Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP3.4512.723.2016.1.JF
z 15 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643 za zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 29 września 2016 r. (data wpływu 30 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski oraz określenia miejsca świadczenia usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski oraz określenia miejsca świadczenia usług.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


S. Ltd (dalej: Spółka) jest spółką prawa singapurskiego wchodzącą w skład wielonarodowej Grupy S. i zajmującą się w ramach tej Grupy produkcją i sprzedażą instrumentów medycznych, aparatów słuchowych i akcesoriów. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce. Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej oraz rezydencję podatkową na terytorium Singapuru.

Spółka zajmuje się produkcją głównie trzech typów aparatów słuchowych: aparatów zausznych, aparatów wewnątrzusznych oraz aparatów typu RIC (z słuchawką w kanale). Produkcja tych aparatów odbywa się bezpośrednio w Singapurze lub za pośrednictwem producentów kontraktowych zlokalizowanych w różnych miejscach na świecie. Spółka zajmuje się również produkcją i odsprzedażą akcesoriów i wyposażenia do aparatów słuchowych, np. wkładek wewnątrzusznych (dalej łącznie z ww. aparatami: Towary).


Spółka kooperuje z polską spółką S. Sp. z o.o. (dalej: S. PL), która również wchodzi w skład wielonarodowej Grupy S.. Przedmiotem działalności S. PL jest m.in. produkcja, serwis i naprawy aparatów słuchowych oraz wszelkie czynności związane z tą działalnością.


W ramach umowy o współpracy z S. PL (dalej: Umowa):

  • S. PL produkuje na rzecz Spółki aparaty słuchowe wewnątrzuszne (dalej: Aparaty),
  • S. PL produkuje również wkładki wewnątrzuszne oraz obudowy aparatów wewnątrzusznych,
  • S. PL zbywa Aparaty, wkładki i obudowy aparatów (dalej łącznie: Produkty) wyłącznie do Spółki.

Produkty te są następnie sprzedawane przez Spółkę do jednostek powiązanych z Grupy S. działających na terenie Europy (dalej: jednostki powiązane).


Dodatkowo S. PL świadczy na rzecz Spółki usługi naprawy Produktów zlecane Spółce przez jednostki powiązane.


Spółka sprzedaje na rzecz S. PL, będącej jedną z jednostek powiązanych:

  • Towary (importowane z Singapuru do Polski przez S. PL), w zakresie w jakim są one przeznaczone do sprzedaży na rynku polskim,
  • Produkty, w zakresie w jakim są one przeznaczone do sprzedaży na rynku polskim,
  • komponenty do produkcji aparatów, np. płytki elektroniki (importowane z Singapuru do Polski przez S. PL).


S. PL we własnym imieniu i na własny rachunek sprzedaje Towary i Produkty na rynku polskim (na rzecz polskich klientów).
S. PL świadczy także na rzecz własnych klientów odpłatne usługi napraw aparatów słuchowych.


Ponadto, Spółka zawarła z S. PL na czas nieokreślony umowę o świadczenie usług logistyczno-magazynowych.


Na potrzeby świadczenia ww. usług S. PL korzysta z własnej powierzchni magazynowej (Spółka nie wynajmuje żadnych powierzchni w Polsce). Spółka nie posiada żadnego tytułu prawnego do korzystania z jakichkolwiek pomieszczeń w których przechowywane są Towary/Produkty. Nie ma ani dostępu do pomieszczeń, ani możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z ich wykorzystaniem.


Pomimo tego, że Spółka nie wynajmuje żadnych powierzchni użytkowych w Polsce, miejsce, w którym są przechowywane Towary i Produkty otrzymało własną (biznesową) nazwę: „Europejskie Centrum Dystrybucji” (ang. European Distribution Centre) (dalej: EDC).


Produkty i Towary, które są przechowywane w EDC są dostarczane jednostkom powiązanym lub ich klientom na ich rachunek (warunki dostaw pomiędzy Spółką i jej kontrahentami: EXW) za pośrednictwem firm spedycyjnych wskazanych przez S. PL jako operatora logistycznego.

Świadczenie przez S. PL usług logistyczno-magazynowych (dalej: Usługi Logistyczno-Magazynowe) w związku z funkcjonowaniem EDC obejmuje m.in.:

  1. usługi magazynowania Towarów i Produktów w EDC (powierzchnie magazynowe wykorzystywane do świadczenia usług w tym zakresie są zlokalizowane na terenie zakładu S. PL w Polce),
  2. usługi logistyczne, w tym w szczególności:
    1. umieszczanie Produktów i Towarów w EDC,
    2. ochrona i monitoring Produktów i Towarów umieszczonych w EDC,
    3. pakowanie Produktów i Towarów przed ich wysyłką,
    4. dostarczanie informacji na temat przygotowania Produktów/Towarów do wysyłki (ich odbioru przez przewoźnika),
    5. przekazanie Produktów/Towarów przewoźnikowi,
    6. dokonywanie odpraw importowych/eksportowych oraz wsparcie w tym zakresie, w szczególności:
      • drukowanie i przygotowanie wymaganych dokumentów:
        • wprowadzanie do rejestru importu,
        • zapisywanie dokumentów otrzymywanych od Spółki w wersji elektronicznej (faktury, listy przewozowe - jako załączniki do rejestru importu),
        • tłumaczenie (załącznik do rejestru),
      • przesyłanie kompletów dokumentów do agencji celnej,
      • przedzgłoszeniową weryfikację ceł (weryfikacja ilościowa, zgodność zadeklarowanych dokumentów),
      • odprawa celna (kontakt z agencją celną i urzędem celnym),
      • kontrolę płatności do urzędu celnego - potwierdzanie daty dostawy (potwierdzenie przelewu jako załącznik do rejestru),
      • weryfikację dokumentów celnych (PZC jako załącznik do rejestru, uzupełnienie rejestru importu),
      • kontrolę dostaw (ilość i wartość, uzupełnianie rejestru importu o informacje magazynowe).
    W celu realizowania przedmiotowych Usług Logistyczno-Magazynowych Spółka upoważniła na terenie Polski pracownika S. PL do dokonywania w jej imieniu zgłoszeń celnych i formalności związanych z importem Towarów.
  3. dodatkowe usługi wsparcia o charakterze pomocniczym jak przekazywanie informacji technicznych związanych z wystawieniem przez Spółkę faktur sprzedażowych w systemie informatycznym Spółki, wydruk kopii faktur sprzedażowych, kompletowanie faktur sprzedażowych VAT wraz z dowodami dostawy i ich przekazanie przedstawicielowi podatkowemu Spółki w Polsce.


Na potrzeby realizacji przez S. PL Usług Logistyczno-Magazynowych, Spółka zapewniła pracownikom S. PL dostęp do swojego systemu gospodarki magazynowej.


Produkty i Towary są wysyłane jednostkom powiązanym lub ich klientom wskazanym przez Spółkę na ich koszt i za pośrednictwem spedytorów.


Produkty stanowią własność S. PL do momentu ich zbycia na rzecz Spółki.


S. PL odpowiada we własnym zakresie i na własne ryzyko za wszystkie etapy procesu produkcyjnego. S. PL nabywa we własnym imieniu i na własny rachunek niezbędne materiały do produkcji Produktów. S. PL przeprowadza kontrolę jakości Produktów.

Produkcja przez S. PL odbywa się na zasadzie just in time, tzn. Produkty po ich wytworzeniu są wysyłane ze Spółki do jednostek powiązanych lub ich klientów. Ze względów logistycznych Produkty są jednak składowane i wysyłane z EDC.


W dniu 18 maja 2016 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wydał dla S. PL interpretację indywidualną sygn. ILPP4/4512-1-72/16-2/KM, w której to interpretacji zgodził się ze stanowiskiem S. PL, że w opisanym powyżej modelu działalności:

  • Spółka nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej,
  • Usługi Logistyczno-Magazynowe świadczone przez S. PL nie stanowią usług związanych z nieruchomością położoną w Polsce,
  • w związku z powyższym Usługi Logistyczno-Magazynowe nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce z uwagi na fakt, iż miejscem ich świadczenia zgodnie z przepisem art. 28b ust. 1 ustawy o VAT jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Singapur.


Spółka planuje dokonać modyfikacji opisanego powyżej modelu działalności. W opisanej powyżej części dotyczącej funkcjonowania EDC model pozostanie bez zmian. Spółka rozważa jednak rozszerzenie tego modelu w zakresie opisanym poniżej.


W zmodyfikowanym modelu działalności S. PL nadal będzie producentem kontraktowym aparatów wewnątrzusznych, części akcesoriów oraz wyposażenia aparatów słuchowych, w tym wkładek wewnątrzusznych (dalej łącznie: Wyroby) z tą jednak różnicą że produkcja Wyrobów będzie się odbywała na materiale powierzonym przez Spółkę w całości lub w istotnej części.


W związku z opisaną powyżej zmianą modelu współpracy Spółka zamierza zawrzeć z S. PL na czas nieokreślony umowę o współpracy lub zawrzeć aneks do obecnie obowiązującej Umowy (dalej: Zmodyfikowana umowa o współpracy).


W ramach Zmodyfikowanej umowy o współpracy S. PL będzie:

  • świadczyła usługę produkcji Wyrobów na materiale powierzonym (dalej: Usługa Produkcyjna) w opisanym poniżej zakresie,
  • produkowała na dotychczasowych zasadach część akcesoriów i wyposażenia aparatów słuchowych (inne niż Wyroby).
  • świadczyła usługi naprawy aparatów słuchowych, w tym Wyrobów oraz Towarów (dalej: Usługi Naprawy).


Zakres Usługi Produkcyjnej:

  • S. PL jako niezależny, samodzielny podmiot gospodarczy będzie na własny rachunek i ryzyko, przy wykorzystaniu własnych aktywów i pracowników świadczyła na rzecz Spółki usługę produkcji Wyrobów.
  • Na potrzeby realizacji przez S. PL usługi produkcji Wyrobów Spółka będzie dostarczała do S. PL płytki elektroniki oraz inne komponenty w celu ich wykorzystania w procesie produkcji.
  • W celu wykonania usługi produkcji Wyrobów S. PL będzie wykorzystywała również komponenty będące jej własnością.
  • W wyniku przerobienia materiałów powierzonych przez Spółkę oraz materiałów własnych S. PL powstanie nowy produkt w postaci Wyrobu pełniący inne funkcje niż komponenty służące do jego produkcji.
  • Po zakończeniu Usługi Produkcyjnej Wyroby będą umieszczane w EDC i będą przedmiotem Usług Logistyczno-Magazynowych (w opisanym powyżej zakresie właściwym dla Towarów i Produktów).


W przypadku Usługi Produkcyjnej obejmującej produkcję Aparatów:

  • Spółka będzie dostarczała S. PL płytki elektroniki. Płytka elektroniki, której koszt stanowi ponad 50% kosztu produkcji Aparatu, stanowi główny i najbardziej kosztowny komponent do budowy Aparatu.
  • Spółka będzie dostarczała również komponenty do produkcji Aparatów inne niż płytki elektroniki. Koszt pozostałych komponentów powierzanych przez Spółkę do produkcji Aparatów może stanowić od kilku do kilkunastu procent kosztów produkcji Aparatów.
    Łączny udział kosztów należących do Spółki komponentów do produkcji Aparatów będzie przekraczał 50% kosztów ich produkcji.
  • Koszty produkcji będą obejmowały również wynagrodzenie S. PL, tj. cenę, jaką Spółka zapłaci S. PL za wykonanie Usługi Produkcyjnej (dalej: Cena Usługi Produkcyjnej). Na Cenę Usługi Produkcyjnej Aparatów składać się będą:
    • koszty wykonania Usług Produkcyjnej (inne niż towary). Podstawą kalkulacji tego kosztu będą koszty wynagrodzenia pracowników, koszty administracyjne, amortyzacja i inne. Do kosztów tych S. PL doliczy odpowiednią marżę,
    • koszty komponentów należących do S. PL i zużywanych przez nią w celu produkcji Aparatów, tj. wykonania Usługi Produkcyjnej. Udział kosztów tych komponentów nie przekracza 10% kosztów produkcji Aparatów. Do kosztów tych S. PL doliczy odpowiednią marżę.
      Łączny udział Ceny Usługi Produkcyjnej nie będzie przekraczał 50% kosztów produkcji Aparatów.


W przypadku wyposażenia aparatów słuchowych będących Wyrobami, w szczególności wkładek wewnątrzusznych, koszty materiałów powierzonych przez Spółkę będą stanowiły mniej niż 50% łącznych kosztów produkcji (Spółka zakłada od 10% do 20%). W przypadku akcesoriów będących Wyrobami koszty materiałów powierzonych przez Spółkę będą stanowiły mniej lub więcej niż 50% łącznych kosztów produkcji (w zależności od rodzaju akcesoriów). W obu przypadkach jednak komponenty powierzone przez Spółkę będą stanowiły w ujęciu wartościowym przeważającą część w stosunku do komponentów własnych Spółki. Największy udział w kosztach produkcji będą stanowiły koszty wykonania Usługi Produkcyjnej, tj. koszty wynagrodzenia pracowników, koszty administracyjne, amortyzacja i inne.


Zarówno w przypadku, gdy Usługa Produkcyjna będzie obejmowała produkcję Aparatów, jak i pozostałych Wyrobów, w stosunku do każdego Wyrobu:

  • udział kosztów wykonania Usługi Produkcyjnej będzie przekraczał 70% Ceny Usługi Produkcyjnej,
  • udział kosztów komponentów należących do S. PL i zużywanych przez nią w celu produkcji Aparatów i pozostałych Wyrobów nie będzie przekraczał 30% Ceny Usługi Produkcyjnej,
  • komponenty powierzone przez Spółkę będą stanowiły w ujęciu wartościowym przeważającą część w stosunku do komponentów własnych S. PL.


Zakres Usług Naprawy:

  • S. PL jako niezależny, samodzielny podmiot gospodarczy będzie na własny rachunek i ryzyko, przy wykorzystaniu własnych aktywów i pracowników świadczyć na rzecz Spółki usługę naprawy Wyrobów oraz Towarów.
  • Na potrzeby realizacji przez S. PL naprawy Wyrobów/Towarów Spółka będzie dostarczała do S. PL komponenty w celu ich wykorzystania w procesie naprawy.
  • W celu wykonania naprawy Wyrobów/Towarów S. PL będzie wykorzystywała również komponenty będące jej własnością.
  • W wyniku naprawy Wyrobów/Towarów przez S. PL powstanie taki sam produkt w postaci Aparatu/Wyrobu.


W przypadku Usług Naprawy, koszty materiałów powierzonych przez Spółkę będą stanowiły co do zasady mniej niż 50% łącznych kosztów naprawy (Spółka zakłada 30%-45%). Może się jednak zdarzyć, że koszt ten będzie przekraczał 50%, w zależności od tego, co będzie wymagało naprawy.


W przypadku Usług Naprawy:

  • udział kosztów wykonania przedmiotowej usługi (koszty wynagrodzenia pracowników, koszty administracyjne, amortyzacja i inne) będzie przekraczał 70% ceny Usługi Naprawy jaką Spółka zapłaci S. PL z tytułu jej wykonania,
  • udział kosztów komponentów należących do S. PL i zużywanych przez nią w celu wykonania naprawy nie będzie przekraczał 30% ceny Usługi Naprawy,
  • komponenty powierzone przez Spółkę będą stanowiły w ujęciu wartościowym przeważającą część w stosunku do komponentów własnych S. PL.


Pracownicy S. PL będą na bieżąco monitorowali stany magazynowe płytek elektroniki oraz pozostałych komponentów należących do Spółki.


Z uwagi na fakt, iż Spółka pozostając właścicielem komponentów do produkcji Wyrobów i Towarów będzie zobowiązana do dokonania odpraw importowych na terytorium Polski, Spółka zamierza korzystać ze wsparcia S. PL w zakresie realizacji zgłoszeń celnych i pozostałych formalności związanych z ich importem.


Spółka zleci S. PL realizację następujących usług związanych z przygotowaniem i kontrolą dokumentów dostawy komponentów do produkcji Wyrobów do S. PL obejmujących:

  • drukowanie i przygotowanie dokumentów:
    • wprowadzanie do rejestru importu,
    • zapisywanie dokumentów otrzymywanych od Spółki w wersji elektronicznej (faktury, listy przewozowe - jako załączniki do rejestru importu),
    • tłumaczenie (załącznik do rejestru),
  • przesyłanie kompletów dokumentów do agencji celnej,
  • przedzgłoszeniową weryfikację ceł (weryfikacja ilościowa, zgodność zadeklarowanych dokumentów),
  • czynności związane z odprawą celną (kontakt z agencją celną i urzędem celnym),
  • kontrolę płatności do urzędu celnego - potwierdzanie daty dostawy (potwierdzenie przelewu jako załącznik do rejestru),
  • weryfikację dokumentów celnych (PZC jako załącznik do rejestru, uzupełnienie rejestru importu),
  • kontrolę dostaw (ilość i wartość, uzupełnianie rejestru importu o informacje magazynowe).


W celu realizowania przedmiotowych usług Spółka upoważni na terenie Polski pracownika S. PL do dokonywania w jej imieniu zgłoszeń celnych i formalności związanych z importem.


Wkładki i obudowy aparatów niebędące Wyrobami będą na dotychczasowych zasadach stanowiły własność S. PL - do momentu ich zbycia na rzecz Spółki.


Dodatkowo S. PL będzie świadczyła na rzecz Spółki usługi programowania aparatów słuchowych zausznych. W celu wykonania usługi Spółka lub jej kontrahenci będą przesyłać do S. PL aparaty, na których S. PL wykona usługę programowania, dostosowując aparat słuchowy do indywidualnych potrzeb osoby, która będzie go używała.

S. PL, podobnie jak dotychczas, będzie odpowiadała we własnym zakresie i na własne ryzyko za wszystkie etapy procesu produkcyjnego. S. PL będzie nabywała we własnym imieniu i na własny rachunek niezbędne materiały do produkcji Wyrobów (inne niż płytki elektroniki oraz niż pozostałe komponenty należące do Spółki) oraz produkcji pozostałych akcesoriów, wyposażenia, wkładek i obudów aparatów. S. PL będzie przeprowadzała kontrolę ich jakości.

Produkcja S. PL odbywać się będzie na zasadzie just in time, tzn. Wyroby, jak również pozostałe akcesoria i wyposażenie, wkładki oraz obudowy aparatów po ich wytworzeniu będą wysyłane do jednostek powiązanych lub ich klientów.


S. PL będzie realizowała na rzecz Spółki Usługi Napraw aparatów innych niż Wyroby, w tym aparatów zbytych przez S. PL na polskim rynku. Spółka będzie odsprzedawała S. PL usługi napraw aparatów realizowane na potrzeby obsługi klientów S. PL.

Dodatkowo:

  • tak jak dotychczas Spółka będzie sprzedawała na rzecz S. PL Wyroby, Towary, jak również pozostałe akcesoria i wyposażenie, które będą przeznaczone do sprzedaży na rynku polskim,
  • S. PL we własnym zakresie i na własny rachunek będzie realizować dostawy nabytych od Spółki Towarów/Wyrobów do klientów na rynku polskim (finalni odbiorcy),
  • Spółka nie będzie sprzedawała Wyrobów i Towarów bezpośrednio do odbiorców finalnych na rynku polskim,
  • wszelkie kontrakty handlowe dot. dostaw Wyrobów i Towarów Spółka będzie negocjowała samodzielnie i zawierała we własnym imieniu i na własny rachunek (poza Polską),
  • pracownicy S. PL nie będą posiadali pełnomocnictwa do zwierania w imieniu i na rzecz Spółki umów handlowych, w rozumieniu zarówno formalnym jak i faktycznym (tj. nie będą prowadzić negocjacji oraz podejmować innych czynności prawnych i faktycznych zmierzających do zawarcia przez Spółkę umów handlowych),
  • Spółka nie będzie nadzorowała, kierowała ani kontrolowała działalności produkcyjnej i usługowej S. PL, ani też nie będzie wydawała poleceń, instrukcji pracownikom S. PL,
  • Spółka nie będzie świadczyła usług niematerialnych na rzecz S. PL jak np. usługi doradcze, konsultacyjne, nadzoru produkcyjnego,
  • z uwagi na fakt, iż Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, Spółka zamierza korzystać ze wsparcia S. PL w zakresie gromadzenia dowodów dostawy i przesyłania ich przedstawicielowi podatkowemu Spółki w Polsce,
  • Spółka nie zamierza posiadać na terytorium Polski oddziału (filii), przedstawicielstwa, biura,
  • Spółka nie będzie wynajmować żadnych powierzchni użytkowych w postaci biura lub magazynów. Magazyn S. PL, do których wysyłane będą Towary/Produkty będą w wyłącznym władztwie S. PL,
  • Spółka nie będzie posiadać na terytorium Polski maszyn i innych urządzeń niezbędnych do samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej,
  • Spółka nie będzie zatrudniać na terytorium Polski żadnych pracowników oraz nie będzie delegować pracowników do Polski na stałe lub okresowo ani też nie będzie dysponować na terytorium Polski pracownikami innych podmiotów, którzy zobligowani byliby wykonywać polecenia służbowe wydawane przez Spółkę,
  • planowana wartość sprzedaży Towarów/Wyrobów umieszczonych w EDC dokonywanej przez Spółkę na rzecz S. PL nie będzie przekraczała 10% wartości wszystkich Towarów/Produktów umieszczonych w EDC dostarczanych jednostkom powiązanym lub ich klientom w całej Europie,
  • faktury wystawiane przez Spółkę dokumentujące dostawę Towarów/Wyrobów umieszczonych w EDC i transportowanych z EDC będą automatycznie generowane przez system informatyczny Spółki. Faktury te będą wysyłane jednostkom powiązanym lub ich klientom elektronicznie za pośrednictwem systemu informatycznego Grupy S.. Zakres usług logistycznych świadczonych przez S. PL nie będzie obejmował wystawiania przez S. PL faktur w imieniu Spółki. Jednakże, na prośbę Spółki pracownicy S. PL mogą wydrukować faktury z systemu informatycznego i dołączyć ich papierową wersję do towarów transportowanych z EDC. Sytuacja taka może mieć miejsce, np. gdy jednostki powiązane lub ich klienci poproszą o fakturę w wersji papierowej. Na prośbę Spółki S. PL może również wysłać fakturę do jednostek powiązanych lub ich klientów za pośrednictwem maila.


Wdrożenie przez Spółkę zmodyfikowanego modelu działalności służy usprawnieniu procesów logistycznych i produkcyjnych Spółki. Przywóz przez Spółkę do Polski Towarów oraz komponentów do produkcji Wyrobów w ramach zmodyfikowanego modelu działalności Spółki ma bowiem na celu scentralizowanie sposobu magazynowania oraz skrócenie łańcucha dostawy do jednostek powiązanych/klientów jednostek powiązanych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


  1. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej dla potrzeb VAT?
  2. Czy Usługa Produkcyjna świadczona przez S. PL na rzecz Spółki stanowi świadczenie usług na gruncie przepisów ustawy o VAT?
  3. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym usługi świadczone przez S. PL na rzecz Spółki, w szczególności Usługi Logistyczno-Magazynowe, Usługa Produkcyjna oraz Usługi Naprawy, nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce z uwagi na fakt, iż miejscem ich świadczenia jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Singapur?
  4. Czy jeżeli usługi, o których mowa w pytaniu nr 3, podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, to czy Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu świadczenia na jej rzecz przedmiotowych usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1.


W opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.


Przepisy ustawy o VAT, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Definicję taką zawierają przepisy wspólnotowe.


Zgodnie z art. 11 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. do Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: Rozporządzenie Rady):

  1. ,,Na użytek stosowania art. 44 dyrektywy 2006/112/WE „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
  2. Na użytek stosowania następujących artykułów „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu świadczenie usług, które wykonuje:
    1. art. 45 dyrektywy 2006/112/WE;
    2. począwszy od 1 stycznia 2013 r. - art. 56 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE;
    3. do 31 grudnia 2014 r. - art. 58 dyrektywy 2006/112/WE;
    4. art. 192a dyrektywy 2006/112/WE."
  3. Fakt posiadania numeru identyfikacyjnego VAT sam w sobie nie jest wystarczający, by uznać, że podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.”


Jak wskazano w preambule do Rozporządzenia Rady, powyższe przepisy oparte zostały o orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE).


W orzecznictwie TSUE ukształtowała się jednolita linia orzecznictwa w zakresie definicji „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej”.


W wyroku z dnia 27 czerwca 2007 r. do sprawy C-73/06 Planzer Luxembourg Sari przeciwko Bundeszentraiamt fur Steuern, TSUE stwierdził: „pojęcie stałego przedsiębiorstwa wymaga minimalnej trwałości poprzez zgromadzenie stałych zasobów ludzkich i technicznych, koniecznych dla świadczenia określonych usług (...). Owa minimalna trwałość oznacza zatem wystarczający stopień trwałości oraz strukturę, która z punktu widzenia zasobów ludzkich i technicznych jest w stanie umożliwić świadczenie danych usług w sposób niezależny”.


Stanowisko analogiczne zaprezentowane zostało przez TSUE także m.in.:

  • w sprawie C-168/84 Gunter Berkholz und Finanzamt Hamburg-Mitte-AItstadt,
  • w sprawie C-260/95 Commisioners of Customs and Excise przeciwko DFDS a/s,
  • w sprawie C-190/95 ARO Lease BV a Inspecteur van de Belastingdienst Grotę Ondememingen te Amsterdam.


W świetle powyższego, aby podatnik posiadał w danym miejscu stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, miejsce to musi spełniać łącznie następujące warunki:

  • zaangażowanie pewnego minimalnego zaplecza personalnego niezbędnego do prowadzenia działalności gospodarczej,
  • zaangażowanie pewnego minimalnego zaplecza technicznego niezbędnego do prowadzenia działalności gospodarczej,
  • swoista stałość i niezależność miejsca, w którym prowadzona jest ta działalność gospodarcza.


Brak spełnienia choćby jednego z powyżej wymienionych warunków wyklucza możliwość uznania danego miejsca za stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.


W celu określenia zatem, czy Spółka posiada na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej należy zweryfikować, czy spełnione zostały łącznie następujące warunki:

  • Spółka dysponuje na terytorium Polski zapleczem personalnym (osobowym),
  • Spółka dysponuje na terytorium Polski zapleczem technicznym,
  • zaplecze techniczne i personalne, którym dysponuje Spółka na terytorium Polski umożliwia świadczenie usług w sposób niezależny.


W opisanym zdarzeniu przyszłym następujące okoliczności potwierdzają, iż Spółka nie będzie posiadać stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce:

  • nie będzie spełniony warunek odpowiedniej struktury w zakresie zaplecza technicznego z uwagi na:
    • brak filii, przedstawicielstwa czy biura na terytorium Polski,
    • brak maszyn i innych urządzeń niezbędnych do samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Polski,
    • brak wynajmu jakichkolwiek powierzchni użytkowych w Polsce,
    • brak dostępu do jakichkolwiek powierzchni użytkowych w Polsce, w szczególności Spółka nie będzie posiadała żadnego tytułu prawnego do korzystania z jakichkolwiek pomieszczeń, w których będą przechowywane Towary/Produkty. Spółka nie będzie miała ani dostępu do pomieszczeń, ani możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z ich wykorzystaniem,
  • nie będzie spełniony warunek wystarczającej stałości i niezależności oraz odpowiedniej struktury w zakresie zaplecza personalnego z uwagi na:
    • brak zatrudnienia przez Spółkę na terytorium Polski jakichkolwiek pracowników,
    • brak oddelegowania przez Spółkę na terytorium Polski jakichkolwiek pracowników na stałe lub okresowo,
    • brak możliwości dysponowania na terytorium Polski pracownikami innych podmiotów, którzy zobligowani byliby wykonywać polecenia służbowe wydawane przez Spółkę,
    • brak możliwości zawierania w Polsce jakichkolwiek umów i odbierania jakichkolwiek usług - wszelkie kontrakty handlowe dot. dostaw Towarów/Produktów Spółka będzie negocjowała samodzielnie poza Polską.


W kontekście powyższego w opisanym zdarzeniu przyszłym nie będą spełnione przesłanki istnienia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.


Powyższe stanowisko potwierdzają również interpretacje Ministra Finansów, m.in.:

  • interpretacja Ministra Finansów wydana za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 13 września 2012 r. sygn. akt IPPP3/443-624/12-2/KT, cyt.: „Brak osób uprawnionych przez Zagranicznego Kontrahenta do zawierania umów oraz podejmowania decyzji dotyczących jego działalności na terytorium Polski wyklucza możliwość uznania, iż Zagraniczny Kontrahent posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.”
  • interpretacja Ministra Finansów wydana za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 stycznia 2016 r. sygn. akt IPPP3/4512-26/16-2/JF, w której za prawidłowe uznano stanowisko wnioskodawcy, cyt.: „Mając na uwadze powyższe konkluzje, natęży uznać, że Spółka nie dysponuje w Polsce odpowiednią strukturą charakteryzującą się określonym poziomem stałości oraz nie dysponuje określonymi zasobami ludzkimi i technicznymi, w takim stopniu, aby umożliwić odbiór i wykorzystanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Usługi nabywane przez Wnioskodawcę od polskiego usługodawcy - który przy ich świadczeniu działa jako podmiot niezależny - będą świadczone na rzecz siedziby Spółki w Niemczech i nie będą konsumowane na terytorium Polski. W konsekwencji nie są spełnione przesłanki niezbędne do ukonstytuowania na terytorium Polski miejsca prowadzenia działalności gospodarczej Spółki.”
  • interpretacja Ministra Finansów wydana za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 marca 2016 r. sygn. akt IPPP3/4512-1074/15-4/JŻ, w której za prawidłowe uznano stanowisko wnioskodawcy, cyt: „Co więcej, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że czynności, które będą wykonywane na terytorium Polski przez Spółkę na zlecenie B. będą miały charakter pomocniczy (akcesoryjny) w stosunku do działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę z terytorium Stanów Zjednoczonych (tj. sprzedaż/dystrybucja produktów Grupy). Wszystkie decyzje w zakresie tej działalności, podejmowane będą przez przedstawicieli B. Spółka nie będzie miała uprawnień do zawierania jakichkolwiek umów w imieniu B. W konsekwencji, w stosunku do tych czynności, wykonywanych przez Spółkę w oparciu o umowę przetwarzania i umowę dystrybucyjną, nie będzie można mówić o działalności gospodarczej prowadzonej w sposób niezależny.
    Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawcy, nie można uznać, iż jego działalność na terytorium Polski ma charakter niezależny, co wyklucza możliwość uznania, iż Wnioskodawca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski”.

Wniosek: Spółka nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.


Ad. 2.


W opisanym zdarzeniu przyszłym Usługa Produkcyjna świadczona przez S. PL na rzecz Spółki stanowi świadczenie usług na gruncie przepisów ustawy o VAT.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami w rozumieniu przepisów ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).


Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym na Cenę Usługi Produkcyjnej składać się będą:

  • koszty wykonania Usług Produkcyjnej (inne niż towary). Podstawą kalkulacji tego kosztu będą koszty wynagrodzenia pracowników, koszty administracyjne, amortyzacja i inne. Do kosztów tych S. PL doliczy odpowiednią marżę,
  • koszty komponentów należących do S. PL i zużywanych przez nią w celu produkcji Aparatów, tj. wykonania Usługi Produkcyjnej. Udział kosztów tych komponentów nie przekracza 10% kosztów produkcji Aparatów. Do kosztów tych S. PL doliczy odpowiednią marżę.


Łączny udział Ceny Usługi Produkcyjnej nie będzie przekraczał 50% kosztów produkcji Aparatów.


W świetle powyższego Cena Usługi Produkcyjnej obejmuje zarówno:

  • wynagrodzenie S. PL z tytułu wykonania Usługi Produkcyjnej,
  • wynagrodzenie S. PL z tytułu dostawy komponentów.


Komponenty stanowią towary w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.


Zakres Usługi Produkcyjnej obejmuje zatem zarówno:

  • czynności, które mogą zostać uznane za dostawę towarów w rozumieniu przepisów art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tj. dostawę komponentów,
  • czynności, które mogą zostać uznane za świadczenie usług w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, tj. wykonanie Usługi Produkcyjnej.


Przy czym zakres Usługi Produkcyjnej obejmuje łącznie obie wskazane powyżej czynności. S. PL zużywa bowiem należące do niej komponenty wyłącznie w celu wykonania Usługi Produkcyjnej na rzecz Spółki.


Przepisy ustawy o VAT nie zawierają regulacji szczegółowo wskazujących, w jaki sposób należy zaklasyfikować dla potrzeb VAT transakcję, której przedmiot obejmuje zarówno czynności które mogą zostać uznane za dostawę towarów, jak i za świadczenie usług.


W zakresie tym wypowiedział się natomiast Naczelny Sąd Administracyjny (NSA). W wyroku z 17 maja 2012 r. sygn. I FSK 1154/11, NSA powołując się na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”) z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie C-111/05, Aktiebolaget NN przeciwko Skatteverket, orzekł, cyt.: „Kryteria określenia, czy dana czynność złożona powinna zostać zakwalifikowana jako dostawa towarów, czy jako świadczenie usług wskazał Trybunał w wyroku z dnia 29 marca 2007 r., w sprawie C-111/05, Aktiebolaget NN przeciwko Skatteverket, który podał, że należy zidentyfikować przede wszystkim elementy dominujące. Z orzecznictwa Trybunału wynika również, że w przypadku jednej, złożonej transakcji dane świadczenie musi być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi dla klientów celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego”.

W świetle powyższego aby dokonać klasyfikacji Usługi Produkcyjnej dla potrzeb VAT jako dostawy towarów albo świadczenia usług należy w pierwszej kolejności ustalić jej elementy dominujące. Następnie należy ustalić, którą z czynności wykonywanych w ramach Usługi Produkcyjnej należy uznać za świadczenie główne, a którą za pomocnicze względem świadczenia głównego.


W opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym:

  • Spółka jest zainteresowana nabyciem usługi produkcyjnej, w wyniku której z powierzonych przez Spółkę komponentów oraz komponentów własnych S. PL powstanie gotowy Aparat lub inny Wyrób,
  • co do zasady komponenty do produkcji Wyrobów będą zatem dostarczane przez Spółkę, w szczególności Spółka będzie dostarczała płytki elektroniki, które stanowią główny komponent do produkcji Aparatu; Komponenty należące do S. PL będą miały w całościowej ocenie Aparatu mniej istotne znaczenie,
  • S. PL będzie dostarczała komponenty wyłącznie w celu prawidłowego wykonania Usługi Produkcyjnej,
  • udział kosztów wykonania Usługi Produkcyjnej w przypadku produkcji Aparatów i pozostałych Wyrobów będzie przekraczał 70% Ceny Usługi Produkcyjnej,
  • udział kosztów komponentów należących do S. PL i zużywanych przez nią w celu produkcji Aparatów i pozostałych Wyrobów nie będzie przekraczał 30% ceny Usługi Produkcyjnej.


W świetle powyższego, Spółka sama będzie dostarczała główne komponenty do wykonania Wyrobów. W procesie produkcji Wyrobów dostawa komponentów będzie stanowiła zatem zakres czynności należących do Spółki, a nie do S. PL.


Komponenty należące do S. PL i zużywane przez nią w procesie produkcji Wyrobów będą służyły wyłącznie prawidłowemu wykonaniu usługi produkcji Wyrobów. Zarówno wartość tych komponentów, jak i ich znaczenie w procesie produkcji będą miały charakter marginalny.


W świetle powyższego elementem dominującym Usługi Produkcyjnej świadczonej przez S. PL jest wykonanie usługi wyprodukowania Wyrobów. Dostawa komponentów stanowi wyłącznie środek do wykonania tej usługi i nie stanowi celu samego w sobie.


Mając powyższe na uwadze należy uznać, że dla potrzeb VAT Usługę Produkcyjną należy zaklasyfikować jako świadczenie usług w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.


Do kwestii klasyfikacji dla potrzeb VAT usług świadczonych na towarach należących do innego podmiotu, w ramach którego to świadczenia zużywane są również towary należące usługodawcy, odniósł się również wielokrotnie Minister Finansów w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 18 lipca 2013 roku (IPTPP2/443-338/13-2/KW), Minister Finansów uznał, że, cyt: „W sytuacji, gdy materiały powierzone stanowią mniej niż 100% materiałów zużytych przy wykonaniu danego wyrobu, zdaniem tut. Organu należy przyjąć, że jeśli stanowią one przeważającą część w stosunku do materiałów własnych usługodawcy, w ujęciu wartościowym, świadczenie stanowi usługę na ruchomym majątku rzeczowym”.


Stanowisko to potwierdza również, m.in, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 9 marca 2016 r. (IPTPP2/4512-637/15-3/SM) oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 4 listopada 2013 r. (IBPP4/443-342/13/LG).


Wniosek: Usługa Produkcyjna świadczona przez S. PL na rzecz Spółki stanowi świadczenie usług na gruncie ustawy o VAT.


Ad. 3.


W opisanym zdarzeniu przyszłym usługi świadczone przez S. PL na rzecz Spółki, w szczególności Usługi Logistyczno-Magazynowe, Usługa Produkcyjna oraz Usługi Naprawy, nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce z uwagi na fakt, iż miejscem ich świadczenia jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Singapur.

W opisanym stanie faktycznym zarówno Spółka, jak i S. PL są podatnikami podatku VAT prowadzącymi działalność gospodarczą polegającą na produkcji i sprzedaży Towarów i Produktów oraz świadczeniu usług z nimi związanych (np. Usług Napraw). Przy czym S. PL posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski, natomiast Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Singapuru.


Usługi świadczone przez S. PL na rzecz Spółki będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce wyłącznie w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia dla potrzeb podatku VAT będzie terytorium Polski.


Przepisy ustawy o VAT zawierają szczegółowe regulacje określające miejsce świadczenia usług dla potrzeb podatku VAT.


Zgodnie z zasadą ogólną dotyczącą miejsca świadczenia usług wskazaną w przepisach art. 28b ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług na rzecz podatników miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z treścią art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, cyt.: „Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.”

W świetle przepisów art. 28b ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia przez S. PL na rzecz Spółki usług jest miejsce, w którym Spółka, jako ich usługobiorca, posiada siedzibę działalności gospodarczej. Jako, że Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Singapuru, miejscem świadczenia usług na jej rzecz zgodnie z art. 28b ustawy o VAT jest Singapur.


Od zasady ogólnej zawartej w art. 28b ustawy o VAT przepisy zawierają szereg wyjątków wskazanych w przepisach art. 28b ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy o VAT. Jako, że przepisy:

  • art. 28f dotyczą usług transportowych,
  • art. 28g dotyczą usług wstępu na imprezy kulturalne,
  • art. 28i dotyczą usług restauracyjnych i cateringowych,
  • art. 28j dotyczą usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu,
  • art. 28n dotyczą usług turystyki

- przepisy te nie mają zastosowania do usług świadczonych przez S. PL na rzecz Spółki.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 28b ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Przepisy art. 28e ustawy o VAT wskazują, iż, cyt.: „Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.”

Mając na uwadze treść powyższych przepisów ustawy o VAT oraz zakres usług świadczonych przez S. PL należy uznać, że żadna z tych usług nie stanowi usługi związanej z nieruchomością. W szczególności usługi związanej z nieruchomością położoną w Polsce nie stanowią Usługi Logistyczno-Magazynowe, co zostało jednoznacznie potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w wydanej dla S. PL interpretacji indywidualnej sygn. ILPP4/4512-1-72/16-2/KM.


Ponadto, zgodnie ze wskazanym powyżej uzasadnieniem do pytania nr 1, Spółka nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla potrzeb podatku VAT.


Wniosek: miejscem świadczenia przez S. PL na rzecz Spółki usług opisanych w zdarzeniu przyszłym będzie miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Singapur.


Ad. 4.


Jeżeli usługi, o których mowa w pytaniu nr 3, podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, to Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu świadczenia na jej rzecz przedmiotowych usług.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, cyt: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.”

Zgodnie natomiast z przepisem art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, cyt.: „Kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;
  2. w przypadku importu towarów - kwota podatku:
    1. wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,
    2. należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,
    3. wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego z tytułu:
    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,
    4. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11.

(...)


Ponadto, zgodnie z przepisem art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy o VAT, cyt: „Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.”


W świetle powyższych przepisów, w przypadku, gdy łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

  • Spółka będzie czynnym podatnikiem VAT,
  • Usługi Logistyczno-Magazynowe/Usługa Produkcyjna/Usługi Naprawy będą wykorzystywane do wykonywania przez Spółkę czynności opodatkowanych VAT,
  • S. PL wykazałaby ten podatek na fakturze wystawionej na rzecz Spółki z tytułu świadczenia Usług Logistyczno-Magazynowych/Usługi Produkcyjnej/Usługi Naprawy,
  • Spółka otrzymałaby ww. faktury,

- Spółka byłaby uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego, który zostałby wykazany przez S. PL na ww. fakturach.


Jak zostało wskazane w uzasadnieniu do pytań 1 i 3 niniejszego wniosku, usługi świadczone przez S. PL na rzecz Spółki nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce z uwagi na fakt, iż miejscem ich świadczenia jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Singapur.


Gdyby jednak odpowiedź na pytanie nr 3 niniejszego wniosku wskazywała, że usługi te podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, Spółka byłaby uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego, który zostałby wówczas wykazany przez S. PL z tytułu dostawy przedmiotowych usług.


W opisanym stanie faktycznym:

  • Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT,
  • usługi są przez Spółkę wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.


Oznacza to, że warunki posiadania przez Spółkę statusu podatnika VAT oraz związku nabycia z czynnościami opodatkowanymi VAT zostałyby spełnione.


W przypadku, gdyby miejscem świadczenia usług przez S. PL była Polska podlegałyby one opodatkowaniu VAT przez S. PL, ponieważ jest ona zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).


W świetle powyższych przepisów w przypadku, gdyby uznać, że przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, S. PL byłaby zobowiązana do wystawienia faktur VAT dokumentujących świadczenie przedmiotowych usług wraz z wykazanym na nich podatkiem VAT.


W konsekwencji, gdyby spełnione zostały warunki o charakterze formalnym, tj.:

  • S. PL wykazałaby ten podatek na fakturze wystawionej na rzecz Spółki z tytułu świadczenia usług, oraz
  • Spółka otrzymałaby ww. faktury,

- Spółka byłaby uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego na ww. fakturach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań 1-3 w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań 1-3.


Z uwagi na to, że stanowisko w zakresie pytania 3 uznano za prawidłowe, pytanie 4 staje się bezprzedmiotowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie oraz zainteresowanym niebędących stroną przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art.47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj