Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.205.2017.1.HW
z 21 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2017 r. (data wpływu 10 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 1-3 ustawy w odniesieniu do wydatków poniesionych na termomodernizację Budynku Gimnazjum (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 1-3 ustawy w odniesieniu do wydatków poniesionych na termomodernizację Budynku Gimnazjum (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (określone ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 12 czerwca 2017 r.).

Gmina (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Gmina”) wykonuje zadania, dla których została powołana, na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane jednostki organizacyjne.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu „Poprawa efektywności energetycznej placówek oświatowych Gminy (...)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 z osi priorytetowej: Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna dla działania, Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej dla poddziałania, Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej (dalej jako: „Projekt”).

Przedmiotem Projektu jest termomodernizacja budynku Gimnazjum (dalej jako:

„Budynek Gimnazjum”) i budynku hali sportowej z zapleczem należącej do Szkoły Podstawowej (dalej: „Budynek Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej”), (dalej łącznie: „Budynki”).

Budynek Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej jest budynkiem odrębnym od budynku Szkoły Podstawowej, z którym jest połączony łącznikiem.

Gimnazjum (dalej: „Gimnazjum”) i Szkoła Podstawowa (dalej: „Szkoła Podstawowa”) są obecnie odrębnymi jednostkami budżetowymi Gminy, którym Budynki zostały przekazane w trwały zarząd (w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami).

Realizacja Projektu w Budynku Gimnazjum obejmować będzie docieplenie na wysokości powyżej istniejącej okładziny kamiennej okalającej parter i kolorystyki elewacji Budynku Gimnazjum, a także docieplenie przegród wewnętrznych oddzielających powierzchnię użytkową od nieużytkowej oraz termomodernizację dachu łącznika wraz z wymianą istniejącej blachy.

Realizacja Projektu w Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej obejmować będzie docieplenie elewacji styropianem wraz z wykonaniem tynku, zmodyfikowanie rur spustowych w celu dopasowania ich do projektowanej warstwy termoizolacji.

Celem Projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej Budynków poprzez ograniczenie zapotrzebowania na energię.

Efekty Projektu mają przejawiać się w szczególności poprzez zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową, zwiększenie efektywności energetycznej Budynków, obniżenie kosztów ogrzewania Budynków.

Rzeczowa realizacja projektu przewidziana jest w okresie styczeń-wrzesień 2017 r.

W ramach prowadzonej działalności statutowej zarówno Gimnazjum jak i Szkoła Podstawowa realizują cele i zadania własne Gminy wynikające z przepisów prawa oświatowego oraz uwzględniające program wychowawczy program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, w szczególności umożliwiają uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, przygotowują do dalszego kształcenia się w wybranych kierunkach, udzielają uczniom pomocy psychologiczno- pedagogicznej, sprawują opiekę nad uczniami w czasie ich pobytu w szkole oraz poza nią na zajęciach organizowanych przez szkołę, stwarzają warunki do wszechstronnego rozwoju osobowości uczniów. Szkoła Podstawowa prowadzi także bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie, co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz realizuje programy nauczania, które zawierają podstawę programową wychowania przedszkolnego.

Gimnazjum poza prowadzoną przez siebie działalnością statutową prowadzi działalność gospodarczą zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT.

Obecnie w Budynku Gimnazjum prowadzone są następujące rodzaje działalności:

  1. działalność statutowa (edukacyjno-wychowawcza opisana powyżej) będąca poza zakresem podatku VAT,
  2. działalność gospodarcza zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT:
    • świadczenie usług żywienia dla uczniów i personelu pedagogicznego.

Szkoła Podstawowa poza prowadzoną przez siebie działalnością statutową prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT oraz zwolnioną z opodatkowania VAT.

Obecnie Szkoła Podstawowa w Budynku Hali Sportowej prowadzi następujące rodzaje działalności:

  1. działalność statutowa (edukacyjno-wychowawcza opisana powyżej) będąca poza zakresem podatku VAT,
  2. działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem VAT:
    • wynajem Hali Sportowej na rzecz podmiotów posiadających status podatników VAT oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Hala sportowa jest przeznaczona na cele wynajmu w ciągu roku szkolnego, tj. od września do czerwca, w dni powszednie w godzinach 18-22. Dochody z wynajmu Hali sportowej wyniosły: w 2015 r. – 26.802,50 zł, a w 2016 r. – 20.752,50 zł.

Natomiast w budynku Szkoły Podstawowej (odrębnym od Budynku Hali Sportowej) obecnie prowadzona jest:

  1. działalność statutowa (edukacyjno-wychowawcza opisana powyżej) będąca poza zakresem podatku VAT,
  2. działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem VAT:
    • wynajem części powierzchni dachu, wynajem części powierzchni budynku Szkoły Podstawowej pod automat do sprzedaży słodyczy/napojów na rzecz podmiotów posiadających status podatników VAT. Dochody z wynajmu dachu, powierzchni pod automat wyniosły: w 2015 r. – 4.200 zł, a w 2016 r. – 2.650 zł.
  3. działalność gospodarcza zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT:
    • świadczenie usług żywienia dla uczniów i personelu pedagogicznego.

Wydatki dokonywane przez Gminę w ramach Projektu termomodernizacji Budynków będą udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę, z wykazanym podatkiem VAT. Na fakturach będzie odrębnie wyszczególniona wartość prac (w tym materiałów) przypadająca na Budynek Gimnazjum i Budynek Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej.

W związku z realizacją reformy oświaty Rada Gminy na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 9 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), w związku z art. 206 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) podjęła w dniu 29 marca 2017 r. uchwałę nr 111/19/2017 w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego.

Na mocy wymienionej powyżej uchwały z upływem 31 sierpnia 2017 r. Gimnazjum zakończy swoją działalność i z dniem 1 września 2017 r. zostanie włączone do Szkoły Podstawowej. Budynek Gimnazjum zostanie włączony do kompleksu budynków Szkoły Podstawowej.

Po włączeniu Gimnazjum do Szkoły Podstawowej wykorzystanie Budynków do poszczególnych rodzajów działalności nie zmieni się. Budynki te będą wykorzystywane tak jak to zostało wskazane powyżej.

Ponadto z pisma z dnia 12 czerwca 2017 r. – stanowiącego uzupełnienie wniosku – wynika, co następuje (wyjaśnienia dotyczą stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku):

  1. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu Termomodernizacja budynków (dalej jako: „Projekt”) będą wykorzystywane w termomodernizacji budynku Gimnazjum w Pogwizdowie (dalej: „Budynek Gimnazjum”) i budynku hali sportowej z zapleczem należącej do Szkoły Podstawowej w Pogwizdowie (dalej: „Budynek Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej”), dalej łącznie: „Budynki”.
    Tak jak to zostało wskazane we Wniosku, Gmina prowadzi następujące rodzaje działalności w poszczególnych Budynkach:
    1. Budynek Gimnazjum:
      1. działalność statutowa (edukacyjno-wychowawcza opisana szerzej we Wniosku) będąca poza zakresem podatku VAT,
      2. działalność gospodarcza zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT:
        Świadczenie usług żywienia dla uczniów i personelu pedagogicznego.
  2. Budynek Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej:
    1. działalność statutowa (edukacyjno-wychowawcza opisana szerzej we Wniosku) będąca poza zakresem podatku VAT,
    2. działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem VAT:
      • wynajem Hali Sportowej na rzecz podmiotów posiadających status podatników VAT oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w ciągu roku szkolnego, tj. od września do czerwca, w dni powszednie.
    W zakresie, w jakim towary i usługi nabywane w ramach Projektu/efekty Projektu dotyczą Budynku Gimnazjum, będą wykorzystywane do wymienionych powyżej rodzajów działalności prowadzonych przez Gminę w tym budynku.
    W zakresie w jakim Towary i usługi nabywane w ramach Projektu/efekty Projektu dotyczą Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej, będą wykorzystywane do wymienionych powyżej rodzajów działalności prowadzonych przez Gminę w tym budynku.
  3. Gmina w odniesieniu do nabywanych towarów i usług w ramach Projektu dotyczących Budynku Gimnazjum nie będzie miała możliwości bezpośredniego przyporządkowania tych wydatków do określonych rodzajów działalności prowadzonej przez Gminę w Budynku Gimnazjum, tym samym nie będzie miała możliwości w ramach tych wydatków do odrębnego określenia kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami w stosunku, do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
    Gmina w odniesieniu do nabywanych towarów i usług w ramach Projektu dotyczących Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej nie będzie miała możliwości bezpośredniego przyporządkowania tych wydatków do określonych rodzajów działalności prowadzonej przez Gminę w Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej, tym samym nie będzie miała możliwości w ramach tych wydatków do odrębnego określenia kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami w stosunku, do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
  4. Wartość nakładów, które Gmina poniesie na termomodernizację Budynku Gimnazjum przekroczy kwotę 15.000 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina po włączeniu Gimnazjum do Szkoły Podstawowej będzie uprawniona do dokonywania korekt podatku naliczonego zgodnie z art. 91 ust. 1-3 ustawy o VAT w odniesieniu do podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Gimnazjum przy zastosowaniu prewspółczynnika i proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, obliczonych dla Szkoły Podstawowej (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina po włączeniu Gimnazjum do Szkoły Podstawowej nie będzie uprawniona do dokonywania korekt podatku naliczonego zgodnie z art. 91 ust. 1-3 ustawy o VAT, w odniesieniu do podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Gimnazjum przy zastosowaniu prewspółczynnika i proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, obliczonych dla Szkoły Podstawowej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10 tej ustawy, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12 ustawy o VAT, dla zakończonego roku podatkowego.

Na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, o wartości początkowej powyżej 15 000 zł, korekty dokonuje się w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Wskazanej powyżej korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Przepisy te mają także zastosowanie w przypadku odliczania podatku naliczonego za pomocą prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT. Wynika to z art. 90c ustawy o VAT, zgodnie z którym przypadku nabytych towarów i usług, dla których kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia prewspółczynnika, po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, podatnik jest zobowiązany dokonać korekty podatku naliczonego przy ich nabyciu, uwzględniając dane dla zakończonego roku podatkowego.

Tak jak to zostało przedstawione w uzasadnieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 2, wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach realizacji Projektu w części dotyczącej termomodernizacji Budynku Gimnazjum, z uwagi na to, iż w Budynku Gimnazjum Gmina obecnie prowadzi i będzie prowadzić działalność statutową oraz działalność gospodarczą zwolnioną z opodatkowania VAT, nie będą wykorzystywane przez Gminę do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.

Także po włączeniu Gimnazjum do Szkoły Podstawowej z dniem 1 września 2017 r., Budynek Gimnazjum włączony do kompleksu budynków Szkoły Podstawowej będzie wykorzystywany przez Gminę do działalności statutowej i działalności gospodarczej zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT. Fakt włączenia Budynku Gimnazjum do kompleksu budynków Szkoły Podstawowej nie zmieni przeznaczenia tego Budynku.

Po zakończeniu roku 2017 Gmina dokona wyliczenia ostatecznego prewspółczynnika i proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, dla Szkoły Podstawowej w oparciu o dane za rok 2017.

W związku z tym, że Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Gimnazjum, z uwagi na brak związku tych wydatków z działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, Gmina nie będzie także uprawniona po włączeniu Gimnazjum do Szkoły Podstawowej do dokonywania korekt podatku naliczonego zgodnie z art. 91 ust. 1-3 ustawy o VAT w odniesieniu do podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanego z tymi wydatkami, przy zastosowaniu prewspółczynnika i proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, obliczonych dla Szkoły Podstawowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu (art. 86 ust. 2e ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Ponadto w myśl art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to w myśl art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W świetle art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Natomiast art. 90 ust. 5 ustawy stanowi, że do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

W myśl art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Przepis art. 90 ust. 9 ustawy wskazuje, że przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku art. 90 ust. 9a ustawy.

W świetle art. 90 ust. 10 powołanej ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Dokonując odliczenia podatku naliczonego w trakcie roku podatkowego w odniesieniu do zakupów związanych z tzw. działalnością mieszaną odliczeniu podlega jedynie część podatku naliczonego. Część tę oblicza się mnożąc wartość podatku naliczonego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, którego nie da się przypisać do jednego rodzaju sprzedaży (opodatkowanej lub zwolnionej) przez wyliczony według wyżej opisanych zasad współczynnik sprzedaży z poprzedniego roku podatkowego.

Po zakończeniu danego roku podatkowego podatnik wykonujący czynności w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, obowiązany jest do obliczenia realnej proporcji sprzedaży dla tego roku. Wskaźnik ten posłuży w kolejnym roku do bieżącego wstępnego rozliczania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy, a także do sporządzenia rocznej korekty podatku naliczonego, odliczonego wstępnie na podstawie struktury z roku poprzedniego.

Z kolei zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy.

Jak wynika z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.


Stosownie do treści art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn. „Poprawa efektywności energetycznej placówek oświatowych Gminy (...)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 z osi priorytetowej: Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna dla działania, Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej dla poddziałania, Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej.

Przedmiotem Projektu jest termomodernizacja Budynku Gimnazjum i Budynku Hali Sportowej z zapleczem należących do Szkoły Podstawowej.

Budynek Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej jest budynkiem odrębnym od budynku Szkoły Podstawowej, z którym jest połączony łącznikiem.

Gimnazjum i Szkoła Podstawowa są obecnie odrębnymi jednostkami budżetowymi Gminy, którym Budynki zostały przekazane w trwały zarząd (w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami).

Realizacja Projektu w Budynku Gimnazjum obejmować będzie docieplenie na wysokości powyżej istniejącej okładziny kamiennej okalającej parter i kolorystyki elewacji Budynku Gimnazjum, a także docieplenie przegród wewnętrznych oddzielających powierzchnię użytkową od nieużytkowej oraz termomodernizację dachu łącznika wraz z wymianą istniejącej blachy.

Realizacja Projektu w Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej obejmować będzie docieplenie elewacji styropianem wraz z wykonaniem tynku, zmodyfikowanie rur spustowych w celu dopasowania ich do projektowanej warstwy termoizolacji.

Celem Projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej Budynków poprzez ograniczenie zapotrzebowania na energię.

Efekty Projektu mają przejawiać się w szczególności poprzez zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową, zwiększenie efektywności energetycznej Budynków, obniżenie kosztów ogrzewania Budynków.

Rzeczowa realizacja projektu przewidziana jest w okresie styczeń-wrzesień 2017 r.

W ramach prowadzonej działalności statutowej zarówno Gimnazjum, jak i Szkoła Podstawowa realizują cele i zadania własne Gminy wynikające z przepisów prawa oświatowego oraz uwzględniające program wychowawczy i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, w szczególności umożliwiają uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, przygotowują do dalszego kształcenia się w wybranych kierunkach, udzielają uczniom pomocy psychologiczno- pedagogicznej, sprawują opiekę nad uczniami w czasie ich pobytu w szkole oraz poza nią na zajęciach organizowanych przez szkołę, stwarzają warunki do wszechstronnego rozwoju osobowości uczniów. Szkoła Podstawowa prowadzi także bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie, co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz realizuje programy nauczania, które zawierają podstawę programową wychowania przedszkolnego.

Gimnazjum poza prowadzoną przez siebie działalnością statutową prowadzi działalność gospodarczą zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT.

Obecnie w Budynku Gimnazjum prowadzone są następujące rodzaje działalności:

  1. działalność statutowa (edukacyjno-wychowawcza opisana powyżej) będąca poza zakresem podatku VAT,
  2. działalność gospodarcza zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT:
    • świadczenie usług żywienia dla uczniów i personelu pedagogicznego.

Szkoła Podstawowa poza prowadzoną przez siebie działalnością statutową prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT oraz zwolnioną z opodatkowania VAT.

Wydatki dokonywane przez Gminę w ramach Projektu termomodernizacji Budynków będą udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę, z wykazanym podatkiem VAT. Na fakturach będzie odrębnie wyszczególniona wartość prac (w tym materiałów) przypadająca na Budynek Gimnazjum i Budynek Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej.

W związku z realizacją reformy oświaty Rada Gminy na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 9 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), w związku z art. 206 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) podjęła w dniu 29 marca 2017 r. uchwałę nr 111/19/2017 w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego.

Na mocy wymienionej powyżej uchwały z upływem 31 sierpnia 2017 r. Gimnazjum zakończy swoją działalność i z dniem 1 września 2017 r. zostanie włączone do Szkoły Podstawowej. Budynek Gimnazjum zostanie włączony do kompleksu budynków Szkoły Podstawowej.

Po włączeniu Gimnazjum do Szkoły Podstawowej wykorzystanie Budynków do poszczególnych rodzajów działalności nie zmieni się. Budynki te będą wykorzystywane tak jak to zostało wskazane powyżej.

W zakresie w jakim towary i usługi nabywane w ramach Projektu/efekty Projektu dotyczą Budynku Gimnazjum, będą wykorzystywane do wymienionych powyżej rodzajów działalności prowadzonych przez Gminę w tym budynku.

W zakresie w jakim Towary i usługi nabywane w ramach Projektu/efekty Projektu dotyczą Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej, będą wykorzystywane do wymienionych powyżej rodzajów działalności prowadzonych przez Gminę w tym budynku.

Gmina w odniesieniu do nabywanych towarów i usług w ramach Projektu dotyczących Budynku Gimnazjum nie będzie miała możliwości bezpośredniego przyporządkowania tych wydatków do określonych rodzajów działalności prowadzonej przez Gminę w Budynku Gimnazjum, tym samym nie będzie miała możliwości w ramach tych wydatków do odrębnego określenia kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Wnioskodawca w odniesieniu do nabywanych towarów i usług w ramach Projektu dotyczących Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej nie będzie miała możliwości bezpośredniego przyporządkowania tych wydatków do określonych rodzajów działalności prowadzonej przez Gminę w Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej, tym samym nie będzie miała możliwości w ramach tych wydatków do odrębnego określenia kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gmina po włączeniu Gimnazjum do Szkoły Podstawowej będzie uprawniona do dokonywania korekt podatku naliczonego zgodnie z art. 91 ust. 1-3 ustawy, w odniesieniu do podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Gimnazjum przy zastosowaniu „prewspółczynnika” i proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, obliczonych dla Szkoły Podstawowej.

Należy zaznaczyć, że przepis art. 90 ustawy, znajduje zastosowanie wyłącznie do zakupów, których Wnioskodawca nie potrafi przyporządkować do konkretnego rodzaju sprzedaży (tylko do sprzedaży opodatkowanej lub tylko do sprzedaży zwolnionej). Ponadto przepis ten stosuje się wyłącznie do tej części obrotów i zakupów, która związana jest z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy, a zatem nie dotyczy działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Natomiast jak wynika z opisu sprawy, nabycie towarów i usług związanych z termomodernizacją Budynku Gimnazjum będzie miało związek tylko z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, zwolnioną od podatku (świadczenie usług żywienia dla uczniów i personelu pedagogicznego), a ponadto z realizacją zadań własnych Gminy, czyli do celów innych niż działalność gospodarcza. Zatem nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano w interpretacji z dnia 21 czerwca 2017 r., nr 0112-KDIL4.4012.92.2017.2.HW, pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT – warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia w odniesieniu do termomodernizacji Budynku Gimnazjum nie będą spełnione, gdyż efekty realizowanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, Gmina nie będzie uprawniona do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Gimnazjum. Następujące z dniem 1 września 2017 r. włączenie Budynku Gimnazjum do kompleksu budynków Szkoły Podstawowej nie spowoduje – jak wskazał w opisie sprawy Wnioskodawca – zmiany sposobu wykorzystywania ww. Budynku Gimnazjum. W świetle powyższego w kwestii odliczenia podatku naliczonego związanego z termomodernizacją Budynku Gimnazjum nie będzie miał zastosowania przepis art. 91 ust. 1-3 ustawy, dotyczący korekty kwoty podatku odliczonego na podstawie art. 90 ustawy.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Gmina po włączeniu Gimnazjum do Szkoły Podstawowej nie będzie uprawniona do dokonywania korekt podatku naliczonego zgodnie z art. 91 ust. 1-3 ustawy, w odniesieniu do podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Gimnazjum, przy zastosowaniu tzw. „prewspółczynnika” i proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy, obliczonych dla Szkoły Podstawowej, gdyż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w ww. zakresie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informuje się ponadto, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązku korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 1-3 ustawy w odniesieniu do wydatków poniesionych na termomodernizację budynku Gimnazjum (pytanie oznaczone we wniosku nr 3). Natomiast wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej oraz termomodernizacji budynku Gimnazjum (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2 został załatwiony interpretacją indywidualną z dnia 21 czerwca 2017 r. nr 0112-KDIL4.4012.92.2017.2.HW.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj