Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.850.2017.1.MK
z 12 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2017 r. (data wpływu 22 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…..” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „……”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina ….., będąca czynnym płatnikiem VAT, realizuje zadanie związane z przebudową i zmianą sposobu użytkowania budynku użyteczności publicznej, tj. szkoły podstawowej, na budynek mieszkaniowy, wielorodzinny, który stanowić będzie mieszkania socjalne w prawej części budynku oraz w lewej części z dwóch świetlic przeznaczonych do realizacji usług związanych z aktywizacją osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Jedna świetlica (usytuowana na parterze) będzie przeznaczona dla dzieci i młodzieży, druga natomiast będzie służyła do pracy z osobami dorosłymi. Świetlice nie będą wynajmowane i wykorzystywane do celów związanych z działalnością opodatkowaną. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej będzie prowadził w świetlicach warsztaty socjoterapeutyczne. Całość obsługiwana będzie dwoma oddzielnymi wejściami. Obiekt, którego dotyczy projekt jest zlokalizowany na działce o numerze ewidencyjnym 484/5, 483/4 obręb: ….., jednostka ewidencyjna: ….. Inwestycję prowadzi Gmina ….. i na nią są wystawiane faktury dotyczące zadania.

W chwili obecnej budynek, którego dotyczy inwestycja jest sklasyfikowany jako – budynki oświaty, nauki i kultury oraz budynki kultury fizycznej (KŚT 107). Inwestor posiada pozwolenie na wykonanie robót budowlanych z którego wynika, że po zakończaniu inwestycji (bez konieczności uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego) budynek można użytkować jako budynek mieszkalny. Roboty budowlane i instalacyjne związane z przebudową i zmianą sposobu użytkowania budynku szkoły na budynek mieszkalny wielorodzinny - socjalny – są realizowane w ramach przebudowy obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Gmina …. posiada Decyzję Starosty ….., Wydziału Budownictwa i Gospodarki Przestrzennej: DECYZJA NR ….. z dnia 01.07.2014 r. zatwierdzającą projekt budowlany i stanowiącą pozwolenie na wykonanie robót budowlanych na przebudową i zmianę sposobu użytkowania budynku szkoły na budynek mieszkalny wielorodzinny - socjalny. Zgodnie z w/w decyzją budynek zakwalifikowano do kategorii obiektu budowlanego XIII tj. pozostałe budynki mieszkalne. Klasyfikacja ta wynika z załącznika do ustawy Prawo budowlane. Budynek zostanie sklasyfikowany w dziale PKOB 11 „Budynki mieszkalne”, PKOB 1122 „Budynki o trzech i więcej mieszkaniach”. Po zakończeniu inwestycji budynek zastanie wpisany do ewidencji środków trwałych Urzędu Miejskiego ….., pod symbolem KŚT 110 „Budynki mieszkalne” - powiązanie z PKOB- 1122.

Zgodnie z wydaną decyzją przebudowa polega na:

  • wykuciu otworów okiennych i drzwiowych,
  • zamurowaniu otworów okiennych i drzwiowych,
  • wyburzeniu ścian działowych,
  • wymurowaniu nowych ścian działowych,
  • montażu instalacji wewnętrznych wodno - kanalizacyjnych, wentylacji grawitacyjnej, elektrycznej i c.o.

Powierzchnie planowane do realizacji w ramach projektu:

  • Kubatura budynku: 2 700,25 m3,
  • Wymiary zewnętrzne: 12 m długości i 31,96 m szerokości,
  • Powierzchnia całkowita: 581,91 m 2,
  • Powierzchnia użytkowa: 464,02 m2,
  • Powierzchnia zabudowy: 355,74 m2.

Zgodnie z projektem przebudowa polega na zmianach w istniejącym układzie pomieszczeń i ich powierzchni użytkowej na:

PIWNICA:

Obejmuje pomieszczenie kotłowni, pomieszczenie gospodarcze, pomieszczenie porządkowe, korytarz, klatkę schodową i skład opału, co stanowi 50,98 m2 powierzchni użytkowej.

PARTER:

CZĘŚCI WSPÓLNE: wiatrołap oraz komunikacja.

Parter lokal nr 1, obejmujący: łazienkę oraz kuchnia/pokój.

Parter lokal nr 2, obejmujący: łazienkę, kuchnia/pokój, pokój i korytarz.

Parter lokal nr 3, obejmujący: łazienkę, kuchnia/pokój, pokój i korytarz.

Parter lokal nr 4, obejmujący: łazienkę, kuchnia/pokój, pokój, pokój i korytarz.

Parter lokal nr 5, obejmujący: łazienkę, kuchnia/pokój, pokój, pokój i korytarz.

Parter lokal nr 6, obejmujący: łazienkę, kuchnia/pokój, pokój i korytarz.

ŚWIETLICA: obejmuje: świetlicę, WC i klatkę schodową.

PIĘTRO:

CZĘŚCI WSPÓLNE: komunikacja.

PIĘTRO lokal nr7, obejmujący: łazienkę, kuchnia/pokój.

PIĘTRO lokal nr 8, obejmujący: łazienkę, kuchnia/pokój, pokój, korytarz.

PIĘTRO lokal nr 9, obejmujący: łazienkę, kuchnia/pokój, pokój, korytarz.

PIĘTRO lokal nr 10. obejmujący: łazienkę, kuchnia/pokój, pokój, pokój, korytarz.

PIĘTRO lokal nr 11, obejmujący: łazienkę, kuchnia/pokój, pokój, pokój, korytarz.

PIĘTRO lokal nr 12, obejmujący: łazienkę, kuchnia/pokój, pokój, korytarz.

ŚWIETLICA: obejmuje: świetlicę, WC i klatkę schodową.

Budynek, którego dotyczy przedmiotowy projekt jest własnością Gminy.

Po zakończeniu realizacji inwestycji administrowaniem budynku będzie zajmował się Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej tj. jednostka budżetowa Gminy.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług dotyczących realizacji projektu są wystawiane na Gminę.

Przedmiotowy budynek będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku.

Lokale mieszkalne będą wynajmowane wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Gmina będzie pobierała w związku z udostępnieniem lokali mieszkalnych czynsz.

Gmina nie będzie obciążała korzystających z lokali mieszkalnych opłatami za media dostarczane do lokali.

Umowy z dostawcami „mediów” do lokali nie będą zawierane przez Gminę.

Umowy najmu mieszkań będą zawierane przez lokatorów z Gminą i będą obejmowały tylko zapłatę czynszu, natomiast umowy na „media” będą zawierane przez lokatorów z dostawcami mediów.

Gmina nie będzie ponosić kosztów „mediów” w swoim imieniu, nie będzie też podmiotem pośredniczącym pomiędzy usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą usługi.

W każdym lokalu będą zamontowane liczniki na wodę, energię elektryczną i gaz, najemca będzie sam decydował o wielkości zużycia każdego z ww. „mediów”.

Zużycie „mediów” przez lokatorów obliczane będzie w oparciu o wskazanie liczników.

Gmina w październiku 2017 r. planuje zakończenie opisanej wyżej inwestycji, w związku z tym zwraca się z zapytaniem do Krajowej Informacji Skarbowej dotyczącym obniżenia kwoty podatku należnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…..”?

Zdaniem Wnioskodawcy, budynek, którego dotyczy inwestycja będzie wynajmowany na cele mieszkaniowe, a usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 36 ustawy o VAT są zwolnione z podatku dlatego Gminie nie przysługuje możliwość odliczenia podatku od inwestycji związanej z tworzeniem lokali socjalnych, które będą wynajmowane na cele mieszkaniowe. W pomieszczeniach świetlic użytkowanych przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej będą świadczone usługi pomocy społecznej zwolnione od podatku zgodnie art. 43 ust.1 pkt 22 ustawy o VAT.

Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizowanym zadaniem w związku z brakiem bezpośredniego związku pomiędzy dokonanymi zakupami dotyczącymi realizowanego zadania, a wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Sprawy gminnego budownictwa mieszkaniowego należą do zadań własnych Gminy określonych w art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1990r., nr 16 poz. 95).

Odnosząc się do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, należy zauważyć, iż rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W opisanej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z opisu sprawy nabyte towary i usługi w ramach zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, bowiem przedmiotowy budynek będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku tzn. lokale mieszkalne będą wynajmowane wyłącznie na cele mieszkaniowe. Znajdujące się w budynku świetlice nie będą wynajmowane, będą nieodpłatnie służyły mieszkańcom oraz darmowo wykorzystywane przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług z tytułu realizacji zadania pn. „.....” ponieważ poniesione wydatki nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje zadanie związane z przebudową i zmianą sposobu użytkowania budynku użyteczności publicznej, tj. szkoły podstawowej, na budynek mieszkaniowy, wielorodzinny, który stanowić będzie mieszkania socjalne w prawej części budynku oraz w lewej części z dwóch świetlic przeznaczonych do realizacji usług związanych z aktywizacją osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Zgodnie z wydaną decyzją przebudowa polega na: wykuciu otworów okiennych i drzwiowych, zamurowaniu otworów okiennych i drzwiowych, wyburzeniu ścian działowych, wymurowaniu nowych ścian działowych, montażu instalacji wewnętrznych wodno - kanalizacyjnych, wentylacji grawitacyjnej, elektrycznej i c.o. Budynek, którego dotyczy przedmiotowy projekt jest własnością Gminy. Po zakończeniu realizacji inwestycji administrowaniem budynku będzie zajmował się Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej tj. jednostka budżetowa Gminy. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług dotyczących realizacji projektu są wystawiane na Gminę. Przedmiotowy budynek będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony. Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, iż przebudowany budynek będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia podatku VAT z tytułu zakupu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…..”, ponieważ przebudowany budynek będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r„ poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj