Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.322.2018.1.KT
z 2 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2018 r. (data wpływu 7 maja 2018 r.), uzupełnionym w dniu 15 maja 2018 r. (data wpłaty), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 8% podatku dla dostawy produktów biobójczych na rzecz odbiorców hurtowych i indywidualnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 15 maja 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 8% podatku dla dostawy produktów biobójczych na rzecz odbiorców hurtowych i indywidualnych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Firma (…) (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) zamierza poszerzyć swój asortyment o produkty biobójcze skuteczne przeciwko: bakteriom, grzybom, wirusom i prątkom gruźlicy, co zostanie potwierdzone badaniami laboratoryjnymi. Na obrót tymi produktami Spółka uzyskała odpowiednie pozwolenia na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych.

X - produkt zarejestrowany w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych pod numerem (…) z dnia 12 kwietnia 2018 r. Preparat do dezynfekcji powierzchni, urządzeń i sprzętów w obszarze medycznym (niebędących wyrobami medycznymi), kosmetycznym oraz gospodarstwach domowych. Skuteczny przeciwko bakteriom, grzybom, wirusom oraz prątkom gruźlicy.

Y. Y. − produkt zarejestrowany w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych pod numerem (…) z dnia 12 kwietnia 2018 r. Preparat do dezynfekcji powierzchni, urządzeń i sprzętów w obszarze medycznym (niebędących wyrobami medycznymi), kosmetycznym oraz gospodarstwach domowych. Skuteczny przeciwko bakteriom, grzybom, wirusom oraz prątkom gruźlicy.

Wyżej wymienione produkty biobójcze, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r., mieszczą się w grupowaniu PKWiU 20.20.14.0 „Środki odkażające”.

Produkty te, zgodnie z ich właściwościami, przeznaczeniem oraz intencją Spółki, będą miały zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia (jako środki dezynfekcyjne). Spółka ma zamiar dokonywać ich sprzedaży w ilościach detalicznych i hurtowych do odbiorców bezpośrednich lub pośredników, którzy będą ich używać w ramach prowadzonej przez siebie działalności lub odsprzedawać odbiorcom końcowym z zaznaczeniem, że jest to sprzedaż wyłącznie w celu zastosowania preparatów w ochronie zdrowia.

Do sprzedawanych produktów biobójczych Spółka ma zamiar zastosować, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz w zw. z poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 8%.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w świetle przedstawionego zdarzenia faktycznego, prawidłowe jest stanowisko, że sprzedaż produktów P. i P. D., zarówno do odbiorców hurtowych, jak i indywidualnych, podlega opodatkowaniu 8% stawką VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 83 zał. nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego produkty P. i P. D. spełniają wszystkie warunki stawiane przez ustawodawcę w pozycji 83 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, by móc uznać ich dostawę za podlegającą opodatkowaniu 8% stawką VAT.

Katalog podmiotów uprawnionych do stosowania stawki podatku w wysokości 8% w obrocie środkami odkażającymi wymienionymi w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter otwarty. W związku z tym dostawa przedmiotowych środków na rzecz pośredników wykorzystujących te preparaty w celu dalszej odsprzedaży podmiotom zużywającym je przy czynnościach ochrony zdrowia oraz dostawa takich środków odbiorcom końcowym nieprowadzącym działalności gospodarczej (osobom fizycznym), którzy zużywają środki odkażające na potrzeby własne, korzysta z obniżonej stawki podatku.

W celu zastosowania stawki podatku w wysokości 8% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik nie jest zobowiązany do podejmowania jakichkolwiek działań służących ustaleniu czy nabywca faktycznie wykorzystał środek odkażający w ochronie zdrowia. Wystarczające jest, że właściwości, oznaczenie preparatu oraz okoliczności jego sprzedaży wskazują, że jest on przeznaczony do zastosowania w ochronie zdrowia. Pojęcie „ochrona zdrowia” należy natomiast rozumieć w sposób literalny, potoczny.

Uzasadnienie stanowiska:

Zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz w zw. z poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku 8% ma zastosowanie w przypadku dostawy towarów mieszczących się w grupowaniu PKWiU 2008 ex 20.20.14.0 „Środki odkażające” − wyłącznie preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.


Z powyższego przepisu wynika, że zastosowanie obniżonej stawki 8% dla dostawy preparatów odkażających o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych ma miejsce, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:


  • są to preparaty sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 2008 ex 20.20.14.0 „Środki odkażające”,
  • na preparaty te zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo został dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych,
  • preparaty te mają zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia.


W przypadku preparatów, które Spółka ma zamiar produkować spełnione zostaną wszystkie warunki, gdyż mieszczą się one w odpowiednim grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zostały zarejestrowane w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych oraz będą miały zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „w ochronie zdrowia”. Zdaniem Spółki termin ten należy zatem interpretować w sposób potoczny, odpowiadający jego literalnemu znaczeniu. W takim sensie przez ochronę zdrowia należy rozumieć wszelkie środki mające na celu zabezpieczenie żywego organizmu przed zagrożeniami, które mogą mieć na niego niekorzystny wpływ poprzez utrzymanie, poprawę lub zapobieganie utracie zdrowia. Warunek ten spełniają preparaty, które Spółka ma zamiar produkować, gdyż będą to środki dezynfekcyjne a ich celem będzie ochrona organizmu przed zakażeniami w postaci: bakterii, grzybów, wirusów i prątków gruźlicy.

Ustawodawca w żaden sposób nie uzależnił możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku w odniesieniu do dostaw przedmiotowych preparatów od rodzaju ich nabywcy, charakteru prowadzonej przez niego działalności, czy też określonego statusu podmiotu dokonującego dostawy (np. producent, hurtownik). W szczególności ustawodawca w żaden sposób nie wskazuje, że preparaty powinny być nabywane wyłącznie przez podmioty zajmujące się ochroną zdrowia. Tym samym nie tylko sprzedaż detaliczna, ale też hurtowa, zarówno podmiotom prowadzącym działalność w zakresie ochrony zdrowia, jak i pośrednikom handlowym oraz klientom indywidualnym (osobom fizycznym), jest opodatkowana 8% stawką podatku.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje indywidualne wydane w tożsamych stanach faktycznych, dla przykładu: 0115-KDIT1-2.4012.50.2018.1.DM; 0112-KDIL1-3.4012.208.2017.1.AP; 0112-KDIL1-3.4012.612.2017.1.PM; 0112-KDIL1-3.4012.610.2017.1.PM; ITPP1/443-352/14/AJ; ITPP2/443-18a/09/RS; ITPP2/443-18b/09/RS oraz ITPP2/443-18c/09/RS.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) − dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca, dostawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę, dostawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tutejszy organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku towarów) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj