Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP3.4512.537.2016.3.EJ
z 10 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2016 r. (data wpływu 17 października 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2016 r. (data wpływu 8 sierpnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z 31 października 2016 r. (data wpływu 3 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania, że otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego projektu nie będzie stanowić obrotu,
  • braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „…”,

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego projektu nie będzie stanowić obrotu oraz w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 31 października 2016 r. (data wpływu 3 listopada 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 21 października 2016 r. znak: 2461-IBPP3.4512.537.2016.1.EJ.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 31 października 2016 r., przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Misją Wnioskodawcy (Sp. z o.o.) jest wspieranie rozwoju nowoczesnej gospodarki M. Wnioskodawca wraz z liderem Agencją Rozwoju oraz partnerem K. planuje realizację projektu „…”, który został wybrany do dofinansowania przez Zarząd Województwa w ramach Działania 3.3.1 Promocja gospodarcza Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Oś priorytetowa Przedsiębiorcza M. Projekt będzie realizowany w okresie od 1 lutego 2016 r. do 31 grudnia 2018 r. Każdy z partnerów realizuje przydzielone mu we wniosku o dofinansowanie zadania indywidualne, ponosząc samodzielnie wydatki związane z realizacją tych zadań w ramach środków przewidzianych dla poszczególnych kategorii w budżecie projektu. Dofinansowanie w wysokości 85% wydatków kwalifikowanych zostanie przekazane Liderowi projektu tj. AR w formie refundacji. Przy czym 85% dofinansowania projektu stanowią środki europejskie pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dofinansowania projektu stanowi współfinansowanie pochodzące z budżetu państwa. Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana jako dopłata do ceny usługi w całości, natomiast służy sfinansowaniu działań w ramach projektu. Zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów w związku z realizowanym projektem. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7.

Projekt „…” stanowi kontynuację działań w zrealizowanych już projektach „…”, „…”, „…”. Zasady dofinansowania obecnego projektu są takie same jak w poprzednich, a podatnik wskazuje, że w ramach poprzednich projektów zostały wydane trzy pozytywne tj. zgodne ze stanowiskiem podatnika interpretacje podatkowe przez tut. Organ (nr IBPP2/443-747/08/JJ z dnia 5 listopada 2008 r., IBPPS/443-674/11/11 z dnia 29 czerwca 2011 r. oraz IBPP4/443-1020/11/AŚ z dnia 29 września 2012 r.).


Cele ogólne projektu „…” są zdefiniowane w następujący sposób:

  • promocja oferty gospodarczej regionu pod tym kątem wzmocnienie wizerunku M. w międzynarodowym środowisku,
  • wzrost świadomości o możliwościach inwestycji na terenie M. i warunkach podejmowania współpracy ponadregionalnej.

Podstawowe działania podejmowane w projekcie umożliwiają mikro i MSP bezpośredni kontakt z informacjami na temat zagranicznych partnerów handlowych oraz zgromadzenie wiedzy na temat prowadzenia działalności eksportowej na rynkach zewnętrznych. Projekt zakłada realizację działań promujących obszar całego Województwa przez:

  • przygotowanie systemu wsparcia w zakresie promocji gospodarczej M. w tym kompleksowych usług informacyjnych dla …,
  • przygotowanie i publikacja wydawnictwa z ofertą gospodarczą regionu M.,
  • przygotowanie prezentacji oferty gospodarczej M. i wystąpienia podczas misji w Azerbejdżanie oraz w Wietnamie,
  • przygotowanie i organizacja misji przyjazdowej z Rosji i Ukrainy kontrahentów zainteresowanych ofertą gospodarczą M.,
  • Organizacja cyklu spotkań informacyjnych w M. dla MŚP, przedstawicieli JST i IOB,
  • działania polegające na bezpośrednim uczestnictwie w międzynarodowych wydarzeniach o charakterze konferencyjnym i targowym.
  • kompleksowe przygotowanie prezentacji oferty gospodarczej M. wystąpienia na targach: World Food 2016 (Ałmaty), Kazachstan, Mobile World Congress (Barcelona), Hiszpania, Expo Kazachstan iFood (Mashad), Iran, hannover Messe Elektrotechnika i przemysł maszynowy (Hanower) Niemcy, Beautyworld Middle East (Dubaj) Zjednoczone Emiraty Arabskie, Gitex (Dubaj) Zjednoczone Emiraty Arabskie, MIPIM, Francja, EU-China Business & Technology Fair Chiny,
  • organizacja cyklu spotkań informacyjnych w M. dla MŚP, przedstawicieli JST i IOB,
  • przygotowanie i emisja materiału reklamowego w prasie krajowej, wydaniach internetowych i dodatku tematycznym,
  • przygotowanie prezentacji oferty gospodarczej M. i wystąpienia na Europejskim Kongresie Gospodarczym w K.,
  • przygotowanie systemu wsparcia procesu inwestycyjnego w regionie i świadczenie kompleksowych usług na rzecz obsługi inwestora,
  • przygotowanie narzędzi i materiałów promocyjnych oraz przygotowanie i emisja materiału reklamowego w prasie krajowej, wydaniach internetowych i dodatku tematycznym,
  • przygotowanie prezentacji oferty gospodarczej M. i wystąpienia na Europejskim Kongresie Gospodarczym w K.,
  • przygotowanie raportów tematycznych dotyczących potencjału inwestycyjnego regionu,
  • badanie efektywności działań marketingowych.

Koncepcja projektu zakłada realizację spójnych działań z zakresu promocji gospodarczej M. na arenie międzynarodowej przez dostosowanie przekazu promocyjnego do poszczególnych narzędzi marketingowych. Kampanie promocyjne wykorzystujące narzędzia marketingowe dostosowane do potrzeb i oczekiwań inwestorów oraz eksporterów są gwarancją sukcesu projektu.

W piśmie z 31 października 2016 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że wszystkie działania Wnioskodawcy realizowane w ramach projektu będą nieodpłatne. Udział w organizowanym cyklu spotkań informacyjnych dla MŚP, przedstawicieli JST i IOB będzie nieodpłatny. Publikacja wydawnictwa z ofertą gospodarczą będzie skierowana do małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa oraz samorządów lokalnych. Publikacja będzie nieodpłatnym dodatkiem do lokalnych gazet codziennych. Wnioskodawca będzie nabywcą towarów i usług w tej części projektu za realizację której jest odpowiedzialnych na mocy umowy zawartej z partnerami i w ramach przypadającej na niego części budżetu projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego projektu nie będzie stanowić obrotu, czyli nie będzie zwiększało podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

Otrzymane dofinansowanie w ramach projektu „…” współfinansowanego z działania 3.3.1 Promocja gospodarcza Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ma na celu pokrycie części kosztów poniesionych w związku z realizowanym projektem, który dla Wnioskodawcy jest wypełnieniem misji statutowej i nie będzie generował przychodów. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, nie będą zatem stanowiły odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, jak również nie mogą być traktowane jako takie w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym otrzymane dofinansowanie nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad.2

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dofinansowaniem, a czynnościami opodatkowanymi powoduje, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszania kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika więc, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wraz z Liderem projektu oraz partnerem planuje realizację projektu pn. „…”. Każdy z partnerów realizuje przydzielone mu we wniosku o dofinansowanie zadania indywidualnie, ponosząc samodzielnie wydatki związane z realizacją tych zadań w ramach środków przewidzianych dla poszczególnych kategorii w budżecie projektu. Dofinansowanie w wysokości 85% wydatków kwalifikowalnych zostanie przekazane Liderowi projektu tj. AR w formie refundacji, przy czym 85% dofinansowania projektu stanowią środki europejskie pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dofinansowania projektu stanowi współfinansowanie pochodzące z budżetu państwa. Wnioskodawca będzie nabywcą towarów i usług w tej części projektu, za realizację której jest odpowiedzialny na mocy umowy zawartej z partnerami i w ramach przypadającej na niego części budżetu projektu. Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana jako dopłata do ceny usług, w całości natomiast służy sfinansowaniu działań w ramach projektu. Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów w związku z realizowanym projektem. Wszystkie działania Wnioskodawcy realizowane w ramach projektu będą nieodpłatne.

Z uwagi na powyższe okoliczności należy stwierdzić, że skoro – jak wskazano we wniosku – dotacja w całości służy sfinansowaniu działań w ramach projektu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Dotacja ta będzie zatem dofinansowaniem ogólnym i będzie stanowić zwrot kosztów faktycznie poniesionych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu, w części przypadającej na Wnioskodawcę. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja na sfinansowanie działań w ramach projektu pn. „…” nie będzie stanowić obrotu w świetle art. 29a ustawy o VAT, a zatem nie będzie zwiększała podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym otrzymane dofinansowanie nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jest prawidłowe, jednakże na podstawie innego przepisu niż wskazał w stanowisku Wnioskodawca. Podstawę prawną wydanego rozstrzygnięcia stanowi przepis art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, który od 1 stycznia 2014 r. zastąpił wskazany przez Wnioskodawcę przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Odnosząc się z kolei do kwestii prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem stwierdzić należy, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Z treści wniosku jednoznacznie wynika, że zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów w związku z realizowanym projektem, wszystkie działania Wnioskodawcy w realizowane w ramach projektu będą nieodpłatne.

Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w tej części, jest także prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy nadmienić, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie podniesione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone. Tym samym interpretacja nie rozstrzyga czy czynności wykonywane w ramach projektu nie będą stanowiły odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług ani, że nie mogą być traktowane jako takie w świetle art. 8 ust. 2 ustawy ponieważ nie było to przedmiotem wniosku.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie interpretację przepisów prawa podatkowego. Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się Lidera oraz partnera projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj