Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP1.4512.1017.2016.2.JL
z 30 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2016 r. (data wpływu 1 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku od towarów i usług w zakresie określenia terminu otrzymania faktury i powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia terminu otrzymania faktury i powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur .


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


X Sp. z o.o. (dalej jako: Spółka lub X PL) jest częścią międzynarodowej Grupy X - światowego lidera w zakresie usług, inwestycji i outsourcingu w sektorze nieruchomości komercyjnych.


Spółka oferuje szeroki pakiet usług związanych z nieruchomościami w tym:

  • usługi finansowo-księgowe dotyczące nieruchomości,
  • doradztwo strategiczne w zakresie inwestycji i wynajmu,
  • usługi administrowania i zarządzania danymi dotyczącymi umów najmu,
  • usługi zarządzania nieruchomościami i projektami.

Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółka nabywa różnego rodzaju towary i usługi. Z uwagi na fakt, że zakupione przez Spółkę towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, Spółce, co do zasady, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ww. zakupy.


Faktury dokumentujące zakup towarów lub usług, procesowane są przez Spółkę zgodnie z procedurami obiegu i przetwarzania dokumentów, przyjętymi w Grupie X. W tym zakresie, Spółka zasadniczo stosuje dwa odrębne modele obiegu i przetwarzania faktur zakupowych.


Model 1


Model pierwszy zakłada, że faktury dokumentujące zakup towarów lub usług przez Spółkę przesyłane są przez dostawców nie bezpośrednio do Spółki, lecz do firm zewnętrznych, które wprowadzają faktury zakupowe do systemu księgowego Spółki. W ramach modelu pierwszego Spółka wyoutsourcowała bowiem część procesu dotyczącego przetwarzania faktur zakupowych do firm zewnętrznych w celu usprawnienia przesyłania faktur oraz ich wprowadzenia do systemu księgowego. Firmy zewnętrzne działają jako pośrednicy między dostawcami Spółki a Spółką, tj. otrzymują faktury papierowe lub elektroniczne od dostawców Spółki a następnie wprowadzają je do systemu księgowego Spółki. Do czasu wprowadzenia przez daną firmę zewnętrzną faktur zakupowych do systemu księgowego Spółki, Spółka zasadniczo nie ma obiektywnej możliwości zapoznania się z tymi dokumentami.


W ramach modelu pierwszego, obecnie stosowane są przez Spółkę następujące rozwiązania:


Rozwiązanie 1: Dostawcy Spółki przesyłają faktury dokumentujące zakup towarów lub usług przez Spółkę w formacie papierowym na adres skrzynki pocztowej (tzw. PO Box), utworzonej i zarządzanej przez daną firmę zewnętrzną / jej podwykonawców. Zasadniczo skrzynki pocztowe typu PO Box tworzone są poza granicami Polski (np. w Holandii). Spółka zasadniczo nie ma możliwości dostępu do skrzynki pocztowej, na którą wpływają faktury zakupowe, gdyż skrzynka ta jest obsługiwana wyłącznie przez firmę zewnętrzną / jej podwykonawców.

Rozwiązanie 2: Dostawcy Spółki przesyłają faktury dokumentujące zakup towarów lub usług przez Spółkę, w formacie elektronicznym PDF lub TIFF (tj. w formacie uniemożliwiającym modyfikację danych zawartych na fakturze elektronicznej) na adres email skrzynki pocztowej obsługiwanej przez daną firmę zewnętrzną. Elektroniczne skrzynki pocztowe zakładane są, co do zasady, na serwerach zagranicznych. Na chwilę obecną stosowane są przez firmy zewnętrzne dwa rodzaje elektronicznych skrzynek pocztowych:

  1. elektroniczna skrzynka pocztowa utworzona na serwerze zewnętrznym, do którego Spółce nie przysługuje prawo korzystania; administratorem domeny, na której została utworzona elektroniczna skrzynka pocztowa jest podmiot z Grupy X, elektroniczna skrzynka zewnętrzna jest obsługiwana wyłącznie przez firmę zewnętrzną;
  2. elektroniczna skrzynka pocztowa utworzona na serwerze zewnętrznym, do którego Spółce nie przysługuje prawo korzystania; administratorem domeny, na której została utworzona elektroniczna skrzynka pocztowa jest firma zewnętrzna, która jednocześnie obsługuje tę skrzynkę.

W przypadku obu rodzajów elektronicznych skrzynek pocztowych, Spółka zasadniczo nie ma możliwości dostępu do korespondencji elektronicznej (elektronicznych faktur zakupowych) wpływającej do skrzynek, gdyż taki dostęp zasadniczo mają wyłącznie firmy zewnętrzne.


W celu wdrożenia modelu 1 dla obiegu i procesowania faktur zakupowych Spółka wystosowała odrębne listy do dostawców z prośbą o odpowiednio:

  • przesyłanie elektronicznych faktur w niezabezpieczonym formacie PDF na adres email elektronicznej skrzynki pocztowej, znajdującej się na serwerze, którego administratorem domeny jest (inny niż Spółka) podmiot z Grupy X i zarządzanej przez firmę zewnętrzną: natomiast oryginalnych faktur na adres skrzynki pocztowej obsługiwanej przez firmę zewnętrzną;
  • przesyłanie faktur w formie drukowanej na adres skrzynki pocztowej obsługiwanej przez firmę zewnętrzną, natomiast faktur elektronicznych na adres email elektronicznej skrzynki pocztowej znajdującej się na serwerze, którego administratorem domeny jest firma zewnętrzna (która jednocześnie obsługuję tę skrzynkę).

W zależności od stosowanego w ramach modelu 1 rozwiązania, dalszy obieg faktur zakupowych wygląda następująco:

  1. W przypadku przesłania przez dostawcę faktury zakupowej w wersji papierowej na adres skrzynki pocztowej obsługiwanej przez daną firmę zewnętrzną, faktura zakupowa jest skanowana przez firmę zewnętrzną i automatycznie zapisywana w elektronicznym formacie PDF. Stosowane przez firmy zewnętrzne urządzenia i oprogramowanie do skanowania faktur papierowych zapewniają pełną czytelność skanu faktury papierowej.
    Firmy zewnętrzne zobowiązane są do regularnego monitorowania wpływu korespondencji na skrzynkę pocztową (co najmniej raz na dzień w dni robocze).
  1. Następnym elementem procesu obiegu faktury zakupowej jest techniczna weryfikacja, tj. firma zewnętrzna, wykorzystując posiadane przez siebie oprogramowanie, sprawdza, czy otrzymany przez nią dokument spełnia techniczne wymogi do wprowadzenia go do systemu księgowego Spółki (w szczególności, czy otrzymany dokument stanowi fakturę czy też inny dokument np. załącznik do faktury; czy został założony w systemie kod dla dostawcy, który przysłał fakturę zakupową).
  2. W przypadku, gdy faktura zakupowa została przesłana w formacie elektronicznym innym niż PDF lub TIFF, co do zasady, jest odsyłana dostawcy z prośbą o zmianę formatu.
  3. W przypadku innych technicznych uchybień (np. stwierdzenia, że otrzymany dokument nie jest fakturą; braku założenia kodu dla dostawcy, który przesłał fakturę zakupową w systemie księgowym), obraz otrzymanego dokumentu jest przekazywany do wglądu Spółce, aby podjęła ona decyzję, czy dokument może zostać wprowadzony do systemu księgowego czy też powinien zostać odesłany do dostawcy.
  4. Po pozytywnej weryfikacji technicznej faktury zakupowej, faktura elektroniczna / skan faktury papierowej (zawierające wszystkie wymagane elementy) przesyłane są przez firmy zewnętrzne do systemu księgowego Spółki.
  5. Zasadniczo dopiero po wpływie faktury elektronicznej i skanu faktury papierowej do systemu księgowego, Spółka ma możliwość wglądu do faktury zakupowej, jej weryfikacji formalnej (tj. sprawdzenia, czy faktura zawiera wszystkie wymagane elementy) oraz merytorycznej (tj. sprawdzenia rzetelności danych zawartych na fakturze zakupowej) oraz ujęcia faktury zakupowej w ewidencji zakupu prowadzonej dla celów VAT.

Model 2


Model drugi zakłada, że faktury dokumentujące zakup towarów lub usług przez Spółkę przesyłane są przez dostawców bezpośrednio na adres biura Spółki, lub na adres skrzynki elektronicznej zarządzanej przez Spółkę (obsługiwanej przez pracowników Spółki).


Na ogół Spółka informuje wszystkich dostawców o możliwości przesyłania faktur w drodze elektronicznej poprzez wysyłanie im listów biznesowych zawierających dane do przesyłania faktur elektronicznych.


Po otrzymaniu faktury zakupowej w formie papierowej, Spółka skanuje ją i przesyła firmie zewnętrznej. Również faktury w formie elektronicznej otrzymane przez Spółkę przesyłane są do firmy zewnętrznej. Po otrzymaniu skanu faktur papierowych / faktur elektronicznych, firma zewnętrzna wprowadza je do systemu księgowego Spółki.


W przypadku modelu 2, akceptacja faktury pod względem merytorycznym i formalnym zasadniczo odbywa się dopiero po wprowadzeniu skanu faktury papierowej / faktury elektronicznej do systemu księgowego Spółki.


W ramach modelu 2, zdarza się, że niektórzy dostawcy przesyłają faktury zakupowe zarówno w formacie papierowym jak i w formacie elektronicznym (tj. zdarza się, że faktura zakupowa dokumentująca to samo zdarzenie gospodarcze wpływa do biura Spółki w postaci papierowej i jest również otrzymywana przez Spółkę w wersji elektronicznej na adres elektronicznej skrzynki pocztowej Spółki). W związku z tym, w Spółce może dochodzić do następujących sytuacji:

  • Spółka najpierw otrzymuje fakturę papierową, a następnie fakturę elektroniczną dokumentującą to samo zdarzenie gospodarcze co faktura papierowa;
  • Spółka najpierw otrzymuje fakturę elektroniczną, a następnie fakturę papierową dokumentującą to samo zdarzenie gospodarcze co faktura elektroniczna.

Na chwilę obecną Spółka przechowuje oryginały faktur papierowych zarówno tych, które wpłynęły na adres Spółki, jak i tych, które zostały wysłane przez dostawców na adres skrzynek pocztowych obsługiwanych przez firmy zewnętrzne (tzw. PO boxów). Ponadto, Spółka, co do zasady, drukuje oraz przechowuje wydruki faktur elektronicznych oraz wydruki skanów faktur papierowych.

Archiwizacja faktur elektronicznych oraz skanów faktur papierowych następuje w programie księgowym Spółki, w sposób umożliwiający ich bezzwłoczny dostęp i odszukanie. Faktury elektroniczne oraz skany faktur papierowych w formacie uniemożliwiającym ich modyfikację zapisywane są jako załączniki do zapisów księgowych w dzienniku, stanowiącym element ksiąg rachunkowych prowadzonych przez Spółkę. Zapisy w dzienniku w sposób chronologiczny odzwierciedlają przebieg przeprowadzonych przez Spółkę operacji gospodarczych. Serwer, na którym zlokalizowany jest system księgowy wykorzystywany przez Spółkę zlokalizowany jest poza granicami Polski, jednakże w razie kontroli podatkowej (innego postępowania) Spółka jest w stanie zapewnić pełny i natychmiastowy dostęp do faktur zakupowych przechowywanych w wersji elektronicznej.

W odniesieniu do faktur zakupowych otrzymywanych w formie papierowej, Spółka planuje wprowadzenie procedury polegającej na niszczeniu faktur zakupowych, po ich zeskanowaniu i zarchiwizowaniu w formie elektronicznych plików PDF w systemie księgowym Spółki zlokalizowanym na serwerze zagranicznym. Jednocześnie, Spółka zamierza zaprzestać drukowania i archiwizowania faktur elektronicznych oraz skanów faktur zakupowych oraz ograniczyć się wyłącznie do archiwizowania faktur elektronicznych oraz skanów faktur papierowych w systemie księgowym (w formacie PDF lub TIFF, który uniemożliwia modyfikację zawartych w nich danych).

Faktury zakupowe będą przechowywane przez Spółkę w wersji elektronicznej przez okres wymagany przez odpowiednie przepisy prawa podatkowego, tj. co najmniej przez okres 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Spółka ma prawo uznać, że datą otrzymania faktury - w przypadku faktur zakupowych przesyłanych do Spółki za pośrednictwem firm zewnętrznych - jest dzień wprowadzenia przez firmę zewnętrzną faktury elektronicznej / skanu faktury papierowej do systemu księgowego Spółki?
  2. Czy w przypadku, gdy Spółka otrzymuje od dostawcy fakturę zakupową zarówno w wersji elektronicznej jak i w wersji papierowej, Spółka ma prawo uznać, że datą otrzymania faktury zakupowej jest data otrzymania wersji elektronicznej faktury zakupowej (a nie wersji papierowej)?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1


W ocenie Spółki, ma ona prawo uznać, że datą otrzymania faktury - w przypadku faktur zakupowych przesyłanych do Spółki za pośrednictwem firm zewnętrznych - jest dzień wprowadzenia przez firmę zewnętrzną elektronicznej faktury zakupowej albo skanu faktury papierowej do systemu księgowego Spółki.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Jednocześnie, z art. 86 ust. 10 w zw. z art. 10b ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje zasadniczo w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, jednakże nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

Należy podkreślić, że z art. 86 ust. 10 w zw. z art. 10b ustawy o VAT wynika, że kluczowe znaczenie dla ustalenia momentu, w którym Spółka nabywa uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest moment otrzymania faktury.

Jakkolwiek ustawa o VAT nie stanowi wprost, że posiadanie faktury zakupowej jest warunkiem, który musi być spełniony, aby było możliwe obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, to taki wymóg pośrednio wynika z brzmienia art. 86 ust. 10b ustawy o VAT. Co do zasady bowiem, podatnik powinien dysponować fakturą jako dowodem tego, że po jego stronie powstało prawo do odliczenia. Mając bowiem na uwadze fakt, że aby obniżyć podatek należny o podatek naliczony podatnik musiał otrzymać fakturę, to na dzień realizacji prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powinien był również dysponować fakturą w celu potwierdzenia swych praw w zakresie odliczenia.

Pogląd o konieczności posiadania faktury zakupowej w celu możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony znajduje akceptację w doktrynie prawa podatkowego. Potwierdza to fragment Komentarza do ustawy o VAT pod red. A. Bartosiewicza, w którym A. Bartosiewicz wskazał, że „Jak już wskazano, w przepisach polskiej ustawy w zasadzie nie ma bezpośredniego warunku posiadania faktury jako warunku skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Można jednakże warunek ten wywieść z faktu, że prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury. Otrzymanie - zgodnie z definicją słownikową - zakłada wejście przez podatnika w posiadanie faktury.”


Dodatkowo należy wskazać, że wymóg posiadania faktury jako warunek obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynika wprost z regulacji wspólnotowych, tj. z brzmienia art. 178 Dyrektywy 112. Zgodnie z tym artykułem, w celu skorzystania z prawa do odliczenia, podatnik musi spełnić następujące warunki:

  1. w celu dokonania odliczenia, o którym mowa w art. 168 lit. a), w odniesieniu do dostaw towarów lub świadczenia usług, musi posiadać fakturę sporządzoną zgodnie z tytułem XI rozdział 3 sekcje 3-6 (...).

Spółka pragnie podkreślić, że - w przypadku faktur zakupowych przesyłanych do Spółki za pośrednictwem firmy zewnętrznej - momentem, w którym Spółka zaczyna dysponować fakturą zakupową przesłaną przez dostawcę (czyli niejako wchodzi w posiadanie faktury zakupowej) jest moment, w którym faktura w formacie elektronicznym albo skan faktury papierowej, w niemodyfikowanym formacie (tj. PDF lub TIFF), zostaje wprowadzony do systemu księgowego Spółki. W ramach modelu pierwszego Spółka wyoutsourcowała bowiem część procesu dotyczącego przetwarzania faktur zakupowych do firm zewnętrznych w celu usprawnienia przesyłania faktur, ich wprowadzenia do systemu księgowego oraz weryfikowania pod względem merytorycznym i formalnym. Firmy zewnętrzne działają jako pośrednicy między dostawcami Spółki a Spółką, tj. otrzymują faktury papierowe lub elektroniczne od dostawców Spółki a następnie wprowadzają je do systemu księgowego Spółki. Należy podkreślić, że przed momentem wprowadzenia faktury elektronicznej / skanu faktury papierowej do systemu księgowego, Spółka, co do zasady, nie ma obiektywnej możliwości zapoznania się z wystawioną fakturą. Faktury bowiem wpływają na skrzynkę pocztową zarządzaną przez firmę zewnętrzną (tzw. PO box) lub na adres email elektronicznej skrzynki pocztowej zarządzanej przez firmę zewnętrzną. W szczególności Spółka zwraca uwagę, że żaden z jej pracowników zasadniczo nie posiada możliwości odbioru faktur papierowych ze skrzynek pocztowych zarządzanych przez firmy zewnętrzne (zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że skrzynki te zasadniczo tworzone są poza granicami Polski), ani też z elektronicznych skrzynek pocztowych wykorzystywanych przez firmy zewnętrzne do odbioru faktur zakupowych wysyłanych przez dostawców Spółki, gdyż zarządzane są one wyłącznie przez firmy zewnętrzne (bez udziału Spółki). Należy także zwrócić uwagę, że chociaż jedna z firm zewnętrznych w ramach procesowania faktur zakupowych wykorzystuje elektroniczną skrzynkę pocztową utworzoną na domenie, której administratorem jest podmiot z Grupy X, to jednak uprawnienia administratora nie przysługują w tym zakresie Spółce.

Jakkolwiek zdarzają się sytuacje, w których Spółka otrzymuje faktury zakupowe w wersji elektronicznej / skany faktur zakupowych do wglądu przed ich wprowadzeniem przez firmę zewnętrzną do systemu księgowego Spółki (ze względu na brak spełnienia wymogów technicznych co do wprowadzenia faktury zakupowej do systemu księgowego Spółki np. w przypadku braku założenia kodu dostawcy, który wysłał fakturę w systemie księgowym), to są to przypadki marginalne i nie mają one znaczącego wpływu na ideę przyjętego schematu obiegu i przetwarzania faktur zakupowych w ramach modelu 1.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że datą otrzymania faktury - w przypadku faktur zakupowych przesyłanych do Spółki za pośrednictwem firm zewnętrznych - jest dzień wprowadzenia przez firmę zewnętrzną faktury elektronicznej lub skanu faktury zakupowej do systemu księgowego Spółki. Zasadniczo, bowiem dopiero z datą wprowadzenia faktury zakupowej do systemu księgowego, Spółka ma możliwość zapoznania się z nią i dokonania jej formalnej oraz merytorycznej weryfikacji (a zatem dopiero w tym momencie niejako „wchodzi w posiadanie” faktury zakupowej, co zgodnie z prawem unijnym i akceptowanym w doktrynie prawa podatkowego poglądem, jest warunkiem koniecznym do zaistnienia prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony). Przyjęty przez Spółkę model pierwszy przetwarzania faktur zakupowych miał bowiem na celu odciążenie Spółki od części obowiązków związanych z procesowaniem faktur zakupowych przez powierzenie ich firmom zewnętrznym. Tym samym, mając na uwadze fakt, że faktury zakupowe w ramach modelu pierwszego, wpływają na skrzynki pocztowe utworzone co do zasady poza granicami Polski oraz elektroniczne skrzynki pocztowe zlokalizowane zasadniczo na zagranicznych serwerach, które są obsługiwane i zarządzane przez firmy zewnętrzne, Spółka nie ma obiektywnej możliwości dostępu i zapoznania się z fakturami zakupowymi przed tym jak firmy zewnętrzne wprowadzają je do systemu księgowego, co jest ich „obowiązkiem”.


Ad. 2


W ocenie Spółki, w przypadku, gdy Spółka otrzymuje od dostawcy fakturę zakupową, dokumentującą to samo zdarzenie gospodarcze, zarówno w wersji elektronicznej jak i wersji papierowej, to Spółka ma prawo uznać, że datą otrzymania faktury zakupowej jest data otrzymania elektronicznej faktury zakupowej.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy o VAT, przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie. Z powyższego wynika, że generalnie faktury w wersji elektronicznej oraz wersji papierowej mają równorzędną wartość oraz skuteczność.

Jednocześnie trzeba podkreślić, że o ile stosowanie faktur papierowych nie wymaga spełnienia żadnych szczególnych warunków, to zgodnie z ustawą o VAT - aby było możliwe przesyłanie faktur w formacie elektronicznym - konieczne jest wyrażenie zgody przez nabywcę (tu: Spółkę) na taki sposób przesyłania faktur.

Warunek akceptacji elektronicznego sposobu przesyłania faktur przez nabywcę ustawodawca zawarł w art. 106n ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym artykułem, stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury. Jednocześnie stosownie do treści ust. 2 cytowanego artykułu, w przypadku przesyłania lub udostępniania temu samemu odbiorcy jednocześnie więcej niż jednej faktury elektronicznej dane wspólne dla poszczególnych faktur mogą zostać podane tylko raz, o ile dla każdej faktury są dostępne wszystkie te dane.

Należy podkreślić, że ani art. 106n ust. 1 ustawy o VAT ani też inne artykuły ustawy, nie określają formy, w jakiej zgoda na elektroniczne przesyłanie faktur powinna zostać udzielona przez nabywcę. W praktyce przyjmuje się, że zgoda na elektroniczne przesyłanie faktur może mieć charakter dorozumiany, tj. przez fakt nieodesłania sprzedawcy faktury elektronicznej oraz jej opłacenia nabywca potwierdza chęć otrzymywania faktur w drodze elektronicznej.

Trzeba zwrócić uwagę, że możliwość stosowania tzw. dorozumianej zgody na wystawianie faktur elektronicznych wynika wprost z uzasadnienia do ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 1289), na podstawie której do ustawy o VAT został dodany art. 106n. Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów wyrażonym w uzasadnieniu do ww. ustawy, projektowane przepisy (w tym art. 106n) miały na celu dalszą liberalizację wymogów co do warunków stosowania faktur elektronicznych: „Odchodzi się od obowiązku wyrażania formalnej zgody na ten rodzaj przesyłu, pozostawiając te kwestie całkowicie w gestii umownej stron (przykładowo za wystarczającą będzie można uznać zgodę przyszłego odbiorcy faktur wyrażoną ustnie, bądź SMS-em). Zmiany w tym zakresie oznaczają, że np. za akceptację należy również uznać tzw. akceptację dorozumianą, np. konsument otrzymując fakturę w tej formie, reguluje płatność z niej wynikającą”.


Pogląd o możliwości udzielania zgody na elektroniczne przesyłanie faktur w sposób dowolny (w tym dorozumiany) potwierdzają też interpretacje organów podatkowych przykładowo:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 22 lipca 2014 r. (sygn. IPTPP2/443-335/14-2/AW), zgodnie z którą: „Odnosząc się do sposobu akceptacji dotyczącej przesyłania lub udostępniania faktur biorąc pod uwagę fakt braku określenia przez przepisy prawa podatkowego szczegółowych elementów, które winna zawierać taka akceptacja, należy uznać, iż zgoda taka, może być udzielona w dowolnej formie, akceptowalnej przez obie strony transakcji. Dopuszczalne jest zatem wyrażenie zgody poprzez złożenie oświadczenia, przesłanego w formacie PDF, poprzez informację zawartą w e-mailu lub poprzez zapłacenie faktury wysłanej w formie elektronicznej, jeśli strony tak postanowiły.”
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 września 2014 r. (sygn. IPPP1/443-770/14-2/JL), zgodnie z którą: „Wskazać należy, że faktury elektroniczne traktowane są dla potrzeb dokumentowania transakcji podobnie jak faktury w formie papierowej. Ustawodawca nie różnicuje zastosowania odliczenia względem formy papierowej czy elektronicznej faktury, jednakże w świetle przytoczonych powyżej przepisów, aby faktura elektroniczna mogła zostać uznaną za dokument stanowiący podstawę do odliczenia podatku naliczonego, podatnik musi wyrazić akceptację takiego sposobu otrzymywania faktury i musi ona zostać otrzymana (udostępniona) w sposób i w formie zapewniającej autentyczność, integralność i czytelność. Z wniosku wynika, że Spółka wyrazi zgodę na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej w sposób domniemany poprzez przyjmowanie takich faktur i dokonywanie za nie zapłaty (...).”

Jednocześnie należy podkreślić, że w doktrynie prawa podatkowego ukształtował się pogląd, zgodnie z którym zgoda na przesyłanie faktur w formacie elektronicznym ma charakter trwały i nie powinna być traktowana w sposób jednorazowy. Na przykład w Komentarzu do Ustawy o VAT (A. Bartosiewicz, VAT. Komentarz, wyd. 10, Warszawa 2016, wyd. Wolters Kluwer), Adam Bartosiewicz wskazał, że „Akceptacja ma charakter trwały. Nie jest ona jednorazowa (dla pojedynczej faktury). Raz wyrażona akceptacja umożliwia wystawcy sporządzanie i wysyłanie faktur elektronicznych dla danego odbiorcy aż do czasu jej wycofania.”

Spółka pragnie podkreślić, że chociaż zasadniczo nie udziela ona dostawcom formalnej zgody na przesyłanie faktur drogą elektroniczną (tj. nie składa odrębnego oświadczenia, w którym w sposób bezpośredni informuje o wyrażeniu zgody na przesyłanie faktur w formacie elektronicznym), to jednak wyraża taką zgodę w sposób dorozumiany. Należy bowiem podkreślić, że Spółka zasadniczo podaje dostawcom adres elektronicznej skrzynki pocztowej do przesyłania faktur drogą elektroniczną, nie odsyła faktur otrzymanych w wersji elektronicznej oraz dokonuje zapłaty za faktury otrzymane drogą elektroniczną.

Z powyższego wynika, że skoro Spółka wyraża zgodę na przesyłanie faktur elektronicznych poprzez wskazywanie dostawcom danych do przesyłania faktur w wersji elektronicznej, nie odsyłanie faktur otrzymanych drogą elektroniczną oraz dokonywanie zapłaty za faktury przesłane w wersji elektronicznej, to należy uznać, że dostawca poprzez wysyłanie Spółce faktur elektronicznych potwierdza taki model współpracy. Mając natomiast na uwadze, że - zgodnie z ugruntowanym w doktrynie prawa podatkowego poglądem - zgoda na przesyłanie faktur w formie elektronicznej ma charakter trwały (tj. raz wyrażona akceptacja umożliwia dostawcy sporządzanie i wysyłanie faktur elektronicznych dla danego odbiorcy aż do czasu wycofania tejże zgody), Spółka ma prawo uznać, że datą otrzymania faktury jest - w przypadku otrzymania faktury zarówno w wersji papierowej, jak i w wersji elektronicznej - data wpływu faktury elektronicznej (a nie data wpływu faktury papierowej).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Art. 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć jest mowa w przepisach ustawy o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.


Z kolei na podstawie art. 2 pkt 32 ustawy – przez fakturę elektroniczną rozumie się fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.


Zgodnie z art. 106n ust. 1 ustawy – stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.


Zatem stosowanie przesyłu elektronicznego faktur wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tych dokumentów. Jednocześnie należy wskazać, że nie istnieją żadne szczególne wymogi dotyczące samej formy i treści akceptacji wysyłania, w tym udostępniania faktur w formie elektronicznej przez odbiorcę faktur. Szczegółowe kwestie w zakresie sposobu wyrażenia lub cofnięcia zgody przez odbiorcę na przesyłanie faktur w formie elektronicznej pozostają w gestii stron i stanowią element umowy przez nie zawartej.

Należy przy tym mieć na względzie, że wymóg akceptacji przez odbiorcę przesyłania faktur w formie elektronicznej, w tym udostępniania, które to faktury zostaną otrzymane przez odbiorcę wyłącznie w formie elektronicznej, znajduje swoje uzasadnienie głównie w technicznych wymogach koniecznych dla odbioru faktury przesłanej w formie elektronicznej i – w przypadku podatników będących odbiorcami tych faktur – w możliwości zapewnienia przez nich autentyczności, integralności oraz czytelności treści faktury. W każdym przypadku decyzja o stosowaniu faktur elektronicznych pozostaje ostatecznie kwestią porozumienia między stronami transakcji.

W myśl art. 106b ust. 1 ustawy – podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Na mocy art. 106g ust. 1 ustawy – faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.


Stosownie do art. 106j ust. 1 ustawy – w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

– podatnik wystawia fakturę korygującą.


Z opisu sprawy wynika, że Spółka zasadniczo stosuje dwa odrębne modele obiegu i przetwarzania faktur zakupowych. Model pierwszy zakłada, że faktury dokumentujące zakup towarów lub usług przez Spółkę przesyłane są przez dostawców nie bezpośrednio do Spółki, lecz do firm zewnętrznych, które wprowadzają faktury zakupowe do systemu księgowego Spółki. W ramach modelu pierwszego Spółka wyoutsourcowała bowiem część procesu dotyczącego przetwarzania faktur zakupowych do firm zewnętrznych w celu usprawnienia przesyłania faktur oraz ich wprowadzenia do systemu księgowego. Firmy zewnętrzne działają jako pośrednicy między dostawcami Spółki a Spółką, tj. otrzymują faktury papierowe lub elektroniczne od dostawców Spółki a następnie wprowadzają je do systemu księgowego Spółki.


Model drugi zakłada, że faktury dokumentujące zakup towarów lub usług przez Spółkę przesyłane są przez dostawców bezpośrednio na adres biura Spółki, lub na adres skrzynki elektronicznej zarządzanej przez Spółkę (obsługiwanej przez pracowników Spółki).


Na ogół Spółka informuje wszystkich dostawców o możliwości przesyłania faktur w drodze elektronicznej poprzez wysyłanie im listów biznesowych zawierających dane do przesyłania faktur elektronicznych. Po otrzymaniu faktury zakupowej w formie papierowej, Spółka skanuje ją i przesyła firmie zewnętrznej. Również faktury w formie elektronicznej otrzymane przez Spółkę przesyłane są do firmy zewnętrznej. Po otrzymaniu skanu faktur papierowych / faktur elektronicznych, firma zewnętrzna wprowadza je do systemu księgowego Spółki. W przypadku modelu 2, akceptacja faktury pod względem merytorycznym i formalnym zasadniczo odbywa się dopiero po wprowadzeniu skanu faktury papierowej / faktury elektronicznej do systemu księgowego Spółki.


W ramach modelu 2, zdarza się, że niektórzy dostawcy przesyłają faktury zakupowe zarówno w formacie papierowym jak i w formacie elektronicznym (tj. zdarza się, że faktura zakupowa dokumentująca to samo zdarzenie gospodarcze wpływa do biura Spółki w postaci papierowej i jest również otrzymywana przez Spółkę w wersji elektronicznej na adres elektronicznej skrzynki pocztowej Spółki). W związku z tym, w Spółce może dochodzić do następujących sytuacji:

  • Spółka najpierw otrzymuje fakturę papierową, a następnie fakturę elektroniczną dokumentującą to samo zdarzenie gospodarcze co faktura papierowa;
  • Spółka najpierw otrzymuje fakturę elektroniczną, a następnie fakturę papierową dokumentującą to samo zdarzenie gospodarcze co faktura elektroniczna.

Na chwilę obecną Spółka przechowuje oryginały faktur papierowych zarówno tych, które wpłynęły na adres Spółki, jak i tych, które zostały wysłane przez dostawców na adres skrzynek pocztowych obsługiwanych przez firmy zewnętrzne. Ponadto, Spółka, co do zasady, drukuje oraz przechowuje wydruki faktur elektronicznych oraz wydruki skanów faktur papierowych. Archiwizacja faktur elektronicznych oraz skanów faktur papierowych następuje w programie księgowym Spółki, w sposób umożliwiający ich bezzwłoczny dostęp i odszukanie. Faktury elektroniczne oraz skany faktur papierowych w formacie uniemożliwiającym ich modyfikację zapisywane są jako załączniki do zapisów księgowych w dzienniku, stanowiącym element ksiąg rachunkowych prowadzonych przez Spółkę. Zapisy w dzienniku w sposób chronologiczny odzwierciedlają przebieg przeprowadzonych przez Spółkę operacji gospodarczych. Serwer, na którym zlokalizowany jest system księgowy wykorzystywany przez Spółkę zlokalizowany jest poza granicami Polski, jednakże w razie kontroli podatkowej (innego postępowania) Spółka jest w stanie zapewnić pełny i natychmiastowy dostęp do faktur zakupowych przechowywanych w wersji elektronicznej.

W odniesieniu do faktur zakupowych otrzymywanych w formie papierowej, Spółka planuje wprowadzenie procedury polegającej na niszczeniu faktur zakupowych, po ich zeskanowaniu i zarchiwizowaniu w formie elektronicznych plików PDF w systemie księgowym Spółki zlokalizowanym na serwerze zagranicznym. Jednocześnie, Spółka zamierza zaprzestać drukowania i archiwizowania faktur elektronicznych oraz skanów faktur zakupowych oraz ograniczyć się wyłącznie do archiwizowania faktur elektronicznych oraz skanów faktur papierowych w systemie księgowym (w formacie PDF lub TIFF, który uniemożliwia modyfikację zawartych w nich danych).

Faktury zakupowe będą przechowywane przez Spółkę w wersji elektronicznej przez okres wymagany przez odpowiednie przepisy prawa podatkowego, tj. co najmniej przez okres 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.


Jak wskazano w interpretacji indywidualnej nr 1462-IPPP1.4512.1016.2016.2.JL wydanej dla Spółki, prezentowane przez Spółkę modele obiegu i przetwarzania faktur spełniają warunki co do zapewnienia autentyczności, integralności oraz czytelności treści otrzymywanych faktur, a planowane przechowywanie skanów faktur papierowych oraz faktur elektronicznych wyłącznie w formie elektronicznej, tj. w systemie księgowym Spółki zlokalizowanym na serwerze zagranicznym, o ile będzie ono się odbywało w podziale na okresy rozliczeniowe, będzie zgodne z przepisami ustawy o VAT.


Tym samym powyższe kwestie nie są przedmiotem niniejszej interpretacji.


Spółka ma również wątpliwości co do terminu powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur, tj. jaką datę przyjąć jako datę otrzymania faktury w obu przedstawionych modelach obiegu i przetwarzania faktur.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Przepis art. 86 ust. 10 ustawy o VAT stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.


W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.


Art. 86 ust. 11 stanowi - jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.


Z przytoczonych wyżej przepisów ustawy wynika, że z prawa do odliczenia podatku naliczonego podatnik może skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione będą łącznie trzy przesłanki:

  • u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabytych towarów i usług,
  • doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,
  • podatnik otrzymał faktury dokumentujące te transakcje.

Natomiast termin „dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych” do odliczenia podatku o którym mowa w ww. przepisie będzie liczony dopiero od okresu, w którym zostaną spełnione łącznie wskazane wyżej przesłanki do odliczenia.


Zaznaczyć należy, że zarówno przepisy ustawy, jak i przepisy aktów wykonawczych do niej, bez względu na formę w jakiej faktury są otrzymywane przez podatnika, nie regulują kwestii dotyczących momentu otrzymania faktur, czy faktur korygujących.


Odwołanie się do gramatycznej wykładni pojęcia „otrzymać”, zgodnie z „Małym Słownikiem Języka Polskiego” pod red. E. Sobol (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1995, s. 576) wskazuje, że „otrzymać” oznacza stać się odbiorcą czegoś, dostać coś. Otrzymującym jest osoba, której dana rzecz została przedłożona.

Zatem otrzymanie faktur jest czynnością faktyczną. Data ich rzeczywistego odbioru co do zasady decydować będzie o terminie, w którym Spółka będzie miała prawo do rozliczenia podatku w nich wykazanego.


W odniesieniu do modelu 1 obiegu i przetwarzania faktur – w sytuacji, gdy faktury zakupowe (zarówno papierowe jak i elektroniczne) są przesyłane przez dostawców nie bezpośrednio do Spółki lecz do firm zewnętrznych, które wprowadzają faktury do systemu księgowego Spółki należy mieć na względzie, że otrzymaniem faktury jest jej odebranie przez jakąkolwiek osobę, działającą w tym zakresie w imieniu i za wiedzą podatnika. Zatem ponieważ Spółka ustaliła z dostawcami, że faktury będą przesyłane na adres skrzynki pocztowej bądź skrzynki elektronicznej podmiotu zewnętrznego, który będzie wprowadzał faktury do systemu księgowego Spółki, to należy przyjąć, że faktura jest otrzymana w chwili jej wpływu do firmy zewnętrznej. Skoro firma zewnętrzna jest upoważniona do odbioru dokumentów księgowych wystawianych na Spółkę, to tym samym należy uznać, że działa ona w imieniu i za zgodą Spółki i dzień wpływu faktury do firmy zewnętrznej jest dniem otrzymania przez Spółkę faktury.


Natomiast wskazane przez Wnioskodawcę techniczne rozwiązania dotyczące rejestrowania otrzymanych dokumentów w systemie księgowym nie mogą decydować o ustaleniu terminu otrzymania faktury przez podatnika.


Zatem jeżeli doszło do faktycznego nabycia towarów i usług wynikających z otrzymanej faktury, zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabytych towarów i usług, prawo do odliczenia podatku naliczonego w modelu 1 powstaje w dniu wpływu faktury do firmy zewnętrznej działającej na rzecz Spółki. Jeżeli w tym okresie Spółka nie dokona tego odliczenia, możliwe będzie to również w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.


Tym samym stanowisko Spółki w zakresie objętym pytaniem nr 1 jest nieprawidłowe.


Natomiast w odniesieniu do sytuacji, gdy Spółka otrzymuje zarówno fakturę papierową i elektroniczną dokumentującą to samo zdarzenie, przedstawionej w modelu 2 obiegu i przetwarzania faktur, należy wskazać, że nieuzasadnione jest przyjęcie, że datą otrzymania faktury jest zawsze data wpływu faktury elektronicznej.


Należy mieć na względzie, że jak już wskazano – zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy, faktura to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.


Na podstawie powyższego przepisu należy stwierdzić, że faktura papierowa jak i elektroniczna mają równorzędne znaczenie w kwestii wywoływania skutków na gruncie podatku VAT.


Natomiast możliwość wystawiania faktur w formie elektronicznej uwarunkowana jest akceptacją tej formy przez odbiorcę faktury. Należy jednak podkreślić, że akceptacja odbiorcy faktury daje wystawcy faktury jedynie dodatkowe uprawnienia (możliwość wystawienia faktury w formie elektronicznej), nie nakłada jednak na niego dodatkowych obowiązków (konieczności wystawiania wszystkich faktur dla danego kontrahenta w tej formie). Zatem wystawca sam decyduje, w jakiej formie wystawia fakturę, tj. w elektronicznej, czy papierowej. Po uzyskaniu akceptacji od nabywcy, wystawca faktury ma prawo do wystawiania faktury w formie papierowej albo elektronicznej.

Jak wskazano wcześniej, faktura w wersji papierowej jak i elektronicznej mają znaczenie równorzędne. Tym samym w sytuacjach wskazanych w opisie modelu 2 – gdy faktura dokumentująca to samo zdarzenie gospodarcze wpływa do Spółki w postaci papierowej, a także elektronicznej (pocztą e-mail) należy przyjąć, że o dacie otrzymania faktury decydował będzie moment, kiedy Spółka będzie mogła zapoznać się z treścią faktury. Datą otrzymania faktury będzie zatem dzień wpływu danej wersji faktury do Spółki, w zależności od tego, która wersja faktury wpłynie do Spółki jako pierwsza. Jeśli Spółka najpierw otrzyma fakturę papierową, a następnie elektroniczną to datą otrzymania faktury będzie data otrzymania faktury papierowej. Natomiast jeżeli Spółka najpierw otrzyma fakturę elektroniczną, a następnie papierową to datą otrzymania faktury będzie data otrzymania faktury elektronicznej.

W związku z tym należy stwierdzić, że samo wyrażenie zgody (akceptacja) nabywcy na przesyłanie faktur w formie elektronicznej nie powoduje, że w analizowanych sytuacjach występujących w modelu 2, momentem odbioru faktury jest zawsze moment wpływu wersji elektronicznej. Przyjecie powyższego stanowiska sugerowałoby, że w przypadku otrzymania najpierw wersji papierowej faktury a następnie elektronicznej dokumentującej to samo zdarzenie gospodarcze, wersja papierowa nie wywołuje żadnych skutków dla nabywcy, co jest nie do przyjęcia w świetle przepisów ustawy o VAT.

Zatem w przypadku modelu 2, jeżeli doszło do faktycznego nabycia towarów i usług wynikających z otrzymanej faktury, zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabytych towarów i usług, prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w dniu wpływu danej wersji faktury, w zależności od tego, która wersja faktury (papierowa czy elektroniczna) wpłynie do Spółki jako pierwsza. Jeżeli w tym okresie Spółka nie dokona tego odliczenia, możliwe będzie to również w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych, następujących bezpośrednio po okresie, w którym otrzyma ona dane faktury.


Ze względu na uznanie, że datą otrzymania faktury jest zawsze data wpływu faktury elektronicznej, stanowisko Spółki w zakresie modelu 2 należało uznać za nieprawidłowe.


Zatem stanowisko Spółki przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną ( art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj