Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.184.2018.1.AC
z 17 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2018 r. (data wpływu 23 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca oraz Fundusz są podmiotami powiązanymi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca oraz Fundusz są podmiotami powiązanymi.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest posiadaczem certyfikatów inwestycyjnych wydanych przez fundusz inwestycyjny zamknięty (dalej: Fundusz lub FIZAN).

FIZAN posiada osobowość prawną, a jego wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze niepublicznego proponowania nabycia certyfikatów inwestycyjnych w określone w ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2016 r., poz. 1896, z późn. zm.; dalej: ustawa o FI) i statucie, papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Zgodnie ze statutem organami FIZAN jest:

  1. Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych (dalej: TFI) – podmiot niepowiązany z Wnioskodawcą w rozumieniu art. 25 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200; dalej: ustawa PIT), funkcjonujący na podstawie i zgodnie z ustawą o FI wykonujący zarząd nad Funduszem oraz reprezentujący go w stosunkach z osobami trzecimi,
  2. Zgromadzenie inwestorów – organ złożony z osób, które nabyły emitowane przez FIZAN certyfikaty inwestycyjne.

Wnioskodawca, z tytułu posiadania certyfikatów inwestycyjnych, jest członkiem zgromadzenia inwestorów FIZAN, które posiada uprawnienia podejmowania uchwał w sprawie:

  1. rozwiązania FIZAN;
  2. zatwierdzania sprawozdań finansowych FIZAN;
  3. wyrażenia zgody na:
    1. zmianę depozytariusza i przejęcie zarządzania FIZAN;
    2. emisję obligacji przez FIZAN oraz zaciągnięcie lub udzielenie przez Fundusz pożyczki lub kredytu, a także ustanawianie obciążeń na aktywach FIZAN;
    3. emisję nowych certyfikatów inwestycyjnych;
    4. decyzję inwestycyjną dotyczącą jakichkolwiek aktywów FIZAN, z wyjątkiem depozytów bankowych oraz lokat w papiery wartościowe emitowane, poręczone lub gwarantowane przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski, których wartość nie przekracza 3 000 000 PLN;
    5. wypłaty dochodów FIZAN;
    6. wydawanie certyfikatów inwestycyjnych uczestnikowi, który nie opłacił całej ceny emisyjnej certyfikatów inwestycyjnych w przypadku emisji certyfikatów inwestycyjnych serii B i następnych, o ile uchwała zgromadzenia inwestorów w przedmiocie emisji certyfikatów inwestycyjnych danej serii przewiduje taką możliwość;
    7. emisję certyfikatów inwestycyjnych, w przypadku której cena emisyjna będzie niższa niż wartość aktywów netto FIZAN przypadająca na certyfikat inwestycyjny według wyceny aktywów dokonanej na 7 dni przed dniem rozpoczęcia przyjmowania zapisów na certyfikaty inwestycyjne kolejnej emisji;
    8. przejęcie zarządzania FIZAN przez inne towarzystwo;
    9. przejęcie zarządzania FIZAN i prowadzenie jego spraw przez zarządzającego z UE (przez co rozumie się osobę prawną z siedzibą na terytorium państwa członkowskiego, która uzyskała zezwolenie właściwego organu w państwie członkowskim na wykonywanie działalności zarządzania alternatywnym funduszem inwestycyjnym zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym działalność zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi);
  4. wykupu certyfikatów inwestycyjnych;
  5. zmianę statutu, o ile konieczność dokonania takiej zmiany nie wynika z przepisów prawa, z tym że zgody wymaga każda zmiana statutu, która spowoduje ograniczenie uprawnień uczestników FIZAN lub nałożenie na uczestników Funduszu zobowiązań;
  6. rozwiązanie FIZAN, z zastrzeżeniem postanowień statutu i przepisów prawa;

Zgromadzenie inwestorów ma prawo kontroli realizacji celu inwestycyjnego FIZAN i polityki inwestycyjnej Funduszu, oraz przestrzegania ograniczeń inwestycyjnych. W wykonaniu tego prawa osoby powołane w uchwale zgromadzenia inwestorów są uprawnione do przeglądania ksiąg i dokumentów FIZAN oraz żądania wyjaśnień od TFI.

Ponadto Wnioskodawca uzyskał i może w przyszłości uzyskać od FIZAN pełnomocnictwa uprawniające Go do działania w imieniu i na rzecz FIZAN, m.in w sprawach dotyczących nieruchomości (w szczególności dotyczące ich zarządzania, administrowania i eksploatacji oraz przygotowania i prowadzenia procesów inwestycyjnych na tych nieruchomościach) oraz do udzielania dalszych pełnomocnictw.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca oraz FIZAN są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca i FIZAN nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 25 ustawy PIT.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy PIT, jeżeli:

  1. osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej „podmiotem krajowym”, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo
  2. osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej „podmiotem zagranicznym”, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo
  3. ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów

– i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podatnik nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały – dochody danego podatnika oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

W myśl art. 25 ust. 4 ustawy PIT, powyższe przepisy stosuje się odpowiednio, gdy:

  1. podmiot krajowy, z wyłączeniem Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo
  2. ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, z wyłączeniem Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów.



Przez posiadanie udziału w kapitale innego podmiotu rozumie się na podstawie art. 25 ust. 5a ustawy PIT sytuację, w której dany podmiot bezpośrednio lub pośrednio posiada w kapitale innego podmiotu udział nie mniejszy niż 25%.

Ponadto, zgodnie z art. 25 ust. 5 ustawy PIT, powiązania pomiędzy podmiotami krajowymi stosuje się również do powiązań o charakterze rodzinnym lub wynikających ze stosunku pracy albo majątkowych pomiędzy podmiotami krajowymi lub osobami pełniącymi w tych podmiotach funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze oraz jeżeli którakolwiek osoba łączy funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze w tych podmiotach.

Analiza przepisu art. 25 ust. 4 ustawy PIT wskazuje, że konieczną przesłanką dla uznania dwóch podmiotów za powiązane jest:

  1. bezpośrednie lub pośrednie zarządzanie podmiotem,
  2. bezpośrednia lub pośrednia jego kontrola albo
  3. posiadanie udziału w kapitale podmiotu.

Dla ustalenia, czy takie powiązanie występuje między Wnioskodawcą i FIZAN konieczne jest określenie statusu prawnego zgromadzenia inwestorów i FIZAN wynikającego z ustawy o FI.

Ad a) Zarządzanie FIZAN

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o FI, towarzystwo funduszy inwestycyjnych tworzy fundusz inwestycyjny, zarządza nim i reprezentuje fundusz w stosunkach z osobami trzecimi. W myśl art. 4 ust. 4 ustawy o FI, fundusz inwestycyjny nie jest podmiotem zależnym od towarzystwa funduszy inwestycyjnych, spółki zarządzającej ani od osoby posiadającej bezpośrednio lub pośrednio większość głosów w radzie inwestorów, zgromadzeniu inwestorów lub zgromadzeniu uczestników.

Powyższa regulacja ustanawia zasadę pełnej niezależności pomiędzy funduszem inwestycyjnym, spółką zarządzającą oraz osobą posiadającą większość głosów w organach statutowych funduszu, która nie jest niczym ograniczona, ani na którą nie mogą wpływać inne zachodzące między tymi podmiotami relacje. Tym samym, z faktu udzielenia Wnioskodawcy przez FIZAN pełnomocnictw do podejmowania określonych działań w imieniu i na rzecz FIZAN, nie można wyciągać wniosku o zależności między tymi podmiotami. Pełnomocnictwo, jako instytucja prawna, oznacza umocowanie przez mocodawcę (w tym przypadku FIZAN) pełnomocnika (w tym przypadku Wnioskodawcę) do czynności określonych w pełnomocnictwie. Oznacza to, że zakres czynności wykonywany przez pełnomocnika jest niezależnie określony przez mocodawcę (tj. FIZAN), oraz iż mocodawca nie zrzeka się wykonywania czynności określonych w pełnomocnictwie, zachowując prawo do jego odwołania w każdym czasie. Zatem niezależność FIZAN od Wnioskodawcy jest w tym przypadku zachowana.

W konsekwencji należy uznać, że Wnioskodawca i FIZAN nie są podmiotami zależnymi w sytuacji, gdy realizują w relacjach między sobą kompetencje wynikające z ustawy o FI oraz czynności wynikające z pełnomocnictw, a które zostały przedstawione powyżej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym.

Przedstawione wyżej stanowisko, zdaniem Wnioskodawcy, znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez właściwe organy podatkowe. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 9 sierpnia 2017 r., nr 0114-KDIP2-3.4010.125.2017.1.DP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że z przepisów dotyczących wzajemnych relacji towarzystw i funduszy inwestycyjnych wynika, że nie są one powiązane. Co więcej, towarzystwo i fundusze inwestycyjne nie są podmiotami zależnymi, pomimo że towarzystwo jako organ funduszy inwestycyjnych zarządza nimi i reprezentuje je wobec podmiotów trzecich. Analogiczne stanowisko zostało wyrażone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 1 czerwca 2016 r., nr IPPB6/4510-162/16-2/AZ oraz interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 20 czerwca 2011 r., nr ITPB3/423-158a/11/DK.

Ad b) Kontrola FIZAN

Powyższe stanowiska zostały oparte na art. 4 ust. 4 ustawy o FI, który wyłącza także możliwość istnienia zależności pomiędzy funduszem a spółką zarządzającą czy osobą posiadającą bezpośrednio lub pośrednio większość głosów w radzie inwestorów, zgromadzeniu inwestorów lub zgromadzeniu uczestników (tu: Wnioskodawca). Zatem brak istnienia powiązań pomiędzy spółką zarządzającą (tu: TFI) a FIZAN oznacza, że takie powiązania nie mogą być wywodzone w odniesieniu do relacji pomiędzy Wnioskodawcą a Funduszem.

Ad c) Posiadanie udziału w FIZAN

W ocenie Wnioskodawcy, sam fakt posiadania przez Wnioskodawcę certyfikatów inwestycyjnych FIZAN nie implikuje istnienia powiązań między nim a FIZAN w rozumieniu art. 25 ust. 4 ustawy PIT, w szczególności posiadanie przez Wnioskodawcę certyfikatów inwestycyjnych nie powoduje posiadania udziału w kapitale FIZAN. Zgodnie bowiem z art. 25 ust. 5a ustawy PIT, posiadanie udziału w kapitale innego podmiotu oznacza sytuację, w której dany podmiot bezpośrednio lub pośrednio posiada w kapitale innego podmiotu udział nie mniejszy niż 25%. Tymczasem FIZAN nie posiada kapitału, a jedynie przyjmuje od uczestników wpłaty w rozumieniu art. 7 ust. 1-3 ustawy o FI tworzące aktywa funduszu. Tym samym osoby nabywające certyfikaty inwestycyjne nie mogą nabywać/posiadać udziału w kapitale funduszu inwestycyjnego na zasadach analogicznych do posiadania udziału w kapitale spółki z o.o. czy spółki akcyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj