Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.89.2018.1.AB
z 27 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 27 lutego 2018 r. (data wpływu 8 marca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości wyłączenia z przychodów podatkowych dopłat wnoszonych do Spółki przez Gminę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2018 r. wpłynął do organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości wyłączenia

z przychodów podatkowych dopłat wnoszonych do Spółki przez Gminę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”, jest spółką komunalną, wszystkie udziały w kapitale zakładowym Spółki posiada jedyny Wspólnik, tj. Gmina. Spółka została powołana uchwałą Rady Miasta, w sprawie utworzenia przez Gminę jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w L. i objęcia w niej udziałów pokrytych wkładem niepieniężnym, zmienioną uchwałami Rady Miasta:

  • w sprawie zmiany uchwały Rady Miasta z 25 marca 2004 r. w sprawie utworzenia przez Gminę jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w L. i objęcia w niej udziałów pokrytych wkładem niepieniężnym oraz
  • zmieniającą uchwałę Rady Miasta z 27 kwietnia 2017 r. w sprawie utworzenia przez Gminę jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w L. i objęcia w niej udziałów pokrytych wkładem niepieniężnym.

Spółka realizuje zadania własne Gminy na podstawie powierzenia jej zadań ww. uchwałami Rady Miasta oraz Zarządzeniami Prezydenta Miasta. Na podstawie Zarządzeń Prezydenta Miasta od dnia 1 stycznia 2018 r. Spółka realizuje zadania własne Gminy o charakterze użyteczności publicznej, przedmiotem których jest prowadzenie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie i zarządzanie cmentarzami komunalnymi oraz utrzymanie i eksploatacja szaletów publicznych. Wykonywanie tych zadań nie jest objęte żadną umową cywilnoprawną pomiędzy Spółką a Gminą. Do 31 grudnia 2017 r. Spółka wykonywała powyższe zadania w oparciu o umowy cywolilnoprawne.

Spółka realizuje zadania z posiadanych środków majątkowych. Gmina działając jako jedyny wspólnik przekazuje Spółce w trybie art. 178 § 1 Kodeksu spółek handlowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1577 ze zm.) dopłaty w związku z realizacją powierzonych zadań.

W terminie do dnia 15 września roku poprzedzającego Spółka przedkłada kalkulowany budżet do uzgodnienia z Gminą. Po uzgodnieniu wysokości dopłat środki na ten cel są zabezpieczane w budżecie Gminy na następny rok budżetowy.

W trakcie trwania roku budżetowego Spółka oraz właściwy wydział Urzędu Miasta, w oparciu o posiadane informacje, mogą wnioskować o zmianę obowiązującego budżetu Gminy w zakresie dopłat do Spółki.

Zgromadzenie Wspólników Spółki podejmuje uchwałę w sprawie dopłat do Spółki na pierwsze i drugie półrocze roku budżetowego, określając wysokość i terminy płatności dopłat z tytułu realizacji zadań.

Podstawę dokonania płatności dopłaty stanowi uchwała Zgromadzenia Wspólników Spółki.

Spółka wystawia i przekazuje Gminie, w terminie do 5 dni roboczych miesiąca, następującego po miesiącu, w którym otrzymała dopłatę, fakturę VAT dokumentującą otrzymanie dopłaty za poprzedni miesiąc.

Wysokość wnoszonych do Spółki dopłat może w trakcie roku budżetowego ulegać zmianom stosownie do zakresu prac lub sytuacji finansowej Spółki.

Wysokość dopłat do Spółki wskazana w uchwałach Zgromadzenia Wspólników nie może być wyższa w roku budżetowym niż środki zapisane na ten cel w budżecie Gminy.

Na żądanie Spółka przedstawia Gminie wszelkie niezbędne informacje uzupełniające związane z realizacją zadań oraz konieczne do ustalenia sytuacji finansowej Spółki.

W akcie założycielskim Spółki zawarte są stosowne zapisy w przedmiocie dopłat. Zgodnie z § 16 ust. 1 aktu założycielskiego „Uchwała Zgromadzenia Wspólników może zobowiązać Wspólników do dokonania dopłat do Spółki do wysokości nieprzekraczającej jednokrotnej wartości przypadających na nich udziałów. Wysokość i termin dopłat oznaczone będą uchwałą Zgromadzenia Wspólników.” Kwoty dopłat odnoszone są w księgach rachunkowych Spółki na zwiększenie kapitału rezerwowego w dacie podjęcia uchwały o dopłatach. Sposób ujęcia dopłat w ewidencji księgowej reguluje przepis art. 36 ust. 2e ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2342 ze zm.). Zgodnie z jego brzmieniem, w razie powzięcia uchwały wspólników spółki z o.o. określającej termin i wysokość dopłat, równowartość dopłat ujmuje się w odrębnej pozycji pasywów bilansu (kapitał rezerwowy z dopłat wspólników) i wykazuje się jako składnik kapitału własnego dopóty, dopóki ten nie zostanie użyty w sposób uzasadniający jego odpisanie. Następnie skumulowane dopłaty wniesione w danym roku obrotowym posłużą pokryciu straty bilansowej Spółki. Rozliczenie dopłaty ze stratą bilansową nastąpi zaś w następnym roku obrotowym poprzez podjęcie uchwały przez Zgromadzenie Wspólników w sprawie pokrycia straty.

Wnioskodawca otrzymał interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 września 2017 r., Znak: 0113-KDIPT1-3.4012.494.2017.1.ALN, stwierdzającą obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymywanych dopłat oraz dokumentowania czynności fakturą VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uzyskane przez Spółkę dopłaty wniesione przez Gminę w trybie art. 178 ksh stanowią przychód podatkowy, tj. czy dopłaty nakładane uchwałami Zgromadzenia Wspólników otrzymywane przez Spółkę na realizację powierzonych zadań od jedynego Wspólnika - Gminy, stanowią przychód podatkowy, opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych, o którym mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, dopłaty nakładane uchwałami Zgromadzenia Wspólników otrzymywane przez Spółkę na realizację powierzonych zadań od jedynego Wspólnika - Gminy, nie stanowią przychodu podatkowego, opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z dnia 15 grudnia 2017 poz. 2343 z późń. zm.. dalej: „ustawa PDOP”) do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Odrębnymi przepisami o których mowa ww. przepisie jest ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1577, dalej: „ksh”).

Zgodnie z art. 177 § 1 ksh, umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału. Z art. 178 § 1 ksh wynika natomiast, że wysokość i terminy dopłat oznaczane są w miarę potrzeby uchwałą wspólników. W myśl art. 179 § 1 ksh, dopłaty mogą być zwracane wspólnikom, jeżeli nie są wymagane na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym. Dopłaty mogą być wnoszone na realizację różnych celów, np. na pokrycie strat wykazanych w sprawozdaniu finansowym, w zamiarze realizacji określonego przedsięwzięcia inwestycyjnego, spłaty długu, zakupu nieruchomości na cele spółkowe czy współfinansowania akcji promującej określone dobro społeczne. Kodeks spółek handlowych nie zawiera „listy celów”, na które może być przeznaczona dopłata. Dopłata stanowi specyficzny rodzaj świadczenia pieniężnego ze strony wspólników na rzecz spółki, podlegającego regulacji ksh. Instytucja dopłat jest czymś pośrednim między wpłatą na udziały w kapitale zakładowym a zwykłą pożyczką, określoną w doktrynie mianem wewnętrznej, dotyczącej tylko wspólników, przymusowej pożyczki zaciąganej przez spółkę wobec wspólników. Dopłaty służą powiększeniu majątku spółki w celu zwiększenia efektywności jej działania.

Wobec powyższego dopłaty wniesione do spółki nie stanowią jej przychodu podatkowego wyłącznie wówczas, gdy możliwość ich wniesienia przewiduje umowa i jeśli kwota faktycznie wniesionych dopłat nie przekracza wysokości dopłat wskazanych w umowie spółki.

Dopłaty nie stanowią przychodu niezależnie od tego, czy w umowie spółki określono je jako dopłaty zwrotne, czy bezzwrotne, bowiem ustawodawca nie przewiduje w ustawie PDOP ograniczeń w tym zakresie.

Umowa spółki, zgodnie z art. 178 ksh, może zawierać dokładne postanowienia w zakresie dopłat lub określać tylko maksymalną granicę dopłat.

W związku z powyższym zdaniem Spółki dopłaty nakładane uchwałami Zgromadzenia Wspólników otrzymywane przez Spółkę na realizację powierzonych zadań od jedynego Wspólnika - Gminy, w opisanym wyżej stanie faktycznym nie stanowią przychodu podatkowego, opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Na poparcie ww. stanowiska Wnioskodawca przywołał interpretację indywidualną z 22 maja 2012 r., znak: IBPBI/2/423-195/12/JD, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wskazać przy tym należy, że stosownie do przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz zadanego pytania (wyznaczających zakres rozpatrzenia wniosku) przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie kwestia możliwości wyłączenia z przychodów podatkowych środków pieniężnych wnoszonych do Spółki przez Gminę. W konsekwencji, przedmiotem interpretacji nie jest kwestia oceny, czy przedmiotowe środki pieniężne stanowią dopłaty. Wskazanie w tym zakresie przyjęto jako element opisu stanu faktycznego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj