Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-792/09/PS
z 10 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-792/09/PS
Data
2010.03.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
dochody wolne od podatku
działalność statutowa
koszty uzyskania przychodów
uczelnie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Dotyczy zasad zwolnienia od podatku dochodów uzyskiwanych przez Jednostkę na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy w związku z ponoszeniem wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 11 grudnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 stycznia 2010 r. (data wpływu 27 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad zwolnienia od podatku dochodów uzyskiwanych przez Jednostkę na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy w związku z ponoszeniem wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad zwolnienia od podatku dochodów uzyskiwanych przez Jednostkę na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy w związku z ponoszeniem wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Jednostka zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym jest uczelnią publiczną. Zgodnie z art. 19 ust. 3 tej ustawy, pierwszy statut uczelni publicznej nadaje minister do spraw szkolnictwa wyższego. W dniu 5 stycznia 2009 r. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego nadał statut Wnioskodawcy. Zgodnie z § 2 statutu do podstawowych zadań Uczelni należy:


  • kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej;
  • wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;
  • kształcenie i promowanie kadr naukowych,
  • upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
  • kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy,
  • stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,
  • działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.


Uczelnia może także prowadzić domy i stołówki studenckie. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu – w części przeznaczonej na te cele.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku gdy w Uczelni występują wydatki, które zgodnie z art. 16 tej ustawy nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, to wydatki te podlegają opodatkowaniu, czy też zwiększają one dochód przeznaczony na cele statutowe...


Uczelnia stoi na stanowisku, że wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę, trwale niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, w szczególności polegające na:


  • jednorazowych odszkodowaniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych,
  • odsetkach za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej,
  • kosztach reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów,
  • składkach na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa, mimo że Uczelnia wykazałaby związek tego wydatku z zadaniami i celami statutowymi,
  • składkach na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich cześć ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 Euro, przeliczona na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP dnia zawarcia umowy ubezpieczenia wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia,
  • odpisach amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 Euro przeliczonej na złote według średniego kursu Euro ogłaszanego prze NBP z dnia przekazania samochodu do używania,
  • zasądzonych i poniesionych kosztach procesu sądowego,
  • zapłaconych odszkodowań i odsetkach z tym związanych,


  • trudno zakwalifikować do wydatków na cele statutowe Uczelni i dlatego nie powinny być ponoszone z dochodu wolego od podatku dochodowego od osób prawnych i tym samym stanowią one podstawę naliczenia podatku dochodowego od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Art. 17 ust 1b cytowanej ustawy stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 omawianej ustawy wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4. Pierwszy z nich wymaga, by statut jednostki zawierał wskazane w ustawie cele, drugi zaś by dochód przeznaczony był na cele statutowe.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, koszty należy rozpatrywać w sposób szczególny. Stosownie do art. 15 ust. 1 omawianej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Jeśli więc podatnik uzyskuje dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, tak jak ma to miejsce w przypadku Uczelni, wszelkie wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.

Następnie wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów należy analizować pod kątem możliwości zaliczenia ich do wydatków przeznaczonych na działalność statutową. Jeżeli wydatek wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4.


Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż głównymi celami statutowymi Uczelni są:


  • kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej;
  • wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;
  • kształcenie i promowanie kadr naukowych,
  • upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
  • kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy,
  • stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,
  • działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.


Należy zauważyć, iż w gestii organu upoważnionego do wydania interpretacji nie leży dokonywanie wykładni zapisów statutu, co oznacza, iż organ ten nie dokonuje oceny, czy wymienione przez Wnioskodawcę cele statutowe spełniają warunki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Jeżeli więc cele statutowe określone przez Wnioskodawcę pokrywają się z celami statutowymi wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a Wnioskodawca przeznacza dochód na powyższe cele, będzie on korzystać ze zwolnienia określonego w powyższym przepisie.


Uczelnia wskazuje, iż ponosi wydatki niestanowiące w myśl art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztów uzyskania przychodów. W szczególności są to wydatki polegające na:


  • jednorazowych odszkodowaniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 16),
  • odsetkach za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej (nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 21),
  • kosztach reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów (nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28),
  • składkach na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa (nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 37),
  • składkach na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich cześć ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro, przeliczona na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP dnia zawarcia umowy ubezpieczenia wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia (nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 49),
  • odpisach amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro przeliczonej na złote według średniego kursu euro ogłaszanego prze NBP z dnia przekazania samochodu do używania (nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 4).


Ponadto z kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawca wyłącza również zasądzone i poniesione koszty procesu sądowego oraz zapłacone odszkodowania i odsetki z nimi związane.


W przedmiotowym wniosku Uczelnia wskazuje również jednoznacznie, iż powyższe wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, trudno jej zdaniem zakwalifikować do wydatków realizujących cele statutowe Wnioskodawcy, a w rezultacie więc realizujących cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji więc, dochód stanowiący równowartość tych wydatków nie jest wolny od podatku dochodowego na podstawie omawianego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4, gdyż nie realizuje celu statutowego Uczelni.

Przeznaczenie dochodu na cele inne niż wymienione w art. 17 ust. 1, skutkuje obowiązkiem obliczenia i zapłaty podatku w trybie art. 25 ust. 4 ustawy. Zgodnie z dyspozycją zawartą w tym przepisie, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele – podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, w świetle którego powyższe wydatki stanowią podstawę naliczenia podatku dochodowego od osób prawnych, uznać należy za prawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj