Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-3.4010.172.2018.4.MC
z 19 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2018 r. (data wpływu 15 czerwca 2018 r.) uzupełnione pismem z dnia 31 lipca 2018 r. (data wpływu 6 sierpnia 2018 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 18 lipca 2018 r. nr 0114-KDIP2-3.4010.172.2018.2.MC, 0114-KDIP3-2.4011.352.2018.MZ oraz pismem z dnia 10 września 2018 r. (data wpływu 18 września 2018r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 30 sierpnia 2018 r. nr 0114-KDIP2-3.4010.172.2018.3.MC o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego z tytułu dochodu ze sprzedaży lokali mieszkalnych powstałych w wyniku adaptacji strychu przez wspólnotę mieszkaniową – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodu powstałego w związku ze sprzedażą lokali mieszkalnych powstałych w wyniku adaptacji strychu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawcą (zwanym dalej: Wnioskodawcą lub Wspólnotą) jest wspólnota mieszkaniowa działająca w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (dalej zwana ustawa o własności lokali). Wspólnotę Mieszkaniową tworzy 14 właścicieli lokali. Zgodnie z art. 20 ustawy o własności lokali właściciele lokali podjęli uchwałę o powołaniu zarządu, który kieruje sprawami Wspólnoty i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między Wspólnotą, a poszczególnymi właścicielami lokali.


Wspólnota Mieszkaniowa na podstawie uchwały z dnia 10 września 2015 roku, wyraziła zgodę na przebudowę strychu stanowiącego nieruchomość wspólną w budynku Wspólnoty o powierzchni 189,97 m2 przez inwestora. Na podstawie uchwały Wspólnota wyraziła zgodę na ustanowienie odrębnej własności trzech samodzielnych lokali mieszkalnych powstałych w wyniku przebudowy strychu o powierzchniach użytkowych 80,02 m2, 61,14 mm2 i 39,39 mm2, co do których wydane zostały stosowne zaświadczenia potwierdzające samodzielność tych lokali w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali. Wspólnota na podstawie uchwały z dnia 11 grudnia 2017 roku, podjęła uchwałę nr 1 w sprawie wyrażenia zgody na zmianę wysokości udziałów związanych z własnością poszczególnych lokali w nieruchomości wspólnej oraz uchwałę nr 2 na zawarcie umowy ustanowienia odrębnej własności w następstwie ustanowienia odrębnej własności trzech lokali powstałych w wyniku przebudowy strychu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali.


Wnioskodawca osiąga przychody, którymi są zaliczki na pokrycie kosztów utrzymania lokali mieszkalnych i jednego lokalu użytkowego oraz na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej. Wspólnota posiada fundusz remontowy, z którego pokrywane są koszty remontów, inne niż koszty konserwacji bieżących. Zaliczka opłacana co miesiąc przez każdego członka Wspólnoty podzielona jest na część związaną z pokryciem kosztów bieżącej eksploatacji oraz wpłatą na fundusz remontowy.


Wspólnota ponosi koszty związane z zarządem nieruchomością wspólną, na które składają się w szczególności: wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, ubezpieczenia. podatki i inne opłaty publicznoprawne, wydatki na utrzymanie porządku i czystości, wynagrodzenie zarządcy. Dochody Wspólnoty stanowią jedynie dochody uzyskiwane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i w całości są przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.


Dochody osiągane przez Wnioskodawcę są wolne od podatku w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej zwana ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych), zgodne z którą wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi − w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej, niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.


Wnioskodawca jest zwolniony podmiotowo z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (dalej zwaną ustawą o podatku od towarów i usług), zgodnie z którym zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł.


Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężnie oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne (tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Pod pojęciem tym należy również rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści innego podmiotu.

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (j. t. Dz. U. z 2015 r., poz. 1892).


Zgodnie z art. 6 ustawy o własności lokali, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Należy wyraźnie podkreślić fakt iż Wspólnota Mieszkaniowa nie ma jednak osobowości prawnej, i tworzą ją zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych.


W myśl art. 3 ust. 1 ustawy − w razie wyodrębnienia własności lokali właścicielowi lokalu przysługuje udział w nieruchomości wspólnej jako prawo związane z własnością lokali. Nie można żądać zniesienia współwłasności nieruchomości wspólnej, dopóki trwa odrębna własność lokali.


Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali (art. 3 ust. 2 ustawy). Na podstawie art. 12 ust. 1 cyt. ustawy − właściciel lokalu ma prawo do współkorzystania z nieuchronności wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem.


Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów.


W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nieznajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach (art. 12 ust. 2 ustawy).


Z powyższego wynika. że w sytuacji gdy pożytki i przychody z nieruchomości wspólnej są wyższe niż koszty utrzymania i eksploatacji tej nieruchomości, to nadwyżka przychodów podlega podziałowi wyłącznie między właścicieli lokali w danej nieruchomości. Nadwyżka przychodów i pożytków z nieruchomości wspólnej nad kosztami eksploatacji i utrzymania tej nieruchomości może być również właścicielom lokali wypłacona.


W uzupełnieniu wniosku z dnia 10 września 2018 r. (data wpływu 18 września 2018r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 30 sierpnia 2018 r. nr 0114-KDIP2-3.4010.172.2018.3.MC Wnioskodawca podał następujące informacje:


Trzy lokale mieszkalne nr 9, 10 i 11 powstałe w wyniku adaptacji strychu o powierzchni 160,11 m2 zostały sprzedane przez Wspólnotę na podstawie aktu notarialnego w dniu 28 czerwca 2018 roku. Przedmiot zbycia stanowią trzy wyodrębnione samodzielne lokale mieszkalne.


Stroną w umowie zbycia na podstawie aktu notarialnego w dniu 28 czerwca 2018 roku są przedstawiciel Gminy Miasta oraz członkowie Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej nieruchomości położonej w G. działający w niniejszym akcie w imieniu członków Wspólnoty Mieszkaniowej.


Na podstawie aktu notarialnego Inwestor zobowiązał zapłacić część ceny przedmiotu zbycia na rzecz współwłaścicieli nieruchomości wspólnej proporcjonalnie do przysługujących im udziałów w nieruchomości wspólnej na rachunki bankowe właścicieli lokali stanowiących odrębne nieruchomości i współwłaścicieli nieruchomości wspólnej wskazane w treści niniejszego aktu.

Wspólnota Mieszkaniowa w zaistniałym stanie faktycznym zbyła odpłatnie trzy lokale mieszkalne powstałe z adaptacji strychu budynku stanowiącego część nieruchomości wspólnej co skutkuje powstaniem dochodu w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r., Nr 54 poz. 654 ze zm.). Z uwagi na fakt iż przeznaczony zostanie na utrzymanie zasobów mieszkaniowych podlega on zwolnieniu.

Dochodem ze zbycia nieruchomości − trzech lokali mieszkalnych jest nadwyżka przychodu ze sprzedaży określonym zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nad kosztami jego uzyskania.


Zgodnie z treścią aktu notarialnego dochód ze sprzedaży trzech lokali mieszkalnych w 90% zostanie przekazany członkom Wspólnoty, na których będzie spoczywał obowiązek udokumentowania i potwierdzenia, iż w ciągu 2 lat przeznaczyli otrzymane nakłady na rzecz utrzymania własnych indywidualnych zasobów mieszkaniowych.


Dochód przeznaczony przez nich na np. remonty i utrzymanie swoich lokali, spłatę zaległości czynszowych wobec własnej Wspólnoty, spłatę kredytów mieszkaniowych itp. spełnia definicję przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 podatku dochodowego od osób prawnych i jako taki jest wolny od podatku dochodowego zgodnie z treścią interpretacji Min. Fin. - DD6/8213/207/MNX/08/PK-467.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy dochód uzyskany ze sprzedaży strychu stanowiącego nieruchomość wspólną na cele mieszkaniowe, a przeznaczony zgodnie z uchwałą nr 3/2018 w wysokości 10% na fundusz remontowy Wspólnoty jest zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych, zaś w pozostałej części 90% przeznaczoną na wypłatę na rzecz właścicieli lokali proporcjonalnie do ich udziału w nieruchomości wspólnej stanowi jedynie przychód właścicieli lokali w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy dochód uzyskany przez Wspólnotę ze sprzedaży strychu wypłacony na rzecz członków Wspólnoty proporcjonalnie do ich udziału w nieruchomości wspólnej jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych, a następnie przez indywidulanych członków Wspólnoty podlega obowiązkowi podatkowemu z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, jeśli środki pochodzące ze sprzedaży strychu są przekazywane na rachunki bankowe indywidualnych członków wspólnoty.

Zdaniem Wnioskodawcy uprawniona do transakcji sprzedaży Wspólnota Mieszkaniowa planuje zbyć odpłatnie trzy lokale mieszkalne powstałe z adaptacji strychu budynku stanowiącego część nieruchomości wspólnej. Wspólnota uzyska dochód z tego tytułu, który w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych będzie wolny od podatku.


Ponieważ Wspólnota uzyskaną ze sprzedaży kwotę planuje przeznaczyć w wysokości 10% na cele remontowe, a pozostałe środki (dochód) uzyskany ze sprzedaży trzech lokali mieszkalnych zostanie wypłacony na rzecz właścicieli zgodnie z posiadanymi przez nich udziałami w nieruchomości wspólnej, stąd Wnioskodawca jedynie w części dochodu uzyskanego ze sprzedaży trzech lokali powstałych w wyniku adaptacji strychu przeznaczonego na cele remontowe Wspólnoty będzie korzystać ze zwolnienia, zaś w części odpowiadające wypłaconym na rzecz członków Wspólnoty środkom będzie podlegać obowiązkowi podatkowemu.

Skoro część środków finansowych uzyskanych ze sprzedaży strychu wszyscy właściciele lokali mieszkalnych i użytkowych tworzących Wspólnotę chcą przekazać na własne cele, to oznacza, że u właścicieli lokali powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Takie rozdysponowanie przez Wspólnotę uzyskanym przychodem w całości z pominięciem rachunku bankowego Wspólnoty, na rzecz wszystkich właścicieli lokali (członków

Wspólnoty) będzie skutkowało brakiem dochodu po stronie Wspólnoty, zaś po stronie właścicieli lokali mieszkalnych i użytkowych tworzących Wspólnotę będzie rodzić obowiązek podatkowy z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. Bez znaczenia dla niniejszej sprawy ma upływ 5-letniego okresu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie podatku od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe:


Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 716 z późn. zm.).


W razie wyodrębnienia własności lokali (art. 3 ust. 1 ustawy) właścicielowi lokalu przysługuje udział w nieruchomości wspólnej jako prawo związane z własnością lokali. Nie można żądać zniesienia współwłasności nieruchomości wspólnej, dopóki trwa odrębna własność lokali.


Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych. Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.


Z art. 12 ust. 2 ustawy wynika, że pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nieznajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach.


Wspólnoty mieszkaniowe jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1036 ze zm.), są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 powyższej ustawy, przychodami (…) są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne (pkt 1), jak również inne, nie wymienione szczegółowo w ustawie zdarzenia, których skutkiem jest przyrost majątku podatnika.


Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez wspólnotę z nieruchomości wspólnej, czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób.


Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto wspólnoty mieszkaniowej, bez względu na źródło ich pochodzenia, co do zasady stanowią przychód w rozumieniu ustawy podatkowej.


Natomiast wszelkie koszty ponoszone przez wspólnotę, mające związek z uzyskanym przychodem są kosztami uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.


Dochodem wspólnoty, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest natomiast nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, która – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Z treści wniosku wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa na podstawie uchwały z dnia 10 września 2015 roku rep. wyraziła zgodę na przebudowę strychu stanowiącego nieruchomość wspólną w budynku Wspólnoty. Następnie uchwałą Wspólnoty wrażono zgodę na ustanowienie odrębnej własności trzech samodzielnych lokali powstałych w wyniku przebudowy strychu oraz uchwałę o wyrażeniu zgody na zmianę wysokości udziałów związanych z własnością poszczególnych lokali w nieruchomości wspólnej. W dniu 28 czerwca 2018 r. doszło do zbycia lokali mieszkalnych, przy czym Wspólnota uzyskała 10 % ceny sprzedaży natomiast 90 % ceny wypłacono członkom wspólnoty na ich rachunki bankowe proporcjonalnie do przysługujących im udziałów w części wspólnej. Uzyskany przez Wspólnotę ze zbycia lokali dochód będzie przeznaczony na fundusz remontowy Wspólnoty. Zdaniem Wnioskodawcy dochód przeznaczony na fundusz remontowy będzie podlegał zwolnieniu przedmiotowemu jako przeznaczony na cele związane utrzymaniem zasobów mieszkaniowych natomiast część przekazana członkom Wspólnoty nie będzie stanowiła dochodu Wnioskodawcy tylko właścicieli lokali mieszkalnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, potwierdzić należy, iż przychody uzyskane przez Wspólnotę ze sprzedaży mieszkań (10 % przychodu ze sprzedaży) stanowią przychody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Lokale mieszkalne wchodzą w skład gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychód ten ma wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Pozostałe 90% uzyskanej ceny wypłaconej właścicielom lokali mieszkalnych stosownie do przysługujących im udziałów w nieruchomości wspólnej nie będzie stanowiło przychodu Wspólnoty tylko właścicieli lokali (co do opodatkowania tego przychodu po stronie osób fizycznych organ nie wypowiada się w niniejszej interpretacji, gdyż – jak zauważono na wstępie – dotyczy ona podatku dochodowego od osób prawnych).

W konsekwencji środki pieniężne z tytułu sprzedaży mieszkań uzyskane przez Wspólnotę (10 % ceny uzyskanej ze sprzedaży trzech mieszkań) stanowią przychody pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, w tym przypadku na fundusz remontowy, podlegają zwolnieniu przedmiotowemu.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj