Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-624/12-2/KT
z 13 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-624/12-2/KT
Data
2012.09.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
działalność
miejsce
miejsce świadczenia usług
podatek od towarów i usług
podatnik


Istota interpretacji
miejsce świadczenia usług marketingowo-informacyjnych oraz pomocniczo-administracyjnych na rzecz zagranicznego kontrahenta



Wniosek ORD-IN 1012 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01.06.2012 r. (data wpływu 18.06.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług marketingowo-informacyjnych oraz pomocniczo-administracyjnych na rzecz zagranicznego kontrahenta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.06.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług marketingowo-informacyjnych oraz pomocniczo-administracyjnych na rzecz zagranicznego kontrahenta.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

R . Spółka z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania na rynek polski leków oraz wyrobów farmaceutycznych produkowanych przez Spółki z grupy R . Spółka jest czynnym podatnikiem VAT na terytorium Polski.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zawarła z R . (dalej: Zagraniczny Kontrahent) umowę o świadczenie usług marketingowo-informacyjnych oraz pomocniczo-administracyjnych (dalej: Umowa).

W ramach przedmiotowej Umowy Spółka świadczy na rzecz Zagranicznego Kontrahenta w szczególności następujące usługi:

  1. Usługi o charakterze marketingowym, informacyjnym, jak:
    1. Promocja produktów leczniczych lub innych produktów sprzedawanych przez Zagranicznego Kontrahenta (dalej: Produkty) i znaków towarowych związanych z tymi Produktami i samym Zagranicznym Kontrahentem wśród osób przepisujących lub wydających Produkty (dalej: Grupa Docelowa), a także wśród końcowych użytkowników Produktów w zakresie dozwolonym przez polskie Prawo Farmaceutyczne.
    2. Wizytowanie Grupy Docelowej przez przedstawicieli medycznych, posiadających dobrą wiedzę naukową pozwalającą na przekazanie możliwie pełnej i ścisłej informacji o Produktach.
    3. Dystrybucja materiałów reklamowych i promocyjnych, tj. ulotek, broszurek, katalogów, naklejek, gadżetów promocyjnych oraz próbek Produktów w Grupie Docelowej.
    4. Sponsorowanie spotkań promocyjnych i kongresów naukowych dla Grupy Docelowej.
    5. Reklama Produktów w katalogach publikowanych przez hurtownie farmaceutyczne, w wydawnictwach branżowych oraz w innych stosownych mediach.
    6. Reklama Produktów w Internecie.
    7. Organizacja i prowadzenie kampanii promocyjnych dla hurtowych dystrybutorów Produktów.
    8. Organizacja kampanii telemarketingowych.
    9. Przygotowanie specyfikacji oraz opisu Produktów na potrzeby materiałów reklamowych.
    10. Prowadzenie i dostarczanie do Zagranicznego Kontrahenta badań rynku i opinii publicznej.
    11. Reklama Znaków Towarowych.
    12. Projektowanie kampanii reklamowych i działań promocyjnych (w tym także działań promocyjnych wymienionych w pozycjach 1 - 11 powyżej).
    13. Realizacja wszelkich działań reklamowych innych niż wymienione powyżej, uznanych za konieczne na rzecz Zagranicznego Kontrahenta.
    14. Realizacja wszelkich innych działań związanych z Usługami Marketingowymi na rzecz Produktów oraz działań PR dotyczących Zagranicznego Kontrahenta lub Produktów, obejmujących w szczególności przekazywanie darowizn dla szpitali, branżowych organizacji lekarskich lub pacjentów.
    15. Analiza rynku, ankietowanie i przekazywanie informacji.
    16. Składanie raportów odnośnie sytuacji panującej na polskim rynku farmaceutycznym.
    17. Realizacja projektów w zakresie badań rynkowych oraz przygotowywanie raportów oraz sprawozdań ekonomicznych na potrzeby szacunków dot. podaży polskiego rynku farmaceutycznego.
    18. Stałe analizowanie stosownych warunków i norm medycznych mogących mieć zastosowanie do oferowanych Produktów oraz okresowe składanie raportów w tym zakresie.
    19. Prowadzenie konsultacji z polskimi kręgami opiniotwórczymi oraz ze społecznością lekarską i przekazywanie informacji zwrotnej odnośnie działań promocyjnych, finansowanych przez Zagranicznego Kontrahenta.
    20. Zbieranie i udostępnianie informacji na temat warunków rynkowych, które będą wykorzystywane przy projektowaniu i pomiarze rezultatów akcji reklamowych i promocyjnych na rynku polskim.
    21. Inne usługi o charakterze marketingowym i informacyjnym.
  2. Usługi o charakterze pomocniczo - administracyjnym:
    1. Realizacja obowiązków administracyjnych wynikających z Prawa Farmaceutycznego i Ustawy Refundacyjnej dla Spółki jako podmiotu odpowiedzialnego w rozumieniu art. 2 pkt 24 Prawa Farmaceutycznego, jak np.:
      1. pomoc przy rejestracji Produktów Leczniczych i innych produktów Zagranicznego Kontrahenta,
      2. wsparcie w zakresie procedur refundacyjnych wynikających z Ustawy Refundacyjnej,
      3. konsultacje i współdziałanie z właściwymi urzędami i organizacjami działającymi na rynku farmaceutycznym w Polsce,
      4. pomoc przy wypełnianiu obowiązków w zakresie monitorowania bezpieczeństwa produktów leczniczych (ang. pharmacovigilance) poprzez zorganizowanie i monitorowanie systemu oraz zbieranie informacji na temat niepożądanych działań Produktów,
      5. prowadzenie rejestru zgłaszanych działań niepożądanych,
      6. pomoc przy prowadzeniu badań nieinterwencyjnych w zakresie zleconym przez Zagranicznego Kontrahenta,
      7. opracowywanie dla Produktów Zagranicznego Kontrahenta raportów oraz opracowań wymaganych Prawem Farmaceutycznym (np. dot. bezpieczeństwa stosowania produktów leczniczych, stosunku korzyści do ryzyka),
      8. realizacja pozostałych obowiązków informacyjnych wymaganych Prawem Farmaceutycznym i Ustawą Refundacyjną.
    2. Pozostałe usługi pomocnicze w zakresie wsparcia administracyjnego (back office), jak:
      1. usługi tłumaczeniowe - w zakresie wskazanym przez Zagranicznego Kontrahenta (tłumaczenie korespondencji, instrukcji leków, wytycznych itp.),
      2. wsparcie doradcze w zakresie warunków płatności, limitów kredytowych stosowanych przez Zagranicznego Kontrahenta w Polsce,
      3. informowanie o problemach transportowych, tj. opóźnieniach, szkodach itd. i pomoc w podjęciu niezbędnych działań,
      4. wsparcie w zakresie tzw. windykacji należności, tj. w dochodzeniu należności od polskich klientów oraz dalsze działania związane z przeterminowanymi należnościami,
      5. uzgadnianie stanów magazynowych każdego miesiąca z raportami osób trzecich dla zapewnienia, że zapasy Produktów Zagranicznego Kontrahenta zostały uwzględnione,
      6. przekazywanie informacji o raportach ze spisu zapasów magazynowych Produktów sporządzanych przez osoby trzecie w każdym miesiącu nie później niż 4-ego dnia następnego miesiąca,
      7. wsparcie Zagranicznego Kontrahenta dotyczące uzyskanych oraz upublicznionych informacji urzędowych dotyczących Produktów Zagranicznego Kontrahenta, wszelkich sporów, potencjalnych roszczeń, itp.,
      8. świadczenie pozostałych usług specjalistycznych w zakresie zleconym przez Zagranicznego Kontrahenta.


Zagraniczny Kontrahent jest spółką prawa irlandzkiego i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i dystrybucji leków oraz wyrobów farmaceutycznych.

Zagraniczny Kontrahent posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Irlandii.

Zagraniczny Kontrahent jest zarejestrowany jako podatnik VAT na terytorium Irlandii oraz na terytorium Polski.

Zgodnie z Umową Spółka ani Jej pracownicy lub przedstawiciele medyczni nie są i nie mogą być, w żadnym wypadku, uznani za pracowników, pośredników lub przedstawicieli Spółki. Nie mają oni żadnego umocowania ani uprawnienia do dokonywania czynności wiążących dla Spółki lub zawierania umów, negocjowania warunków umownych w Jej imieniu. Wszelkie zamówienia lub formalne zainteresowanie dotyczące zakupu produktów Zagranicznego Kontrahenta powinny być kierowane do Zagranicznego Kontrahenta (lub innych właściwych podmiotów).

Zagraniczny Kontrahent zawarł również ze spółką C . umowę składu konsygnacyjnego (dalej: Umowa składu). Towary przechowywane w składzie konsygnacyjnym prowadzonym przez C . są przywożone przez Zagranicznego Kontrahenta do składu z innych krajów Unii Europejskiej. Dostarczanie towarów do magazynu następuje wg kwartalnego harmonogramu dostaw. Transport towarów przez Zagranicznego Kontrahenta do składu konsygnacyjnego prowadzonego przez C . odbywa się na warunkach Incoterms 2010 CIP/DAP.

Zagraniczny kontrahent transportuje towary do składu konsygnacyjnego w celu ich dostawy do C . Następnie C . dokonuje ich dalszej dystrybucji do innych podmiotów na terytorium Polski.

Zgodnie z Umową składu towary znajdujące się w składzie konsygnacyjnym prowadzonym przez C . pozostają własnością Zagranicznego Kontrahenta do momentu ich pobrania ze składu.

W momencie pobrania przez C . towarów ze składu konsygnacyjnego prawo własności towarów przechodzi na C .

Zgodnie z zawartą Umową składu C . świadczy na rzecz Zagranicznego Kontrahenta usługi związane z przechowywanymi w składzie towarami.

Zagraniczny Kontrahent nie zatrudnia na terytorium Polski pracowników. W szczególności Zagraniczny Kontrahent nie zatrudnia w Polsce pracowników zajmujących się prowadzeniem składu konsygnacyjnego lub obsługą znajdujących się w nim towarów. Wszelkie czynności, które są niezbędne do obsługi składu wykonywane są przez C .

Zagraniczny Kontrahent nie posiada w Polsce biura, nie jest stroną żadnych umów najmu. Zagraniczny Kontrahent nie posiada w Polsce żadnych urządzeń technicznych.

Zagraniczny Kontrahent nie ustanowił w Polsce pełnomocnika uprawnionego do podpisywania umów w jej imieniu.

Zagraniczny Kontrahent zapewnia dostawy produktów leczniczych na rynek polski, otrzymuje i akceptuje zamówienia od klientów, organizuje dostawy produktów i obsługę logistyczną oraz wystawia faktury za dostarczone towary.

W dniu 24 lutego 2012 r. Zagraniczny Kontrahent zwrócił się do Ministra Finansów (za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie) z wnioskiem o indywidualną interpretację przepisów ustawy o VAT w celu potwierdzenia, czy posiada on na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów art. 17 ustawy o VAT oraz przepisów art. 11 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z otrzymaną przez Zagranicznego Kontrahenta interpretacją indywidualną z dnia 18 maja 2012 r. (sygn. IPPP3/443-238/12-3/SM) Zagraniczny Kontrahent nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla celów VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w rozumieniu przepisów ustawy o VAT miejsce świadczenia przez Spółkę na rzecz Zagranicznego Kontrahenta usług marketingowo-informacyjnych oraz pomocniczo- administracyjnych znajduje się poza terytorium Polski...

Stanowisko Wnioskodawcy:

W rozumieniu przepisów ustawy o VAT miejsce świadczenia przez Spółkę na rzecz Zagranicznego Kontrahenta usług marketingowo - informacyjnych oraz pomocniczo - administracyjnych znajduje się poza terytorium Polski.

Powyższe stanowisko Spółka argumentuje następująco:

Najistotniejszą kwestią mającą wpływ na ustalenie miejsca świadczenia usług jest ustalenie, czy usługi te są świadczone na rzecz podatnika.

Przepisy ustawy o VAT zawierają odrębna definicję podatnika na potrzeby ustalania miejsca świadczenia usług. Zgodnie bowiem z przepisem art. 28a pkt 1 lit. a ustawy o VAT , cyt.:

„Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności (...)”.


Działalność gospodarcza, w rozumieniu przepisów art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

WNIOSEK:

Jako, że Zagraniczny Kontrahent prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i dystrybucji leków oraz wyrobów farmaceutycznych, nie ulega wątpliwości, iż spełnia on warunki uznania go za podatnika w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

W sytuacji świadczenia usług na rzecz podatnika, zasady ustalania miejsca opodatkowania usług regulują przepisy art. 28b ust. 1 i 2 ustawy o VAT, cyt.:

  1. Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.
  2. W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce pro wadzenia działalności gospodarczej.”

Przepisy te wskazują zasady ogólne ustalania miejsca świadczenia usług na rzecz podatnika i nie mają one zastosowania wyłącznie w przypadku usług wskazanych w przepisach szczególnych art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n ustawy o VAT.

WNIOSEK:

Jako, że świadczone przez Spółkę usługi nie stanowią usług wskazanych w przepisach szczególnych i są świadczone na rzecz podatnika, przy ustalaniu miejsca ich opodatkowania zastosowanie znajdą zasady ogólne wskazane w przepisach art. 28b ustawy o VAT.

Zgodnie z ogólną zasadą ustalania miejsca świadczenia usług wskazaną w przepisie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy podatnik świadczy usługi na rzecz innego podatnika, miejscem świadczenia tych usług jest siedziba działalności gospodarczej nabywcy usług.

Wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, w której usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej nabywcy usług. W takim bowiem przepadku miejscem świadczenia usług będzie to stałe miejsce pro wadzenia działalności gospodarczej.

WNIOSEK:

Jako, że Zagraniczny Kontrahent posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Irlandii, usługi świadczone przez Spółkę na jego rzecz podlegałyby opodatkowaniu VAT w Polsce wyłącznie w sytuacji, gdyby Zagraniczny Kontrahent posiadał w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej i usługi te byłyby świadczone dla tego miejsca.

Przepisy ustawy o VAT jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Definicja taka zawarta została w przepisach wspólnotowych.

Zgodnie z art. 11 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011:

  1. Na użytek stosowania art . 44 Dyrektywy 2006/112/WE „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
  2. Na użytek stosowania następujących artykułów „stałe miejsce prowadzenia działalności” oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu świadczenie usług, które wykonuje:
    1. art. 45 Dyrektywy 2006/112/WE,
    2. począwszy od 1 stycznia 2013 r. - art. 56 ust. 2 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE,
    3. do 31 grudnia 2014 r. - art. 58 Dyrektywy 2006/112/WE,
    4. art. 192a Dyrektywy 2006/112/WE.
  3. Fakt posiadania numeru identyfikacyjnego VAT sam w sobie nie jest wystarczający, by uznać, że podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Jak wskazano w preambule do rozporządzenia nr 282/2011, powyższe przepisy oparte zostały o orzecznictwo TSUE.

Zgodnie z orzecznictwem TSUE (np. C-73/06 Planzer Luxembourg Sari przeciwko Bundeszentralamt fur Steuern), aby podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie dostawy towarów posiadał w danym miejscu stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, miejsce to musi się charakteryzować łącznie następującymi elementami:

  • zaangażowaniem pewnego minimalnego zaplecza personalnego niezbędnego do prowadzenia działalności w zakresie dostawy towarów,
  • zaangażowaniem pewnego minimalnego zaplecza technicznego niezbędnego do prowadzenia działalności w zakresie dostawy towarów,
  • swoistą stałością miejsca, w którym prowadzona jest ta działalność gospodarcza.

Ponadto, zgodnie z orzecznictwem polskich sądów administracyjnych, kluczową rolę dla uznania, że podmiot posiada na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności, jest wyznaczenie przez ten podmiot na terytorium Polski osób upoważnionych do podejmowania w jego imieniu decyzji zarządczych, m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie z dnia 26 czerwca 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 110/09.

W świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że Zagraniczny Kontrahent nie spełnia przesłanek warunkujących posiadanie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, ponieważ ani nie dysponuje na terytorium Polski zapleczem personalnym (osobowym) ani nie dysponuje na terytorium Polski żadnym zapleczem technicznym.

  1. Brak zaplecza personalnego na terytorium Polski.

Zagraniczny Kontrahent nie zatrudnia w Polsce pracowników.

W szczególności, Zagraniczny Kontrahent nie zatrudnia pracowników w związku z posiadaniem w Polsce składu konsygnacyjnego. Spółka nabywa usługę składu konsygnacyjnego od C . Wszelkie czynności, które są niezbędne do obsługi składu konsygnacyjnego, wykonywane są przez pracowników C . Zagraniczny Kontrahent ani nie kontroluje, ani nie nadzoruje ich pracy. Nie są oni również wynagradzani przez Zagranicznego Kontrahenta.

Zagraniczny Kontrahent nie zatrudnia również pracowników w związku z nabywanymi od Spółki usługami o charakterze marketingowo-informacyjnym oraz pomocniczo-administracyjnym.

Należy przy tym podkreślić, iż ani pracownicy C . ani pracownicy Spółki, nie są uprawnieni do podpisywania umów w imieniu Zagranicznego Kontrahenta. Nie są oni również uprawnieni do podejmowania decyzji zarządczych w imieniu Zagranicznego Kontrahenta.

Brak osób uprawnionych przez Zagranicznego Kontrahenta do zawierania umów oraz podejmowania decyzji dotyczących jego działalności na terytorium Polski wyklucza możliwość uznania, iż Zagraniczny Kontrahent posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

  1. Brak zaplecza technicznego na terytorium Polski.

Zagraniczny Kontrahent nie posiada w Polsce nieruchomości ani urządzeń technicznych.

Wykorzystywane przez C . w ramach świadczenia na rzecz Zagranicznego Kontrahenta usług prowadzenia składu konsygnacyjnego, zasoby techniczne i infrastrukturalne nie są własnością Zagranicznego Kontrahenta. Nie ma on prawa do swobodnego dysponowania zasobami technicznymi i infrastrukturalnymi wykorzystywanymi przez C . do świadczenia usług prowadzenia składu konsygnacyjnego.

WNIOSEK:

Z uwagi na brak zarówno pracowników, jak i zaplecza technicznego na terytorium Polski, należy uznać, iż Zagraniczny Kontrahent nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Brak stałego miejsca prowadzenia działalności przez Zagranicznego Kontrahenta na terytorium Polski potwierdził Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 18 maja 2012 r. (sygn. IPPP3/443-238/12-3/SM) wydanej dla Zagranicznego Kontrahenta za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej W Warszawie.

PODSUMOWANIE:

  1. W rozumieniu przepisów ustawy o VAT Zagraniczny Kontrahent jest podatnikiem VAT.
  2. Przy ustalaniu miejsca świadczenia, przez Spółkę na rzecz Zagranicznego Kontrahenta będącego podatnikiem VAT usług marketingowo - informacyjnych oraz pomocniczo - administracyjnych zastosowanie znajdą zasady ogólne wskazane w przepisach art. 28b ustawy o VAT.
  3. Zgodnie z ogólną zasadą ustalania miejsca świadczenia usług, wskazaną w przepisie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika VAT miejscem świadczenia tych usług jest siedziba działalności gospodarczej nabywcy usług.
  4. Wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, w której usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej nabywcy usług. W takim bowiem przypadku miejscem świadczenia usług będzie to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
  5. W świetle przepisu art. 28b ustawy o VAT, jako, że:
    • zagraniczny Kontrahent ma siedzibę działalności poza terytorium Polski,
    • nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski,
      - miejsce świadczenia usług przez Spółkę na rzecz Zagranicznego Kontrahenta znajduje się poza terytorium Polski.
  6. W konsekwencji powyższego opisane w stanie faktycznym usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Zagranicznego Kontrahenta nie podlegają opodatkowaniu VAT na terytorium Polski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz – w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj