Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-3.4010.205.2017.1.MC
z 29 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2017 r. (data wpływu 31 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia nakładów poniesionych na budowę drogi dojazdowej do innych niż bezpośrednie kosztów uzyskania przychodów i rozliczenia ich w dacie przekazania inwestycji na rzecz gminy (pyt. nr 2) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 lipca 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia nakładów poniesionych na budowę drogi dojazdowej do innych niż bezpośrednie kosztów uzyskania przychodów i rozliczenia ich w dacie przekazania na rzecz gminy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność w formie spółki akcyjnej. Głównym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest działalność deweloperska, w ramach której Wnioskodawca buduje i sprzedaje domy, lokale mieszkalne i użytkowe. W celu prowadzenia działalności gospodarczej Spółka zakupiła od sześciu właścicieli działki pod inwestycję polegającą na budowie domów wielorodzinnych. Ww. działki zostały ujęte w pięciu księgach wieczystych. Całą omawianą nieruchomość Spółka podzieliła na cztery etapy budowy, wobec których uzyskano cztery oddzielne pozwolenia na budowę. Decyzja o podziale nieruchomości zawiera wzmiankę dotyczącą konieczności wydzielenia działek pod projektowane drogi oraz wewnętrzną obsługę komunikacyjną. W decyzji zawarto zapis następującej treści: „Podziału nieruchomości dokonuje się pod warunkiem, że przy zbywaniu działek inwestycyjnych wydzielonych w wyniku podziału, zostaną ustanowione na działkach nr: 60/6, 60/7, 60/8, 60/9, 60/10 odpowiednie służebności gruntowe. W umowie winny być także zawarte postanowienia dotyczące możliwości przeprowadzenia przez działki stanowiące dojazd, infrastruktury technicznej. Za spełnienie warunku uważa się również sprzedaż wydzielonych działek wraz ze sprzedażą udziału w prawie do działek stanowiących drogę dojazdową do drogi publicznej”. Ze względu na konieczność budowy omawianej drogi i połączenia jej z drogą publiczną Spółka wydzieliła również ze wskazanej nieruchomości działki z przeznaczeniem na działki komunikacyjne i uzyskała pozwolenia na budowę drogi lub zrobiła to na podstawie zgłoszenia wykonania robót budowlanych nie wymagających pozwolenia na budowę wskazanej drogi. Spółka postanowiła wybudować drogę i ponosi w tym celu znaczne nakłady. Wskazać również należy, iż grunt przeznaczony pod budowę drogi stanowi 31% powierzchni pierwotnie zakupionych działek (jeszcze przed podziałami). Nabywcom wszystkich czterech inwestycji opisanych powyżej zapewniono służebność drogi na działkach drogowych tj. 60/6, 60/8, 60/9, 60/10, 62/2, 61/3, 63/6, 63/8, 64/3, 66/8, 66/10, 60/7 wszystkich z obrębu 4-06-30, dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą zwaną dalej Nieruchomością drogową. W projektach aktów przenoszących własność nieruchomości zawarto zapisy, zgodnie z którymi na nieruchomości drogowej ustanawiana będzie na rzecz każdoczesnych właścicieli (współwłaścicieli) nieodpłatna i nieograniczona w czasie służebność gruntowa, polegająca na prawie przejścia i przejazdu przez całą nieruchomość drogową, przy czym właściciele (współwłaściciele) nieruchomości będą zobowiązani do partycypowania w kosztach utrzymania nieruchomości drogowej. Podkreślić należy, iż nakłady przeznaczone na drogę mają bezpośredni związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Obecnie Spółka planuje sprzedaż lub nieodpłatne przekazanie gruntów drogowych i nakładów przeznaczonych na drogę na rzecz Gminy/ Miasta. Nie ma jednakże pewności, czy i kiedy nastąpi takie przeniesienie. Podkreślić należy, iż faktyczne zakończenie wszystkich prac nastąpi w 2018 r. Ponadto Spółka w dniu 24 lipca 2017 r zawarła pierwszą umowę przenoszącą własność lokali z I etapu. Kolejne etapy zostaną przeniesione na koniec 2017 r. i w latach kolejnych. W związku z zaistniałą sytuacją powstała wątpliwość w jaki sposób dla celów podatku dochodowego od osób prawnych i ustalenia wartości kosztów uzyskania przychodów rozliczyć grunt i nakłady poniesione na budowę drogi tj. czy należy przyjąć średnią wartość metra gruntu wg ceny zakupu, czy też należy wycenić każdą z wydzielonych części oddzielnie przyjmując ich faktyczną wartość. Ponadto Wnioskodawca rozważa czy w przypadku przeniesienia własności gruntu oraz nakładów na rzecz Gminy czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Według jakiej wartości dla celów podatku dochodowego od osób prawnych należy wycenić wartość gruntu przeznaczonego pod budowę drogi – wg średniej wartości metra nieruchomości określonej na podstawie ceny zakupu, czy też należy dokonać podziału ceny zakupu zgodnie z faktyczną obecną (po podziale) wartością każdej części gruntu?
  2. Czy nakłady poniesione przez Spółkę na budowę drogi, której własność zostanie następnie przeniesiona na rzecz Gminy/Miasta można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu i w jakim momencie?
  3. Czy czynność nieodpłatnego przekazania gruntu wraz z nakładami na rzecz Gminy/Miasta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?

Niniejsza interpretacja dotyczy odpowiedzi na pytanie nr 2, w zakresie pytania nr 1 i 3 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Zdaniem Wnioskodawcy wydatki związane z realizacją inwestycji drogowej na gruncie będącym własnością Spółki będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodu. Wydatki poniesione na wydzielenie gruntu drogowego, a także na realizację inwestycji drogowej Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w momencie przekazania gruntu drogowego wraz z nakładami na rzecz Gminy (czy to w wyniku sprzedaży, czy też nieodpłatnie).


Zgodnie z art.. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Podkreślić należy, iż aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu, musi on spełniać następujące warunki:

  1. wydatek nie może mieścić się w katalogu kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.,
  2. poniesienie wydatku musi mieć na celu osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,
  3. wydatek musi być faktycznie poniesiony przez podatnika.
  4. wartość poniesionego wydatku nie zostanie podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona.

Na wstępie wskazać należy, iż wydatki poniesione przez Wnioskodawcę nie zostały wymienione w katalogu zawartym w art. 16 ust 1 u.p.d.o.p Ponadto wskazać należy, iż Spółka celem realizacji zaplanowanych inwestycji budowlanych została zobowiązana do zapewnienia odpowiednich warunków drogowych dla ustanawianych w wyniku podziału działek inwestycyjnych Inwestor- Wnioskodawca został więc zobowiązany do zapewnienia dostępu do drogi publicznej dla działek inwestycyjnych Z powyższego wynika więc. iż możliwość realizacji inwestycji uzależniona była od dokonania odpowiednich działań zapewniających infrastrukturę drogową. Przychód, jaki Wnioskodawca potencjalnie uzyska ze sprzedaży domów wybudowanych na działkach inwestycyjnych uzależniony jest od poniesienia wydatków na wydzielenie działek drogowych oraz budowę infrastruktury drogowej Gdyby nie działania Wnioskodawcy, nie byłby on w stanie uzyskać pozwoleń na budowę domów, a tym samym zrealizować zaplanowanej inwestycji.

Ponadto wskazać należy, iż obowiązek zapewnienia odpowiedniej infrastruktury drogowej wynika z przepisów szczególnych Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1440 z późn zm.) budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. W związku z powyższym Wnioskodawca był zobowiązany do poniesienia nakładów na budowę drogi.

Gdyby Wnioskodawca nie wydzielił części gruntów pod inwestycję drogową, a ponadto nie poniósł nakładów na budowę drogi, niemożliwym byłoby wykonanie inwestycji budowlanej a tym samym Wnioskodawca utraciłby przychód z tego tytułu Działania Wnioskodawcy polegające na wybudowaniu drogi i przeniesieniu własności gruntów drogowych oraz nakładów będzie niewątpliwie związane z osiągnięciem przychodów, a zatem poniesione wydatki będą stanowiły koszty uzyskania przychodów. Powyższe potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 6 sierpnia 2015 r.. nr IBPB-1-3/4510-205/15/APO, wskazując iż: ”Wybudowanie infrastruktury drogowej ma na celu zapewnienie dostępu do wybudowanych przez Wnioskodawcę.(…). Przenosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na budowę infrastruktury drogowej, mają pośredni związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością (nie mają one bezpośredniego odzwierciedlenia w uzyskanych przez Spółkę przychodach, ale ich poniesienie jest warunkiem ich uzyskania). Tym samym przedmiotowe wydatki stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów potrącalne w dacie ich poniesienia, stosownie do treści art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p.”

Jak wynika z powyższej interpretacji poniesione przez Wnioskodawcę wydatki, jako koszty pośrednie będą potrącalne w dacie ich poniesienia. Zdaniem Wnioskodawcy podstawę ujęcia poniesionych wydatków będzie protokół zdawczo-odbiorczy nieodpłatnego przekazania gruntów drogowych wraz z poniesionymi nakładami na rzecz Gminy, bądź umowa sprzedaży ww. gruntów wraz z nakładami na rzecz Gminy W związku z powyższym momentem zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów będzie moment przekazania gruntów drogowych na rzecz Gminy. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 4e za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust 4a i 4f-4h. uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. W związku z powyższym momentem, w którym Wnioskodawca będzie uprawniony do ujęcia wydatków w kosztach uzyskania przychodów będzie dzień przekazania Inwestycji drogowej na rzecz Gminy (bądź to na podstawie umowy sprzedaży, bądź na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego)


Podsumowując Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż poniesione wydatki będą stanowiły pośrednie koszty uzyskania przychodu w dacie przekazania Inwestycji na rzecz Gminy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j.t. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj