książki drukowane – wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy – wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek.

Jednakże z objaśnienia do ww. załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zauważyć w tym miejscu należy, że część towarów ujętych w ww. załączniku nr 3 wymieniono również w załączniku nr 10 do ustawy, który stanowi katalog towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%. W poz. 32 tego załącznika wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 58.11.1 – książki drukowane – wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy – wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictwa w alfabecie Braille’a.

Należy w tym miejscu wskazać, że w ramach grupy PKWiU 58.11.1 zawiera się podgrupa PKWiU 58.11.19 „Pozostałe drukowane książki, broszury, ulotki i inne publikacje”.

Stosownie do art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów, usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi, towaru z danego grupowania.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której wytwarza i sprzedaje materiały dydaktyczne do nauki języka angielskiego w postaci tzw. fiszek (zbioru niezszytych kart), składających się z 50 lub 320 ponumerowanych kart o wymiarach 85mm x 61mm, drukowanych na papierze kartonowym o gramaturze 300 g/m2 i spakowanych w tekturowe pudełko. Przedmiotowe fiszki można wykorzystywać do uzupełnienia lub urozmaicenia nauki języka angielskiego w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych, jak również na wszelkiego rodzaju kursach językowych. Od tradycyjnej książki przedmiotowe materiały różnią się tylko tym, że karty zawierające treść przeznaczoną do nauki języka obcego nie są zszyte na grzbiecie, lecz zebrane w formie kart zapakowanych w tekturowe pudełko. Została im zresztą nadana także pula kodów ISBN, które są umieszczone na opakowaniach przedmiotowych kart. Wnioskodawczyni wystąpiła do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego …. z wnioskiem o nadanie symbolu według klasyfikacji PKWiU ww. wyrobowi. Dyrektor Urzędu Statystycznego … wskazał, że „zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. wymieniony wyrób, mieści się w grupowaniu: PKWiU 58.11.19.0 „Pozostałe drukowane książki, broszury, ulotki i podobne publikacje”. Natomiast w oparciu o § 3 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych stosuje się do dnia 31 grudnia 2018 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów ww. wyrób mieści się w grupowaniu: PKWiU 58.11.19.0 „Pozostałe drukowane książki, broszury, ulotki i podobne publikacje”.

Na tle powyższego opisu sprawy, Wnioskodawczyni wyraziła wątpliwość w zakresie prawa do zastosowania stawki VAT w wysokości 5% w stosunku do wyżej opisanych produktów.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że dostawa towarów w postaci fiszek opisanych we wniosku, oznaczonych symbolami ISBN, sklasyfikowanych przez Wnioskodawczynię w grupowaniu PKWiU 58.11.19.0 „Pozostałe drukowane książki, broszury, ulotki i podobne publikacje”, jest opodatkowana preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 5%, stosownie do art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 32 załącznika nr 10 do ustawy.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.



Końcowo należy jeszcze raz podkreślić, że tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawczynię we wniosku.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj