Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-1364/15-6/MS1
z 3 lutego 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2015 r. (data wpływu 30 listopada 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 grudnia 2015 r. (data nadania 4 stycznia 2016 r., data wpływu 7 stycznia 2016 r.) na wezwanie Nr IPPB4/4511-1364/15-2/MS1 z dnia 21 grudnia 2015 r. (data nadania 22 grudnia 2015 r., data doręczenia 28 grudnia 2015 r.) oraz pismem z dnia 21 stycznia 2016 r. (data nadania 22 stycznia 2016 r., data wpływu 25 stycznia 2016 r.) na wezwanie Nr IPPB4/4511-1364/15-4/MS1 z dnia 15 stycznia 2016 r. (data nadania 15 stycznia 2016 r., data doręczenia 18 stycznia 2016 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki jako płatnika podatku dochodowego z tytułu opodatkowania nagród przekazywanych uczestnikom konkursów będących:

  • współpracownikami Spółki oraz współpracownikami Kontrahentów Spółki, prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą z którymi Spółka oraz Kontrahenci ma podpisane umowy cywilnoprawne – jest nieprawidłowe;
  • pracownikami Spółki i pracownikami Kontrahentów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 listopada 2015 r. został złożony ww. wniosek o o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 21 grudnia 2015 r. (data nadania 22 grudnia 2015 r., data doręczenia 28 grudnia 2015 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.


Pismem z dnia 30 grudnia 2015 r. (data nadania 4 stycznia 2016 r., data wpływu 7 stycznia 2016 r.) Wnioskodawca uzupełnił powyższe w terminie.


W związku z dalszymi wątpliwościami pismem z dnia 15 stycznia 2016 r. (data nadania 15 stycznia 2016 r., data doręczenia 18 stycznia 2016 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.


Pismem z dnia 21 stycznia 2016 r. (data nadania 22 stycznia 2016 r., data wpływu 25 stycznia 2016 r.) Wnioskodawca uzupełnił powyższe w terminie.


We wniosku oraz uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka S.A. (Spółka lub Wnioskodawca) jest organizatorem konkursów oraz akcji promocyjnych. Przedmiotowe działanie promocyjne kierowane są zarówno do pracowników i współpracowników (współpraca na podstawie umowy cywilnoprawnej) Spółki jak i do pracowników lub współpracowników kontrahentów (w szczególności Dealerów). Konkursy są przeprowadzane na podstawie regulaminu, który określa zasady, w tym wskazuje uczestników, cel akcji, sposób wyłaniania laureatów oraz nagrody przyznawane laureatom, tryb reklamacyjny. Celem konkursów jest intensyfikacja sprzedaży produktów Organizatora, doprowadzenie do wzrostu liczby klientów Organizatora oraz budowanie świadomości marki. Laureaci takich działań wyłaniani są:

  1. poprzez analizę efektywności ich działań sprzedażowych opartą na osiągniętym wolumenie sprzedaży, przy czym Organizator określa minimalny wolumen sprzedaży,
  2. poprzez analizę efektywności sprzedażowej uczestników, przy czym nagradzani są uczestnicy, którzy doprowadzą do sprzedaży największej ilości Produktów Spółki (umów leasingu, umów pożyczki).
  3. poprzez analizę efektywności sprzedażowej uczestników, przy czym nagradzany jest każdy uczestnik, który doprowadzi do sprzedaży Produktu Spółki.

Laureatami są uczestnicy konkursu uzyskujący najlepsze wyniki sprzedażowe, a w konsekwencji zajmujące najwyższe nagradzane miejsca. Laureaci otrzymują nagrody rzeczowe oraz nagrody pieniężne.


Konkursy lub akcje promocyjne mogą być organizowane dla trzech grup uczestników

  1. wyłącznie dla pracowników i współpracowników Spółki (umowa współpracy)
  2. jednocześnie dla pracowników i współpracowników Spółki oraz pracowników i współpracowników Kontrahentów, m.in. Dealerów,
  3. wyłącznie dla pracowników i współpracowników Kontrahentów Spółki.

Pismem z dnia 30 grudnia 2015 r. Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony stan faktyczny o następujące informacje.


Akcje promocyjne prowadzone są na podstawie regulaminu, który określa uczestników, do których akcja jest kierowana, warunki uczestnictwa, czas trwania akcji oraz zasady przyznawania nagrody/premii. W przypadku przedmiotowych akcji nie występują elementy rywalizacji, a nagrody/premie otrzymują wszyscy uczestnicy, którzy spełnią warunki akcji promocyjnej, np. osiągną określony wolumen sprzedaży, doprowadzą do zawarcia określonej liczby umów dotyczących produktów Spółki, doprowadzą do sprzedaży produktu Spółki. Przy czym wartość premii/nagrody może być uzależniona od wartości zawartych umów leasingu lub pożyczki. W przypadku niektórych akcji promocyjnych nagradzana może być określona liczba uczestników (np. pierwszych 30 uczestników, którzy spełnią warunki promocji). Celem akcji promocyjnych jest motywowanie pracowników i współpracowników Spółki a także pracowników i współpracowników kontrahenta na rzecz sukcesu Spółki (zwiększenie sprzedaży).


Pismem z dnia 21 stycznia 2016 r. Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony stan faktyczny o następujące informacje.


Konkursy oraz akcje promocyjne organizowane przez Wnioskodawcę są kierowane do:

  1. pracowników Wnioskodawcy zatrudnionych na podstawie umowy o pracę,
  2. współpracowników Wnioskodawcy prowadzących działalność gospodarczą, z którymi Wnioskodawca zawarł umowę o współpracy (umowa agencyjna),
  3. pracowników Kontrahenta
  4. współpracowników Kontrahenta prowadzących działalność gospodarczą, z którymi Kontrahent zawarł umowę o współpracy (umowa agencyjna).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Spółka, jako organizator konkursu, będzie zobowiązana pobrać od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. bez względu na status laureata [pracownik/współpracownik Spółki czy pracownik/współpracownik Kontrahenta (dealera)]?
  2. Czy Spółka jako organizator działań promocyjnych, w których nagrody otrzymują wszyscy uczestnicy, którzy spełnią warunki promocji, osiągną określony cel wskazany w regulaminie, nie będzie zobowiązana pobrać od przekazanych nagród 10% zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.?

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1 wniosku. W zakresie pytania Nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy.


Ad. 1


Zdaniem Wnioskodawcy Spółka, jako organizator konkursów, będzie zobowiązana pobrać od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f., bez względu na status zwycięzcy.


Zgodnie z art. 12 u.p.d.o.f. za przychody ze stosunku pracy uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu. Na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.


W myśl art. 14 u.p.d.o.f. za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.


Z kolei zgodnie z art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. za przychody z innych źródeł uznaje się m.in. nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów ze źródeł określonych w art. 12, 13, 14 i 17.


Zgodnie z przepisem art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych z konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród owiązanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy u.p.d.o.f. nie zawierają definicji pojęcia „konkurs”, dlatego też uzasadnione jest odwołanie się w tym zakresie do definicji słownikowej. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego PWN konkurs to: „1. impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp: 2. postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko”.

Przytoczona definicja wskazuje; że celem konkursu jest wyłonienie najlepszych osób w danej dziedzinie. Oznacza to, że uczestnicy wykorzystują swoje umiejętności, predyspozycje, talenty, zdolności, w tym interpersonalne, w dziedzinie wskazanej przez Organizatora. Przy czym dziedzina taka może być różnorodna i może pokrywać się z czynnościami wykonywanymi w ramach stosunku pracy czy współpracy. Jest to bowiem przedsięwzięcie, podczas którego uczestnicy rywalizują między sobą wg określonych kryteriów opisanych w regulaminie.

Na aspekt rywalizacji jako istotnego elementu konkursu wskazuje istniejąca linia orzecznicza sądów administracyjnych. Istotne przy tym jest, że przejawem rywalizacji jest porównanie się do innych uczestników konkursu. Porównanie takie może dotyczyć wielkości sprzedaży, tak m.in. NSA w wyroku z dnia 20 stycznia 2015 r., sygn. akt II FSK/232/13.

Fakt, że uczestnicy konkursu posiadają status pracowników lub współpracowników Spółki, stanowi jedynie warunek udziału w konkursie, który został wskazany w regulaminie, nie gwarantuje on jednak wygranej. Wygraną w konkursie może przynieść jedynie rywalizacja z innymi uczestnikami. Co więcej to z regulaminów konkursu, a nie z umowy o pracę, czy umów cywilnoprawnych łączących Spółkę i uczestników konkursów wynika możliwość udziału w konkursie.


W związku z powyższym zdaniem Spółki wartość przyznanych nagród nie stanowi przychodu ze stosunku pracy ani z pozarolniczej działalności gospodarczej.


Istotnej jest także, że regulacje art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. nie zawierają żadnego ograniczenia, podmiotowego uniemożliwiającego skierowania konkursu do szerokiego grona uczestników, w tym pracowników/współpracowników Organizatora jaki i pracowników/współpracowników kontrahentów Organizatora.


Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych.


I tak WSA w Warszawie w wyroku z dnia 23 stycznia 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 1926/13 zauważył, że fakt, iż konkurs jest skierowany do określonej grupy osób nie wyłącza możliwości stosowania do niego art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. Zdaniem Sądu zwrócić uwagę należy, że choć konkurs skierowany jest do pracowników, to nie dotyczy wszystkich z nich, lecz tylko tych osób, które przystąpią do konkursu. Przystąpienie do konkursu jest dobrowolne.

WSA w przedmiotowym wyroku podniósł, że przepis art. 30 ust. 7 pkt 2 u.p.d.o.f. nie zawiera żadnego ograniczenia podmiotowego, które uniemożliwiałoby objęcie jego zakresem osób fizycznych będących pracownikami skarżącej. Tym samym nie wyklucza on zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego do przychodów laureatów konkursów stanowiących nagrody i wygrane w konkursach organizowanych przez pracodawców dla pracowników. Gdyby ustawodawca uznał, iż opodatkowaniu zryczałtowanym 10-procentowym podatkiem nie podlegają nagrody związane z ww. konkursami, to wyraźnie stwierdziłby to w ustawie przykładowo poprzez zastosowanie sformułowania „przepis nie dotyczy konkursów adresowanych wyłącznie do pracowników organizatora konkursu”. Brak takiego zapisu oznacza, że gdy podatnikiem jest pracownik organizatora konkursu nie wpływa to na sposób opodatkowania wygranej (nagrody). A zatem intencją ustawodawcy nie było ograniczanie kategorii osób fizycznych uprawnionych do korzystania ze zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, w wysokości 10% wybranej lub nagrody. W tym zakresie aktualne pozostaje stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażone w wyroku z 8 sierpnia 2006 r., sygn. akt II FSK 304/05, który choć odnosi się do sprzedaży premiowej ma zastosowanie także do nagród w konkursach.

Z kolei w wyroku z dnia 20 stycznia 2015 r., sygn. akt II FSK 232/13, II FSK 202/13 Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że zryczałtowana forma opodatkowania ma zastosowanie również w odniesieniu do przychodów otrzymanych w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej. W ocenie Sądu przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. ma zastosowanie do wszystkich nagród. Potwierdza to także wykładnia systemowa wewnętrzna, gdyż przepisy dotyczące źródeł przychodów zawarte zostały w przepisach Rozdziału 2 u.p.d.o.f. (art. 10 do art. 20 u.p.d.o.f), zaś przepisy dotyczące podstawy obliczenia i wysokość podatku znajdują się w Rozdziale 6 u.p.d.o.f. W przepisach tych ogólna reguła dotycząca podstawy obliczenia podatku z art. 26 ust. 1 u.p.d.o.f., dotycząca dochodu ustalonego zgodnie z art. 9 i art. 24 ust. 1 i 2 u.p.d.o.f. została ograniczona zastrzeżeniami wynikającymi z art. 29-30c, art. 30e i art. 30f u.p.d.o.f. Przesądza to zatem, że regulacja z art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. stanowi lex specialis w stosunku do zasad opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.


Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in.:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);
  • inne źródła (pkt 9).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W myśl art. 12 ust. 2 ww. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców – jeśli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy. Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, iż w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Art. 38 ww. ustawy wskazuje, że płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35 przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg siedziby płatnika.

Stosownie natomiast do treści art. 39 ust. 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku, gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5.


Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są również inne źródła.


W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do art. 42a ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT-8C).


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.


Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą uznaje się działalność zarobkową:

  • wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  • polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  • polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
    - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z przepisu art. 14 ust. 1 ww. ustawy wynika, że za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Przepis art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stanowi, że podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 – są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca organizuje konkursy, które skierowane są do następujących grup:

  • pracowników Wnioskodawcy zatrudnionych na podstawie umowy o pracę,
  • współpracowników Wnioskodawcy prowadzących działalność gospodarczą, z którymi Wnioskodawca zawarł umowę o współpracy (umowa agencyjna),
  • pracowników Kontrahenta
  • współpracowników Kontrahenta prowadzących działalność gospodarczą, z którymi Kontrahent zawarł umowę o współpracy (umowa agencyjna).

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy przedsięwzięcie organizowane przez Wnioskodawcę stanowi konkurs w rozumieniu ustawy. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem "konkurs" czytamy, że jest to – "przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami". W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję "konkursu" pojawia się element "rywalizacji". Bez "rywalizacji" bowiem nie możemy dookreślić pojęcia "konkurs". W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem "rywalizować" wskazuje się, że oznacza to: "ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś" (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.).”

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdza się, że w przedsięwzięciu, które organizuje Wnioskodawca - nazywanym przez Niego konkursem - wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować w celu osiągnięcia najlepszych wyników sprzedażowych a konkurs będzie prowadził do wyłonienia laureatów, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.

W świetle powyższego wartość ww. nagród przyznanych pracownikom Wnioskodawcy i pracownikom Kontrahentów Spółki, stanowi dla tych osób na gruncie przepisów ustawy przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy. Na Wnioskodawcy, jako na płatniku będzie ciążył obowiązek obliczenia i pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz odprowadzenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Z kolei wartość ww. nagród przyznanych współpracownikom prowadzącym działalność gospodarczą, tj. współpracownikom Spółki i Kontrahentów, stanowi dla tych osób na gruncie przepisów ustawy przychód z prowadzonej przez nich pozarolniczej działalności gospodarczej, który winien być opodatkowany zgodnie z wybraną formą opodatkowania.

Zauważyć bowiem należy że osoby prowadzące działalność gospodarczą nagrodę otrzymają za czynności, które podejmą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Celem tych czynności będzie nie tylko uzyskanie nagrody, ale również zwiększenie przychodu z tego źródła przychodów. Nagrody mieć będą związek z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą. Brak jest zatem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza dodatkowej gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej za najlepsze osiągnięcia w danej dziedzinie, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach prowadzonej działalności, czyli istnieje ścisły związek przyczynowo-skutkowy między prowadzoną działalnością gospodarczą a uzyskanym przychodem.

Zatem wartość tych nagród, przyznanych osobom prowadzącym działalność gospodarczą, nie podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Oznacza to, że Wnioskodawca w takiej sytuacji nie jest płatnikiem obowiązanym do poboru podatku od wartości tych nagród i wystawienia informacji.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego - wskazać należy, że orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj