Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.196.2017.1.JG
z 26 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 29 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży Nagród na rzecz Uczestników przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży Nagród na rzecz Uczestników przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


C. GmbH (dalej: Spółka) jest podmiotem z siedzibą w Niemczech i ma status podatnika VAT w tym kraju. Ponadto, Spółka jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym w Polsce. Spółka jest operatorem największego sklepu z nagrodami w Niemczech oraz zarządza programami lojalnościowymi wielu innych podmiotów z różnych sektorów.

Spółka zawarła umowę ze spółką prawa polskiego (dalej: Partner), na podstawie której Spółka ma pełnić funkcję operatora sklepu on-line z nagrodami dla uczestników (dalej: Uczestnik) programu lojalnościowego (dalej: Program) organizowanego i zarządzanego przez Partnera. Uczestnikami Programu mogą być wyłącznie osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce i niedziałające w charakterze podatników VAT. W ramach Programu Uczestnicy otrzymują punkty (dalej: Punkty) za czynności określone w regulaminie Programu, w szczególności za nabycie określonych produktów lub usług w miejscach wskazanych przez Partnera. Punkty zapisywane są na indywidualnych kontach Uczestników. Liczba Punktów uzależniona jest od wartości dokonanych zakupów.

Punkty zgromadzone przez Uczestnika mogą zostać wymienione na określone towary i usługi (dalej: Nagrody) w sklepie prowadzonym przez Spółkę (dalej: Sklep). W konsekwencji, w zamian za Punkty, Uczestnicy uprawnieni są do zamówienia w Sklepie Nagród. Nagrody o charakterze materialnym (towary) dostarczane są na adres wskazany przez Uczestnika (na terytorium kraju).

Spółka będzie operatorem Sklepu i będzie działała w tym zakresie we własnym imieniu i na własny rachunek. Spółka będzie zamawiać Nagrody od zewnętrznych dostawców z Polski, innych krajów Unii Europejskiej oraz przemieszczać towary własne z terytorium Niemiec (zakupy lokalne, wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów, przemieszczenia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa). Nagrody te będą dostarczane do magazynu zlokalizowanego w Polsce, którego właścicielem jest polski podmiot trzeci, z którym Spółka zawarła umowę dotyczącą świadczenia usług logistycznych związanych z działalnością Sklepu, tj. m.in. przyjmowania i magazynowania Nagród, przygotowywania Nagród do wysyłki do Uczestników, zlecania transportu gotowych przesyłek, odbierania zwrotów Nagród od Uczestników, etc.

Spółka planuje zaoferować Uczestnikom szeroki katalog Nagród obejmujący:

  • różnego rodzaju towary (w tym perfumy, sprzęt fotograficzny, telefony komórkowe, nośniki danych cyfrowych czyli towary wymienione w § 4 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, Dz. U. z 28 grudnia 2016 r., poz. 2177);
  • usługi i
  • bony (kupony) zakupowe.

Co do zasady, Nagrody wydawane są Uczestnikom nieodpłatnie (w zamian za Punkty). W przypadku jednak, gdy ilość Punktów zgromadzonych przez Uczestnika nie wystarcza na ich wymianę na wybraną przez Uczestnika Nagrodę, Spółka dopuszcza możliwość zakupu Nagród za częściową odpłatnością (dopłatą), tzn. Uczestnik ma możliwość wymiany zgromadzonych Punktów na wybraną przez siebie Nagrodę przy jednoczesnej dopłacie określonej kwoty pieniężnej, a nawet zapłaty całej ceny Nagrody. Spółka otrzyma równowartość pieniężną wykorzystanych przez Uczestnika Punktów od Partnera.


Innymi słowy, działalność Sklepu będzie opierać się na następujących założeniach:

  1. Transakcje realizowane w ramach Sklepu z Nagrodami dokonywane będą bezpośrednio pomiędzy Spółką a Uczestnikiem, tj. wszelkie Nagrody sprzedawane będą Uczestnikowi przez Spółkę w jej własnym imieniu,
  2. Składając zamówienie Uczestnik równocześnie poinstruuje Partnera, aby ten dokonał zapłaty/częściowej zapłaty za Nagrodę Punktami zgromadzonymi na koncie posiadanym przez Uczestnika w Programie (dla potrzeb powyższego rozliczenia przyjmuje się, że wartość 1 Punktu wynosi 0,01 zł). Dodatkowo w przypadku częściowej wymiany Punktów, Uczestnik zobowiązany będzie do uiszczenia na rzecz Spółki kwoty dopłaty poprzez system płatności internetowych (tj. Spółka otrzyma środki pieniężne na swój rachunek bankowy),
  3. Spółka będzie wysyłać zamówienia Uczestników do firmy logistycznej, która zgodnie z umową zawartą ze Spółką zajmie się przygotowaniem i obsługą wysyłki, to jest m.in. pakowaniem i nadaniem paczek z Nagrodami wykorzystując jej własną platformę magazynową znajdującą się w Polsce,
  4. Rozliczenie wpłat otrzymanych od Partnera stanowiących równowartość Punktów zużytych przez Uczestników w sklepie odbywać się będzie na podstawie wystawianych przez Spółkę not obciążeniowych.

W związku z opisaną powyżej planowaną działalnością w Polsce, Spółka została zarejestrowana jako podajnik VAT czynny. Spółka będzie prowadzić ewidencję transakcji realizowanych w związku z prowadzonym Sklepem zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej, w szczególności do ustalenia zobowiązania z tytułu podatku należnego od sprzedaży Nagród na rzecz Uczestników.

Spółka oświadcza, że nie planuje utrzymywać w Polsce zaplecza personalnego czy technicznego w postaci własnych pracowników czy własnej infrastruktury technicznej ani otwierać stacjonarnej placówki handlowej, biura czy oddziału.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Spółka jest zobowiązana prowadzić ewidencję sprzedaży Nagród na rzecz Uczestników przy zastosowaniu kasy rejestrującej?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W opinii Spółki analiza całokształtu przepisów dotyczących kas rejestrujących prowadzi do wniosku, że nie jest ona zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży Nagród na rzecz Uczestników przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na podstawie art. 111 ust. 3a ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani m.in. do:

  1. dokonywania wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawania wydrukowanego dokumentu nabywcy;
  2. dokonywania niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy;
  3. udostępniania kas rejestrujących do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów;
  4. zgłaszania kas rejestrujących do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących;
  5. używania kas rejestrujących zgodnie z warunkami określonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 1;
  6. dokonywania wydruku emitowanych przez kasę rejestrującą dokumentów i ich kopii;
  7. dokonania zgłoszenia kasy rejestrującej do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 111 ust. 7a ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U z 2013 r. poz. 363, dalej: Rozporządzenie ws. kas) określił m.in. sposób prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, warunki używania kas przez podatników, termin zgłoszenia kasy do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego, rodzaje dokumentów, które są prowadzone lub składane w związku z używaniem kasy rejestrującej, oraz wzory tych dokumentów, warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas rejestrujących jak również terminy oraz zakres obowiązkowych przeglądów technicznych kas.


I tak, zgodnie z § 13 Rozporządzenia ws. kas rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przez podatnika poprzedzone jest złożeniem zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że będzie przez niego prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kasy, zawiadomienie zawiera informację o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania i dokonaniem fiskalizacji kasy, która wykonywana jest przez serwisanta kas przez jednokrotne i niepowtarzalne uaktywnienie trybu fiskalnego pracy kasy z równoczesnym wpisaniem numeru identyfikacji podatkowej podatnika (NIP) do pamięci fiskalnej. Inne obowiązki podatnika stosującego kasy określone zostały natomiast w § 14 Rozporządzenia ws. kas i należą do nich m in.:

  1. niezwłocznie zgłaszanie podmiotowi prowadzącemu serwis główny lub podmiotowi prowadzącemu serwis kas każdą nieprawidłowość w pracy kasy,
  2. udostępnianie kasy do kontroli stanu nienaruszalności kasy i prawidłowości jej pracy na każde żądanie właściwych organów,
  3. zgłaszanie kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego do podmiotu prowadzącego serwis główny lub podmiotu prowadzącego serwis kas,

Zgodnie z § 14 ust. 2 Rozporządzenia ws. kas, podatnik stosujący kasy korzysta wyłącznie z serwisu prowadzonego przez podmiot prowadzący serwis główny lub podmiot prowadzący serwis kas.


Nie ulega wątpliwości, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie dochodzić do sprzedaży przez Spółkę za pośrednictwem Sklepu towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (Uczestników), która to sprzedaż, co do zasady, podlega ewidencji na kasie rejestrującej. Jednocześnie jednak analiza przedstawionych powyżej przepisów dotyczących zasad ewidencji na kasie rejestrującej wskazuje, że obowiązkiem tym objęte są wyłącznie podmioty posiadające w Polsce siedzibę i / lub miejsce na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, w którym taka kasa może zostać zainstalowana, na co wskazują chociażby: obowiązek zawiadomienia właściwego naczelnika o miejscu instalacji kasy, udostępnianie kasy do kontroli stanu nienaruszalności na każde wezwanie organu, zgłaszanie kasy do przeglądu technicznego etc. Spółka zwraca uwagę, że jest to jedyna wykładnia art. 111 ustawy o VAT, dająca się pogodzić z systematyką przepisów o VAT (tj. nieprowadząca do konieczności działania wbrew przepisom Rozporządzenia ws. kas) oraz ogólną zasadą neutralności VAT.

Przyjęty przez Spółkę model biznesowy tj. brak zarówno aktywów rzeczowych jak i ludzkich w Polsce (jak wspomniano w opisie zdarzenia przyszłego Spółka nie planuje utrzymywać w Polsce zaplecza personalnego czy technicznego w postaci własnych pracowników czy własnej infrastruktury technicznej ani otwierać stacjonarnej placówki handlowej, biura czy oddziału) oznacza, że Spółka mogłaby zainstalować i użytkować kasę rejestrująca wyłącznie w miejscu siedziby Spółki, tj w Niemczech.

W takim przypadku jednak, Spółka nie byłaby w stanie spełnić ww. wymogów technicznych określonych w Rozporządzeniu ws. kas oraz w ustawie o VAT. W konsekwencji, aby sprostać wymogom związanym z prowadzeniem ewidencji za pomocą kasy rejestrującej ustalonym w powoływanych przepisach, Spółka byłaby zmuszona utworzyć w Polsce specjalną komórkę organizacyjną zajmującą się wyłącznie obsługą kas rejestrujących, co byłoby nadmiernie uciążliwym obowiązkiem w dodatku uzasadnionym jedynie koniecznością sprostania specyficznym wymogom prawa podatkowego. Zdaniem Spółki taka interpretacja przepisów ustawy o VAT jest niezgodna z zasadą proporcjonalności VAT, zgodnie z którą Państwa Członkowie nie powinny stosować środków prawnych mających na celu zwalczanie nadużyć podatkowych, które uniemożliwiają podatnikom uwolnienie się od ich stosowania, nawet jeśli wykażą brak ryzyka takich nadużyć w ich przypadku. Dodatkowo wymóg stosowania kas rejestrujących stanowiłby przeszkodę w swobodnym przepływie towarów i usług w Unii Europejskiej, który jest jednym z fundamentów wspólnego rynku.

Spółka zwraca w tym miejscu uwagę, że jej intencją nie jest uniknięcie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku VAT w Polsce i rozliczania VAT należnego od dokonywanej sprzedaży. Spółka chce jedynie uzyskać potwierdzenie, że w opisanym zdarzeniu przyszłym nie będzie musiała dokonywać ewidencji prowadzonej za pośrednictwem Sklepu sprzedaży Nagród Uczestnikom przy użyciu kasy rejestrującej, ponieważ jako przedsiębiorca zagraniczny nie posiadający żadnej zorganizowanej struktury w Polsce nie jest ona fizycznie w stanie prowadzić takiej ewidencji bez naruszania przepisów Rozporządzenia ws. kas lub bez tworzenia własnej komórki organizacyjnej na terytorium Polski wyłącznie w celu spełnienia tego obowiązku. Jednocześnie, Spółka będzie prowadzić ewidencję transakcji realizowanych w związku z prowadzonym Sklepem zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej, w szczególności do ustalenia zobowiązania z tytułu podatku należnego od sprzedaży Nagród na rzecz Uczestników.

Spółka pragnie dodatkowo zauważyć, że nie ma możliwości powierzenia rejestracji własnych transakcji podmiotowi trzeciemu. Co prawda, w art. 111 ust. 3b ustawy o VAT oraz § 5 Rozporządzenia ws. kas przewidziano możliwość prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podmiot trzeci, jednak możliwość taka została zastrzeżona dla podatników, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo marża. W takim przypadku pośrednik może zostać zobowiązany do ewidencji na kasie rejestrującej (własnej lub powierzonej) wartości sprzedaży prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatnika (zlecającego). Z przywołanych przepisów wyraźnie wynika, że prowadzenie ewidencji przez podmiot trzeci dotyczy wyłącznie sytuacji, w której podmiot taki dokonuje sprzedaży na rzecz lub w imieniu innego podmiotu (podatnika obowiązanego do ewidencji). Należy uznać, że jeśliby ustawodawca uznał, że istnieje możliwość upoważnienia jakiegokolwiek podmiotu (a nie tylko działającego w charakterze pośrednika w sprzedaży) do dokonywania rejestracji sprzedaży na kasie rejestrującej w imieniu innego podmiotu, to nie wprowadziłby on zastrzeżeń, co do charakteru podmiotu wskazanych w art. 111 ust. 3b ustawy o VAT. W konsekwencji, w przypadku, gdy sprzedaż dokonywana jest przez podatnika we własnym imieniu i na własną rzecz nie ma on możliwości upoważnienia / zobowiązania innego podmiotu do prowadzenia za niego ewidencji na kasie rejestrującej. W opisanym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym sprzedaż Nagród w Sklepie będzie wykonywana przez Spółkę we własnym imieniu i na własną rzecz, a zatem nie ma ona możliwości zlecenia ewidencji na kasie fiskalnej podmiotowi trzeciemu.

Spółka pragnie wskazać, że brak obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej przez podatników mających siedzibę poza Polską został potwierdzony m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 września 2010 r. (sygn. IPPP3/443-615/10-2/KC),
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2016 r. (sygn. IPPP2/443-160/12-12/16/S/MM/BH),
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 grudnia 2016 r. (sygn.. 1462-IPPP3.4512.872.2016.1 .RM),

W opinii Spółki analiza całokształtu przepisów dotyczących kas rejestrujących prowadzi do wniosku, że Spółka jako podmiot zagraniczny prowadzący sprzedaż podlegającą opodatkowaniu polskim VAT, nieposiadający żadnej fizycznej obecności w Polsce, nie jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży Nagród na rzecz Uczestników przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega dostawa towarów, rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania danym towarem jak właściciel, pod warunkiem, że ma ona charakter odpłatny i odbywa się na terytorium Polski. Opodatkowaniu podlega także świadczenie usług, rozumiane jako każda czynność (poza wyjątkami wskazanymi w ustawie) niestanowiąca dostawy towarów, mająca charakter odpłatny i podobnie jak dostawa towarów musi odbywać się na terytorium Polski.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z treści art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem z siedzibą w Niemczech i ma status podatnika VAT w tym kraju, ponadto Spółka jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym w Polsce. Spółka jest operatorem największego sklepu z nagrodami w Niemczech oraz zarządza programami lojalnościowymi wielu innych podmiotów z różnych sektorów. Spółka zawarła umowę ze spółką prawa polskiego, na podstawie której Spółka ma pełnić funkcję operatora sklepu on-line z nagrodami dla uczestników programu lojalnościowego organizowanego i zarządzanego przez spółkę prawa polskiego. Uczestnikami Programu mogą być wyłącznie osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce i niedziałające w charakterze podatników VAT. Spółka będzie operatorem Sklepu i będzie działała w tym zakresie we własnym imieniu i na własny rachunek. Spółka będzie zamawiać Nagrody od zewnętrznych dostawców z Polski, innych krajów Unii Europejskiej oraz przemieszczać towary własne z terytorium Niemiec (zakupy lokalne, wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów, przemieszczenia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa). Nagrody te będą dostarczane do magazynu zlokalizowanego w Polsce, którego właścicielem jest polski podmiot trzeci, z którym Spółka zawarła umowę dotyczącą świadczenia usług logistycznych związanych z działalnością Sklepu, tj. m.in. przyjmowania i magazynowania Nagród, przygotowywania Nagród do wysyłki do Uczestników, zlecania transportu gotowych przesyłek, odbierania zwrotów Nagród od Uczestników. Działalność Sklepu będzie opierać się na następujących założeniach:

  1. Transakcje realizowane w ramach Sklepu z Nagrodami dokonywane będą bezpośrednio pomiędzy Spółką a Uczestnikiem, tj. wszelkie Nagrody sprzedawane będą Uczestnikowi przez Spółkę w jej własnym imieniu,
  2. Składając zamówienie Uczestnik równocześnie poinstruuje Partnera, aby ten dokonał zapłaty/częściowej zapłaty za Nagrodę Punktami zgromadzonymi na koncie posiadanym przez Uczestnika w Programie (dla potrzeb powyższego rozliczenia przyjmuje się, że wartość 1 Punktu wynosi 0,01 zł). Dodatkowo w przypadku częściowej wymiany Punktów, Uczestnik zobowiązany będzie do uiszczenia na rzecz Spółki kwoty dopłaty poprzez system płatności internetowych (tj. Spółka otrzyma środki pieniężne na swój rachunek bankowy),
  3. Spółka będzie wysyłać zamówienia Uczestników do firmy logistycznej, która zgodnie z umową zawartą ze Spółką zajmie się przygotowaniem i obsługą wysyłki, to jest m.in. pakowaniem i nadaniem paczek z Nagrodami wykorzystując jej własną platformę magazynową znajdującą się w Polsce,
  4. Rozliczenie wpłat otrzymanych od Partnera stanowiących równowartość Punktów zużytych przez Uczestników w sklepie odbywać się będzie na podstawie wystawianych przez Spółkę not obciążeniowych.

W związku z opisaną powyżej planowaną działalnością w Polsce, Spółka została zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Spółka będzie prowadzić ewidencję transakcji realizowanych w związku z prowadzonym Sklepem zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej, w szczególności do ustalenia zobowiązania z tytułu podatku należnego od sprzedaży Nagród na rzecz Uczestników. Spółka oświadcza, że nie planuje utrzymywać w Polsce zaplecza personalnego czy technicznego w postaci własnych pracowników czy własnej infrastruktury technicznej ani otwierać stacjonarnej placówki handlowej, biura czy oddziału.


Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy Spółka jest zobowiązana prowadzić ewidencję sprzedaży Nagród na rzecz Uczestników przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Należy wskazać, że przepisy ustawy o VAT jak i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie nakładające na podatników, dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, obowiązek ewidencji tej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej skierowane są, co do zasady, do podmiotów posiadających siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski. Przepisy te wymagają, aby podatnicy zobowiązani do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej wykonywali szereg czynności technicznych wymienionych np. w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 27 sierpnia 2013 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. z 2013 r., poz. 1076).

Przepisy odnoszące się do kas fiskalnych nie regulują kwestii, gdy sprzedawca, co do zasady mający obowiązek ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących, nie posiada w Polsce fizycznego miejsca dokonywania takiej dostawy. Analiza przepisów ww. rozporządzenia wskazuje, że każdy, na kim ciąży obowiązek instalacji kasy fiskalnej musi posiadać miejsce bądź miejsca jej fizycznego zainstalowania, czyli punkty sprzedaży, zgłoszone w odpowiednim urzędzie skarbowym. W załączniku nr 2 do tego rozporządzenia, który stanowi wzór książki kasy rejestrującej, jako jedna z pozycji wymaganych widnieje adres miejsca, w którym kasa jest użytkowana. Również każdorazowa zmiana miejsca użytkowania kasy musi być zgłoszona do odpowiedniego serwisu i w tej książce odnotowana. Wobec tego, pomimo istnienia obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu za pomocą kas rejestrujących, w sytuacji gdy sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, Wnioskodawca nie posiadając żadnego fizycznego miejsca sprzedaży oraz siedziby bądź stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski nie ma możliwości jej zainstalowania a także co za tym idzie wypełnienia wszelkich obowiązków wynikających z przepisów dotyczących kas rejestrujących zawartych w ww. rozporządzeniu. Powyższa okoliczność powoduje, że Wnioskodawca nie ma w tym przypadku obowiązku prowadzenia ewidencji swojej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Dodatkowym argumentem przemawiającym za uznaniem braku obowiązku ewidencjonowania dokonywanych dostaw towarów (Nagród) za pomocą kasy rejestrującej jest przepis art. 111 ust. 3a ustawy o VAT. Z treści punktu 2, 3 i 4 tego artykułu wynika, że podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy, udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów, zgłaszać kasy rejestrujące do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących.

Z konstrukcji ustawy o VAT wynika, że wymienione czynności mogą odbywać się wyłącznie w przypadku, gdy kasa rejestrująca umiejscowiona jest na terytorium Polski. Natomiast Wnioskodawca będzie dostarczał towary (Nagrody) klientom zamieszkałym w Polsce w ramach sprzedaży z Niemiec, nie planuje otwierać stacjonarnej placówki handlowe, biura czy oddziału w Polsce. Zatem, w przedmiotowej sprawie, obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej sprzedaży na terytorium kraju towarów (Nagród) dokonywanej przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie znajdzie zastosowania.


W konsekwencji, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że nie będzie On zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży Nagród na rzecz Uczestników przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj