Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-3.4010.13.2017.1.MC
z 18 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji opakowań – kartoników jednostkowych z nadrukiem wielobarwnym z kartonu i tektury. W roku 2015 Spółka podjęła decyzję o rozpoczęciu inwestycji polegającej na budowie drugiego zakładu, która miałaby wpłynąć na rozwój działalności Spółki, a przede wszystkim na pozyskanie nowych klientów na oferowane przez siebie produkty oraz zwiększenie sprzedaży dla dotychczasowych klientów. Wielu z dotychczasowych klientów oczekiwało tego od Spółki od wielu lat – wiązało się to z ich wewnętrznymi politykami bezpieczeństwa. Realizacja inwestycji miałaby się również przyczynić do wzrostu zatrudnienia w firmie. Zakład został oddany na przełomie 2015/2016 roku.

W miesiącu czerwcu odbędzie się uroczyste otwarcie zakładu połączone z obchodami 25-cio lecia istnienia Spółki oraz konferencją, w której udział wezmą znane autorytety z dziedziny poligrafii. Cała konferencja z uwagi na swój międzynarodowy charakter będzie symultanicznie tłumaczona dla przybyłych gości. Ma ona na celu zapoznanie aktualnych i przyszłych klientów Spółki z najnowszymi światowymi tendencjami w dziedzinie opakowań.

Celem uroczystości ma być promocja nowo otwartego zakładu oraz produktów Spółki, które wytwarzane będą na terenie zakładu, ukazanie Spółki jako producenta nowoczesnych produktów, których jakość ma zapewnić wiodącą pozycję wśród krajowych i zagranicznych producentów opakowań, oraz wpływać pozytywnie na pozycję konkurencyjną Spółki dzięki lepszemu zaspokojeniu potrzeb klientów, wyższej rentowności i efektywności produkcji.

Dodatkowo celem tej uroczystości będzie promocja Spółki jako dobrego pracodawcy na lokalnym rynku pracy, wiarygodnego kontrahenta i partnera biznesowego.

Plan uroczystego otwarcia zakładu będzie wyglądać następująco:

  1. Powitanie i prezentacja firmy.
  2. Symboliczne otwarcie fabryki.
  3. Konferencja – „Opakowania zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju”.
  4. Lunch.
  5. Zwiedzanie zakładu.
  6. Gala jubileuszowa.

W celu zorganizowania całości Spółka podpisała umowę z firmą zewnętrzną, specjalizującą się w organizacji tego typu uroczystości. Do zadań wynajętej firmy będzie należało m.in. projekt i druk zaproszeń, zapewnienie wieży powitalnej, zapewnienie roll-upu z agencją, zapewnienie recepcji i hostess, zapewnienie sprzętu nagłaśniającego, oświetleniowego, ekranu z obsługą, zapewnienie sceny, wyposażenia meblowego, zapewnienie ścianki do przemówień, wynajem słuchawek do tłumaczeń oraz plan touru, zapewnienie tłumacza i moderatora. W trakcie otwarcia i konferencji jest przewidziany również catering dla przybyłych gości.

Na uroczystość zostały również zaproszone media (telewizja, prasa).

Po tej części uroczystości, która odbywać się będzie na terenie zakładu, wieczorem odbędzie się uroczysta gala na terenie jednego z hoteli w Zielonej Górze. Za zorganizowanie całości gali Spółka zostanie obciążona przez hotel odrębną fakturą. Wydarzenie zostanie sfinansowane w całości ze środków obrotowych Spółki.

Grono zaproszonych gości stanowić będą kontrahenci Spółki, potencjalnie nowi klienci oraz wybrani pracownicy Spółki wraz z osobami towarzyszącymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wydatki poniesione na podstawie faktur na zorganizowanie wydarzenia związanego z otwarciem zakładu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka będzie mogła zaliczyć wydatki poniesione na podstawie faktur na zorganizowanie wydarzenia z okazji otwarcia zakładu do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Biorąc pod uwagę treść art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, podstawowym warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • został poniesiony w celu uzyskania zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • pozostaje on w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • został poniesiony przez podatnika,
  • jest on definitywny,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie został uwzględniony w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Aby moc zakwalifikować dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, należy brać pod uwagę:

  • przeznaczenie wydatku, tj. celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu
    oraz
  • potencjalną możliwość przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy organizacja wydarzenia otwarcia zakładu ma bezsprzecznie związek z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę, stanowiąc wyjątkową okazję do promocji i reklamy zakładu oraz produkowanych wyrobów. Mając na uwadze społecznie pozytywny wydźwięk zorganizowanego wydarzenia ma to istotne znaczenie dla postrzegania Spółki jako wiarygodnego partnera biznesowego, dobrego pracodawcy oraz podmiotu posiadającego duży potencjał rozwojowy. Standardową strategią podmiotów działających na rynku jest ciągłe osiąganie zysków, rozwijanie relacji z kontrahentami i potencjalnymi partnerami biznesowymi w celu nawiązania z nimi jak najsilniejszych więzi biznesowych.

Również udział aktualnych i potencjalnych klientów Spółki w konferencji „Opakowania zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju” wskazuje na Spółkę jako lidera zmian zachodzących w dziedzinie poligrafii.

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki na organizację uroczystości oraz konferencji, w tym wydatki na zakup usług gastronomicznych, nie powinny być postrzegane jako wydatki na reprezentację, o których stanowi art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, mogą natomiast zostać uznane za koszty reklamy.

W ocenie Wnioskodawcy ocena celu imprezy powinna być dokonywana przez pryzmat wszystkich okoliczności zaistniałych w jej trakcie. Powołując się na słownikowe pojęcie „reprezentacja” oraz ugruntowaną linię orzeczniczą w tym zakresie, nie można mówić w tym przypadku o jakiejkolwiek wystawności czy okazałości. Podjęte działania nie będą wiązały się z wystawnością, lecz z należytą starannością w przygotowaniu przedsięwzięcia o charakterze biznesowym, jakim będzie otwarcie zakładu.

W ocenie Wnioskodawcy wydatki nie stanowią kosztów reprezentacji ze względu na charakter i cel imprezy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj