Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.244.2018.2.SS
z 20 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2018 r. (data wpływu 11 maja 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 czerwca 2018 r. (data wpływu 15 czerwca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy usługi w zakresie pobytu zorganizowanych grup dzieci i młodzieży podczas wakacji, ferii zimowych i przerw świątecznych, w ramach którego realizowany jest stały program edukacyjno-wychowawczy, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy usługi w zakresie pobytu zorganizowanych grup dzieci i młodzieży podczas wakacji, ferii zimowych i przerw świątecznych, w ramach którego realizowany jest stały program edukacyjno-wychowawczy, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Wniosek uzupełniono w dniu 15 czerwca 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. Ośrodek Wczasów Dziecięcych (dalej jako Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi Dom Wczasów Dziecięcych (dalej jako Dom Wczasów, Placówka).

Organem nadzoru pedagogicznego nad Placówką jest Kuratorium Oświaty. Dom Wczasów stanowi całoroczną, całodobową placówkę oświatową, zapewniającą opiekę i wychowanie uczniów w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, działającą na podstawie art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59).

Placówka posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Powiatu – zaświadczenie z dnia 29.09.2010 r., nie jest natomiast wpisana do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Dom Wczasów prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego jako placówka nieferyjna, tzn. prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne. Placówka pracuje przez cały rok, przez wszystkie dni tygodnia z uwzględnieniem przerw międzyturnusowych, jak również przez całą dobę w cyklu dostosowanym do specyficznych potrzeb wychowanków.

Organizatorami pobytu w Domu Wczasów mogą być, zgodnie z § 39 statutu:

  1. szkoły lub placówki,
  2. przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki pośredników turystycznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 187),
  3. inne niż powyżej osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, organizujące wypoczynek w celach niezarobkowych,
  4. inne niż powyżej osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, organizujące wypoczynek w celu zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.

Zgodnie z § 68 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania z dnia 11 sierpnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606; dalej jako rozporządzenie MEN), dom wczasów dziecięcych jest placówką przeznaczoną do okresowego pobytu dzieci i młodzieży w celu wspierania ich fizycznego i psychicznego rozwoju oraz wzmocnienia ogólnej kondycji psychofizycznej i kształtowania zachowań prozdrowotnych, z wykorzystaniem lokalnych warunków klimatycznych. Dom Wczasów zapewnia opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. W ramach tego Wnioskodawca zapewnia zakwaterowanie i wyżywienie oraz opiekę pedagogiczną, w tym zajęcia lekcyjne, edukacyjne i wychowawcze oraz opiekę w porze nocnej sprawowaną w sposób zapewniający nadzór nad wychowankami oraz ich bezpieczeństwem.

Dom Wczasów prowadzi działalność dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, z wyjątkiem szkół policealnych, poprzez realizację turnusów pobytowych i innych form zalecanych dla placówek oświatowych.

Placówka zapewnia w trakcie pobytu:

  • warunki bytowe i organizacyjne sprzyjające poprawie zdrowia i regeneracji sił,
  • realizację programów promujących zdrowie,
  • zależnie od potrzeb zajęcia dydaktyczne, profilaktyczne i wychowawcze,
  • opiekę wychowawczą.

Wychowankowie przebywający w Domu Wczasów spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poprzez uczęszczanie do szkoły funkcjonującej w Domu Wczasów lub do szkoły poza Domem Wczasów – tj. do Zespołu Szkół z Oddziałami Integracyjnymi.

W ww. szkole prowadzone są zajęcia dydaktyczne według programu i wskazań szkoły, do której uczęszczają wychowankowie. O formie i zakresie nauki decyduje szkoła macierzysta, z której przyjeżdżają dzieci; szkoła ta może zrezygnować z zajęć dydaktycznych na rzecz proponowanych zajęć edukacyjnych i wychowawczych realizowanych przez placówkę.

Program nauczania przedmiotów: plastyka, muzyka, sztuka, technika i wychowanie fizyczne realizowany jest w formie zajęć pozalekcyjnych.

W ramach ww. zadań placówka zapewnia program zajęć zgodnie z programem edukacyjnym, wychowawczym i profilaktycznym, opracowanym na podstawie przepisów oświatowych oraz zatwierdzony przez Wnioskodawcę, a w ciągu trwania zajęć dydaktycznych również naukę zgodnie z uzgodnieniami z macierzystą szkołą wychowanka.

Po zakończeniu pobytu wychowanka w Domu Wczasów, dyrektor Domu Wczasów przekazuje pisemną informację o bieżących ocenach uzyskanych przez wychowanka oraz jego zachowaniu dyrektorowi szkoły macierzystej wychowanka oraz rodzicom.

Placówka posiada własną bazę lokalową w postaci budynku. Posiada miejsca noclegowe, własną infrastrukturę gastronomiczną, stołówkę, sale lekcyjne, sale ogólnego użytku (świetlica, sala tenisa stołowego, izolatka itp.).

Placówka zatrudnia własnych pracowników administracji, obsługi, nauczycieli na podstawie umów o pracę oraz umów zlecenia.

Każdy z korzystających staje się wychowankiem placówki i jest wpisywany na listę wychowanków oraz do ewidencji wychowanków w Systemie Informacji Oświatowej tzw. „SIO”. Wychowankowie przebywający w placówce spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez kontynuowanie nauki w Domu Wczasów. Zajęcia z wychowankami prowadzą nauczyciele – wychowawcy, zatrudnieni w Domu Wczasów lub zatrudnieni przez organ organizujący turnus. Praca z wychowankami polega na realizacji przyjętego i zatwierdzonego programu wychowawczo-profilaktycznego, określającego system działań edukacyjnych, wychowawczo-opiekuńczych, zdrowotnych i rekreacyjnych. Wszystkie działania ukierunkowane są na promocję zdrowia. Dom Wczasów w okresie ferii zimowych oraz wakacji organizuje pobyty dla dzieci na podstawie stałego zatwierdzonego programu oraz w uzgodnieniu z organem prowadzącym. Edukacyjno-wychowawczy program podczas wakacji i ferii jest rozszerzony o dodatkowe zajęcia edukacyjne i realizuje umiejętności kluczowe opisane w podstawie programowej.

W Domu Wczasów prowadzone są zajęcia dydaktyczne według programu i wskazań szkoły, do której uczęszczają wychowankowie. O formie i zakresie nauki decyduje szkoła macierzysta, z której przyjeżdżają dzieci. Szkoła, z której przyjeżdżają dzieci może zrezygnować z zajęć dydaktycznych na rzecz promowania zajęć edukacyjnych realizowanych przez Dom Wczasów.

W ramach działań edukacyjnych własnych, ujętych w programach wychowawczych i planach Domu Wczasów, realizowana jest edukacja ekologiczna, edukacja regionalna, krajoznawczo-turystyczna, terapia pedagogiczna, edukacja społeczna, profilaktyka uzależnień, profilaktyka agresji i przemocy, edukacja medialna.

Dom Wczasów prowadzi dokumentację dotyczącą pobytu wychowanków, a w szczególności:

  • księgę ewidencji wychowanków,
  • dzienniki lekcyjne i dzienniki zajęć wychowawczych,
  • dzienniki zajęć specjalistycznych,
  • imienną listę uczestników przedłożoną przez organizatora grupy,
  • ewidencję pobytów grup wychowawczych, zawierającą nazwę organizatora grupy oraz liczbę wychowanków.

Dokumentacja placówki może być prowadzona w formie elektronicznej.

Organizację pracy z wychowankami określają:

  1. programy własne działań edukacyjno-wychowawczych,
  2. plan dnia i rozkład zajęć,
  3. terminarz turnusów,
  4. regulamin pobytu.

Z punktu widzenia jednostek rezerwujących, czy organizacji roku szkolnego, można pobyty wychowanków podzielić na następujące typy:

  1. Pierwszy rodzaj działalności to turnusy organizowane dla uczniów w trakcie trwania zajęć dydaktycznych w roku szkolnym.
  2. Drugi typ pobytów polega na tym, że w dni wolne od zajęć dydaktycznych (wakacje, ferie zimowe, przerwy świąteczne itp.) przyjmowane są grupy zorganizowane wraz z kadrą pedagogiczną.

Podczas drugiego typu pobytów realizowanych w Domu Wczasów, wśród przyjeżdżających nauczycieli, instruktorów – jest kierownik, na którym spoczywa współodpowiedzialność za program pobytu i organizację w Domu Wczasów.

Podczas pobytu w Domu Wczasów równolegle realizowany jest w każdym przypadku program edukacyjno-wychowawczy Domu Wczasów, poprzez zajęcia stałe dla wychowanków organizowane przez Wnioskodawcę zgodnie ze statutem. W ramach własnych działań edukacyjnych i wychowawczych w Domu Wczasów realizowana jest, na wniosek organizatora pobytu, edukacja ekologiczna, edukacja regionalna, krajoznawczo-turystyczna, terapia pedagogiczna, edukacja społeczna, profilaktyka uzależnień, profilaktyka agresji i przemocy, edukacja medialna.

Dom Wczasów w okresie ferii zimowych oraz wakacji organizuje pobyty dla dzieci na podstawie stałego zatwierdzonego programu oraz w uzgodnieniu z organem prowadzącym. Edukacyjno-wychowawczy program podczas wakacji i ferii jest rozszerzony o dodatkowe zajęcia edukacyjne i realizuje umiejętności kluczowe opisane w podstawie programowej. Kierownik grupy otrzymuje stały program edukacyjno-wychowawczy Domu Wczasów, który zawiera zatwierdzone do realizacji treści dydaktyczne wychowawcze. Po zapoznaniu się ze szczegółami programu zostaje on dostosowany do potrzeb grupy (do wieku i potrzeb wychowanków). Wersja ostateczna programu wraz ze szczegółami zajęć i forma ich realizacji jest zatwierdzana przez z-cę dyrektora Domu Wczasów, i jest realizowana podczas pobytu grupy. Ta forma pobytu zgłaszana jest przez organizatora (szkołę, fundację, stowarzyszenie itp.), czyli przyjeżdżającą grupę do kuratorium oświaty.

Ponadto, przed rozpoczęciem każdego roku szkolnego, Minister Edukacji Narodowej ustala i publikuje podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w danym roku, które to elementy tych wytycznych są włączane do programu realizowanego przez cały rok w placówce Wnioskodawcy, w zakresie niezbędnym do realizacji tych zadań.

Praca z wychowankami polega na realizacji przyjętego i zatwierdzonego programu wychowawczo-profilaktycznego określającego system działań edukacyjnych, wychowawczo-opiekuńczych, zdrowotnych i rekreacyjnych. Wszystkie działania ukierunkowane są na promocję zdrowia.

Placówka zapewnia przyjeżdżającym:

  • wyżywienie i zakwaterowanie,
  • korzystanie z pomocy dydaktycznych, materiałów do zajęć, obiektów oraz udział w zajęciach stałych (zgodnie z programem edukacyjno-wychowawczym placówki), prowadzonych przez nauczycieli, wychowawców Wnioskodawcy.

Zakwaterowanie zapewnione jest poprzez posiadanie przez Dom Wczasów własnej bazy lokalowej w postaci budynku, w której znajdują się zarówno miejsca noclegowe, jak również baza gastronomiczna, stołówka, sale lekcyjne, sale ogólnego użytku (świetlica, sala tenisa stołowego, izolatka itp.).

W Placówce zatrudnieni są pracownicy administracji, obsługi, jak również nauczyciele.

Wnioskodawca nabywa od firm zewnętrznych usługi dla bezpośredniej korzyści wychowanków, tj. usługi medyczne, organizacja dyskotek (przy czym dyskoteki organizowane są na sprzęcie i w sali Wnioskodawcy).

W związku z powyższym, Wnioskodawca świadcząc usługi dla wychowanków działa we własnym imieniu i na własny rachunek (placówka posiada własną bazę lokalową w postaci budynku, posiada miejsca noclegowe, własną infrastrukturę gastronomiczną, stołówkę, sale lekcyjne, sale ogólnego użytku takie jak: świetlica, sala tenisa stołowego, izolatka itp., placówka zatrudnia własnych pracowników administracji, obsługi, nauczycieli na podstawie umów o pracę oraz umów zlecenia), jak również nabywa od firm zewnętrznych usługi dla bezpośredniej korzyści wychowanków (usługi medyczne, organizacja dyskotek na sprzęcie i w sali Wnioskodawcy).

Dom Wczasów zapewnia wyżywienie. Usługi wyżywienia świadczone są przez pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę. Stołówka w Ośrodku prowadzona jest na zasadach wskazanych w art. 106 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59, z późn. zm.). Ponadto, do zasad jej działania i odpłatności za posiłki w stołówce zastosowanie ma § 78 ust. 3 punkty od 1 do 10 rozporządzenia MEN.

Usługi noclegu i wyżywienia są związane z realizacją przez Dom Wczasów przepisu § 71 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606) w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, który zobowiązuje Dom Wczasów do zapewnienia wychowankom całodobowej opieki.

Wysokość opłat jakie ponoszą rodzice za pobyt dziecka w Domu Wczasów określa § 78 ust. 3-5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606) w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Celem tych opłat jest częściowe pokrycie kosztów ponoszonych przez placówkę, na zapewnienie wyżywienia i zakwaterowania wychowanków w Domu Wczasów.

Dzieci przebywające w Placówce stają się w tym czasie wychowankami placówki, wpisywane są do księgi wychowanków oraz systemu „SIO” i na zakończenie pobytu wychowanka w Domu Wczasów, dyrektor przekazuje pisemną informację o zachowaniu i kondycji psychofizycznej wychowanka. Dom Wczasów zapewnia opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. W ramach tego wychowankowie mają zapewnione zakwaterowanie i wyżywienie oraz opiekę pedagogiczną, w tym zajęcia lekcyjne, edukacyjne i wychowawcze, a także opiekę w porze nocnej sprawowaną w sposób zapewniający nadzór nad wychowankami oraz ich bezpieczeństwem. Kadra pedagogiczna, prowadząca zajęcia edukacyjne, wychowawcze i profilaktyczne oraz opiekunowie nocni, posiadają stosowne uprawnienia i pełne kwalifikacje pedagogiczne.

Dom Wczasów w czasie turnusów, ferii zimowych, wakacji, podczas przerw świątecznych realizuje przyjęty i zatwierdzony program wychowawczo-profilaktyczny, określający system działań edukacyjnych, wychowawczo-opiekuńczych, zdrowotnych i rekreacyjnych. Wszystkie działania ukierunkowane są na promocję zdrowia. Dom Wczasów w okresie ferii zimowych oraz wakacji organizuje pobyty dla dzieci na podstawie stałego zatwierdzonego programu realizowanego przez cały rok kalendarzowy oraz w uzgodnieniu z organem prowadzącym. Podczas wakacji i ferii edukacyjno-wychowawczy program jest rozszerzony o dodatkowe zajęcia edukacyjne i realizacje umiejętności kluczowych opisanych w podstawie programowej. W ramach działań edukacyjnych własnych, ujętych w programach wychowawczych i planach Domu Wczasów, realizowana jest edukacja ekologiczna, edukacja regionalna, krajoznawczo-turystyczna, terapia pedagogiczna, edukacja społeczna, profilaktyka uzależnień, profilaktyka agresji i przemocy, edukacja medialna. Formy pracy z wychowankami to: praca indywidualna, zbiorowa lub grupowa.

Metody pracy najczęściej stosowane w pracy z wychowankami to:

  • metody asymilacji wiedzy,
  • metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (Problemowa),
  • metody praktyczne,
  • metody waloryzacyjne,
  • metody aktywizujące.

Czas trwania poszczególnych zajęć tematycznych uzależniony jest od ich rodzaju. Poszczególne zajęcia tematyczne trwają ok. 2 godz. – jeden blok (np. zajęcia profilaktyczne, plastyczne, informatyczne).

Zajęcia z edukacji regionalnej w zależności od rodzaju zajęć to np.: 1 godzina prelekcji, 4-godzinna lub całodzienna wycieczka z zajęciami z edukacji regionalnej, przyrodniczej. Szczegółowy plan zajęć ustalany jest z kierownikiem grupy, który otrzymuje stały program edukacyjno-wychowawczy Domu Wczasów, który zawiera zatwierdzone do realizacji treści dydaktyczne i wychowawcze. Po zapoznaniu się ze szczegółami programu zostaje on dostosowany do potrzeb grupy (do wieku i potrzeb wychowanków). Wersja ostateczna programu wraz ze szczegółami zajęć i formą ich realizacji oraz czasem trwania jest zatwierdzana przez z-cę dyrektora ds. pedagogicznych Domu Wczasów i jest realizowana podczas pobytu grupy.

Dodatkowo prowadzone są indywidualne konsultacje w ramach terapii pedagogicznej i pomocy psychologicznej. Czas takich zajęć z dziećmi uzależniony jest od ich indywidualnych potrzeb i może trwać od ok. 1 godziny do 3 godzin. Ponadto, wychowankowie wspólnie aktywnie uczestniczą w zabawach, dyskotekach, karaoke, ogniskach i grach sportowych.

Turnusy w Domu Wczasów organizowane są na podstawie rozporządzenia o placówkach z uwzględnieniem odpowiednich przepisów i zgłaszane przez Organizatorów zgodnie z:

  • ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943, z późn. zm.),
  • rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r., poz. 452).

Dom Wczasów organizując turnusy w trakcie wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Turnusy podczas wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych organizowane są na rzecz uczniów, którzy mieszkają w placówce Wnioskodawcy podczas pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Wnioskodawca organizując turnusy, wakacje, ferie zimowe oraz przerwy świąteczne wypełnia wymogi wynikające z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r., poz. 452).

Wszystkie świadczone przez Placówkę usługi, w ocenie Wnioskodawcy, stanowią usługi w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży, które wykonywane są w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, w tym zgodnie z § 68-74 rozporządzenia MEN (Dz. U. 2017, p. 1606).

Wnioskodawca wyjaśnia, że pobyt dzieci i młodzieży w Placówce ma na celu kształcenie, wychowanie i wspieranie ich fizycznego i psychicznego rozwoju oraz wzmocnienia ogólnej kondycji psychofizycznej i kształtowania zachowań prozdrowotnych, z wykorzystaniem lokalnych warunków klimatycznych. Usługi te są komplanarne i nie występują nigdy oddzielnie, zdecydowanie nie można rozdzielić tych usług, są to podstawowe zadania placówki, co wynika z przepisów prawa – zgodnie z § 69 rozporządzenia MEN do zadań domu wczasów dziecięcych w szczególności należy:

  1. organizowanie zajęć edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i specjalistycznych;
  2. organizowanie zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków;
  3. organizowanie aktywnych form wypoczynku.

Wnioskodawca podkreśla, że Dom Wczasów jest placówką oświatową całoroczną, dlatego też Placówka, nie może dowolnie różnicować zakresów świadczonych usług i rozdzielać ich, ponieważ podlega bezpośrednio przepisom Prawa oświatowego, które jasno precyzuje charakter i zakres świadczonych usług.

Realizacja usług organizowania turnusów, wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych ma charakter kompleksowy, ponieważ organizowana jest w oparciu o własną bazę lokalową w postaci budynku, własne miejsca noclegowe, własną infrastrukturę gastronomiczną, stołówkę, sale lekcyjne, sale ogólnego użytku takie jak: świetlica, sala tenisa stołowego, izolatka itp., własnych pracowników administracji, obsługi, nauczycieli zatrudnionych na podstawie umów o pracę oraz umów zlecenia), oraz usług nabywanych od firm zewnętrznych, które służą bezpośredniej korzyści wychowanków (usługi medyczne, organizacja dyskotek na sprzęcie w sali Wnioskodawcy).

Wnioskodawca zawiera umowy dotyczące świadczonych usług w zakresie turnusów ze szkołami podstawowymi i gimnazjami, domami dziecka, stowarzyszeniami, fundacjami, klubami sportowymi, domami kultury, szkołami językowymi, biurami turystyki szkolnej oraz parafiami i Caritasem. Powyższe wynika z § 39 ust. 3 pkt 1-4 statutu Placówki.

Wnioskodawca w związku ze świadczonymi przez siebie usługami nie prowadzi ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, w której uwzględniane są kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników turnusów, wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych.

Wnioskodawca wyjaśnia, że działalność Placówki została sklasyfikowana w roku 2010 przez Urząd Statystyczny zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) w grupowaniu: PKWiU 55.20.19.0 „Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi”. Jednocześnie, w związku z par. 2 powołanego wyżej rozporządzenia, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844, z późn. zm.), ww. usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 55.23.11-00.00 „Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci”.

W piśmie z dnia 11 czerwca 2018 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca – w odpowiedzi na pytania sformułowane przez tut. Organ – doprecyzował opis sprawy o następujące informacje:

  1. Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi opisane we wniosku stanowią usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r., poz. 996, z późn. zm.)? Jeśli tak, to należy podać, z jakich konkretnie przepisów (artykuł, ustęp, paragraf) i jakich ustaw wynikają te formy i zasady; jeśli nie wszystkie, to należy podać które tak, a które nie?
    Odp.
    W ocenie Wnioskodawcy, usługi opisane we wniosku stanowią usługi w zakresie opieki i wychowania nad dziećmi i młodzieżą wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 996. z późn. zm.).
    Przepisy, na podstawie których Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą opisane we wniosku wynikają głównie z paragrafów od § 68 do § 74 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz. U., poz. 1606; dalej rozporządzenie).
    Wnioskodawca wyjaśnia, iż:
    • w zakresie szczegółowej charakterystyki placówki zastosowanie ma § 68 ust. 1 i 2 rozporządzenia;
    • w zakresie określenia formy organizacyjnej zastosowanie ma § 72 ust. 1 rozporządzenia;
    • w zakresie szczegółowej charakterystyki zadań (zakresu, tematyki i form) realizowanych przez placówkę zastosowanie ma § 69 rozporządzenia.
    Zainteresowany wyjaśnia, iż ponadto przed rozpoczęciem każdego roku szkolnego Minister Edukacji Narodowej ustala i publikuje podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w danym roku. Elementy tych wytycznych są włączane do programu realizowanego przez cały rok w zakresie niezbędnym do realizacji tych zadań. Praca z wychowankami polega na realizacji przyjętego i zatwierdzonego programu wychowawczo-profilaktycznego określającego system działań edukacyjnych, wychowawczo-opiekuńczych, zdrowotnych i rekreacyjnych. Wszystkie działania ukierunkowane są na promocję zdrowia.
  2. Czy wakacje, ferie zimowe oraz przerwy świąteczne organizowane są wyłącznie na rzecz uczniów, którzy mieszkają w ww. placówce podczas pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, czy również na rzecz innych dzieci i młodzieży? Jeśli również na rzecz innych dzieci i młodzieży, to należy wskazać jakich?
    Odp.
    Turnusy, wakacje, ferie zimowe oraz przerwy świąteczne organizowane są wyłącznie na rzecz uczniów, którzy mieszkają w placówce podczas pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Każdy z korzystających staje się wychowankiem placówki i jest wpisywany na listę wychowanków oraz do ewidencji wychowanków w Systemie Informacji Oświatowej tzw. „SIO”.
  3. Czy celem przyjazdu wychowanków do placówki Wnioskodawcy, w odniesieniu do organizowanych wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych jest edukacja, tj. pobieranie nauki poza miejscem stałego zamieszkania, czy też celem przyjazdu jest wypoczynek i rekreacja? Należy jednoznacznie wskazać, co jest nadrzędnym celem?
    Odp.
    W ocenie Wnioskodawcy, celem nadrzędnym pobytu wychowanka w placówce jest edukacja. Dom Wczasów w okresie ferii zimowych, wakacji oraz przerw świątecznych organizuje pobyty dla dzieci na podstawie stałego zatwierdzonego programu realizowanego przez cały rok kalendarzowy oraz w uzgodnieniu z organem prowadzącym. Edukacyjno-wychowawczy program podczas wakacji i ferii jest rozszerzony o dodatkowe zajęcia edukacyjne i realizuje umiejętności kluczowe opisane w podstawie programowej.
    Realizowany w każdym przypadku program edukacyjno-wychowawczy Domu Wczasów Dziecięcych zawiera zajęcia stałe dla wychowanków organizowane przez Wnioskodawcę zgodnie ze statutem. W ramach własnych działań edukacyjnych i wychowawczych w Domu Wczasów realizowana jest edukacja ekologiczna, edukacja regionalna, krajoznawczo-turystyczna, terapia pedagogiczna, edukacja społeczna, profilaktyka uzależnień, profilaktyka agresji i przemocy, edukacja medialna.
    Wnioskodawca wyjaśnia, iż elementem edukacji jest kształcenie, które ze względu na miejsce odbywania kształcenia w ośrodku można określić jako kształcenie pozaszkolne (równoległe) – jest to działalność dydaktyczno-wychowawcza prowadzona poprzez instytucje kulturalne, placówki oświatowe, organizacje i stowarzyszenia skierowana na dzieci, młodzież, stwarzająca warunki rozwoju zainteresowań, zdolności i uzdolnień, poszerzania wiedzy, doskonalenia sprawności nabytych w szkole oraz godziwego spędzania czasu wolnego. Dzięki atrakcyjnym treściom i sposobom działania, zaspokajającym zróżnicowane potrzeby dzieci i młodzieży, elastyczności form i metod, swoistej żywiołowości, mają niejednokrotnie silniejszy wpływ na dzieci i młodzież.
    W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, wychowankowie Placówki realizują element edukacji jakim jest kształcenie pozaszkolne również podczas ferii, wakacji i przerw świątecznych, gdyż programy edukacyjne, wychowawcze oraz profilaktyczne realizują cele kształcenia i stwarzającą warunki rozwoju zainteresowań, zdolności i uzdolnień, poszerzania wiedzy, doskonalenia sprawności nabytych w szkole oraz godziwego spędzania czasu wolnego przez dzieci i młodzież.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy usługi w zakresie pobytu zorganizowanych grup dzieci i młodzieży podczas wakacji, ferii zimowych i przerw świątecznych, w ramach którego realizowany jest stały program edukacyjno- wychowawczy Domu Wczasów mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi w zakresie pobytu zorganizowanych grup dzieci i młodzieży podczas wakacji, ferii zimowych i przerw świątecznych, w ramach którego realizowany jest stały program edukacyjno-wychowawczy Domu Wczasów mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Co do zasady, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.; dalej ustawa o VAT), stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Wnioskodawca zaznacza, że prawodawca zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z powyższym, art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast, zgodnie z art. 43 ust. 17 i 17a ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Wnioskodawca zauważa, że uregulowania zawarte w wyżej cytowanych przepisach wskazują, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Przy czym, określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT nie wystarcza, ażeby dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Jak już wskazano, nie jest przy tym konieczne, aby usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń.

Natomiast wychowanie to z zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego PWN, to „ogół zabiegów mających na celu ukształtowanie człowieka pod względem fizycznym, moralnym i umysłowym oraz przygotowanie go do życia w społeczeństwie”.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59, z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

Zgodnie z § 68 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania z dnia 11 sierpnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606; dalą jako rozporządzenie MEN), dom wczasów dziecięcych jest placówką przeznaczoną do okresowego pobytu dzieci i młodzieży w celu wspierania ich fizycznego i psychicznego rozwoju oraz wzmocnienia ogólnej kondycji psychofizycznej i kształtowania zachowań prozdrowotnych, z wykorzystaniem lokalnych warunków klimatycznych.

Natomiast, zgodnie z § 69 rozporządzenia MEN, do zadań domu wczasów dziecięcych w szczególności należy:

  1. organizowanie zajęć edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i specjalistycznych;
  2. organizowanie zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków;
  3. organizowanie aktywnych form wypoczynku.

Dom Wczasów jest placówką nieferyjną, tzn. placówką prowadzącą działalność w ciągu całego roku kalendarzowego jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne (§ 74 rozporządzenia MEN). Placówka pracuje przez cały rok przez wszystkie dni tygodnia z uwzględnieniem przerw międzyturnusowych, jak również przez całą dobę w cyklu dostosowanym do specyficznych potrzeb wychowanków.

Zainteresowany podkreśla, że Placówka:

  1. zapewnia wychowankom całodobową opiekę; w ramach tego Wnioskodawca zapewnia zakwaterowanie i wyżywienie oraz opiekę pedagogiczną, w tym zajęcia lekcyjne;
  2. jest placówką przeznaczoną do okresowego pobytu dzieci i młodzieży w celu wspierania ich fizycznego i psychicznego rozwoju oraz wzmocnienia ogólnej kondycji psychofizycznej i kształtowania zachowań prozdrowotnych, z wykorzystaniem lokalnych warunków klimatycznych;
  3. prowadzi działalność dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży, z wyjątkiem szkół policealnych;
  4. w szczególności wykonuje następujące zadania:
    1. organizowanie zajęć edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i specjalistycznych;
    2. organizowanie zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków;
    3. organizowanie aktywnych form wypoczynku.

W ramach ww. zadań Placówka realizuje w każdym przypadku program edukacyjno-wychowawczy Domu Wczasów, poprzez zajęcia stałe dla wychowanków organizowane przez Wnioskodawcę zgodnie ze statutem. W ramach własnych działań edukacyjnych i wychowawczych, w Domu Wczasów realizowana jest, na wniosek organizatora pobytu, edukacja ekologiczna, edukacja regionalna, krajoznawczo-turystyczna, terapia pedagogiczna, edukacja społeczna, profilaktyka uzależnień, profilaktyka agresji i przemocy, edukacja medialna.

Dom Wczasów w okresie ferii zimowych oraz wakacji organizuje pobyty dla dzieci na podstawie stałego zatwierdzonego programu oraz w uzgodnieniu z organem prowadzącym. Edukacyjno-wychowawczy program podczas wakacji i ferii jest rozszerzony o dodatkowe zajęcia edukacyjne i realizuje umiejętności kluczowe opisane w podstawie programowej. Kierownik grupy otrzymuje stały program edukacyjno-wychowawczy Domu Wczasów, który zawiera zatwierdzone do realizacji treści dydaktyczne i wychowawcze. Po zapoznaniu się ze szczegółami programu zostaje on dostosowany do potrzeb grupy (do wieku potrzeb wychowanków). Wersja ostateczna programu wraz ze szczegółami zajęć i forma ich realizacji jest zatwierdzana przez z-cę dyrektora Domu Wczasów i jest realizowana podczas pobytu grupy. Ta forma pobytu zgłaszana jest przez organizatora (szkołę, fundację, stowarzyszenie itp.) czyli przyjeżdżającą grupę do kuratorium oświaty.

Ponadto, przed rozpoczęciem każdego roku szkolnego Minister Edukacji Narodowej ustala i publikuje podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w danym roku, które to elementy tych wytycznych są włączane do programu realizowanego przez cały rok w placówce Wnioskodawcy, w zakresie niezbędnym do realizacji tych zadań.

W ramach działań edukacyjnych własnych, ujętych w programach wychowawczych i planach Domu Wczasów, realizowana jest edukacja ekologiczna, edukacja regionalna, krajoznawczo-turystyczna, terapia pedagogiczna, edukacja społeczna, profilaktyka uzależnień, profilaktyka agresji i przemocy, edukacja medialna. Formy pracy z wychowankami to: praca indywidualna, zbiorowa lub grupowa.

Metody pracy najczęściej stosowane w pracy z wychowankami to:

  • metody asymilacji wiedzy,
  • metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (Problemowa),
  • metody praktyczne,
  • metody waloryzacyjne,
  • metody aktywizujące.

Dzieci przebywające w Placówce stają się w tym czasie wychowankami placówki, wpisywane są do księgi wychowanków oraz systemu „SIO” i na zakończenie pobytu wychowanka w Domu Wczasów, dyrektor przekazuje pisemną informację o zachowaniu i kondycji psychofizycznej wychowanka. Dom Wczasów zapewnia opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. W ramach tego wychowankowie mają zapewnione zakwaterowanie i wyżywienie oraz opiekę pedagogiczną, w tym zajęcia lekcyjne, edukacyjne wychowawcze, a także opiekę w porze nocnej sprawowaną w sposób zapewniający nadzór nad wychowankami oraz ich bezpieczeństwem. Kadra pedagogiczna, prowadząca zajęcia edukacyjne, wychowawcze profilaktyczne oraz opiekunowie nocni posiadają stosowne uprawnienia i pełne kwalifikacje pedagogiczne.

Rodzaje i szczegółowe zasady działania publicznych placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania określa również § 1 pkt 1 lit. g rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U., poz. 1872, z późn. zm.; dalej rozporządzenie w sprawie placówek publicznych).

Rozporządzenie w sprawie placówek publicznych zawiera regulacje analogiczne do rozporządzenia MEN (przykładowo dom wczasów dziecięcych, zgodnie z definicją zawartą w § 66 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia w sprawie placówek publicznych, jest placówką przeznaczoną do okresowego pobytu dzieci i młodzieży w celu wspierania ich fizycznego i psychicznego rozwoju oraz wzmocnienia ogólnej kondycji psychofizycznej i kształtowania zachowań prozdrowotnych, z wykorzystaniem lokalnych warunków klimatycznych. W tym celu prowadzi działalność dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży, z wyjątkiem szkół policealnych oraz zgodnie z § 71 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia w sprawie placówek publicznych, wychowankowie przebywający w domu wczasów dziecięcych spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez uczęszczanie do szkoły funkcjonującej w domu wczasów dziecięcych lub do szkoły poza domem wczasów dziecięcych. Po zakończeniu pobytu wychowanka w domu wczasów dziecięcych dyrektor domu wczasów dziecięcych przekazuje pisemną informację o bieżących ocenach uzyskanych przez wychowanka oraz jego zachowaniu dyrektorowi szkoły macierzystej wychowanka oraz rodzicom.

Zainteresowany podkreśla, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę są komplanarne i nie występują nigdy oddzielnie, zdecydowanie nie można rozdzielić tych usług, są to podstawowe zadania placówki, co wynika z przepisów prawa – tak jak wyżej podkreślano, do zadań Domu Wczasów w szczególności należy:

  1. organizowanie zajęć edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i specjalistycznych;
  2. organizowanie zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków;
  3. organizowanie aktywnych form wypoczynku.

Wnioskodawca podkreśla, że Dom Wczasów jest placówką oświatową całoroczną, dlatego też Placówka, nie może dowolnie różnicować zakresów świadczonych usług i rozdzielać ich, ponieważ podlega bezpośrednio przepisom Prawa oświatowego, które jasno precyzuje charakter i zakres świadczonych usług.

Realizacja usług organizowania turnusów, wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych ma charakter kompleksowy, ponieważ organizowana jest w oparciu o własną bazę lokalową w postaci budynku, własne miejsca noclegowe, własną infrastrukturę gastronomiczną, stołówkę, sale lekcyjne, sale ogólnego użytku takie jak: świetlica, sala tenisa stołowego, izolatka itp., własnych pracowników administracji, obsługi, nauczycieli zatrudnionych na podstawie umów o pracę oraz umów zlecenia), oraz usług nabywanych od firm zewnętrznych, które służą bezpośredniej korzyści wychowanków (usługi medyczne, organizacja dyskotek na sprzęcie w sali Wnioskodawcy).

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, że usługi w zakresie pobytu zorganizowanych grup dzieci i młodzieży podczas wakacji, ferii zimowych i przerw świątecznych, w ramach którego realizowany jest stały program edukacyjno-wychowawczy Domu Wczasów, realizowane zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozporządzenia MEN oraz rozporządzenia w sprawie placówek publicznych, są usługami w zakresie kształcenia i wychowania i dlatego też mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zauważa, że w zakresie możliwości skorzystania przez niego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT w zakresie organizowania pobytu dzieci i młodzieży w trakcie trwania roku szkolnego, została wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 marca 2018 r. nr 0112-KDIL2-1.4012.565.2017.2.SS, w której uznano, iż: „Z opisu sprawy wynika, że Dom Wczasów jest całoroczną, całodobową placówką oświatową, zapewniającą opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Dom Wczasów prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego jako placówka nieferyjna, tzn. prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne. W ramach tego Wnioskodawca zapewnia zakwaterowanie i wyżywienie oraz opiekę pedagogiczną, w tym zajęcia lekcyjne, edukacyjne i wychowawcze oraz opiekę w porze nocnej sprawowaną w sposób zapewniający nadzór nad wychowankami oraz ich bezpieczeństwem. We wniosku wskazano również, że wychowankowie przebywający w placówce spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez kontynuowanie nauki w Domu Wczasów. Praca z wychowankami polega na realizacji przyjętego i zatwierdzonego programu wychowawczo-profilaktycznego, określającego system działań edukacyjnych, wychowawczo-opiekuńczych, zdrowotnych i rekreacyjnych. Wszystkie działania ukierunkowane są na promocję zdrowia.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, że działania Domu Wczasów, polegające na organizowaniu pobytów dzieci i młodzieży w trakcie trwania roku szkolnego, których głównym celem jest edukacja, realizowane zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno- wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, są usługami w zakresie kształcenia i wychowania.

Ponadto, z uwagi na fakt, że jak wynika z wniosku, Dom Wczasów działa jako jednostka objęta systemem oświaty – odnośnie organizowanych przez niego pobytów w placówce, zostaje spełniona również druga przesłanka warunkująca korzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

W konsekwencji, organizowane pobyty dzieci i młodzieży w trakcie roku szkolnego mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust 1 pkt 26 lit. a ustawy”.

W związku z powyższym, również przedmiotowe zwolnienie powinno mieć zastosowanie do usług w zakresie pobytu zorganizowanych grup dzieci i młodzieży podczas wakacji, ferii zimowych i przerw świątecznych.

Zgodnie bowiem z przepisami prawa (rozporządzenia MEN oraz rozporządzenia w sprawie placówek publicznych) Dom Wczasów przez cały rok kalendarzowy wykonuje tożsame obowiązki i realizuje te same zadania, a co za tym idzie świadczy te same usługi. Placówka nie jest szkołą, która świadczy usługi kształcenia, wychowania wyłącznie w trakcie roku szkolnego, co do zasady od poniedziałku do piątku. Nie ma tu zatem ograniczenia czasowego odnoszącego się do okresów wakacji, ferii zimowych czy tez przerw świątecznych.


Wnioskodawca również podkreśla, że zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT nie warunkuje możliwości zastosowania tego zwolnienia od czasu w jakim świadczone są usługi w zakresie wychowania i kształcenia. W związku z tym, nie ma znaczenia czy jest czas nauki w szkole, czy też miesiące wakacyjne.

Przesłankami warunkującymi zastosowanie tego zwolnienia są wyłącznie:

  1. świadczenie usług w zakresie kształcenia i wychowania oraz
  2. świadczenie tych usług przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Jeżeli zatem analogiczne zadania realizowane są w okresach ww., jak w roku szkolnym, analogicznie usługi, będące przedmiotem niniejszego wniosku, powinny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.

Ponadto, z uwagi na fakt, że jak wynika z wniosku, Dom Wczasów Dziecięcych jest jednostką objętą systemem oświaty – odnośnie organizowanych przez niego pobytów zorganizowanych grup dzieci i młodzieży podczas wakacji, ferii zimowych, przerw świątecznych, zostaje spełniona również druga przesłanka warunkująca korzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, usługi w zakresie pobytu zorganizowanych grup dzieci i młodzieży podczas wakacji, ferii zimowych i przerw świątecznych, w ramach którego realizowany jest stały program edukacyjno-wychowawczy Domu Wczasów, mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Zauważyć należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z tym, usługa podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Ponadto, wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, że w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2017 r. – zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej , w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59),
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (ust. 17a ww. przepisu).

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że powyższe zwolnienia uregulowane zostały w ustawie o podatku od towarów i usług wskutek implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/WE.

W myśl art. 132 ust. 1 lit. h oraz lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11.12.2006, Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE, państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie; państwa członkowskie zwalniają także kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Z kolei zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 8 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2015 r., poz. 736, z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

Z analizy powyższego przepisu wynika również, że ze zwolnienia od podatku korzystają także usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą o systemie oświaty, o ile są świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

W tym miejscu należy przytoczyć przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r., poz. 996, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ww. ustawy, system oświaty obejmuje placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

W myśl art. 168 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązana do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Stosownie do ust. 9 ww. artykułu, organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Na podstawie art. 123 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia rodzaje i szczegółowe zasady działania placówek publicznych, o których mowa w art. 2 pkt 3, 7 i 8, warunki pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz może określić wysokość i zasady odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach.

Zgodnie z art. 123 ust. 2 ww. ustawy, rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, powinno uwzględniać realizację przez placówki zadań i celów edukacyjnych, wychowawczych, rekreacyjnych oraz opiekuńczych i zapewnienie warunków bezpieczeństwa wychowanków, a także określić warunki i zasady działania wolontariuszy.

Natomiast w myśl § 68 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606), zwanego dalej „rozporządzeniem”, dom wczasów dziecięcych jest placówką przeznaczoną do okresowego pobytu dzieci i młodzieży w celu wspierania ich fizycznego i psychicznego rozwoju oraz wzmocnienia ogólnej kondycji psychofizycznej i kształtowania zachowań prozdrowotnych, z wykorzystaniem lokalnych warunków klimatycznych. Dom wczasów dziecięcych prowadzi działalność dla uczniów szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, dla dzieci i młodzieży, z wyjątkiem szkół policealnych.

Do zadań domu wczasów dziecięcych – stosownie do § 69 rozporządzenia – w szczególności należy:

  1. organizowanie zajęć edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i specjalistycznych;
  2. organizowanie zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków;
  3. organizowanie aktywnych form wypoczynku.

Okres pobytu wychowanka w domu wczasów dziecięcych nie powinien przekraczać 12 tygodni (§ 70 rozporządzenia).

Jak stanowi § 71 ust. 1 rozporządzenia, dom wczasów dziecięcych zapewnia wychowankom całodobową opiekę.

Zgodnie z § 72 ust. 1 rozporządzenia, podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami w domu wczasów dziecięcych jest grupa wychowawcza.

Jak wynika z § 73 ust. 1 i 2 rozporządzenia, wychowankowie przebywający w domu wczasów dziecięcych spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez uczęszczanie do szkoły funkcjonującej w domu wczasów dziecięcych lub do szkoły poza domem wczasów dziecięcych. Po zakończeniu pobytu wychowanka w domu wczasów dziecięcych dyrektor domu wczasów dziecięcych przekazuje pisemną informację o bieżących ocenach uzyskanych przez wychowanka oraz jego zachowaniu dyrektorowi szkoły macierzystej wychowanka oraz rodzicom.

W myśl § 74 powołanego rozporządzenia, dom wczasów dziecięcych prowadzi działalność przez cały rok kalendarzowy jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi Dom Wczasów Dziecięcych. Dom Wczasów stanowi całoroczną, całodobową placówkę oświatową, zapewniającą opiekę i wychowanie uczniów w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, działającą na podstawie art. 2 pkt 8 ustawy Prawo oświatowe. Dom Wczasów prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego jako placówka nieferyjna, tzn. prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne. Placówka pracuje przez cały rok, przez wszystkie dni tygodnia z uwzględnieniem przerw międzyturnusowych, jak również przez całą dobę w cyklu dostosowanym do specyficznych potrzeb wychowanków. Dom Wczasów prowadzi działalność dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, z wyjątkiem szkół policealnych, poprzez realizację turnusów pobytowych i innych form zalecanych dla placówek oświatowych. Placówka zapewnia w trakcie pobytu: warunki bytowe i organizacyjne sprzyjające poprawie zdrowia i regeneracji sił, realizację programów promujących zdrowie, zależnie od potrzeb zajęcia dydaktyczne, profilaktyczne i wychowawcze oraz opiekę wychowawczą. Wychowankowie przebywający w Domu Wczasów spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poprzez uczęszczanie do szkoły funkcjonującej w Domu Wczasów lub do szkoły poza Domem Wczasów – tj. do Zespołu Szkół z Oddziałami Integracyjnymi. W ww. szkole prowadzone są zajęcia dydaktyczne według programu i wskazań szkoły, do której uczęszczają wychowankowie. O formie i zakresie nauki decyduje szkoła macierzysta, z której przyjeżdżają dzieci; szkoła ta może zrezygnować z zajęć dydaktycznych na rzecz proponowanych zajęć edukacyjnych i wychowawczych realizowanych przez placówkę. Program nauczania przedmiotów: plastyka, muzyka, sztuka, technika i wychowanie fizyczne realizowany jest w formie zajęć pozalekcyjnych. W ramach ww. zadań placówka zapewnia program zajęć zgodnie z programem edukacyjnym, wychowawczym i profilaktycznym, opracowanym na podstawie przepisów oświatowych oraz zatwierdzony przez Wnioskodawcę, a w ciągu trwania zajęć dydaktycznych również naukę zgodnie z uzgodnieniami z macierzystą szkołą wychowanka. Po zakończeniu pobytu wychowanka w Domu Wczasów, dyrektor Domu Wczasów przekazuje pisemną informację o bieżących ocenach uzyskanych przez wychowanka oraz jego zachowaniu dyrektorowi szkoły macierzystej wychowanka oraz rodzicom. Placówka posiada własną bazę lokalową w postaci budynku. Posiada miejsca noclegowe, własną infrastrukturę gastronomiczną, stołówkę, sale lekcyjne, sale ogólnego użytku (świetlica, sala tenisa stołowego, izolatka itp.). Placówka zatrudnia własnych pracowników administracji, obsługi, nauczycieli na podstawie umów o pracę oraz umów zlecenia. Każdy z korzystających staje się wychowankiem placówki i jest wpisywany na listę wychowanków oraz do ewidencji wychowanków w Systemie Informacji Oświatowej tzw. „SIO”. Wychowankowie przebywający w placówce spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez kontynuowanie nauki w Domu Wczasów. Zajęcia z wychowankami prowadzą nauczyciele – wychowawcy, zatrudnieni w Domu Wczasów lub zatrudnieni przez organ organizujący turnus. Praca z wychowankami polega na realizacji przyjętego i zatwierdzonego programu wychowawczo-profilaktycznego, określającego system działań edukacyjnych, wychowawczo-opiekuńczych, zdrowotnych i rekreacyjnych. Wszystkie działania ukierunkowane są na promocję zdrowia. Dom Wczasów w okresie ferii zimowych oraz wakacji organizuje pobyty dla dzieci na podstawie stałego zatwierdzonego programu oraz w uzgodnieniu z organem prowadzącym. Edukacyjno-wychowawczy program podczas wakacji i ferii jest rozszerzony o dodatkowe zajęcia edukacyjne i realizuje umiejętności kluczowe opisane w podstawie programowej. W ramach działań edukacyjnych własnych, ujętych w programach wychowawczych i planach Domu Wczasów, realizowana jest edukacja ekologiczna, edukacja regionalna, krajoznawczo-turystyczna, terapia pedagogiczna, edukacja społeczna, profilaktyka uzależnień, profilaktyka agresji i przemocy, edukacja medialna. Z punktu widzenia jednostek rezerwujących, czy organizacji roku szkolnego, można pobyty wychowanków podzielić na następujące typy:

  1. Pierwszy rodzaj działalności to turnusy organizowane dla uczniów w trakcie trwania zajęć dydaktycznych w roku szkolnym.
  2. Drugi typ pobytów polega na tym, że w dni wolne od zajęć dydaktycznych (wakacje, ferie zimowe, przerwy świąteczne itp.) przyjmowane są grupy zorganizowane wraz z kadrą pedagogiczną.

Podczas drugiego typu pobytów realizowanych w Domu Wczasów, wśród przyjeżdżających nauczycieli, instruktorów – jest kierownik, na którym spoczywa współodpowiedzialność za program pobytu i organizację w Domu Wczasów. Podczas pobytu w Domu Wczasów równolegle realizowany jest w każdym przypadku program edukacyjno-wychowawczy Domu Wczasów, poprzez zajęcia stałe dla wychowanków organizowane rzez Wnioskodawcę zgodnie ze statutem. W ramach własnych działań edukacyjnych i wychowawczych w Domu Wczasów realizowana jest, na wniosek organizatora pobytu, edukacja ekologiczna, edukacja regionalna, krajoznawczo-turystyczna, terapia pedagogiczna, edukacja społeczna, profilaktyka uzależnień, profilaktyka agresji i przemocy, edukacja medialna. Wnioskodawca nabywa od firm zewnętrznych usługi dla bezpośredniej korzyści wychowanków, tj. usługi medyczne, organizacja dyskotek (przy czym dyskoteki organizowane są na sprzęcie i w sali Wnioskodawcy). Stołówka w Ośrodku prowadzona jest na zasadach wskazanych w art. 106 ustawy Prawo oświatowe. Ponadto, do zasad jej działania i odpłatności za posiłki w stołówce zastosowanie ma § 78 ust. 3 punkty od 1 do 10 rozporządzenia MEN. Usługi noclegu i wyżywienia są związane z realizacją przez Dom Wczasów przepisu § 71 ust. 1 rozporządzenia MEN. Wysokość opłat jakie ponoszą rodzice za pobyt dziecka w Domu Wczasów określa § 78 ust. 3-5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej. Turnusy w Domu Wczasów organizowane są na podstawie rozporządzenia o placówkach z uwzględnieniem odpowiednich przepisów i zgłaszane przez Organizatorów zgodnie z:

  • ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943, z późn. zm.),
  • rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r., poz. 452).

Dom Wczasów organizując turnusy w trakcie wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wszystkie świadczone przez Placówkę usługi, w ocenie Wnioskodawcy, stanowią usługi w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży, które wykonywane są w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty określonych, w tym zgodnie z § 68-74 rozporządzenia MEN. Wnioskodawca w związku ze świadczonymi przez siebie usługami nie prowadzi ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, w której uwzględniane są kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników turnusów, wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych. Wnioskodawca wyjaśnia, że działalność Placówki została sklasyfikowana w roku 2010 przez Urząd Statystyczny w Łodzi zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w grupowaniu: PKWiU 55.20.19.0 „Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi”. Jednocześnie, w związku z par. 2 powołanego wyżej rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 2004 r., ww. usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 55.23.11-00.00 „Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci”. W ocenie Wnioskodawcy, usługi opisane we wniosku stanowią usługi w zakresie opieki i wychowania nad dziećmi i młodzieżą wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy Prawo oświatowe. Zdaniem Wnioskodawcy, celem nadrzędnym pobytu wychowanka w placówce jest edukacja. Dom Wczasów w okresie ferii zimowych, wakacji oraz przerw świątecznych organizuje pobyty dla dzieci na podstawie stałego zatwierdzonego programu realizowanego przez cały rok kalendarzowy oraz w uzgodnieniu z organem prowadzącym. Edukacyjno-wychowawczy program podczas wakacji i ferii jest rozszerzony o dodatkowe zajęcia edukacyjne i realizuje umiejętności kluczowe opisane w podstawie programowej. Wnioskodawca wyjaśnia, iż elementem edukacji jest kształcenie, które ze względu na miejsce odbywania kształcenia w ośrodku można określić jako kształcenie pozaszkolne (równoległe) – jest to działalność dydaktyczno-wychowawcza prowadzona poprzez instytucje kulturalne, placówki oświatowe, organizacje i stowarzyszenia skierowaną na dzieci młodzież, stwarzającą warunki rozwoju zainteresowań, zdolności i uzdolnień, poszerzania wiedzy, doskonalenia sprawności nabytych w szkole oraz godziwego spędzania czasu wolnego. Dzięki atrakcyjnym treściom i sposobom działania, zaspokajającym zróżnicowane potrzeby dzieci i młodzieży, elastyczności form i metod, swoistej żywiołowości, mają niejednokrotnie silniejszy wpływ na dzieci i młodzież. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, wychowankowie Placówki realizują element edukacji jakim jest kształcenie pozaszkolne również podczas ferii, wakacji i przerw świątecznych, gdyż programy edukacyjne, wychowawcze oraz profilaktyczne realizują cele kształcenia i stwarzającą warunki rozwoju zainteresowań, zdolności i uzdolnień, poszerzania wiedzy, doskonalenia sprawności nabytych w szkole oraz godziwego spędzania czasu wolnego przez dzieci i młodzież.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy usługi w zakresie pobytu zorganizowanych grup dzieci i młodzieży podczas wakacji, ferii zimowych i przerw świątecznych, w ramach którego realizowany jest stały program edukacyjno-wychowawczy, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Podkreślić należy, że wszelkie zwolnienia od podatku określone w ustawie oraz przepisach wykonawczych, jako odstępstwo od zasady ogólnej, muszą być interpretowane ściśle.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma więc charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu, zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu.

Przy czym kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń.

Analizując powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy należy również zauważyć, że zdaniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zawartym w wyroku z dnia 14 czerwca 2007 r. C-445/05 w sprawie Werner Haderer, przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia „edukacji szkolnej i uniwersyteckiej” groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób. Takie rozbieżności nie są zgodne z wymogami orzecznictwa przypomnianymi w pkt 17 niniejszego wyroku (zwolnienia przewidziane w art. 13 Szóstej Dyrektywy stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego i mają na celu uniknięcie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich). Ponadto, należy przypomnieć, że opodatkowanie określonej transakcji podatkiem VAT lub jej zwolnienie z niego nie zależy od klasyfikacji tej transakcji w prawie krajowym. Pojęcia „edukacji szkolnej i uniwersyteckiej” w rozumieniu systemu podatku VAT nie ograniczają się jedynie do nauczania, które kończy się egzaminami w celu uzyskania danych kwalifikacji, lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia w celu wykonywania danego zawodu, ale obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w szkołach lub na uniwersytetach w celu poszerzenia wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, iż działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego.

Tym samym, jednym z wyznaczników przesądzających o zastosowaniu przedmiotowego zwolnienia, w świetle wskazanego orzeczenia Trybunału, jest brak charakteru rekreacyjnego usług edukacji.

Należy zaznaczyć, że jak wynika z opisu sprawy, Dom Wczasów Dziecięcych jest całoroczną, całodobową placówką oświatową, zapewniającą opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Dom Wczasów prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego jako placówka nieferyjna, tzn. prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne. W ramach tego Wnioskodawca zapewnia zakwaterowanie i wyżywienie oraz opiekę pedagogiczną, w tym zajęcia lekcyjne, edukacyjne i wychowawcze, a także opiekę w porze nocnej sprawowaną w sposób zapewniający nadzór nad wychowankami oraz ich bezpieczeństwem. Dom Wczasów prowadzi działalność dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, z wyjątkiem szkół policealnych, poprzez realizację turnusów pobytowych i innych form zalecanych dla placówek oświatowych. We wniosku wskazano również, że wychowankowie przebywający w placówce spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez kontynuowanie nauki w Domu Wczasów. Zajęcia z wychowankami prowadzą nauczyciele – wychowawcy, zatrudnieni w Domu Wczasów lub zatrudnieni przez organ organizujący turnus. Praca z wychowankami polega na realizacji przyjętego i zatwierdzonego programu wychowawczo-profilaktycznego, określającego system działań edukacyjnych, wychowawczo-opiekuńczych, zdrowotnych i rekreacyjnych. Wszystkie działania ukierunkowane są na promocję zdrowia.

Ponadto, jak wskazał Zainteresowany, celem nadrzędnym pobytu wychowanka w Placówce jest edukacja. Dom Wczasów w okresie ferii zimowych oraz wakacji organizuje pobyty dla dzieci na podstawie stałego zatwierdzonego programu oraz w uzgodnieniu z organem prowadzącym. Edukacyjno-wychowawczy program podczas wakacji i ferii jest rozszerzony o dodatkowe zajęcia edukacyjne i realizuje umiejętności kluczowe opisane w podstawie programowej. Podczas pobytu w Domu Wczasów równolegle realizowany jest w każdym przypadku program edukacyjno-wychowawczy Domu Wczasów, poprzez zajęcia stałe dla wychowanków organizowane rzez Wnioskodawcę zgodnie ze statutem. W ramach własnych działań edukacyjnych i wychowawczych, w Domu Wczasów realizowana jest, na wniosek organizatora pobytu, edukacja ekologiczna, edukacja regionalna, krajoznawczo-turystyczna, terapia pedagogiczna, edukacja społeczna, profilaktyka uzależnień, profilaktyka agresji i przemocy, edukacja medialna. Elementem edukacji jest kształcenie, które ze względu na miejsce odbywania kształcenia w ośrodku Wnioskodawcy można określić jako kształcenie pozaszkolne (równoległe) – jest to działalność dydaktyczno-wychowawcza prowadzona poprzez instytucje kulturalne, placówki oświatowe, organizacje i stowarzyszenia skierowana na dzieci i młodzież. Jak twierdzi Zainteresowany, wychowankowie Placówki realizują element edukacji jakim jest kształcenie pozaszkolne również podczas ferii, wakacji i przerw świątecznych, gdyż programy edukacyjne, wychowawcze oraz profilaktyczne realizują cele kształcenia stwarzające warunki rozwoju zainteresowań, zdolności i uzdolnień, poszerzania wiedzy, doskonalenia sprawności nabytych w szkole oraz godziwego spędzania czasu wolnego przez dzieci i młodzież.

Jak wskazał Wnioskodawca, wszystkie świadczone przez Placówkę usługi stanowią usługi w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży, które wykonywane są w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, w tym zgodnie z § 68-74 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Dom Wczasów organizując turnusy w trakcie wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Turnusy podczas wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych organizowane są na rzecz uczniów, którzy mieszkają w placówce Wnioskodawcy podczas pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Wnioskodawca organizując turnusy, wakacje, ferie zimowe oraz przerwy świąteczne wypełnia wymogi wynikające z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r., poz. 452). Wszystkie świadczone przez placówkę usługi, jak podał Wnioskodawca, stanowią usługi w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży, które wykonywane są w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, w tym zgodnie z § 68-74 rozporządzenia MEN (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606). Zatem, należy stwierdzić, że jeżeli głównym celem pobytu wychowanków w DWD zarówno w trakcie roku szkolnego, jak w trakcie wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych jest/będzie edukacja oraz wychowanie, a nie sam wypoczynek (rekreacja, turystyka), to świadczone przez Wnioskodawcę w tym okresie usługi należy uznać za usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Ponadto, z uwagi na fakt, że jak wynika z wniosku, Dom Wczasów Dziecięcych działa jako jednostka objęta systemem oświaty – odnośnie organizowanych przez niego pobytów w placówce, zostaje spełniona również druga przesłanka warunkująca korzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

W konsekwencji, usługi w zakresie pobytu zorganizowanych grup dzieci i młodzieży podczas wakacji, ferii zimowych i przerw świątecznych, w ramach którego realizowany jest stały program edukacyjno-wychowawczy Domu Wczasów mogą/będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać jako prawidłowe.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy (w szczególności, gdyby przedmiotowe usługi w istocie stanowiły usługi turystyki i rekreacji), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj