Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.294.2017.2.MG
z 28 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2017 r. (data wpływu 20 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 października 2017 r. (data wpływu 31 października 2017 r.) oraz pismem z dnia 13 listopada 2017 r. (data wpływu 17 listopada 2017 r.) na wezwanie tut. organu z dnia 6 listopada 2017 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.294.2017.1.MG o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uzyskania przez akcjonariuszy mniejszościowych przychodu z tytułu przymusowego wykupu akcji oraz ciążących na Spółce obowiązków informacyjnych związanych z przymusowym wykupem akcji akcjonariuszy mniejszościowych – jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C dla akcjonariuszy mniejszościowych, którzy otrzymali cenę wykupu (pytanie Nr 5),
  • nieprawidłowe – w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE


W dniu 20 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uzyskania przez akcjonariuszy mniejszościowych przychodu z tytułu przymusowego wykupu akcji oraz ciążących na Spółce obowiązków informacyjnych związanych z przymusowym wykupem akcji akcjonariuszy mniejszościowych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca posiadający ponad 99,0% akcji przeprowadził przymusowy wykup akcji Akcjonariuszy Mniejszościowych zgodnie z art. 418 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (dalej: ksh). W zawiązku z powyższym zwołał Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki (dalej: NWZA) w celu wyboru Biegłego Rewidenta dla ustalenia wartości rynkowej akcji.

W listopadzie 2016 r. NWZA podjęło uchwałę o przymusowym wykupie przez Akcjonariusza Większościowego akcji Spółki od części Akcjonariuszy Mniejszościowych. Akcje Akcjonariusza Większościowego reprezentują 99,00251% kapitału zakładowego Wnioskodawcy, a 785 Akcjonariuszy mniejszościowych, których akcje podlegały wykupowi - 0,09009% (dalej: Akcjonariusze Mniejszościowi). Zarząd Spółki został upoważniony przez NWZA do podjęcia wszelkich niezbędnych działań mających na celu wykonanie uchwały. Przedmiotem przymusowego wykupu były 63.886 akcje imienne Spółki (Akcje Wykupywane), należące do Akcjonariuszy Mniejszościowych.

Cena wykupu akcji została ustalona przez biegłego rewidenta wybranego już przez NWZA. Akcje Spółki nigdy nie były dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi. W roku 1996 w ramach ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych majątek zlikwidowanego Przedsiębiorstwa Państwowego wniesiony został do nowo utworzonej Spółki, w której w 100% udziały objął Skarb Państwa. W kolejnych latach Skarb Państwa w ramach umowy prywatyzacyjnej przekazał nieodpłatnie pracownikom i byłym pracownikom część swoich udziałów. W roku 1999, w związku z przekształceniem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną pracownicy, którzy nie wyrazili zgody na sprzedaż posiadanych udziałów, stali się akcjonariuszami przekształconej spółki.

Zgodnie z postanowieniami ksh zarówno uchwała o przymusowym wykupie akcji, jak i cena wykupu została ogłoszona w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Zgodnie z procedurą przymusowego wykupu, w terminie jednego miesiąca od dnia ogłoszenia uchwały NWZA, Akcjonariusze Mniejszościowi mieli obowiązek złożyć w siedzibie Spółki dokumenty akcji podlegające przymusowemu wykupowi. Informacja o tym obowiązku podana została zgodnie z przepisami ksh poprzez ogłoszenie w Monitorze Sądowym. Ponadto, Zarząd do wszystkich Akcjonariuszy Mniejszościowych w dniach 12-13 grudnia 2016 r. wysłał pisma informujące o konieczności złożenia dokumentów akcji w Spółce, w terminie 2 tygodni od dnia otrzymania pisma, z zagrożeniem ich unieważnienia po tym terminie.

Na pisma Zarządu Spółki S.A. odpowiedziało 425 Akcjonariuszy, w tym 6 osób złożyło oświadczenie, że nie wyrażają zgody na wykup akcji. Ponadto, część listów wróciła z adnotacją poczty „adresat nieznany”, „adresat nie żyje”.


W okresie od dnia 25 stycznia 2017 r. do dnia 27 stycznia 2017 r. Spółka dokonała zapłaty 654 byłym Akcjonariuszom (przelew na rachunki bankowe 390, wypłaty w kasie 7 oraz 257 przekazy pocztowe).


Natomiast 131 Akcjonariuszy Mniejszościowych nie odebrało ceny wykupu (6 osób odmówiło przyjęcia wypłaty, część osób zaniedbała obowiązek aktualizacji adresu w księdze akcyjnej, a ich adresy okazały się nieaktualne, część zmarła i Spółce nie udało się ustalić spadkobierców - Spółka nie ma do tego odpowiednich narzędzi).


Środki, których Spółka nie ma możliwości przekazania byłym akcjonariuszom zostały zdeponowane w Spółce i oczekują na odbiór przez osoby uprawnione.


Spółka więc nie ma możliwości dokonać wypłaty ceny akcji 131 Akcjonariuszom, ponieważ nie posiada adresów zamieszkania Akcjonariuszy lub danych spadkobierców, a w 6 przypadkach nie jest w stanie zmusić tych osób do odbioru środków wobec odmowy ich przyjęcia. Nie znając adresów byłych Akcjonariuszy Mniejszościowych oraz danych spadkobierców, w swojej ocenie Wnioskodawca nie ma możliwości sporządzenia informacji PIT-8C i przesłania ich Akcjonariuszom ani odpowiednim Urzędom Skarbowym. Niemniej, Wnioskodawca powziął w tym zakresie wątpliwości co do interpretacji przepisów prawa podatkowego, które pragnie wyjaśnić.

Pismem z dnia 6 listopada 2017 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.294.2017.1.MG organ wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku m.in. poprzez:

  1. Doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie kiedy nastąpiło przeniesienie własności wykupionych akcji akcjonariuszy mniejszościowych na akcjonariusza większościowego? Pytanie dotyczy zarówno akcjonariuszy mniejszościowych, którzy wyrazili zgodę na wykup akcji, odbierając tym samym cenę wykupu oraz akcjonariuszy, którzy nie odebrali ceny wykupu, tj. odmówili odbioru środków ze względu na nie wyrażenie zgody na wykup akcji oraz brak aktualnych adresów zamieszkania, śmierć akcjonariusza i brak możliwości ustalenia spadkobierców.
  2. Przeformułowanie pytania Nr 4, z uwagi na to, że nie jest to pytanie podatkowe odnoszące się bezpośrednio do przepisów prawa materialnego. Przedmiotem interpretacji indywidualnej nie może być zapytanie dotyczące „jakimi danymi należy wypełnić informacje PIT-8C”.
  3. Przedstawienie stanowiska Wnioskodawcy odnośnie ponownie sformułowanego pytania podatkowego Nr 4.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 13 listopada 2017 r. m.in. wyjaśnił, że jak wskazano we wniosku, akcjonariusze mniejszościowi zostali listownie wezwani 12-13 grudnia 2016 r. do złożenia akcji w Spółce w terminie 2 tygodni od dnia otrzymania pisma pod rygorem umorzenia akcji w razie braku ich złożenia. Część z akcjonariuszy akcje złożyła jeszcze w 2016 r., część już w 2017 r. W przypadku akcjonariuszy, którzy nie odpowiedzieli na wezwanie i nie złożyli akcji zarząd Spółki podjął w dniu 27 stycznia 2017 r. uchwałę o umorzeniu akcji.


W przypadku akcjonariuszy, którzy zdeponowali dokumenty w Spółce zostały one przeniesione przez Spółkę na akcjonariusza większościowego w dniu 31 stycznia 2017 r.


W przypadku akcjonariuszy, którzy nie zdeponowali dokumentów w Spółce nie nastąpiło ich przeniesienie przez Spółkę na akcjonariusza większościowego, gdyż akcje te zostały umorzone 27 stycznia 2017 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy zdeponowane w Spółce środki pieniężne od Akcjonariusza Większościowego jako cena wykupu, które nie zostały odebrane przez Akcjonariuszy Mniejszościowych z powodu zmiany adresu lub śmieci, należy potraktować jako przychód Akcjonariuszy Mniejszościowych?
  2. Czy zdeponowane w Spółce środki pieniężne od Akcjonariusza Większościowego jako cena wykupu, które nie zostały odebrane przez Akcjonariuszy Mniejszościowych z powodu odmowy ich odbioru, należy potraktować jako przychód Akcjonariuszy Mniejszościowych?
  3. Jeżeli jest to przychód, to czy na Wnioskodawcy ciążą obowiązki złożenia informacji PIT-8C w stosunku do Akcjonariuszy Mniejszościowych, którzy nie odebrali ceny wykupu, a jeśli tak to kiedy Wnioskodawca ma obowiązek go wypełnić?
  4. Jeśli Spółka jest zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C:
    1. na rzecz jakich osób powinny być wystawione informacje PIT-8C, w sytuacji, w której Spółka wie, że osoby widniejące w prowadzonych przez Spółkę rejestrach dotyczących akcjonariuszy zmarły, a z braku narzędzi Spółka nie jest w stanie ustalić spadkobierców,
    2. czy Spółka może wskazać widniejące w jej rejestrach dane akcjonariuszy w zakresie ich miejsca zamieszkania, w sytuacji w której wie, iż osoby te wyprowadziły się, a nie jest w stanie ustalić ich nowego miejsca zamieszkania.
  5. Czy na Wnioskodawcy ciążą obowiązki informacyjne, jak złożenie informacji PIT-8C w stosunku do Akcjonariuszy Mniejszościowych, którzy otrzymali cenę wykupu, a jeśli tak to kiedy Wnioskodawca ma obowiązek go wypełnić?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Stanowisko do pytania Nr 1.


Akcjonariusze Mniejszościowi (131 osób), którzy nie zareagowali w żaden sposób na wezwanie Spółki, nie złożyli dokumentu akcji w Spółce i nie odebrali zarówno wysłanej przekazem pocztowym na adres domowy, jak i zdeponowanej w kasie Spółki ceny wykupu, nie osiągnęli dochodu podlegającego opodatkowaniu.


Wobec czego, w ocenie Spółki dochód powstanie dopiero w momencie odbioru przez Akcjonariusza Mniejszościowego ceny wykupu.


Stanowisko do pytania Nr 2.


W ocenie Spółki Akcjonariusze Mniejszościowi, którzy odmówili odbioru środków nie osiągnęli dochodu podlegającego opodatkowaniu. W ocenie Spółki dochód powstanie dopiero w momencie odbioru przez Akcjonariusza Mniejszościowego ceny wykupu.


Stanowisko do pytania Nr 3.


Spółka nie będzie miała obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C w stosunku do 131 Akcjonariuszy Mniejszościowych, którzy nie otrzymali ceny wykupu, zarówno w związku ze zmianą adresu, śmiercią, jak i odmową przyjęcia środków pieniężnych.


Stanowisko do pytania Nr 4.


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on miał obowiązku złożenia informacji PIT-8C w stosunku do tych osób, w związku z nieuzyskaniem przez nie przychodu. Niemniej z ostrożności procesowej, Wnioskodawca wskazuje, że w jego ocenie gdyby organ uznał obowiązek sporządzania informacji PIT-8C, informacje takie powinny być wypełnione jedynymi danymi, którymi Spółka dysponuje, tj. ostatnimi znanymi Spółce adresami zamieszkania, w przypadku osób, które zaniechały obowiązek aktualizacji adresu lub też danymi osób, które zmarły, w tym ich ostatnimi znanymi Spółce adresami zamieszkania, w przypadku osób, które zmarły i co do których Spółka nie ma możliwości ustalenia spadkobierców.


W uzupełnieniu wniosku z dnia 13 listopada 2017 r. Wnioskodawca doprecyzował, że w jego ocenie Spółka może wskazać wyłącznie te dane, którymi dysponuje.


Stanowisko do pytania Nr 5.


Wnioskodawca będzie miał obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C za 2017 r. w terminie do końca lutego 2018 r. dla tych Akcjonariuszy Mniejszościowych, którzy uzyskali przychód w danym roku. Biorąc pod uwagę stanowisko Spółki do pyt. 2, oznacza to, że Wnioskodawca będzie miał tylko obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C tylko dla Akcjonariuszy Mniejszościowych, którzy albo otrzymali przelew ceny wykupu na ich rachunki bankowe albo odebrali cenę wykupu z kasy Spółki, albo otrzymali przekaz pocztowy.


Wobec Akcjonariuszy Mniejszościowych, którzy nie otrzymali ceny wykupu Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w części dotyczącej obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C dla akcjonariuszy mniejszościowych, którzy otrzymali cenę wykupu (pytanie Nr 5), natomiast nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).


Natomiast za przychody z kapitałów pieniężnych, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.


Stosownie natomiast to treści art. 17 ust. 1ab pkt 1 cytowanej ustawy, w brzmieniu ustawy obowiązującej od 1 stycznia 2016 r., przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.


Na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 4 ww. ustawy dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 i 38c ustawy osiągnięta w roku podatkowym.


Z kolei z treści art. 30b ust. 6 ww. ustawy wynika, że po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 (PIT-38) wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym m.in. z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), i obliczyć należny podatek dochodowy.


Instytucję przymusowego wykupu akcji regulują przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 996 z późn. zm.). I tak na podstawie art. 418 § 1 i 2 ww. ustawy - walne zgromadzenie może powziąć uchwałę o przymusowym wykupie akcji akcjonariuszy reprezentujących nie więcej niż 5% kapitału zakładowego (akcjonariusze mniejszościowi) przez nie więcej niż pięciu akcjonariuszy, posiadających łącznie nie mniej niż 95% kapitału zakładowego, z których każdy posiada nie mniej niż 5% kapitału zakładowego. Uchwała wymaga większości 95% głosów oddanych. Statut może przewidywać surowsze warunki powzięcia uchwały. Przepisy art. 416 § 2 i 3 stosuje się odpowiednio. Uchwała, o której mowa w § 1, powinna określać akcje podlegające wykupowi oraz akcjonariuszy, którzy zobowiązują się wykupić akcje, jak również określać akcje przypadające każdemu z nabywców. Akcjonariusze, którzy mają nabyć akcje i głosowali za uchwałą, odpowiadają solidarnie wobec spółki za spłacenie całej sumy wykupu.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 418 § 2a Kodeksu spółek handlowych, akcjonariusze mniejszościowi, których akcje podlegają przymusowemu wykupowi, powinni, w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia uchwały, złożyć w spółce dokumenty akcji lub dowody ich złożenia do rozporządzenia spółki. Jeżeli akcjonariusz nie złożył dokumentu akcji w terminie, zarząd unieważnia ją w trybie art. 358, a nabywcy wydaje nowy dokument akcji pod tym samym numerem emisyjnym.

Stosownie do art. 417 § 1 ww. ustawy, wykupu akcji dokonuje się po cenie notowanej na rynku regulowanym, według przeciętnego kursu z ostatnich trzech miesięcy przed powzięciem uchwały albo też, gdy akcje nie są notowane na rynku regulowanym, po cenie ustalonej przez biegłego wybranego przez walne zgromadzenie. Jeżeli akcjonariusze nie wybiorą biegłego na tym samym walnym zgromadzeniu, zarząd zwróci się w terminie tygodnia od dnia walnego zgromadzenia do sądu rejestrowego o wyznaczenie biegłego celem wyceny akcji będących przedmiotem wykupu. Przepisy art. 312 § 5, 6 i § 8 stosuje się odpowiednio. Wykupu akcji dokonuje się za pośrednictwem zarządu.

Osoby, które zamierzają wykupić akcje, powinny wpłacić należność równą cenie wszystkich nabywanych akcji (cena wykupu) na rachunek bankowy spółki w terminie trzech tygodni od dnia ogłoszenia ceny wykupu przez zarząd. Cena wykupu może zostać ogłoszona również na walnym zgromadzeniu (§ 2 art. 417 ww. ustawy). Zarząd powinien dokonać wykupu akcji na rachunek akcjonariuszy pozostających w spółce w terminie miesiąca od upływu terminu złożenia akcji, o którym mowa w art. 416 § 4, jednakże nie wcześniej niż po wpłaceniu ceny wykupu (art. 417 § 3 ww. ustawy).

Z powyższego wynika, że przepisy Kodeksu spółek handlowych dotyczące przymusowego wykupu akcji wskazują na wystąpienie przedmiotowo istotnych elementów charakteryzujących umowę odpłatnego zbycia: oznaczenie przedmiotu zbycia i ceny. Zatem przymusowy wykup akcji występuje jako szczególny typ umowy odpłatnego zbycia papierów wartościowych (akcji), co skutkuje tym, że dokonanie tej czynności cywilnoprawnej powoduje, że uzyskany w ten sposób dochód z odpłatnego zbycia akcji podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i jego uzupełnienia wynika, że większościowy akcjonariusz posiadający ponad 99,0% akcji przeprowadził przymusowy wykup akcji akcjonariuszy mniejszościowych, zgodnie z art. 418 ustawy Kodeks spółek handlowych. W listopadzie 2016 r. NWZA podjęło uchwałę o przymusowym wykupie przez akcjonariusza większościowego akcji Spółki od części akcjonariuszy mniejszościowych. Akcje akcjonariusza większościowego reprezentują 99,00251% kapitału zakładowego Wnioskodawcy, a 785 akcjonariuszy mniejszościowych 0,09009%. Zarząd Spółki został upoważniony przez NWZA do podjęcia wszelkich niezbędnych działań mających na celu wykonanie uchwały. Przedmiotem przymusowego wykupu były 63.886 akcje imienne Spółki (akcje wykupywane), należące do akcjonariuszy mniejszościowych. Cena wykupu akcji została ustalona przez biegłego rewidenta. Akcje Spółki nie były dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi. Zgodnie z postanowieniami KSH zarówno uchwała o przymusowym wykupie akcji, jak i cena wykupu została ogłoszona w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Zgodnie z procedurą przymusowego wykupu, w terminie jednego miesiąca od dnia ogłoszenia uchwały NWZA, akcjonariusze mniejszościowi mieli obowiązek złożyć w siedzibie Spółki dokumenty akcji podlegające przymusowemu wykupowi. Informacja o tym obowiązku podana została poprzez ogłoszenie w Monitorze Sądowym. Zarząd do wszystkich akcjonariuszy mniejszościowych w dniach 12-13 grudnia 2016 r. wysłał pisma informujące o konieczności złożenia dokumentów akcji w Spółce, w terminie 2 tygodni od dnia otrzymania pisma, z zagrożeniem ich unieważnienia po tym terminie. Na pisma Zarządu odpowiedziało 425 akcjonariuszy, w tym 6 osób złożyło oświadczenie, że nie wyrażają zgody na wykup akcji. Ponadto, część listów wróciła z adnotacją poczty „adresat nieznany”, „adresat nie żyje”. W okresie od dnia 25 stycznia 2017 r. do dnia 27 stycznia 2017 r. Spółka dokonała zapłaty 654 byłym akcjonariuszom (przelew na rachunki bankowe 390, wypłaty w kasie 7 oraz 257 przekazy pocztowe). Natomiast 131 akcjonariuszy mniejszościowych nie odebrało ceny wykupu (6 osób odmówiło przyjęcia wypłaty, część osób zaniedbała obowiązek aktualizacji adresu w księdze akcyjnej, a ich adresy okazały się nieaktualne, część zmarła i Spółce nie udało się ustalić spadkobierców, ponieważ Spółka nie ma do tego odpowiednich narzędzi). Część z akcjonariuszy akcje złożyła jeszcze w 2016 r., część już w 2017 r. W przypadku akcjonariuszy, którzy nie odpowiedzieli na wezwanie i nie złożyli akcji zarząd Spółki podjął w dniu 27 stycznia 2017 r. uchwałę o umorzeniu akcji. W przypadku akcjonariuszy, którzy zdeponowali dokumenty w Spółce zostały one przeniesione przez Spółkę na akcjonariusza większościowego w dniu 31 stycznia 2017 r. W przypadku akcjonariuszy, którzy nie zdeponowali dokumentów w Spółce nie nastąpiło ich przeniesienie przez Spółkę na akcjonariusza większościowego, gdyż akcje te zostały umorzone 27 stycznia 2017 r. Środki, których Spółka nie ma możliwości przekazania byłym akcjonariuszom zostały zdeponowane w Spółce i oczekują na odbiór przez osoby uprawnione. Spółka twierdzi, że nie ma możliwości dokonać wypłaty ceny akcji 131 akcjonariuszom, ponieważ nie posiada adresów zamieszkania akcjonariuszy lub danych spadkobierców, a w 6 przypadkach nie jest w stanie zmusić tych osób do odbioru środków wobec odmowy ich przyjęcia.

W pierwszej kolejności należy stwierdzić, że za odpłatne zbycie akcji należy uznać przymusowy wykup akcji przez akcjonariusza większościowego od akcjonariuszy mniejszościowych, bowiem w wyniku tej czynności następuje przeniesienie własności z akcjonariusza mniejszościowego na akcjonariusza większościowego ewentualnie unieważnienie akcji akcjonariusza mniejszościowego i wydanie nabywcy nowego dokumentu akcji pod tym samym numerem unieważnionej akcji, w zamian za uzyskaną korzyść majątkową - wynagrodzenie wyrażone w pieniądzu. Czynność taka ma zatem charakter odpłatny i skutkuje zbyciem akcji. Fakt, że zbycie akcji następuje w drodze wykupu przymusowego nie zmienia tego, że ma miejsce przeniesienie własności akcji z akcjonariuszy mniejszościowych na akcjonariuszy większościowych czy też unieważnienie akcji i wydanie nowemu akcjonariuszowi nowego dokumentu akcji. Gdyby uznać, że w przypadku wykupu przymusowego nie mielibyśmy do czynienia ze zbyciem, to należałoby uznać, że pomimo wykupu akcji od akcjonariusza mniejszościowego przez akcjonariuszy większościowych ci pierwsi nadal są ich właścicielami, ponieważ nie miało miejsca wyzbycie się praw do akcji. Nie ma zatem znaczenia w sprawie to, czy sprzedający dokonał zbycia akcji dobrowolnie, czy też w drodze przymusowego wykupu. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega „efekt” dokonanego zbycia, tj. uzyskany z tej transakcji dochód. Zatem przymusowy wykup akcji powoduje, że uzyskany w ten sposób dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W przypadku tej transakcji ma bowiem miejsce przeniesienie własności akcji za określoną cenę lub unieważnienie akcji i wydanie nabywcy nowego dokumentu akcji pod tym samym numerem emisyjnym. Zatem czynność ta ma charakter odpłatnego zbycia akcji.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy odnośnie pytania Nr 1, że zdeponowanych w Spółce środków pieniężnych od akcjonariusza większościowego, jako cena wykupu, które nie zostały odebrane przez akcjonariuszy mniejszościowych z powodu zmiany adresu lub śmieci, nie należy traktować jako przychód akcjonariuszy mniejszościowych.

Wnioskodawca błędnie twierdzi, że akcjonariusze mniejszościowi (131 osób), którzy nie zareagowali w żaden sposób na wezwanie Spółki, nie złożyli dokumentu akcji w Spółce i nie odebrali zarówno wysłanej przekazem pocztowym na adres domowy, jak i zdeponowanej w kasie Spółki ceny wykupu, nie osiągnęli przychodu podlegającego opodatkowaniu, ponieważ przychód powstanie dopiero w momencie odbioru przez akcjonariusza mniejszościowego ceny wykupu.

Zdeponowaną w Spółce cenę wykupu, wpłaconą przez akcjonariusza większościowego za akcje, która nie została odebrana przez akcjonariuszy mniejszościowych z powodu zmiany adresu lub śmieci, należy w ocenie organu podatkowego uznać za przychód akcjonariuszy mniejszościowych, bowiem jak już wyjaśniono powyżej przymusowy wykup akcji występuje jako szczególny typ umowy odpłatnego zbycia papierów wartościowych (akcji), co skutkuje tym, że dokonanie tej czynności cywilnoprawnej powoduje, że uzyskany w ten sposób przychód z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega opodatkowaniu zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1ab pkt 1 cytowanej ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 1 jest nieprawidłowe.


Za nieprawidłowe należy także uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 2 dotyczącego ustalenia, czy zdeponowane w Spółce środki pieniężne od akcjonariusza większościowego jako cena wykupu, które nie zostały odebrane przez akcjonariuszy mniejszościowych z powodu odmowy ich odbioru, należy potraktować jako przychód akcjonariuszy mniejszościowych, ponieważ zdeponowane w Spółce środki pieniężne, pomimo, że nie zostały odebrane z uwagi na złożenie oświadczenia, że akcjonariusze mniejszościowi nie wyrażają zgody na wykup akcji, stanowią dla tych osób przychód z kapitałów pieniężnych, opodatkowany zgodnie z treścią art. 17 ust. 1ab pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Jak bowiem wskazano powyżej w stanowisku organu do pytania Nr 1 zdeponowaną w Spółce cenę wykupu, wpłaconą przez akcjonariusza większościowego za akcje, która nie została odebrana przez akcjonariuszy mniejszościowych, należy uznać za przychód akcjonariuszy mniejszościowych, ponieważ przymusowy wykup akcji występuje jako szczególny typ umowy odpłatnego zbycia akcji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 2 jest nieprawidłowe.


Odnosząc się w dalszej kolejności do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 3, dotyczącego ustalenia, czy na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C w stosunku do akcjonariuszy mniejszościowych, którzy nie odebrali ceny wykupu i kiedy obowiązek ten Wnioskodawca ma wypełnić, organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 39 ust. 3 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o których mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sporządzone według ustalonego wzoru.

Powołany powyżej przepis, nakłada obowiązek sporządzenia imiennej informacji PIT-8C o wysokości dochodu z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które pośredniczą w obrocie papierami wartościowymi.


Należy zwrócić uwagę, że przepis ten ma charakter ogólny i nie zawiera wyjątków od reguły. Z jego treści wynika, że obowiązuje zarówno instytucje finansowe pośredniczące w obrocie papierami wartościowymi (np. biura maklerskie), jak i inne podmioty biorące faktyczny udział w uzyskaniu określonych dochodów przez podatnika.


Wskazać należy, że zgodnie z art. 418 § 2a Kodeksu spółek handlowych, akcjonariusze mniejszościowi, których akcje podlegają przymusowemu wykupowi, powinni, w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia uchwały, złożyć w spółce dokumenty akcji lub dowody ich złożenia do rozporządzenia spółki. Jeżeli akcjonariusz nie złożył dokumentu akcji w terminie, zarząd unieważnia ją w trybie art. 358, a nabywcy wydaje nowy dokument akcji pod tym samym numerem emisyjnym.

Zgodnie z powyższym przepisem akcjonariusze mniejszościowi, których akcje podlegają, w myśl podjętej uchwały, przymusowemu wykupowi, powinni w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia uchwały, złożyć w spółce dokumenty akcji lub dowody ich złożenia do rozporządzania spółki. W przypadku gdy akcjonariusz (lub akcjonariusze) nie złożyli dokumentów akcji w terminie, zarząd jest uprawniony wezwać akcjonariusza, w drodze ogłoszenia lub listu poleconego, do złożenia dokumentu we wskazanym terminie, z zagrożeniem unieważnienia dokumentu akcji. Termin do złożenia dokumentu akcji nie może być krótszy niż dwa tygodnie od dnia ogłoszenia wezwania albo doręczenia listu poleconego (art. 358 § 1 Kodeksu spółek handlowych).

Skoro podczas wykupu akcji mamy do czynienia z sytuacją, gdy Spółka działa we własnym imieniu na rachunek akcjonariusza wykupującego (większościowego), jako swoisty pośrednik przy transakcji wykupu, to jest zobowiązana do wystawienia informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągniętego przez akcjonariuszy mniejszościowych.

Jak wskazano we wniosku akcjonariusz większościowy wpłacił na rachunek Spółki kwotę odpowiadającą łącznej wartości wszystkich posiadanych przez akcjonariuszy mniejszościowych akcji. Cena wykupu została zdeponowana w kasie Spółki i pozostawiona do dyspozycji akcjonariuszy mniejszościowych. Zatem akcjonariusze mniejszościowi, którzy nie otrzymali ceny wykupu, zarówno w związku ze zmianą adresu, śmiercią, jak i odmową przyjęcia środków pieniężnych, mogą w każdej chwili odebrać zdeponowane w kasie Spółki środki pieniężne w wysokości odpowiadającej wartości posiadanych akcji. Istnieje więc po stronie wierzycieli, tj. akcjonariuszy Spółki prawna możliwość żądania spełnienia świadczenia przez dłużnika. Skoro tak, to Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia dla akcjonariuszy mniejszościowych, którzy nie otrzymali ceny wykupu oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania akcjonariusza wykonuje swoje zadania, informacji PIT-8C, zgodnie z brzmieniem art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpiło przeniesienie na akcjonariusza większościowego własności wykupionych akcji akcjonariuszy mniejszościowych lub nastąpiło unieważnienie akcji i wydanie nabywcy nowego dokumentu akcji pod tym samym numerem emisyjnym.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował, że w przypadku akcjonariuszy, którzy nie zdeponowali dokumentów w Spółce akcje te zostały umorzone w dniu 27 stycznia 2017 r., w przypadku akcjonariuszy, którzy nie odpowiedzieli na wezwanie i nie złożyli akcji zarząd Spółki podjął w dniu 27 stycznia 2017 r. uchwałę o umorzeniu akcji. W przypadku akcjonariuszy, którzy zdeponowali dokumenty w Spółce zostały one przeniesione przez Spółkę na akcjonariusza większościowego w dniu 31 stycznia 2017 r.


Zatem, wbrew stanowisku Wnioskodawcy ciąży na Wnioskodawcy obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C w stosunku do akcjonariuszy mniejszościowych, którzy nie odebrali ceny wykupu zarówno w związku ze zmianą adresu, śmiercią, jak i odmową przyjęcia środków pieniężnych. Obowiązek ten Wnioskodawca będzie zobowiązany wypełnić w terminie do końca lutego 2018 r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 3 jest nieprawidłowe.


Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania Nr 4 organ podatkowy stwierdza, że nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że nie będzie on miał obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C w stosunku do tych osób, w związku z nieuzyskaniem przez te osoby przychodu. Jak bowiem wskazano powyżej akcjonariusze mniejszościowi w związku z dokonanym przez akcjonariusza większościowego wykupem akcji i zdeponowaniem w Spółce ceny wykupu - osiągnęli przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomimo, że osoby te nie odebrały ceny wykupu, a tym samym Spółka zobowiązana będzie wystawić informację PIT-8C.

Zatem, w związku z ciążącym na Wnioskodawcy obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C, Wnioskodawca powinien dołożyć wszelkich wysiłków w celu ustalenia wszelkich danych niezbędnych do prawidłowego wypełnienia przedmiotowej informacji PIT-8C. W przypadku, gdy Spółka nie posiada żadnych wymaganych danych identyfikacyjnych do sporządzenia tej informacji, takich jak spadkobiercy, aktualny adres zamieszkania podatnika czy spadkobiercy, NIP, PESEL, i mimo podjęcia wszelkich wysiłków w celu ich ustalenia, nie jest w stanie ich ustalić, to obowiązku tego nie będzie w stanie wypełnić. Zatem tylko i wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach, tj. braku możliwości ustalenia aktualnego adresu zamieszkania akcjonariuszy, ewentualnie ich spadkobierców Spółka może być zwolniona z obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C.

Tym samym w przedmiotowej sprawie, gdy Spółka wie, że osoby widniejące w prowadzonych przez Spółkę rejestrach dotyczących akcjonariuszy zmarły, a z uwagi na brak narzędzi Spółka nie jest w stanie ustalić spadkobierców oraz Spółka wie, że osoby wyprowadziły się i nie jest w stanie ustalić ich nowego miejsca zamieszkania, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że informacje PIT-8C powinny być wypełnione jedynymi danymi, którymi Spółka dysponuje, tj. ostatnimi znanymi Spółce adresami zamieszkania, w przypadku osób, które zaniechały obowiązek aktualizacji adresu lub też danymi osób, które zmarły, w tym ich ostatnimi znanymi Spółce adresami zamieszkania, w przypadku osób, które zmarły i co do których Spółka nie ma możliwości ustalenia spadkobierców. Jak wskazano powyżej, w tak zaistniałych sytuacjach Spółka, gdy będzie w stanie wykazać, że podjęła wszelkie starania w celu uzyskania bieżących danych adresowych akcjonariuszy, ewentualnie spadkobierców i danych tych nie uzyskała, nie będzie miała obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C, pomimo, że osoby te uzyskały przychód z przymusowego wykupu akcji.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytanie Nr 4 jest nieprawidłowe.


Odnosząc się natomiast do stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania Nr 5, którego przedmiotem jest rozstrzygnięcie, czy na Wnioskodawcy ciąży obowiązek złożenia informacji PIT-8C w stosunku do akcjonariuszy mniejszościowych, którzy otrzymali cenę wykupu i kiedy Wnioskodawca ma obowiązek ten wypełnić, należy tylko w części podzielić stanowisko Wnioskodawcy w zakresie tego pytania.

W uzupełnieniu wniosku na wezwanie organu Wnioskodawca wskazał, że w przypadku akcjonariuszy, którzy zdeponowali dokumenty w Spółce zostały one przeniesione przez Spółkę na akcjonariusza większościowego w dniu 31 stycznia 2017 r. Zatem Wnioskodawca prawidłowo uznał, że będzie miał obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C za 2017 r. w terminie do końca lutego 2018 r. dla tych akcjonariuszy mniejszościowych, którzy otrzymali cenę wykupu.

Jednakże biorąc pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy do pytania Nr 5, a mianowicie, że Wnioskodawca będzie miał obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C tylko dla akcjonariuszy mniejszościowych, którzy albo otrzymali przelew ceny wykupu na ich rachunki bankowe albo odebrali cenę wykupu z kasy Spółki, albo otrzymali przekaz pocztowy, błędne jest twierdzenie Wnioskodawcy, że wobec akcjonariuszy mniejszościowych, którzy nie otrzymali ceny wykupu Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C, z uwagi na to że nie uzyskali oni przychodu. Tak jak przedstawiono w stanowisku organu odnośnie pytania Nr 1, 2 i 3 akcjonariusze mniejszościowi, pomimo, że nie otrzymali ceny wykupu (nie odebrali ceny wykupu w związku ze zmianą adresu, śmiercią, jak i odmową przyjęcia środków pieniężnych) osiągnęli przychód z kapitałów pieniężnych i w związku z tym na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C za 2017 r. również dla tych osób, w terminie do końca lutego 2018 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 5 tylko w części jest prawidłowe, tzn. że Wnioskodawca będzie miał obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C za 2017 r. w terminie do końca lutego 2018 r. dla akcjonariuszy mniejszościowych, którzy otrzymali cenę wykupu. Natomiast nieprawidłowe jest w części dotyczącej braku obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C za 2017 r. w terminie do końca lutego 2018 r. w stosunku do akcjonariuszy, którzy nie otrzymali ceny wykupu.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj