Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4513-44/16-4/MC
z 29 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2016 r. (data wpływu 22 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 20 maja 2016 r. (data wpływu 23 maja 2016 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 13 maja 2016 r. (skutecznie doręczone w dniu 16 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym całkowitego zniszczenia żyły tytoniowej w wyniku poddania procesowi kompostowania oraz obowiązków formalnych związanych z przedmiotowym zniszczeniem żyły tytoniowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym całkowitego zniszczenia żyły tytoniowej w wyniku poddania procesowi kompostowania oraz obowiązków formalnych związanych z przedmiotowym zniszczeniem żyły tytoniowej.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 20 maja 2016 r., złożonym w dniu 20 maja 2016 r. (data wpływu 23 maja 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwania tut. Organu z dnia 13 maja 2016 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 20 maja 2016 r.):


Spółka jako podmiot zajmujący się skupem suszu tytoniowego od rolników, posiada status pośredniczącego podmiotu tytoniowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca specjalizuje się w kontraktacji, skupie oraz pierwszym przetwarzaniu liści tytoniu, a więc doprowadzenia surowca do takiej postaci, aby nadawał się on do przechowywania i dalszego przetwarzania przez odbiorców. W toku prowadzonej działalności Spółka kupuje liście gatunków Virginia i Burley, które starannie przetwarza dbając o to, aby końcowe produkty były wolne od piasku i łodyg.


W wyniku pierwszego przetworzenia z liści tytoniowych powstawał będzie tzw. żyłowany tytoń przemysłowy - strips oraz odpady produkcyjne.


Odpadem takim będzie również tzw. żyła tytoniowa. Czynności realizowane przez Spółkę, składające się na proces przetwarzania liści tytoniowych polegają na ręcznym oddzieleniu żyły od blaszki liściowej bądź na rozdrobnieniu blaszki liściowej tytoniu i mechanicznym jej oderwaniu od żył, a następnie odseparowaniu za pomocą strumienia powietrza blaszki od żył.

Najważniejszym etapem pierwszego przetwórstwa jest tzw. „żyłowanie” surowca tytoniowego. Jak wskazuje sama nazwa procesu, polega on na rozdzieleniu liścia tytoniowego na blaszkę (właściwy surowiec tytoniowy) oraz unerwienie tych liści (tj. żyły tytoniowe - stanowiące odpad produkcyjny). W przypadku Spółki żyłowanie może odbywać się ręcznie lub mechanicznie (zależnie od preferencji odbiorcy surowca). Oczywiście nie jest możliwe całkowite rozdzielenie blaszki liścia od jego unerwienia - niemniej w ramach żyłowania surowiec powinien zawierać nie więcej niż 5% żył.

Żyłowanie ręczne realizowane jest przez pracowników Spółki. Polega ono na ręcznym oddzieleniu dwóch płatów liścia tytoniowego od żyły głównej. Żyła powstała z ręcznego oddzielenia jest dodatkowo oczyszczana z pozostałych na niej fragmentów blaszki liścia.

Żyłowanie mechaniczne składa się z kilku czynności, tj. kolejno liście wykładane są na taśmę przemieszczającą je do komory z przecinarką, na której następuje pocięcie całych liści na mniejsze pasy (zwane „stripsami”). Na tym etapie może następować obcinanie wierzchołków liści (tzw. tipsów), które ze względu na bardzo niską zawartość struktur żyłowych nie wymagają żyłowania. Żyłowanie mechaniczne odbywa się w tzw. żyłowarkach, w których następuje rozdrobnienie liści i oddzielenie blaszki liściowej od żył (blaszka liściowa jest odrywana od żył). Blaszka liściowa trafia za pośrednictwem wyrzutników na taśmowy transporter zbiorczy, który dostarcza ją na kolejne etapy przetwarzania. Oddzielone żyły zbierane są natomiast do specjalnych pojemników jako odpad.


W wyniku żyłowania tytoniu otrzymuje się:

  • pozbawione żyły (lub z jej minimalną ilością) wolne elementy blaszki liściowej,
  • wolne, oczyszczone z blaszki liściowej nerwy tzw. żyły tytoniowe.


W ocenie Spółki żyła tytoniowa nie wypełnia definicji suszu tytoniowego. Niemniej jednak, w wydanych na rzecz Spółki interpretacjach indywidualnych działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (dalej: „Dyrektor”), podzielając stanowisko Spółki odnośnie większości zagadnień - nie podzielił tego stanowiska w odniesieniu do żyły tytoniowej (interpretacja z 15 lutego 2015 r., sygn. IPPP3/4513-93/15-4/MC oraz IPPP3/4513-93/15-5/MC).


Dyrektor uznał żyłę tytoniową za spełniającą definicję suszu tytoniowego - stwierdzając, iż:


„odpady powstające w ramach działalności prowadzonej przez Spółkę, tj. żyły tytoniowe oraz pył stanowią wyroby akcyzowe (susz tytoniowy) w świetle przepisów ustawy o podatku akcyzowym”.


Pomimo tego, iż Spółka nie podziela powyższego poglądu, to mając na uwadze stanowisko Dyrektora w zakresie żyły tytoniowej, Spółka, ze względu na bezużyteczny charakter tego odpadu produkcyjnego, rozważa możliwości jego zagospodarowania - ponieważ odpad ten zalega w magazynach Spółki zajmując jej powierzchnie magazynowe i utrudniając prowadzenie działalności przetwórczej.

W związku z powyższym Spółka jest zainteresowana zniszczeniem (utylizacją) tego odpadu, w sposób wykluczający nawet potencjalną możliwość jego konsumpcji (chociaż w ocenie Spółki taka konsumpcja i tak jest niemożliwa - są to po prostu drobne „patyki” nieprzydatne do konsumpcji).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zdarzeniem przyszłym, w odniesieniu do którego Spółka zwraca się o wydanie interpretacji, jest planowana przez Spółkę utylizacja (niszczenie) żyły tytoniowej w wyniku kompostowania, będącego naturalną metodą unieszkodliwiania i zagospodarowania odpadów. Planowane przez Spółkę kompostowanie będzie polegało na rozkładzie substancji organicznej przez mikroorganizmy znajdujące się glebie oraz w samym odpadzie. Proces będzie realizowany na terenie zakładu (gospodarstwa) Spółki.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 20 maja 2016 r.):


  1. Czy w świetle art. 8 ust. 3 oraz art. 9b ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, całkowite zniszczenie żyły tytoniowej w wyniku poddania procesowi kompostowania stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym?
  2. Czy dokonanie niszczenia (utylizacji) żyły tytoniowej zgodnie z powyższym sposobem, wiąże się po stronie Spółki z koniecznością dopełnienia obowiązków formalnych takich jak:
    1. powiadomienie właściwego dla Spółki Naczelnika Urzędu Celnego o zamiarze dokonania niszczenia, z podaniem daty i godziny planowanego niszczenia oraz masę żyły, która ma zostać niszczona;
    2. sporządzenie protokołu zniszczenia żyły tytoniowej (w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach, z których jeden egzemplarz, o ile w czynności niszczenia nie uczestniczył przedstawiciel właściwego Naczelnika Urzędu Celnego - należy niezwłocznie przesłać właściwemu Naczelnikowi Urzędu Celnego);
    3. ujęcia faktu oraz ilości zniszczonej żyły w ewidencji prowadzonej przez Spółkę jako pośredniczący podmiot tytoniowy, zgodnie z art. 138g ustawy o podatku akcyzowym?


Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu z dnia 20 maja 2016 r.):

  1. W świetle art. 8 ust. 3 oraz art. 9b ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, całkowite zniszczenie żyły tytoniowej w wyniku poddania procesowi kompostowania nie stanowi przedmiotu opodatkowania podatkiem akcyzowym.
  2. Dokonanie niszczenia (utylizacji) żyły tytoniowej zgodnie ze sposobem określonym w pytaniu 1 wiąże się po stronie Spółki z koniecznością dopełnienia obowiązków formalnych takich jak:
    • powiadomienie właściwego dla Spółki Naczelnika Urzędu Celnego o zamiarze dokonania niszczenia, z podaniem daty i godziny planowanego niszczenia oraz masy żyły, która ma zostać niszczona;
    • sporządzenie protokołu zniszczenia żyły tytoniowej (w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach, z których jeden egzemplarz, o ile w czynności niszczenia nie uczestniczył przedstawiciel właściwego Naczelnika Urzędu Celnego - należy niezwłocznie przesłać właściwemu Naczelnikowi Urzędu Celnego);
    • ujęcia faktu oraz ilości zniszczonej żyły w ewidencji prowadzonej przez Spółkę jako pośredniczący podmiot tytoniowy, zgodnie z art. 138g ustawy o podatku akcyzowym.


Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:


Przedmiotem opodatkowania akcyza są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.


Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku akcyzowym, ubytki wyrobów akcyzowych, to wszelkie straty:

  1. wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych,
  2. objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie:
    • napojów alkoholowych,
    • wyrobów energetycznych, z wyjątkiem wyrobów węglowych, przemieszczanych, a w przypadku podmiotu pośredniczącego, również magazynowanych,
  3. - e) (...).

Na gruncie powyższej definicji przedmiotem opodatkowania akcyzą mogą być jedynie ubytki (straty) lub całkowite zniszczenie wyrobów tytoniowych, bowiem zostały one wymienione w Załączniku nr 2 do ustawy oraz potencjalnie może być wobec nich stosowana procedura zawieszenia poboru akcyzy.

Natomiast ewentualne całkowite zniszczenie żyły tytoniowej (przy uznaniu jej za susz tytoniowy), w wyniku którego nie będzie możliwe wykorzystanie jej jako wyrobu akcyzowego, nie będzie stanowiło przedmiotu opodatkowania, bowiem susz tytoniowy nie został ujęty w Załączniku nr 2 (i nie stosuje się do niego procedury zawieszenia poboru akcyzy).


Jednocześnie zniszczenie (utylizacja) żyły tytoniowej nie stanowi również zużycia, o którym mowa w art. 9b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym.


Przepisy akcyzowe nie precyzują co prawda, w jaki sposób należy rozumieć pojęcie zużycia suszu tytoniowego, dlatego też należy się posiłkować potocznym, słownikowym rozumieniem tego pojęcia.


Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego przez zużycie rozumie się:

  1. wyczerpać zasób czegoś, zniszczyć przez długie używanie,
  2. spożytkować coś, zrobić z czegoś jakiś użytek,
  3. książkowo, przenośnie: wyczerpać czyjeś siły,
  4. zużyć się:
    1. zniszczyć się wskutek długiego używania, funkcjonowania
    2. książkowo, przenośnie: stracić siły psychiczne lub fizyczne.


Z zużyciem suszu tytoniowego mielibyśmy zatem do czynienia wyłącznie wtedy, gdyby został on wykorzystany (zużyty) w celu wytworzenia innego finalnego, docelowego produktu (bądź został zniszczony (zużyty), ale jedynie w wyniku długotrwałego („efektywnego”) i częstego używania, co w przypadku żyły tytoniowej nie wchodzi w grę ze względu na jej właściwości (proces kompostowania żyły - powoduje jej definitywne unicestwienie).


W tym zakresie „Słownik Języka Polskiego PWN” wskazuje, iż zniszczyć - to:

  1. spowodować pogorszenie stanu czegoś
  2. spowodować, że coś przestaje istnieć
  3. uczynić coś niezdatnym do użytku”.

Tym samym zgodnie z definicją zniszczenia, pojęcie to należy rozumieć jako unicestwienie bądź spowodowanie, że coś przestanie istnieć - a więc dokładnie oddaje to planowany przez Spółkę sposób utylizacji żyły tytoniowej.


Mając na uwadze powyższe, całkowite zniszczenie żyły tytoniowej nie będzie stanowiło zużycia suszu tytoniowego. Celem tego procesu nie jest bowiem zużycie żyły (przetworzenie w wyniku którego powstaje nowy wyrób, czy długotrwałe użytkowanie, prowadzące do zniszczenia), ale jej zamierzona likwidacja, bowiem wyrób ten dla Spółki jest bezwartościowy, a ze względu na ograniczoną powierzchnię magazynową kłopotliwe jest jego magazynowanie.

Potwierdzeniem rozłączności pojęć zużycia suszu tytoniowego od jego zniszczenia jest m.in. § 30 pkt 8 i 9 obowiązującego obecnie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy - Dz. U. z 2015 r., poz. 2361). W świetle bowiem tego przepisu podmioty zajmujące się obrotem suszem tytoniowym mają obowiązek ewidencjonowania suszu tytoniowego zużytego i zniszczonego w odrębnych zestawieniach prowadzonej ewidencji.


Wreszcie należy wskazać, że sama ustawa o podatku akcyzowym nie precyzuje również rozumienia pojęcia zniszczenia (ani „całkowitego zniszczenia”) - nie odnosząc się do metod ani działań, które spełniają tę definicję.


W ocenie Spółki zatem, jako zniszczenie („całkowite zniszczenie”) żyły tytoniowej należy rozumieć każdą czynność, która prowadzi do utraty istnienia bądź uczynienia żyły tytoniowej niezdatnej do jej dalszego użytku. W ocenie Spółki w przypadku odpadu takiego jak żyła tytoniowa jej skompostowanie jest naturalnym sposobem utylizacji (stosowanym przeważnie właśnie do odpadów bio-masowych).

Jednocześnie Spółka pragnie podkreślić, iż chociaż sam sposób niszczenia (konkretna czynność) nie zostały wskazane w przepisach akcyzowych, to jednak organy podatkowe dokonują interpretacji procesu niszczenia w odniesieniu do konkretnych działań wskazywanych przez podmioty wnioskujące o interpretacje.


I tak przykładowo w odniesieniu do metody niszczenia wyrobów akcyzowych wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 11 czerwca 2010 r. (nr IBPP3/443-168/10/DG) wskazując, iż:

  • „(...) Zniszczenie reklamowanych wyrobów (tytoniu do palenia) nienadających się do sprzedaży poprzez ich spalenie spełnia definicję zniszczenia; umożliwiającą zastosowanie w przedmiotowej sprawie art. 83 ustawy o podatku akcyzowym. W miejscu tym zaznaczyć jednak należy, iż jeżeli zniszczenie wyrobów tytoniowych może zostać dokonane w wyniku innej czynności, to takie zniszczenie wyrobu (unicestwienie) jest również dopuszczalne. Przepisy art. 83 ustawy o podatku akcyzowym nie precyzją jak ma być zniszczony dany wyrobów, a jedynie odnoszą się do spełnienia odpowiedniego warunku polegającego na zniszczeniu reklamowanego wyrobu od którego akcyza została zapłaconą w składzie podatkowym.”


Interpretacja ta potwierdza zatem, iż dopuszczalnym sposobem niszczenia wyrobów akcyzowych (nie tylko tytoniowych, ale również w razie uznania żyły tytoniowej - za susz tytoniowy) jest kompostowanie jako prowadzące bezsprzecznie do unicestwienia niszczonego odpadu.


Cytowana interpretacja z 11 czerwca 2010 r. (nr IBPP3/443-168/10/DG) wprost potwierdza, iż przepisy akcyzowe

  • (...) nie precyzją jak ma być zniszczony dany wyrobów, a jedynie odnoszą się do spełnienia odpowiedniego warunku polegającego na zniszczeniu reklamowanego wyrobu od którego akcyza została zapłaconą w składzie podatkowym.”

Tym samym Spółka stoi na stanowisku, iż w świetle art. 8 ust. 3 oraz art. 9b ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, całkowite zniszczenie żyły tytoniowej w wyniku poddania procesowi kompostowania nie stanowi przedmiotu opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Przyjmując nawet, iż żyła tytoniowa mogłaby spełniać przesłanki uznania jej za susz tytoniowy - w pełni dopuszczalne powinno być jej zniszczenie bez powstania zobowiązania podatkowego w akcyzie. W ocenie Spółki, proces takiego zniszczenia wiąże się z obowiązkiem dopełnienia jedynie trojakiego rodzaju obowiązków formalno-administracyjnych.


Zgodnie z § 30 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2015 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych:


Podmiot przed dniem planowanego niszczenia suszu tytoniowego nieprzydatnego do dalszego przerobu informuje właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze jego niszczenia, podając datę i godzinę oraz masę suszu, który ma zostać zniszczony.


Jednocześnie zgodnie z § 32 ust. 2 tego rozporządzenia:


W przypadku gdy podmiot poinformował właściwego naczelnika urzędu celnego o planowanym niszczeniu suszu tytoniowego oraz wyrobów akcyzowych, o których mowa w § 3 ust. 1, innych niż określone w ust. 1, a funkcjonariusz nie przybył do podmiotu we wskazanym w informacji terminie, podmiot dokonuje zniszczenia wyrobów bez obecności funkcjonariusza.

Zniszczenie takie powinno być odzwierciedlone w protokole spełniającym kryteria z art. 138m ust. 1 pkt 1 lit. a) oraz kolejnych ustępów art. 138m ustawy o podatku akcyzowym, jak również w ewidencji, o której mowa w art. 138g tejże ustawy. Poza powyższymi wymogami, w ocenie Spółki, zniszczenie żyły tytoniowej nie wiąże się z żadnymi innymi obowiązkami na gruncie przepisów akcyzowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752, ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.


W poz. 45 załącznika nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono, bez względu na kod CN, susz tytoniowy.


Stosownie do art. 99a ust. 1 ustawy za susz tytoniowy uznaje się, bez względu na wilgotność, tytoń, który nie jest połączony z żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem tytoniowym.


Na podstawie art. 9b ust. 1 ustawy w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  2. sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot, który jednocześnie z tą sprzedażą dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego;
  3. import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  4. zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;
  5. zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych;
  6. nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23b ustawy pośredniczący podmiot tytoniowy to podmiot posiadający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju, przedsiębiorca zagraniczny posiadający oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.) lub przedsiębiorca zagraniczny, który wyznaczył podmiot reprezentujący go na terytorium kraju, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie suszu tytoniowego, który został wpisany do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.


Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy ubytki wyrobów akcyzowych to wszelkie straty:

  1. wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych,
  2. objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie:
    • napojów alkoholowych,
    • wyrobów energetycznych, z wyjątkiem wyrobów węglowych, przemieszczanych, a w przypadku podmiotu pośredniczącego, również magazynowanych,
  3. wyrobów węglowych powstałe w trakcie ich przemieszczania na terytorium kraju w związku z wykonaniem czynności stanowiącej przedmiot opodatkowania akcyzą,
  4. wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji,
  5. wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, powstałe podczas:
    • stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji,
    • przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie dokumentu dostawy.


Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jako podmiot zajmujący się skupem suszu tytoniowego od rolników, posiada status pośredniczącego podmiotu tytoniowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca specjalizuje się w kontraktacji, skupie oraz pierwszym przetwarzaniu liści tytoniu, a więc doprowadzenia surowca do takiej postaci, aby nadawał się on do przechowywania i dalszego przetwarzania przez odbiorców. W toku prowadzonej działalności Spółka kupuje liście gatunków Virginia i Burley, które starannie przetwarza dbając o to, aby końcowe produkty były wolne od piasku i łodyg. W wyniku pierwszego przetworzenia z liści tytoniowych powstawał będzie tzw. żyłowany tytoń przemysłowy - strips oraz odpady produkcyjne. Odpadem takim będzie również tzw. żyła tytoniowa. Spółka jest zainteresowana zniszczeniem (utylizacją) tego odpadu, w sposób wykluczający nawet potencjalną możliwość jego konsumpcji. Planowana jest przez Spółkę utylizacja (niszczenie) żyły tytoniowej w wyniku kompostowania, będącego naturalną metodą unieszkodliwiania i zagospodarowania odpadów. Planowane przez Spółkę kompostowanie będzie polegało na rozkładzie substancji organicznej przez mikroorganizmy znajdujące się glebie oraz w samym odpadzie. Proces będzie realizowany na terenie zakładu (gospodarstwa) Spółki.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą między innymi ustalenia czy w świetle art. 8 ust. 3 oraz art. 9b ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, całkowite zniszczenie żyły tytoniowej w wyniku poddania procesowi kompostowania stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że całkowite zniszczenie żyły tytoniowej (suszu tytoniowego w rozumieniu ustawy) w wyniku poddania procesowi kompostowania nie jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy. W analizowanym przypadku nie mamy bowiem do czynienia z wyrobami akcyzowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy.

Odnosząc się zaś do opodatkowania podatkiem akcyzowym całkowitego zniszczenia żyły tytoniowej (suszu tytoniowego w rozumieniu ustawy) w wyniku poddania procesowi kompostowania na podstawie art. 9b ust. 1 ustawy wskazać należy, że kluczowe dla rozstrzygnięcia przedmiotowej kwestii jest ustalenie czy całkowite zniszczenie żyły tytoniowej w wyniku poddania procesowi kompostowania, o którym mowa w analizowanym wniosku stanowi zużycie suszu tytoniowego w rozumieniu art. 9b ust. 1 pkt 4 ustawy.


W myśl cytowanego powyżej art. 9b ust. 1 pkt 4 ustawy w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy.


„Zużycie” rozumiane winno być jako czynność dokonana. Zużycie oznacza definitywne wykorzystanie wyrobu akcyzowego. Ponadto „zużycie” powinno być rozumiane zgodnie z potocznym znaczeniem tego pojęcia, gdyż przepisy nie wprowadzają żadnych szczególnych definicji w tym zakresie.


Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN Warszawa 1989 - „zużyć” oznacza: „zniszczyć coś lub wyczerpać zapas czegoś przez dłuższe używanie”. Natomiast zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego Wydawnictwa PWN (htpp://sjp.pwn.pl) „zużyć” to:

  1. wyczerpać zasób czegoś, zniszczyć przez długie używanie;
  2. spożytkować coś, zrobić z czegoś jakiś użytek;
  3. książkowo, przenośnie: wyczerpać czyjeś siły;
  4. zużyć się:

    1. zniszczyć się wskutek długiego używania, funkcjonowania;
    2. książkowo, przenośnie: stracić siły psychiczne lub fizyczne.


W przedmiotowym przypadku Wnioskodawca jako pośredniczący podmiot tytoniowy planuje dokonać utylizacji (zniszczenia) żyły tytoniowej w wyniku kompostowania. Planowane przez Wnioskodawcę kompostowanie będzie polegało na rozkładzie substancji organicznej przez mikroorganizmy znajdujące się glebie oraz w samym odpadzie.

Biorąc pod uwagę okoliczności przedmiotowej sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku całkowite zniszczenie żyły tytoniowej (suszu tytoniowego w rozumieniu ustawy) w wyniku poddania procesowi kompostowania nie można uznać za zużycie suszu tytoniowego w rozumieniu ustawy. Wskazać bowiem należy, że podczas całkowitego zniszczenia żyły tytoniowej w wyniku poddania procesowi kompostowania przedmiotowy susz tytoniowy nie zastaje zużyty. Zatem czynność całkowitego zniszczenia żyły tytoniowej, o której mowa w niniejszym wniosku nie stanowi zużycia suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy w rozumieniu art. 9b ust. 1 pkt 4 ustawy.

Tym samym stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku w świetle art. 8 ust. 3 oraz art. 9b ust. 1 ustawy, całkowite zniszczenie żyły tytoniowej w wyniku poddania procesowi kompostowania nie stanowi przedmiotu opodatkowania podatkiem akcyzowym.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.


Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązków formalnych związanych ze zniszczeniem żyły tytoniowej w wyniku poddania procesowi kompostowania, tj. obowiązku poinformowania właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze zniszczenia żyły tytoniowej, obowiązku sporządzenia protokołu zniszczenia żyły tytoniowej oraz obowiązku ujęcia faktu zniszczenia żyły tytoniowej oraz ilości zniszczonej żyły w ewidencji suszu tytoniowego.


Zgodnie z § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2015 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2293), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych, podmiot przed dniem planowanego niszczenia:

  1. suszu tytoniowego nieprzydatnego do dalszego przerobu informuje właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze jego niszczenia, podając datę i godzinę oraz masę suszu, który ma zostać zniszczony;
  2. wyrobów akcyzowych, o których mowa w § 3 ust. 1, nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia informuje właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze ich niszczenia, podając datę i godzinę, rodzaj i ilość niszczonych wyrobów.

W myśl § 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych przez podmiot rozumie się podmiot podlegający kontroli, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej.


Stosownie do § 32 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych w przypadku gdy podmiot poinformował właściwego naczelnika urzędu celnego o planowanym niszczeniu suszu tytoniowego oraz wyrobów akcyzowych, o których mowa w § 3 ust. 1, innych niż określone w ust. 1, a funkcjonariusz nie przybył do podmiotu we wskazanym w informacji terminie, podmiot dokonuje zniszczenia wyrobów bez obecności funkcjonariusza.


Zgodnie z art. 138g ust. 1 pkt 1 ustawy ewidencję suszu tytoniowego prowadzi pośredniczący podmiot tytoniowy.


Stosownie do art. 138g ust. 2 ustawy ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności:

  1. ustalenie ilości suszu tytoniowego:
    1. nabytego na terytorium kraju,
    2. nabytego wewnątrzwspólnotowo,
    3. importowanego,
    4. sprzedanego na terytorium kraju,
    5. dostarczonego wewnątrzwspólnotowo,
    6. eksportowanego,
    7. zużytego przez pośredniczący podmiot tytoniowy,
    8. zniszczonego;
  2. ustalenie:
    1. podmiotu, od którego susz tytoniowy został nabyty lub importowany,
    2. podmiotu, któremu susz tytoniowy został sprzedany,
    3. podmiotu, do którego susz tytoniowy został dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany;
  3. ustalenie ilości i sposobu przetworzenia suszu tytoniowego, w przypadku gdy pośredniczący podmiot tytoniowy przetwarza susz tytoniowy.

Na podstawie art. 138m ust. 1 ustawy sporządza się protokoły:

  1. zniszczenia nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia podlegających kontroli:
    1. suszu tytoniowego,
    2. innych niż susz tytoniowy wyrobów akcyzowych;
  2. utraty, zniszczenia, uszkodzenia, zdjęcia, zniszczenia uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy oraz wydania lub zwrotu znaków akcyzy;
  3. ustalenia ilości alkoholu etylowego podczas jego wydania z gorzelni;
  4. skażenia alkoholu etylowego.

W myśl art. 138m ust. 2 ustawy protokoły, o których mowa w ust. 1, sporządza się w formie papierowej.


Zgodnie z art. 138m ust. 3 ustawy protokoły, o których mowa w ust. 1 pkt 1, sporządza się w co najmniej dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu przesyła się niezwłocznie naczelnikowi urzędu celnego właściwemu w zakresie akcyzy, z wyłączeniem przypadków, w których w czynnościach, które potwierdza protokół, uczestniczył przedstawiciel właściwego organu podatkowego.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że w świetle powołanych powyżej przepisów prawa podatkowego w analizowanym przypadku Wnioskodawca dokonując zniszczenia (utylizacji) żyły tytoniowej (suszu tytoniowego w rozumieniu ustawy) w wyniku kompostowania będzie zobowiązany do poinformowania właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze jej niszczenia, podając datę i godzinę oraz masę suszu, który ma zostać zniszczony zgodnie z § 30 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych. Ponadto Wnioskodawca będzie zobowiązany na podstawie art. 138m ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 ustawy do sporządzenia w formie papierowej protokołu zniszczenia suszu tytoniowego. Stosownie do regulacji zawartych w art. 138m ust. 3 ustawy przedmiotowy protokół zniszczenia suszu tytoniowego winien być sporządzony w co najmniej w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu Wnioskodawca zobowiązany będzie przesłać niezwłocznie naczelnikowi urzędu celnego właściwemu w zakresie akcyzy, z wyłączeniem przypadków, w których w czynnościach, które potwierdzać będzie protokół, uczestniczyć będzie przedstawiciel właściwego organu podatkowego. Jednocześnie wskazać należy, że Wnioskodawca w przypadku zniszczenia żyły tytoniowej w okolicznościach opisanych w przedmiotowym wniosku, zobowiązany będzie do ujęcia tego faktu w prowadzonej ewidencji suszu tytoniowego w sposób umożliwiający ustalenie ilości zniszczonej żyły tytoniowej zgodnie z art. 138g ust. 2 pkt 1 lit. h ustawy.


Zatem zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że dokonanie niszczenia (utylizacji) żyły tytoniowej zgodnie ze sposobem określonym w pytaniu 1 wiąże się po stronie Spółki z koniecznością dopełnienia obowiązków formalnych takich jak:

  • powiadomienie właściwego dla Spółki Naczelnika Urzędu Celnego o zamiarze dokonania niszczenia, z podaniem daty i godziny planowanego niszczenia oraz masy żyły, która ma zostać niszczona;
  • sporządzenie protokołu zniszczenia żyły tytoniowej (w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach, z których jeden egzemplarz, o ile w czynności niszczenia nie uczestniczył przedstawiciel właściwego Naczelnika Urzędu Celnego - należy niezwłocznie przesłać właściwemu Naczelnikowi Urzędu Celnego);
  • ujęcie faktu oraz ilości zniszczonej żyły w ewidencji prowadzonej przez Spółkę jako pośredniczący podmiot tytoniowy, zgodnie z art. 138g ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj