Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-300/11-4/GG
z 12 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-300/11-4/GG
Data
2012.03.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
amortyzacja
dotacja
inwestycje
środek trwały
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
Czy przekazany środek trwały na rzecz Wnioskodawcy w postaci przebudowanej sieci ciepłowniczej w trakcie zadania pod nazwą „…” (sfinansowany dotacją) będzie korzystał u Wnioskodawcy ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, wynikający z ww. artykułów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w art. 17 ust. 1 pkt 52 i art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych)?



Wniosek ORD-IN 684 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 1 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2012 r. (data wpływu 6 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przebudowanej sieci ciepłowniczej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2011 r., został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przebudowanej sieci ciepłowniczej.

Z uwagi na braki formalne wniosku Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14 h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) pismem z dnia 21 lutego 2012r., , wystąpił do Wnioskodawcy o uzupełnienie wniosku.

W odpowiedzi na ww. wezwanie dnia 6 marca 2012 r. wpłynęło do tut. Organu uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność ciepłowniczą, w zakresie produkcji i dystrybucji energii cielnej na terenie miasta. W zakresie działalności zdarzają się sytuacje, kiedy podmioty zewnętrzne, zwane dalej Inwestorem, realizując własne inwestycje na terenie miasta w ramach projektów, współfinansowanych ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego dla naszego województwa, zwracają się do Wnioskodawcy z prośbą o wyrażenie zgody na przebudowę sieci, będącej Jego własnością, w celu usunięcia kolizji z powstającymi (budowanymi przez nich) urządzeniami, drogami, budynkami itp.

W związku z koniecznością przebudowy dróg i innych obiektów użyteczności publicznej Wnioskodawca nie może uchylić się od wydania zgody na przełożenie swoich sieci ciepłowniczych, gdyż sparaliżowałoby to wszelkie inwestycje miejskie. Z punktu widzenia Wnioskodawcy Inwestor usuwając kolizje ma za zadnie odtworzyć stan pierwotny sieci. Przebudowa sieci polega na przełożeniu sieci i przywróceniu jej funkcjonalności, istniejącej przed dokonaniem jej przebudowy.

Dokonanie przebudowy może skutkować zmianą długości sieci w stosunku do długości pierwotnej, zmianą trasy przebiegu sieci oraz niekiedy zmianą materiałów, z których są wykonane sieci ze względu na rozwój i zmianę technologii w budowie sieci. Przebudowa nie skutkuje zmianą parametrów technicznych czynnika grzewczego przesyłanego siecią.

W takiej (opisanej jw.) sytuacji Spółka zawarła porozumienie. Zgodnie z jego treścią Wnioskodawca udostępnia sieć będącą Jego własnością Inwestorowi na czas jego przebudowy. Zewnętrzny Inwestor oświadcza, że dla realizacji inwestycji niezbędna jest przebudowa istniejącej sieci ciepłowniczej kolidującej z realizowaną przez niego inwestycją współfinansowaną ze środków unijnych.

Przebudowa realizowana będzie na podstawie dokumentacji opracowanej przez Inwestora i uzgodnionej ze Spółką. Przebudowa sieci odbywa się kosztem i staraniem Inwestora. Inwestor usuwa kolidujący odcinek sieci i w jego miejsce umieszcza nową sieć o tej samej średnicy.

Inwestor w związku z usunięciem kolizji dokonuje przebudowy dwóch odcinków sieci, znajdujących się na stanie Spółki na dwóch odrębnych numerach inwentarzowych. Środki trwałe sieci, o których mowa - są nie w pełni zamortyzowane. Inwestor dokonuje przebudowy sieci o nr inwentarzowym A na odcinku, stanowiącym fragment jej długości - m. Długość sieci nie ulega zmianie na skutek przebudowy.

Natomiast w drugim przypadku dokonuje wymiany całej sieci, znajdującej się pod numerem inwentarzowym B w ewidencji Spółki. Na skutek przebudowy zmienia się długość sieci B z m na m oraz nieznacznie położenie ze względu na układ kompensacji sieci. Nie zmieniają się parametry techniczne czynnika grzewczego przesyłanego siecią ciepłowniczą. Zmianie ulega technologia wykonania sieci z klasycznej kanałowej na preizolowaną, w związku z faktem, że aktualnie stosuje się już tylko technologię preizolowaną.

Inwestor przekazuje Spółce złom, powstający z demontażu starej sieci. Spółka przyjmuje złom na magazyn, a następnie go sprzedaje. Po przebudowie sieć ciepłownicza jest nadal eksploatowana przez Spółkę i nadal jest własnością Spółki. Spółka dokonuje odbioru prac na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego. Wartość robót wykonanych została określona przez Inwestora po przetargu nieograniczonym w kwocie zł.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż pomiędzy , a Wnioskodawcą zostało zawarte porozumienie, na podstawie którego została zrealizowana wspólna inwestycja, że środków własnych stron oraz środków zewnętrznych (po stronie ). W związku z tym zadaniem Spółka pokryła koszty budowy nowej sieci ciepłowniczej w wysokości zł. zawarła umowę o dofinansowanie projektu z w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata , na mocy której uzyskała dofinansowanie na realizację projektu pod nazwą: - przygotowanie infrastrukturalne terenu pod śródmiejską zabudowę" w wysokości 85% wydatków kwalifikowanych projektu, zobowiązując się do wniesienia wkładu własnego w wysokości 15%.

Po zakończeniu zadania przekazała nieodpłatnie na rzecz Wnioskodawcy przebudowaną sieć ciepłowniczą o wartości zł, sfinansowaną dotacją. Uzyskana dotacja w , którą sfinansowano zadanie pod nazwą „ - przygotowanie infrastrukturalne terenu pod śródmiejską zabudowę", korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego należy stwierdzić że wydatki związane z inwestycją, pokryte z przyznanej dotacji, nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów, stosownie do przepisów art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka powinna dokonać likwidacji częściowej usuniętego przez Inwestora, niezamortyzowanego odcinka sieci znajdującego się pod numerem A w ewidencji oraz wprowadzić na stan nowy odcinek sieci...
  2. Czy Spółka powinna dokonać częściowej likwidacji proporcjonalnie do długości sieci zlikwidowanej...
  3. Czy nieumorzona wartość sieci zlikwidowanej częściowo powinna zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodu...
  4. Czy powinna zmniejszać wartość początkową nowego środka trwałego ...
  5. Czy Spółka powinna przyjąć na stan sieć A1 pod nowym numerem inwentarzowym w wartości proporcjonalnej do długości tj. w kwocie zł ( długość 46 m )...
  6. Czy Spółka powinna dokonać likwidacji sieci B i przyjąć na stan sieć B1 pod nowym numerem inwentarzowym, przyjmując wartość nowego odcinka proporcjonalnie do długości sieci tj. m w kwocie zł.
  7. Czy Spółka powinna wykazać przychód do opodatkowania w związku z wykonaniem przez Inwestora prac polegających na przełożeniu odcinka sieci w celu usunięcia kolizji w związku z realizowaną przez Inwestora inwestycją współfinansowaną ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach RPO... "

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca zrezygnował z ww. pytań i postawił następujące pytanie:

Czy przekazany środek trwały na rzecz Wnioskodawcy w postaci przebudowanej sieci ciepłowniczej w trakcie zadania pod nazwą „ – przygotowanie infrastrukturalne terenu pod śródmiejską zabudowę" o wartości zł (sfinansowany dotacją) będzie korzystał u Wnioskodawcy ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, wynikający z ww. artykułów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w art. 17 ust. 1 pkt 52 i art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych)...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sieci o nr inwentarzowym B należy dokonać całkowitej likwidacji w ewidencji, a nieumorzoną wartość zaliczyć do kosztów podatkowych w dacie likwidacji. Ponadto wykazać przychód podatkowy ze sprzedaży złomu, otrzymanego od Inwestora z tytułu wykopania z ziemi starej sieci. Spółka powinna przyjąć na stan nowy środek trwały w nowej wartości. Wartość tą powinna ustalić proporcjonalnie do długości całkowitej wykonanej przez Inwestora sieci tj. (wartość całkowita (B1+A1) - B1. Dla odcinka B1 o długości m w kwocie zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ środek trwały jest współfinansowany ze środków w ramach RPO, to zostanie przyjęty i zaksięgowany na rozliczeniach międzyokresowych (przychód zwolniony z podatku) będzie go rozliczać proporcjonalnie do amortyzacji, zachowując zasadę współmierności przychodów i kosztów. Przychody księgowane równolegle do amortyzacji nie będą, przychodami podatkowymi, amortyzacja nie będzie kosztem uzyskania przychodów.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż przyjęty na stan środek trwały w postaci sieci ciepłowniczej korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych (w art. 17 ust. 1 pkt 52 i art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Zgodnie jednak z ugruntowanym poglądem, do tej kategorii należy zaliczyć każdą wartość wchodzącą do majątku podatnika, powiększającą jego aktywa, mającą definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została ujęta w katalogu zawartym w art. 12 ust. 4 powołanej ustawy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że Wnioskodawca uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, przychodem jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń z wyjątkami które nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pojęcie nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu powołanego przepisu obejmuje przy tym nie tylko świadczenie w znaczeniu cywilistycznym, ale także wszelkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie, mające konkretny wymiar majątkowy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przekazanie przez Inwestora przebudowanego odcinka sieci do używania odbywa się nieodpłatnie. Wnioskodawca zawarł porozumienie, zgodnie z którym Wnioskodawca udostępnia sieć będącą Jego własnością Inwestorowi na czas jej przebudowy. Zewnętrzny Inwestor oświadcza, że dla realizacji inwestycji niezbędna jest przebudowa istniejącej sieci ciepłowniczej kolidującej z realizowaną przez niego inwestycją współfinansowaną ze środków unijnych. Przebudowa realizowana będzie na podstawie dokumentacji opracowanej przez inwestora i uzgodnionej ze Spółką. Przebudowa sieci odbywa się kosztem i staraniem Inwestora. Inwestor usuwa kolidujący odcinek sieci i w jego miejsce umieszcza nową sieć o tej samej średnicy. Inwestor w związku z usunięciem kolizji dokonuje przebudowy dwóch odcinków sieci, znajdujących się na stanie Spółki na dwóch odrębnych numerach inwentarzowych. Środki trwałe - sieci, o których mowa - są nie w pełni zamortyzowane. Inwestor dokonuje przebudowy sieci o nr inwentarzowym A na odcinku, stanowiącym fragment jej długości - 46 m. Długość sieci nie ulega zmianie na skutek przebudowy. Natomiast w drugim przypadku dokonuje wymiany całej sieci, znajdującej się pod numerem inwentarzowym B w ewidencji Spółki. Na skutek przebudowy zmienia się długość sieci B z m na m oraz nieznacznie położenie ze względu na układ kompensacji sieci. Nie zmieniają się parametry techniczne czynnika grzewczego przesyłanego siecią ciepłowniczą. Zmianie ulega technologia wykonania sieci z klasycznej kanałowej na preizolowaną, w związku z faktem, że aktualnie stosuje się już tylko technologię preizolowaną. Inwestor przekazuje Spółce złom, powstający z demontażu starej sieci. Spółka przyjmuje złom na magazyn, a następnie go sprzedaje. Po przebudowie sieć ciepłownicza jest nadal eksploatowana przez Spółkę i nadal jest własnością Spółki. Spółka dokonuje odbioru prac na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego. Wartość robót wykonanych została określona przez Inwestora po przetargu nieograniczonym w kwocie zł.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż pomiędzy Miejskim Zarządem Dróg, a Wnioskodawcą zostało zawarte porozumienie, na podstawie którego została zrealizowana wspólna inwestycja, że środków własnych stron oraz środków zewnętrznych (po stronie MZD). W związku z tym zadaniem pokrył On koszty budowy nowej sieci ciepłowniczej w wysokości zł. MZD zawarła umowę o dofinansowanie projektu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, na mocy której uzyskała dofinansowanie na realizację projektu pod nazwą: - przygotowanie infrastrukturalne terenu pod śródmiejską zabudowę" w wysokości 85% wydatków kwalifikowanych projektu, zobowiązując się do wniesienia wkładu własnego w wysokości 15%.

Po zakończeniu zadania MZD przekazała nieodpłatnie na rzecz przebudowaną sieć ciepłowniczą o wartości zł, sfinansowaną uzyskaną dotacją w , którą sfinansowano zadanie pod nazwą „rewitalizacja śródmieścia Kielce - przygotowanie infrastrukturalne terenu pod śródmiejską zabudowę".

Z treści wniosku wynika, że istota prac wykonywanych przez Inwestora polega na przebudowie środków trwałych Wnioskodawcy. Należy jednak podkreślić, że przebudowa ta może mieć różny charakter. W sytuacji, gdy polega wyłącznie na przesunięciu linii cieplnych, czyli usunięciu fragmentu sieci i odtworzeniu jej w nowym miejscu, nie powoduje zmiany stanu majątkowego Spółki. Nie powstaje wówczas przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przychód taki powstanie jednak, jeśli efektem prac przeprowadzonych przez Inwestora będzie „zwiększenie wartości majątku podatnika lub zaoszczędzenie (…) jakichś wydatków”. Taka sytuacja może mieć miejsce w szczególności, gdy wyłączane z eksploatacji lub likwidowane odcinki linii cieplnych są zastępowane liniami nowszego typu, o lepszych parametrach, odrębnej konstrukcji, doskonalszymi technologicznie, pozwalającymi na obniżenie kosztów eksploatacji sieci.

Wnioskodawca niewątpliwie uzyskuje wówczas przysporzenie majątkowe kosztem Inwestora, nie będąc zobowiązany do jakiegokolwiek świadczenia ekwiwalentnego. Innymi słowy, otrzymuje nieodpłatne świadczenie, stanowiące – na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 omawianej ustawy - przychód podatkowy.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Powyższy przepis nie ma zastosowania do Spółki w przedstawionym stanie faktycznym, gdyż w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca nie jest beneficjentem dotacji.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...). Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów i to zarówno w zakresie kosztów bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych (…).

Zatem wydatki na ulepszenie środków trwałych nie stanowią bezpośrednio kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. Jednakże zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne), dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z uwzględnieniem art. 16 ww. ustawy.

Stosownie do postanowień art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

W myśl art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  • budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  • maszyny, urządzenia i środki transportu,
  • inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Ustawa nie precyzuje użytych w niej pojęć przebudowa, adaptacja, rozbudowa, rekonstrukcja, modernizacja.

Według utrwalonego orzecznictwa sądowego, z ulepszeniem środków trwałych mamy do czynienia, gdy następuje ich:

  • przebudowa, czyli zmiana (poprawienie) istniejącego stanu środków trwałych na inny, rozbudowa, tj. poprawienie składników majątkowych, w szczególności budynków i budowli, linii technologicznych itp.,
  • adaptacja, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż ten, do którego był pierwotnie przeznaczony albo nadania mu nowych cech użytkowych,
  • rekonstrukcja, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych,
  • modernizacja, tj. unowocześnienie środka trwałego.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż zakres przedmiotowych prac będzie stanowił ulepszenie środka trwałego (sieci ciepłowniczej), o którym mowa w art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym poniesione wydatki powiększają wartość początkową środka trwałego i stanowią podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Jednocześnie wskazać w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej ulepszonego środka trwałego - sieci ciepłowniczej, stanową koszty uzyskania przychodów.

Reasumując, otrzymana przez Wnioskodawcę inwestycja w postaci przebudowy sieci ciepłowniczej, stanowi na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – przychód podatkowy w postaci nieodpłatnego świadczenia, nie korzystający ze zwolnienia podatkowego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj