Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.1037.2016.1.MS
z 9 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 listopada 2016 r. (data wpływu 25 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z 26 stycznia 2017 r. (data wpływu 31 stycznia 2017 r.),o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania dostawy nabywanych przez Wnioskodawcę dla Szkoły Podstawowej w S. w ramach projektu „...” 12 laptopów o wartości przekraczającej 20.000 zł - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nabywanych przez Wnioskodawcę dla Szkoły Podstawowej w S. w ramach projektu „...” 12 laptopów o wartości przekraczającej 20.000 zł.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 26 stycznia 2017 r. (data wpływu 31 stycznia 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr 2461-IBPP1.4512.939.2016.1.MS z 17 stycznia 2017 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina) w okresie od 1 kwietnia 2017 r. do 31 lipca 2017 r. zamierza realizować projekt dotyczący wyposażenia szkoły podstawowej w sprzęt ICT i materiały dydaktyczne, który jest częścią zadania pn. „...”.

Projekt będzie współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej nr VI „Spójność przestrzenna i społeczna” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa P. na lata 2014 - 2020.

Beneficjentem pomocy UE będzie Wnioskodawca, który dokona zakupu niżej wymienionego sprzętu i przekaże go nieodpłatnie Szkole Podstawowej w S. Sprzęt wykorzystany zostanie do prowadzenia zajęć dydaktycznych, a sieć dwuzakresowa wyeliminuje problem zatłoczenia pasma sieciowego, zmniejszy zakłócenia transmisji i zapewni stabilność pracy. Województwa P. na lata 2014 - 2020.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje dostawę (zakup):

  1. monitorów interaktywnych z komputerem - 3 szt.,
  2. laptopów - 12 szt.,
  3. switch - przełącznika sieciowego zarządzalnego - 1 szt.,
  4. mikroskopu z kamerą do komputera (uniwersalny mikroskop szkolny umożliwiający powiększenie 40x - 1024X z oświetleniem LED, kamera 320x240 pixeli) - 1 szt.,
  5. programu multimedialnego „...” - 13 licencji na laptopy,
  6. zestawu multimedialnego „...” - 1 licencja na monitor interaktywny,
  7. programu multimedialnego EduRom - matematyka klasy 4 do 6 (program komputerowy obejmujący cały program nauczania matematyki w szkole podstawowej zawierający testy, filmy video i animacje, kalkulator, zbiór figur płaskich i przestrzennych) - 2 szt.,
  8. punktu dostępowego - 5 szt.
  9. zestawu laboratoryjnego (narzędzia preparacyjne szkła podstawowe i nakrywkowe, szalki i szkiełka zegarowe) – 1 szt.,
  10. wózka na laptopy – 1 szt.

oraz usługę montażu i konfiguracji sieci dwuzakresowej.

Wartość szacunkowa (brutto) sprzętu i pomocy dydaktycznych wynosi:

  1. monitorów interaktywnych z komputerem - 51.000 zł (17.000,00 zł/szt.),
  2. laptopów - 27.600 zł (2.300,00 zł/szt.)
  3. switch - przełącznika sieciowego zarządzalnego - 1.500,00 zł (1.500,00 zł/szt.),
  4. mikroskopu z kamerą do komputera - 529,99 zł (529,00 zł/szt.),
  5. programu multimedialnego „...” - 442 zł (34 zł/szt.),
  6. zestawu multimedialnego „...” - 149 zł (149 zł/szt.),
  7. programu multimedialnego EduRom - matematyka klasy 4 do 6 (program komputerowy obejmujący cały program nauczania matematyki w szkole podstawowej zawierający testy, filmy video i animacje, kalkulator, zbiór figur płaskich i przestrzennych) – 399,98 zł (199,99 zł/szt.),
  8. punktu dostępowego – 5.500 zł (1.100 zł/szt.),
  9. zestawu laboratoryjnego (narzędzia preparacyjne, szkła podstawowe i nakrywkowe, szalki i szkiełka zegarowe) – 299,99 zł (299,99 zł/szt.),
  10. wózka na laptopy – 3.381,27 zł (3.381,27 zł/szt.),

oraz usługę montażu i konfiguracji sieci dwuzakresowej, której koszt oszacowano na kwotę 1.577,81 zł.

Łącznie oszacowana wartość dostawy sprzętu, pomocy dydaktycznych oraz usługi montażu i konfiguracji sieci wynosi 92.380,04 zł.

Zarówno przetarg na dostawę i usługi jak i zakupy będą realizowane w 2017 r. Obecnie Wnioskodawca nie dokonał jeszcze centralizacji rozliczeń w podatku od towarów i usług, Wnioskodawca scentralizuje swoje rozliczenia (łącznie z jednostkami) w terminie od 1 stycznia 2017 r. w związku z tym w okresie realizacji projektu Wnioskodawca będzie jednym podatnikiem z jednostkami. Od tego momentu na wszystkich fakturach zakupowych, jako nabywca figurował będzie Wnioskodawca a jako odbiorca będzie jednostka budżetowa. Zakupiony sprzęt i oprogramowanie zostaną przez Wnioskodawcę przekazane jednostce oświatowej. Dokumentem potwierdzającym przekazanie będzie PT - protokół przekazania - przejęcia środka trwałego, przekazującym będzie Wnioskodawca a przyjmującym Szkoła Podstawowa , która na podstawie dokumentów (PT) wprowadzi otrzymany majątek do swoich ksiąg rachunkowych. Tak więc jak wynika z opisu założeń projektu sprzęt oraz oprogramowanie będą nabywane dla placówki oświatowej i będą tylko przez tę placówkę użytkowane.

Zdaniem Wnioskodawcy następujące sprzęty nabywane w ramach realizowanego projektu mieszczą się w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług określającego wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy i tak:

  • wymienione w punkcie 1 zakresu rzeczowego projektu tj. monitory interaktywne z komputerem w poz. l załącznika - jako zestawy komputerów stacjonarnych,
  • wymienione w punktach 3 i 8 zakresu rzeczowego projektu tj. switch i punkt dostępowy w poz. 5 załącznika - jako urządzenia do transmisji danych cyfrowych.

Natomiast laptopy wymienione w punkcie 2 zakresu rzeczowego projektu mieszczą się w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług określającego wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. l pkt 7 ww. ustawy.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT bowiem spełnia warunki określające podatnika w art. 15 ustawy o podatku VAT, wykonuje czynność zwolnione i opodatkowane. Wnioskodawca jest podatnikiem od 2004 r. i składa w okresach miesięcznych deklaracje VAT a od stycznia 2017 r. dokonał centralizacji swoich rozliczeń (łącznie z jednostkami). Zdaniem Wnioskodawcy symbol PKWiU wymienionych we wniosku laptopów to 26.20.11.0. Wnioskodawca nie może w zamówieniu wskazać, iż dostawcą sprzętu musi być zarejestrowany czynny podatnik VAT, ale pytanie nr 2 wniosku zostało skierowane przy założeniu iż będzie to podatnik VAT, a w związku z wątpliwościami organu w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca przeformułował to pytanie. Dostawa laptopów nie jest objęta zwolnieniem o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie nr 2 (ostatecznie sformułowane w piśmie z 26 stycznia 2017 r.):

2. Czy dla dostawy 12 laptopów nabywanych przez Gminę dla Szkoły Podstawowej w S. w ramach projektu „...” o wartości łącznie przekraczającej 20.000 złotych podatnikiem jest Wnioskodawca jako nabywca zgodnie z art. 17 ust. l pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług (zastosowanie tzw. mechanizmu odwrotnego obciążenia) i czy powinna to być stawka 23% przy założeniu że dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122?

Zdaniem Wnioskodawcy, dla dostawy 12 laptopów nabywanych przez Wnioskodawcę dla Szkoły Podstawowej w S. w ramach projektu „...” o wartości łącznie przekraczającej 20.000 złotych podatnikiem będzie Wnioskodawca jako nabywca zgodnie z art. 17 ust. l pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług tzw. odwrotne obciążenie. Od tej dostawy Wnioskodawca powinien odprowadzić 23% podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ww. ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

W myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy - zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z przepisami art. 17 ust. 1c, 1d, 1e, 1f, 1g ustawy o VAT w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy.

W przypadku wymienionym w ust. 1 pkt 7 obniżenie wartości dostaw dokonywanych w ramach jednolitej gospodarczo transakcji, o której mowa w ust. 1c, w szczególności przez udzielenie po ich dokonaniu nabywcy opustu lub obniżki ceny, nie wpływa na określenie podatnika obowiązanego do rozliczenia kwoty podatku z tytułu dostawy towarów dokonywanej w ramach tej transakcji.

W przypadku gdy po otrzymaniu całości lub części zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 11 do ustawy, następuje zmiana określenia podatnika dla tej dostawy, korekty rozliczenia zapłaty w związku z tą zmianą dokonuje się w rozliczeniu za okres, w którym dokonano dostawy tych towarów.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W poz. 28a załącznika nr 11 zostały wymienione następujące towary: „przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie ≤ 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy” - PKWiU ex 26.20.11.0.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 18 tej ustawy faktura powinna zawierać - w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy „odwrotne obciążenie”.

Na podstawie art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy, faktura nie zawiera w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca – danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Pod pojęciem sprzedaży - w myśl art. 2 pkt 22 ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Odnosząc się do kwestii wskazanych przez Wnioskodawcę we wniosku stwierdzić należy, że zastosowanie mechanizmu odwróconego obciążenia wobec dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT będzie miało miejsce w sytuacji gdy:

  • dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  • nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  • dostawa nie jest objęta zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy o VAT.

Przy czym w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy mechanizm odwróconego obciążenia stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.

Jednocześnie za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się transakcję obejmującą:

  1. umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28 -28c załącznika nr 11 do ustawy o VAT, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy,
  2. więcej niż jedną umowę, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie elektroniką.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca w okresie od 1 kwietnia 2017 r. do 31 lipca 2017 r. zamierza realizować projekt dotyczący wyposażenia szkoły podstawowej w sprzęt ICT i materiały dydaktyczne, który jest częścią zadania pn. „...”.

Projekt będzie współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej nr VI „Spójność przestrzenna i społeczna” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa P. na lata 2014 - 2020.

Beneficjentem pomocy UE będzie Wnioskodawca, który dokona zakupu niżej wymienionego sprzętu i przekaże go nieodpłatnie Szkole Podstawowej w S. Sprzęt wykorzystany zostanie do prowadzenia zajęć dydaktycznych, a sieć dwuzakresowa wyeliminuje problem zatłoczenia pasma sieciowego, zmniejszy zakłócenia transmisji i zapewni stabilność pracy. Zakres rzeczowy projektu obejmuje m.in. dostawę (zakup) 12 laptopów.

Wartość szacunkowa (brutto) 12 laptopów wznosi 27.600 zł (2.300,00 zł/szt.)

Wnioskodawca wskazał, że laptopy, które zamierza nabyć mieszczą się w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług określającego wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. l pkt 7 ww. ustawy.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT bowiem spełnia warunki określające podatnika w art. 15 ustawy o podatku VAT, wykonuje czynność zwolnione i opodatkowane. Wnioskodawca jest podatnikiem od 2004 r. i składa w okresach miesięcznych deklaracje VAT a od stycznia 2017 r. dokonał centralizacji swoich rozliczeń (łącznie z jednostkami). Zdaniem Wnioskodawcy symbol PKWiU wymienionych we wniosku laptopów to 26.20.11.0. Wnioskodawca nie może w zamówieniu wskazać, iż dostawcą sprzętu musi być zarejestrowany czynny podatnik VAT, ale pytanie nr 2 wniosku zostało skierowane przy założeniu iż będzie to podatnik VAT. Dostawa laptopów nie jest objęta zwolnieniem o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy o VAT.

W świetle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości czy do nabycia wskazanych we wniosku laptopów znajdzie zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, a w konsekwencji czy nabycie wskazanych laptopów za kwotę przekraczającą 20.000 zł podlegać będzie opodatkowaniu przez Wnioskodawcę jako nabywcę stawką podatku w wysokości 23%.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że w sytuacji gdy przedmiotem dostawy na rzecz Wnioskodawcy będą laptopy - towary wymienione w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o VAT, których łączna wartość w ramach jednolitej gospodarczo transakcji, bez kwoty podatku, przekroczy kwotę 20 000 zł oraz gdy jak wskazał Wnioskodawca spełnione zostaną warunki, że:

  • dokonującym ich dostawy będzie podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  • nabywcą będzie Wnioskodawca zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  • dostawa nie będzie objęta zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy o VAT,

to do dostawy na rzecz Wnioskodawcy 12 laptopów znajdzie zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że dla dostawy 12 laptopów nabywanych przez Wnioskodawcę dla Szkoły Podstawowej w S. o wartości łącznie przekraczającej 20.000 złotych podatnikiem będzie Wnioskodawca jako nabywca zgodnie z art. 17 ust. l pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Przy czym chodzi tu o przekroczenie kwoty 20.000 zł bez kwoty podatku.

Odnosząc się z kolei do stawki podatku VAT jaką powinna być opodatkowana przedmiotowa dostawa 12 laptopów wskazać należy, ze podstawowa stawka podatku, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział możliwość opodatkowania niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zastosowania zwolnienia od podatku.

I tak, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

-przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  2. Drukarki,
  3. Skanery,
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego – art. 83 ust. 15 ustawy.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy).

Należy zauważyć, że jeżeli nabywany towar trafi do jednostek oświatowych zastosowanie znajdzie obniżona – tj. 0% stawka podatku VAT (przy spełnieniu wszystkich określonych powołanymi przepisami warunków). Nie ma przy tym znaczenia, że nabywa ww. towar, np. jednostka samorządu terytorialnego. Istotne bowiem jest, aby nabywane przez jednostki samorządu terytorialnego towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy były przeznaczone dla podmiotów wskazanych w przywołanym wyżej art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Z przestawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach projektu „...” nabędzie 12 laptopów z przeznaczeniem dla Szkoły Podstawowej w S.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w niniejszej sprawie, należy wskazać, że skoro będące przedmiotem zapytania laptopy nie zostały wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, to do ich dostawy nie znajdzie zastosowanie stawka podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

W konsekwencji dostawa przedmiotowych laptopów podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku VAT wysokości 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że od dostawy wskazanych we wniosku 12 laptopów powinien odprowadzić podatek VAT w wysokości 23%, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wydana interpretacja traci swą ważność.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj