Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-3/4510-139/16/MO
z 16 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 9 lutego 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 16 lutego 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru i odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wynagrodzenia (zapłaty za bilet) wypłacanego:

  • na rzecz polskich biur podróży mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z zakupem biletów lotniczych na loty odbywające się na trasach przedstawionych w stanie faktycznym – jest prawidłowe,
  • na rzecz Polskich Linii Lotniczych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z zakupem biletów lotniczych na loty odbywające się na trasach przedstawionych w stanie faktycznym – jest prawidłowe,
  • na rzecz oddziału zagranicznego przedsiębiorcy w związku z zakupem biletów lotniczych na loty odbywające się na trasach przedstawionych w stanie faktycznym – jest prawidłowe,
  • pracownikowi podczas rozliczenia delegacji (faktury są imienne na pracownika) jako zwrot poniesionych wydatków związanych z odbyciem wyjazdu służbowego w związku z zakupem imiennych biletów lotniczych na loty odbywające się na trasach przedstawionych w stanie faktycznym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru i odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wynagrodzenia (zapłaty za bilet) wypłacanego:

  • na rzecz polskich biur podróży mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z zakupem biletów lotniczych na loty odbywające się na trasach przedstawionych w stanie faktycznym,
  • na rzecz Polskich Linii Lotniczych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z zakupem biletów lotniczych na loty odbywające się na trasach przedstawionych w stanie faktycznym,
  • na rzecz oddziału zagranicznego przedsiębiorcy w związku z zakupem biletów lotniczych na loty odbywające się na trasach przedstawionych w stanie faktycznym,
  • pracownikowi podczas rozliczenia delegacji (faktury są imienne na pracownika) jako zwrot poniesionych wydatków związanych z odbyciem wyjazdu służbowego w związku z zakupem imiennych biletów lotniczych na loty odbywające się na trasach przedstawionych w stanie faktycznym.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje zakupu biletów lotniczych. Loty dokonywane są na międzynarodowych trasach, ale rozpoczynają się w Polsce:

  1. X. - Y. - Francja - New York - D.
  2. X. - Francja - New York - D.
  3. X. - Y. - P. - A.
  4. X. -Y. - K.

Bilety zakupywane są przez Wnioskodawcę w polskich biurach podróży, Polskich Liniach Lotniczych, u przedsiębiorcy posiadającego w Polsce zagraniczny oddział, bądź zakupywane są przez samych wydelegowanych pracowników. Zakup biletu potwierdzany jest fakturą wystawioną przez polską firmę mającą siedzibę na terytorium RP, polskie biuro podróży, Polskie Linie Lotnicze, oddział zagranicznego przedsiębiorcy, bądź fakturą imienną na pracownika. Faktura zawiera tylko trasę przelotu, nie zawiera nazwy przewoźnika.

Kwota wskazana na fakturze przelewana jest na rachunek bankowy biura podróży, Polskich Linii Lotniczych bądź linii lotniczych, które w Polsce mają zagraniczny oddział przedsiębiorcy lub zwracana pracownikowi podczas rozliczenia delegacji służbowej.

Wnioskodawca nie posiada certyfikatów rezydencji przewoźników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru i odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wynagrodzenia (zapłaty za bilet) wypłacanego:

  • na rzecz pośredników (polskich biur podróży) mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z zakupem biletów lotniczych, których loty odbywają się na trasach przedstawionych w stanie faktycznym,
  • na rzecz Polskich Linii Lotniczych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z zakupem biletów lotniczych, których loty odbywają się na trasach przedstawionych w stanie faktycznym,
  • na rzecz oddziału zagranicznego przedsiębiorcy w związku z zakupem biletów lotniczych, których loty odbywają się na trasach przedstawionych w stanie faktycznym,
  • pracownikowi podczas rozliczenia delegacji, (faktury są imienne na pracownika) jako zwrot poniesionych wydatków związanych z odbyciem wyjazdu służbowego w związku z zakupem imiennych biletów lotniczych, których loty odbywają się na trasach przedstawionych w stanie faktycznym?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o CIT, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej ustala się w wysokości 10% tych przychodów.

Aby Wnioskodawca był zobowiązany do poboru podatku u źródła od wypłacanego wynagrodzenia powinny być spełnione dwie przesłanki:

  • usługi na jego rzecz powinno świadczyć zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej oraz,
  • zagraniczny kontrahent powinien osiągać na terytorium RP przychody.

Należy zwrócić uwagę, że przepis ten ma zastosowanie do podatników, którzy na terytorium RP nie mają siedziby lub zarządu.

W sytuacji, gdy zapłata za zakupione bilety dokonywana jest na rzecz polskiej firmy - tj. polskiego biura podróży, Polskich Linii Lotniczych lub jest zwracana pracownikowi po powrocie z delegacji jako zwrot kosztów poniesionych na delegację służbową Wnioskodawca nie jest zobowiązany w żadnym przypadku do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych.

Natomiast w sytuacji, gdy zapłata za bilet jest wypłacana przedsiębiorcy zagranicznego oddziału, wówczas Wnioskodawca jest zobowiązany do poboru i odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wynagrodzenia, gdyż zgodnie z art. 3 ust. CIT, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu od tych dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ustawa dokładnie nie wyjaśnia, według jakich kryteriów kwalifikować dochody uzyskiwane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jednak przy określaniu położenia źródła danego dochodu, powołać się można na pismo Ministra Finansów z 24 lipca 2001 r., w którym to piśmie MF wyjaśniło, że za źródło dochodów położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej należy uznać m.in. dochody uzyskane przez nierezydentów dzięki prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności gospodarczej, bez względu na formę prowadzenia działalności, w tym za pośrednictwem oddziału, przedstawicielstwa lub zależnego przedstawiciela oraz z działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej prowadzonej na terytorium Polski, a także dochody nierezydentów z tytułu opłat za przewóz ładunków lub osób przyjętych do przewozu w portach polskich - w tym także lotniczych (sygn. PB4/AK-8214-1045-277/01).

Należy zwrócić uwagę, że pojęć „dochody osiągane” nie należy utożsamiać z „dochodami wypłacanymi” pochodzącymi z terytorium Polski. Pojęcie „terytorium”, z którym wiąże się osiąganie dochodów należy rozumieć jako miejsce, gdzie dokonują się czynności lub gdzie położone są nieruchomości, które generują dochód, a czynnością taką nie jest wypłata pieniędzy, gdyż jest ona elementem finalnym całego procesu osiągania dochodu. Takie stanowisko jest również w wyroku NSA w Warszawie; sygn. II FSK 2144/08.

Również w orzecznictwie Sądu Administracyjnego podkreśla się, że dochód jest osiągany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdy rezultat usługi w postaci powstania lub powiększenia przychodów następuje u usługodawcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (wyrok WSA w Krakowie; sygn. I SA/Kr/882/12), który wskazał, że na gruncie polskiego prawa podatkowego nie można wiązać ograniczonego obowiązku podatkowego nierezydenta z uzyskaniem przychodu od kontrahenta, który jest spółką polską, na podstawie umowy o wykonanie usług, których realizacja nie jest związana z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W orzecznictwie podkreśla się, że dochód jest osiągany na terytorium RP, gdy rezultat usługi w postaci powstania, bądź powiększenie przychodów następuje u usługodawcy na terytorium Polski. O zastosowaniu ograniczonego obowiązku podatkowego w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, można mówić tylko wtedy, kiedy efekt usługi będzie wykorzystany w Polsce. Wyrok z 4 lipca 2013 r. sygn. II FSK 2200/11 - potwierdza, że nie wystarczy aby rezultat usługi świadczonej przez zagranicznego kontrahenta odnosił się do polskiego podmiotu prawnego.

Według Wnioskodawcy, o źródle dochodów położonych w Polsce można mówić tylko wtedy, gdy takie źródło dochodów trwale związane jest z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czyli w Polsce co oznacza, że w Polsce dokonywane są przez podatnika czynności prowadzące do uzyskania przychodu, a ta nie ma miejsca w opisanym stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy bilety lotnicze:

  • nabywane są od pośredników (polskich biur podróży) mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie powodują obowiązku poboru i odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych,
  • nabywane są od Polskich Linii Lotniczych nie powodują obowiązku poboru i odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych,
  • są zwracane jako zwrot kosztów podróży służbowej pracownikom po powrocie z delegacji nie powodują obowiązku poboru i odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych,
  • nabywane są u przedsiębiorcy zagranicznego oddziału powodują obowiązek poboru i odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zakres podmiotowy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej „updop”), jest ściśle związany z instytucją ograniczonego i nieograniczonego obowiązku podatkowego. Powstanie obowiązku podatkowego wyznacza bądź siedziba lub zarząd usytuowany na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (zasada rezydencji), bądź też osiąganie dochodów na tym terytorium (zasada źródła). Zasada ograniczonego obowiązku podatkowego wynika z zasady źródła, która wiąże się z opodatkowaniem dochodu powstałego na terytorium państwa polskiego bez względu na miejsce (kraj), w którym podatnik ma swoją siedzibę lub zarząd, co oznacza opodatkowanie dochodu uzyskanego w Polsce.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 updop, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – ograniczony obowiązek podatkowy.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 4 updop, podatek dochodowy z tytułu przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej ustala się w wysokości 10% tych przychodów.

Art. 21 ust. 2 updop stanowi, że przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Przepisy poszczególnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawierają rozwiązania szczególne w stosunku do przepisów ustaw podatkowych i na podstawie art. 91 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) mają pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 updop, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Jednakże w sytuacji, gdy polski podmiot (występujący w roli płatnika) nie posiada certyfikatu rezydencji podatnika nie może zastosować stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo nie pobrać podatku zgodnie z taką umową. W myśl art. 26 ust. 1d tej ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, nie pobierają zryczałtowanego podatku od dokonywanych wypłat pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2, prowadzącego działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji, oraz uzyskania pisemnego oświadczenia, że należności te związane są z działalnością tego zakładu; przepis ust. 3d stosuje się odpowiednio.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1d, powinno zawierać dane identyfikujące podatnika prowadzącego działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, a w szczególności pełną nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej podatnika oraz adres zagranicznego zakładu podatnika (art. 26 ust. 1e omawianej ustawy).

Tym samym w oparciu o niniejszą regulację w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność przez położony na terytorium Polski zagraniczny zakład przy ustalania dochodu uwzględnia się przychody i koszty związane z działalnością zakładu. Wobec tego zagraniczny zakład jest traktowany jak polski rezydent. Rozlicza on podatek dochodowy według ogólnych zasad od wszystkich dochodów uzyskanych w Polsce. Zatem, wypłacając takiemu zakładowi należności wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 4 updop płatnicy nie pobierają (przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 26 ust. 1d updop) zryczałtowanego podatku od dokonywanych wypłat.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje zakupu biletów lotniczych. Loty dokonywane są na międzynarodowych trasach, ale rozpoczynają się w Polsce. Bilety zakupywane są przez Wnioskodawcę w polskich biurach podróży, Polskich Liniach Lotniczych, u przedsiębiorcy posiadającego w Polsce zagraniczny oddział, bądź zakupywane są przez samych wydelegowanych pracowników. Zakup biletu potwierdzany jest fakturą wystawioną przez polską firmę mającą siedzibę na terytorium RP, polskie biuro podróży, Polskie Linie Lotnicze, oddział zagranicznego przedsiębiorcy, bądź fakturą imienną na pracownika. Faktura zawiera tylko trasę przelotu, nie zawiera nazwy przewoźnika. Kwota wskazana na fakturze przelewana jest na rachunek bankowy biura podróży, Polskich Linii Lotniczych, bądź linii lotniczych, które w Polsce mają zagraniczny oddział przedsiębiorcy lub zwracana pracownikowi podczas rozliczenia delegacji służbowej. Wnioskodawca nie posiada certyfikatów rezydencji przewoźników.

Odnosząc się do sytuacji gdy Wnioskodawca dokonuje zakupu biletów od oddziału zagranicznego przedsiębiorcy należy wskazać, że ustawodawca nie uzależnił opodatkowania świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 updop od faktu, czy są one „fizycznie” wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ale wskazał, że opodatkowaniu podlegają przychody uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Kluczowe znaczenie ma pojęcie „przychody uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”. O źródle przychodów położonych w Polsce można mówić wtedy, gdy takie źródło przychodów trwale związane jest z terytorium Polski lub źródłem przychodów są polscy rezydenci eksploatujący rzeczy lub dobra niematerialne należące do innych podmiotów.

Podmiotem, który osiągnął przychód na terytorium Polski z tytułu świadczenia usług przewozu lotniczego w niniejszej sprawie jest zagraniczny przewoźnik, co wynika z art. 21 ust. 1 pkt 4 updop. Natomiast podmiotem, który dokonuje wypłat z powyższego tytułu jest Wnioskodawca, ponieważ to on dokonuje płatności za bilety lotnicze w związku z odbywanymi podróżami na rzecz zagranicznych przewoźników. Ponadto, Wnioskodawca nie posiada certyfikatu rezydencji przewoźnika (przewoźników), dlatego też nie znajdą zastosowania postanowienia wynikające z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Tym samym, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek poboru w dniu dokonania wypłaty zryczałtowanego podatku od tych wypłat na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 updop, tj. w wysokości 10% przychodów. Nie ulega bowiem wątpliwości, że skoro obowiązek pobrania przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 26 ust. 1 updop, dotyczy wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 tej ustawy, to w przedstawionym stanie faktycznym obejmuje on swoją dyspozycją Wnioskodawcę, gdyż wypłacone przez niego należności z tytułu zakupu usługi przelotu zostały wymienione jako podlegające opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 4 updop.

Zatem, w sytuacji, gdy Spółka dokonuje zakupu biletów lotniczych od oddziału zagranicznego przedsiębiorcy, to dokonując wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 4 updop, z uwagi na brak certyfikatu rezydencji, na podstawie art. 26 ust. 1 updop jest obowiązana, jako płatnik, pobrać, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tej wypłaty.

Natomiast, z uwagi na fakt, że Polskie Linie Lotnicze są polskim przewoźnikiem, zakup biletów tych linii nie spowoduje obowiązku poboru i odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych. Również zakup biletów lotniczych od biur podróży mających siedzibę na terenie Rzeczypospolitej nie spowoduje u Wnioskodawcy obowiązku poboru i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych.

Ponadto, w sytuacji kiedy pracownik ze swoich środków zakupuje bilety lotnicze i na niego wystawiana jest faktura, a Wnioskodawca jedynie zawraca koszty podróży służbowej po powrocie pracownika z delegacji, również nie dojdzie do obowiązku poboru i odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż podmiotem dokonującym zakupu biletu jest pracownik.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy będzie zobowiązany do poboru i odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wynagrodzenia (zapłaty za bilet) wypłacanego:

  • na rzecz polskich biur podróży mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z zakupem biletów lotniczych na loty odbywające się na trasach przedstawionych w stanie faktycznym – jest prawidłowe,
  • na rzecz Polskich Linii Lotniczych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z zakupem biletów lotniczych na loty odbywające się na trasach przedstawionych w stanie faktycznym – jest prawidłowe,
  • na rzecz oddziału zagranicznego przedsiębiorcy w związku z zakupem biletów lotniczych na loty odbywające się na trasach przedstawionych w stanie faktycznym – jest prawidłowe,
  • pracownikowi podczas rozliczenia delegacji (faktury są imienne na pracownika) jako zwrot poniesionych wydatków związanych z odbyciem wyjazdu służbowego w związku z zakupem imiennych biletów lotniczych na loty odbywające się na trasach przedstawionych w stanie faktycznym – jest prawidłowe.

Ponadto, należy wskazać, że powołane w treści wniosku orzeczenia sądu nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa należy stwierdzić, że zdaniem organu podatkowego, teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj