Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.50.2018.1.DM
z 2 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2018 r. (data wpływu 22 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy towaru mieszczącego się w grupowaniu PKWiU 20.20.14.0jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy towaru mieszczącego się w grupowaniu PKWiU 20.20.14.0.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Firma X produkuje środek chemiczny biobójczy wykorzystywany do dezynfekcji. Na obrót tymi środkami otrzymano stosowne pozwolenia z Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Pytanie dotyczy produktu o nazwie XX.


Jest to produkt biobójczy, nr pozwolenia na obrót produktem biobójczym: …. Działanie produktu zgodnie z decyzją administracyjną … z dnia 21 grudnia 2017 r. Płyn, produkt przeznaczony do zwalczania glonów, bakterii i grzybów drożdżakopodobnych w wodzie basenów kąpielowych.

Jest to silny środek o właściwościach bakteriobójczych, glonobójczych i grzybobójczych przeznaczony do utrzymania higieny w basenach. Przeznaczony jest do użytku powszechnego i wykorzystywany wyłącznie jako środek mający zastosowanie w ochronie zdrowia o czym świadczy treść etykiety zaakceptowana przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Zgodnie z zasadami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU, produkt został sklasyfikowany jako środek odkażający, oznaczony symbolem PKWiU 20.20.14.0, prawidłowość przyporządkowania produktów do tej klasyfikacji została potwierdzona przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy na produkt XX można stosować preferencją stawkę VAT w wysokości 8%?


Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy art. 41 ust. 1, w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 23%, jednakże zarówno w treści ustawy o VAT jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W świetle art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, dla dostawy towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3, stawka podatku wynosi 8%.

W poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wskazano, że z preferencyjnej stawki korzystać mogą produkty oznaczone symbolem PKWiU ex 20.20.14.0 tj. środki odkażające, ale wyłącznie preparaty o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych. Nadmienić należy, że zgodnie z obowiązującą ustawą art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez „PKWiU ex” rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku albo wyłącznie tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi.


Mając na uwadze powyższe, w szczególności brzmienie poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT - 8% stawka podatku ma zastosowanie dla dostawy środków odkażających, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. środek został zakwalifikowany do grupowania PKWiU o symbolu 20.20.14.0,
  2. środek odkażający ma właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze,
  3. środek ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia,
  4. dla środka zostało wydane stosowne pozwolenie albo został on wpisany do odpowiedniego rejestru.


Ad. 1.

Dla przedmiotowego środka otrzymano oficjalną informację od Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, że produkowany i sprzedawany przez Pana preparat należy zaklasyfikować do grupowania o symbolu PKWiU 20.20.14.0 – środki odkażające. W związku z powyższym, pierwszy ze wskazanych wyżej warunków w odniesieniu do preparatu należy uznać za spełniony.


Ad. 2.

Produkt posiada właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze. Środek nie musi posiadać wszystkich właściwości tj. bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych równocześnie. Zatem w odniesieniu do preparatu także drugi z warunków jest spełniony.

Dnia 19 stycznia 2017 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretację indywidualną sygn. 2461-IBPP.4512.1018.2016.1.ICz dla produktu o numerze pozwolenia na obrót …, w której zezwala dla tego produktu stosować stawkę VAT 8%.


Dnia 15 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną sygn. 0461 -ITPP2.4512.71.2017.1 dla produktów o numerze pozwoleń na obrót:

  1. …,
  2. …,
  3. …,


w której zezwala dla tych produktów stosować stawkę VAT 8%.


Zgodnie z ustawą o produktach biobójczych Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych prowadzi ogólnodostępny Wykaz Produktów Biobójczych. Dostępny on jest pod adresem internetowym: http://bip.urpl.gov.pl/pl/biuletyny-i-wykazy/produkty-biobójcze.

Na podstawie danych zawartych w wykazie produkty objęte interpretacją podatkową o sygn. 2461-IBPP.4512.1018.2016.1.ICz i 0461-ITPP2.4512.71.2017.1 są tożsame zarówno pod względem składu chemicznego jak i przeznaczenia z produktem XX. Różnią się tylko zawartością substancji aktywnej, co przekłada się na dawki produktów i ich cenę dla odbiorcy. Nie ma znaczenia jednak dla klasyfikacji produktu i jego właściwości.


Nazwa produktu

Nr pozwolenia

Chemiczna nazwa substancji czynnej (lub inna
pozwalająca na ustalenie tożsamości
substancji czynnej), jej zawartość w produkcie

Postać użytkowa produktu biobójczego i jego
przeznaczenie

X

… z dnia 5 lutego 2016 r.

Polimer N-metylmetanaminy (EINECS 204-697-4 z
(chlorometyl)-oksyran (EINECS 203-439-8)/
czwartorzędowy polimeryczny chlorek amonu (polimer PQ)
WE Polimer, CAS 25988-97-0.

Zawartość 36g/100g.

Płyn, produkt przeznaczony do dezynfekcji wody
basenowej zwalczający glony, bakterie i grzyby
drożdżopodobne.

XY

… z dnia 3 czerwca 2015 r.

Polimer N-metylmetanaminy (EINECS 204-697-4 z
(chlorometyl)-oksyran (EINECS 203-439-8)/
czwartorzędowy polimeryczny chlorek amonu, CAS:
25988-97-0 [zaw. 36g/100g].

Płyn zwalczający glony, bakterie (w tym z rodzaju
Legionella) i grzyby drożdżakopodobne w wodzie
basenów kąpielowych.

XYZ

… z dnia 13 maja 2015 r.

Polimer N-metylmetanaminy (EINECS 204-697-4 z
(chlorometyl)-oksyran (EINECS 203-439-8)/
czwartorzędowy polimeryczny chlorek amonu,(polimer
PQ), WE: Polimer, CAS: 25988-97-0 [zaw. 36g/100g].

Płyn zwalczający glony, bakterie i grzyby
drożdżakopodobne w wodzie basenów
kąpielowych.

XYZX

… z dnia 26 października 2016 r.

Polimer N-metylmetanaminy (EINECS 204-697-4 z
(chlorometyl)-oksyran (EINECS 203-439-8)/
czwartorzędowy polimeryczny chlorek amonu, WE: polimer
CAS: 25988-97-0, zawartość: 24g/100g.

Płyn zwalczający glony, bakterie i grzyby
drożdżakopodobne w wodzie basenów
kąpielowych.


Produkt, którego dotyczy wniosek

XX

… z dnia 21 grudnia 2017 r.

Polimer N-metylmetanaminy (EINECS 204-697-4 z
(chlorometyl)-oksyran (EINECS 203-439- 8)/
czwartorzędowy polimeryczny chlorek amonu, WE: polimer
CAS: 25988-97- 0, zawartość: 6g/100g.

Płyn, produkt przeznaczony do zwalczania glonów,
bakterii i grzybów drożdżakopodobnych w
wodzie basenów kąpielowych.


Dodatkowo w dniu 14 października 2016 r. zwrócił się Pan do Ministra Finansów z prośbą o wyjaśnienie interpretacji podatkowej nr ILPP-3/4512-1-43/16-2/Jn wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu. We wniosku wskazywał Pan fakt, iż w ww. interpretacji preferencyjną stawkę VAT 8% uzyskał podmiot dla produktu, który posiada właściwości bakterio i grzybobójcze bez wirusobójczych. Dnia 13 stycznia 2017 r. Minister Finansów stwierdził, iż interpretacja jest prawidłowa.

W związku z powyższym można uznać, iż środki nie muszą posiadać wszystkich właściwości tj. bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych równocześnie aby spełnić przesłanki wynikające z pkt 2.


Ad. 3.

Preparat musi zostać uznany za mający zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia. W związku z faktem, że ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „w ochronie zdrowia” należy odwołać się do wykładni językowej tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w Internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN „ochrona” oznacza: zabezpieczenie przed czynnikiem niekorzystnym, złym lub niebezpiecznym; to co przed czym ochrania. Z kolei przez „zdrowie” rozumieć należy „stan żywego organizmu, w którym wszystkie funkcje przebiegają prawidłowo, dobre funkcjonowanie jego systemu”. Analiza treści zapisu „wyłącznie w ochronie zdrowia” zawartego w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, dokonana w oparciu o wykładnię językową prowadzi do wniosku, że określone środki, by móc korzystać z preferencyjnego opodatkowania muszą m.in. znajdować zastosowanie tylko w ochronie zdrowia, a więc w celu zabezpieczenia żywych organizmów przed czymś, co jest niekorzystne dla ich prawidłowego funkcjonowania. Ochrona ta dotyczy zatem wszelkich organizmów żywych, bez względu na ich gatunek lub rodzaj. Ochrona może być ponadto realizowana na wiele sposobów m.in. poprzez zapobieganie rozwojowi oraz likwidację szkodliwych dla zdrowia bakterii oraz grzybów.


Ad. 4.

Na obrót środkiem zostało wydane pozwolenie oraz jest wpisany do wykazu prowadzonego przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Wobec powyższego uważa Pan, iż wszystkie przesłanki ustawowe w stosunku do produktu zostały spełnione i produkt można sprzedawać z preferencyjną stawką VAT 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów. Wobec powyższego załączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy, a oceny stanowiska Wnioskodawcy dokonano wyłącznie na podstawie opisu zdarzenia zawartego we wniosku.

Należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca, dostawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę, dostawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tutejszy organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj