Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.466.2017.1.JF
z 28 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2017 r. (data wpływu 15 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie archiwizowania papierowych faktur zakupowych wyłącznie w formie elektronicznej (skanu lub zdjęcia) oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tych faktur – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15 listopada 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie archiwizowania papierowych faktur zakupowych wyłącznie w formie elektronicznej (skanu lub zdjęcia) oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tych faktur.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


B. Sp. z o.o. („Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest członkiem międzynarodowej grupy B. będącej jednym z największych na świecie producentów i dystrybutorów alkoholi. Spółka prowadzi działalność przede wszystkim w zakresie sprzedaży produktów grupy B. na rynku polskim.

Spółka jako czynny podatnik VAT, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa towary i usługi od kontrahentów mających siedzibę na terytorium Polski, jak również od podmiotów mających siedzibę na terytorium UE i innych krajów. Nabywane towary i usługi są wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Z uwagi na skalę działalności, Wnioskodawca otrzymuje dużą ilość faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, faktur korygujących, not księgowych, rachunków, paragonów, itp. Przedmiotowe dokumenty źródłowe otrzymywane są przez Spółkę zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej (w przypadku faktur w sytuacjach, gdzie Spółka wyraziła zgodę).

Dodatkowo, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, Spółka ponosi wydatki związane z podróżami służbowymi pracowników, do których należą m.in. koszty przejazdów taksówkami, koszty biletów kolejowych, koszty posiłków spożywanych przez pracowników podczas podróży służbowych. Obecnie, w celu uzyskania zwrotu poniesionych wydatków, pracownik musi dostarczyć Spółce dowód poniesienia danego wydatku w formie papierowej (w szczególności fakturę lub rachunek).

Wnioskodawca przechowuje wszelkie dokumenty źródłowe w postaci faktur, rachunków, paragonów, faktur korygujących, itp., w ich oryginalnej formie, tj. dokumenty otrzymywane elektronicznie przechowywane są w formie elektronicznej, dokumenty otrzymywane papierowo przechowywane są w formie papierowej. Z uwagi na skalę prowadzonej przez Spółkę działalności i znaczne ilości otrzymywanych dokumentów, papierowa forma archiwizacji dokumentów wiąże się dla Wnioskodawcy z wysokimi kosztami administracyjnymi.

W konsekwencji, Spółka rozważa podjęcie działań mających na celu usprawnienie procesu archiwizacji i obiegu dokumentów a także minimalizację kosztów z tym związanych. Działania te polegałyby na wdrożeniu systemu elektronicznej archiwizacji dokumentów. W tym celu, dowody w formie papierowej podlegałyby digitalizacji tj. wprowadzeniu do specjalnie przygotowanego w tym celu systemu w postaci danych cyfrowych (w formie skanu lub zdjęcia).

Spółka planuje wprowadzić procedurę elektronicznego obiegu i przechowywania dokumentów księgowych w dedykowanym systemie („System”), w którym będą przechowywane faktury, faktury korygujące, rachunki, paragony oraz noty księgowe („Dokumenty źródłowe”). Planowanym jest, by Dokumenty źródłowe otrzymywane przez Spółkę w formie papierowej, zarówno dotyczące rozliczeń z kontrahentami jak i rozliczeń podróży służbowych z pracownikami były przetworzone poprzez skan lub zdjęcie w wersję elektroniczną. Następnie po przeprowadzeniu kontroli merytorycznej i formalnej przez upoważnionych pracowników Spółki, ujmowane one będą w ewidencji księgowo-podatkowej na podstawie wersji elektronicznej dokumentu i kolejno przechowywane w formie elektronicznej (skan dokumentu bądź jego zdjęcie).

Załadowane do Systemu Dokumenty źródłowe przechowywane będą na serwerze zewnętrznym, pełniącym funkcję magazynu dokumentów elektronicznych. Dokumenty źródłowe załadowane do Systemu będą dostępne co najmniej przez czas wynikający z przepisów ustawy o rachunkowości i przepisów podatkowych. Dokumenty przechowywane będą w formie nieedytowalnej (w postaci skanów lub zdjęć), co skutkować będzie niemożnością modyfikacji ich zawartości lub treści po wprowadzeniu do Systemu.

Treści zamieszczone na obrazie skanu lub zdjęcia Dokumentów źródłowych będą w pełni czytelne i nie będą w żaden sposób odbiegać od treści zawartych na ich papierowych odpowiednikach, a planowany przez Spółkę sposób zabezpieczenia tak sporządzonej dokumentacji uniemożliwi ingerencję w ich treść przez cały okres, aż do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, planowany proces elektronicznego obiegu dokumentów mający na celu m.in. nadawanie papierowym wersjom Dokumentów źródłowych formatu elektronicznego, należy uznać za zapewniający autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność dokumentów.

Planowany do wdrożenia przez Spółkę sposób obiegu i archiwizacji dokumentów przewiduje przechowywanie skanów/zdjęć Dokumentów źródłowych w podziale na okresy rozliczeniowe, co umożliwiać będzie szybkie odszukanie i dostęp do Dokumentów źródłowych. Ponadto, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, na żądanie organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, Spółka zapewni bezzwłoczny dostęp do Dokumentów źródłowych przechowywanych w formie elektronicznej, a także umożliwi bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych z nich wynikających.

Po dokonaniu wszystkich wskazanych powyżej działań mających na celu stworzenie elektronicznych wersji Dokumentów źródłowych, a następnie zapisaniu i zabezpieczeniu ich w wewnętrznym systemie księgowym, Wnioskodawca mając na celu ograniczenie kosztów związanych z przechowywaniem dokumentacji w formie papierowej planuje jej utylizację (fizyczne nieodwracalne zniszczenie).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w świetle przepisów ustawy o VAT dopuszczalnym jest aby obieg i przechowywanie Dokumentów źródłowych (w postaci faktur, faktur korygujących, rachunków, paragonów oraz not księgowych) odbywał się wyłącznie w formie elektronicznej na zasadach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym, na przysługujące Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT naliczonego nie będzie wpływać fakt, że proces obiegu i przechowywania Dokumentów źródłowych (w postaci faktur, faktur korygujących, rachunków, paragonów oraz not księgowych) będzie odbywał się wyłącznie w formie elektronicznej na zasadach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1


W ocenie Spółki, stosownie do przepisów ustawy o VAT dopuszczalne jest by obieg i przechowywanie Dokumentów źródłowych (w postaci faktur, faktur korygujących, rachunków, paragonów oraz not księgowych) odbywał się wyłącznie w formie elektronicznej na zasadach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego.

Stosownie do przepisów art. 112 ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania.

Podatnicy zostali również zobowiązani (poprzez art. 112a ust. 4 ustawy o VAT) zapewnić naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej lub Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur, a w przypadku, faktur przechowywanych w formie elektronicznej - również bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych.

Otrzymane faktury, w tym faktury wystawione ponownie, powinny być przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego (art. 112a ust. 1 pkt 2).

Z kolei art. 106m ustawy o VAT, jednocześnie precyzując co należy rozumieć przez przedmiotowe pojęcia wskazuje, że to podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści oraz czytelności faktury.


Biorąc pod uwagę powyższe regulacje ustawy o VAT w zakresie przechowywania dokumentów (w tym przede wszystkim faktur), w ocenie Spółki, za dopuszczalny należy uznać każdy sposób przechowywania Dokumentów źródłowych zapewniający:

  1. przechowywanie w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie,
  2. bezzwłoczny dostęp do faktur, bezzwłoczny ich pobór oraz przetwarzanie danych w nich zawartych organom podatkowym do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego,
  3. autentyczność pochodzenia faktury,
  4. integralność treści faktury,
  5. czytelność faktury.

Tym samym, przepisy ustawy o VAT nie nakładają na podatników obowiązku przechowywania dokumentów źródłowych w ich oryginalnej postaci. Co prawda, art. 247 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej daje możliwość państwom członkowskim nałożenia obowiązku przechowywania faktur w oryginalnej postaci, w jakiej zostały przesłane lub udostępnione, zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Niemniej, polski ustawodawca z przedmiotowej możliwości nie skorzystał. Tym samym, uznać należy, że Dokumenty źródłowe (w tym przede wszystkim faktury) mogą być przechowywane przez podatników w dowolnej formie, niezależnie od ich oryginalnej postaci (papierowa czy elektroniczna), pod warunkiem spełnienia ww. przesłanek.


W ocenie Spółki, przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego sposób obiegu i przechowywania Dokumentacji źródłowej spełnia wszystkie warunki określone przepisami ustawy o VAT.


Przechowywanie i dostęp do dokumentów


System Spółki przewiduje, że Dokumenty źródłowe Spółki będą przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający ich łatwe odszukanie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, na żądanie właściwego organu, Spółka zapewni bezzwłoczny dostęp do Dokumentów źródłowych przechowywanych w formie elektronicznej, a także umożliwi bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych z nich wynikających.


Ponadto zdaniem Spółki, zachowana zostanie autentyczność pochodzenia, integralność treści faktur, jak również ich pełna czytelność.


Autentyczność pochodzenia, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, rozumiana jest jako pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury. W ocenie Wnioskodawcy, w odniesieniu do skanów/zdjęć Dokumentów źródłowych wynika ona bezpośrednio z faktu, że wersja elektroniczna Dokumentu źródłowego stanowić będzie wierne odzwierciedlenie jego papierowego odpowiednika otrzymanego przez Spółkę. Tym samym, w odniesieniu do każdego Dokumentu źródłowego, Spółka będzie miała pewność w zakresie podmiotu wystawiającego dany dokument oraz jego treści.


Integralność treści i czytelność faktury


Przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura. W ramach Systemu, Dokumentom źródłowym nadawany będzie format elektroniczny, uniemożliwiający ingerencję w ich treść przez cały okres ich przechowywania, aż do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Wnioskodawca pragnie wskazać także, że planowany do wdrożenia przez Spółkę sposób obiegu i archiwizacji dokumentów spowoduje, że elektroniczny zapis obrazu dokumentu stanowić będzie wierne odzwierciedlenie jego papierowego odpowiednika. W rezultacie, Dokumenty źródłowe zapisane w formie elektronicznej będą dobrej jakości graficznej zapewniającej ich pełną czytelność.


Kontrole biznesowe


Wnioskodawca podkreśla, że zapewnienie autentyczności pochodzenia, integralności treści oraz czytelności Dokumentów źródłowych będzie wspomagane poprzez wewnętrzne systemy kontroli kontrahentów obowiązujące w Spółce. Przykładami kontroli wewnętrznych przeprowadzanych w Spółce w odniesieniu do Dokumentów źródłowych będzie: weryfikacja kontrahentów, dołączenie do faktury dokumentów uzupełniających takich jak umowy, potwierdzenie wykonania usługi dokumentowanej fakturą itp. Ponadto, każdy Dokument źródłowy poddawany będzie kontroli biznesowej poprzez proces weryfikacji pod względem formalnym oraz merytorycznym przez pracowników odpowiedzialnych za księgowość Spółki. Tylko Dokumenty źródłowe, które pozytywnie przejdą proces weryfikacji będą mogły być podstawą do ich rozpoznania dla celów rachunkowych i podatkowych.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, planowany sposób obiegu i przechowywania Dokumentów źródłowych w formie elektronicznej zapewnia autentyczność pochodzenia dokumentów źródłowych oraz integralność i czytelność zawartych treści. Ponadto jak zostało wskazane powyżej, sposób obiegu i archiwizacji dokumentów źródłowych odbywać się będzie z podziałem na okresy rozliczeniowe w sposób zapewniający proste wyszukanie wybranych dokumentów oraz bezzwłoczny do nich dostęp.

W ocenie Spółki, stosownie do przepisów ustawy o VAT dopuszczalne jest by obieg i przechowywanie Dokumentów źródłowych (w postaci faktur, faktur korygujących, rachunków, paragonów oraz not księgowych) odbywały się w formie elektronicznej na zasadach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, bez konieczności przechowywania ich w wersji papierowej.

Wnioskodawca wskazuje, że prezentowane powyżej stanowisko znajduje odzwierciedlenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe potwierdzających dopuszczalność elektronicznego przechowywania dokumentów otrzymanych w wersji papierowej i niszczenie pierwotnych egzemplarzy papierowych, m.in.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 marca 2017 r. sygn. 2461-IBPP2.4512.1013.2016.3.BW, gdzie organ podatkowy podkreślił, że: „(...) przechowywanie dokumentów wskazanych przez wnioskodawcę w formie elektronicznej - w sposób opisany przez wnioskodawcę, przy zapewnieniu autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności tych dokumentów, a także umożliwieniu dostępu do tych faktur na żądanie odpowiedniego organu skarbowego - jest zgodne z powyższymi przepisami, a zatem pozwala na stosowanie wyłącznie elektronicznej formy archiwizacji.”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 lipca 2016 r. sygn. IPPP2/4512-392/16-2/MT, w której organ podatkowy podkreślił, że: „(...) z uwagi na to, że przechowywanie faktur w formie elektronicznej zapewni autentyczność pochodzenia oraz integralność treści i czytelności tych faktur, a także zostaną spełnione pozostałe warunki określone w art. 106m i art. 112 ustawy o VAT - faktury te mogą być archiwizowane wyłącznie w sposób elektroniczny, bez konieczności przechowywania ich w wersji papierowej.”
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 3 marca 2015 r. sygn. IPTPP2/443-870/14-3/Jsz, w której organ podatkowy potwierdził stanowisko spółki, zgodnie z którym: „Przedstawione przez spółkę w opisie zdarzenia przyszłego procedury przechowywania faktur VAT wyłącznie w formie elektronicznej i niszczenia dokumentów w wersji papierowej po ich zeskanowaniu i zarchiwizowaniu w formie elektronicznej spełniają warunki przewidziane w przepisach uptu.”


Ad 2


W ocenie Spółki, na przysługujące Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT naliczonego nie będzie wpływać fakt, że proces obiegu i przechowywania Dokumentów źródłowych (w postaci faktur, faktur korygujących, rachunków, paragonów oraz not księgowych) będzie odbywał się wyłącznie w formie elektronicznej na zasadach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniami wskazanymi w przepisach ustawy o VAT.

Z kolei art. 86 ust. 10 ustawy o VAT precyzuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Zgodnie z art. 86 ust. 10b ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje, co do zasady, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.


Dodatkowo, ustawa o VAT zawiera katalog wydatków, które nie dają prawa do odliczenia VAT naliczonego.


Biorąc pod uwagę powyższe, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego jest uzależnione od łącznego spełnienia następujących warunków:

  1. dysponowania przez podatnika fakturą (lub dokumentem celnym),
  2. w odniesieniu do nabytych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy,
  3. nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,
  4. nabywane towary i usługi nie zostały wymienione w katalogu wydatków, nie dających prawa do odliczenia podatku VAT (art. 88 ustawy o VAT).

Tym samym, przepisy ustawy o VAT nie zawierają regulacji wskazujących, by prawo do odliczenia podatku naliczonego przez podatnika uzależnione było od formy przechowywania dokumentacji źródłowej (forma papierowa lub elektroniczna). W związku z tym, forma w jakiej Wnioskodawca będzie przechowywać dokumenty źródłowe (w postaci m.in. faktur, rachunków, paragonów, faktur korygujących) nie warunkuje powstania, realizacji ani też zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego przez podatnika.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki, na przysługujące Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT naliczonego nie będzie wpływać fakt, że proces obiegu i przechowywania Dokumentów (w postaci faktur, faktur korygujących, rachunków, paragonów oraz not księgowych) będzie odbywał się wyłącznie w formie elektronicznej na zasadach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego. Jak już bowiem wskazano wcześniej w uzasadnieniu do pytania 1, w ocenie Spółki, regulacje ustawy o VAT pozwalają by obieg i przechowywanie Dokumentów źródłowych (w postaci faktur, faktur korygujących, rachunków, paragonów oraz not księgowych) odbywały się wyłącznie w formie elektronicznej bez konieczności przechowywania papierowej wersji dokumentu.


Wnioskodawca pragnie podkreślić, że jego stanowisko znajduje odzwierciedlenie w licznych interpretacja indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe, np.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 czerwca 2017 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.83.2017.2.KT, w której organ podatkowy potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym: „(...) jest możliwe korzystanie przez spółkę z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur papierowych przetworzonych do formy elektronicznej, nawet jeśli pierwotna faktura papierowa zostanie zniszczona po jej przetworzeniu.”
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 czerwca 2017 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.173.2017.1.JG, w której organ podatkowy potwierdził, stanowisko podatnika zgodnie z którym: „(...) jeśli będzie zapewniona autentyczność pochodzenia oraz integralność treści i czytelność tych faktur, to będą one potwierdzały prawo spółki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w tych fakturach, w odpowiednich terminach, w świetle przepisów art. 86 ustawy o VAT, jeżeli nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie wystąpią przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy o VAT.”
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 września 2017 r. sygn. 0114-KDIP1-1.4012.419.2017.2.KOM, w której podkreślone, że: „wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur przechowywanych zgodnie z elektronicznym obiegiem dokumentów opisanym w zdarzeniu przyszłym.”


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie sposobu przechowywania faktur, faktur korygujących i duplikatów tych faktur. Natomiast w przypadku przechowywania w formie elektronicznej innych dokumentów, do których nie mają zastosowania zawarte w ustawie przepisy dotyczące przechowywania faktur, można przyjąć, że nie ma żadnych przeciwwskazań do elektronicznego przechowywania tego rodzaju dokumentów.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 0/0, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj