Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.565.2017.2.SS
z 12 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2017 r. (data wpływu 23 listopada 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2018 r. (data wpływu 29 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy organizowane pobyty dzieci i młodzieży w trakcie trwania roku szkolnego mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy organizowane pobyty dzieci i młodzieży w trakcie trwania roku szkolnego mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Wniosek uzupełniono w dniu 29 stycznia 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dom Wczasów (…) jest placówką niepubliczną. Pełna nazwa brzmi: (…) Sp. z o.o. (…), dalej zwanym „Domem Wczasów”.

Organem prowadzącym jest Spółka z o.o. Ośrodek Wczasów.

Organem nadzoru pedagogicznego jest Kuratorium Oświaty (…).

Dom Wczasów jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Dom Wczasów jest całoroczną, całodobową placówką oświatową, zapewniającą opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, działającą na podstawie art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59).

Placówka posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Powiatu – zaświadczenie z dnia 29 września 2010 r.

Zgodnie z § 74 rozp. MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606), Dom Wczasów prowadzi działalność przez cały rok kalendarzowy jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.

Dom Wczasów prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego jako placówka nieferyjna, tzn. prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.

Dom Wczasów pracuje przez cały rok przez wszystkie dni tygodnia z uwzględnieniem przerw międzyturnusowych, przez całą dobę w cyklu dostosowanym do specyficznych potrzeb wychowanków.

Działalność jednostki została sklasyfikowana w 2010 r. przez Urząd Statystyczny w grupowaniu: PKWiU 55.20.19.0 „Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi”.

Placówka nie jest wpisana do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Organizatorami wypoczynku w Ośrodku są zgodnie z & 39 statutu:

  1. szkoły lub placówki,
  2. przedsiębiorcy wpisany do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 187),
  3. inna niż powyżej osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, organizująca wypoczynek w celu niezarobkowym,
  4. inna niż powyżej osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, organizująca wypoczynek w celu zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.

Zgodnie z § 68 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606) w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

Dom Wczasów jest placówką przeznaczoną do okresowego pobytu dzieci i młodzieży w celu wspierania ich fizycznego i psychicznego rozwoju oraz wzmocnienia ogólnej kondycji psychofizycznej i kształtowania zachowań prozdrowotnych, z wykorzystaniem lokalnych warunków klimatycznych.

Dom Wczasów zapewnia opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. W ramach tego Wnioskodawca zapewnia zakwaterowanie i wyżywienie oraz opiekę pedagogiczną, w tym zajęcia lekcyjne, edukacyjne i wychowawcze oraz opiekę w porze nocnej sprawowaną w sposób zapewniający nadzór nad wychowankami oraz ich bezpieczeństwem. Dom Wczasów prowadzi działalność dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, z wyjątkiem szkół policealnych, poprzez realizację: kolonii letnich, zimowisk, obozów młodzieżowych, „zielonych szkół”, wycieczek szkolnych i innych form zalecanych dla placówek oświatowych.

Dom Wczasów zapewnia w trakcie pobytu:

  • warunki bytowe i organizacyjne sprzyjające poprawie zdrowia i regeneracji sił,
  • realizację programów promujących zdrowie,
  • zależnie od potrzeb zajęcia dydaktyczne, profilaktyczne i wychowawcze,
  • opiekę wychowawczą.

Zgodnie z § 69 rozp. MEN (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606):

Do zadań Domu Wczasów w szczególności należy:

  1. organizowanie zajęć edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i specjalistycznych;
  2. organizowanie zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków;
  3. organizowanie aktywnych form wypoczynku.

Wychowankowie przebywający w Domu Wczasów spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez uczęszczanie do szkoły funkcjonującej w Domu Wczasów lub do szkoły spoza Domu Wczasów – tj. do Zespołu Szkół z Oddziałami Integracyjnymi, (umowa, z dnia 25.09.2010 r.; Aneks z dnia 01.09.2017 r.).

W szkole prowadzone są zajęcia dydaktyczne według programu i wskazań szkoły, do której uczęszczają wychowankowie. O formie i zakresie nauki decyduje szkoła macierzysta, z której przyjeżdżają dzieci; szkoła ta może zrezygnować z zajęć dydaktycznych na rzecz proponowanych zajęć edukacyjnych i wychowawczych realizowanych przez placówkę.

Program nauczania przedmiotów: plastyka, muzyka, sztuka, technika i wychowanie fizyczne realizowany jest w formie zajęć pozalekcyjnych.

W ramach ww. zadań placówka zapewnia program zajęć zgodnie z programem edukacyjnym, wychowawczym i profilaktycznym opracowany na podstawie przepisów oświatowych oraz zatwierdzony przez Wnioskodawcę, a w ciągu trwania zajęć dydaktycznych również naukę zgodnie z uzgodnieniami z macierzystą szkołą wychowanka.

Po zakończeniu pobytu wychowanka w Domu Wczasów, dyrektor Domu Wczasów przekazuje pisemną informację o bieżących ocenach uzyskanych przez wychowanka oraz jego zachowaniu dyrektorowi szkoły macierzystej wychowanka oraz rodzicom.

Placówka posiada własną bazę lokalową w postaci budynku. Posiada miejsca noclegowe, własną infrastrukturę gastronomiczną, stołówkę, sale lekcyjne, sale ogólnego użytku (świetlica, sala tenisa stołowego, izolatka itp.).

Placówka zatrudnia własnych pracowników administracji, obsługi, nauczycieli na podstawie umów o pracę oraz umów zlecenia.

Każdy z korzystających staje się wychowankiem placówki i jest wpisywany na listę wychowanków oraz do ewidencji wychowanków w Systemie Informacji Oświatowej tzw. „SIO”. Wychowankowie przebywający w placówce spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez kontynuowanie nauki w Domu Wczasów. Zajęcia z wychowankami prowadzą nauczyciele – wychowawcy, zatrudnieni w Domu Wczasów lub zatrudnieni przez organ organizujący turnus.

Praca z wychowankami polega na realizacji przyjętego i zatwierdzonego programu wychowawczo-profilaktycznego, określającego system działań edukacyjnych, wychowawczo-opiekuńczych, zdrowotnych i rekreacyjnych. Wszystkie działania ukierunkowane są na promocję zdrowia.

Dom Wczasów w okresie ferii zimowych oraz wakacji organizuje pobyty dla dzieci na podstawie stałego zatwierdzonego programu oraz w uzgodnieniu z organem prowadzącym. Edukacyjno-wychowawczy program podczas wakacji i ferii jest rozszerzony o dodatkowe zajęcia edukacyjne i realizuje umiejętności kluczowe opisane w podstawie programowej.

W Domu Wczasów prowadzone są zajęcia dydaktyczne według programu i wskazań szkoły, do której uczęszczają wychowankowie. O formie i zakresie nauki decyduje szkoła macierzysta, z której przyjeżdżają dzieci. Szkoła, z której przyjeżdżają dzieci może zrezygnować z zajęć dydaktycznych na rzecz promowania zajęć edukacyjnych realizowanych przez Dom Wczasów.

W ramach działań edukacyjnych własnych, ujętych w programach wychowawczych i planach Domu Wczasów, realizowana jest edukacja ekologiczna, edukacja regionalna, krajoznawczo-turystyczna, terapia pedagogiczna, edukacja społeczna, profilaktyka uzależnień, profilaktyka agresji i przemocy, edukacja medialna.

Dom Wczasów prowadzi dokumentację dotyczącą pobytu wychowanków, a w szczególności:

  1. księgę wychowanków;
  2. dzienniki lekcyjne;
  3. dzienniki zajęć specjalistycznych;
  4. dokumentację osobistą wychowanka

oraz

  1. teczkę skierowań wraz z listą imienną organizatora grupy;
  2. ewidencję pobytów grup wychowawczych zawierającą nazwę operatora grupy oraz liczbę wychowanków;
  3. książkę meldunkową dla innych osób przebywających w placówce.

Organizację pracy z wychowankami określają:

  1. Plan pracy;
  2. Programy własne działań edukacyjno-wychowawczych;
  3. Rozkład dnia i zajęć;
  4. Terminarz turnusów;
  5. Regulamin pobytu.

Z punktu widzenia jednostek rezerwujących, czy organizacji roku szkolnego, można pobyty wychowanków podzielić na następujące typy:

  1. Pierwszy rodzaj działalności to turnusy organizowane dla uczniów w trakcie trwania zajęć dydaktycznych w roku szkolnym. Turnusy są z reguły 5-dniowe od poniedziałku do piątku, ale zdarzają się turnusy dłuższe, obejmujące również weekendy. Uczniowie zazwyczaj przyjeżdżają wraz z nauczycielami delegowanymi przez dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły kieruje uczniów do DW w sposób bezpośredni lub za pośrednictwem Fundacji, Stowarzyszenia, bądź innych podmiotów do tego upoważnionych. Umowę na pobyt dzieci podpisuje dyrektor szkoły lub Fundacja, Stowarzyszenie lub inny podmiot, któremu dyrektor szkoły zlecił organizację wyjazdu do placówki. Kierownik „zielonej szkoły”, któremu zadanie powierza dyrektor macierzystej szkoły, wspólnie z zastępcą dyrektora ds. pedagogicznych Ośrodka, opracowuje harmonogram i program zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Sporządza listę uczestników oraz opiekunów – wychowawców. Nauczyciele przyjezdni realizują w placówce swój tygodniowy przydział zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych z macierzystej szkoły. Wychowankowie odbywają zajęcia lekcyjne zgodnie z programem macierzystej szkoły oraz dodatkowe zajęcia zgodnie z przyjętym i zatwierdzonym programem wychowawczo-profilaktycznym DW, określającym system działań edukacyjnych, wychowawczo-opiekuńczych, zdrowotnych i rekreacyjnych. Wszystkie działania ukierunkowane są na promocję zdrowia. Koszty wyżywienia oraz zakwaterowania ponoszą rodzice dzieci. Uczniowie są wpisywani do księgi wychowanków, do systemu „SIO” i na zakończenie turnusu otrzymują informację o uzyskanych ocenach, zachowaniu i kondycji psychofizycznej w formie oceny opisowej zgodnie z § 28 Statutu DW.
  2. Drugi typ pobytów polega na tym, że w dni wolne od zajęć dydaktycznych (wakacje, ferie zimowe, przerwy świąteczne itp.) przyjmowane są grupy zorganizowane wraz z kadrą pedagogiczną. Wśród przyjeżdżających nauczycieli, instruktorów – jest kierownik, na którym spoczywa współodpowiedzialność za program pobytu i organizację. Równolegle realizowany jest w każdym przypadku program edukacyjno-wychowawczy Domu Wczasów, zajęcia stałe dla wychowanków organizowane przez Wnioskodawcę zgodnie ze statutem.
    W ramach własnych działań edukacyjnych i wychowawczych w Domu Wczasów realizowana jest, na wniosek organizatora wypoczynku, edukacja ekologiczna, edukacja regionalna, krajoznawczo-turystyczna, terapia pedagogiczna, edukacja społeczna, profilaktyka uzależnień, profilaktyka agresji i przemocy, edukacja medialna.
    Dom Wczasów w okresie ferii zimowych oraz wakacji organizuje pobyty wypoczynkowe dla dzieci na podstawie stałego zatwierdzonego programu oraz w uzgodnieniu z organem prowadzącym. Edukacyjno-wychowawczy program podczas wakacji i ferii jest rozszerzony o dodatkowe zajęcia edukacyjne i realizuje umiejętności kluczowe opisane w podstawie programowej.
    Kierownik grupy otrzymuje stały program edukacyjno-wychowawczy DW, który zawiera zatwierdzone do realizacji treści dydaktyczne i wychowawcze. Po zapoznaniu się ze szczegółami programu zostaje on dostosowany do potrzeb grupy (do wieku i potrzeb wychowanków). Wersja ostateczna programu wraz ze szczegółami zajęć i forma ich realizacji jest zatwierdzana przez z-ce dyrektora DW i jest realizowana podczas pobytu grupy.
    Ta forma pobytu zgłaszana jest przez organizatora (szkołę, fundację, stowarzyszenie itp.) czyli przyjeżdżającą grupę do kuratorium oświaty. Ze strony placówki zapewniane jest przyjeżdżającym: wyżywienie i zakwaterowanie, korzystanie z pomocy dydaktycznych, materiałów do zajęć, obiektów oraz udział w zajęciach stałych (zgodnie z programem edukacyjno-wychowawczym placówki), prowadzonych przez nauczycieli, wychowawców Wnioskodawcy. Dzieci przebywające w tym czasie w placówce stają się wychowankami placówki, wpisywane są do księgi wychowanków oraz systemu „SIO” i na zakończenie pobytu wychowanka w Domu Wczasów, dyrektor przekazuje pisemną informację o zachowaniu i kondycji psychofizycznej wychowanka. Turnusy te organizowane są na podstawie rozporządzenia o placówkach z uwzględnieniem przepisów o wypoczynku i zgłaszane przez Organizatorów zgodnie z:
    1. ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943, z późn. zm.),
    2. rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r., poz. 452).

W piśmie z dnia 24 stycznia 2018 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca – w odpowiedzi na pytania sformułowane przez tut. Organ – doprecyzował opisany stan faktyczny o następujące informacje:

  1. Czy w odniesieniu do turnusów (organizowanych dla uczniów w trakcie trwania zajęć dydaktycznych w roku szkolnym), wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych Wnioskodawca działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty?
    Odp.
    Wnioskodawca działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Dom Wczasów jest całoroczną, całodobową placówką oświatową, zapewniającą opiekę wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, działającą na podstawie art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59) oraz zgodnie z § 58 oraz paragrafami od 68 do 74 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606) w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, Organem nadzoru pedagogicznego jest Kuratorium Oświaty w. Placówka posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Powiatu – zaświadczenie z dnia 29 września 2010 r.
  2. Czy świadczone usługi, polegające na organizacji turnusów, wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych, można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.)?
    Odp.
    Tak, Wnioskodawca działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.
    DW organizując usługi turnusów, wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych realizuje zadania wynikające z § 69 i § 73 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606) w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
  3. Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi opisane we wniosku stanowią usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty? Jeśli tak, to należy podać, z jakich konkretnie przepisów (artykuł, ustęp, paragraf) i jakich ustaw wynikają te formy i zasady; jeśli nie wszystkie, to należy podać które tak, a które nie?
    Odp.
    Wszystkie świadczone przez Wnioskodawcę usługi opisane we wniosku wynikają z paragrafów od § 68 do § 74. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606), które we wskazanych poniżej paragrafach reguluje formę i zasady organizacji zajęć dla dzieci i młodzieży w domu wczasów dziecięcych.
    • w zakresie szczegółowej charakterystyki placówki zastosowanie ma:
      § 68. 1. Dom Wczasów jest placówką przeznaczoną do okresowego pobytu dzieci i młodzieży w celu wspierania ich fizycznego i psychicznego rozwoju oraz wzmocnienia ogólnej kondycji psychofizycznej i kształtowania zachowań prozdrowotnych, z wykorzystaniem lokalnych warunków klimatycznych.
      2. Dom Wczasów prowadzi działalność dla uczniów szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, dla dzieci i młodzieży, z wyjątkiem szkół policealnych.
    • w zakresie określenia formy organizacyjnej zastosowanie ma:
      § 72. 1. Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami w Domu Wczasów jest grupa wychowawcza.
      w zakresie szczegółowej charakterystyki zadań (zakresu, tematyki i form) realizowanych przez placówkę zastosowanie ma:
      § 69. Do zadań Domu Wczasów w szczególności należy:
      1. organizowanie zajęć edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i specjalistycznych;
      2. organizowanie zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków;
      3. organizowanie aktywnych form wypoczynku.
    Ponadto, przed rozpoczęciem każdego roku szkolnego Minister Edukacji Narodowej ustala i publikuje podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w danym roku.
    Elementy tych wytycznych są włączane do programu realizowanego przez cały rok w placówce Wnioskodawcy, w zakresie niezbędnym do realizacji tych zadań.
    Praca z wychowankami polega na realizacji przyjętego i zatwierdzonego programu wychowawczo-profilaktycznego określającego system działań edukacyjnych, wychowawczo-opiekuńczych, zdrowotnych i rekreacyjnych. Wszystkie działania ukierunkowane są na promocję zdrowia.
  4. Czy turnusy, wakacje, ferie zimowe oraz przerwy świąteczne organizowane są wyłącznie na rzecz uczniów, którzy mieszkają w ww. placówce podczas pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, czy również na rzecz innych dzieci i młodzieży? Jeśli również na rzecz innych dzieci i młodzieży, to należy wskazać jakich?
    Odp.
    Turnusy, wakacje, ferie zimowe oraz przerwy świąteczne organizowane są wyłącznie na rzecz uczniów, którzy mieszkają w placówce Wnioskodawcy podczas pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Każdy z korzystających staje się wychowankiem placówki, jest wpisywany na listę wychowanków oraz do ewidencji wychowanków w Systemie Informacji Oświatowej tzw. „SIO”.
  5. Czy celem przyjazdu wychowanków do placówki Wnioskodawcy, w odniesieniu do organizowanych turnusów, wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych jest edukacja, tj. pobieranie nauki poza miejscem stałego zamieszkania, czy też celem przyjazdu jest wypoczynek i rekreacja?
    Odp.
    Dom Wczasów w odniesieniu do organizowanych turnusów, ferii zimowych, wakacji i przerw świątecznych organizuje pobyty dla dzieci na podstawie stałego zatwierdzonego programu realizowanego przez cały rok kalendarzowy oraz w uzgodnieniu z organem prowadzącym. Edukacyjno-wychowawczy program podczas wakacji i ferii jest rozszerzony o dodatkowe zajęcia edukacyjne i realizuje umiejętności kluczowe opisane w podstawie programowej.
    Realizowany w każdym przypadku program edukacyjno-wychowawczy Domu Wczasów, zawiera zajęcia stałe dla wychowanków organizowane przez Wnioskodawcę zgodnie ze statutem.
    W ramach własnych działań edukacyjnych i wychowawczych, w Domu Wczasów realizowana jest edukacja ekologiczna, edukacja regionalna, krajoznawczo-turystyczna, terapia pedagogiczna, edukacja społeczna, profilaktyka uzależnień, profilaktyka agresji i przemocy, edukacja medialna. Elementem edukacji jest kształcenie, które ze względu na miejsce odbywania kształcenia w ośrodku Wnioskodawcy można określić jako kształcenie pozaszkolne (równoległe) – jest to działalność dydaktyczno-wychowawcza prowadzona poprzez instytucje kulturalne, placówki oświatowe, organizacje i stowarzyszenia skierowana na dzieci i młodzież, stwarzająca warunki rozwoju zainteresowań, zdolności i uzdolnień, poszerzania wiedzy, doskonalenia sprawności nabytych w szkole oraz godziwego spędzania czasu wolnego. Dzięki atrakcyjnym treściom i sposobom działania zaspokajającym zróżnicowane potrzeby dzieci i młodzieży, elastyczności form i metod, swoistej żywiołowości, mają niejednokrotnie silniejszy wpływ na dzieci i młodzież.
    W świetle definicji przytoczonej powyżej, wychowankowie Placówki realizują element edukacji jakim jest kształcenie pozaszkolne również podczas ferii, wakacji i przerw świątecznych, gdyż programy edukacyjne, wychowawcze oraz profilaktyczne realizują cele kształcenia stwarzającą warunki rozwoju zainteresowań, zdolności i uzdolnień, poszerzania wiedzy, doskonalenia sprawności nabytych w szkole oraz godziwego spędzania czasu wolnego przez dzieci i młodzież.
  6. Czy Zainteresowany ponosząc koszty m.in.: zakwaterowania, wyżywienia, organizacji aktywnych form wypoczynku, nabywa w całości te usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników turnusów, wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych?
    Odp.
    Placówka posiada własną bazę lokalową w postaci budynku. Posiada miejsca noclegowe, własną infrastrukturę gastronomiczną, stołówkę, sale lekcyjne, sale ogólnego użytku (świetlica, sala tenisa stołowego, izolatka itp.).
    Placówka zatrudnia własnych pracowników administracji, obsługi, nauczycieli na podstawie umów o pracę oraz umów zlecenia. Wnioskodawca nabywa również od firm zewnętrznych usługi dla bezpośredniej korzyści wychowanków (usługi medyczne, organizacja dyskotek na sprzęcie i w sali Wnioskodawcy).
  7. Czy poza wymienionymi w opisie sprawy usługami dzieci są objęte opieką wychowawczą, którą sprawuje wykwalifikowana kadra, posiadająca stosowne uprawnienia?
    Odp.
    Dom Wczasów zapewnia opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. W ramach tego Wnioskodawca zapewnia zakwaterowanie i wyżywienie oraz opiekę pedagogiczną, w tym zajęcia lekcyjne, edukacyjne i wychowawcze oraz opiekę w porze nocnej sprawowaną w sposób zapewniający nadzór nad wychowankami oraz ich bezpieczeństwem. Kadra pedagogiczna prowadząca zajęcia edukacyjne, wychowawcze i profilaktyczne oraz opiekunowie nocni posiadają stosowne uprawnienia i pełne kwalifikacje pedagogiczne.
  8. Czy Wnioskodawca organizując turnusy, wakacje, ferie zimowe oraz przerwy świąteczne wypełnia wymogi wynikające z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r., poz. 452)?
    Odp.
    Wnioskodawca organizując turnusy, wakacje, ferie zimowe oraz przerwy świąteczne wypełnia wymogi wynikające z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r., poz. 452).
    Zgodnie z § 2 ust. 5 pkt 1 ww. rozporządzenia, Zainteresowany posiada opinię właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, potwierdzającej spełnianie przez obiekt lub teren wymagań ochrony przeciwpożarowej. Skan dokumentu umieszczony jest na stronie internetowej Ośrodka Wnioskodawcy.
  9. Czy uczestnicy turnusów, wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych są wychowankami Wnioskodawcy, z którymi prowadzi on stałe zajęcia lub w jakiejkolwiek formie (jakiej?) czasie (jakim?) zrzesza uczestników turnusów, wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych?
    Odp.
    Każdy z korzystających staje się wychowankiem placówki i jest wpisywany na listę wychowanków oraz do ewidencji wychowanków w Systemie Informacji Oświatowej tzw. „SIO”.
    W okresie pobytu wychowanka w Domu Wczasów realizowane są zajęcia zgodnie z § 69 rozporządzenia Ministra edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606).
    Praca z wychowankami polega na realizacji przyjętego i zatwierdzonego programu wychowawczo-profilaktycznego określającego system działań edukacyjnych, wychowawczo-opiekuńczych, zdrowotnych i rekreacyjnych. Wszystkie działania ukierunkowane są na promocję zdrowia. Dom Wczasów w okresie ferii zimowych oraz wakacji organizuje pobyty dla dzieci na podstawie stałego zatwierdzonego programu realizowanego przez cały rok kalendarzowy oraz w uzgodnieniu z organem prowadzącym. Edukacyjno-wychowawczy program podczas wakacji i ferii jest rozszerzony o dodatkowe zajęcia edukacyjne i realizuje umiejętności kluczowe opisane w podstawie programowej.
    W ramach działań edukacyjnych własnych, ujętych w programach wychowawczych i planach Domu Wczasów, realizowana jest edukacja ekologiczna, edukacja regionalna, krajoznawczo-turystyczna, terapia pedagogiczna, edukacja społeczna, profilaktyka uzależnień, profilaktyka agresji i przemocy, edukacja medialna.
    Formy pracy z wychowankami to: praca indywidualna, zbiorowa lub grupowa.
    Metody pracy najczęściej stosowane w pracy z wychowankami to:
    1. metody asymilacji wiedzy,
    2. metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (Problemowa),
    3. metody praktyczne,
    4. metody waloryzacyjne,
    5. metody aktywizujące.
    Czas trwania poszczególnych zajęć tematycznych uzależniony jest od ich rodzaju. Poszczególne zajęcia tematyczne trwają ok. 2 godz. – jeden blok (np. zajęcia profilaktyczne, plastyczne, informatyczne).
    Zajęcia z edukacji regionalnej w zależności od rodzaju zajęć to np.: 1 godzina prelekcji, 4-godzinna lub całodzienna wycieczka z zajęciami z edukacji regionalnej przyrodniczej.
    Szczegółowy plan zajęć ustalany jest z kierownikiem grupy, który otrzymuje stały program edukacyjno-wychowawczy DW, który zawiera zatwierdzone do realizacji treści dydaktyczne i wychowawcze. Po zapoznaniu się ze szczegółami programu zostaje on dostosowany do potrzeb grupy (do wieku i potrzeb wychowanków). Wersja ostateczna programu wraz ze szczegółami zajęć i formą ich realizacji oraz czasem trwania jest zatwierdzana przez z-cę dyrektora ds. pedagogicznych DW i jest realizowana podczas pobytu grupy.
    Dodatkowo prowadzone są indywidualne konsultacje w ramach terapii pedagogicznej i pomocy psychologicznej. Czas takich zajęć z dziećmi uzależniony jest od ich indywidualnych potrzeb i może trwać od ok. 1 godziny do 3 godzin.
    Ponadto, wychowankowie wspólnie aktywnie uczestniczą w zabawach, dyskotekach, karaoke, ogniskach i grach sportowych.
  10. Czy świadcząc usługi turnusów, wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych, o których mowa we wniosku, Zainteresowany:
    1. działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,
    2. nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty?
    Odp.
    Zainteresowany świadcząc usługi dla wychowanków działa we własnym imieniu i na własny rachunek (placówka posiada własną bazę lokalową w postaci budynku, posiada miejsca noclegowe, własną infrastrukturę gastronomiczną, stołówkę, sale lekcyjne, sale ogólnego użytku takie jak: świetlica, sala tenisa stołowego, izolatka itp., placówka zatrudnia własnych pracowników administracji, obsługi, nauczycieli na podstawie umów o pracę oraz umów zlecenia), jak również nabywa od firm zewnętrznych usługi dla bezpośredniej korzyści wychowanków (usługi medyczne, organizacja dyskotek na sprzęcie i w sali Wnioskodawcy).
  11. Skoro, jak wynika z wniosku w ramach świadczonych ww. usług, Wnioskodawca zapewnia zakwaterowanie, wyżywienie, opiekę wychowawczą, zajęcia edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze i specjalistyczne, to czy stanowią one usługi kompleksowe – jeśli tak, to czy usługi te nabywane są od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników turnusów, wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych?
    Odp.
    Wnioskodawca organizując usługi turnusów, wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych realizuje zadania wynikające 68-74 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606) w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Realizacja tych zadań odbywa się w sposób kompleksowy w oparciu o własną bazę lokalową w postaci budynku, własne miejsca noclegowe, własną infrastrukturę gastronomiczną, stołówkę, sale lekcyjne, sale ogólnego użytku takie jak: świetlica, sala tenisa stołowego, izolatka itp., własnych pracowników administracji, obsługi, nauczycieli zatrudnionych na podstawie umów o pracę oraz umów zlecenia), jak również nabywa od firm zewnętrznych usługi dla bezpośredniej korzyści wychowanków (usługi medyczne, organizacja dyskotek na sprzęcie w sali Wnioskodawcy).
  12. Czy Zainteresowany prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, z uwzględnieniem kwot wydatkowanych na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników turnusów, wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych oraz czy posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty?
    Odp.
    Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji, o której w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT.
  13. Czy usługi wyżywienia są świadczone bezpośrednio przez Wnioskodawcę, tzn. przez pracowników zatrudnionych przez Zainteresowanego, czy są zlecane innemu podmiotowi?
    Odp.
    Usługi wyżywienia świadczone są przez pracowników zatrudnionych przez Zainteresowanego na postawie umów o pracę i umów zleceń.
  14. Czy usługi wyżywienia i zakwaterowania są ściśle związane z usługą organizacji turnusów, wakacji, ferii zimowych oraz przerw świątecznych?
    1. czy towary te i usługi są niezbędne do wykonania usługi podstawowej i na czym ta niezbędność polega?
    2. czy ich głównym celem jest osiągnięcie dochodu przez Wnioskodawcę, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia?
    Odp.
    Usługi noclegu i wyżywienia są związane z realizacją przez Dom Wczasów przepisu § 71 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606) w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, który zobowiązuje Dom Wczasów do zapewnienia wychowankom całodobowej opieki.
    Wysokość opłat jakie ponoszą rodzice za pobyt dziecka w Domu Wczasów określa § 78 ust. 3-5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606) w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Celem tych opłat jest częściowe pokrycie kosztów ponoszonych przez placówkę, na zapewnienie wyżywienia i zakwaterowania wychowanków w Domu Wczasów.
  15. Z kim Zainteresowany zawiera umowy dotyczące świadczonych usług? Czy umowa dotycząca świadczonych usług jest zawierana bezpośrednio z rodzicami dzieci i młodzieży uczestniczących w turnusach, wakacjach, feriach zimowych oraz przerwach świątecznych?
    Odp.
    Zgodnie ze statutem placówki § 39 ust. 3 pkt 1-4.
    W zawieranych przez Ośrodek umowach na organizację turnusów stroną umowy są:
    1. szkoły podstawowe i gimnazja,
    2. domy dziecka,
    3. stowarzyszenia,
    4. fundacje,
    5. kluby sportowe,
    6. domy kultury,
    7. szkoły językowe,
    8. biura turystyki szkolnej,
    9. parafie,
    10. Caritas.
  16. Czy stołówka prowadzona jest przez Wnioskodawcę na zasadach wskazanych w art. 106 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59, z późn. zm.)?
    Odp.
    Stołówka w Ośrodku prowadzona jest na zasadach wskazanych w art. 106 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59, z późn. zm.).
    Ponadto, do zasad jej działania i odpłatności za posiłki w stołówce zastosowanie ma § 78 ust. 3 punkty od 1 do 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606).
  17. Pod jakim symbolem – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) – sklasyfikowano wszystkie opisane we wniosku usługi? Dla każdej z usług należy wskazać symbol PKWiU odrębnie.
    Odp.
    Działalność placówki została sklasyfikowana w 2010 r. przez Urząd Statystyczny w Łodzi zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) w grupowaniu: PKWIU 55.20.19.0 „Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi”.
    Jednocześnie, w związku z par. 2 powołanego wyżej rozporządzenia według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844, z późn. zm.), ww. usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 55.23.11-00.00 „Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy organizowane pobyty dzieci i młodzieży w trakcie trwania roku szkolnego mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. „a” ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.)? (oznaczone we wniosku nr 1).

Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy obowiązującego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. „a” ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnił od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Powołane wyżej przepisy ustawy o VAT przewidują zatem zwolnienie od podatku VAT m.in. dla usług w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Przy czym należy zwrócić uwagę, że w przypadku spełnienia określonych przepisami warunków, ze zwolnienia od podatku korzysta również dostawa towarów, bądź świadczenie usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołane powyżej przepisy wskazują, że Dom Wczasów może skorzystać z ww. zwolnienia w odniesieniu do wszystkich opisanych powyżej form działalności (pkt 1-2).

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, realizującym swoją działalność przez organizowanie okresowego pobytu dzieci i młodzieży, w tym przez organizowanie zajęć edukacyjnych, rekreacyjnych, turystycznych, wychowawczych oraz świadczenia usług dodatkowych ściśle z ww. usługami związanymi w tym zapewnienie warunków socjalno-bytowych.

Wnioskodawca realizuje swoje zadania wynikające z § 68 do 74 rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606). Zgodnie z § 74 rozporządzenia MEN Wnioskodawca jest placówką oświatową, która prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego i w której nie przewidziano ferii szkolnych. Zgodnie z § 70 rozporządzenia jw., wychowankowie mogą przebywać w placówce nie dłużej niż 12 tygodni i Wnioskodawca spełnia ten warunek co do wychowanków. Wnioskodawca jest placówką oświatową i nie świadczy usług turystycznych w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, ponieważ zgodnie z art. 83a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, prowadzenie szkoły lub placówki nie jest działalnością gospodarczą. Wnioskodawca świadcząc usługi na rzecz wychowanków działa we własnym imieniu i na własny rachunek (posiada własną kadrę pedagogiczną i pracowników administracyjno-obsługowych). Realizacja zadań określonych w § 68 do 74 rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. odbywa się w sposób kompleksowy w oparciu o własnych pracowników i bazy lokalowej Wnioskodawcy, jak również przez sporadyczny zakup usług firm zewnętrznych dla bezpośredniej korzyści wychowanków i prawidłowej realizacji zadań placówki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Zauważyć należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z tym, usługa podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Ponadto, wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, że w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2017 r. – zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej , w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59),
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (ust. 17a ww. przepisu).

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że powyższe zwolnienia uregulowane zostały w ustawie o podatku od towarów i usług wskutek implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/WE.

W myśl art. 132 ust. 1 lit. h oraz lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11.12.2006, Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE, państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie; państwa członkowskie zwalniają także kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Z kolei zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 8 obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2015 r., poz. 736, z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

Z analizy powyższego przepisu wynika również, że ze zwolnienia od podatku korzystają także usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą o systemie oświaty, o ile są świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

W tym miejscu należy przytoczyć przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ww. ustawy, system oświaty obejmuje placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

Natomiast w myśl § 58 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606), zwanego dalej „rozporządzeniem”, placówkami zapewniającymi opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania są bursy i domy wczasów dziecięcych.

Dom wczasów dziecięcych jest placówką przeznaczoną do okresowego pobytu dzieci i młodzieży w celu wspierania ich fizycznego i psychicznego rozwoju oraz wzmocnienia ogólnej kondycji psychofizycznej i kształtowania zachowań prozdrowotnych, z wykorzystaniem lokalnych warunków klimatycznych. Dom wczasów dziecięcych prowadzi działalność dla uczniów szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, dla dzieci i młodzieży, z wyjątkiem szkół policealnych (§ 68 ust. 1 i 2 rozporządzenia).

Do zadań domu wczasów dziecięcych – stosownie do § 69 rozporządzenia – w szczególności należy:

  1. organizowanie zajęć edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i specjalistycznych;
  2. organizowanie zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków;
  3. organizowanie aktywnych form wypoczynku.

Okres pobytu wychowanka w domu wczasów dziecięcych nie powinien przekraczać 12 tygodni (§ 70 rozporządzenia).

Jak stanowi § 71 ust. 1 rozporządzenia, dom wczasów dziecięcych zapewnia wychowankom całodobową opiekę.

Zgodnie z § 72 ust. 1 rozporządzenia, podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami w domu wczasów dziecięcych jest grupa wychowawcza.

Jak wynika z § 73 ust. 1 i 2 rozporządzenia, wychowankowie przebywający w domu wczasów dziecięcych spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez uczęszczanie do szkoły funkcjonującej w domu wczasów dziecięcych lub do szkoły poza domem wczasów dziecięcych. Po zakończeniu pobytu wychowanka w domu wczasów dziecięcych dyrektor domu wczasów dziecięcych przekazuje pisemną informację o bieżących ocenach uzyskanych przez wychowanka oraz jego zachowaniu dyrektorowi szkoły macierzystej wychowanka oraz rodzicom.

W myśl § 74 powołanego rozporządzenia, dom wczasów dziecięcych prowadzi działalność przez cały rok kalendarzowy jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.

Z opisu sprawy wynika, że Dom Wczasów jest placówką niepubliczną. Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT. Dom Wczasów jest całoroczną, całodobową placówką oświatową, zapewniającą opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, działającą na podstawie art. 2 pkt 8 ustawy Prawo oświatowe. Dom Wczasów prowadzi działalność przez cały rok kalendarzowy jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne. Dom Wczasów pracuje przez cały rok przez wszystkie dni tygodnia z uwzględnieniem przerw międzyturnusowych, przez całą dobę w cyklu dostosowanym do specyficznych potrzeb wychowanków. Placówka nie jest wpisana do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Dom Wczasów Dziecięcych jest placówką przeznaczoną do okresowego pobytu dzieci i młodzieży w celu wspierania ich fizycznego i psychicznego rozwoju oraz wzmocnienia ogólnej kondycji psychofizycznej i kształtowania zachowań prozdrowotnych, z wykorzystaniem lokalnych warunków klimatycznych. Dom Wczasów zapewnia opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. W ramach tego Wnioskodawca zapewnia zakwaterowanie i wyżywienie oraz opiekę pedagogiczną, w tym zajęcia lekcyjne, edukacyjne i wychowawcze oraz opiekę w porze nocnej sprawowaną w sposób zapewniający nadzór nad wychowankami oraz ich bezpieczeństwem. Dom Wczasów prowadzi działalność dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, z wyjątkiem szkół policealnych, poprzez realizację: kolonii letnich, zimowisk, obozów młodzieżowych, „zielonych szkół”, wycieczek szkolnych i innych form zalecanych dla placówek oświatowych.

Dom Wczasów zapewnia w trakcie pobytu:

  • warunki bytowe i organizacyjne sprzyjające poprawie zdrowia i regeneracji sił,
  • realizację programów promujących zdrowie,
  • zależnie od potrzeb zajęcia dydaktyczne, profilaktyczne i wychowawcze,
  • opiekę wychowawczą.

Wychowankowie przebywający w Domu Wczasów spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez uczęszczanie do szkoły funkcjonującej w Domu Wczasów lub do szkoły spoza Domu Wczasów. W szkole prowadzone są zajęcia dydaktyczne według programu i wskazań szkoły, do której uczęszczają wychowankowie. O formie i zakresie nauki decyduje szkoła macierzysta, z której przyjeżdżają dzieci; szkoła ta może zrezygnować z zajęć dydaktycznych na rzecz proponowanych zajęć edukacyjnych i wychowawczych realizowanych przez placówkę. W ramach ww. zadań placówka zapewnia program zajęć zgodnie z programem edukacyjnym, wychowawczym i profilaktycznym opracowany na podstawie przepisów oświatowych oraz zatwierdzony przez Wnioskodawcę, a w ciągu trwania zajęć dydaktycznych również naukę zgodnie z uzgodnieniami z macierzystą szkołą wychowanka. Po zakończeniu pobytu wychowanka w Domu Wczasów, dyrektor Domu Wczasów przekazuje pisemną informację o bieżących ocenach uzyskanych przez wychowanka oraz jego zachowaniu dyrektorowi szkoły macierzystej wychowanka oraz rodzicom. Placówka zatrudnia własnych pracowników administracji, obsługi, nauczycieli na podstawie umów o pracę oraz umów zlecenia. Każdy z korzystających staje się wychowankiem placówki i jest wpisywany na listę wychowanków oraz do ewidencji wychowanków w Systemie Informacji Oświatowej tzw. „SIO”. Wychowankowie przebywający w placówce spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez kontynuowanie nauki w Domu Wczasów. Zajęcia z wychowankami prowadzą nauczyciele – wychowawcy, zatrudnieni w Domu Wczasów lub zatrudnieni przez organ organizujący turnus. Praca z wychowankami polega na realizacji przyjętego i zatwierdzonego programu wychowawczo-profilaktycznego, określającego system działań edukacyjnych, wychowawczo-opiekuńczych, zdrowotnych i rekreacyjnych. Wszystkie działania ukierunkowane są na promocję zdrowia. W Domu Wczasów prowadzone są zajęcia dydaktyczne według programu i wskazań szkoły, do której uczęszczają wychowankowie. O formie i zakresie nauki decyduje szkoła macierzysta, z której przyjeżdżają dzieci. Szkoła, z której przyjeżdżają dzieci może zrezygnować z zajęć dydaktycznych na rzecz promowania zajęć edukacyjnych realizowanych przez Dom Wczasów. W ramach działań edukacyjnych własnych, ujętych w programach wychowawczych i planach Domu Wczasów, realizowana jest edukacja ekologiczna, edukacja regionalna, krajoznawczo-turystyczna, terapia pedagogiczna, edukacja społeczna, profilaktyka uzależnień, profilaktyka agresji i przemocy, edukacja medialna. Z punktu widzenia jednostek rezerwujących, czy organizacji roku szkolnego, można pobyty wychowanków podzielić na dwa typy opisane we wniosku. Wnioskodawca działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Wszystkie świadczone przez Wnioskodawcę usługi opisane we wniosku wynikają z paragrafów od § 68 do § 74 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno- wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Turnusy, wakacje, ferie zimowe oraz przerwy świąteczne organizowane są wyłącznie na rzecz uczniów, którzy mieszkają w placówce Wnioskodawcy podczas pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Wnioskodawca nabywa również od firm zewnętrznych usługi dla bezpośredniej korzyści wychowanków (usługi medyczne, organizacja dyskotek na sprzęcie i w sali Wnioskodawcy). Kadra pedagogiczna prowadząca zajęcia edukacyjne, wychowawcze i profilaktyczne oraz opiekunowie nocni posiadają stosowne uprawnienia i pełne kwalifikacje pedagogiczne. Zainteresowany świadcząc usługi dla wychowanków działa we własnym imieniu i na własny rachunek, jak również nabywa od firm zewnętrznych usługi dla bezpośredniej korzyści wychowanków. Realizacja ww. zadań odbywa się w sposób kompleksowy w oparciu o własną bazę lokalową w postaci budynku, własne miejsca noclegowe, własną infrastrukturę gastronomiczną, stołówkę, sale lekcyjne, sale ogólnego użytku takie jak: świetlica, sala tenisa stołowego, izolatka itp., własnych pracowników administracji, obsługi, nauczycieli zatrudnionych na podstawie umów o pracę oraz umów zlecenia, jak również nabywa od firm zewnętrznych usługi dla bezpośredniej korzyści wychowanków (usługi medyczne, organizacja dyskotek na sprzęcie i w Sali Wnioskodawcy). Zainteresowany nie prowadzi ewidencji, o której w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Usługi wyżywienia świadczone są przez pracowników zatrudnionych przez Zainteresowanego na postawie umów o pracę i umów zleceń. Wysokość opłat jakie ponoszą rodzice za pobyt dziecka w Domu Wczasów określa § 78 ust. 3-5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej. Celem tych opłat jest częściowe pokrycie kosztów ponoszonych przez placówkę, na zapewnienie wyżywienia i zakwaterowania wychowanków w Domu Wczasów. W zawieranych przez Ośrodek umowach na organizację turnusów stroną umowy są: szkoły podstawowe i gimnazja, domy dziecka, stowarzyszenia, fundacje, kluby sportowe, domy kultury, szkoły językowe, biura turystyki szkolnej, parafie, Caritas. Działalność placówki została sklasyfikowana w grupowaniu: PKWIU 55.20.19.0 „Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi”. Jednocześnie, ww. usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 55.23.11-00.00 „Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci”.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy organizowane pobyty dzieci i młodzieży w trakcie trwania roku szkolnego mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Podkreślić należy, że wszelkie zwolnienia od podatku określone w ustawie oraz przepisach wykonawczych, jako odstępstwo od zasady ogólnej, muszą być interpretowane ściśle.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma więc charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu, zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu.

Przy czym kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń.

Z opisu sprawy wynika, że Dom Wczasów jest całoroczną, całodobową placówką oświatową, zapewniającą opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Dom Wczasów prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego jako placówka nieferyjna, tzn. prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne. W ramach tego Wnioskodawca zapewnia zakwaterowanie i wyżywienie oraz opiekę pedagogiczną, w tym zajęcia lekcyjne, edukacyjne i wychowawcze oraz opiekę w porze nocnej sprawowaną w sposób zapewniający nadzór nad wychowankami oraz ich bezpieczeństwem. We wniosku wskazano również, że wychowankowie przebywający w placówce spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez kontynuowanie nauki w Domu Wczasów. Praca z wychowankami polega na realizacji przyjętego i zatwierdzonego programu wychowawczo-profilaktycznego, określającego system działań edukacyjnych, wychowawczo-opiekuńczych, zdrowotnych i rekreacyjnych. Wszystkie działania ukierunkowane są na promocję zdrowia.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, że działania Domu Wczasów, polegające na organizowaniu pobytów dzieci i młodzieży w trakcie trwania roku szkolnego, których głównym celem jest edukacja, realizowane zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, są usługami w zakresie kształcenia i wychowania.

Ponadto, z uwagi na fakt, że jak wynika z wniosku, Dom Wczasów działa jako jednostka objęta systemem oświaty – odnośnie organizowanych przez niego pobytów w placówce, zostaje spełniona również druga przesłanka warunkująca korzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

W konsekwencji, organizowane pobyty dzieci i młodzieży w trakcie roku szkolnego mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać jako prawidłowe.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy organizowane pobyty dzieci i młodzieży w trakcie trwania roku szkolnego mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Natomiast wniosek w części dotyczącej ustalenia, czy organizowane podczas wakacji, ferii zimowych i przerw świątecznych grupy zorganizowane (uczestnicy przyjeżdżają ze swoimi wychowawcami), które w każdym przypadku realizują stały program edukacyjno-wychowawczy, rozszerzony o dodatkowe zajęcia edukacyjne, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) został załatwiony w dniu 12 marca 2018 r. pismem nr 0112-KDIL2-1.4012.641.2017.2.SS.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj