Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-785/16-6/MS2
z 18 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2016 r. (data wpływu 20 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 sierpnia 2016 r. (data nadania 5 sierpnia 2016 r., data wpływu 8 sierpnia 2016 r.,) na wezwanie Nr IPPB4/4511-785/16-3/MS2 z dnia 29 lipca 2016 r. (data nadania za pośrednictwem platformy e-PUAP 29 lipca 2016 r., data doręczenia 29 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem konkursów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem konkursów.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 29 lipca 2016 r. (data nadania 29 lipca 2016 r., data doręczenia 29 lipca 2016 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.


Pismem z dnia 5 sierpnia 2016 r. (data nadania 5 sierpnia 2016 r., data wpływu 8 sierpnia 2016 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest jednym z podmiotów z Grupy B. (dalej: „Grupa”), która zajmuje się świadczeniem szeroko rozumianych usług finansowych. W rezultacie wydzielenia niektórych obszarów działalności (np. działań związanych z marketingiem) do wyspecjalizowanych podmiotów z Grupy, Wnioskodawca podejmuje działania marketingowe, których zadaniem jest stymulowanie inicjatywy oraz pomysłowości w zakresie promocji marki oraz usług finansowych oferowanych przez Grupę. W szczególności Wnioskodawca podejmuje działania mające na celu zwiększenie sprzedaży tych usług oraz motywowanie partnerów handlowych poprzez nagradzanie aktywnych postaw oraz wzajemnej rywalizacji w zakresie realizowanych wyników sprzedaży. Wnioskodawca, w ramach prowadzonych działań marketingowych, zamierza podjąć się organizacji konkursów o charakterze promocyjno-marketingowym, które będą miały na celu wsparcie promocji i sprzedaży usług finansowych Grupy. Adresatem konkursów będą pracownicy partnerów handlowych oraz osoby fizyczne współpracujące z partnerami handlowymi, osoby fizyczne będące partnerami handlowymi, a także pracownicy spółek z Grupy. Partnerzy handlowi Grupy to zarówno wyspecjalizowane podmioty zajmujące się prowadzeniem działalności finansowej, jak i podmioty prowadzące podstawową działalność w zupełnie innej dziedzinie, ale w ramach współpracy z Grupą pośredniczące w sprzedaży wybranych usług oferowanych przez Grupę (przykładowo są to kupcy sprzedaży detalicznej czy komisanci i dealerzy samochodów).

Konkursy adresowane mają być do określonego grona odbiorców zajmującego się sprzedażą/dystrybucją usług finansowych Grupy, w skład którego nie będą wchodzili pracownicy ani osoby współpracujące z Wnioskodawcą tj. osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej. Wnioskodawcę nie będzie łączył więc z uczestnikami konkursów żaden stosunek prawny, w szczególności zaś stosunek nadrzędności służbowej. Wnioskodawca dokonywał będzie kompleksowej organizacji konkursów, w szczególności stworzy regulamin, który wskazywać będzie zasady rywalizacji, ustali warunki uczestnictwa, sposób wyłaniania zwycięzców, powoła komisję konkursową oraz określi nagrody dla zwycięzców i sposób ich wydawania. Ponadto Wnioskodawca będzie nabywał nagrody we własnym imieniu i na własną rzecz oraz będzie wydawał przedmiotowe nagrody uczestnikom. Wnioskodawca z udziałem zatrudnionego u niego personelu będzie obsługiwał ponadto oprogramowanie służące do ewidencjonowania i rozliczenia wyników konkursów, w tym do obsługi strony internetowej wraz ze stworzoną w tym celu aplikacją. Dostarczenie danych do aplikacji konkursowej będzie dokonywane poprzez osoby posiadające bieżący kontakt z partnerami handlowymi. Wnioskodawca będzie również administrował danymi osobowymi uczestników konkursów i dokonywał rozliczeń podatkowych w związku z wydanymi nagrodami.

W uzupełnianiu wniosku Wnioskodawca doprecyzował o następujące informacje.


Adresatami konkursów organizowanych przez Spółkę będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Spółka rozważa rozszerzenie zakresu uczestników konkursów również na osoby prowadzące działalność gospodarczą, jednak pytanie w zakresie konsekwencji podatkowych takiego stanu faktycznego nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.

Spółka samodzielnie i we własnym imieniu będzie dokonywać kompleksowej organizacji konkursów, w szczególności stworzy regulamin, który wskazywać będzie zasady rywalizacji, ustali warunki uczestnictwa, sposób wyłaniania zwycięzców, powoła komisję konkursową oraz określi nagrody dla zwycięzców i sposób ich wydawania. Wnioskodawca będzie nabywał nagrody we własnym imieniu i na własną rzecz oraz samodzielnie będzie wydawał przedmiotowe nagrody uczestnikom. Koszt nagród wydawanych w konkursach nie będzie w jakiejkolwiek postaci refundowany, zwracany Wnioskodawcy ani przenoszony lub refakturowany przez Wnioskodawcę na żaden podmiot. Wnioskodawca nie będzie obciążał wartością wydawanych nagród podmiotów trzecich, w tym uczestników konkursu, spółek z Grupy ani kontrahentów. Wnioskodawca na własny rachunek zorganizuje akcje promocyjne promujące aktywność w sprzedaży usług oferowanych przez Grupę i będzie ponosił ryzyko ekonomiczne z tym związane. Wnioskodawca z tytułu świadczenia usług marketingowych będzie otrzymywał od spółek z Grupy wyłącznie wynagrodzenie kalkulowane na warunkach rynkowych.

W konsekwencji, celem sprecyzowania stanowiska podatnika zawartego we wniosku z dnia 17 czerwca 2016 r., w ocenie Wnioskodawcy występują wszystkie elementy niezbędne do uznania przedsięwzięć organizowanych przez Wnioskodawcę jako konkursów w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT, do których ma zastosowanie 10% stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. W ocenie Wnioskodawcy, działając jako dokonujący świadczeń z tytułu nagród w konkursach będzie on zobowiązany pobrać i wpłacić 10% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 oraz art. 41 ust. 4 Ustawy PIT. Ponadto Wnioskodawca zobowiązany będzie do złożenia w urzędzie skarbowym właściwym dla płatnika (tj. Wnioskodawcy) deklaracji PIT-8AR. Wnioskodawca będzie również administrował danymi osobowymi uczestników konkursów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca, jako organizator konkursów, będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i w związku z tym będzie zobowiązany pobrać i wpłacić 10% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy PIT w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy PIT?


Zdaniem Wnioskodawcy.


W ocenie Wnioskodawcy, nagrody z tytułu przedsięwzięć o charakterze konkursu, zawierające elementy motywacyjne, powinny być opodatkowane zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym na podstawie przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 20 ust. 1 Ustawy PIT, zaś do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym Wnioskodawca zobowiązany będzie do złożenia w urzędzie skarbowym właściwym dla płatnika (tj. Wnioskodawcy) deklaracji PIT-8AR.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT zryczałtowany podatek dochodowy pobiera się z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy PIT nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z powyższego wynika, że konkursem w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT jest takie przedsięwzięcie, które daje możliwość wyboru osoby lub osób najlepszych w danej dziedzinie według kryteriów ustalonych przez organizatora. W ocenie Wnioskodawcy oznacza to, że aby konkurs spełniał przesłanki tego typu przedsięwzięcia, istotne jest aby wystąpił nim element rywalizacji. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest formalna strona przedsięwzięcia, konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, zgodnie z którym, za konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT uznaje się takie przedsięwzięcia, które zawierają elementy współzawodnictwa, w tym dają możliwość wyboru poprzez eliminację najlepszych uczestników oraz które zorganizowane są w oparciu o zasady ściśle określone w regulaminie (np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia z dnia 13 grudnia 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 1114/14, a także wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12).

Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego, konkursy organizowane przez Wnioskodawcę mają na celu wyłonienie najlepszych sprzedawców usług finansowych Grupy zgodnie z zatwierdzonym regulaminem określającym w szczególności uczestników, do których skierowane są konkursy, nazwę konkursu, cel konkursu, zasady wyłaniania zwycięzców, nagrody, a także tryb składania i rozpatrywania reklamacji. Zgodnie z przyjętymi zasadami, Wnioskodawca będzie dokonywać świadczenia nagród tym uczestnikom konkursów, którzy osiągnęli w swojej grupie najlepsze wyniki sprzedaży (najwyższy udział sprzedaży) usług finansowych Grupy w określonym przedziale czasu.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, że sam fakt posiadania statusu pracownika partnera handlowego, osoby fizycznej będącej partnerem handlowym, osoby fizycznej współpracującej z partnerem handlowym na podstawie umowy cywilnoprawnej lub też pracownika spółki z Grupy nie będzie gwarantował uzyskania jakiejkolwiek nagrody przez uczestników konkursów.


W celu wyłonienia zwycięzców konieczne będzie porównanie do wielkości sprzedaży osiągniętej przez pozostałych rywalizujących ze sobą uczestników, na którą Wnioskodawca nie będzie miał żadnego wpływu.


W ocenie Wnioskodawcy w planowanej akcji występował będzie element rywalizacji, współzawodnictwa, który jest charakterystyczny i niezbędny dla konkursu. Spełnione zostaną również przez Wnioskodawcę warunki związane ze stroną formalną przedsięwzięcia - organizowane przez Wnioskodawcę konkursy opierać się będą na zasadach objętych każdorazowo odpowiednim regulaminem.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że organizowane przez niego konkursy nie będą miały charakteru programów motywacyjnych mających celu integrację pracowników czy też poprawę atmosfery i wydajności pracy tworzonych z uwzględnieniem m.in. kultury organizacji, środowiska pracy poszczególnych spółek Grupy czy partnerów handlowych Grupy. Wnioskodawcę nie będzie łączył bowiem z uczestnikami konkursów żaden stosunek prawny, w szczególności zaś stosunek nadrzędności służbowej.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 24 czerwca 2014 r. Nr IPPB2/415-357/14-4/MG, stwierdzając, że: „Z wniosku wynika, że zasady uczestnictwa w konkursie zostały precyzyjnie określone w regulaminie, gdzie naczelną zasadą konkursu jest współzawodnictwo uczestników w zakresie jakości i profesjonalizmu sprzedaży produktów klienta. Regulamin określa kryteria wyłaniania zwycięzcy, oraz wskazuje uczestników tego konkursu, którymi są m.in. pracownicy kontrahenta Spółki, odpowiedzialni za organizację sprzedaży produktów klienta, będący osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, zatrudnieni u kontrahentów Spółki na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku cywilnoprawnego. Zatem należy uznać, że wystąpiły elementy niezbędne do uznania organizowanego przez Spółkę przedsięwzięcia za konkurs.”

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy występują wszystkie elementy niezbędne do uznania przedsięwzięć organizowanych przez Wnioskodawcę jako konkursów w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT, do których ma zastosowanie 10% stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.

W ocenie Wnioskodawcy, stan taki będzie istniał bez względu czy przyjmie się, że dana osoba fizyczna w wyniku otrzymania wygranej/nagrody w ramach zdarzenia przyszłego opisanego przez Wnioskodawcę we wniosku o interpretację indywidualną, uzyska przychód bądź z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy PIT), bądź przychód z innego źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy PIT).

W ocenie Wnioskodawcy, przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT jest bowiem przepisem szczególnym w odniesieniu do art. 30c ust. 1 i art. 27 Ustawy PIT, tym samym nie wyklucza on zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego do przychodów przedsiębiorców uzyskujących nagrody i wygrane w konkursach. Tak wskazał m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 1 lipca 2015 r. Nr IPPB1/4511-503/15-2/ES. Takie same zasady mają zastosowanie również do podatników podatku PIT uzyskujących dochód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy PIT.


Powyższe reguły potwierdzane są również przez sądy administracyjne, m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie o sygn. III SA/Wa 2536/13.


W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawiania na rzecz uczestników konkursów imiennych deklaracji PIT-8C na podstawie art. 42a ustawy PIT.


Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 Ustawy PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy. Ponadto, zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, że analiza cytowanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, w sytuacji powstania przychodu z tytułu nagrody w konkursie, jest podmiot, który dokonuje świadczenia nagród z tytułu wygranych w tych konkursach.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, działając jako dokonujący świadczeń z tytułu nagród w konkursach będzie on zobowiązany pobrać i wpłacić 10% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 oraz art. 41 ust. 4 Ustawy PIT. Ponadto Wnioskodawca zobowiązany będzie do złożenia w urzędzie skarbowym właściwym dla płatnika (tj. Wnioskodawcy) deklaracji PIT-8AR.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012, poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c raz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem szeroko rozumianych usług finansowych. Wnioskodawca podejmuje działania marketingowe, których zadaniem jest stymulowanie inicjatywy oraz pomysłowości w zakresie promocji marki oraz usług finansowych oferowanych przez Grupę. W szczególności Wnioskodawca podejmuje działania mające na celu zwiększenie sprzedaży tych usług oraz motywowanie partnerów handlowych poprzez nagradzanie aktywnych postaw oraz wzajemnej rywalizacji w zakresie realizowanych wyników sprzedaży. Wnioskodawca, w ramach prowadzonych działań marketingowych, zamierza podjąć się organizacji konkursów o charakterze promocyjno-marketingowym, które będą miały na celu wsparcie promocji i sprzedaży usług finansowych Grupy. Adresatem konkursów będą pracownicy partnerów handlowych oraz osoby fizyczne współpracujące z partnerami handlowymi, osoby fizyczne będące partnerami handlowymi, a także pracownicy spółek z Grupy. Partnerzy handlowi Grupy to zarówno wyspecjalizowane podmioty zajmujące się prowadzeniem działalności finansowej, jak i podmioty prowadzące podstawową działalność w zupełnie innej dziedzinie, ale w ramach współpracy z Grupą pośredniczące w sprzedaży wybranych usług oferowanych przez Grupę. Konkursy adresowane mają być do określonego grona odbiorców zajmującego się sprzedażą/dystrybucją usług finansowych Grupy, w skład którego nie będą wchodzili pracownicy ani osoby współpracujące z Wnioskodawcą tj. osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej. Wnioskodawcę nie będzie łączył więc z uczestnikami konkursów żaden stosunek prawny, w szczególności zaś stosunek nadrzędności służbowej. Wnioskodawca dokonywał będzie kompleksowej organizacji konkursów, w szczególności stworzy regulamin, który wskazywać będzie zasady rywalizacji, ustali warunki uczestnictwa, sposób wyłaniania zwycięzców, powoła komisję konkursową oraz określi nagrody dla zwycięzców i sposób ich wydawania.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.


Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4 -5a, 13 i 14 pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.


Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z wniosku wynika, że konkursy organizowane przez Wnioskodawcę mają na celu wyłonienie najlepszych sprzedawców usług finansowych Grupy zgodnie z zatwierdzonym regulaminem określającym w szczególności uczestników, do których skierowane są konkursy, nazwę konkursu, cel konkursu, zasady wyłaniania zwycięzców, nagrody, a także tryb składania i rozpatrywania reklamacji. Zgodnie z przyjętymi zasadami, Wnioskodawca będzie dokonywać świadczenia nagród tym uczestnikom konkursów, którzy osiągnęli w swojej grupie najlepsze wyniki sprzedaży usług finansowych Grupy w określonym przedziale czasu. Zatem należy uznać, że wystąpiły elementy niezbędne do uznania organizowanego przez Spółkę przedsięwzięcia za konkurs. Adresatami konkursów organizowanych przez Spółkę będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Spółka samodzielnie i we własnym imieniu będzie dokonywać kompleksowej organizacji konkursów, w szczególności stworzy regulamin, który wskazywać będzie zasady rywalizacji, ustali warunki uczestnictwa, sposób wyłaniania zwycięzców, powoła komisję konkursową oraz określi nagrody dla zwycięzców i sposób ich wydawania. Wnioskodawca będzie nabywał nagrody we własnym imieniu i na własną rzecz oraz samodzielnie będzie wydawał przedmiotowe nagrody uczestnikom. Koszt nagród wydawanych w konkursach nie będzie w jakiejkolwiek postaci refundowany, zwracany Wnioskodawcy ani przenoszony lub refakturowany przez Wnioskodawcę na żaden podmiot. Wnioskodawca nie będzie obciążał wartością wydawanych nagród podmiotów trzecich, w tym uczestników konkursu, spółek z Grupy ani kontrahentów. Wnioskodawca na własny rachunek zorganizuje akcje promocyjne promujące aktywność w sprzedaży usług oferowanych przez Grupę i będzie ponosił ryzyko ekonomiczne z tym związane. Wnioskodawca z tytułu świadczenia usług marketingowych będzie otrzymywał od spółek z Grupy wyłącznie wynagrodzenie kalkulowane na warunkach rynkowych.


W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Opodatkowanie nagród, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 cytowanej ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tego artykułu.


Zatem Spółka zobowiązana będzie odprowadzić podatek na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzić deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.


W związku z powyższym, Wnioskodawca jako płatnik obowiązany jest do poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat nagród pieniężnych związanych z uczestnictwem w organizowanych przez Wnioskodawcę konkursach na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Należy wskazać, że tutejszy organ nie dokonał analizy stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej obowiązków płatnika, gdy uczestnikami konkursów są osoby prowadzące działalność gospodarczą, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.


Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych oraz wyroków sądowych, wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych i sądów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj