Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/4511-467/16/IB
z 6 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2016 r. (data wpływu 11 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.


S.A. [dalej: Wnioskodawca lub Spółka] prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej wyrobów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego, produkcji tworzyw sztucznych i handlu detalicznego wyrobów metalowych.

W celu intensyfikacji sprzedaży oraz promocji swoich produktów Spółka przeprowadza i w przyszłości zamierza przeprowadzać określone działania wspierające sprzedaż, przybierające formę konkursów [dalej: Konkurs]. Konkursy są skierowane do osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w marketach budowlanych na stanowisku sprzedawcy albo do osób zatrudnionych u dystrybutorów produktów Spółki odpowiedzialnych za składanie zamówień [dalej łącznie jako: Uczestnicy].

Co do zasady, zadanie konkursowe polega na złożeniu zamówień na jak największą liczbę produktów znajdujących się w ofercie Spółki. Uczestnicy Konkursów otrzymują punkty za zamówienia złożone na produkty Spółki (w niektórych edycjach Konkursów Uczestnicy mogą uzyskać dodatkowe punkty za osiągnięcie określonego wzrostu sprzedaży czy przekroczenie określonego progu obrotów w danym przedziale czasowym). Uczestnicy, którzy złożą największe zamówienia na produkty Spółki i tym samym zgromadzą największą ilość punktów, otrzymują nagrody. Ilość nagród w Konkursach jest ograniczona. Dlatego też w każdym przypadku nagrody przyznawane są ściśle określonej liczbie Uczestników - zwycięzcom Konkursu. Natomiast pozostali Uczestnicy nagród nie otrzymują. Nagrody przyznawane w Konkursach posiadają zróżnicowaną wartość i mogą przybrać różną postać, przede wszystkim może to być określona kwota pieniężna lub nagroda rzeczowa określona w katalogu nagród (np. smartfon).

Konkursy prowadzone są na podstawie regulaminów, które określają warunki uczestnictwa, czas trwania Konkursów, rodzaje nagród oraz zasady ich przyznawania. Uczestnicy Konkursów mają możliwość składania reklamacji dotyczących przebiegu Konkursów.

W Konkursach nie mogą brać udziału pracownicy Spółki oraz pracownicy podmiotów działających na zlecenie Spółki w zakresie obsługi Konkursów, a także członkowie rodzin wymienionych osób.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy nagrody w Konkursach organizowanych przez Spółkę podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, tj. 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, którego Spółka jest płatnikiem?


Zdaniem Wnioskodawcy nagrody w Konkursach organizowanych przez Spółkę podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, tj. 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, którego Spółka jest płatnikiem. Świadczenia otrzymane od Spółki jako nagrody w Konkursach przez Nią organizowanych stanowią niewątpliwie dla Uczestników przychód podlegający opodatkowaniu.

Analiza źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 ustawy PIT prowadzi do wniosku, iż przychód ten powinien zostać zakwalifikowany jako przychód z innych źródeł, zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT [zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy PIT za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17].

Przychody z innych źródeł, co do zasady, opodatkowane są zgodnie z treścią art. 27 ust. 1 ustawy PIT, tj. według tzw. skali podatkowej. Jednocześnie jednak od tej generalnej reguły ustawodawca przewidział określone wyjątki. Jednym z nich jest odrębne uregulowanie kwestii opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu wygranych w konkursach.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 -w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W celu określenia, czy zasady opodatkowania określone w powyższym przepisie powinny znaleźć zastosowanie w niniejszych okolicznościach, zdaniem Wnioskodawcy, należy dokonać analizy, czy przedsięwzięcie organizowane przez Spółkę (opisane powyżej) i nagrody w nim przyznawane spełniają przesłanki uznania ich za wygrane w konkursie w rozumieniu ustawy PIT.


Ustawodawca nie zawarł w ustawie PIT legalnej definicji „konkursu", niemniej jednak, w doktrynie popartej szerokim orzecznictwem sądów administracyjnych i organów podatkowych przyjmuje się, że konkursem jest przedsięwzięcie, które spełnia łącznie następujące warunki:


  1. organizator opracował regulamin konkursu;
  2. regulamin konkursu wskazuje zadanie konkursowe;
  3. nagrodę przyznaje się tylko niektórym osobom biorącym udział w konkursie (element rywalizacji pomiędzy uczestnikami);
  4. nagrody są zróżnicowane pod względem ich wartości.


Ad. 1)

Spółka w odniesieniu do każdorazowego organizowanego przez nią Konkursu opracowuje regulamin, w którym określa przede wszystkim warunki uczestnictwa, czas trwania Konkursów, rodzaje nagród, zasady ich przyznawania oraz procedurę reklamacyjną.


Ad. 2)

W regulaminie każdego Konkursu wskazane jest jednoznacznie zadanie konkursowe, którym jest, co do zasady, złożenie zamówień na jak największą liczbę produktów znajdujących się w ofercie Spółki.


Ad. 3)

W każdym przypadku nagrody przyznawane są tylko tym Uczestnikom, którzy zdobędą największą liczbę punktów, tj. zwycięzcom Konkursu. Natomiast pozostali Uczestnicy nie otrzymują nagród.


Ad. 4)

Nagrody przyznawane w Konkursach posiadają zróżnicowaną wartość i mogą przybrać różną postać, przede wszystkim może to być określona kwota pieniężna lub nagroda rzeczowa określona w katalogu nagród. Przewidziana jest też nagroda główna.


Powyższe dowodzi, iż Konkursy organizowane przez Spółkę spełniają przesłanki pozwalające uznać je za konkursy w rozumieniu ustawy PIT, a w konsekwencji zastosować w stosunku do przyznawanych w nich nagród zasady opodatkowania określone w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT.

Podsumowując powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, nagrody w Konkursach organizowanych przez Spółkę podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Dlatego też Wnioskodawca, działając jako płatnik, stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy PIT, będzie zobowiązany do pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród wydawanych na rzecz Uczestników.

Końcowo, Wnioskodawca pragnie nadmienić, iż konkursy organizowane przez Spółkę należy uznać za konkursy w rozumieniu przepisów ustawy PIT niezależnie od faktu, że zawierają one elementy motywacyjne. Fakt, iż przeprowadzane przez Wnioskodawcę Konkursy powodują w istocie zwiększenie sprzedaży oraz promocję produktów Wnioskodawcy, nie stanowi bowiem przeszkody do uznania określonego przedsięwzięcia za konkurs, jeżeli tylko zawiera elementy konstrukcyjne konkursu.

Tytułem przykładu – w ocenie Wnioskodawcy – wskazać należy na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 3 lutego 2016 r., nr IPPB4/4511-1364/15-6/MS1. W interpretacji tej stanowisko wnioskodawcy w zakresie jego obowiązków jako płatnika podatku dochodowego z tytułu opodatkowania nagród przekazywanych uczestnikom konkursów będących pracownikami kontrahentów uznano za prawidłowe: „w przedsięwzięciu, które organizuje Wnioskodawca - nazywanym przez Niego konkursem - wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować w celu osiągnięcia najlepszych wyników sprzedażowych, a konkurs będzie prowadził do wyłonienia laureatów, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu. W świetle powyższego wartość ww. nagród przyznanych pracownikom Wnioskodawcy i pracownikom Kontrahentów Spółki, stanowi dla tych osób na gruncie przepisów ustawy przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy. Na Wnioskodawcy, jako na płatniku będzie ciążył obowiązek obliczenia i pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego."


Analogiczne stanowisko zostało wyrażone również w:



Stanowisko, iż art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT znajduje zastosowanie w odniesieniu do wygranych w konkursach organizowanych na rzecz pracowników kontrahenta, znajduje także potwierdzenie w licznym orzecznictwie sądów administracyjnych, w szczególności w:


  • wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 19 stycznia 2016 r., sygn. akt III SA/Wa 480/15;
  • wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 9 grudnia 2015 r., sygn. akt I SA/Wr 1588/15;
  • wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 7 maja 2015 r., sygn. akt I SA/Wr 303/15;
  • wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 27 marca 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 2536/13;
  • wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 3 grudnia 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 1114/14;
  • wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 13 listopada 2013 r. sygn. akt III SA/Wa 999/13;
  • wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 29 września 2010 r., sygn. akt I SA/Sz 581/10.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy nie definiują pojęcia „konkurs”, również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.) konkurs to impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa) konkurs to impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród.

W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem "konkurs" czytamy, że jest to – "przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami". W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję "konkursu" pojawia się element "rywalizacji". Bez "rywalizacji" bowiem nie możemy dookreślić pojęcia "konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem "rywalizować" wskazuje się, że oznacza to: "ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś" (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.).”

Odnosząc powyższe do okoliczności faktycznych przedstawionych we wniosku stwierdzić zatem należy, że w przedsięwzięciach, które przeprowadza oraz zamierza przeprowadzać Wnioskodawca występują elementy niezbędne do uznania ich za konkursy. Uczestnicy konkursu rywalizują pomiędzy sobą w celu osiągnięcia najlepszych wyników sprzedażowych (zdobywając punkty za zamówienia na produkty Spółki, w niektórych edycjach konkursów – dodatkowe punkty za osiągnięcie określonego wzrostu sprzedaży czy przekroczenie określonego progu obrotów w danym przedziale czasowym), a konkurs prowadzi do wyłonienia zwycięzców, na podstawie kryteriów określonych w regulaminie konkursu.

W przypadku zatem wygranych (nagród) przekazywanych uczestnikom konkursów będącym osobami fizycznymi zatrudnionymi na podstawie umów o pracę w marketach budowlanych na stanowisku sprzedawcy albo osobami zatrudnionymi u dystrybutorów produktów Spółki -Wnioskodawcy odpowiedzialnymi za składanie zamówień, znajdują zasady opodatkowania przewidziane w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym na Spółce – Wnioskodawcy ciąży obowiązek obliczania, pobierania i odprowadzania z tego tytułu 10%-towego zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w tym przepisie.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj