Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.72.2017.4.JP
z 8 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 marca 2017 r. (data wpływu 21 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym 5 lipca i 4 sierpnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

  • z tytułu przekazania środków pieniężnych na utworzenie fundacji – jest nieprawidłowe,
  • z tytułu darowizny na rzecz fundacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z tym, że wniosek zawierał braki formalne wezwano do jego uzupełnienia pismem z 26 czerwca 2017 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.72.2017.1.JP oraz pismem z 26 lipca 2017 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.72.2017.3.JP. Wniosek został uzupełniony 5 lipca 2017 r. oraz 4 sierpnia 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność w formie stowarzyszenia i posiada w tym zakresie wpis do rejestru stowarzyszeń w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wnioskodawca obok działalności statutowej prowadzi także działalność gospodarczą i również wpisany jest do rejestru przedsiębiorców KRS. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym.

Cele statutowe zostały określone w sposób następujący:

  1. popularyzacja wiedzy lotniczej i sportu lotniczego;
  2. organizowanie szkoleń, pokazów i seminariów związanych z lotnictwem;
  3. gromadzenie środków finansowych i materiałów oraz tworzenie funduszy celowych;
  4. organizowanie ruchu społecznego wokół celów stowarzyszenia.

Realizacja ww. celów następuje poprzez:

  1. organizowanie prelekcji, pokazów, zajęć szkoleniowych mających na celu popularyzację i zwiększanie wiedzy na tematy lotnictwa,
  2. współpracę z samorządami, organizacjami związkowymi, społecznymi i ekonomicznymi oraz instytucjami państwowymi w zakresie realizacji celów Federacji,
  3. tworzenie, aktualizowanie i udostępnianie swoim członkom do korzystania z bazy danych w zakresie informacji technicznych i handlowych potrzebnych do prowadzenia ich działalności gospodarczej (w granicach dozwolonych przepisami prawa oraz z uwzględnieniem ochrony informacji niejawnych członków),
  4. wymianę doświadczeń produkcyjnych, handlowych, organizacyjnych (know-how) przez członków Stowarzyszenia na preferencyjnych warunkach (przy zachowaniu zasady swobody kontraktowej oraz z uwzględnieniem ochrony informacji niejawnych członków),
  5. organizowanie i prowadzenie na rzecz członków Stowarzyszenia badań marketingowych, wyszukiwanie wykwalifikowanej kadry inżynieryjnej, zarządzającej, logistycznej, udzielanie pomocy w uczestniczeniu przez członków w międzynarodowych targach i wystawach lotniczych,
  6. nawiązywanie współpracy z zagranicznymi stowarzyszeniami lotniczymi uczestnictwo w międzynarodowych organizacjach lotniczych,
  7. nawiązywanie i współpracę z podmiotami krajowymi i zagranicznymi, na płaszczyźnie objętej zakresem działania Stowarzyszenia,
  8. tworzenie i przystępowanie do organizacji i struktur w tym w szczególności platform technologicznych, sieci oraz klastrów technologicznych (gospodarczych, innowacyjnych) których cel zbieżny jest z zadaniami realizowanymi przez Stowarzyszenie (zarządzanie strukturami (jednostkami) opisanymi w zdaniu poprzednim),
  9. udzielanie wsparcia intelektualnego i materialnego studentom szkół wyższych na kierunkach studiów związanych z przemysłem lotniczym oraz pracownikom naukowym poprzez udostępnianie uczelniom przez członków wspierających Stowarzyszenia potencjału technicznego i personelu na potrzeby praktyk studenckich i prowadzenia prac naukowo-badawczych, na zasadach określonych umową stron, fundowanie stypendiów i nagród dla osób wyróżniających się bardzo dobrymi osiągnięciami w nauce i pracy badawczej,
  10. prezentowanie stanowiska Stowarzyszenia w kręgach politycznych i organizacjach gospodarczych w istotnych sprawach dotyczących przemysłu lotniczego,
  11. podejmowanie działań zmierzających do uczestnictwa przez Federację przy uzgadnianiu podstawowych ustaleń w zakresie związanym z przemysłem lotniczym m.in. w rządzie, ministerstwach, komisjach sejmowych itp.
  12. reprezentowanie Stowarzyszenia na targach i imprezach handlowych, seminariach, konferencjach, sympozjach w kraju i zagranicą.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

46.51.Z Sprzedaż hurtowa komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania,

46.69.Z Sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń,

46.90.Z Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana,

47.41.Z Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami,

51.10.Z Transport lotniczy pasażerski,

51.21.Z Transport lotniczy towarów,

52.10.A Magazynowanie i przechowywanie paliw gazowych,

52.10.B Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów,

52.23.Z Działalność usługowa wspomagająca transport lotniczy,

52.24.C Przeładunek towarów w pozostałych punktach przeładunkowych,

58.29.Z Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania,

62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem,

62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki,

62.03.Z Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi,

62.09.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych,

64.19.Z Pozostałe pośrednictwo pieniężne,

64.99.Z Pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,

70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja,

70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,

71.20.B Pozostałe badania i analizy techniczne,

72.19.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,

72.20.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych,

74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania,

74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,

77.11.Z Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek,

77.33.Z Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery,

77.35.Z Wynajem i dzierżawa środków transportu lotniczego,

77.39.Z Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane,

85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,

94.99.Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.

W związku z rozwojem działalności stowarzyszenia planuje się w przyszłości powołanie fundacji, która przejmie część zadań stowarzyszenia, w szczególności podejmie działalność badawczą i naukową w zakresie lotnictwa oraz motoryzacji i ją rozwinie. Planowana fundacja będzie prowadziła badania i doświadczenia, docelowo stworzy laboratorium. Głównym celem fundacji będzie zatem inwestowanie w innowacyjne technologie w przemyśle lotniczym i motoryzacyjnym (pojazdy elektryczne) i uzyskiwanie w związku z tym praw własności intelektualnej. Fundacja będzie także zajmowała się wspieraniem przedsiębiorstw innowacyjnych (np. poprzez nabywanie w nich udziałów).

Do zadań fundacji będzie należała realizacja następujących celów publicznych:

  1. działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  2. działalność wspomagająca rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
  3. działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  4. nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
  5. kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  6. działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
  7. promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
  8. działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzącymi działalność w zakresie zbieżnym z celami fundacji.

Swoje cele fundacja będzie realizowała poprzez prowadzenie działalności statutowej jak również działalności gospodarczej. Środki na swoją działalność fundacja będzie uzyskiwała z prowadzonej działalności gospodarczej i/lub odpłatnej działalności statutowej, darowizn (w tym darowizn od Wnioskodawcy), grantów i dotacji. Niewykluczone, że fundacja po wymaganym okresie (tj. dwóch latach od założenia) wystąpi o uzyskanie statusu organizacji pożytku publicznego. Wnioskodawca będzie pełnił rolę jedynego fundatora, który wyposaży fundację w majątek w postaci środków pieniężnych. W związku z planowanym powołaniem fundacji Wnioskodawca zamierza dokonać także zmian we własnym statucie i określić w nim nowy cel, tj. wspieranie działalności podmiotów zajmujących się pracą badawczą, naukową oraz innowacyjnością.

Wniosek o interpretacje dotyczy zdarzenia przyszłego – odpowiednie zmiany w statucie zostaną wprowadzone na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Członków. Zmiana statutu będzie polegała na wskazaniu wprost, że Wnioskodawca prowadzi działalność naukową, naukowo-techniczną lub oświatową, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy przekazane środki pieniężne na utworzenie fundacji (majątek) uprawniają wnioskodawcę do zastosowania zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy darowizny na rzecz fundacji, o której mowa we wniosku, uprawniają wnioskodawcę do zastosowania zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko Wnioskodawcy po przeredagowaniu w ramach uzupełnienia wniosku), zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „uCIT”), wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Gdy podatnik uzyskuje zatem dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z realizacją celów statutowych, powinien w pierwszej kolejności przeanalizować poniesione wydatki pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów (mogą to być np. wydatki na pensje pracowników, lokal i media). Następnie należy ustalić, czy wydatki niestanowiące kosztów podatkowych służą realizacji celów statutowych podatnika. Jeśli wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów:

  • służą realizacji celów statutowych – równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom korzysta ze zwolnienia od podatku,
  • nie służą realizacji celów statutowych – równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

(por. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 25 września 2012 r., Znak: IBPBI/2/423-770/12/SD, czy Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 10 marca 2010 r., Znak: ITPB3/423-792/09/PS).

Zwolnienie znajdzie zastosowanie zarówno do dochodów osiąganych z preferowanej działalności, jak i z działalności innego rodzaju, jednak w takim zakresie, w jakim osiągnięty dochód przeznaczony zostanie i następnie wydatkowany na określone przez ustawodawcę cele.

Należy jednocześnie wskazać, że przepisy regulujące zwolnienie nie ograniczają możliwości jego stosowania jedynie do wydatków o charakterze bezpośrednim. Potwierdzają to organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 25 czerwca 2009 r., Znak: ITPB3/423-171/09/DK, który uznał, że: (...) w przypadku wątpliwości odnoszących się do kwestii, czy pod pojęciem „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie jedynie w odniesieniu do tych podmiotów, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. dobroczynną czy pomocy społecznej, czy też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez inne jednostki. Oznacza to, że przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie wydatkowanie tych środków przez Fundację, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez Jednostkę statutu. W konsekwencji, zwolnienie dochodu będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności statutowej, realizowanej przez inny podmiot. Może to być np. dofinansowanie innej fundacji, o ile realizuje ona cele wskazane w statucie organizacji, która przeznacza swój dochód na te cele.

Przepisy oraz orzecznictwo i stanowiska doktryny nie wskazują, co w tym przypadku należy rozumieć za działalność naukową, dlatego należało wziąć pod uwagę potoczne znaczenie tego sformułowania. Wnioskodawca będzie miał możliwość skorzystania z tego zwolnienia, ponieważ działalność, która jest oraz będzie wskazana w statucie (dot. wspierania podmiotów) będzie mieściła się w zakresie pojęcia działalność naukowa, przy czym stowarzyszenie będzie miało możliwość wydatkowania środków na działalność bezpośrednio lub przez inny podmiot (który będzie realizował cele wskazane w statucie). Idąc dalej należy przytoczyć również stanowisko sądów w tej sprawie. W wyroku z 18 listopada 2014 r. w sprawie o sygn. akt II FSK 2773/12 Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że aby nabyć prawo do zwolnienia dochodu na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. cele muszą nie tylko wprost wynikać ze statutu. Istotne jest rzeczywiste prowadzenie tego rodzaju działalności, a nie to, aby działalność miała bezpośredni lub pośredni charakter.

W niniejszym przypadku Wnioskodawca prowadzi działalność naukową i badawczą oraz zgodnie z planowanymi zmianami w statucie będzie ją także wspierał. Natomiast powołana Fundacja będzie również realizowała cele z zakresu działalności naukowej i badawczej. Dlatego też w ocenie Wnioskodawcy:

  • środki w przyszłości przeznaczone na utworzenie fundacji, jak i
  • środki w przyszłości przekazane w darowiźnie,

będą korzystały ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 4 pkt 1 uCIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego odnośnie pytania oznaczonego nr 1 jest nieprawidłowe, odnośnie pytania oznaczonego nr 2 jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2014 r., poz. 851, ze zm., dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj przychodów, z jakich ten dochód został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 updop).

Dochód – ustalony zgodnie z art. 7 albo 7a ust. 1, po odliczeniu (…) – stanowi podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22 i art. 24a (art. 18 ust. 1 updop).

Jednocześnie należy wskazać, że dochód podatkowy może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania w szczególności na podstawie art. 17 ust. 1 updop. Wymieniony przepis zawiera katalog dochodów wolnych od podatku. Stwierdzenie, że dochód jest wolny od podatku, należy odczytywać jako wyłączenie z podstawy opodatkowania dochodów o jakich mowa w tym przepisie. Należy przy tym podkreślić, że w przedmiocie stosowania wszelkiego rodzaju ulg podatkowych trzeba mieć na względzie także art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którym każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy, co wynika z art. 217 Konstytucji. Tym samym, każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania (w tym także ulga podatkowa) nie może być interpretowany dowolnie, ani uzupełniany w drodze interpretacji o treść, której nie zawiera. Oznacza to, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe zawarte w updop podlegają bardzo ścisłej interpretacji – ich zakres nie może być rozszerzany ani zawężany.

Zgodnie z art. 2 ust. 1-3 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 210, dalej: „pstow”), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników. Stosownie do art. 17 ust. 1 pstow, stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.

W związku z tym, że stowarzyszenie posiada osobowość prawną, podlega updop.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w formie stowarzyszenia i posiada w tym zakresie wpis do rejestru stowarzyszeń w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wnioskodawca obok działalności statutowej prowadzi także działalność gospodarczą i również wpisany jest do rejestru przedsiębiorców KRS. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. Stowarzyszenie określiło swoje cele statutowe w następujący sposób:

  1. popularyzacja wiedzy lotniczej i sportu lotniczego;
  2. organizowanie szkoleń, pokazów i seminariów związanych z lotnictwem;
  3. gromadzenie środków finansowych i materiałów oraz tworzenie funduszy celowych;
  4. organizowanie ruchu społecznego wokół celów stowarzyszenia.

Realizacja ww. celów następuje poprzez:

  1. organizowanie prelekcji, pokazów, zajęć szkoleniowych mających na celu popularyzację i zwiększanie wiedzy na tematy lotnictwa,
  2. współpracę z samorządami, organizacjami związkowymi, społecznymi i ekonomicznymi oraz instytucjami państwowymi w zakresie realizacji Celów Federacji,
  3. tworzenie, aktualizowanie i udostępnianie swoim członkom do korzystania z bazy danych w zakresie informacji technicznych i handlowych potrzebnych do prowadzenia ich działalności gospodarczej (w granicach dozwolonych przepisami prawa oraz z uwzględnieniem ochrony informacji niejawnych członków),
  4. wymianę doświadczeń produkcyjnych, handlowych, organizacyjnych (know-how) przez członków Stowarzyszenia na preferencyjnych warunkach (przy zachowaniu zasady swobody kontraktowej oraz z uwzględnieniem ochrony informacji niejawnych członków),
  5. organizowanie i prowadzenie na rzecz członków Stowarzyszenia badań marketingowych, wyszukiwanie wykwalifikowanej kadry inżynieryjnej, zarządzającej, logistycznej, udzielanie pomocy w uczestniczeniu przez członków w międzynarodowych targach i wystawach lotniczych,
  6. nawiązywanie współpracy z zagranicznymi stowarzyszeniami lotniczymi uczestnictwo w międzynarodowych organizacjach lotniczych,
  7. nawiązywanie i współpracę z podmiotami krajowymi i zagranicznymi, na płaszczyźnie objętej zakresem działania Stowarzyszenia,
  8. tworzenie i przystępowanie do organizacji i struktur w tym w szczególności platform technologicznych, sieci oraz klastrów technologicznych (gospodarczych, innowacyjnych) których cel zbieżny jest z zadaniami realizowanymi przez Stowarzyszenie (zarządzanie strukturami (jednostkami) opisanymi w zdaniu poprzednim),
  9. udzielanie wsparcia intelektualnego i materialnego studentom szkół wyższych na kierunkach studiów związanych z przemysłem lotniczym oraz pracownikom naukowym poprzez udostępnianie uczelniom przez członków wspierających Stowarzyszenia potencjału technicznego i personelu na potrzeby praktyk studenckich i prowadzenia prac naukowo-badawczych, na zasadach określonych umową stron, fundowanie stypendiów i nagród dla osób wyróżniających się bardzo dobrymi osiągnięciami w nauce i pracy badawczej,
  10. prezentowanie stanowiska Stowarzyszenia w kręgach politycznych i organizacjach gospodarczych w istotnych sprawach dotyczących przemysłu lotniczego,
  11. podejmowanie działań zmierzających do uczestnictwa przez Federację przy uzgadnianiu podstawowych ustaleń w zakresie związanym z przemysłem lotniczym m.in. w rządzie, ministerstwach, komisjach sejmowych itp.
  12. reprezentowanie Stowarzyszenia na targach i imprezach handlowych, seminariach, konferencjach, sympozjach w kraju i zagranicą.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

46.51.Z Sprzedaż hurtowa komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania,

46.69.Z Sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń,

46.90.Z Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana,

47.41.Z Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami,

51.10.Z Transport lotniczy pasażerski,

51.21.Z Transport lotniczy towarów,

52.10.A Magazynowanie i przechowywanie paliw gazowych,

52.10.B Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów,

52.23.Z Działalność usługowa wspomagająca transport lotniczy,

52.24.C Przeładunek towarów w pozostałych punktach przeładunkowych,

58.29.Z Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania,

62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem,

62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki,

62.03.Z Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi,

62.09.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych,

64.19.Z Pozostałe pośrednictwo pieniężne,

64.99.Z Pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,

70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja,

70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,

71.20.B Pozostałe badania i analizy techniczne,

72.19.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,

72.20.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych,

74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania,

74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,

77.11.Z Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek,

77.33.Z Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery,

77.35.Z Wynajem i dzierżawa środków transportu lotniczego,

77.39.Z Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane,

85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,

94.99.Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.

W związku z rozwojem działalności stowarzyszenia planuje się w przyszłości powołanie fundacji, która przejmie część zadań stowarzyszenia, w szczególności podejmie działalność badawczą i naukową w zakresie lotnictwa oraz motoryzacji i ją rozwinie. Planowana fundacja będzie prowadziła badania i doświadczenia, docelowo stworzy laboratorium. Głównym celem fundacji będzie zatem inwestowanie w innowacyjne technologie w przemyśle lotniczym i motoryzacyjnym (pojazdy elektryczne) i uzyskiwanie w związku z tym praw własności intelektualnej. Fundacja będzie także zajmowała się wspieraniem przedsiębiorstw innowacyjnych (np. poprzez nabywanie w nich udziałów).

Do zadań fundacji będzie należała realizacja następujących celów publicznych:

  1. działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  2. działalność wspomagająca rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
  3. działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  4. nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
  5. kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  6. działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
  7. promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
  8. działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzącymi działalność w zakresie zbieżnym z celami fundacji.

Swoje cele fundacja będzie realizowała poprzez prowadzenie działalności statutowej jak również działalności gospodarczej. Środki na swoją działalność fundacja będzie uzyskiwała z prowadzonej działalności gospodarczej i/lub odpłatnej działalności statutowej, darowizn (w tym darowizn od Wnioskodawcy), grantów i dotacji. Niewykluczone, że fundacja po wymaganym okresie (tj. dwóch lata od założenia) wystąpi o uzyskanie statusu organizacji pożytku publicznego. Wnioskodawca będzie pełnił rolę jedynego fundatora, który wyposaży fundację w majątek w postaci środków pieniężnych. W związku z planowanym powołaniem Fundacji Wnioskodawca zamierza dokonać także zmian we własnym statucie i określić w nim nowy cel tj. wspieranie działalności podmiotów zajmujących się pracą badawczą, naukową oraz innowacyjnością, a także wskazać wprost, że prowadzi działalność naukową, naukowo-techniczną lub oświatową, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przenosząc okoliczności rozpatrywanej sprawy na grunt updop należy wskazać, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4) updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów ze stali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnych używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na cele inne niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c updop, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zastosowanie ww. zwolnienia będzie więc możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

  1. podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (tj. jego działalność statutowa zawiera przynajmniej jedną z powyżej wymienionych),
  2. podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c updop,
  3. podatnik ten przeznaczył i wydatkował osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie i odpowiadający jednocześnie celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop bez względu na termin,
  4. dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a updop.

Zatem należy wskazać, że zwolnienie to jest zwolnieniem o charakterze warunkowym, bowiem ustawodawca uzależnia możliwość jego zastosowania od przeznaczenia dochodów na ściśle określone cele statutowe podatników. Celem wprowadzenia omawianego przepisu jest propagowanie określonych rodzajów działalności, inicjatyw społecznie użytecznych w zakresach preferowanych przez państwo. Istotna jest także okoliczność wystąpienia odpowiedniej relacji pomiędzy celami wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop a celami statutowymi. Statut podatnika powinien bowiem zawierać w swej treści cele działalności podatnika, które są zbieżne z celami przewidzianymi przez ustawodawcę w treści przepisu. Poza tym cele wymienione w statucie powinny być ściśle sprecyzowane. W przypadku braku jednoznacznych, jasnych i precyzyjnych zapisów statutu, prawo podatnika do skorzystania ze zwolnienia może być kwestionowane, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do interpretowania postanowień statutów.

Z kolei, pod pojęciem działalności statutowej np. stowarzyszenia należy rozumieć te rodzaje działalności, które zostały ujęte w statucie. Jest to bezpośrednie rozumienie tego zwrotu, wynikające ze znaczenia użytych w nim słów, i jako takie nie wymaga stosowania dalszej wykładni. Należy też podkreślić, że celem statutowym nie jest jakikolwiek zapis statutu, ale wyłącznie mieszczący się w prawem określonych granicach właściwości i celu działania podatnika, tj. chodzi o cele unormowane w prawie określającym byt i działanie danego podmiotu. W przeciwnym przypadku, podatnik za pomocą określonych zapisów statutowych mógłby relatywnie dowolnie kształtować zakres możliwości zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, co należy uznać za niedopuszczalne.

Uwagi wymaga również wskazanie, że podatnik może korzystać z omawianego zwolnienia nie tylko w przypadku, gdy jego statut przewiduje wyłącznie działalność wyszczególnioną w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Nie ma znaczenia czy np. działalność naukowa jest jedynym albo zasadniczym rodzajem działalności konkretnej jednostki. Jednak jest wówczas oczywiste, że zwolnienie z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 updop znajdzie zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do tej części dochodów, które zostały przeznaczone na cele statutowe zbieżne z celami wskazanymi w analizowanym przepisie.

Kolejną kwestią wymagającą wyjaśnienia jest użycie przez ustawodawcę zwrotów „dochód jest przeznaczony i (…) wydatkowany”, które to zwroty definiują kwalifikację dochodu pod kątem możliwości jego zwolnienia z opodatkowania lub poddania go opodatkowaniu. Należy wskazać, że przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Należy zaznaczyć, że omawiane zwolnienie nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, z zastrzeżeniem dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a updop. Ważny jest bowiem cel, na który dochód ten jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być w szczególności: dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, czy inne.

W przepisach updop brak jest definicji ustawowej pojęcia „wydatkowanie”. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego „wydatkować” to: „wydawać pieniądze na coś, ponieść wydatki”; a pojęcie „wydać” to: „wyłożyć, wydatkować pieniądze na coś, zapłacić za coś”. Z definicji tych wynika, że wydatkowanie to rzeczywiste przeniesienie własności środków pieniężnych, wydanie na coś, zmniejszenie własnej masy majątkowej poprzez przeniesienie własności środków pieniężnych w celu zapłacenia za towar, usługi, itp. Oznacza to, że w przypadku gdy aktywność podatnika polega na przeniesieniu własności środków pieniężnych w zamian za konkretną usługę czy towar – ma miejsce tzw. wydatkowanie. Niemniej jednak należy mieć na uwadze, że podatnicy są również zobowiązani do uwzględnienia przy kalkulacji osiągniętego dochodu otrzymanych nieodpłatnie świadczeń (np. darowizna jest umową, w której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku). Należy wobec tego przyjąć, że przez „wydatkowanie” w rozumieniu omawianego przepisu updop należy rozumieć również sytuację zadysponowania konkretną rzeczą.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że z powołanych przepisów (w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2) updop jednoznacznie wynika powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu, poza wskazanymi w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 updop.

Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia na gruncie przedmiotowej sprawy. Wnioskodawca bowiem chce przekazać środki finansowe na założenie takiego podmiotu (którego zresztą będzie fundatorem), a który dopiero będzie realizował te cele, tj. działalność naukową, naukowo-techniczną lub oświatową.

Stwierdzić zatem należy, że Wnioskodawca, przeznaczając dochód na fundusz założycielski nowo utworzonej fundacji, będzie wydatkować go na cel, niestanowiący w istocie celu statutowego. W konsekwencji, w przedstawionej sytuacji, zastosowanie znajdzie omawiany wyżej przepis art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, stanowiący że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 updop nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tym przepisie. Wskazać także należy, że operacja, której dokonanie planuje Wnioskodawca, nie mieści się również w dyspozycji art. 17 ust. 1e ustawy o CIT.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania oznaczonego nr 1 należy uznać za nieprawidłowe.

Z kolei, w świetle powyższych rozważań należy stwierdzić, że darowizny, które zostaną przekazane przez Wnioskodawcę na rzecz fundacji (istniejącej i działającej), która już realizuje cele statutowe zbieżne z celami statutowymi Wnioskodawcy – będą podlegać zwolnieniu, o ile w istocie Wnioskodawca również w swoim statucie dokona zmiany i jego celem będzie (jak wskazał) prowadzenie działalności naukowej, naukowo-technicznej oraz oświatowej oraz wspieranie działalności innych podmiotów zajmujących się pracą badawczą, naukową oraz innowacyjnością.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania oznaczonego nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj