Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/4511-954/16-2/EC
z 15 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2016 r. (data wpływu 26 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi konkursami – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi konkursami.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest podmiotem z Grupy (dalej: „Grupa"), która zajmuje się świadczeniem szeroko rozumianych usług finansowych.
W rezultacie wydzielenia niektórych obszarów działalności do wyspecjalizowanych podmiotów z Grupy, Wnioskodawca podejmuje działania marketingowe, których zadaniem jest stymulowanie inicjatywy oraz pomysłowości w zakresie promocji marki oraz usług finansowych oferowanych przez Grupę. W szczególności Wnioskodawca podejmuje działania mające na celu zwiększenie sprzedaży tych usług oraz motywowanie partnerów handlowych poprzez nagradzanie aktywnych postaw oraz wzajemnej rywalizacji w zakresie realizowanych wyników sprzedaży.


Wnioskodawca, w ramach prowadzonych działań marketingowych, podejmuje się organizacji konkursów o charakterze promocyjno - marketingowym, które będą miały na celu wsparcie promocji i sprzedaży usług finansowych Grupy.


Spółka otrzymała interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego z dnia 18 sierpnia 2016 r., nr IPPB4/4511-785/16-6/MS2, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził, że z tytułu wydawania nagród w konkursach na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, Spółka będzie działała jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowy od osób fizycznych i będzie zobowiązana do składania informacji podsumowującej PIT-8AR.

Spółka aktualnie rozważa rozszerzenie zakresu podmiotów, do których będą kierowane konkursy, o osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.


Konkursy adresowane mają być do osób zajmujących się sprzedażą/dystrybucją usług finansowych Grupy. Wnioskodawcę nie będzie jednak łączył więc z uczestnikami konkursów żaden stosunek prawny. Wnioskodawca nie będzie również wypłacał na rzecz tych osób wynagrodzenia z innego tytułu.

Wnioskodawca dokonywał będzie kompleksowej organizacji konkursów, w szczególności stworzy regulamin, który wskazywać będzie zasady rywalizacji, ustali warunki uczestnictwa, sposób wyłaniania zwycięzców, powoła komisję konkursową oraz określi nagrody dla zwycięzców i sposób ich wydawania.

Ponadto Wnioskodawca będzie nabywał nagrody we własnym imieniu i na własną rzecz oraz będzie wydawał przedmiotowe nagrody uczestnikom. Wnioskodawca z udziałem zatrudnionego u niego personelu będzie obsługiwał ponadto oprogramowanie służące do ewidencjonowania i rozliczenia wyników konkursów, w tym do obsługi strony internetowej wraz ze stworzoną w tym celu aplikacją. Dostarczenie danych do aplikacji konkursowej będzie dokonywane poprzez osoby posiadające bieżący kontakt z partnerami handlowymi.

Wnioskodawca będzie ponosił ekonomiczne ryzyko związane z organizacją konkursów. W szczególności, koszt nagród wydawanych w konkursach nie będzie w jakiejkolwiek postaci refundowany, zwracany Wnioskodawcy ani refakturowany przez Wnioskodawcę na żaden podmiot. Wnioskodawca nie będzie obciążał wartością wydawanych nagród podmiotów trzecich.


Wnioskodawca będzie również administrował danymi osobowymi uczestników konkursów i dokonywał rozliczeń podatkowych w związku z wydanymi nagrodami.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca, jako organizator konkursów, w których laureatami będą osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i w związku z tym będzie zobowiązany pobrać i wpłacić 10% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy PIT w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 27 ust. 1 i art. 30c ust. 1 ustawy PIT?


Zdaniem Wnioskodawcy, w ocenie Wnioskodawcy, nagrody z tytułu przedsięwzięć o charakterze konkursu, zawierające elementy motywacyjne, powinny być opodatkowane zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym na podstawie przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 20 ust. 1 Ustawy PIT. Jako konsekwencja, do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym Wnioskodawca zobowiązany będzie do złożenia w urzędzie skarbowym właściwym dla płatnika (tj. Wnioskodawcy) deklaracji PIT-8AR.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT zryczałtowany podatek dochodowy pobiera się z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy PIT nie zawierają definicji pojęć „konkurs" oraz „nagroda", wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z powyższego wynika, że konkursem w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT jest takie przedsięwzięcie, które daje możliwość wyboru osoby lub osób najlepszych w danej dziedzinie według kryteriów ustalonych przez organizatora. W ocenie Wnioskodawcy oznacza to, że aby konkurs spełniał przesłanki tego typu przedsięwzięcia, istotne jest aby wystąpił nim element rywalizacji. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest formalna strona przedsięwzięcia, konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, zgodnie z którym, za konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT uznaje się takie przedsięwzięcia, które zawierają elementy współzawodnictwa, w tym dają możliwość wyboru poprzez eliminację najlepszych uczestników oraz które zorganizowane są w oparciu o zasady ściśle określone w regulaminie (np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia z dnia 13 grudnia 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 1114/14, a także wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12).

Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego, konkursy organizowane przez Wnioskodawcę mają na celu wyłonienie najlepszych sprzedawców usług finansowych Grupy zgodnie z zatwierdzonym regulaminem określającym w szczególności uczestników, do których skierowane są konkursy, nazwę konkursu, cel konkursu, zasady wyłaniania zwycięzców, nagrody, a także tryb składania i rozpatrywania reklamacji. Zgodnie z przyjętymi zasadami, Wnioskodawca będzie dokonywać świadczenia nagród tym uczestnikom konkursów, którzy osiągnęli w swojej grupie najlepsze wyniki sprzedaży (najwyższy udział sprzedaży) usług finansowych Grupy w określonym przedziale czasu.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, że sam fakt posiadania statusu pracownika partnera handlowego, osoby fizycznej będącej partnerem handlowym, osoby fizycznej współpracującej z partnerem handlowym na podstawie umowy cywilnoprawnej lub też pracownika spółki z Grupy nie będzie gwarantował uzyskania jakiejkolwiek nagrody przez uczestników konkursów.


W celu wyłonienia zwycięzców konieczne będzie porównanie do wielkości sprzedaży osiągniętej przez pozostałych rywalizujących ze sobą uczestników, na którą Wnioskodawca nie będzie miał żadnego wpływu.


W ocenie Wnioskodawcy w planowanej akcji występował będzie element rywalizacji, współzawodnictwa, który jest charakterystyczny i niezbędny dla konkursu. Spełnione zostaną również przez Wnioskodawcę warunki związane ze stroną formalną przedsięwzięcia - organizowane przez Wnioskodawcę konkursy opierać się będą na zasadach objętych każdorazowo odpowiednim regulaminem.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że organizowane przez niego konkursy nie będą miały charakteru programów motywacyjnych mających celu integrację pracowników czy też poprawę atmosfery i wydajności pracy tworzonych z uwzględnieniem m.in. kultury organizacji, środowiska pracy poszczególnych spółek Grupy czy partnerów handlowych Grupy. Wnioskodawcę nie będzie łączył bowiem z uczestnikami konkursów żaden stosunek prawny.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 24 czerwca 2014 r. nr IPPB2/415-357/14-4/MG, stwierdzając, że: „Z wniosku wynika, że zasady uczestnictwa w konkursie zostały precyzyjnie określone w regulaminie, gdzie naczelną zasadą konkursu jest współzawodnictwo uczestników w zakresie jakości i profesjonalizmu sprzedaży produktów klienta. Regulamin określa kryteria wyłaniania zwycięzcy, oraz wskazuje uczestników tego konkursu, którymi są m.in. pracownicy kontrahenta Spółki, odpowiedzialni za organizację sprzedaży produktów klienta, będący osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, zatrudnieni u kontrahentów Spółki na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku cywilnoprawnego. Zatem należy uznać, że wystąpiły elementy niezbędne do uznania organizowanego przez Spółkę przedsięwzięcia za konkurs."

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy występują wszystkie elementy niezbędne do uznania przedsięwzięć organizowanych przez Wnioskodawcę jako konkursów w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT, do których ma zastosowanie 10% stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.

W ocenie Wnioskodawcy fakt, w wyniku otrzymania wygranej/nagrody w ramach zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną, laureat konkursu wykonuje działalność gospodarczą, pozostaje bez związku z obowiązkiem poboru zryczałtowanego podatku. Należy również podkreślić, iż poza wygranymi w konkursach Wnioskodawca nie będzie dokonywał na rzecz laureatów konkursów świadczeń pod innym tytułem prawnym, w szczególności nie będzie wypłacał wynagrodzenia związanego z wykonywaną przez laureatów działalnością gospodarczą.

W ocenie Wnioskodawcy, przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT jest bowiem przepisem szczególnym w odniesieniu do art. 30c ust. 1 i art. 27 Ustawy PIT, tym samym nie wyklucza on zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego do przychodów przedsiębiorców uzyskujących nagrody i wygrane w konkursach. Tak wskazał m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 1 lipca 2015 r. nr IPPB1/4511-503/15-2/ES.

Powyższe reguły potwierdzane są również przez sądy administracyjne, m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 27 marca 2014 r. w sprawie o sygn. III SA/Wa 2536/13 lub też Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 17 kwietnia 2013 r. sygn. III SA/Wa 3381/12.

Pogląd ten znajduje również odzwierciedlenie w utrwalonym stanowisku Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z 1 grudnia 2015 r., sygn. II FSK 2075/13 wskazał, iż: „Ponadto rozstrzygnięcia wymaga, czy pomimo tego, że określony przedsiębiorca otrzymuje (wygraną w konkursie, o którym stanowi art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f., powinna ona zostać opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od dochodu (przychodu) z tego tytułu, czy też powinna podlegać sumowaniu z innymi przychodami z działalności gospodarczej, o których stanowi art. 10 ust. 1 pkt 3 i art. 14 ust. 1 i 2 pkt 8) u.p.d.o.f. i podlegać opodatkowaniu według zasad ogólnych według skali wynikającej z art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f. lub zgodnie z wyborem przedsiębiorcy podatkiem liniowym przewidzianym w art. 30c ust. 1 u.p.d.o.f.


Przede wszystkim należy jednak wskazać, że art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. nie zawiera żadnego ograniczenia podmiotowego, które uniemożliwiałoby objęcie jego zakresem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą.

Tym samym nie wyklucza on zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego do przychodów przedsiębiorców stanowiących nagrody i wygrane w konkursach organizowanych przez kontrahentów tych przedsiębiorców.


Brak jest podstaw, aby organizowane przez Skarżącego konkursy traktować analogicznie do sprzedaży premiowej, skoro pojęcia te rozróżnia ustawodawca. Ponadto, sprzedaż premiowa związana z działalnością gospodarczą, także objęta jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym przewidzianym w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. Należy wobec tego podzielić analogiczne zapatrywania wyrażone w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 sierpnia 2006 r., w sprawie II FSK 304/05 (publ. LEX nr 261965) dotyczącym nagród związanych ze sprzedażą premiową, że art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. ma zastosowanie do wszystkich nagród, zarówno tych mających związek z wykonywaną działalnością gospodarczą, jak i nie mających. Nie ma żadnych podstaw, aby z zakresu znaczeniowego zwrotu frazeologicznego "wygrane w konkursach" wyłączyć nagrody związane z działalnością gospodarczą.

Potwierdza to także wykładnia systemowa wewnętrzna, gdyż przepisy dotyczące źródeł przychodów zawarte zostały w przepisach rozdziału 2 u.p.d.o.f. (art. 10 do art. 20 u.p.d.o.f), zaś przepisy dotyczące podstawy obliczenia i wysokość podatku znajdują się w rozdziale 6 u.p.d.o.f. W przepisach tych ogólna reguła dotycząca podstawy obliczenia podatku z art. 26 ust. 1 u.p.d.o.f., dotycząca dochodu ustalonego zgodnie a art. 9 i art. 24 ust. 1 i 2 u.p.d.o.f. została ograniczona zastrzeżeniami wynikającymi z art. 29-30c, art. 30e i art. 30f u.p.d.o.f.

Przesądza to zatem, że regulacja z art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. stanowi lex specialis w stosunku do zasad opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności. Również w przypadku przedsiębiorców opłacających podatek liniowy z art. 30c ust. 1 u.p.d.o.f. zawarto zastrzeżenie, że regulacja ta nie dotyczy dochodów opodatkowanych zgodnie z art. 30 u.p.d.o.f. Gdyby ustawodawca z zakresu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. chciał wyłączyć nagrody i wygrane otrzymane w konkursach związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez ich uczestników, uczyniłby to poprzez stosowny zapis w treści tego przepisu. Brak takiego zapisu oznacza, że związek konkursu z działalnością gospodarczą podatnika nie wpływa na sposób opodatkowania wygranej (nagrody). Jednocześnie zauważyć należy, że sprzedaż premiowa związana z działalnością gospodarczą także objęta jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym przewidzianym w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f, jednakże nagrody związane ze sprzedażą premiową otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiące przychód z tej działalności, wyłączone zostały jedynie ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., nie zaś z zakresu zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. Dowodzi to, iż ustawodawca dostrzega fakt, że sprzedaż premiowa może dotyczyć zarówno przedsiębiorców, jak i osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i stosownie do tego konstruuje opodatkowanie związanych z nią nagród, wprost uwzględniając przy tym związek nagród z działalnością gospodarczą podatnika - zdobywcy nagrody.

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego taki sam wniosek dotyczy także nagród i wygranych otrzymanych w konkursach ujętych art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. W konsekwencji za uprawniony należy uznać wniosek, że jeżeli Skarżąca organizuje przedsięwzięcie spełniający wymogi przypisane właśnie konkursowi, to otrzymane przez uczestników wygrane stanowią przychód z konkursu. Tego zaś rodzaju przychód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym bez względu na fakt, czy uzyskał go przedsiębiorca, czy też osoba nieprowadząca działalności gospodarczej."

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie również zobowiązany do wystawiania na rzecz uczestników konkursów imiennych deklaracji PIT-8C na podstawie art. 42a ustawy PIT.


Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 Ustawy PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy. Ponadto, zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust 4d, 5 oraz 10.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, że analiza cytowanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, w sytuacji powstania przychodu z tytułu nagrody w konkursie, jest podmiot, który dokonuje świadczenia nagród z tytułu wygranych w tych konkursach.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, działając jako dokonujący świadczeń z tytułu nagród w konkursach będzie on zobowiązany pobrać i wpłacić 10% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 oraz art. 41 ust. 4 Ustawy PIT.


Ponadto Wnioskodawca zobowiązany będzie do złożenia w urzędzie skarbowym właściwym dla płatnika (tj. Wnioskodawcy) deklaracji PIT-8AR.

Mając na uwadze przedstawioną argumentację, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska w sprawie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej – uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.


Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem z Grupy, która zajmuje się świadczeniem szeroko rozumianych usług finansowych. Wnioskodawca, w ramach prowadzonych działań marketingowych, podejmuje się organizacji konkursów o charakterze promocyjno - marketingowym, które będą miały na celu wsparcie promocji i sprzedaży usług finansowych Grupy. Konkursy adresowane mają być do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarcza, tj. zajmujących się sprzedażą/dystrybucją usług finansowych Grupy. Wnioskodawcę nie będzie jednak łączył więc z uczestnikami konkursów żaden stosunek prawny. Wnioskodawca nie będzie również wypłacał na rzecz tych osób wynagrodzenia z innego tytułu.

Przychód (nagroda) uzyskany z tytułu udziału w ww. konkursach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowi przychód z tej działalności i podlega opodatkowaniu tak jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej. Należy bowiem zauważyć, iż w przypadku takich konkursów warunkiem koniecznym udziału jest prowadzenie działalności gospodarczej.

Natomiast w myśl z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.


Jak wynika z powyższego, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonują opodatkowania tych dochodów.


Wobec powyższego należy wskazać, że wartość wygranych uzyskanych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanych przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku konkursów, stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W konsekwencji na Wnioskodawcy, jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, z tytułu wygranych w konkursach, otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, bowiem osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą muszą opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody na tych samych zasadach co pozostałe przychody z prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej. Tym samym w tym przypadku Wnioskodawca nie będzie pełnił funkcji płatnika.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków oraz interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla tutejszego organu. Wydane orzeczenia i interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj