Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.92.2017.2.HW
z 21 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2017 r. (data wpływu 10 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej oraz termomodernizacji Budynku Gimnazjum (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej oraz termomodernizacji budynku Gimnazjum (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (określony ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 12 czerwca 2017 r.).

Gmina (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Gmina”) wykonuje zadania, dla których została powołana, na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane jednostki organizacyjne.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu „Poprawa efektywności energetycznej placówek oświatowych Gminy (...)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 z osi priorytetowej: Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna dla działania, Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej dla poddziałania, Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej (dalej jako: „Projekt”).

Przedmiotem Projektu jest termomodernizacja budynku Gimnazjum (dalej jako: „Budynek Gimnazjum”) i budynku hali sportowej z zapleczem należącej do Szkoły Podstawowej (dalej: „Budynek Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej”), (dalej łącznie: „Budynki”).

Budynek Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej jest budynkiem odrębnym od budynku Szkoły Podstawowej, z którym jest połączony łącznikiem.

Gimnazjum (dalej: „Gimnazjum”) i Szkoła Podstawowa (dalej: „Szkoła Podstawowa”) są obecnie odrębnymi jednostkami budżetowymi Gminy, którym Budynki zostały przekazane w trwały zarząd (w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami).

Realizacja Projektu w Budynku Gimnazjum obejmować będzie docieplenie na wysokości powyżej istniejącej okładziny kamiennej okalającej parter i kolorystyki elewacji Budynku Gimnazjum, a także docieplenie przegród wewnętrznych oddzielających powierzchnię użytkową od nieużytkowej oraz termomodernizację dachu łącznika wraz z wymianą istniejącej blachy.

Realizacja Projektu w Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej obejmować będzie docieplenie elewacji styropianem wraz z wykonaniem tynku, zmodyfikowanie rur spustowych w celu dopasowania ich do projektowanej warstwy termoizolacji.

Celem Projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej Budynków poprzez ograniczenie zapotrzebowania na energię.

Efekty Projektu mają przejawiać się w szczególności poprzez zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową, zwiększenie efektywności energetycznej Budynków, obniżenie kosztów ogrzewania Budynków.

Rzeczowa realizacja projektu przewidziana jest w okresie styczeń-wrzesień 2017 r.

W ramach prowadzonej działalności statutowej zarówno Gimnazjum jak i Szkoła Podstawowa realizują cele i zadania własne Gminy wynikające z przepisów prawa oświatowego oraz uwzględniające program wychowawczy program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, w szczególności umożliwiają uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, przygotowują do dalszego kształcenia się w wybranych kierunkach, udzielają uczniom pomocy psychologiczno- pedagogicznej, sprawują opiekę nad uczniami w czasie ich pobytu w szkole oraz poza nią na zajęciach organizowanych przez szkołę, stwarzają warunki do wszechstronnego rozwoju osobowości uczniów. Szkoła Podstawowa prowadzi także bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie, co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz realizuje programy nauczania, które zawierają podstawę programową wychowania przedszkolnego.

Gimnazjum poza prowadzoną przez siebie działalnością statutową prowadzi działalność gospodarczą zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT.

Obecnie w Budynku Gimnazjum prowadzone są następujące rodzaje działalności:

  1. działalność statutowa (edukacyjno-wychowawcza opisana powyżej) będąca poza zakresem podatku VAT,
  2. działalność gospodarcza zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT:
    • świadczenie usług żywienia dla uczniów i personelu pedagogicznego.

Szkoła Podstawowa poza prowadzoną przez siebie działalnością statutową prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT oraz zwolnioną z opodatkowania VAT.

Obecnie Szkoła Podstawowa w Budynku Hali Sportowej prowadzi następujące rodzaje działalności:

  1. działalność statutowa (edukacyjno-wychowawcza opisana powyżej) będąca poza zakresem podatku VAT,
  2. działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem VAT:
    • wynajem Hali Sportowej na rzecz podmiotów posiadających status podatników VAT oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Hala sportowa jest przeznaczona na cele wynajmu w ciągu roku szkolnego, tj. od września do czerwca, w dni powszednie w godzinach 18-22. Dochody z wynajmu Hali sportowej wyniosły: w 2015 r. – 26.802,50 zł, a w 2016 r. – 20.752,50 zł.

Natomiast w budynku Szkoły Podstawowej (odrębnym od Budynku Hali Sportowej) obecnie prowadzona jest:

  1. działalność statutowa (edukacyjno-wychowawcza opisana powyżej) będąca poza zakresem podatku VAT,
  2. działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem VAT:
    • wynajem części powierzchni dachu, wynajem części powierzchni budynku Szkoły Podstawowej pod automat do sprzedaży słodyczy/napojów na rzecz podmiotów posiadających status podatników VAT. Dochody z wynajmu dachu, powierzchni pod automat wyniosły: w 2015 r. – 4.200 zł, a w 2016 r. – 2.650 zł.
  3. działalność gospodarcza zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT:
    • świadczenie usług żywienia dla uczniów i personelu pedagogicznego.

Wydatki dokonywane przez Gminę w ramach Projektu termomodernizacji Budynków będą udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę, z wykazanym podatkiem VAT. Na fakturach będzie odrębnie wyszczególniona wartość prac (w tym materiałów) przypadająca na Budynek Gimnazjum i Budynek Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej.

W związku z realizacją reformy oświaty Rada Gminy na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 9 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), w związku z art. 206 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) podjęła w dniu 29 marca 2017 r. uchwałę nr 111/19/2017 w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego.

Na mocy wymienionej powyżej uchwały z upływem 31 sierpnia 2017 r. Gimnazjum zakończy swoją działalność i z dniem 1 września 2017 r. zostanie włączone do Szkoły Podstawowej. Budynek Gimnazjum zostanie włączony do kompleksu budynków Szkoły Podstawowej.

Po włączeniu Gimnazjum do Szkoły Podstawowej wykorzystanie Budynków do poszczególnych rodzajów działalności nie zmieni się. Budynki te będą wykorzystywane tak jak to zostało wskazane powyżej.

Ponadto z pisma z dnia 12 czerwca 2017 r. – stanowiącego uzupełnienie wniosku – wynika, co następuje (wyjaśnienia dotyczą stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku):

  1. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu Termomodernizacja budynków (dalej jako: „Projekt”) będą wykorzystywane w termomodernizacji budynku Gimnazjum w Pogwizdowie (dalej: „Budynek Gimnazjum”) i budynku hali sportowej z zapleczem należącej do Szkoły Podstawowej w Pogwizdowie (dalej: „Budynek Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej”), dalej łącznie: „Budynki”.
    Tak jak to zostało wskazane we Wniosku, Gmina prowadzi następujące rodzaje działalności w poszczególnych Budynkach:
    1. Budynek Gimnazjum:
      1. działalność statutowa (edukacyjno-wychowawcza opisana szerzej we Wniosku) będąca poza zakresem podatku VAT,
      2. działalność gospodarcza zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT:
        Świadczenie usług żywienia dla uczniów i personelu pedagogicznego.
  2. Budynek Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej:
    1. działalność statutowa (edukacyjno-wychowawcza opisana szerzej we Wniosku) będąca poza zakresem podatku VAT,
    2. działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem VAT:
      • wynajem Hali Sportowej na rzecz podmiotów posiadających status podatników VAT oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w ciągu roku szkolnego, tj. od września do czerwca, w dni powszednie.
    W zakresie, w jakim towary i usługi nabywane w ramach Projektu/efekty Projektu dotyczą Budynku Gimnazjum, będą wykorzystywane do wymienionych powyżej rodzajów działalności prowadzonych przez Gminę w tym budynku.
    W zakresie w jakim Towary i usługi nabywane w ramach Projektu/efekty Projektu dotyczą Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej, będą wykorzystywane do wymienionych powyżej rodzajów działalności prowadzonych przez Gminę w tym budynku.
  3. Gmina w odniesieniu do nabywanych towarów i usług w ramach Projektu dotyczących Budynku Gimnazjum nie będzie miała możliwości bezpośredniego przyporządkowania tych wydatków do określonych rodzajów działalności prowadzonej przez Gminę w Budynku Gimnazjum, tym samym nie będzie miała możliwości w ramach tych wydatków do odrębnego określenia kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami w stosunku, do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
    Gmina w odniesieniu do nabywanych towarów i usług w ramach Projektu dotyczących Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej nie będzie miała możliwości bezpośredniego przyporządkowania tych wydatków do określonych rodzajów działalności prowadzonej przez Gminę w Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej, tym samym nie będzie miała możliwości w ramach tych wydatków do odrębnego określenia kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami w stosunku, do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
  4. Wartość nakładów, które Gmina poniesie na termomodernizację Budynku Gimnazjum przekroczy kwotę 15.000 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Gmina będzie uprawniona do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej przy zastosowaniu w odniesieniu do tych zakupów prewspółczynnika obliczonego na podstawie § 3 ust. 3 Rozporządzenia dla Szkoły Podstawowej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)?
  2. Czy Gmina będzie uprawniona do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Gimnazjum (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Gmina będzie uprawniona do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Hali sportowej przy Szkole Podstawowej przy zastosowaniu w odniesieniu do tych zakupów prewspółczynnika obliczonego na podstawie § 3 ust. 3 Rozporządzenia dla Szkoły Podstawowej.

Ad. 2

Gmina nie będzie uprawniona do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Gimnazjum.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Ad. 1

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tej ustawy.

Prawo do odliczenia stanowi integralny element mechanizmu podatku VAT, który „w zasadzie nie może być ograniczany i który jest wykonywany w odniesieniu do całości podatku naliczonego na poprzednich etapach obrotu” (zob. wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej: z dnia 6 lipca 1995 r. w sprawie C-62/93 Soupergaz, z dnia 21 marca 2000 r. w sprawach połączonych od C-110/98 do C-147/98 Gabaifrisa i in.).

Na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji” „prewspółczynnikiem”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Na podstawie delegacji z art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, zostało wydane Rozporządzenie. Określa ono w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie, których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia). § 3 ust. 1 Rozporządzenia wskazuje, że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Powyższe oznacza, że Gmina po dokonaniu centralizacji rozliczeń podatku VAT z jej jednostkami organizacyjnymi jest zobowiązana do rozliczania podatku naliczonego z uwzględnieniem wysokości prewspółczynnika ustalonego odrębnie dla każdej jej jednostki organizacyjnej.

Stosownie do § 3 ust. 3 Rozporządzenia, w przypadku jednostki budżetowej, jako sposób określenia proporcji podaje się sposób ustalony wg wzoru:

X = A x 100/D

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcja określona procentowo, zaokrąglona w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

D – dochody wykonane jednostki budżetowej.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 tej ustawy.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, proporcję, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W myśl art. 90 ust. 4 ustawy o VAT proporcję, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalona proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zgodnie z art. 7 ustawy o centralizacji JST, jednostka samorządu terytorialnego, która rozpoczęła w roku 2017 rozliczanie VAT wspólnie ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, do końca roku 2017 przyjmuje dla celów proporcjonalnego odliczenia, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, proporcję wyliczoną odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej, zgodnie z art. 90 ust. 3-6, 9a i 10 ustawy o VAT, w przypadku wykonywania przy pomocy tej jednostki organizacyjnej czynności opodatkowanych i zwolnionych od VAT.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku, gdy towary i usługi tylko częściowo służą do wykonywania czynności opodatkowanych, prawo do odliczenia przysługuje w części.

Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do rodzaju działalności, z którą będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, jeśli możliwe jest wyodrębnienie wartości podatku od zakupów służących wyłącznie działalności opodatkowanej, wtedy odliczeniu podlegać będzie ta wyodrębniona część podatku. Natomiast, gdy nie jest to możliwe, odliczeniu podlegać będzie część podatku obliczona proporcjonalnie, tzn. w wysokości w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sytuacji, wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach realizacji Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej, będą wykorzystywane przez Gminę m.in. do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT (tj. wynajmu Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej). Także po włączeniu Gimnazjum do Szkoły Podstawowej Budynek Hali Sportowej będzie wykorzystywany przez Gminę m.in. do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. W związku z tym, po stronie Gminy powstanie prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywania towarów i usług w ramach realizacji Projektu w zakresie wydatków związanych z termomodernizacją Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej.

Jednocześnie, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, w Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej będzie również prowadzona działalność inna, niż opodatkowana VAT. W szczególności, Budynek ten będzie wykorzystywany także do celów działalności statutowej (czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT). Na fakturach otrzymywanych przez Gminę w związku z realizacją Projektu termomodernizacji Budynków będzie odrębnie wyszczególniona wartość prac (w tym materiałów) przypadająca na Budynek Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że wydatki ponoszone w ramach Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej będą służyły jednocześnie działalności gospodarczej Gminy (opodatkowanej VAT), jak również działalności innej, niż działalność gospodarcza.

Dlatego też, Gmina będzie uprawniona do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej przy zastosowaniu w odniesieniu do tych zakupów prewspółczynnika obliczonego na podstawie § 3 ust. 3 Rozporządzenia dla Szkoły Podstawowej.

Stanowisko przedstawione w niniejszym wniosku dotyczące możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z projektami termomodernizacji obiektów wykorzystywanych do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT oraz działalności innej niż gospodarcza znajduje potwierdzenie m.in. w: indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 23 stycznia 2017 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. 3063-ILPP2- 1.4512.199.2016.2.AWa, indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 1 grudnia 2016 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi sygn. 1061- IPTPP3.4512.505.2016.1.MJ, indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 25 listopada 2016 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. 3063- ILPP3.4512.83.2016.1.TKu, indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 17 czerwca 2016 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP3/4512- 151/16/EJ.

Ad. 2

Biorąc pod uwagę wyjaśnienia wskazane w uzasadnieniu stanowiska Gminy w zakresie pytania oznaczonego numerem 1 należy stwierdzić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wskazane przepisy wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do rodzaju działalności, z którą będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu.

W przedmiotowej sytuacji, wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach realizacji Projektu w części dotyczącej termomodernizacji Budynku Gimnazjum, z uwagi na to, że w Budynku Gimnazjum Gmina obecnie prowadzi i będzie prowadzić działalność statutową oraz działalność gospodarczą zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, nie będą wykorzystywane przez Gminę do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.

Na fakturach otrzymywanych przez Gminę w związku z realizacją Projektu termomodernizacji Budynków będzie odrębnie wyszczególniona wartość prac (w tym materiałów) przypadająca na Budynek Gimnazjum i Budynek Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej. Gmina w tym przypadku będzie w stanie przypisać wydatki ponoszone w ramach projektu do rodzajów prowadzonej działalności w Budynkach, z którą będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu. Wydatki związane z zakupem towarów i usług dotyczących Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Gimnazjum będą związane z działalnością Gminy statutową oraz działalnością gospodarczą zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT. Także po włączeniu Gimnazjum do Szkoły Podstawowej, Budynek Gimnazjum, który wejdzie do kompleksu budynków Szkoły Podstawowej, nadal będzie wykorzystywany przez Gminę do działalności statutowej i działalności gospodarczej zwolnionej z opodatkowania VAT.

W związku z tym, że wydatki na zakup towarów i usług dotyczących Projektu termomodernizacji Budynku Gimnazjum będą służyły działalności statutowej Gminy i działalności gospodarczej zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT i nie będą miały związku z działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, należy uznać, że Gmina nie będzie uprawniona do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu termomodernizacji Budynku Gimnazjum, z uwagi na brak związku tych wydatków z działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT.

Stanowisko przedstawione powyżej dotyczące braku możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z projektami termomodernizacji obiektów wykorzystywanych wyłącznie do działalności innej niż gospodarcza znajduje potwierdzenie m.in. w: indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 6 lutego 2017 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. 2461-IBPP1.4512.48.2017.1.ESZ, indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 3 lutego 2017 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi sygn. 1061-IPTPP2.4512.516.2016.1.MC, indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 5 stycznia 2017 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. 3063-ILPP3.4512.200.2016.l.AR, indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 8 kwietnia 2016 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi sygn. 1061-IPTPP1.4512.74.2016.2.IŻ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu (art. 86 ust. 2e ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Na podstawie art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

W myśl art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

  1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
  2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku (art. 90 ust. 9a ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

W tym miejscu należy wskazać, że w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji (art. 86 ust. 2h ustawy).

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U., poz. 2193). Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 cyt. rozporządzenia).

Należy zauważyć, że wśród wymienionych w rozporządzeniu podmiotów w § 3 ust. 1 Minister Finansów wskazał jednostki samorządu terytorialnego.

Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia, czy działalność lub transakcje stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2a ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: edukacji publicznej oraz utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 8 i pkt 15 powołanej ustawy).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Jak stanowi art. 9 ust. 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

W tym miejscu należy podkreślić, że z uwagi na swą specyfikę jednostki samorządu terytorialnego nie są podmiotami zrównanymi z komercyjnymi przedsiębiorcami. Powyższe wynika chociażby z racji uprzywilejowania tych jednostek poprzez treść art. 15 ust. 6 ustawy i nieuznawania ich za podatnika w określonych okolicznościach, tj. w przypadku działania w charakterze organu władzy publicznej, którego przymiotu komercyjny przedsiębiorca nie posiada i którego działalność, co do zasady, jest opodatkowana w całości. Z tego też względu rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów, takich jak jednostki samorządu terytorialnego, należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te – co do zasady – w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn. „Poprawa efektywności energetycznej placówek oświatowych Gminy (...)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 z osi priorytetowej: Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna dla działania, Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej dla poddziałania, Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej.

Przedmiotem Projektu jest termomodernizacja Budynku Gimnazjum i Budynku Hali Sportowej z zapleczem, należących do Szkoły Podstawowej.

Budynek Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej jest budynkiem odrębnym od budynku Szkoły Podstawowej, z którym jest połączony łącznikiem.

Gimnazjum i Szkoła Podstawowa są obecnie odrębnymi jednostkami budżetowymi Gminy, którym Budynki zostały przekazane w trwały zarząd (w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami).

Realizacja Projektu w Budynku Gimnazjum obejmować będzie docieplenie na wysokości powyżej istniejącej okładziny kamiennej okalającej parter i kolorystyki elewacji Budynku Gimnazjum, a także docieplenie przegród wewnętrznych oddzielających powierzchnię użytkową od nieużytkowej oraz termomodernizację dachu łącznika wraz z wymianą istniejącej blachy.

Realizacja Projektu w Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej obejmować będzie docieplenie elewacji styropianem wraz z wykonaniem tynku, zmodyfikowanie rur spustowych w celu dopasowania ich do projektowanej warstwy termoizolacji.

Celem Projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej Budynków poprzez ograniczenie zapotrzebowania na energię.

Efekty Projektu mają przejawiać się w szczególności poprzez zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową, zwiększenie efektywności energetycznej Budynków, obniżenie kosztów ogrzewania Budynków.

Rzeczowa realizacja projektu przewidziana jest w okresie styczeń-wrzesień 2017 r.

W ramach prowadzonej działalności statutowej zarówno Gimnazjum, jak i Szkoła Podstawowa realizują cele i zadania własne Gminy wynikające z przepisów prawa oświatowego oraz uwzględniające program wychowawczy i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, w szczególności umożliwiają uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, przygotowują do dalszego kształcenia się w wybranych kierunkach, udzielają uczniom pomocy psychologiczno- pedagogicznej, sprawują opiekę nad uczniami w czasie ich pobytu w szkole oraz poza nią na zajęciach organizowanych przez szkołę, stwarzają warunki do wszechstronnego rozwoju osobowości uczniów. Szkoła Podstawowa prowadzi także bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie, co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz realizuje programy nauczania, które zawierają podstawę programową wychowania przedszkolnego.

Gimnazjum poza prowadzoną przez siebie działalnością statutową prowadzi działalność gospodarczą zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT.

Obecnie w Budynku Gimnazjum prowadzone są następujące rodzaje działalności:

  1. działalność statutowa (edukacyjno-wychowawcza opisana powyżej) będąca poza zakresem podatku VAT,
  2. działalność gospodarcza zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT:
    • świadczenie usług żywienia dla uczniów i personelu pedagogicznego.

Szkoła Podstawowa poza prowadzoną przez siebie działalnością statutową prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT oraz zwolnioną z opodatkowania VAT.

Obecnie Szkoła Podstawowa w Budynku Hali sportowej prowadzi następujące rodzaje działalności:

  1. działalność statutowa (edukacyjno-wychowawcza opisana powyżej) będąca poza zakresem podatku VAT,
  2. działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem VAT:
    • wynajem Hali sportowej na rzecz podmiotów posiadających status podatników VAT oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Hala sportowa jest przeznaczona na cele wynajmu w ciągu roku szkolnego, tj. od września do czerwca, w dni powszednie w godzinach 18-22. Dochody z wynajmu Hali sportowej wyniosły w roku 2015 – 26.802,50 zł, a w roku 2016 – 20.752,50 zł.

Natomiast w budynku Szkoły Podstawowej (odrębnym od Budynku Hali Sportowej) obecnie prowadzona jest:

  1. działalność statutowa (edukacyjno-wychowawcza opisana powyżej) będąca poza zakresem podatku VAT,
  2. działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem VAT:
    • wynajem części powierzchni dachu, wynajem części powierzchni budynku Szkoły Podstawowej pod automat do sprzedaży słodyczy/napojów na rzecz podmiotów posiadających status podatników VAT. Dochody z wynajmu dachu, powierzchni pod automat wyniosły w roku 2015 – 4.200 zł, a w roku 2016 – 2.650 zł.
  3. działalność gospodarcza zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT:
    • świadczenie usług żywienia dla uczniów i personelu pedagogicznego.

Wydatki dokonywane przez Gminę w ramach Projektu termomodernizacji Budynków będą udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę, z wykazanym podatkiem VAT. Na fakturach będzie odrębnie wyszczególniona wartość prac (w tym materiałów) przypadająca na Budynek Gimnazjum i Budynek Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej.

W związku z realizacją reformy oświaty Rada Gminy na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 9 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), w związku z art. 206 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) podjęła w dniu 29 marca 2017 r. uchwałę nr 111/19/2017 w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego.

Na mocy wymienionej powyżej uchwały z upływem 31 sierpnia 2017 r. Gimnazjum zakończy swoją działalność i z dniem 1 września 2017 r. zostanie włączone do Szkoły Podstawowej. Budynek Gimnazjum zostanie włączony do kompleksu budynków Szkoły Podstawowej.

Po włączeniu Gimnazjum do Szkoły Podstawowej wykorzystanie Budynków do poszczególnych rodzajów działalności nie zmieni się. Budynki te będą wykorzystywane tak jak to zostało wskazane powyżej.

W zakresie w jakim towary i usługi nabywane w ramach Projektu/efekty Projektu dotyczą Budynku Gimnazjum, będą wykorzystywane do wymienionych powyżej rodzajów działalności prowadzonych przez Gminę w tym budynku.

W zakresie w jakim Towary i usługi nabywane w ramach Projektu/efekty Projektu dotyczą Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej, będą wykorzystywane do wymienionych powyżej rodzajów działalności prowadzonych przez Gminę w tym budynku.

Gmina w odniesieniu do nabywanych towarów i usług w ramach Projektu dotyczących Budynku Gimnazjum nie będzie miała możliwości bezpośredniego przyporządkowania tych wydatków do określonych rodzajów działalności prowadzonej przez Gminę w Budynku Gimnazjum, tym samym nie będzie miała możliwości w ramach tych wydatków do odrębnego określenia kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Wnioskodawca w odniesieniu do nabywanych towarów i usług w ramach Projektu dotyczących Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej nie będzie miała możliwości bezpośredniego przyporządkowania tych wydatków do określonych rodzajów działalności prowadzonej przez Gminę w Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej, tym samym nie będzie miała możliwości w ramach tych wydatków do odrębnego określenia kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gmina będzie uprawniona do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej przy zastosowaniu w odniesieniu do tych zakupów „prewspółczynnika” obliczonego na podstawie § 3 ust. 3 Rozporządzenia dla Szkoły Podstawowej oraz czy Gmina będzie uprawniona do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Gimnazjum.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie będzie występował w przypadku termomodernizacji Budynku Gimnazjum, bowiem z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z zakupionymi towarami i usługami wynika, że nabycie tych towarów i usług w części nie będzie miało w ogóle związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (realizacja zadań własnych Gminy), a w pozostałej części będzie miało związek z prowadzoną działalnością gospodarczą zwolnioną od podatku (świadczenie usług żywienia dla uczniów i personelu pedagogicznego). Zatem nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Ponadto – jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy – na fakturach będzie odrębnie wyszczególniona wartość prac (w tym materiałów) przypadająca na budynek Gimnazjum.

Biorąc po uwagę powołane wyżej przepisy, w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie – pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT – warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia w odniesieniu do termomodernizacji Budynku Gimnazjum nie będą spełnione, gdyż efekty realizowanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym Gmina nie będzie uprawniona do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Gimnazjum.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Z kolei w związku z wykorzystywaniem nabywanych towarów i usług dotyczących realizacji termomodernizacji Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej do celów działalności gospodarczej (opodatkowanej) oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (pozostającej poza zakresem podatku od towarów i usług), Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi służą do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto w związku z tym, że – jak wskazał Zainteresowany w opisie sprawy – odniesieniu do nabywanych towarów i usług w ramach Projektu dotyczących Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej Gmina nie będzie miała możliwości bezpośredniego przyporządkowania tych wydatków do określonych rodzajów działalności prowadzonej przez Gminę w ww. Budynku (służących zarówno do wykonywania działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (zdarzenia pozostające poza zakresem VAT)), Wnioskodawca w pierwszej kolejności będzie zobowiązany, na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy, do obliczenia podatku naliczonego zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Przy czym w przypadku jednostek samorządu terytorialnego sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanych przez te jednostki działalności i dokonywanych przez nie nabyć określa cytowane wyżej rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2015 r.

Podsumowując, w odpowiedzi na pytanie nr 1 należy stwierdzić, że Gmina będzie uprawniona do dokonania odliczenia części podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej, a kwotę w tej sytuacji należy wyodrębnić poprzez zastosowanie proporcji określonej w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w związku z przepisami art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości przyporządkowania wykonywanych przez Gminę czynności do czynności opodatkowanych (wynajem Hali Sportowej), do czynności zwolnionych (sprzedaż posiłków na rzecz dzieci, uczniów i personelu pedagogicznego) oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu (działalność edukacyjno-wychowawcza), gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Tut. organ przyjął te informacje jako element przedstawionego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informuje się ponadto, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji Budynku Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej oraz termomodernizacji Budynku Gimnazjum (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2). Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązku korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 1-3 ustawy w odniesieniu do wydatków poniesionych na termomodernizację Budynku Gimnazjum (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) został załatwiony interpretacją indywidualną z dnia 21 czerwca 2017 r. nr 0112-KDIL4.4012.205.2017.1.HW.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj