Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-195/12/JD
z 22 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-195/12/JD
Data
2012.05.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
dopłata
przychód
wspólnik


Istota interpretacji
Czy wniesienie dopłat do Spółki w trybie art. 177 KSH jest przychodem w świetle przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2012 r. (wpływ do tut. Biura 23 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wniesienie dopłat do Spółki skutkuje powstaniem przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2012 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wniesienie dopłat do Spółki skutkuje powstaniem przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 1 lipca 1997r. na podstawie uchwał Rady Miejskiej, utworzono jednoosobową Spółkę z o.o. Założycielem Spółki jest Gmina, która posiada 100% udziałów. Spółka została powołana do wykonywania zadań własnych Gminy określonych w art. 6 i 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Spółka została utworzona w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa komunalnego w trybie przewidzianym w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 roku o gospodarce komunalnej. Zgodnie z jej postanowieniami, gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Zgodnie z art. 2 w/w ustawy o gospodarce komunalnej, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego (i w tym celu została utworzona Spółka). Przedmiotem działania Spółki jest prowadzenie działalności w zakresie usług komunalnych, sanitarnych i socjalnych zgodnie z Aktem Przekształcenia.

Do zadań spółki należy między innymi:

  • wywożenie śmieci i odpadów,
  • oczyszczanie ulic, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu,
  • świadczenie usług zieleni miejskiej,
  • remonty, budowa dróg, chodników i placów,
  • roboty związane z oznakowaniem dróg i parkingów,
  • odprowadzanie ścieków, usług sanitarnych i pokrewnych, oczyszczania i opróżniania szamb.

Spółka świadczy swoje usługi dla mieszkańców Gminy odpłatnie, osiągając przychód.

W 2011r. Spółka prowadziła prace z zakresu użyteczności publicznej:

  • odśnieżania dróg i chodników,
  • remontów dróg i chodników,
  • oznakowanie dróg i chodników.

W związku ze świadczeniem tych usług na zlecenie Gminy (realizacja zadań własnych Gminy), Spółka poniosła stratę bilansową. W roku 2011 Uchwałami Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników, działając na podstawie art. 177-179 Kodeksu Spółek Handlowych, oraz § 21 ust. 1 lit. n) Aktu Przekształcenia, Gmina posiadająca 100% udziałów w Spółce wnosiła dopłaty do Spółki. Każdorazowo na wniosek Zarządu podejmowana była Uchwała Zgromadzenia Wspólników o wniesieniu dopłaty w konkretnej kwocie z wyznaczeniem terminu wniesienia dopłaty. Dopłaty przekazywane są do Spółki w częściach za wykonane i odebrane roboty, wyszczególnione w zestawieniu kosztów oraz w oparciu o obustronnie podpisany protokół odbioru robót. W Akcie Przekształcenia w § 21, określono, iż do wyłącznej kompetencji Zgromadzenia Wspólników należy między innymi "określenie celu, wysokości i zasad wnoszenia dopłat i zwrotu dopłat". Dopłaty wnoszone przez Gminę nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Spółkę usług na rzecz ludności i na żaden inny rodzaj działalności. Wnoszone dopłaty ewidencjonowane są przez Spółkę na koncie „kapitał rezerwowy pochodzący z dopłat wspólników". Rozliczenie dopłaty ze stratą bilansową nastąpi w roku 2012, poprzez podjęcie uchwały przez Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników w sprawie pokrycia straty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie dopłat do Spółki w trybie art. 177 KSH jest przychodem w świetle przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych... (część pytania dotycząca przychodu)

Zdaniem Spółki, wniesienie dopłat na podstawie zawartego porozumienia w trybie art. 177-179 KSH nie jest zaliczane do przychodów opodatkowanych, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. – zwanej dalej „updop”), do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy, oraz w spółdzielniach i ich związkach - wartości wpisowego, przeznaczonych na fundusz zasobowy.

Odrębnymi przepisami o których mowa w w/w przepisie są przepisy ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm. - dalej „ksh”). Zgodnie z art. 177 § 1 ksh, umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału. Z art. 178 § 1 ksh wynika natomiast, że wysokość i terminy dopłat oznaczane są w miarę potrzeby uchwałą wspólników. Dopłaty mogą być wnoszone na realizację różnych celów, np. na pokrycie strat wykazanych w sprawozdaniu finansowym, w zamiarze realizacji określonego przedsięwzięcia inwestycyjnego, spłaty długu, zakupu nieruchomości na cele spółki czy współfinansowania akcji promującej określone dobro społeczne. Kodeks spółek handlowych nie zawiera "listy celów", na które może być przeznaczona dopłata. Dopłata stanowi specyficzny rodzaj świadczenia pieniężnego ze strony wspólników na rzecz Spółki, podlegającego regulacji ksh. Instytucja dopłat jest czymś pośrednim między wpłatą na udziały w kapitale zakładowym a zwykłą pożyczką, określoną w doktrynie mianem wewnętrznej (dotyczącej tylko wspólników), przymusowej pożyczki zaciąganej przez spółkę wobec wspólników. Dopłaty służą powiększeniu majątku Spółki w celu zwiększenia efektywności jej działania.

Wobec powyższego dopłaty o jakich mowa we wniosku nie stanowią przychodu podatkowego Spółki, gdyż jak wskazano w opisie stanu faktycznego ich wnoszenie dokonywane jest na podstawie art. 177-179 ksh, a możliwość ich wnoszenia przewidziano w § 21 Aktu Przekształcenia. Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych dopłatami wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 14 marca 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj